פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
משמעות נצחון החמאס
רוני קליין (שבת, 28/01/2006 שעה 12:39)


משמעות נצחון החמאס

רוני קליין



נצחון החמאס בבחירות הוא מסוג האירועים שמשנים את תמונת המצב במזרח התיכון באופן כללי ותמונת המצב בסיכסוך הישראלי-פלסטיני באופן מיוחד ומרחיק לכת.
במקום לנסות לשער אם הגעתו של החמאס לשלטון תגביר את הטרור או, אולי יגרום דווקא להתמתנות בתוקף קבלת אחריות ממלכתית – הייתי מעדיף להתייחס קודם לנקודות אחרות.

בזירה הפנים ישראלית:
עד להודעה חדשה תם הטעם לויכוחים בין הימין לשמאל. גם לפני כן ראיתי בכך זמן לבטלה כיון שהסיכסוך אינו פתיר מבחינה מעשית. כעת, גם מבחינה תיאורטית אין על מה להתווכח. לפוליטיקאים שלנו נשאר כעת רק לדבר על העבר ולהאשים אלה את אלה באחריות למצב שנוצר.
ולגבי מערכת הבחירות הקרבה: כדאי שהמפלגות יבדקו שוב את המצעים שלהם. במיוחד מפלגות השמאל.
לגופו של עניין, אף צד פוליטי אצלנו אינו אשם בנצחון החמאס. פשוט מצאנו לנו אויבים חסרי תקנה.

בזירה המדינית מול הפלסטינים:
הנטיה המיידית היום היא לתאר כיצד ראשי החמאס יוצרים קשרים אמיצים עם סוריה איראן וחיזבאללה לצורך יצירת מה שלבטח יקרא בשם כמו ''חזית ההתנגדות''. אך, אבוי, כמעט שכחנו שהפלסטינים כלואים אצלנו בבית שימוש טריטוריאלי. אנו לא נאפשר לראש ממשלה פלסטינית לנסוע לטהרן, או לכל מקום אחר ללא אישור. הוא יצטרך להתחפש לאִשה ולקוות לטוב כשהוא מגיע למחסום.
סביר יותר שהמגעים יתבצעו ע''י שליחים כאלה ואחרים.

עד שהחמאס לא יראה סימני גמישות אידאולוגית בקשר לחיסול ישראל (למשל, אימוץ תוכנית חיסול ישראל בשלבים של ערפאת) ישראל תוכל לפעול באופן שונה בתגובה לפעולות טרור מבלי לשלם מחירים מדיניים בזירה הבינלאומית באופן שהיינו רגילים עד עכשיו.
אגב, במידה ותשמעו יום אחד שישראל כן איפשרה לאישיות חמאס לנסוע לטהרן תדעו שמתנהלים מגעים מדיניים מתקדמים בין ישראל לאיראן. זה יהיה חזון אחרית הימים.

בזירה הצבאית:
התסריט שכולם חוששים ממנו הוא לא רק התגברות פעולות טרור במסגרת ''ההתנגדות לכיבוש'' אלא גם האצת תהליכים שכבר קיימים היום כמו חדירת גורמי חיזבאללה ואל-קעידה לשטחי הרשות הפלסטינית. זוהי ההתפתחות הכי מדאיגה, שסבירותה יותר מגבוהה.
מול הסלמה בפעולות טרור יוכל צה''ל להסלים, במידה מסויימת, את תגובותיו מבלי שיהיה צורך לחשוש שזה ''יפגע בתהליך המדיני''. טוב שלפחות הבדיחה הזאת ירדה בינתיים מהפרק. העובדה שזאת מלכתחילה היתה בדיחה היא הטרגדיה של כולנו.
חייבים להיות מודעים לכך, שאין יחס תואם בין אפשרויות ההסלמה בטרור לאפשרויות ההסלמה בתגובות לטרור. אנו תמיד במצב נחיתות כאן וקשה להיות אופטימי לגבי העתיד הקרוב.

מה שגם מדאיג הוא הנוהג של אירגוני טרור לעקוף סמכות שלטונית שמקבלת החלטות שאינן מוצאות-חן בעיניהם, ולכן לא הייתי מנסה אפילו לטעון, ששלטון פלסטיני ברשות החמאס יצליח להטיל את מרותו על כל אירגוני הטרור בשטח.
אחד הדברים ה''יפים'' בטרור הוא חוסר העניין של הקורבנות לדעת איזה ארגון הפעם קיבל את האחריות לפיגוע. גם כך, ידוע שאירגוני טרור נוקטים בנסיבות מסויימות טקטיקה של העברת עבודות קבלניות לאירגון אחר כדי להמשיך להעמיד פנים שהם עומדים באיזה הסכם הפסקת אש.
הייתי שמח לפחות לפנטז על קרבות רחוב תכופים בין אירגונים שונים או פלגים שונים של אותו ארגון אך חייבים להודות שגם עניין זה, לצערנו, כלול אי שם ברשימת האכזבות הארוכה שיש לנו מהפלסטינים.

התעוררנו לפרק חדש בסיכסוך.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  האיסלם, עוד שינו שלא התייחסתה אליו.  (חזי)
  האם באמת חל שינוי?  (יובל רבינוביץ) (3 תגובות בפתיל)
  לאו דווקא רע לנו  (רום הראל) (18 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (מהנדס אזרחי)
  ''מצאנו לנו אויבים חסרי תקנה''  (ישראל בר-ניר) (2 תגובות בפתיל)
  המשמעות האמיתית של ניצחון החמאס  (ישראל בר-ניר) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי