פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בית ספר לעבריינות
טל רבינוביץ' (יום חמישי, 08/06/2006 שעה 14:46)


בית ספר לעבריינות

טל רבינוביץ'



המאמר פורסם באתר BSH.

בבית משפט השלום בנצרת ניתנה החלטה בתיק פלילי 2124/05 ביום 27.04.06 על ידי השופט ג'ורג' אזולאי – סגן נשיא בית המשפט.
ההחלטה נסבה על מעשה של בחור צעיר אשר נטל בידו בקבוק זכוכית ושבר אותו על ראשה של חברתו לשעבר. כתוצאה מכך הנפגעת נחבלה בראשה והתעלפה ורסיסי זכוכית של הבקבוק פגעו בחברתה ו''גרמו לה חבלות של ממש''.
בנוסף, אותו נאשם אינו טלית שכולה תכלת אלא הוא עבריין מועד שכן בעבר הוא נאשם בגין השמדת ראיות, הפרעה לשוטר והעלבתו. יש לציין כי העבירות הראשונות היו קלות מהאחרונות – תופעה שהיא ידועה בקרב עבריינים אשר דרכם סלולה במורד המדרון הפלילי החלקלק. קל וחומר כאשר בית המשפט מעודד, מדריך, משמש בית ספר לעבריינות...

הכיצד?

מעשה שהיה כך היה: השופט החנון והרחום התחשב בבחור הצעיר וקס שירן, בגילו הרך (שנות העשרים), ''בעברו הנקי'' (גם בפעם הקודמת לא הרשיעו אותו מפאת התחשבות), במצבו הסוציו-אקונומי המיוחד (בסך הכל כל רצונו הוא להיות אקדמאי - ולמה שיפריעו לו בתכניתו זו לעתיד?), בעתידו החיובי הצפוי לבל יופרע (ובאמת, מדוע לקלקל תכנית ללימודים באוניברסיטה? ועוד בגלל בקבוק בראש?!), ובחרטה הכנה שהביע עלם החמד (היה כדאי להביע חרטה כדי להימלט מהרשעה).

כל האמור לעיל אינו בבחינת סיפור מעשה בדיוני אלא הוויה ישראלית. יש לציין כי אפילו שירות המבחן לא מצא לנכון להמליץ על אי-הרשעתו.

סמכויותיו של בית המשפט

לבית המשפט ישנה הסמכות להפעיל שיקול דעת ולא להרשיע עבריין כאשר מצטרפים שני גורמים:
  1. ההרשעה עלולה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם.
  2. סוג העבירה מאפשר לוותר על ההרשעה מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים.
בענייננו, לא מדובר בקשיש שיכול למות חו''ח בכלא, לא מדובר בחולה שזקוק לתנאים מיוחדים אשר אינם מתקיימים בבית הסוהר, לא מדובר במפרנס בעל משפחה אשר צריך לקיים את משפחתו... אלא מדובר בעבריין שלגביו הגורם הראשון לא מתקיים כלל, ובוודאי שלא מתקיים במידת חומרה גבוהה יותר מהממוצע של העבריינים. (לטעמי, גם במקרה שיש פגיעה, אני לא מקבלת את הגישה הזו כי היא מתירה ומעודדת פשיעה בקרב קבוצות עבריינים מסוימות).
לגבי הגורם השני – לא ברור כיצד הגורם הזה מתקיים בענייננו יותר מאשר במקרים אחרים של פשיעה. יש לזכור שעבירה מסוג זה היא לא עבירה של מה בכך; הטחת בקבוק זכוכית בראש, אשר בעקבות המכה מתפוצץ לרסיסים ופוצע גם אחרים, היא מעשה שעלול לגרום למוות! במקרה זה הוא גרם ''רק'' להתעלפות הנפגעת ולפציעתה של חברתה.

אף על פי כן בית המשפט ניצל את סמכותו ושקל את שיקוליו שבסופם הנאשם יצר חופשי ללא הרשעה (פעם נוספת) בדרכו אל העבירה הבאה שעלולה להיות בדרגת חומרה גבוהה יותר.
כאמור בפסק הדין, פניו של העבריין מועדות אל חיק האקדמיה. האמנם שם ימצא הנאשם מסגרת שתרחיק אותו מעבירות נוספות ומפשיעה?

לא בהכרח.
השבוע דיווחה לנו התקשורת כי שני סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון, מהחוג לבלשנות ולמתמטיקה – חשודים באונס ובמעשה סדום בסטודנטית אשר הכירו בחוג לשח-מט.
האסוציאציה הראשונה אשר עולה למשמע הרקורד האקדמי של החשודים היא חנוניות מהדרגה הראשונה. אין יותר חנוני מסטודנט למתימטיקה שמשתתף בחוג לשח-מט!
חנונים?
לא ממש: מי שמבין בשח-מט יודע אל נכון כי לא מדובר במשחק תמים, אלא בקרב שתכליתו להכניע את המלכה ולהרוג את המלך...

האם סטודנטים כמות אלה היוו השראה לשופט הנכבד בשלחו שלח לאקדמיה (במקום לכלא) את העבריין שנקרה בפניו?...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אם הבקבוק נשבר...  (יהודה-אודי דוכן) (2 תגובות בפתיל)
  בית ספר לשחמט ולכתיבה פובליציסטית  (יובל רבינוביץ)
  מי שמבין בשח מט  (ישראל בר-ניר)
  שאלה אישית  (ישראל בר-ניר) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי