פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ימי הרדיו – 70 שנה ל''קול ישראל'' וליחו לא נס
צבי גיל (יום שישי, 07/04/2006 שעה 0:54)


ימי הרדיו – 70 שנה ל''קול ישראל'' וליחו לא נס

צבי גיל



המאמר מתפרסם בעת ובעונה אחת באתר המחבר זרקור.

ב-‏30 במרץ השנה מלאו 70 שנה לשידור הרדיו בארץ, כאשר עלה לאוויר ''קול ירושלים'' במסגרת ה-P.B.S – ה-Palestine Broadcasting Service. ''קול ישראל'' של היום שיחזר את אותו יום, במעמד הנציב העליון, סר ארתור ווקוף, לבוש בגדי שרד וכובע מוזהב עטור נוצות והנכבדים האנגליים, היהודיים והערביים בישוב. האירוע שוחזר בבניין ''פאלאס'', פינת רחוב אגרון וממילא בירושלים, שבה פעל בראשית ימיו ''קול ירושלים''.

ימי הרדיו
האירוע בבנין ''פאלאס''
ה''תפאורה'' כללה שחקנים לבושים כסר ארתור ווקוף, קצינים בריטיים עם החגורה המשופעת מן הכתף לחגור, ה''כלניות'' (הצנחנים הבריטיים), וכל המי ומי בארץ ישראל באותם ימים. הייתה גם מסכת שבה הובאו קולות אותנטיים מן הימים ההם וחלקם שוחזר והוקרא על ידי קריינים של ימינו. צבעוני לקהל המצומצם שהיה שם ומשכיל לציבור המאזינים שאינו יודע דבר על תולדות השידור הציבורי בארץ, אף שקצת מתיש.

אז, בשנות השלושים, הרדיו היה ההמצאה הגדולה והמדהימה של התקשורת. כאשר בארץ ישראל נחנכה התחנה כבר פעלו באמריקה לבדה מאות תחנות רדיו מסחריות ועשרות רבות פעלו באירופה. בינתיים בא הקולנוע במקום הראי-נוע, והמדיום אשר נחשב למילה האחרונה בקומוניקציה – הטלוויזיה. עם זאת, לאחר נסיגות זמניות, הרדיו הצליח לשמור על מעמדו כמדיום המהיר ביותר, הזמין ביותר והנייד ביותר. עד שבא האינטרנט, אשר ברגע זה הוא המדיום האולטימטיבי בכך שהוא כיום גם מהיר, גם זמין, גם נייד, ובעיקר רב-סתרי. כלומר תקשורת שבה המסר הוא רב כווני. זאת בשעה שברדיו ובטלוויזיה, אף שקיימת אפשרות לתהודה, זאת מוגבלת מאוד, והיא בעצם סמלית. באינטרנט הרב-שיח הוא חגיגה לעתים חגיגה פרועה.

האינטרנט הוא הסיבה הראשונה לירידה הכוללת בעיתונאות הכתובה והאלקטרונית. התחנות האזוריות, במסגרת הערוצים המסחריים, הן הסיבה לירידה בהאזנה ל''קול ישראל''. על פי סקרים, נפרדים של חברות ''מדגם'' ו- TGI, הרדיו האזורי זוכה ליותר מ- 30% של מאזינים, וזאת עליה, ואילו קול- ישראל בעברית, כלומר רשתות א, ב, ג זוכות ביחד ל-‏34% וזאת ירידה. לגלי צה''ל וגלגל''ץ מאזינים 26.5%. כאמור, הירידה היא רוחבית בכל המדיום הקולי. ישנה עוד סיבה אינהרנטית, כאשר קיים ביזור של הערוצים. זה קרה אצלנו גם בטלוויזיה. כאשר ערוץ 1 היה מונופול, הצפייה ב''מבט'' הגיע ליותר מ- 80%. כאשר קמו לה מתחרים, תחילה ערוץ 2 ואחר כך גם ערוץ 10, סה''כ הצופים בחדשות לא מגיע לאחוז דומה.
זה קרה גם ברדיו. ''קול ישראל, אינו עוד השולט הבלבדי באוויר וסה''כ ההאזנה לרדיו לא דומה לאחוזי ההאזנה ל''קול ישראל'' בשעתו.

יחד עם זאת ייאמר לזכותו, במלאת 70 לקיומו כשידור ציבורי, שהוא, בתוכניות המלל בכלל ובאקטואליה בפרט, עדיין הבולט ביותר, המגוון ביותר והפופולארי ביותר. וזה לא דבר של מה בכך, לא רק מול אחותו הצעירה – הטלוויזיה הישראלית, אלא מול כל ערוצי הרדיו בארץ. כה לחי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הרדיו עדיין לא איבר את מקומו  (א. פרקש) (41 תגובות בפתיל)
  70 שנה ל''קול ישראל'' וליחו לא נס  (מהנדס אזרחי)
  ואם לא צחקתם עדיין  (מהנדס אזרחי) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי