פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בין נקמה לנקמה
אורי אבנרי (יום שלישי, 07/02/2006 שעה 22:20)


בין נקמה לנקמה

אורי אבנרי



מי שרוצה להבין מה קרה ביום הבחירות בקרב הציבור הפלסטיני חייב לראות את הסרט ''גן-עדן עכשיו'', שנבחר עכשיו כמועמד לפרס-אוסקר על הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, אחרי שכבר אסף כמה וכמה פרסים בעולם. הוא מסביר יותר ממיליון מלים.

יוצריו – המחבר-הבמאי, האני אבו-אסעד מנצרת, והשחקנים – הם פלסטינים (אחד המפיקים, אמיר הראל, הוא דווקא ישראלי-יהודי).

שני גיבורי הסרט הם סעיד וחאלד, מחבלים מתאבדים. הסרט מטפל בשאלה, המטרידה כל אדם בישראל, ואולי בעולם: מדוע הם עושים את זה? איך זה קם אדם בבוקר ומחליט לפוצץ את עצמו בקרב קהל של אזרחים בירושלים או בתל-אביב? רק חלק מהאנשים גם שואלים את עצמם: מי הם האנשים האלה? מה הרקע שלהם? איך הגיעו לאן שהגיעו?

כיום, זמן רב אחרי שנוצר, משיב הסרט גם על שאלה אחרת: מדוע בחר הרוב הגדול של הפלסטינים בהנהגה, ששלחה את האנשים האלה לפוצץ את עצמם?

הסרט משיב על השאלות האלה. לא בסיסמאות, לא בנאומי-תעמולה, לא במחקר אקדמי. הוא לא מטיף, לא מתלהם, לא זועם. הוא מספר סיפור. ומכיוון שלא הרבה ישראלים יראו את הסרט, אני מרשה לעצמי לעשות מה שאסור לעשות בדרך כלל: לספר את סיפור הסרט.

כבר תמונת הפתיחה משרה את האווירה: סוהא, פלסטינית יפה, בת-טובים שגדלה בצרפת, לבושה בג'ינס הדוקים, מתקרבת למחסום, אחד המחסומים האינסופיים הפזורים ברחבי הגדה המערבית. מולה: חייל מפחיד, משופם, חובש קסדה ולובש אפוד. המבטים שלהם נפגשים. הוא לא מדבר. הוא סוקר אותה מלמעלה למטה ובחזרה. הוא מפשפש בתיקה לאט-לאט. מבטו לא עוזב את עיניה.

כשהוא מסיים, הוא כאילו מחזיר לה את התעודה שלה - אבל לא. כשהיא מנסה לקחת אותה, הוא מגביה אותה יותר. שתתאמץ. לבסוף הוא מסמן לה בתנועת-ראש, ללא אומר, להסתלק.

בסך-הכול כמה דקות – דקות שבהן נפגשים השפלה מוחלטת, פחד הדדי, שנאה. נדמה לצופה שהצעירה תפוצץ את עצמה בכל רגע. אבל לא קורה כלום. היא עוברת.

...שני צעירים, כבני 22, בשכם. עובדים-לא-עובדים במוסך. למעשה הם מובטלים, כמו כמעט כל הצעירים בשכם. אין להם עתיד. אין להם תקווה. אין להם אפילו חלומות. הם לא יכולים לעזור למשפחותיהם העניות. הם חיים בתחתית השפל, תערובת של שעמום, תסכול, ייאוש. אפילו התה, שמוכר להם ילד כנוע אך עקשן, שתי כוסות בשקל, הוא קר.

הם מזוקנים, אבל לא קנאים. דתיים כמו כולם, לא יותר. הם נולדו תחת כיבוש וחיים תחת כיבוש. שכם מכותרת במחסומים בכל הכיוונים. אין עבודה. אין כלום. יש עזובה ודלות מחפירה. הכיבוש הוא העובדה המרכזית בחייהם. הכול מתחיל בכיבוש, הכול נגמר בכיבוש.

...אחד מהם, סעיד, פוגש את סוהא. משהו קורה ביניהם. ואז מגיעה אל הבחורים ההודעה: נבחרתם. מחר תבצעו פיגוע-התאבדות בתל-אביב.

בבניין נטוש, המשמש כמטה המחתרת, עושים הכנות אחרונות: מגלחים את הזקנים, מסתפרים, לובשים חליפות של חתונה. מצטלמים. כמה מלות עידוד, בלי פאתוס, מפי המפקד, ''מבוקש'' שהוא אגדה חיה (חיה עדיין). הפעולה היא נקמה על הריגת חבר בחיסול ממוקד.

הם מתבוננים בדממה כשמחברים להם את חגורות-הנפץ. מזהירים אותם שאי-אפשר להוריד אותן מבלי להתפוצץ. ברגע מצמרר, השניים רואים כבר את דיוקניהם על הכרזות שיודבקו על הקירות אחרי המעשה.

''מה יקרה אחרי הפיצוץ?'' שואל סעיד. ''שני מלאכים יבואו לקחת אותך, אחד מכל צד,'' אומר המפעיל.

...יוצאים לדרך. חותכים את הגדר. מהצד השני מתקרב אליהם לפתע ג'יפ צבאי. חאלד חומק בחזרה דרך הפירצה, סעיד ממשיך בדרך בתוך ישראל. עומד בתור לאוטובוס. רואה אישה המשחקת עם הילד הקטן שלה. האוטובוס מגיע. האישה והילד נכנסים. סעיד מהסס, מסמן לנהג לנסוע - בלעדיו.

...בין החברים בשכם פאניקה. איפה סעיד? שמא ערק? בגד? ברח? מחפשים אותו בכל מקום. סעיד, עדיין חגור בחגורת-הנפץ, חוזר לשכם בהחבא, מחפש את חאלד. הוא נתקל בסוהא. בעודם חבוקים, היא אומרת לו שזאת לא הדרך הנכונה, שאסור לפגוע באזרחים, שזה לא ישחרר אותם מהכיבוש. אבל סעיד מתחנן לפני המפקד לנסות אותו עוד פעם, לתת לו הזדמנות שנייה. אז מתגלה פרט חשוב: אביו של סעיד היה משת''פ והוצא להורג. סעיד רוצה למחוק את הכתם הנורא, את הבושה הרודפת אותו מאז ילדותו. ''הוא היה אדם טוב אבל חלש,'' הוא אומר. ''הישראלים ניצלו את חולשתו. הם אשמים.''

...השניים מגיעים לתל-אביב. לצעירים משכם המרודה והמוזנחת, תל-אביב נראית כמו משהו מעולם אחר – נוצצת, עשירה, בלתי-מושגת. מגרדי-שחקים. בחורות בביקיני. חגיגה על שפת-הים.

ברגע האחרון מתחרט חאלד ומנסה לשכנע את סעיד לוותר על המשימה. אבך רק חאלד חוזר לשכם. סעיד יוצא לנקום את מות אביו.

...תמונה אחרונה: סעיד יושב באוטובוס מלא באנשים, אזרחים, חיילים, חיילות. המצלמה מתמקדת בעיניו. העיניים ממלאות את המסך. אנחנו מבועתים ממה שעלול לקרות בעוד רגע...

כל זה מסופר בשפה קולנועית מאופקת. כמעט ואין הצהרות. לכאורה סיפור בנאלי, פה ושם אפילו משעשע: חאלד מדקלם את מסר הפרידה שלו לפני מצלמת וידאו. המצלמה מתקלקלת. הוא חוזר על המסר המרגש עוד פעם. חברים עומדים בצד ואוכלים. הוא רואה, מפסיק ומתחיל שוב. ושוב. אתנחתא קומית.

הסתכלתי בפני האנשים שיצאו מהאולם אחרי ההצגה בסינמטק בתל-אביב. הם שתקו ונראו מהורהרים. בפעם הראשונה הם ראו מקרוב את המחבלים ההורגים אותנו, המפוצצים את עצמם בין ילדים, גברים ונשים. הם רואים צעירים רגילים, שמתנהגים ומגיבים כאנשים רגילים. הם רואים את הכיבוש מהצד השני, מלמטה.

ישבתי באולם בחושך, ומצאתי את עצמי במצב של דיסונאנס מוחלט: אנחנו, הקורבנות המיועדים, שרק במקרה איננו יושבים באותו אוטובוס, רואים את הכול דרך עיניו של הרוצח שלנו. מאליה עולה המחשבה: פה לא יעזור שום כוח. אם נהרוג את השניים האלה, יבואו שניים אחרים. הגדר תעצור אחדים, היא לא תעצור את כולם. השב''כ, בעזרת המשת''פים, ימנע כמה פעולות – הוא לא יכול למנוע את כולן – ובני המשת''פים זוממים לנקום. כשיש אנשים הגדלים בתנאים כאלה, תמיד יימצאו מי שיגיעו ליעדם.

הסרט אינו מספק פתרון. הוא לא מתיימר להיות מאוזן. הוא חושף אותנו לפן של המציאות שאיננו מכירים, מזווית-ראייה שאיננו מורגלים בה - וגורם לנו להיטלטל בין רגשות מנוגדים.

ואולי גם לחשוב על פיתרון, שרק הוא יעלה את סעיד וחאלד – וגם את חמאס והציבור שבחר בו – על דרך אחרת. דרך שתשים קץ להשפלה, לרמיסת הכבוד האישי והלאומי, למצוקה ולחוסר-התוחלת.

כמה ימים לאחר מכן ראיתי סרט שגם הוא מועמד מוביל לפרסי-אוסקר, סרטו המהולל של סטיבן ספילברג: ''מינכן''. יצא לי לצפות בו דווקא בגרמניה, לא הרחק ממינכן עצמה.

כשיצאנו מהאולם, רצה מארחי הגרמני לדעת מה אני חושב עליו. באופן ספונטאני, בלי חשוב, אמרתי את מה שחשתי בכל זמן הצפייה: ''מגעיל!''

רק אחר כך הספקתי למיין את הרשמים שצברתי במהלך הסרט הארוך-ארוך. מה כל-כך דחה אותי?

קודם כל, הסגנון של ספילברג, המשלב טכניקה קולנועית משוכללת עם רמה תרבותית ירודה. זה מתיימר להיות סרט מעמיק, עם תובנות חדשות ומרשימות, אך ביסודו אינו אלא עוד מערבון אמריקאי, שבו רוצחים הטובים את הרעים והדם זורם כמים.

כמה עסקנים יהודיים מחו על כך שהסרט כאילו יוצר ''איזון'' בין ''המחבלים'' לבין הנוקמים. ואכן, בכמה מקומות בסרט ניתן ל''מחבלים'' לדקלם משפטים להצדקתם, על העוולות שעשו להם היהודים ועל זכותם למולדת. אבל זהו מס-שפתיים גרידא, העמדת-פנים כדי ליצור רושם של איזון. כי בתיאור ההתקפה במינכן – שקטעיו מפוזרים לאורך כל הסרט – מופיעים הערבים כעלובי-נפש, מכוערים, מוזנחים, פחדנים – בניגוד גמור לנוקם הישראלי, שהוא יפה-תואר ויפה-נפש, אמיץ והגון – בקיצור, אחיו הצעיר של ארי בן-כנען, הסופרמן מ''אקסודוס''.

לערבים אין ייסורי-מצפון, אך אבנר הישראלי מתלבט שוב ושוב בין רצח לרצח. הוא מתייסר בכל פעם, אחרי שהוא מפוצץ/מרסק/מרסס את אחד ה''יעדים'', כמובן אחרי שהרחיק מהמקום את אשתו וילדיו של הקורבן. הרי הוא לא סתם רוצח, אלא רוצח יהודי. יורה ובוכה.

תיאור הפרשה עצמה הוא מניפולטיבי. הוא מעלים מהצופה כמה עובדות מהותיות:
  • שהנתיחה לאחר-המוות הוכיחה שתשעה מבין 11 הספורטאים הישראליים נהרגו מכדורי השוטרים הגרמנים הבלתי-מאומנים (הדו''חות נשמרים עד היום בסוד, הן בגרמניה והן בישראל).

  • שגולדה מאיר והפוליטיקאים הגרמנים – כולם גיבורים גדולים – הם שחרצו את גורל הספורטאים, כשהחליטו שלא להניח לחוטפים להגיע עם בני-הערובה לארץ ערבית, שם היו בלי בספק מוחלפים באסירים פלסטיניים.

  • שהפלסטינים, שנהרגו כנקמה על מינכן, לא היו כלל קשורים בפרשה. המוסד מצא לו מטרות קלות: הדיפלומטים של אש''ף שפעלו בגלוי בבירות אירופה.
אבל יותר מכל דוחה הוולגאריות הספילברגית, העוברת כחוט-השני בכל חלקי הסרט, ובכללם תמונות המשגלים, שהם גם מיותרים לגמרי וגם בלתי-אסתטיים במיוחד.

ספילברג גם לא טרח במיוחד לדייק בפרטים. על בניין בית-הנתיבות מופיע השלט ''נמל-תעופה לוד'' (אין דבר כזה), שם המוסד מבוטא במלעיל ועוד שגיאות שאפשר היה למנוע אותן בקלות, לולא הזלזול.

הסרט אינו מוסיף דבר וחצי דבר להבנת הסכסוך. זהו סרט גנגסטרים די רגיל, שספילברג מיקם אותו בפרשה ישראלית, כדי להגיע סוף-סוף אל האוסקר המיוחל, שחמק ממנו עד היום. והרי ידוע בהוליווד שסיכוייו של סרט, הנוגע ליהודים ולישראל, לזכות בפרסי-אוסקר מוכפלים ומשולשים אוטומטית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


נתב''ג
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 08/02/2006 שעה 1:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

>„ספילברג גם לא טרח במיוחד לדייק בפרטים. על בניין בית-הנתיבות מופיע השלט ''נמל-תעופה לוד'' (אין דבר כזה)”

נמל התעופה לוד הוא שמו הישן של נתב''ג. השם הנוכחי קיים משנת 1973. היות שלא צפיתי בסרט, אינני יודע אם אכן יש רשלנות. בשנת 1972, השנה שבה חברו הקרוב של הכותב שלח את בחוריו המצויינים לטבוח בספורטאינו, עדיין היה השם „נמל התעופה לוד”.

בהקשר זה זכור לי מקרה הפוך. הסרט Q.B. VII, בכיכובו של בן גזארה (הופץ בארץ בשם „משפט דיבה”). הסרט נעשה על פי ספר בשם זה מאת לאון יוריס. בסרט רואים במפורש את „נמל תעופה בן-גוריון”, למרות שהוא מתאר אירועים של שנות ה-‏60, כששם נמל התעופה היה עדיין „נמל תעופה לוד”. הבמאי הרשלן של הסרט ההוא היה טום גריס. הסרט יצא לאקרנים בשנת 1974, שנה לאחר שינוי שמו של נמל התעופה.

מעבר לכך, הצהרתו של הכותב שכל סרט העוסק בסכסוך הישראלי מעלה בשל כך את סיכויי הזכיה באוסקר היא מעניינת. אני מניח שההצהרה הזו היא שקרית כמו רבות מהצהרותיו האחרות, אבל אני באמת לא עוקב אחר עולם הסרטים. אשמח לראות גיבוי של ההצהרה הזו בנתונים כלשהם.
_new_ הוספת תגובה



אבנרי, אסביר לכה מה קרה ביום הבחירת
חזי (יום רביעי, 08/02/2006 שעה 7:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביום הבחירות הצביעו אותם מוסלמים, מהסוג שרואים היום בטלויזיה באלפיהם, ברחבי העולם.
אותם ממוסלמים משולהבים, אשר מוכנים להרוג כל אדם אשר יעיז לפרסם קריקטורה על מוחמד.

הפלסטינים אינם שונים מהמוסלמי במקום אחר בעולם.

אם הפלסטיני המוסלמי מוכן להרוג מי שמעליב את מוחמד,
על אחת כמה וכמה יהיה מוכן להרוג מי שמקים פה מדינה יהודית, בלב האיסלם, אשר רוב תושביה בז לדת האיסלם ולנביאה מוחמד.

אתה צריך סרט כדי להבין את האמת הזאת ???
_new_ הוספת תגובה



בין שקר לשקר
פרקש (יום רביעי, 08/02/2006 שעה 23:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השקר של הסרטים האלה והשקרים הקטנים של אבנרי. שהרי אבנרי טורח לבקר בחיבה את הסרט הישראלי - ערבי (בכלל לא סרט פלסטיני) ואינו טורח להצביע על דברים בילתי נורמטיביים ודימיוניים שבו, אלא מתייחס לעלילה במנותק למציאות. בעוד את סירטו של ספילברג הוא טורח לקטול (גם) בשל השקר ההסטורי שבו.

שני הסרטים הם שקר אחד גדול.

''גן-עדן עכשיו''
=================

* יוצר הסרט, המחבר-הבמאי, הוא אכן האני אבו-אסעד מנצרת שחי רוב הזמן בחו''ל (בעיקר באירופה), והשחקנים – רובם הם ישראלים-ערבים ולא פלסטינים, לפחות לפי הטרמינולוגיה בעברית. אלא אם אבנרי קורא גם לערבי שחי בישראל - פלסטיני. לטעמי - לקרוא לשחקן ערבי ישראלי - פלסטיני זו הבעת עמדה פוליטית. אפשר בהחלט לקרוא לו ישראלי פלסטיני.

* שואל אבנרי: ''כיום, זמן רב אחרי שנוצר, משיב הסרט גם על שאלה אחרת: מדוע בחר הרוב הגדול של הפלסטינים בהנהגה, ששלחה את האנשים האלה לפוצץ את עצמם?''

--- שאל אבנרי (או הסרט) ולא ענה.

* בסך הכל ''כמה דקות – דקות שבהן נפגשים (עיני סוהא והחייל) השפלה מוחלטת, פחד הדדי, שנאה. נדמה לצופה שהצעירה תפוצץ את עצמה בכל רגע. אבל לא קורה כלום. היא עוברת.''
------ מעניין אם היו נמנעים מסוהא כמה דקות ארוכות של מבט בעיניים הפלסטינים היו מפסיקים לפגע. כאילו לא היו פיגועים לפני הקמת המחסומים. כאילו המחסומים הוקמו סתם כדי להרגיז פלסטינים ולא כדי לעצור את הטרוריסטים.

* ''...שני צעירים, כבני 22, בשכם. עובדים-לא-עובדים במוסך. למעשה הם מובטלים, כמו כמעט כל הצעירים בשכם. אין להם עתיד.''
---- אם זו אחת הסיבות לטרור, למה המתאבדים לא מפנים את זעמם והתאבדותם כנגד ההנהגה שלהם שהיא שמנעה מהם עבודה וחיים בכבוד?

* ''הם מזוקנים, אבל לא קנאים. דתיים כמו כולם, לא יותר.''
---- בחיי לא ראיתי פלסטיני אחד דתי ומזוקן שגם לא היה פנאט וקנאי. לצערי קביעתו של אבנרי ושל במאי הסרט מטעה ושיקרית.

* ''ואז מגיעה אל הבחורים ההודעה: נבחרתם. מחר תבצעו פיגוע-התאבדות בתל-אביב.''
---- מעולם לא יצא פיגוע תוך יום מפניה למתאבד. זה בלתי אפשרי. הנוהג הוא שמאתרים מתאבד, מכינים אותו נפשית ומבצעית תוך בדיקה מתמדת לכשירותו הנפשית לעמוד במשימה. תהליך זה עורך בין כמה שבועות לכמה חודשים, שלעיתים רק צורך דחוף מזרז את התהליך ומקצר את זמן ההמתנה. אבל גם אז מדובר על כמה שבועותטובים, בהם נבנה מודל התנהגות, נקבע נתיב החדירה ונתיב אלטרנטיבי, מבוצע 'ניקוי' נתיב ובדיקתו, מכינים את 'החגורה', מתרגלים את המוביל והמתאבד וכו'.

* ''בבניין נטוש, המשמש כמטה המחתרת, עושים הכנות אחרונות: מגלחים את הזקנים, מסתפרים, לובשים חליפות של חתונה. מצטלמים. כמה מלות עידוד, בלי פאתוס, מפי המפקד....''
------ קודם כל מטה טרור אינו לעולם בניין נטוש, אלא בניין / דירה בעיבורה של שכונה מאוכלסת. ולעולם ההכנות לפעולה לא נעשות ב''מטה המחתרת'', אלא בבניינים נטושים או בשטחים נסתרים מעיני אחרים. בד''כ במחבל לא לובש ''חליפה של חתונה'', אלא להיפך מעיל פשוט של פועל דחק כדי שיתמזק בזרם בעובדים בשערי הדגר ולא יבלוט כחריג.

* ''הם מתבוננים בדממה כשמחברים להם את חגורות-הנפץ. מזהירים אותם שאי-אפשר להוריד אותן מבלי להתפוצץ.''
---- חגורות נפץ, במידה וחומשו, אפשר לפרק בעבודה מקצועית של ניתוק תיל או שניים ובזהירות. במידה והמחבל לא החל בהפעלת המנגנון, אין בעיה להוריד.

''מינכן''
==========

* ''בלי חשוב, אמרתי את מה שחשתי בכל זמן צפייה: ''מגעיל!''
---- אז אולי תחשוב לשם שינוי....

מאחר שכל סיפור החיסולים הוא שיקרי, אין טעם בכלל להתייחס לעלילה.

* ''לערבים אין ייסורי-מצפון''
---- האם יש למחבלים בכלל ייסורי מצפון?

* ''שהנתיחה לאחר-המוות הוכיחה שתשעה מבין 11 הספורטאים הישראליים נהרגו מכדורי השוטרים הגרמנים הבלתי-מאומנים (הדו''חות נשמרים עד היום בסוד, הן בגרמניה והן בישראל).''
--- איזה סוד? הדבר פורסם בגלוי עוד בזמן האירוע. עצם העובדה שהגרמנים לא נהגו נבון ונכון, לא מורידה את האשם מהפתח - ספטמבר השחור.

* שגולדה מאיר והפוליטיקאים הגרמנים... - הם שחרצו את גורל הספורטאים, כשהחליטו שלא להניח לחוטפים להגיע עם בני-הערובה לארץ ערבית, שם היו בלי בספק מוחלפים באסירים פלסטיניים.''
---- יש ספק לכל דבר שמחבלים נוגעים בו. אין אמונה במחבלים, כבר אז לא היתה. השוטרים הגרמנים היו לא מיומנים, דבר שלא הובן אז ומשמעותו לא נלקחה בחשבון ע''י המנהיגים האלה.

* ''שהפלסטינים, שנהרגו כנקמה על מינכן, לא היו כלל קשורים בפרשה.''
---- הפלסטינים שחוסלו, חלקם היו קשורים ישירות לפרשה וחלקם היו קשורים למעשי טרור אחרים. המוסד חיסל את אלה שהיו מפקדי השטח של האירוע במינכן ושל כמה נציגי אש''פ באירופה שנתנו ''עורף בטוח'' בחוליות טרור באירופה. המוסד הגיע למחבלים גם בבירות שלמיטב זיכרוני אינה נמצאת באירופה.

* ''אבל יותר מכל דוחה הוולגאריות הספילברגית, העוברת כחוט-השני בכל חלקי הסרט, ובכללם תמונות המשגלים, שהם גם מיותרים לגמרי וגם בלתי-אסתטיים במיוחד.''
---- זה הכל בגלל התסריטאי האולטרה-שמאלני של ספילברג - טוני קושניר.

* ספילברג גם לא טרח במיוחד לדייק בפרטים. על בניין בית-הנתיבות מופיע השלט ''נמל-תעופה לוד'' (אין דבר כזה), שם המוסד מבוטא במלעיל ועוד שגיאות שאפשר היה למנוע אותן בקלות, לולא הזלזול.''
--- וכי העובדות חשובות? לא בסרט ''גן עדן עכשיו'' ולא ב''מינכן'' התסריט נבנה על עובדות, אלא על עלילה בידיונית תוך הריסת העובדות.

* ''הסרט אינו מוסיף דבר וחצי דבר להבנת הסכסוך. זהו סרט גנגסטרים די רגיל.... ''
---- שני הסרטים אינם מוסיפים דבר להבנת הסכסוך. שניהם סרטי גנגסטרים די רגילים.
_new_ הוספת תגובה



שטיפת מוח מעמיקה
Israeli101 (יום חמישי, 09/02/2006 שעה 5:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הלמוט ''רק חלק מהאנשים גם שואלים את עצמם: מי הם האנשים האלה? מה הרקע שלהם? איך הגיעו לאן שהגיעו?''

התשובה ברורה כאור בצהרי יום?

שטיפת מוח מעמיקה ע''י מוסלמים אכולי קנאה, טועי נפש
ושטופי מוח משחר ילדות!

ניתן לפרש הלאה, אך דומני שקיר ישמע, אתה לא!!
_new_ הוספת תגובה



הליברל תומך ברוצח
fofu (יום חמישי, 09/02/2006 שעה 11:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הליברליזם הנאור נגוע במחלה אנושה , זו מחלה שמתחילה להסתמן כסוג של מחלה סופנית .

תיאור המחלה : המצאת תירוצים , נימוקים , מניעים וכל מיני טענות מטענות שונות הבאות לומר כי לכל מעשה תועבה יש ''נרטיב'' .

כלומר אם נעתיק את השאלות של אורי אבנרי על נניח המישטר הנאצי פאשיסטי האירופאי נגיע לתובנות מהסוג בו מרצה לנו בנחת הליברל אורי אבנרי ומוכיח את גחמות שלנו על שאנו רואים במתאבדים רוצחים מתועבים נוטפי דם , חבורת פרמטיבים פאשיסטים .

איך זה שהשמאלני הגדול והכביר אורי אבנרי הדרדר עד כדי הפיכתו למסביר של מניעי רוצחי על מתועבים , איך הוא מתחבר לפונדמטליזם באיזו חלקלקות לשונית.
_new_ הוספת תגובה



כל השמאלנים בעולם נהיו כאלו
צדק (יום חמישי, 09/02/2006 שעה 11:33)
בתשובה לfofu
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השמאלנים בעבר תמכו בסטאלין רוצח המיליונים, במאו מרעיב המיליונים, ובפידל קאסטרו.
מאוחרים יותר התלהבו גם מפול פוט הנאור שרצח לפחות 2 מיליון מבני עמו.

ובתקופה המאוחרת יותר הם תומכים בסאדם חוסיין, במרצחים הערבים הנקראים ''פלשתינים'', צפון קוריאה.

צריך להבין ששמאלני זה אופי ולא דעה.
ורק אז מבינים מאין באה המחלה.
_new_ הוספת תגובה



מה שצדק לא מבין
סתם אחד (יום חמישי, 09/02/2006 שעה 11:47)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צדק ושכמותו דמגוגים שתמכו ותומכים ברוצחים ובעבריינים.

אנשי הימין ההזויים הללו מציגים בכך אופי לא דעה. מי שמבין זאת יודע מאין באה המחלה.
_new_ הוספת תגובה



דישה נאיבית ומסוכנת
אלי (יום חמישי, 02/03/2006 שעה 7:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשיוקרן סרט מקביל אצל הערבים (לא רק הפלשתינים)
אז יהיה אפשר לדבר

בינתיים - אנחנו רק מחלישים את עצמנו
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי