פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
העכברושים מגיחים מחוריהם
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/06/2006 שעה 12:29)


העכברושים מגיחים מחוריהם

ד''ר ישראל בר-ניר



''עכבר ההתנחלויות המלא'', כך מדווח ב''מעריב'' מה-‏8 ביוני, 2006, הוא ''אלפון בנושא ההתנחלויות והשטחים'' שהופק ע''י תנועת ''שלום עכשיו''. היצירה הספרותית הזאת, כך מספר ''מעריב'', תופץ במיסגרת ארועי שבוע הספר העברי שיתקיימו בעשרת הימים הקרובים.

אין זה ממנהגי להשתמש בדימויים זואולוגיים לתאור אנשים שעמדתם הפוליטית שונה משלי, למרות שעולם החי מספק שפע של יצורים הנותנים תאור לא רע של כל מיני טיפוסים בהם אני נתקל על ימין ועל שמאל. החלטתי לעשות יוצא מן הכלל הפעם ולהציב מול ''עכברי'' ההתנחלויות את עכברושי שלום עכשיו. את ההשראה לחלק השני של הכותרת קבלתי מתאור גרפי של עמוס עוז באחד ממאמרי השטנה שלו נגד היהדות הדתית.

האלפון, כך מסביר הרב עכברוש (זה נראה לי תואר הולם ליריב אופנהיימר, מזכ''ל התנועה), מכיל ''מושגי מפתח, שלדעת מחבריו חובה על כל אזרח ישראלי להכיר'', והוא מוסיף ש''בכוונת הארגון לצאת בקרוב במהדורה נרחבת וכוללת יותר''. בצניעות הראוייה לשבח הוא נמנע מיומרות של אובייקטיביות, ''אנחנו לא מכון מחקר או מוסד אקדמי, אלא תנועה פוליטית'' הוא אומר, ומבהיר שהאלפון מהווה ''ניסיון לשלב בין הצגת נתונים ואינפורמציה, להסברים והבהרות על עמדתנו הפוליטית''.

עד כאן, למעט הכותרת של האלפון, זה נשמע די בסדר. מאחר וזה מוגדר כ''פוליטי'' יכולתי לנהוג כמו ה''יודע כל'' ממערכת הפורום, שבהקשר דומה ידע לקבוע בפסקנות ש''הוא יודע מה לא יהיה שם''. אבל אני לא כזה חכם. אני יכול רק לשער מה לא יהיה שם. יתרה מזאת, מאחר שלא ראיתי את האלפון המלא ההערות שיש לי תתבססנה על הקטעים ממנו שהתפרסמו ב''מעריב''.
נוער הגבעות: ''כינוי רומנטי לקבוצת מתנחלים צעירים, אלימים ופורעי חוק, אשר פועלת בשטחים בשנים האחרונות . קבוצה זו יוצאת נגד הקו המתון יחסית של הנהגת המתנחלים הוותיקה, המיוצגת על ידי מועצת יש''ע. בני הנוער מיישמים בפועל אידיאולוגיה קיצונית באמצעות הקמת מאחזים, התנכלויות כלפי פלשתינים והתנגדויות לצווי פינוי והריסה המבוצעים על ידי כוחות הביטחון. הקבוצות מונהגות על ידי מתנחלים כריזמטיים ומבוגרים יותר, המהווים עבור הצעירים סמכות פוליטית ורוחניות חלופית, ומובילים אותם לפעילות אלימה ולהתנתקות ממוסדות המדינה והחברה הישראלית''
תאור לא מחמיא במיוחד, אבל בולט העדר הסגנון המשתלח לו התרגלנו בפרסומים דומים של השמאל. אין כאן דמוניזציה לשמה או הסתה חסרת רסן כבעבר. אני מרשה לעצמי להעלות השערה שאולי לאגף הנוידרפרי של ''שלום עכשיו'' ולמישמישים למיניהם לא היתה כל מעורבות בהכנת האלפון.
זית, עץ: ''אחד מסמלי השלום הבולטים עוד מימי המקרא, ובשל כך מרכיב עיקרי בסמל המדינה. שייך למשפחת העצים הארץ ישראליים המקוריים. עצי זית מהווים מרכיב חשוב בחקלאות בשטחים, והינם מקור פרנסה לאלפי פלשתינים בגדה. בשנים האחרונות עקירת עצי זית הפכה לאירוע שכיח בשטחים החקלאיים הסמוכים להתנחלויות קיצוניות. המעשה הברוטאלי נועד לחסל את מקור פרנסתם של החקלאים הפלשתינים. בנוסף, מונעים המתנחלים מהפלשתינים למסוק את זיתיהם. אי אכיפת החוק על המתנחלים היא אחת הבעיות הקשות בשטחים, שהובילו למצב בו המתנחלים נוהגים כאדוני הארץ, ופוגעים לא רק בפלשתינים, אלא גם בכוחות הביטחון''
שוב, ניסוח מאופק למדי. החלק הראשון, העובדתי, אפילו נשמע חיובי. אבל ההמשך חושף את עכברושיותם של הכותבים. ''בשנים האחרונות עקירת עצי זית הפכה לאירוע שכיח'' – זה לא מזכיר לכם משהו מהפורום כאן? למותר לציין שאין איזכור, אפילו לא ברמז, לכך שאין כל הוכחה שהדברים באמת התרחשו, שאף אחד לא ראה עץ זית עקור או צילום של עץ זית עקור, ושכל השרלוקים של משטרת ישראל, של השב''כ, של הימ''ם, של היס''ם ושאר רשויות הבטחון למיניהן לא הצליחו עד היום לעצור ''עוקר עצי זית'' אחד לרפואה, למרות שמדובר ב''אירוע שכיח''. נראה שכדי לא להיחשף לתביעה על הוצאת דיבה, אין באלפון הטלת האשמה ישירה במתיישבים. מסתפקים באמירה הפחות מחייבת ש''עקירת עצי זית הפכה לאירוע שכיח בשטחים החקלאיים הסמוכים להתנחלויות קיצוניות''. זה מה שמכונה באנגלית Guilt by association (סתם מתוך סקרנות, מה זאת ''התנחלות קיצונית''? יש ''התנחלויות מתונות''? האלפון, לפחות מה שהתפרסם ב''מעריב'', איננו מתייחס לסוגיה הזאת. אולי ה''מהדורה הנרחבת והכוללת'' המובטחת תספק הבהרה ...) על כל פנים מהניסוח אני מרשה לעצמי להסיק שבשטחים אחרים ה''אירוע השכיח'' הזה לא ארע. על גידוד הם כנראה בכלל לא שמעו.

אין באלפון, לפחות לא בחלקים שהתפרסמו ב''מעריב'', שום זכר לעובדה שבמקרה בו נתפס אחד ממבצעי ה''מעשה הברוטאלי'', התברר שזה כלל לא היה ''עכבר התנחלויות'' אלא אחד מעכברושי התנועה. מאחר שלא ראיתי את האלפון המלא, קיימת האפשרות שהסיפור הזה בכל זאת מצא את דרכו לשם. מאחר שזה ''פוליטי'' אני מרשה לעצמי לפקפק בזה.

שאלה נוספת שמעסיקה אותי היא אם יש באלפון הגדרה של המונח ''שלום עכשיו''. אחרי ככלות הכל זה מונח בו נתקלים על כל צעד ושעל, מונח שלרובו של הצבור אין עליו כל מושג. ב''מעריב'' לא מצאתי תשובה לשאלתי. שוב, מאחר שזה ''פוליטי'', אני משער שהאלפון איננו מכיל הגדרה כזאת, ואני מרשה לעצמי למלא את החסר.
שלום עכשיו: ''כינוי רומנטי לתנועה פוליטית שהופיעה על הבמה בחודשי החורף של 1978. התנועה קמה כתגובה של השמאל על פתיחת המגעים לשלום עם מצרים ע''י ממשלת בגין, מהלך שלדעת השמאל היה משום ''פלישה'' של הימין לתחום שאמור היה להיות נחלתו הבלבדית של השמאל. התנועה שמה לה כמטרה לטרפד את מהלכי השלום של ממשלת בגין, וכצעד ראשון הביאה לפיצוץ השיחות שהתקיימו באותה עת עם משלחת מצרית בראשות שר החוץ במלון המלך דוד בירושלים. שיטות הפעולה של התנועה כוללות בין השאר הפגנות ופרסום מאמרי הסתה נגד ההתיישבות היהודית בכל חלקי ארץ ישראל. כמאמץ מיוחד, חברי התנועה מרבים להתנדב לשמש כשטינקרים ולספק מידע על ההתיישבות לגופים עויינים כמו האו''ם והאיחוד האירופי. הכינוי 'שלום עכשיו' נבחר ע''י מייסדי התנועה כדי לנצל את הכמיהה האמיתית לשלום בקרב הצבור בישראל, וכדי להסוות את העובדה שכל קשר בין פעולות ומגמות התנועה לבין שלום הוא מקרי בלבד''




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  נדמה לי שגבלס גם כן השתמש  (עמיש) (10 תגובות בפתיל)
  זו רק אנטישמיות מתונה  (א. פרקש) (4 תגובות בפתיל)
  פנינים על פזיזות ועל טיפשות  (דוד סיון) (2 תגובות בפתיל)
  הפרוטוקולים של זקני הציונות  (מהנדס אזרחי) (31 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (בן-דוד) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי