פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זמנים מעניינים
גיל רונן ז''ל (יום שני, 06/03/2006 שעה 7:36)


זמנים מעניינים

גיל רונן



אומרים שישנה קללה סינית – ''שתחיה בזמנים מעניינים''. אין ספק שאנחנו חיים בזמנים מעניינים, אבל זה לא בהכרח אומר שאנחנו מקוללים: אחרי הכל, אנחנו לא סינים. בניגוד מוחלט לעם הענק אך יחסית שקט ההוא, נדמה שאנחנו דווקא עם שמחפש אקשן, וכמה שיותר.

חיפשנו ומצאנו: משנה לשנה הולך ומתחוור שאנו נמצאים במוקדה של מלחמת העולם השלישית. מגדלי ענק קורסים, יישובים פורחים נחרבים, מדינות שלמות נכבשות תוך כמה ימים, מנהיג משיחי דורש למחוק את ישראל מהמפה, כת של מתאבדים פנאטיים נבחרת לעמוד בראש מדינה שכנה... חסרה רק פטרייה גרעינית מעל אחת מבירות העולם בכדי שנוכל להכריז סופית על עידן גוג ומגוג.

במקביל ולכאורה ללא שום קשר, מתפתח עימות נוסף בתוך החברה המערבית בכלל והישראלית בפרט: לראשונה מתעמתים אלה עם אלה ארגוני גברים וארגוני נשים, במלחמה אכזרית ואמוציונלית המתנהלת בכנסת ובתקשורת. לכאורה אין קשר, אמרנו? דווקא על קיומו של קשר הדוק בין מלחמת המינים לבין המלחמות הגיאופוליטיות מסכימים שני הצדדים בוויכוח. ארגוני הנשים הרי הכריזו כבר מזמן ש''האישי הוא פוליטי'' ו''הפרטי הוא ציבורי'', ואילו דוברי הצד הפרו-משפחתי רואים קו ישיר בין פגיעה במשפחה לאובדן החוסן החברתי והלאומי.

מפציצי הכור העיראקי בשובם מהמשימהחוכמתו של סבא טבע, הידוע גם בכינויו ''הקדוש ברוך הוא'', גדולה יותר מכולנו. הוא ברא אותנו, את בני האדם, זכר ונקבה, לא בכדי שנריב בינינו אלא בכדי שנשלים אלה את אלה. כל משפחה, כל חברה, כל עם, זקוקים לקירות חזקים מבחוץ, ולחום מזִין מבפנים. את המין הגברי הפקיד הטבע על החומות החיצוניות. תפקידם של הגברים לפטרל לאורכן ולמנוע מרוחות קרות ומאויבים לחדור בעדם. כיאה לכוח לוחם, הגברים גם צויידו בכוח פיזי, בגאווה טריטוריאלית בלתי מתפשרת, ביכולת להפעיל אלימות בצורה מבוקרת ומושכלת, ובנכונות להסתכן ואף למות בכדי לשמור על שלמות החומות.

תפקידן של הנשים, לפי הטבע, הוא תפקיד מיניק ומעניק. על כן נתן להן את הכישורים המתאימים למי שאחראיות על חזית הבית: הבנה רגשית אינטואיטיבית, חיבור בלתי אמצעי לרגשות, וגאווה פחותה – כיאה למי שאמורה להקריב מעצמה לטובת הכלל באופן יומיומי ונטול הילה.

מה שיפה במיוחד בתכנון של הטבע (ברוך הוא) זה שהגברים והנשים גם נמשכים אלה אל תכונותיהם של אלה. גברים אוהבים הירארכיות? נשים אוהבות גברים במדים. גברים רוצים להיות גיבורים וחזקים? נשים אוהבות גברים עם כוח – פיזי ואחר – ונמשכות אל כריזמה ומצליחנות. גברים הם תרנגולים הזקוקים לתשומת לב? בחורות מתות על מוזיקאים, מצחיקנים ושאר מוחצנים. גברים מסויימים נוטים לשתוק? גם לטיפוס ''השקט והחזק'' מקום של כבוד בפנתיאון האהבה נשית.

בקוד האתי של החברה הגברית יש סוגים שונים של אלימות, ויש חוקים להפעלתה. כבר בחברת הילדים קיים כלל לפיו אסור ואף בזוי לפגוע באשכים בעת מריבה – ומכאן הביטוי ''מכה מתחת לחגורה''. בחברה הבוגרת יותר, אסור ובזוי לפגוע בנשים ובילדים. מהאיסור הזה התפתחו הכללים המוכרים לנו מהאמנות הבינלאומיות השונות, האוסרים פגיעה באוכלוסייה אזרחית בעת מלחמה. מי שבכל זאת פוגע בנשים ובילדים נחשב לחלאה: הוא מפר את כללי המשחק ומוותר בכך גם על זכויותיו. בין השאר, הוא הופך גם את הנשים והילדים שלו למטרה לגיטימית.

במהלך העשורים האחרונים עסוקה החברה המערבית בניסוי מעניין: אנו מנסים להחליף את משחק התפקידים הטבעי בין גברים לנשים בשוויוניות נוקשה ומוחלטת. את הנשים אנו מעודדים לחשוב ולהתנהג כמו גברים: ללכת ליחידות קרביות בצבא ולפתח קריירות מזהירות. את הגברים אנו מעודדים להיות יותר נשיים: להישאר בבית עם הילדים גם במחיר פגיעה במעמד המקצועי, לגלח שיער מהחזה, לבכות. כצפוי, זה לא עובד: הנשים הקרביות לא באמת עוזרות. על כל אשת עסקים מצליחה שכספי המיסים שלה נכנסים לקופת המדינה יש בעידן שלנו חמש ''חד הוריות'' שזקוקות לסיוע. ההנהגה הגברית, מצידה, עסוקה בלחפש ''פרטנרים לדיאלוג'' בקרב רוצחי ילדים ונשים, במקום לקרוע להם את האמא.

אכן, אנו חיים בזמנים מרתקים. חזרנו לבראשית, לאדם וחווה. אם נשכיל להשלים עם תפקידינו השונים, נוכל לעמוד גם מול אויבינו. פמיניסטית תסתכל על התמונה הגברית משמאל, של מפציצי הכור העיראקי בשובם מהמשימה, ותראה בה שוביניזם מזוקק. אני מביט בה ורואה את מה שיציל אותנו.

גיל רונן הוא יו''ר ''הקול הגברי''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מקומם של גברים ונשים תמיד יישמר ויישאר  (פרקש)
  למלחמה בחוקי הטבע יש מחיר כבד  (צדק)
  אתה מפספס,וחבל....  (ע.צופיה)
  אין דבר שוביניסטי בתמונה  (רמי נוי) (3 תגובות בפתיל)
  בהחלט מאמר מעניין  (חזי) (61 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי