פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(תולדות סז) זניחת המסורת וטמטום הלב
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (שבת, 25/11/2006 שעה 20:00)


(תולדות סז) זניחת המסורת וטמטום הלב

נסים ישעיהו



דומה כי הבלבול הערכי במחוזותינו הולך ומתעצם. הדוגמאות לבלבול הזה רבות מספור ולא ננסה למנותן כאן. רק דוגמא אחת להמחשה, מעשהו של מר גאידמק; האיש אירגן לאנשי שדרות נופש באילת על חשבונו, מעשה המתפרש כנדיבות מופתית על ידי רבים. אותו מעשה עצמו, מתפרש על ידי אחרים כיחצנות ואינטרסנטיות.

מהיכן נובע הבלבול הזה? וגם, היכן האמת? ננסה למצוא תשובה בפרשת השבוע, שהרי לכל השאלות יש תשובות בתורה, ופרשת השבוע מספקת תשובות לשאלות של אותו שבוע.

ובכן, פרשת השבוע מתחילה בפסוק (בראשית כ''ה): יט וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק.

על פסוק זה אומר רש''י: וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, יעקב ועשו האמורים בפרשה. ואכן, זהו הנושא בפרק הראשון, הולדת האחים התאומים ואיפיונם. אלא שמיד אח''כ מספרת לנו התורה על ''יחסי החוץ'' של יצחק, עם שכניו הפלשתים.

ההיסטוריה של יחסים אלו מתחילה עוד בימי אברהם אביו; הוא נתבקש לכרות ברית לפלשתים שלא יפגע בהם (בראשית כ''א) ועושה זאת ברצון. לאחר מות אברהם, נודד יצחק לאזור פלשתים עקב הרעב.

יצחק עושה שם חיל וגם מגלה כי זכרו של אביו המנוח, לא ממש משובב את נפשם של הפלשתים:
(בראשית כ''ה) טו וְכָל-הַבְּאֵרֹת, אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו, בִּימֵי, אַבְרָהָם אָבִיו–סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים, וַיְמַלְאוּם עָפָר.
פסוק זה מסביר את פעולתו של יצחק המסופרת אחר כך, אבל מדוע טרחו הפלשתים לסתום את הבארות? רש''י מביא פירוש הנראה מוזר ביותר:
סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים, מפני שאמרו, תקלה הם לנו מפני הגייסות הבאות עלינו. טמונין פלשתאי, לשון סתימה; ובלשון משנה (פסחים מב א) מטמטם את הלב:
מה אילץ את רש''י להביא את החלק השני בפירושו, לשון טמינה וטמטום? מה היה חסר בחלק הראשון של פירושו? ננסה להבין זאת בהמשך בע''ה. בינתיים, הנה הפעולה של יצחק שבגינה הובא ההסבר:
יח וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת-בְּאֵרֹת הַמַּיִם, אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו, וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם; וַיִּקְרָא לָהֶן, שֵׁמוֹת, כַּשֵּׁמֹת, אֲשֶׁר-קָרָא לָהֶן אָבִיו.
חפירת בארות זו עבודה קשה; זה לא לחפור מאגר שאליו יתנקזו מי הגשמים, לזה קוראים בור. באר, זה מעיין מים חיים הנמצא בעומק האדמה ולא תמיד פשוט להגיע אליו.

אברהם חפר בארות, כנראה לא רק לצורך עצמו. הוא הרי היה מכניס אורחים ידוע ודאג למחסורו של הזולת, בגשמיות וגם ברוחניות, גם אם לא הכיר כלל את אותו זולת.

ברוחניות, חפירת בארות זה לחפור בנפש עד שמוצאים את נקודת האמת, את הקשר העצמי עם הרבונו של עולם. לחפור אצל ועבור הזולת, כפי שעשה אברהם, אפשר להצליח רק לאחר שהאדם חפר וגילה אצל עצמו את הנקודה הזאת; הגיע אל המעיין הפנימי שלו עצמו.

הפלשתים לא אהבו את העבודה הזאת של אברהם; הם, שכל מהותם הסתכמה בניסיונות פלישה לתחומו של הזולת ונישולו לטובת עצמם כביכול, לא יכלו לקבל את דרכו של אברהם לדאוג לכל זולת.

יצחק ממשיך את דרכו של אביו; קודם כל הוא שב וחופר את הבארות שחפר אביו והפלשתים סתמו, אחר כך הוא מתפנה לחפור בארות משלו. זהו אחד ההסברים לכפל הלשון בפסוק הפותח את הפרשה: יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק.

את העבודה הזאת, הפלשתים לא אהבו גם אצל יצחק: טז וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ, אֶל-יִצְחָק: לֵךְ, מֵעִמָּנוּ, כִּי-עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ, מְאֹד.

הם אמנם כרתו ברית עם אברהם, אבל רק בנוגע למעטפת החיצונית (בראשית כ''א): כג וְעַתָּה, הִשָּׁבְעָה לִּי בֵאלֹקִים הֵנָּה, אִם-תִּשְׁקֹר לִי, וּלְנִינִי וּלְנֶכְדִּי; כַּחֶסֶד אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי עִמְּךָ, תַּעֲשֶׂה עִמָּדִי, וְעִם-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-גַּרְתָּה בָּהּ.

יותר מאוחר, גם עם יצחק הם מבקשים לכרות ברית:
כח וַיֹּאמְרוּ, רָאוֹ רָאִינוּ כִּי-הָיָה ה' עִמָּךְ, וַנֹּאמֶר תְּהִי נָא אָלָה בֵּינוֹתֵינוּ, בֵּינֵינוּ וּבֵינֶךָ; וְנִכְרְתָה בְרִית, עִמָּךְ. כט אִם-תַּעֲשֵׂה עִמָּנוּ רָעָה, כַּאֲשֶׁר לֹא נְגַעֲנוּךָ, וְכַאֲשֶׁר עָשִׂינוּ עִמְּךָ רַק-טוֹב, וַנְּשַׁלֵּחֲךָ בְּשָׁלוֹם; אַתָּה עַתָּה, בְּרוּךְ ה'.

אמצנו סמלים וזנחנו את המהות

כאמור, הפלשתים רוצים שלום עם אברהם ועם יצחק; הם אפילו מכבדים אותם מאד על הצלחתם הכלכלית ובכלל, אבל לא מקבלים את דרכם האידיאולוגית. בארות, לחתור למעמקי הנפש כדי לגלות את הקשר עם בורא העולם ומנהיגו – עד כאן. זה לא.

והתוצאה של סתימת הבארות, של הניתוק מן המסורת של אברהם ויצחק, אומר לנו רש''י: מטמטם את הלב.

בסך הכל הרי לא מוותרים על יהדות; יש את סמל המנורה, והמגן דוד, ואפילו מספר חברי הכנסת (120) הוא מספר משמעותי במסורת ישראל, אז איך אפשר לטעון שזו לא מדינה יהודית?

הטענות האלה קצת מזכירות את דרכו של עשו ככתוב בפרשתנו. גם הוא בנו של יצחק, אבל בעוד יעקב התמקד במהות דרכו של יצחק ואותה עמל ליישם, עשו בחר להתמקד בסמלים:
לד וַיְהִי עֵשָׂו, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת-יְהוּדִית, בַּת-בְּאֵרִי הַחִתִּי–וְאֶת-בָּשְׂמַת, בַּת-אֵילֹן הַחִתִּי.
(רש''י) בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, עשו היה נמשל לחזיר, שנאמר (תהלים פ יד) יְכַרְסְמֶנָּה חֲזִיר מִיָּעַר, החזיר הזה כשהוא שוכב, פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור, כך אלו גוזלים וחומסים ומראים עצמם כשרים.

כל ארבעים שנה היה עשו צד נשים מתחת בעליהן ומענה אותם; כשהיה בן ארבעים, אמר אבא בן ארבעים שנה נשא אשה, אף אני כן:
יצחק ידע בדיוק עם מי יש לו עסק. הוא לא היה מרוצה מהתנהגות הנשים שעשו בחר לעצמו, לה וַתִּהְיֶיןָ, מֹרַת רוּחַ, לְיִצְחָק, וּלְרִבְקָה. ואם עשו הסתדר אתן, זה ודאי לימד עליו המון, אם בכלל היה צריך יצחק ללימוד זה. למרות זאת הוא מבקש להעניק את ברכותיו דווקא לעשו, מעניין מדוע.

דומה הדבר למחנך המשקיע מאמץ רב לקדם תלמיד חלש ואף עצל, ובאותו זמן נראה כי הוא מזניח את התלמיד השקדן והנבון. המחנך חושב שאם ישקיע בתלמיד החלש, יצליח לקדם אותו. התלמיד הטוב – הוא יסתדר בכוחות עצמו. ובאמת יש סיכוי שזה יצליח.

יצחק ידע כי תפקידו בעולם הוא לחשוף את העובדה שה' אחד ושמו אחד; את התפקיד הזה הוא ירש מאברהם אביו והיה עליו גם להנחיל אותו לבניו שהם גם תלמידיו. נראה היה לו שיעקב מתקדם בדרך הנכונה למילוי התפקיד בעוד עשו, במקום להכשיר עצמו בדרכם של אביו וסבו, נסחף למחוזות לא רצויים של השתעבדות למנעמי העולם הזה.

יצחק ידע שיש בברכותיו כח עצום וחשב שאם יעניק אותן לעשו, ההשפעה של הברכות תחדור לליבו והוא ישתנה לטובה.

אבל לא היה לכך שום סיכוי, ואת הסוד הזה מגלה לנו רש''י בפירושו לפעולת הפלשתים בסתימת הבארות. כי מרגע שעשו בחר להתמקד בחיצוניות במקום בפנימיות, בסמלים במקום במהות, הוא הגיע לטמטום הלב ולא היתה לו שום נכונות להתחבר למהות דרכו של יצחק. בסופו של דבר, גם יצחק הודה בכך.

כאשר מבינים כך את פרשת השבוע שלנו, אפשר כבר גם להבין את פירושו של רש''י לפסוק הראשון בפרשה: וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, יעקב ועשו האמורים בפרשה.

כאשר בוחרים בדרכו של עשו, התמקדות בסמלים – אין סיכוי אפילו להבין, את דרכם של יצחק ושל יעקב, כי הלב מיטמטם. זה לא קורה ביום אחד. זה תהליך שיכול להימשך כמה שנים, אבל זה מגיע.

כך אפשר לראות בחדשות כותרת שיכלה להיות מבהילה אלמלי היתה צפויה. הכותרת: ''המג''ד מתנכל לנו על רקע דתי''. קוראים לזה צבא יהודי והמג''ד הוא אפילו בן של רב ידוע.

הרב הזה, יש להניח, הוא ירא שמים ואינו מסכים לדרך של בנו; אבל, שוב יש להניח, הוא בחר לקדש איזה סמל או שנים (במקום להתמקד במהות) ואת התוצאה רואים בהתנהגותו של הבן המג''ד.

טמטום הלב, כבר אמרנו? אטימות לכל דבר שבקדושה. והגרוע מכולם הוא אטום הלב שיש לו בראש זכרונות מן הישיבה או מן החדר. אצלו טמטום הלב מגובה בקביעות ''הלכתיות'' מן המאגר שבזכרונו והנזק הוא כבד.

קצת קשה למצוא משהו אפטימי לחתימת המאמר, אז ניעזר בנביא (עובדיה) שמבטיח בהפטרת השבוע:
כא וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן, לִשְׁפֹּט אֶת-הַר עֵשָׂו; וְהָיְתָה לַה', הַמְּלוּכָה.
אז גם יתגלה משיח צדקנו ויהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


התמקד אם כן בפנימיות
יובב (שבת, 25/11/2006 שעה 21:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע אם כן לא יתמקדו הדתיים בפנימיותם, ויחפשו את הקשר עם בורא עולם בתוכם?
מדוע הם מתמקדים בסמלים חיצוניים כגון לבוש, ואדמה השורצת גוי זר?

יהדות היא דתו של העם היהודי, אולם כל אחד מחפש בתוכו ומוצא דרך אחרת לבטא את הקשר שלו עם הבורא.
חלק לובשים שחורים, מגדלים זקן ופיאות.
חלק לובשים לבן ומקפצים ברחובות.
חלק חובשים כיפה סרוגה.
כל אלה מקבלים על עצמם פסיקות בנות 2000 שנות.

חלק אחר יהדותו אינה בעלת סממנים חיצוניים, פרט לנוהגים בחגים. אנשים כאלה משתדלים להיות טובים לזולתם רק משום טוב ליבם או הגיונם ולא משום שזו מצווה.
וכפי שהם אינם רואים את האחרים נחותים להם מוסרית, אין סיבה שיראו בעיני אחרים כנחותים.
_new_ הוספת תגובה



לא יובב ייקרא שמך, אלא פינוקיו, והאף, אין קץ לארכו.
חנה אייזנמן (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 10:06)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולמה לא יתרכזו שונאי ישראל בפנימיותם, ולא יעלו על בריקאדות כדי להצדיק את רוצחי העם היהודי בארצו?

ושיראה לי פינוקיו בציבור החילוני מפעלי צדקה וחסד, שלא על מנת לקבל פרס, כפי שהם קיימים בציבור הדתי, בכלל, והחרדי בפרט.

יש ''מועדון ווראייטי''. לנשפי הצדקה שלו מגיעים כל המי ומי, במלבושיהם היקרים, כדי להיראות, כל תרומה זוכה לפרסומת. גילה אלמגור התעקשה, בתמורה לתרומתה, להצטלם עם הילדים, האמורים להיות אסירי תודה לגברת התרומית הזו, את אלה שלא נבחרו לתמונה, היא הרחיקה בכעס.

יראה לי פינוקיו צדיק אחד בקרב הציבור שלו, שרופאים מכל קצווי תבל משחרים לעצותיו, והוא גר בדירת שני חדרים עם שלושה עשר ילדיו, ומסרב לקבל כל תשלום.

מדוע לא יתרכזו שונאי ישראל בפנימיותם ולא יעלו על בריקאדות כדי להתעלל בעיר הקודש ובתושביה, על ידי הטמאתה בכנופיות סוטים, אשר בשם הדמוקרטיה דורסים ברגל גסה את כל הקדוש והיקר לעם היהודי?

הרשע הגמור הזה מדבר על טוב לב! אם אתה יהודי שרשי - הייה יהודי בפנימיותך וגוי בצאתך. לפיונוקיו'ים אין בעיות כאלה - הם גויים בפנימיותם ומלבר. כמה נוח!

אם אתה יהודי, נגרש אותך, כי במקום להתרכז בפנימיותך ולהישאר בגלות, בחרת לבנות את ארצך, שעם זר הפך לעיי חרבות. וכדי לרצות את אותו עם זר, הפינוקיו'ים שלנו מראים להם שגם הם יודעים להחריב. כי זו כל בשורתו של ה''עם'' הזר הזה - החורבן!

פינוקיו הרס את חייהם של אלפי גברים, נשים, ילדים ותינוקות, מרוב טוב לבו. כבר לא נותר מה להקיא!

כי מדובר בגאונים! האיש מיצה את כל היהדות בשורות ספורות. יש לשער שהגאון מוילנא והרמב''ם מתקנאים בכשרון בולט כזה. הם לא זכו. כמה עצוב.
_new_ הוספת תגובה



ושוב הבלע
יובב (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 11:52)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''פינוקיו''
זה הגידופים

''אם אתה יהודי, נגרש אותך''
וזו האלימות

''דורסים ברגל גסה את כל הקדוש והיקר לעם היהודי''

דרך ארץ קדמה לתורה.
מי שאינו מסוגל לנהוג כבן אדם, כי פנימיותו רקובה, שלא יצטט מהמקורות.
_new_ הוספת תגובה



הבנת הנקרא -
חנה אייזנמן (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 12:13)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אם אתה יהודי, נגרש אותך''
וזו האלימות

אתה אמרת!
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 26/11/2006 שעה 9:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''בסך הכל הרי לא מוותרים על יהדות; יש את סמל המנורה, והמגן דוד, ואפילו מספר חברי הכנסת (120) הוא מספר משמעותי במסורת ישראל, אז איך אפשר לטעון שזו לא מדינה יהודית?''

מסכים איתך. למי שלא הבין: לא מדינה יהודית.
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
יובב (יום ראשון, 26/11/2006 שעה 10:31)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן
מדינת היהודים לא מדינה יהודית

במדינה יהודית:
- משמר משטרתי ילווה את כל הסרבנים לבית הכנסת
- אכילת חזיר היא פשע שעונשו מאסר
- נאיפה היא עברה שדינה סקילה

חלילה לנו מפני מדינה יהודית
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
לוי (יום ראשון, 26/11/2006 שעה 20:29)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינת ישראל מתגלגלת לעבר מדינת תושביה ואשר נמצא בה מגזר יהודי .
מה הצורך במדינה כזו ?
מה הקשר שלה לעם ישראל וההסטוריה שלו ?
מה הקשר שלה לארץ ישראל ?
מדוע לא בירוביז'אן ?
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
יובב (יום ראשון, 26/11/2006 שעה 21:19)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב תושבי המדינה הם יהודים לפי מוצאם, לפי הגדרתם את עצמם, ולפי מנהגיהם (בעיקר בחגים).
המדינה הזאת היוותה לפני 50 שנה ומהווה לכל אלה בית לאומי ומקלט.
חשיבותה לעתיד מכרעת - זוהי המסגרת היחידה בה יהודית חילונים חיים כיהודים ואינם מתבוללים.
ללא מדינת ישראל תוך 2 דורות ישארו בכל העולם רק 3-4 מיליון יהודים (כולם חרדים).

אם המדינה לא היתה מוקמת בא''י, סביר להניח שרוב היהודים שעלו אליה לא היו עולים כלל, והמדינה היהודית היתה נכשלת.
מי יודע איפה היתה יהדות העולמית כיום ללא המדינה.
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
מהנדס אזרחי (יום שני, 27/11/2006 שעה 9:26)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואלה נביא אתה ואנחנו לא ידענו
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
יובב (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 13:04)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי כח נבואה. רק מחשבון

כיום יש 12 מיליון יהודים.
קצב ההתבוללות בגולה עומד על 70% בדור
12 מיליון * 30% דור 1 * 30% דור 2 = 1.1 מיליון
והוספתי כמה מיליוני חרדים באופן אופטימי
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
לוי (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 19:17)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינת ישראל במצבה הנוכחי אינה מדינה יהודית .
קיומה אינו מבטיח שיהודים הגרים בה ישארו הם וצאצאיהם יהודים .
מה ההצדקה לקיומה .
מדינת ישראל היא המקום המסוכן ביותר ליהודים .
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
יובב (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 20:12)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינת ישראל אינה מדינה יהודית אלא מדינת העם היהודי.

בזמן הקמת קיומה בא להבטיח את קיום העם היהודי על ידי מתן מקלט מדיני ליהודים הנרדפים בעולם.
כיום, כשרדיפת היהודים פחתה משמעותית, קיומה של המדינה מבטיח את המשכיות העם היהודי כיוון שכאן אין את הפיתוי להתחתן בגויים ולהתבולל כפי שקורה בנכר.

אינני בטוח שמדינת ישראל היא כל כך מסוכנת כמו שנדמה.
לפני שנה שנתיים השוויתי מספרים של ישראל ושל קליפורניה, ואם אינני טועה שיעור סך מקרי המוות שם מתאונות דרכים ופשיעה היה גדול יותר משיעור סך מקרי המוות פה מתאונות דרכים, פשיעה ופח''ע.
זה היה נכון לשנה מסויימת, אינני יודע אם המלחמה היטטה את הנתונים השנה.
עם זאת, זה לא אומר שישראל אינה יותר מסוכנת מניו זילנד...
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
לוי (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 20:48)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפיתוי לנשואי תערובת בישראל הולך וגדל .
הבגץ האנטישמי מהווה מקדם מכירות של ההתבוללות .
_new_ הוספת תגובה



שטויות מקושקשות
עמיש (יום שני, 04/12/2006 שעה 12:56)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המקום בו שיעור הנשואין בין יהודים הגבוה בעולם הוא ישראל.
המקום היחיד בו אתה יהודי בעל כרחך הוא ישראל. אתה מדבר עברית, אתה גר בין בני עמך, אתה נושם תרבות יהודית שנוצרה בידי יהודים מיום שנולדת ועד שתסתלק.
_new_ הוספת תגובה



תרבות יהודית? שטויות מקושקשות
נסים ישעיהו (יום שני, 04/12/2006 שעה 18:26)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

כבר דיברנו על זה בעבר לא אחת, הנה למשל: דיון 3283

וגם פה: http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ShowMessage-e...
_new_ הוספת תגובה



ללמדך שאין חדש תחת השמש...
עמיש (יום שני, 04/12/2006 שעה 19:07)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
יובב (יום שני, 04/12/2006 שעה 13:09)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם יהודים שמתחתנים בספק יהודים מגדלים את ילדיהם כאן, הילדים גדלים כחלק מהעם היהודי ולאור תרבותו, גם אם אינם יהודים הלכתית.
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
לוי (יום שני, 04/12/2006 שעה 19:07)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתרשם ההפך . לי נראה שבעקבות התהליכים שאתה מצין מדינת ישראל מאבדת את צביונה היהודי .
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
יובב (יום שני, 04/12/2006 שעה 19:24)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה יותר גרוע:
- יהודים בחו''ל שהם או חרדים ואז שומרים על זיקתם למסורת, או מתחלנים או מתבוללים
- יהודים בארץ שמתחלנים אבל שומרים על זיקה מסויימת לדת או לפחות למסורות מסויימות.
_new_ הוספת תגובה



לא מדינה יהודית
לוי (יום שני, 04/12/2006 שעה 20:12)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוב יותר מי שנשאר יהודי וכל צאצאיו נשארים יהודים .
עדיף אם בהמשך ליהדותו הוא מתנחל בארץ ישראל .
_new_ הוספת תגובה



הרב ההוא מתמקד בחיצוניות - ממובילי משיחיות השקר של ה''ממלכתיות''
חנה אייזנמן (יום שלישי, 28/11/2006 שעה 10:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על כן אין להתפלא על דרך בנו.

הרב הזה פרסם חוברת בנייר כרומו (מי מימן?) שחולקה בבתי הכנסת של ה''ציונות הדתית'', ובו גינויים חריפים למתנגדי מדיניות ה''ממלכתיות'' לחורבן הארץ.

יותר מן השמאל החילוני, אשם השמאל ה''דתי'' בחורבן הארץ. משום שהם, במשיחיות השקר שלהם, ריפו את ידי העם. חיילי ישראל עובדים כבר עשרות שנים על עיקרי תורה, משום שכך מורים להם ''רבניהם''. הם מקדשים את ה''מדינה'' ואת צה''ל, על פני ההלכה ומורשת הדורות.
_new_ הוספת תגובה



הרב ההוא מתמקד בחיצוניות - ממובילי משיחיות השקר של ה''ממלכתיות''
נסים ישעיהו (שבת, 02/12/2006 שעה 19:39)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

כל המדינה ממוקדת בחיצוניות. מראש היא החליטה שהמהות לא מעניינת אותה ולמרבה הצער, ''רבים חללים הפילה...''

בציונות הדתית פשוט לא מודעים לכך שהמקדש סמל כלשהו, מצמצם (=מבטל) את הקדושה העליונה ולמעשה מתנתק ממנה.

כתבתי על זה לא מעט בעבר ואף היו לי שיחות נוקבות עם מקדשי הסמלים בצד היותם מניחי תפילין וכו'.

בשורה התחתונה, קשה מאד להודות בטעות הנוגעת לשורש קיומו של האדם, לאמונה.

ולא שאני כזה חכם; רבים מגדולי ישראל התנגדו לציונות שקידשה סמלים והיה לי קשה מאד לקבל את דרכם. אבל כאשר מחפשים את האמת, מקבלים אותה כשמוצאים, גם אם היא כואבת.

כיום נראה שיש תהליך של התפכחות בציונות הדתית ובכלל.

בציונות הדתית, רבים שואלים שאלות ואינם מסתפקים עוד בתשובות הריקות שעד אתמול סיפקו אותם.

בציונות הכללית, ההתפכחות מתבטאת במה שמכונה פוסט ציונות ודומה כי זו הולכת ומתגברת.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי