פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3536

אנשי הקדם נגד הסינגולריות
אלי אשד (יום רביעי, 26/04/2006 שעה 9:34)


אנשי הקדם נגד הסינגולריות

אלי אשד



המאמר פורסם כבר באתר של המחבר.
הטכנולוגיה היא קללה שיש לפגוע בה להשמיד אותה,להילחם בה. היא נושאת את הדי אן אי הפוליטי של מי שפיתח אותה.
הפוליטיקה של הטכנולוגיה, מאת יובל דרור, ע' 48.
עיתונאי טכנולוגיות האינטרנט יובל דרור פירסם לאחרונה בהוצאת מפה את הספר המאד מעניין הפוליטיקה של הטכנולוגיה שבו הוא עוסק לא רק או לא כל כך במה שצפוי לנו בעתידנו הדיון הרגיל שמצפים ממנו לאדם בתחומו, אלא גם בשאלה הלא פחות חשובה אך שבה עוסקים בדרך כלל הרבה פחות ''האם זה שווה את כל זה''?

יובל דרור עצמו הוא אחד העיתונאים הנחשבים ביותר על נושא המחשבים וכל הקשור בהם כיום לפחות באותה דרגה עם דודי גולדמן, מידיעות אחרונות. אבל לא מן הנמנע שלאורך השנים כמו גולדמן הוא מתלהב פחות ופחות ממה שהוא מסקר. אני זוכר למשל כתבות של גולדמן משנות התשעים שבהם סיקר את האינטרנט בהתלהבות אובססיבית ממש שהדביקה את הקוראים.

מאז דומה שההתלהבות שלו גוועה ומתה, כפי שהראתה סדרת טלוויזיה שיצר עבור ערוץ 8 בשם ''העתיד כבר כאן'' שבה הוא מקונן על מצבו המתדרדר והולך של הנוער כתוצאה מהטכנולוגיה הארורה ועל כך שההתפתחות המדעית רק הפכה את האנשים לפחות מאושרים. עדות נוספת לסלידתו הגוברת מהתחום אפשר למצוא בראיון הביזארי הזה עימו שפורסם לאחרונה בבלוג שניכרת בו בין השיטין סלידה עזה מתחום האינטרנט בכלל ומהבלוגים ומהעוסקים בהם. נראה שהיום גולדמן הוא עוד עיתונאי שמסקר לפרנסתו נושא שכבר אינו מעניין אותו באמת. וכפי שטרח לציין ולהבהיר אחת ולתמיד בראיון אחר שלו, גם אין לו כל דעה שהיא על הנושא שהוא מסקר.
האם זה מה שקרה גם עם דרור?


אנשי הקדם נגד הסינגולאריות

בספר של דרור יש חלק חשוב ומעניין ביותר שעוסק בנושא ההתנגדויות לטכנולוגיה מאז ימי הלודיטים קבוצות הפועלים שתקפו את בתי החרושת הממוכנים לטקסטיל וניסו להרסם מתוך השיקול (הנכון) שבתי חרושת ממוכנים אלו רק הורסים את תנאי העבודה שלהם. הם נכשלו אבל אין לטעות בנימה של סימפטיה שדרור מלווה בה את תיאור מאבקם והוא מדווח על קיומן של קבוצות ''הסביבתיים'' שקוראות לנטוש את כל הטכנולוגיה הקיימת ולחזור לתקופת האבן לכפרים קטנים שבהם לא יהיה שמץ של טכנולוגיה וזאת מאחר שהטכנולוגיה הקיימת הורסת את כדור הארץ.

זה מזכיר לי קטע מספר שפירסם לפני כ-‏45 שנה הסופר אבנר כרמלי, בשם הבלשים הצעירים בתעלומת גביע הקסמים (1961), שבו גיבוריו הם חבורת בלשים צעירים הנאבקים בארגון מסתורי בשם ''אנשי הקדם'', ''כת דתית חשאית הרוצה להחזיר את העולם לימי קדם האפלים והחשוכים, לימי העבדות ועבודת האלילים''. הארגון נחוש בדעתו להחזיר את האנושות אחורה באבולוציה. לשם כך מנסה הארגון במהלך הספר לשים את ידו על משקה שכל מי ששותה ממנו הופך לקוף כדי ליישם זאת על כלל המין האנושי.

''אנשי הקדם'' הנ''ל הם ככל הנראה פארודיה על אנשי התנועה הכנענית של יונתן רטוש ואהרון אמיר, שגפני בעצמו השתייך אליה זמן מה וככל הנראה בשלב זה הסתכסך עם חבריו. כידוע אין סלידה גדולה לעניין מסוג כלשהו מסלידתו של מי שהיה פעם חלק מאותו עניין ונטש אותו.

כמובן בספר ''כרמלי'' לא טרח להסביר בפירוט את האידיאולוגיה של ארגון ''אנשי הקדם'' ומדוע שהוא ירצה להחזיר את האנושות אחורה באבולוציה ובאופן כללי זה נראה לקוראיו דאז כעוד אחת מההמצאות המטורפות שסופר זה התפרסם בהן.
ובכן כפי שספרו של דרור מראה כיום יש ארגונים כאלה. ארגונים של שומרי סביבה קיצוניים שטוענים שהמין האנושי הורס את כדור הארץ ועושה זאת עוד מאז התקופות הפרהיסטוריות.

''את המאבק הזה, טוענים הסביבתיים, כבר הפסדנו משום כך הדרך היחידה להציל את העולם היא לוותר על הטכנולוגיה לגמרי''.
מה שיגרום כמובן למותם של מאות מליוני אנשים אולי מליארדים, אבל זהו מחיר שאין לי ספק שהסביבתיים ישלמו בשמחה שכן החלופה היא לדעתם השמדת כדור הארץ כולו. כמה מאנשי קבוצות אלו טוענים שכדור הארץ הוא אורגניזם חי (הם קוראים לו ''גאיה'') שבבוא היום יפטר מהמין האנושי המזיק. מבחינת הקבוצות הנ''ל זהו דבר טוב. ברור שמבחינתם עדיף שבני האדם יותרו על כל הטכנולוגיות שלהם ויחזרו למערות או לעצים או עדיף לים (האנשים הם אותם אנשים והים הוא אותו הים). נכון יש בכך אמת אולם השאלה היא אם אנחנו כבר יכולים לחזור על עקבותינו שהרי כל דבר שהאדם יצר מאז שירד מהעצים הרס משהו.

דרור מביא את סיפורו של היונאמבר טד קוזינסקי הטרוריסט ששלח חומרי נפץ לביתם של מדענים שונים וגרם לפציעתם והריגתם, בכמה מקרים עד שנלכד כתוצאה ממאמר שכתב בגנות התרבות המודרנית. הוא התגלה כפרופסור לשעבר מאמין אדוק באיום שאותו מהווה הטכנולוגיה על הרוח האנושית. קוזינסקי קרא לשרוף את הטכנולוגיה להשמיד את התוצרים שהיא מביאה, ולחזור לטבע על מנת לגור בקהיליות קטנות שמשתמשות רק בטכנולוגיות בלתי מזיקות לסביבה. דרור רומז בספרו שהוא אינו מוצא את טיעוניו כשגויים.

האם הם צודקים? לא לדעתי. היקום נועד לשימוש האינטליגנציה שגם גורמת לו נזק אבל גם מביאה תועלת ובסופו של דבר היא היחידה שיכולה להעריך אותו, דבר שבעלי החיים אינם מסוגלים לו. המין האנושי עם כל הנזק שהוא גורם יכול לתרום הרבה גם ל''גאיה''. אבל כן, בשביל זה יש ללכת בכיוון שונה מזה שהוא הולך בו עכשיו כיוון של יתר התחשבות בסביבה.
קישורים:


דרור דן גם בחלק האחר של המשוואה בתומכי הטכנולוגיה הקיצוניים שמאמינים שבסופו של דבר היא תעלה אותנו לשלב הבא באבולוציה. ''הסינגולאריות'' או בעברית ''הייחודיות'', רעיון שהומצא בידי סופר המד''ב ורנון וינג' שבלתי אפשרי לתאר מה יהיה על סמך העבר, שכן המין האנושי יעלה בה כמה שלבים קדימה.

זאת נשמעת כאמונה דתית לכל דבר אבל יש אנשים רבים שמאמינים בכך ברצינות. ויש מספר גדול לא פחות וככל הנראה הרבה יותר שחוששים מהיום הזה כמסמל את השתלטותה הבלתי ניתנת לעצירה של הטכנולוגיה על האדם. אני מנחש שאחת הסיבות להתחזקות המואצת שאנחנו רואים היום של הדתות השונות ושל הניו איג' בחברה היא הקשר לחשש גובר והולך זה מהטכנולוגיות. לא מן הנמנע שבעתיד נראה את ההופעה החוזרת של הלודיטים בגירסה חזקה בהרבה ובסוג של ''ג'יהאד באטלריאני'' בדומה לזה שמתואר בספרי חולית של פרנק הרברט כנגד הטכנולוגיות והמכונות. אין לי שום ספק שקבוצות ''אנשי הקדם'' שאותם מתאר דרור לא ישארו אנשי שוליים מוחלטים בעתיד.

''למרבה המזל '', מסיים דרור ''בעת כתיבת שורות אלה, המחשבים עדיין רחוקים מן היום שבו ישתלטו על העולם. אבל סליחה, האם המחשבים לא השתלטו כבר הלכה למעשה על העולם?''
מה דרור עצמו הכותב לא אובייקטיבי מרגיש כלפי כל זה? דומה שגם הוא כמו גולדמן מתלהב פחות ופחות ממה שהוא מתאר במדוריו אבל המציאות היא מה שהיא והוא מנסה (בסלידה הולכת וגוברת) להישאר עדכני ולתאר אותה עבור הקהל הרחב. את דעתו הפרטית בנושא הצורך של האדם בטכנולוגיה הוא מעדיף להשאיר לעצמו אבל לא אתפלא אם יתברר שהיא אינה שונה בהרבה מזאת של טד קוזינסקי.







http://www.faz.co.il/thread?rep=76766
לזה אני קורא ''זיבולי שכל''
חזי (יום רביעי, 26/04/2006 שעה 19:28)

ראשית,
התקדמות טכנולוגית הינה חלק בלתי נפרד מהתכנות המולד של המוח האנושי.

אם תרצה או לא תרצה, זה חלק מהאדם, אם הוא אדם.

כל הברבורים על ''זריקת הטכנולוגיה'' הם שטויות. זה לא ניתן.

יכולות לקום כל מיני כיתות עם כל מיני שגעונות.

זה מזכיר לי ידיד, אדריכל במקצועו, אשר סיפר לי כי יחד עם עוד אנשים משכילים, הם עזבו את העיסוקים שלהם, והקימו יישוב חקלאי בערבה.
והם חיים על עיבודים חקלאיים...

גם אם הטענה נכונה, כי הטכנולוגיה מביאה פחות אושר לאדם,
לא ניתן לשנות את התנהגות האדם.
האדם הינו עצלן מטבעו, שואף נוחות, איגואיסט ועוד ועוד.
את המרכיבים הבסיסיים הללו לא ניתן לשנות.

כל אותם עיתונאים ואנשי תקשורת שהוזכרו בכתבה מחפשים לעשות כותרות מושכות, ולא להטיב עם הקוראים.

לא הוזכרו דרכים לניתוב הטכנולוגיה לכוונים מועילים,
במקום לההפך עבד לטכנולוגה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=76770
לדעתי דרור מייצג אנשים שהטכנולוגיה גדולה עליהם
א. פרקש (יום רביעי, 26/04/2006 שעה 23:15)

והם מתחילים לפחד ממנה. לא בגלל באיום הפוטנציאלי שהיא יכולה להוות לאדם, אלא האיום בפועל על תחושתו האישית. משהו בבחינת ''אני ואפסי עוד''.

ערכי האדם אינם תלויים בטכנולוגיה וטכנולוגיה אינה תלויה בערכי האדם. אבל האדם כשהוא מממש את חייו, הוא מנצל את הטכנולוגיה גם לקידום ערכיו וגם לפגיעה בערכים של אחרים. כלומר, האדם מערבב/משלב בין המחשבה לבין העשייה, בין הערך לבין הטכנולוגיה. ומכאן מה שמשפיע בעצם על מהותו של האדם הם ערכיו, שהם בנויים ומוצקים לתקופות ארוכות בהיסטוריה לעומת הטכנולוגיה שמשתנה ומשתפרת כל הזמן. כל עוד האדם שומר על הטכנולוגיה תוך שמירה על ערכים, אז אין כל דיסונאנס בינהם. וכשהאדם מפר את הדואליות הזו ומשתמש בטכנולוגיה לפגיעה בערכי האדם, אז היא מופרת והאיזון מופר לרעת האדם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=77126
לדעתי דרור מייצג אנשים שהטכנולוגיה גדולה עליהם
לוי (יום ראשון, 07/05/2006 שעה 18:45)
בתשובה לא. פרקש

הטכנולוגיה היא כלי .
פטיש יכול לשמש לבנית בית לעיצוב מכונה ויכול לשמש לרצוץ גוגלות .
סיפרו על רבי אחד שאמר : פטר הגדול חשב שהוא בונה את הרכבת הטרס סיבירית כדי לקדם את הכלכלה הרוסית . אבל הוא טעה . ה' נטע בו את הרעיון למפעל אדירים זה כדי שיקל על היהודים ברחבי רוסיה , בגרמניה וכו' להגיע ביתר קלות לישיבות פולין המהוללות .
מי שהוא אחר אמר שאילו כדי לבטא רעיון היה צורך לחוקק כל אות באבן אנשים היו חושבים יותר לפני הכתיבה . זו עוד סיבה לפסול את המחשב , האינטרנט וכו' .
הכל תלוי כיצד משתמשים בכלי .

http://www.faz.co.il/thread?rep=77130
לדעתי דרור מייצג אנשים שהטכנולוגיה גדולה עליהם
א. פרקש (יום ראשון, 07/05/2006 שעה 18:57)
בתשובה ללוי

הטכנולוגיה היא כלי, היא עשייה והאדם אחראי להשתמש בה בתבונה לטובת האדם ולא לרעת האדם. הטכנולוגיה ידועה והרשות נתונה. ויחליט האדם לאן הוא רוצה להוביל את עצמו.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.