פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3519

השפעת המצב הכלכלי על ההתנגדות
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 13/04/2006 שעה 23:47)


השפעת המצב הכלכלי על ההתנגדות

ד''ר דוד סיון



עבד אל ראזק: היחסים עם ישראל לא יישארו כל כך רגועים. אני בטוח בזה. אני לא אומר שאנו כממשלה נדחוף לכיוון הזה, אולם הרעבה, בעיות כלכליות ואי תשלום משכורות יבואו לידי ביטוי ביותר פעולות התנגדות ובעיות ביטחון.
שר האוצר הפלשתינאי מספר לנו שהמציאות הכלכלית הקשה ברשות הפלשתינאית תשפיע על המצב הביטחוני בישראל. זוהי טענה מאד נפוצה בחוגים רחבים בעולם המערבי וגם בארץ. אבל לא ממש בטוח שיש לה על מה לסמוך. לפני כשלוש שנים הצגתי כאן מחקר שניתח נתוני סקר שערכו הפלשתינאים בדצמבר 2001. בתמצית משמעות מסקנות המחקר היתה שהקשר בין טרור (כלפי ישראל) ומצב כלכלי ירוד הוא נמוך ופועל בעיקר דרך השפעתו על האינטרס הלאומי. על פי המסקנות הללו, המניע הכלכלי הוא סיבה שולית, אם בכלל, לטרור נגד ישראל (ניתוח כלכלי של טרור ומדיניות כלכלית).

על פי המסקנות של הניתוח הכלכלי אין לדברי שר האוצר הפלשתינאי בסיס במציאות. כדי לחזק את המסקנה הזאת מציג לנו המאמר ב-Ynet, עמדה חד משמעית של שר ההסברה הפלסטיני בממשלת החמאס, ד''ר יוסף ריזקה:
האדמה הזו, שכולם עכשיו רוצים מהממשלה שלנו שנכיר בנוכחות ישראל עליה, היא אדמת וקף מוסלמי ולאף מוסלמי אין את הזכות לוותר לכיבוש ולהכיר בזכות הכיבוש על האדמה הזו.
אם ממשלת חמאס תיפול - תקום סומליה שנייה


כלים לביצוע מדיניות כלכלית

בנימין נתניהובנימין נתניהו היה אחד משרי האוצר הטובים שהיו לנו. הגורם החשוב הראשון היה שהיה לו ברור מהי המדיניות שהוא צריך לנקוט – היה לו חזון. הגורם השני, היותר חשוב במציאות הפוליטית, היה שהוא ידע להציג-להשיג תנאים בהם יהיה מוכן לקבל על עצמו את התפקיד:
  1. הרחבת הסמכויות והמעמד ביחס לשרים אחרים, ושר כעוזר,
  2. גיבוי מוחלט מראש הממשלה.
עם שני היעדים הללו מוסדרים הוא החל לתפקד כשר האוצר. ''בתחילת הדרך הציג נתניהו נחישות גבוהה לקדם את החזון''. תרומתו ליציאה מן המשבר הכלכלי בו היה שרוי המשק היתה חשובה (בנימין נתניהו – סיכום תקופה). כיאה לחזון הוא מינה אנשי מקצוע, שהוכיחו את עצמם בהמשך (בכר, וזליכה למשל), לתפקידים בכירים למרות שזה פגע ביחסם של חברי המפלגה שציפו ממנו ל''ג'ובים''. הוא פעל בהצלחה כדי להשיג את:
  1. צמצום הגירעון והקטנת ההוצאה הציבורית.
  2. המשך תהליך ההפרטה והעמידה על ביצוע ההסכם, כפי שנחתם, במהלך הפרטת בזק.
  3. אישור הרפורמה בשוק ההון. כ-‏20 שנה אחרי שועדת בייסקי המליצה ועדת בכר ובנימין נתניהו הובילו לדרך חדשה של פרוק האוליגופול הבנקאי בשוק ההון.
במילים אחרות המניע העיקרי של פעילותו במשרד האוצר היה במפורש הצורך לדאוג לטובת כלל הציבור ולא רק לטובת בוחריו. דבר אחד הוא לא ממש הצליח. הוא לא ממש הצליח לקצץ שומנים מתקציב הביטחון שאם היה מצליח היה מונע חלק מן הקיצוץ בקיצבאות שבסופו של דבר פגע באינטרס האישי שלו. הסיבה היתה שראש הממשלה נסוג מהבטחתו לגיבוי.

למרות שישנם קשקשנים שטוענים ''... שנבחרי הציבור אינם דואגים לא לטובת כלל הציבור ולא לטובת הציבור שבחר בהם''. הרי ברור שבפעולות להשגת היעדים הללו נתניהו פעל על פי הבטחתו; הוא דאג לטובת כלל הציבור ולא רק לטובת בוחריו. אחר כך באו ימים אחרים, בערך בקייץ 2004, בהם למעשה ויתר על חלק מן המאבקים לטובת היעדים שהזכרתי בגלל המאבקים, גם בגלל אינטרסים אישיים, בנושא ההתנתקות.



עמיר פרץמי שמכיר את המציאות יודע שהיעד החשוב הבא במדיניות האוצר הוא קיצוץ בתקציב הביטחון. בקדנציה הקודמת היה שר הביטחון המכשול הראשון שמנע מנתניהו לבצע את הקיצוץ שרצה לבצע בתקציב הביטחון. אבל האמת היא ששר ביטחון עם הכרה וכוח פוליטי יכול בהחלט לתרום להגשמת היעד הזה. הגשמת היעד הזה ודאי תעזור בהגשמת היעדים עליהם דיבר עמיר פרץ במערכת הבחירות. כראש מפלגה שיש לו כוח מיקוח במשא ומתן הקואליציוני הוא יכול וצריך להעמיד תנאים דומים לאלו שהעמיד נתניהו; תנאים שיכללו את היעד הזה ויעדים אחרים שקשורים במדיניות הממשלה בנושאים בהם עסקו הבטחותיו של פרץ.

בניגוד למה שטוענים קשקשנים מדושני חשיבות עצמית, קבלת תפקיד שר הביטחון על ידי פרץ לא הופכת את התנהלותו לפארסה. אם ינהג נכון תפקיד שר הביטחון יכול להיות מנוף חשוב להגשמת היעדים והמטרות אותן הציב ועליהן נבחר. העניין הוא לא רק באיזה משרד ישב פרץ אלא איך ינצל את כוחו הפוליטי בכלל ובפרט בקשר למדיניות האוצר. נתניהו הראה לנו שזה בהחלט אפשרי.







http://www.faz.co.il/thread?rep=76398
אני חייב לומר שאני מסכים עם כל הערותיך
א. פרקש (יום שישי, 14/04/2006 שעה 20:55)

עד כמה שזה יישמע נדיר.

לגבי הפלסטינים הם בלבד אחראים למצבם הכלכלי. עד כה הם נהגו בחובבנות, רשלנות ואף במהלכים פליליים שפגעו רק בעצמם. אילו לא היו פותחים במלחמה - דיינו.

הטרור הוא פונקציה של מאוויים פוליטיים ודתיים ולתוכם הם מגייסים 'מנופים', תירוצים ושאר הסברים. פעם המצב הטוב יחסית תומך בטרור שלהם ופעם המצב הכלכלי הגרוע דוחף אותם לטרור. הכל פוליטיקה.

הבעיה המרכזית היא שהפלסטינים טרם הפנימו שיש זכות לישראל להתקיים על אדמת 'פלסטין'.

==========================

צריך קיצוץ במשרד הבטחון והוא אפשרי. צריכה להיות השקעה פחותה בשוטף ובאמל''ח הקונבנציונלי, משום שכוחה הצבאי-מדיני של מה שנקרא ה''חזית המזרחית'' אבד וה''חזית המערבית'' על אףשכוחה הצבאי גדל נמצאת בטווח יחסית רחוק. ואני מוציא כרגע את תמונת המצב הפוליטית מהתמונה, כי היא קצת ''ניידת'' ויכולה להשתנות. עדיין, המצב הבסיסי רחוק ממלחמה קלאסית.

מכאן שאפשר בתהליך מבוקר להקטין את הוצאות הבטחון הגדולות שתומכות בעיקר באמל''ח קונבנציונלי (בעיקר הטנקים, ארטילריה, הנדסה).

לעומת זאת מטרות הטרור (לא רק הפלסטיני) והנשק הלא קונבנציונלי הולכים ומהווים איום גדול יותר, מעשי ומיידי. כאן צריכים לשמור את היקפי ההשקעה הנוכחית ולאורך שנים קדימה. אני משער שאנחנו צפויים לאירועים מיוחדים בעניין הזה, יתכן ואפילו השנה.

תנאי השכר של אנשי הקבע לדעתי לא ייפגעו, לאחר שהם נפגעו כבר בעשור האחרון. אם הממשלה רוצה ''צבא קטן וחכם'' היא גם צריכה לתת תנאים מתאימים ללוחמיה. אם לא, הצבא יקרוס. למיטב ידיעתי הדבר מובן לרוב העוסקים בעניין זה, גם במשרד האוצר. לדעתי גם עמיר פרץ, במידה ויהיה שר בטחון, לא יתיר פגיעה נוספת באנשי הקבע. החסכון בתקציב יכול לבוא מצמצום הכוח הקונבנציונלי שהזכרתי - פחות משכורות, פחות דלק, פחות תחזוקה, פחות תחמושת - והחסרון הוא רב. פירוק יחידות שריון וחרמש, הקטנת יחידות הארטילריה וההנדסה יחסכו כסף רב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=76544
אני חייב לומר שאני מסכים עם כל הערותיך
שמעון מנדס (יום רביעי, 19/04/2006 שעה 12:44)
בתשובה לא. פרקש

ראשית, ניתוח והצגת יעדים נכונים. שנית, אני מסכים בהחלט עם הדעה האומרת, שרק שר בטחון אזרחי, עם מודעות חזקה לבעיות וצר4כים חברתיים, יכול לעשות קצוצים מתאימים בתקציב הבטחון.

בנושא תקציב הבטחון, אנו מתנהגים בצורה פזרנית, כאילו7 שאנו עשירים יותר מאמריקה. בצבא ארה''ב, אין רכב-צמוד לקצינים. כל איש קבע מתנייע אל בסיסו וממנו אל ביתו, ברכבו הפרטי. רק במשך היום אם צריך לנסוע בתפקיד, מעמידים לרשותו רכב. הוא הדין גם בצבא מצרים, שאותו למדתי להכיר לפני יובל שנים. ביטול הרכב הצמוד, יביא חסכון ניכר בתקציב הבטחון. בסוגריים נאמר בסוגיה זו, כי צריך לבטל את הרכב הצמוד לכל האנשים במינהל הציבורי.

ואחרון אחרון, אם תואיל להסביר את המושג: ''אוליגופול
בנקאי''. האם זה מקביל למונח ''קרטל'', ומאיזה שפה זה שאול ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=76551
אוליגופול מהו?
דוד סיון (יום רביעי, 19/04/2006 שעה 16:27)
בתשובה לשמעון מנדס

תעשיה או מגזר יצרני שעיקר התפוקה מתקבלת ממספר נמוך של פירמות (4-3). בדרך אחרת זהו מגזר בו מספר היצרנים נמוך כך שפעילות האחד משפיעה על (המחיר של) הפירמות האחרות.

קרטל מבוסס על הסכמים בין כל או רוב היצרנים של מוצר להגביל ייצור ו-או שליטה במחירי המוצר.

הקרטל משמש ליצירת מצב דומה לאוליגופול.
בשני המקרים היצור פחות יעיל מאשר כשיש תחרות לרעת הלקוחות שמשלמים יותר....

http://www.faz.co.il/thread?rep=76552
שימעון,למרות אני מסכים אתך במאה אחוזים בנושא הרכב הצמוד
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 19/04/2006 שעה 20:02)
בתשובה לשמעון מנדס

כדאי לזכור שבארה''ב אדם יכול לרכוש רכב (ולא בהכרח את הזול ביותר) תמורת משכורת חודשית אחת או קצת יותר. זו הסיבה שגם במיגזר הפרטי אתה כמעט לא נתקל ברכב צמוד, למעט אנשים שמשתמשים בו ככלי עבודה (סוכני מכירות ו/או אנשי שרות). זה לא המצב בישראל.

רכב צמוד הוא חסר משמעות מבחינה כלכלית כאן.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.