פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
התרסת ההשמנה – נגד מי?
טל רבינוביץ' (יום שני, 04/09/2006 שעה 7:00)


התרסת ההשמנה – נגד מי?

טל רבינוביץ'



אחד המסרים העיקריים של המאבק הפמיניסטי הוא התנגדות לראיית האישה כ''חפץ נוי'' וכ''בובת מין'' שייעודם הוא שימוש הגבר וסיפוק יצריו, ראייה המטפחת רזון בלתי טבעי, הרעבה עצמית, ושאיפה בלתי מתפשרת לדמות הנשית המושלמת, כפי שהיא נראית בעיני רוחו של הגבר המצוי.

האם מסר זה הוא אמנם נכון?
נכון, אבל קיצוני.
נכון, אבל כוללני מדי והאיזון – ממש מתבקש.

כתוצאה ממסר קיצוני ומחאתי זה, ישנן אלה שהחליטו למרוד במוסכמות החברתיות (הנתפשות בעיני חלקן כמוסכמות אשר הותוו על ידי הגברים עבור הנשים), והמרד שלהן מתבטא בעשיית ההפך המוחלט מהמצופה: הן לא מגלחות שערות מהרגליים, הן לא מתאפרות, הן לא שומרות על גזרה חטובה, הן מזניחות את גופן, הן מתנגדות לכל מה שנראה כטיפוח חיצוני של הגוף ובהפגנתיות דווקאית – ''מצפצפות'' על המראה החיצוני שלהן.

עבור נשים אלה זהו עניין אידיאולוגי, המשתלט על הווי החיים ומבטל מוטיבים חיוביים וחיוניים הדרושים לכל אישה, לכל אדם. (אגב, גישה אידיאולוגית זו עומדת אל מול הקיצוניות הנגדית של נשים אחרות, אשר הפנימו יתר על המידה את ערכי הרזון והיופי עד כדי פיתוח אנורקסיה, בולימיה, התמכרות לניתוחים פלסטיים כגון שאיבת שומן, הקטנת או הגדלת חזה, עיבוי שפתיים... ועוד).

בחיבור זה נעשית הפרדה בין שני נושאים: הראשון - מה מוכנה האישה לעשות למען הגבר, והשני – מה מוכנה האישה לעשות למען עצמה. למרות שלא יידון כאן הנושא הראשון, אציין רק כי אין שום פסול ב-לרצות את הגבר, ממש כפי שאין פסול בגבר הרוצה לרצות את האישה – כל עוד הדברים הללו מאוזנים והדדיים.
ענייננו כאן הוא: מה מוכנה האישה לעשות למען עצמה.


העניין הבריאותי

שלוש חברות יש לי:
הראשונה הולכת למקרר בכל פעם שהיא במצב רוח רע.
השנייה הולכת לעשות קניות בכל פעם שהיא במצב רוח רע.
השלישית הולכת למכון כושר בכל פעם שהיא במצב רוח רע.

הראשונה והשנייה מקבלות סיפוק רגעי, אך לטווח הרחוק יותר הן פוגעות בעצמן, באופן המשול לכדור שלג המדרדר במדרון. ואילו השלישית – תרומתה לבריאותה מוכח בצד תרומתה למצב רוחה, שכן ידוע כי מבחינה רפואית האימון הגופני תורם גם לבריאות הגוף וגם להעלאת מצב הרוח.

יש להבחין ולהיזהר מהפגנתיות יתר של מסרים נגד הטיפוח ונגד השמירה על המראה החיצוני, שכן בסך הכל נעשית כאן פגיעת בבריאות האישה. האישה השמנה - מתקשה לזוז ויש לה סיכוי גבוה יותר לסבול מבעיות לב, סכרת, לחץ-דם, כולסטרול, שומנים בדם ועוד.


העניין האסתטי

מעבר לעניין הבריאותי, המצריך השקעה ומאמץ (הליכה למכון כושר, הסרת שיער, שמירה על דיאטה נכונה, הגבלות ואיסורים למיניהם...), טיפוח המראה החיצוני הוא גם עניין אסתטי וחברתי.
למראה האסתטי יש השפעה מכרעת על מצב הרוח.
למצב הרוח יש השפעה מכרעת על התפקוד. כל אישה (וגם גבר) מרגישה טוב יותר כשיש שביעות רצון מהדמות החיצונית, (גם מבלי שיהיה גבר בסביבה).
ועוד, למראה האסתטי של האישה (ושל הגבר) יש השפעה על הסביבה: אדם הנראה טוב זוכה ליתרון על פני אחרים. הטיפוח, המראה האסתטי, שימת הלב והקפדה על פרטים כמו: יופי, חן, ריח, צבע, ניקיון, ארגון, התאמה ומה לא – מרכיבים יחדיו את המראה האסתטי.
מבחינה זו, האדם הוא שחקן והעולם במה.

התורה מצווה אותנו ''ונשמרתם לנפשותיכם'': פרשנות חז''ל לציווי הזה היא כי יש לשמור על בריאות הגוף ועל בריאות הנפש בצד שמירה על אלמנטים אחרים כגון: בטיחות, ביטחון ועוד.
קישורים:

השמנת יתר, (כמו גם הרזיית יתר) היא התרחקות קיצונית מציווי זה.
על פי הרמב''ם, (בחיבורו הי''ד החזקה), יש להימנע מקיצוניות כלשהי וללכת בדרך האמצעית.
חז''ל והרמב''ם מובילים אותנו להקפדה על הדברים האלה. משנתו של הרמב''ם לגבי התזונה היא להפסיק לאכול מהצלחת קצת לפני שמגיעים לשובע, וגם האימון הגופני הוכר על ידו כתורם לבריאות הגוף, כפי שהבהיר בי''ד החזקה, כי מי שעוסק בכך יכול להקל על עצמו בבחירת המאכלים.

• • •

ההשמנה – נגד מי?

טיפוח הגוף והמראה, הקפדה על משקל מתאים מבחינה רפואית, בריאות הגוף על ידי אימון גופני מוסדר, שימת לב לצורה החיצונית - כל אלה חשובים לא פחות מהשכלה, יצירתיות, תרומה לחברה, התפתחות אישית.
עם קשר ובלי קשר לרצונו של הגבר מן האישה – בכל מקרה, ראוי להשתדל, לעשות ואף לעמול בעד שמירה על הבריאות ועל האסתטיקה.
התרסת ההשמנה – היא לא רק מסר פמיניסטי מחאתי אלא היא, בעיקר, גול עצמי לאישה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  גול עצמי.  (יהודה-אודי דוכן)
  מה שמצער אותי, שגם את שוכחת את טיפוח הרוח  (חזי) (6 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי