פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נח סז) שבעים אומות ועוד אחת
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 27/10/2006 שעה 4:48)


(נח סז) שבעים אומות ועוד אחת

נסים ישעיהו



לפעמים קשה לכותב להחליט על מה לכתוב, כי מה יש לומר שלא נאמר עדיין?! וגם אם בעבר אמרנו דברים נכוחים ועוד רבים אחרים אמרו, זה משנה משהו? הרי עולם כמנהגו נוהג וממשיך לדהור בכיוון התהום, אז מה כבר יכולות להועיל עוד כמה מילים כתובות?

דומה כי כבר התרגלנו לַ''מצב'' בו הכל אצלנו הולך עקום ושום דבר אינו מתנהל כראוי. התרגלנו לכך שבכל התחומים עליהם מופקדת הממשלה לטובתנו כביכול, משום מה הכל הולך הפוך, ובמקום שנחוש רווחה מכך שיש מי שפועל לטובתנו, אנחנו חשים מחנק ואף יאוש שהולך ומתגבר.

לא נתחיל למנות את כל התחומים בהם אין חולק על העובדה שנחלנו כישלון; עשינו זאת בעבר ואף הבענו דעתנו כי קל יותר לחפש תחומים המתנהלים כראוי, אם כי לא בטוח שנמצא כאלה.

התרגלנו לכך שמדברים על השיפורים הנדרשים בכל התחומים ואפילו מציעים ומציגים תוכניות לשיפור. ומה יוצא מזה? ממשיכים להדרדר מדחי אל דחי. מדוע זהו התהליך? האם זה מפני שלא באמת מתכוונים לשיפור? לא נראה לי. ואולי זה קורה כי מקפידים לחפש את המטבע שאבד, מתחת לפנס הקרוב ביותר (תסמונת הש.ג.) ולא במקום בו, סביר להניח כי, שם אבד?

בפרשת השבוע שלנו אנחנו קוראים על המבול ובעיקר על מה שבא אחריו. בעיקר, כי הלקח מן המבול הוא החשוב. לא להתמקד באסון שהיה אלא במה שעתיד להיות, כיצד למנוע אסונות דומים בעתיד.

אחרי שנה שלמה בה היו סגורים בתוך התבה, הגיעו לשלב בו:
(בראשית ח) יג (...) הַמַּיִם, מֵעַל הָאָרֶץ; וַיָּסַר נֹחַ, אֶת-מִכְסֵה הַתֵּבָה, וַיַּרְא, וְהִנֵּה חָרְבוּ פְּנֵי הָאֲדָמָה. יד וּבַחֹדֶשׁ, הַשֵּׁנִי, בְּשִׁבְעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם, לַחֹדֶשׁ–יָבְשָׁה, הָאָרֶץ.
נח אינו מעז לצאת מן התבה; הוא עדיין בטראומה מכל הסיפור. לא רק שנאלץ להסתגר בתבה כל הזמן הזה ולטפל בכל בעלי החיים שאירח בתוכה, כעת הוא מתוודע להיקף החורבן.

ה' מורה לו לצאת מן התבה ולשוב לתיפקוד מלא:
(בראשית ח) טו וַיְדַבֵּר אֱלֹקִים, אֶל-נֹחַ לֵאמֹר. טז צֵא, מִן-הַתֵּבָה–אַתָּה, וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ.
הסדר פה שונה לחלוטין מזה שהיה בעת הכניסה לתבה (בראשית ז) ז וַיָּבֹא נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו אִתּוֹ–אֶל-הַתֵּבָה: מִפְּנֵי, מֵי הַמַּבּוּל.

שם נכנסו נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו. הפרדה יזומה בין המינים, כדי שלא יביאו לעולם ילדים בעת שהמבול משתולל בחוץ.

כאן הם נדרשים לשוב לחיים זוגיים, אַתָּה, וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ, ולמלא את הארץ בצאצאים.
יז כָּל-הַחַיָּה אֲשֶׁר-אִתְּךָ מִכָּל-בָּשָׂר, בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ– הַיְצֵא אִתָּךְ; וְשָׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּפָרוּ וְרָבוּ עַל-הָאָרֶץ.
וכיצד נוהגים בפועל? יח וַיֵּצֵא-נֹחַ; וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו, אִתּוֹ.

ממשיכים לשמור על הפרדה בין המינים כלקח (שגוי כמובן) מאסון המבול. טראומה, אמרנו כבר? כאילו, בלאו הכי בסופו של דבר העולם יחרב, אז בשביל מה להביא ילדים!?

נח פונה להקריב קרבנות לה'; זה מוצא חן בעיני ה', אבל לא מוצא חן בעיניו שחוששים להתרחק מן התבה וממשיכים לשמור על פרישות מינית. ה' פונה שוב אל נח, והפעם עם ברכה ועם מירשם לקיום העולם, מה שידוע כ'שבע מצוות בני נח':
(בראשית ט) א וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים, אֶת-נֹחַ וְאֶת-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ. ב וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם, יִהְיֶה, עַל כָּל-חַיַּת הָאָרֶץ, וְעַל כָּל-עוֹף הַשָּׁמָיִם; בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל-דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. ג כָּל-רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא-חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה: כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כֹּל. ד אַךְ-בָּשָׂר, בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ. ה וְאַךְ אֶת-דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ, מִיַּד כָּל-חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ; וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו–אֶדְרֹשׁ, אֶת-נֶפֶשׁ הָאָדָם. ו שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹקִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם.
והסיום: ז וְאַתֶּם, פְּרוּ וּרְבוּ; שִׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּרְבוּ-בָהּ. זו התכלית.

כל התנהלות שאינה מכווונת להרבות את אוכלוסיית העולם – היא פסולה, כי פירושה היחיד הוא התנהלות המובילה לחורבן העולם.

ארץ מיוחדת לעם מיוחד

נח עדיין אינו משתכנע; הטראומה חזקה מדי וגם בלאו הכי נראה שהאמונה שלו לא היתה הכי חזקה בעולם. עוד לפני המבול הוא היה זקוק לעידוד ותמיכה ישירים על כל צעד, מבורא העולם ומנהיגו. כך מפרשים חז''ל את האמור בתחילת הפרשה: אֶת-הָאֱלֹקִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ.

וגם כאשר היה עליו להכנס לתבה, הוא נשתהה יותר מדי כמפורש בפסוק שציטטנו לעיל: (בראשית ז) ז וַיָּבֹא נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו אִתּוֹ–אֶל-הַתֵּבָה: מִפְּנֵי, מֵי הַמַּבּוּל.

נכנס לתבה רק לאחר שדחקוהו המים, כי לא האמין באופן מוחלט בדבר ה' אודות המבול הצפוי. במלים אחרות גם קודם וגם עכשיו, לפני המבול וגם לאחריו, נח מתנהל לו על בסיס ניסיון החיים המיידי ואינו חותר לפרוץ דרכים חדשות במחשבה או במעשה.

ה' יתברך מתחשב בחששות של נח והוא נשבע לו ולבניו שלא יהיה עוד מבול שישחית את כל הארץ:
(בראשית ט) ח וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל-נֹחַ, וְאֶל-בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר. ט וַאֲנִי, הִנְנִי מֵקִים אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְאֶת-זַרְעֲכֶם, אַחֲרֵיכֶם. י וְאֵת כָּל-נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם, בָּעוֹף בַּבְּהֵמָה וּבְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ אִתְּכֶם; מִכֹּל יֹצְאֵי הַתֵּבָה, לְכֹל חַיַּת הָאָרֶץ. יא וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְלֹא-יִכָּרֵת כָּל-בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל, לְשַׁחֵת הָאָרֶץ.
זה לא מספיק כדי לשכנע אותם, אז באה פניה נוספת: יב וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים, זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, אֲשֶׁר אִתְּכֶם–לְדֹרֹת, עוֹלָם. יג אֶת-קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ.

אודות הקשת בענן דיברנו אשתקד. ברית זו מסתבר, לא הספיקה כדי לשכנע את נח; הוא ממשיך בהסתגרות שלו וזה מוביל לאסון: כ וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע, כָּרֶם. כא וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל, בְּתוֹךְ אָהֳלֹה.

הוא חי עוד שלוש מאות וחמישים שנה, אבל לא הוליד עוד. ובניו, האם הם הפנימו את המסר? האם פעלו לקיים את הציווי: פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ?

ובכן, פְּרוּ וּרְבוּ, הם דוקא קיימו לא רע; לכן יש שבעים אומות (מנין זה אינו כולל אותנו) שאבותיהן הם נכדיו של נח המנויים בפרשתנו (פרק י'). וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, את זה הם לא כל כך רצו לקיים. מזה הם חששו.

(בראשית יא) א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. זה היה המצב וזה טבעי ביותר כי כולם היו משפחה אחת. ומה עושים עם ההוראה: וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ? משתדלים מאד שלא לקיים אותה:
ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.
דיברנו בעבר על כך שחששם התבסס על הניסיון של דור המבול כפי שהם הבינו אותו, לא כפי שהתורה מציגה אותו. עד המבול, כל אחד עשה לעצמו; לכל היותר, לביתו. לא היתה התנהלות קהילתית בשום רמה. נכדי נח הבינו שזו היתה הסיבה לחורבן, ומצאו פתרון נפלא לדעתם: לבנות מונומנט שסביבו יתאחדו כולם.

לא הסתדר להם שהסיבה למבול היתה: כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ. שעשו הפוך ממה שהבורא יתברך מצווה, ובכך הכריחו אותו, כביכול, להביא מבול שיטהר את הארץ מן השחיתות.

נכדי נח לא כל כך הצליחו ביוזמתם, ותמורת פֶּן-נָפוּץ, קיבלו וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.

על ארץ ישראל אומר הנביא (יחזקאל כ''ב): כג וַיְהִי דְבַר-ה', אֵלַי לֵאמֹר. כד בֶּן-אָדָם–אֱמָר-לָהּ, אַתְּ אֶרֶץ לֹא מְטֹהָרָה הִיא: לֹא גֻשְׁמָהּ, בְּיוֹם זָעַם.

בְּיוֹם זָעַם זה כינוי למבול שירד על כל העולם, והנביא אומר שהמבול דילג על ארץ ישראל. מכיוון שכך, ובהתייחס למה שהסברנו אשתקד, נקל להבין את העובדה שארץ ישראל מיוחדת בכך שאינה סובלת לאורך זמן שחיתות ומושחתים מכל סוג.

בארץ ישראל קם עם ישראל ובנה מונומנט שסביבו יתאחדו כולם, מדינה ליהודים. אולם דא עקא, לא זו המסקנה הנכונה מן המבול הנורא ששטף את העולם בדור הקודם. עובדה, המונומנט המאחד הולך ומתפורר לנגד עינינו.

מהי המסקנה הנכונה? לשוב לברית שכרת ה' עמנו ולהכריז על כך לעיני כל העמים. זו הדרך היחידה, ובה נתרום גם לקיום העולם כפשוטו.

בכך יהיה רק טוב ליהודים, וגם לכל העולם.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מגדל וראשו (ראש כפשוטו ומשמעו) בשמיים
מהנדס אזרחי (יום שישי, 27/10/2006 שעה 8:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ''

פרוש: כוונת האנשים היתה לבנות עיר אחת ומגדל גבוהה במרכזה כדי שאם ילכו למרחק מסויים עדיין יוכלו לראות אותו ולחזור לעיר.
אבל לאמיתו של עיינין זהו פירוש לקטנים...

אני אתן רמז. וכך כתוב: ''...וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ...'' מה פרושו ''לנו''? כידוע ליודעי ח''ן ''לנו'' (86) בגימטריא וגם המילה א-לקים גם כן (86).
ואז הפירוש מובן לנו...
האנשים אומרים בואו מרד כנגד הקב''ה כמו שכתוב להלן: ''...נעשה א-לקים...'' ואכמ''ל!
_new_ הוספת תגובה



המונומנט לא נבנה לצרכי אחדות אלא להיפך!
חנה אייזנמן (יום שישי, 27/10/2006 שעה 9:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה בדיוק ''הבה נבנה - לנו - עיר ומגדל. למחנה שלנו! אם עם ישראל לא יידע במה חטא ובעטיו של מי, כיצד יחזור בתשובה? איך יהיה אור לגויים.
אי אפשר להאשים את משה רבנו בשנאת ישראל או בחוסר תבונה, והוא מצא לנכון להיפרד מעם קשה עורף בדברי תוכחה חמורים ביותר! למשל -

דברים פרק לב

(ו) הֲ לַיְדֹוָד תִּגְמְלוּ זֹאת עַם נָבָל וְלֹא חָכָם הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ:
(ז) זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דּוֹר וָדוֹר שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ:
(ח) בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:
(ט) כִּי חֵלֶק יְדֹוָד עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ:
(י) יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ:
(יא) כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ:
(יב) יְדֹוָד בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר:
(יג) יַרְכִּבֵהוּ עַל <במותי> בָּמֳתֵי אָרֶץ וַיֹּאכַל תְּנוּבֹת שָׂדָי וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר:
(יד) חֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן עִם חֵלֶב כָּרִים וְאֵילִים בְּנֵי בָשָׁן וְעַתּוּדִים עִם חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה וְדַם עֵנָב תִּשְׁתֶּה חָמֶר:
(טו) וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטֹּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ:
(טז) יַקְנִאֻהוּ בְּזָרִים בְּתוֹעֵבֹת יַכְעִיסֻהוּ:
(יז) יִזְבְּחוּ לַשֵּׁדִים לֹא אֱלֹהַּ אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ לֹא שְׂעָרוּם אֲבֹתֵיכֶם:
(יח) צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלְלֶךָ:
(יט) וַיַּרְא יְדֹוָד וַיִּנְאָץ מִכַּעַס בָּנָיו וּבְנֹתָיו:
(כ) וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים לֹא אֵמֻן בָּם:

(כא) הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא עָם בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם:

(כב) כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים:
(כג) אַסְפֶּה עָלֵימוֹ רָעוֹת חִצַּי אֲכַלֶּה בָּם:
(כד) מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף וְקֶטֶב מְרִירִי וְשֶׁן בְּהֵמוֹת אֲשַׁלַּח בָּם עִם חֲמַת זֹחֲלֵי עָפָר:
(כה) מִחוּץ תְּשַׁכֶּל חֶרֶב וּמֵחֲדָרִים אֵימָה גַּם בָּחוּר גַּם בְּתוּלָה יוֹנֵק עִם אִישׁ שֵׂיבָה:
(כו) אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם:
(כז) לוּלֵי כַּעַס אוֹיֵב אָגוּר פֶּן יְנַכְּרוּ צָרֵימוֹ פֶּן יֹאמְרוּ יָדֵינוּ רָמָה וְלֹא יְדֹוָד פָּעַל כָּל זֹאת:
(כח) כִּי גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה:
(כט) לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת יָבִינוּ לְאַחֲרִיתָם:
(ל) אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף וּשְׁנַיִם יָנִיסוּ רְבָבָה אִם לֹא כִּי צוּרָם מְכָרָם וַידֹוָד הִסְגִּירָם:
(לא) כִּי לֹא כְצוּרֵנוּ צוּרָם וְאֹיְבֵינוּ פְּלִילִים:
(לב) כִּי מִגֶּפֶן סְדֹם גַּפְנָם וּמִשַּׁדְמֹת עֲמֹרָה עֲנָבֵמוֹ עִנְּבֵי רוֹשׁ אַשְׁכְּלֹת מְרֹרֹת לָמוֹ:
(לג) חֲמַת תַּנִּינִם יֵינָם וְרֹאשׁ פְּתָנִים אַכְזָר:

אם למרות התוכחה הם שבים ועושים הרע בעיני ה', מה יהיה בלי שום תוכחה כלל? את זאת אנו רואים מדי יום - שחיתות, רוע, התרת דם, פשע, פצע וחבורה ומכה טריה. רק רע כל היום.

וזאת, בעיקר, באשמת רבני ה''ציונות הדתית'' (סליחה על הפרוזאיות המתפרצת אל עולם הרוח), שבמקום להוכיח את הפושעים, קראה לצדיקים להצטרף אליהם, בתירוץ ''אחדות ישראל''. במקום לעשות אך המקסימום כדי לבער את הרע, שכן, ''ישראל ערבים זה בזה'', הצטרף העם הזה אליהם.

בבתים שממול מרצד מסך הטלויזיה לעיני משפחות שלימות, הזוללות אל מול המקלט, מכל הבא ליד הנטמנת בצלחת הפיצוחים והמתאבנים, עד השעות הקטנות של הלילה, חול ושבת. בולעים כל מלה של חיים יבין ושאר מאכילי עם ישראל בטונות של אשפה. על כן, אין להתפלא שכל העם מדקלם כאיש אחד דיקלומים אורווליאניים. אנשים חדלו מקריאת ספרים. אנו, בשעתנו, בלענו ספריות שלימות. ולכן גם בולטת היום מאד העובדה, שהציבור הדתי לא רק מחזיק באופן בלעדי (לצערנו) בהשכלה היהודית, אלא עולה על השמאל גם בהשכלה כללית.
כי בעוד שציבור החילונים, השפוי, מחפש תמיד את שורשיו, הרי השמאל מבקש להעלימם. וכשאתה עושה כל שביכולתך למחוק, אינך יודע איפה לעצור.
_new_ הוספת תגובה



תודה על התגובה
נסים ישעיהו (יום שישי, 27/10/2006 שעה 13:50)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

אודות נח בהקבלה למשה, כתבתי לפני כשנתיים: דיון 2459

וגם לפרשת האזינו התייחסתי; למשל כאן: http://www.katif.net/art.php?table=jew1&id=32

יש עוד הרבה מה לכתוב בנושא התוכחה. משהו מזה כתבתי כאן: דיון 2871

שבת טובה ומבורכת
_new_ הוספת תגובה



גם משה שמיר התייחס למונומנטאליזם
חנה אייזנמן (יום שישי, 27/10/2006 שעה 10:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בספרו - חוט השני -: : ''הציונות הסוציאליסטית כיום פשוט אינה עובדת. לאחר כיובל שנים של עמידה בראש, לאחר מאה ועשרים שנות הסטוריה של חלום ומלחמה, גבורה והישג, עומדת הציונות הסוציאליסטית בחצר הרחבה והמפוארת של מוסדותיה, מוקפת דשא כסוח וורדים נותני ריח - אנדרטה של עצמה, לא מנוע - אלא ישות דוממת, גרוטאה''.
_new_ הוספת תגובה



כבר היה מי שהמשיל
ישראל בר-ניר (יום שישי, 27/10/2006 שעה 17:13)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את הציונות הסוציאליסטית לפרד:

בהמה חזקה המסוגלת לעשות כל מלאכה, אבל כמו כל יציר כלאיים, איננה מסוגלת להעמיד דור המשך.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי