|
ספרד בתקופה הפוסט קולוניאליסטית | |||||
גלעד דנבום (יום שני, 10/06/2002 שעה 21:26) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
תור הזהב מחפש עצמו | |||
|
|||
גלעד שלום וברכה, ובכן, הרשה נא לברכך על השימוש הנפלא במקלדת הוירטואלית של יובל. זוהי ההוכחה הניצחת שניתן לכתוב ולרשום מאמר מכל מקום בעולם, להדביקו לקובץ וורד, ולשולחו. המאמר המתקבל נכנס פעם נוספת לריבוע של המקלדת הוירטואלית, מעובד בזריזות, ומוצמד חזרה כטקסט בפא''צ. אני כמובן בחרתי לעשות זאת ישירות עם מאמרך, ללא האופצייה הנוספת של עריכתו עם תמונות וכ', אך אם תהיה מעוניין בכך יוכל יובל לצרף אף תמונות ולהעמידו בטכניקה השנייה העומדת לשירותינו. מכל מקום תודה על מאמרך זה, וכולי תקווה כי הפקת את התועלת הנדרשת מהמקלדת הוירטואלית. באשר לתוכן המאמר עצמו, הרי שהשאלות הפוסט מודרניות של אירופה אכן מתגלות במלוא חריפותן במקרה ספרד, אשר מעבר לעברה הקולוניאלי אינה מוצאת פיתרונות של ממש לדילמת חבל הבסקים, או לסיפורי גיברלטר והערים בשטחי מרוקו. תשובותיי במקרה זה אינן חד משמעיות, אך כחובב הפרדות מטבעו וכאדם שהתרשם עמוקות מצעדו של רה''מ צ'כיה בזמנו, האבל, להפרדות מסלובקייה לבקשת הסלובקים, הרי שהייתי שוקל להכריז על הפרדות חד צדדית מחבל הבסקים מבחינת ספרד, היות ואלו הם הבסקים אשר לשיטתי חייבים בראש ובראשונה לשים מחסום לחיית הטרור הרעה המשתוללת בקרבם. אם נמשיך ונלך למיכתמו המפורסם של מאו בדבר לוחמי הגרילה האמורים להרגיש כדג במים בקרב האוכלוסייה המקומית, אין לי כל ספק שלא מעט מתושבי חבל הבסקים תומך בפעולות אט''ה מסיבות שונות, שאם לא כן לא היו מצליחים הטרוריסטים במקום להצלחות כה גדולות. מידת ויתור דומה על ספרד לגלות לגבי גיברלטר ואף לגבי עריה בשטחה הריבוני של מרוקו, ולהכריז שרק תושבי המקום יוחלו להחליט מהי זהותם ואיזה מדינת לאום ברצונם להשתייך. מכל מקום זוהי הזדמנות פז לפתיחת דיון מעמיק בנושא זה, אולי עם השלכות מסויימות לגבי מצבה של ישראל עם שכנותיה, ולגבי מצבה של ישראל והמיעוט הערבי בקרבה. שלך אלכס | |||
_new_ |
על ספרד ועוד | |||
|
|||
תודה על המאמר המעניין, גלעד. וכמה תוספות, בסדר מקרי, למנה העיקרית שהכנת: א. חייו של התייר הצמחוני בספרד לגמרי לא פשוטים. באזורי הכפר (שהם בכל זאת רוב ספרד) אין כמעט מה לאכול. אפילו תבשילי ירקות מכילים תמיד חתיכות קטנות של בשר, כתיבול. והבשר הוא דווקא מהסוג שיעשה גם את חיי שומרי הכשרות לבעייתים. בקיצור: צמחונים (ושומרי כשרות) שנוסעים לשם- להביא אוכל מהבית! ב. שכחת להזכיר את הפער הכלכלי והחברתי ה/אדיר/ בין עשירים לעניים, ובין כפריים לעירוניים. ואת העובדה שספרד עדיין נשלטת במידה רבה (גם אם מאחורי הקלעים של הדמוקרטיה) ע''י משפחות מהאצולה ה''ישנה''. ג. באזור ה''קוסטאס'' (החופים של דרום ספרד) השתקעו בשנים האחרונות המוני אנגלים שפרשו לגימלאות (וגם פושעים אנגלים שהרגישו צורך נפשי להגדיל את המרחק בינם לבין החוק בבית). הדבר הביא מצד אחד לשגשוג כלכלי, ומאידך לעליית מחירי הדיור באיזור כל כך, שזוגות צעירים בני אותם כפרים וערים שהתפתחו, כבר אין ידם משגת לקנות ולגור במקום הולדתם. דבר זה תורם למתח בין הזרים למקומיים, מה גם שהאנגלים מסתגרים בקהילות משלהם ואינם מתערבבים באוכלוסיה המקומית. החדשות הטובות הן שכתוצאה מקולוניאליזם מודרני זה, יש מספר עצום של טיסות שכר בין ד. ספרד ובריטניה, במחירים זולים-עד-מצחיקים. ד. הרהור פוסט קולוניאלי כללי: שמתי לב שארצות שהיו בעבר קולוניות אנגליות- ארה''ב, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד- הן היום המדינות המשגשגות והמפותחות בעולם. לעומת זאת המדינות שהיו ''שייכות'' לספרד, פורטוגל וצרפת שקועות בצרות כאלה ואחרות- במדינות אמריקה הלטינית המצב מתחיל להתייצב בשנים האחרונות, אך עדיין יש בעיות פוליטיות וכלכליות רבות. הצרפתים השאירו מאחוריהם מדינות נחשלות ביותר באפריקה, שנראה שלא עשו דבר לקידומן בשנים ששלטו שם. בהשוואה לא-מומחית בין מדינות אקס-בריטיות למדינות אקס-צרפתיות באפריקה נראה לי שהראשונות מפותחות יותר. גם בהודו היה כנראה בעת העצמאות בסיס מספיק לבנות ולהתפתח ממנו. מה כל זה בא לומר? 1. לא נעים להגיד אבל המדינות המפותחות ביותר בעולם הן אלה שבהן האוכלוסיה המקורית הושמדה או נדחקה לגמרי לשוליים. לא שהבריטים היו רצחניים מהאחרים, אלא שנראה שהם הגיעו לארצות דלילות אוכלוסין ולכן היה קל להם יותר להשליט שם את תרבות האדם הלבן. (דוגמה למצב הפוך: דרום אפריקה. והודו ). 2. אינני מומחית לתולדות הקולוניאליזם אך נראה שהבריטים השקיעו יותר מהאירופים האחרים בקולוניות שלהם מבחינת תשתיות והשכלה לאוכלוסיה. וזה מה שיצר את ההבדל בין מדינה כמו עיראק (בריטים) ומדינות ערביות אחרות (צרפת), וכאמור גם בין מדינות שונות באפריקה. נדמה לי שהצרפתים גם היו אכזריים יותר בדיכוי מרידות וכו. ועל הספרדים באמריקה אין צורך להרחיב את הדיבור... 3. לסיום, אדגיש שוב: זו רק התבוננות חובבנית של מי שאינה מומחית לנושא, ואם מישהו כאן יודע* יותר על העידן הקולוניאליסטי והבדלים בין הכוחות האירופים השונים, יהיה מעניין לשמוע! | |||
_new_ |
דמוקרטיה | |||
|
|||
ד. אולי זה קשור לעובדה שבריטניה היא דמוקרטיה ותיקה (וליברלית) בהרבה מצרפת פורטוגל וספרד. | |||
_new_ |
אבל אז... | |||
|
|||
נשאלת השאלה למה בריטניה נעשתה דמוקרטית מוקדם יותר. האם זה קשור להפרדות מרומא בתקופת הנרי ה- 8, ויצירת כנסיה לאומית עצמאית, לעומת שלוש המדינות האחרות, שנשארו קתוליות? גורביץ! אם אתה בסביבה תחבוש לרגע את כובע ההסטוריון ותסביר... | |||
_new_ |
על ספרד | |||
|
|||
אסתי, תודה על הברכות. אשתדל להשיב לנקודות שהעלת. א. אמנם אינני צמחוני, טבעוני, או שומר כשרות מסוג כלשהו, אך אני בהחלט יכול לדמיין לעצמי כי תייר שכזה יתקשה מאוד למצוא בספרד מקום המגיש אך ורק מזון המתאים להעדפותיו הקולינריות. יחד עם זאת, במקומות רבים מגישים מנות צמחוניות, ואני מניח שניתן יהיה להסתדר. לתייר שומר כשרות, מאידך, יהיה זה כמעט בלתי אפשרי. ירך החזיר, ה''חאמון'', היא רכיב מרכזי וחשוב ביותר בכל פאב, מסעדה או דוכן מזון בהם הייתי עד כה בתחום ספרד. לא אגזים אם אומר כי טרם נתקלתי במקום שלא מציע חאמון במתכונת כלשהי, והדבר כולל גם מסעדות דגים (שכמובן מציעות מגוון רחב של פירות ים מובחרים וטריים, על פי רוב). יש כאן אפילו קצבים שפתחו חנויות המתמחות אך ורק בחיתוך ירך החזיר בדרכים שונות, ובדרכי הכנה מגוונות לפיסת בשר זו - מקומות אלו נקראים ''חאמונריות'', ולא ניתן לטעות בזיהויים - שורה ארוכה ומכובדת של רגלי חזיר תלויה לה בגאון בחלון הראווה שלהם. למרבה ההפתעה, הישועה אולי תבוא מכיוון הקהילה המוסלמית, שאמנם אינה שוחטת את בשרה לפי ההלכה היהודית, אך היא לפחות נמנעת מאכילת בשר החזיר, על חלקיו השונים, וכך יכול התייר היהודי - חילוני לחוש קצת פחות אשמה מבית סבא, ושלום על ישראל. ב.זה נכון, אבל בואי לא נשכח כי במשך מאות שנים היה המצב בספרד אופייני לכל מונרכיה אחרת באירופה - כלומר, הפרדה חד-משמעית וברורה בין האליטה השלטונית/כלכלית ושאר התושבים. כמו כן, חשוב מאוד לזכור כי המהפכה הכלכלית והתעשייתית הגדולה שעברה על ספרד נעשתה תחת שלטון דיקטטורי, אשר אחד ממוקדי כוחו החשובים היה שמירה על אינטרסיהם של בעלי המונופולים הגדולים. למעשה, זה היה חלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה הפלנחיסטית אשר פרנקו השתייך אליה במקור, אך ידע לנטוש אותה בזמן הנכון ולהצטרף לסחרחרת הגלובליזציה, ובכך להשיג להמוני העם שיפור ניכר באיכות החיים, מה שבתורו הביא ל''שקט תעשייתי'' מתון, ומנע במשך שנים ארוכות הקמת תנועות אופוזיציה בעלות משמעות. (וכמובן שהיה גם הטרור הפרנקואיסטי, ש ''ניטרל'' במידת מה את שורותיה של האופוזיציה...) בכל מקרה, במשך 25 שנות עצמאותה הדמוקרטית של ספרד חל מזעור בפער בין המעמדות הכלכליים (אגב, מישהו יודע איפה ספרד נמצאת על מדד ג'יני?), אך מובן מאליו כי לא ניתן לעשות פיזור שיווניוי מוחלט של אמצעי הייצור בתוך מסגרת קפיטליסטית-ליברלית בתקופה כה קצרה. הקומוניסטים אמנם היו הכוח החשוב ביותר בתקופת פרנקו, ובזמן שבין מותו להקמת החוקה, אך הם לא דגלו בקו של מוסקבה, והיו קרובים הרבה יותר לאידיאולוגיה הסוציאל-דמוקרטית, מאשר לסטליניזם. ג. לא הייתי מודע למצב הרגיש הזה, תודה על המידע. חשוב לציין כי בתור חברה באיחוד האירופאי (למעשה, ספרד היא הנשיאה התורנית) יכול כל אזרח האיחוד לעבור ל/מספרד ממדינה אחרת בתוך האיחוד, עם בעיות בירוקרטיות מועטות ביותר. אני חושב שהמצב הזה תקף גם לגבי אנגליה, אך אינני בטוח בשל יחסה האמביוולנטי כלפי האיחוד (שגיאה גסה של האנגלים, לדעתי, שכן היא מחלישה מאוד את כוחם היחסי, ומחזקת בהתאמה את גרמניה וצרפת, ובמידה מועטה יותר גם את ספרד ובלגיה). כמו כן, נודע לי כי קיימת קהילה דומה של אזרחים גרמניים לשעבר שעוברים בעת זקנתם להתיישב על אחד מהאיים הקנריים שבשליטת ספרד. המקום משמש מוקד משיכה לגרמנים צעירים, שבאים לרכוש בתים ועסקים במחירים מגוחכים ממש, וליהנות מאיכות חיים ברמה גבוהה. מובן כי גם תיירים גרמניים נמשכים למקום, המתנהל ברמה היום-יומית בשפה הגרמנית בלבד. ד. אבחנה מעניינת, אם כי אני חושש שהיא לוקה בכלליות יתר כלשהי. ראשית, חשוב לשים לב כי חלק מהקולוניות הבריטיות הפכו למדינות אימפריאליסטיות בעצמן (ארה''ב, ניו-זילנד). מלבד זאת, נראה כי בעוד הספרדים נקטו במדיניות קולוניאליסטית לעילא, הרי שלאחר נטישתם את הקולוניות השונות (ויש להבדיל בהקשר זה בין מדינות אפריקה ומדינות דרום אמריקה), הרי שנותרו עימן ביחסים טובים למדי, באופן יחסי, ועידן הקולוניאליזם הגיע לסיומו מבחינתם. זאת בעוד האנגלים, ובני בריתם האמריקאים, המשיכו וממשיכים במאמציהם לשלוט על עמים אחרים (במקרים רבים בפעם השנייה או יותר, לאחר נטישת הספרדים/צרפתים/הולנדים/בלגים), באמצעות מערכת של שליטה עקיפה, שליטה כלכלית, שנודעת בכינוי ניאו-קולוניאליזם. כלומר, בעוד הספרדים נטשו את שיטות העבר, ואף הזדקקו לתמיכת הקולוניות לשעבר (התמיכה הערבית והדרום אמריקאית הייתה חשובה מאוד לספרדים בעת שאירופה נידתה אותם), נדמה שהמדינות האנגלו-סקסיות המשיכו לצעוד באותה הדרך, אם כי בשביל חמקמק יותר, עוד שנים ארוכות. נקודה מעניינת היא יחסה של מקסיקו לספרד. במשך שנים רבות החרימה הראשונה את זו האחרונה - לא בשל עוולות העבר, עליהן ספרד התחרטה זה מכבר, כי אם בשל האופי הדיקטטורי של המשטר הפרנקואיסטי. בכך הצטרפה מקסיקו למעגל של מדינות מכובדות ביותר, כמו בלגיה, הולנד ודנמרק, אשר סירבו בכל תוקף לתת לספרד דריסת רגל באירופה כל עוד פרנקו יושב בראשה. בכל אופן, העלת נקודות מעניינות, ואני אחשוב עליהן עוד קצת, ואגיב בהתאם. | |||
_new_ |
ניו זילנד- קולוניאליזם?... | |||
|
|||
[על ארה''ב וה''נאו קולוניאליזם'' לא אכנס כאן לויכוח!] ויש מי שיטען שהספרדים, לאחר שגמרו לחפור ולהוציא את כל הכסף והזהב מד. אמריקה, הלכו הביתה כי לא נשאר להם מה לעשות שם. אבל למה לפרש פירוש צייקני? בוא נהיה נדיבים. תודה על התגובה, ותודה לאלכס שהפנה את תשומת לבי אליה! | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |