פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
משקיעים בישראל
אברהם בן-עזרא (יום חמישי, 03/08/2006 שעה 12:00)


משקיעים בישראל

ד''ר אברהם בן-עזרא



בתקופה זו שהיא כה רבת תהפוכות, אנו עדים לעסקות ענק בקנה מידה עולמי בהן משקיעים מחו''ל שמים את יהבם ותולים את עתיד עסקיהם בישראל. אל לנו לכנותם משקיעים זרים – הרי הם עמנו, ומשלנו.
לאור המצב המלחמתי המסתבך [לפחות מבחינתם של אויבי ישראל] והלוחמה המתנהלת, אפשר להעלות השערה לכאורה כי בעסקות הכלכליות המתגבשות עכשיו, לא נלקחה בחשבון התפתחות בכיוון זה, עם רמיזה שלו היו המשקיעים הפוטנציאליים מנבאים את העתיד הקרוב מבחינת המצב הביטחוני של ישראל – היו מדירים רגליהם מאתנו.דב מורן
דב מורן יו''ר ומנכ''ל אם-סיסטמס

ולא היא; הנה בהמשך לעסקת הענק של חברת ישקר הישראלית שנמכרה בשווי של כ- 4 מיליארד דולר – אשר חלה ונחתמה לא מכבר, ממש בעצם ימי המאורעות כיום, החברה הישראלית אם סיסטמס נמכרת ב- 1.55 מיליארד דולר לחברת הענק סנדיסק, ועוד היד נטויה.

להזכיר, הגלגל הכלכלי הזה החל לפני שנים ספורות עם מכירת מיראביליס שנוהלה ע''י ד''ר יוסי ורדי, ידידי מהעבר בטכניון, אך אז היה מדובר במיליונים, וכיום מדובר במיליארדים. עד כדי כך, שכל עסקה פרטית כזו היא בת השפעה מוחשית על הכלכלה הישראלית לטובה, וכך עסקת ישקר הובילה להפחתת המע''מ ב- 1%.
ריבוי וסמיכות העסקות, כמו גם היקפה וטיבה של כל עסקה, הוא ההוכחה כי לא מדובר במקריות או בטעות או בשיקול דעת סובייקטיבי, אלא בחוסנה של מדינת ישראל ושל כלכלתה כפי שמעריכים זאת שועי עולם.יוסי ורדי
ד''ר יוסי ורדי על שפת מכתש רמון


האמנם המלחמה בלבנות אינה מצמצמת את מעמדה הכלכלי של ישראל? נראה שלא רק שאינה מצמצמת, אלא אף מעמיקה ומבססת.
כשם שמלחמת עיראק לא נוגסת במעמדה של ארה''ב, אלא רק ב''מעמדה הכלכלי'' של עיראק, כך גם מלחמת לבנון המתנהלת בשיא עצמתה בזמן כתיבת שורות אלו לא נוגסת במעמדה הכלכלי של ישראל, אלא בהחלט משפיעה לרעה על מעמדה של לבנון. משקיע פוטנציאלי שעיניו בראשו, יחשוב פעמיים בטרם יחליט להשקיע מיליוני דולרים בהקמת בניין רב קומות בביירות, והיה אם יחליט בחיוב מטעמים סובייקטיביים, וודאי שידאג לביטוח מתאים, אלא שבחרת ביטוח שעיניים בראשה – לא תבטח...

להבדיל, אי אפשר לומר זאת על חיפה או ת''א או שדרות. בחיפה ייבנו מלונות, ובשדרות יוקמו מרכזי תעשיה לתפארת, ומכללת ספיר שם תשגה ותפרח.
אם לא בזכות המלחמה, אז לבטח על אף המלחמה.
להזכיר, בעטייה של המלחמה שנכפתה עלינו ועל אף הטרגדיה שפקדה אזרחים מלבנון שחיזבאללה אילצם לשמש לו מגן אנושי, ראש הממשלה אולמרט הצהיר בפני העולם כי אינו מתנצל, והבהיר כי המלחמה תימשך עד להשגת יעדיה. מאחורי הצהרה כזו עומדת, כנראה, ארה''ב ששרת החוץ שלה מסיימת זה עתה ביקור ממושך כאן ופגישות עם ראש הממשלה.
להצהרה כזו יש ערך כלכלי מובהק, והשפעה חיובית ברורה על משקיעים מחו''ל. למעשים יש השלכה ברורה על הכוונות.

כמובן, עדיף היה לו מלחמה זו הייתה נמנעת.
אבל משהתחוללה, וחשפה את הטרור הסמוי שהתפתח במלוא העצמה מתחת לפני השטח, אי אפשר להתעלם מיתרונותיה:
ובהם – לא רק חשיפת האמת על הטרור וניעור ישנים מתרדמתם, אלא גם פיכחון עיוורים מעיוורונם, והפגנת כוח ונחישות - של החזית ושל העורף, של הצבא ושל הכלכלה הישראליים.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  צריך רק לראות בפרופורציות הנכונות  (חזי)
  חלמאות  (מהנדס אזרחי) (4 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי