פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השפעת הטרור על הכלכלה
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 11/08/2006 שעה 7:44)


השפעת הטרור על הכלכלה

ד''ר דוד סיון



נשיאת תיקי יד למטוס אסורה עתה, משום שכפי הנראה הטרוריסטים רצו להעלות את הפצצות למטוס בתיקי היד שלהם. נוסעים יוכלו להעלות אתם למטוס רק תרופות וארנקים.
שירותי הביטחון של בריטניה חשפו נסיון לפעולת טרור משולבת לפיצוץ 20 מטוסי נוסעים בדרכם מבריטניה לארה''ב. הסקוטלנד יארד נמנע מלדווח על התפתחות החקירה במשך חודשים רבים לרשויות אזרחיות כדי מחשש שהחקירה תיפגע ומתכנני האירוע ימלטו מידי החוק.

בעבר טענו שהצטרפותו של אדם לעוסקים בטרור לא ממש קשור במצבו הכלכלי. יחד עם זאת אנחנו יודעים שמעשי טרור משפיעים על המשקים המעורבים. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היתה ההתפתחויות הכלכליות בעקבות ארבעת הפיגועים ב-‏11 לספטמבר 2001. מצד אחד נפגעה הרווחיות של חברות תעופה שהביקוש לשירותיהן הצטמק מאד. מצד שני התרחבו מאד מאד הפעילות והרווחיות של העוסקים בייצור ובפיתוח אמצעי מיגון ושירותי אבטחה.

פרסום הידיעות היום השפיע על הפעילויות העסקיות הקשורות בתעופה. כתגובה ראשונית, חלו עיכובים ביציאת טיסות והופחת מספר הטיסות היוצאות מבריטניה ומישראל. בהמשך היום הגיבו השווקים בדומה לתגובתם במשך תקופה ארוכה יחסית לאחר פיגועי הטרור של ספטמבר 2001:
  1. נרשמו ירידות חדות במחירי המניות של חברות תעופה לא מעטות.
  2. נרשמו עליות במחירי המניות של החברות שמייצרות אמצעי אבטחה ומיגון.
  3. נרשמה ירידה משמעותית במחירי הנפט הגולמי כי מול ההערכות שעודף הביקוש ימשיך לצמוח נוספה ההערכה שהביקוש לשירותי תעופה יצטמצם.
המעניין הוא שתגובת השווקים היתה דומה לתגובת הטווח הארוך של השווקים בעקבות הפיגועים מספטמבר 2001. ייתכן שהפעם זו היתה באמת רק תגובה ראשונית ובטווח היותר ארוך תיחלש הפעילות העסקית הקשורה עם תעופה עוד יותר. מצד שני אולי בגלל ההצלחות של כוחות הביטחון, השימוש בשירותי חברות התעופה דוקא יתרחב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי