פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4077

(שמות סז) בין שוטרים לְקַפּוֹאִים
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 12/01/2007 שעה 4:32)


(שמות סז) בין שוטרים לְקַפּוֹאִים

נסים ישעיהו



סיימנו לקרוא את ספר בראשית ומתחילים לקרוא את 'שמות'. נתחיל בכך שנתמקד בשם הפרשה שהוא גם שם הספר, ונשאל: מה הקשר בין שם הספר/פרשה לבין התוכן שלהם?

כאשר אדם או קבוצת אנשים מהגרים ממקומם למקום אחר, ולא משנה מהי סיבת ההגירה, הדור הראשון אולי יתקשה להשתלב במנהגי המקום החדש, ועל כן יתקשה להטמע בו. יתכן אפילו שבאופן מודע יסרב להטמע ואף יפעל להשריש את המסורת שהביא עמו ממקום מוצאו, בבניו ובנכדיו. ההיסטוריה מלמדת, כי בכל מקרה זו מלחמה אבודה.

הדור השני והשלישי נוטים להטמע בסביבה בה הם חיים. ספורי ההורים על מה שהיה, אינם יכולים לעצור נטיה טבעית כל כך בנפש האדם. כעבור שלושה ארבע דורות, ייטמעו צאצאי המהגרים בחברה הקולטת ולא יוודע כי באו אל קרבה.

תופעה זו מוכרת דיה ואין צורך להוכיח אותה. גם אין צורך להוכיח כי עם ישראל הוא חריג בכך שלכל אורך ההיסטוריה, בכל מקום בו חיו יהודים, הם שימרו את יהדותם ולא נטמעו בקרב עם הארץ.

אבל זה מה שהיה עלול לקרות לבני ישראל בארץ מצרים, וסכנה זו מרחפת מעל ראשו של העם היהודי בכל זמן ובכל מקום. (בימינו, סכנה זו קיימת גם בארץ ישראל, למרבה הצער.) באיזה כח מתגברים על הנטיה להטמע בקרב העם שבקרבו חיים?
(שמות א) א וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. ב רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן, לֵוִי וִיהוּדָה. (...).
בשביל מה עוד הפעם? הרי כבר קראנו את אותם שמות בפרשת ויגש, (בראשית מ''ו, ח) ובפירוט רב יותר, כולל הנכדים, אז מה מועיל המניין החוזר? מסתבר שזה מועיל מאד כדלהלן:

עם תחילת הגלות, זקוקים לכוחות מיוחדים כדי לשמר את הזהות העצמית של בני ישראל. לכך לא מספיק איזכור השמות בפרשת ויגש; גם לא בצירוף האזכורים בפרשות ויצא ווישלח, בעת שנולדו. וכך מסביר זאת המדרש:
(מדרש רבה, פ''ג) (ג) וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. שקולים הן ישראל כצבא השמים; נאמר כאן שמות ונאמר בכוכבים שמות שנאמר, (תהלים קמז) ד מוֹנֶה מִסְפָּר, לַכּוֹכָבִים; לְכֻלָּם, שֵׁמוֹת יִקְרָא. אף הקב''ה, כשירדו ישראל למצרים, מנה מספרם כמה היו. ולפי שהם משולים לכוכבים קרא שמות לכלם. הה''ד (הדא הוא דכתיב, זהו שכתוב) וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וגו':
המדרש מדמה את בני ישראל לצבא השמים ואח''כ לכוכבים. יש הבדל בין שני הדימויים; לצבא השמים אין פרצוף מוגדר. בהאנשה, זה כמו להתייחס לקהל אקראי, לאספסוף. הדימוי לכוכבים אומר שלכל אחד יש שם וגם תפקיד בעולם, על כן אינם בטלים לעולם.

משמעות נוספת, פנימית יותר, יש לאזכור השמות בשלב זה; שמו של אדם אינו הוא עצמו, הוא רק מייצג את האדם. בלשון החסידות, הארה בלבד של האדם עצמו. בהיותו בודד על אי נדח, אין האדם זקוק לשם. השם נועד רק לשימוש הזולת.

התורה מספרת על שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה ובכך מלמדת אותנו כי היהודי עצמו, מהותו של היהודי אינה שייכת כלל לעניין הגלות. זו יכולה לתפוס רק את שמו של היהודי, את חיצוניותו.

רק כך אפשר להבין את העובדה שבכל התהפוכות שחוו, בכל המקומות שנתגלגלו אליהם, יהודים שימרו את זהותם. רק החיצוניות היתה בגלות, לא הפנימיות, לא העצם של היהודי.

'כל הגלויות נקראו על שם מצרים על שם שהם מְצֵרים לישראל' אומרים לנו חז''ל והזכרנו בעבר. מאז ועד בכלל, ליהודי נתונים הכוחות לשמר את זהותו ולא להטמע בין הגויים, אלא אם כן הוא מחליט אחרת ר''ל. כי את הבחירה החופשית לא מפקיעים. נותנים כוחות להיות יהודי אבל לא מכריחים.

וכבר במצרים היו יהודים שבחרו אחרת, בחרו להזדהות עם המשעבד ולא עם בני עמם. בדרך כלל זה קורה לאנשים שמעמדם גבוה יחסית, ופחות לפשוטי עם. חריג בולט היה משה. הוא היה יהודי שגדל בבית פרעה אבל לא שכח לרגע כי דוקא המשועבדים הם אחיו באמת.

מסירות נפש על טובתו של יהודי שני

(שמות ב) יא וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו, וַיַּרְא, בְּסִבְלֹתָם; וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי, מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו.
(רש''י) וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה – והלא כבר כתיב (פסוק י) וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד אמר רבי יהודה ברבי אלעאי הראשון לקומה והשני לגדולה, שמינהו פרעה על ביתו:
לכאורה, תהליך טבעי; משה גדל בבית פרעה, הוא מתגלה כבעל יכולות מסויימות ומקבל מינוי כלשהו מהמלך. מה שלא כל כך טבעי, זה עצם העובדה שהוא מתייחס אל בני ישראל כאל אחיו. ומה שעוד פחות טבעי, זה שהוא מנצל את מעמדו החדש כדי לסייע לאחיו המשועבדים.
וַיַּרְא, בְּסִבְלֹתָם – נתן עיניו ולבו להיות מיצר עליהם:
יב וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ; וַיַּךְ, אֶת-הַמִּצְרִי, וַיִּטְמְנֵהוּ, בַּחוֹל.
סיכון עצום לקח על עצמו משה. ואכן, כבר למחרת מתברר לו גודל הסיכון:
יג וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי, וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים; וַיֹּאמֶר, לָרָשָׁע, לָמָּה תַכֶּה, רֵעֶךָ. יד וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט, עָלֵינוּ–הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר, כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי; וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר, אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר.
סביר להניח שמשה הבחין ביהודים שראו את מעשהו במצרי המתעלל; הוא רק לא העלה בדעתו שכך יגיבו למעשהו. גם יש להניח שאותם שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים לא היו מן המשועבדים בחומר ובלבנים, אלא דוקא מן הממונים על המשועבדים; שאחרת, מניין היה להם כח לריב זה עם זה בעת שהם נאנקים תחת עול השיעבוד?

הם לא היו מהסוג שבוחר לשמר את יהדותו בכל תנאי ואף בכל מחיר. הם היו מן הסוג שבוחר להזדהות עם המשעבד ואף לאמץ את אורח חייו. ואם זה כולל התעללות בעברי אחר, למה לא? זהו טבע העולם שהחזק משעבד את החלש.

משה נאלץ לברוח בעקבות האירוע הזה כי פרעה ביקש להרגו. אותם שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים הלשינו עליו. הוא היה די פסימי ביחס לאפשרות של שיחרור העבדים העברים מארץ העבדות; כי אם יש ביניהם כאלה שמזדהים עם המשעבד, איזה סיכוי יש לכלל העם? הרי אלה יטרפדו כל ניסיון להגיע לחופש. הם מעדיפים את השיעבוד.

אולי בכך טמון שורש העובדה שמשה מסרב לשוב למצרים כדי להוציא משם את בני ישראל. אחרת קשה להבין כיצד אחד כזה שנחלץ להגנת יהודי שאינו מכירו בכלל, ואף הורג את המצרי המתעלל בו, מדוע הוא מסרב להיות שליח לגאול את כלל העם?

בנושא זה הרחבנו מעט אשתקד. כעת נעבור לשלב בו משה הסכים להיות השליח לגאול אותנו ממצרים. הוא דורש מפרעה לשלח את העם וזה בתגובה מורה להגביר את השיעבוד:
(שמות ה) ו וַיְצַו פַּרְעֹה, בַּיּוֹם הַהוּא, אֶת-הַנֹּגְשִׂים בָּעָם, וְאֶת-שֹׁטְרָיו לֵאמֹר. ז לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם, לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים–כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם: הֵם, יֵלְכוּ, וְקֹשְׁשׁוּ לָהֶם, תֶּבֶן. ח וְאֶת-מַתְכֹּנֶת הַלְּבֵנִים אֲשֶׁר הֵם עֹשִׂים תְּמוֹל שִׁלְשֹׁם, תָּשִׂימוּ עֲלֵיהֶם–לֹא תִגְרְעוּ, מִמֶּנּוּ: כִּי-נִרְפִּים הֵם–עַל-כֵּן הֵם צֹעֲקִים לֵאמֹר, נֵלְכָה נִזְבְּחָה לֵאלֹקֵינוּ. ט תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל-הָאֲנָשִׁים, וְיַעֲשׂוּ-בָהּ; וְאַל-יִשְׁעוּ, בְּדִבְרֵי-שָׁקֶר.

יד וַיֻּכּוּ, שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר-שָׂמוּ עֲלֵהֶם, נֹגְשֵׂי פַרְעֹה לֵאמֹר: מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם לִלְבֹּן, כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם–גַּם-תְּמוֹל, גַּם-הַיּוֹם.
(רש''י) וַיֻּכּוּ, שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל – השוטרים, ישראלים היו וחסים על חבריהם מלדחקם, וכשהיו משלימים הלבנים לנוגשים שהם מצריים, והיה חסר מן הסכום, היו מלקין אותם על שלא דחקו את עושי המלאכה, לפיכך זכו אותם שוטרים להיות סנהדרין, ונֶאֱצָל מן הרוח אשר על משה, והושם עליהם, שנאמר (במדבר יא טז) אֶסְפָה-לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, מאותן שידעת הטובה שעשו במצרים, כי הם זקני העם ושוטריו:
ההיררכיה היתה ברורה; היו נוגשים מצרים שתפקידם לרדות בעבדים. כל נוגש היה ממונה על כמה שוטרים עברים וכל שוטר היה ממונה על קבוצת עבודה. תפקידו היה לוודא את מילוי מכסת הלבנים, לרשום את התפוקה היומית (על שטר) ולהגיש דו''ח לנוגש.

כאשר נגזרה הגזרה הֵם, יֵלְכוּ, וְקֹשְׁשׁוּ לָהֶם תֶּבֶן, לא היו העבדים יכולים למלא את מכסת הלבנים היומית וצריכים היו להיענש. את העונש הזה אמורים היו להטיל השוטרים שמצידם הוכו בידי הנוגשים.

השוטרים הזדהו עם המשועבדים וסירבו לרדות בהם, כך שהם ספגו את כל העונש במקומם. שוטרים יהודים ביחסם ליהודים. הלואי עלינו.

באמת הגיע הזמן שיהיה רק טוב ליהודים, וגם לכל האחרים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.







http://www.faz.co.il/thread?rep=90932
במדינת ישראל משה היה מועמד לדין
צדק (יום שישי, 12/01/2007 שעה 8:35)

על שהעיז להרוג ערבי, על מנת להציל יהודי שהוכה על ידו.
הבהמות השמאלניות היו זועקות כי ההרג לא היה מחויב המציאות, יש לעמוד בנהלים..
בג''ץ המשת''פ היה טוען לשימוש בכוח בלתי סביר, ועל חוסר מידתיות.
התקשורת הפרעונית היה זועקת על הברבריות היהודית..

למזלינו, האידיוטים הללו לא שלטו אז...
וזכינו לקבל את משה רבינו. המנהיג הגדול ביותר בתולדות האנושות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90953
למה אתה קובע קביעה כה גורפת?
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 12:47)
בתשובה לצדק

ומה זה בדיוק סיכול ממוקד?

http://www.faz.co.il/thread?rep=90963
אינך מכיר את טענות השמאלנים?
צדק (יום שישי, 12/01/2007 שעה 13:42)
בתשובה לא. פרקש

אתה כבר צריך להכיר את המוח המעוות שלהם.

המצרי לא סיכן את חייו של היהודי.
היית צריך להזהיר אותו.
היית צריך להשתמש בכוח סביר בלבד.

הם הרי טוענים טענות כאלו גם כלפי חיילינו הנמצאים תחת אש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90966
אינך מכיר את טענות השמאלנים?
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 14:08)
בתשובה לצדק

אני משער שאם למשה היה מסוק ואפילו אחד, הוא קודם כל היה מפזר כרוזים ורק אח''כ תוקף (-:

http://www.faz.co.il/thread?rep=90935
פרוש
מהנדס אזרחי (יום שישי, 12/01/2007 שעה 9:07)

וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו, וַיַּרְא, בְּסִבְלֹתָם; וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי, מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו

איש מצרי כנגד סוד רצון לחומריות
איש עברי כנגד סוד רצון לרוחניות

ואנו מוצאים שמשה ע''ה ''גדל'' כלומר הצליח להבחין שישנם שני רצונות קבלה בתוכו ושניהם רבים בניהם. כאשר הרצון המצרי שהוא רצון לחומריות מנסה למנוע מהרצון לרוחניות להשיג את מבוקשו. על כן כתוב שהרג את המצרי ויטמינהו בחול. ולמה בחול כי על זה דורכים בלי משים וכך משה ''גדל'' שוב כמו שכתוב בהמשך שראה שני עברים ניצים כלומר התגלו בתוכו שני רצונות שונים של רוחניות...אז אמר משה למה תכה רעך? כנגד המשפט המפורסם: ואהבת לרעך כמוך.
ואכמ''ל

http://www.faz.co.il/thread?rep=90940
למה בעצם אתה מרשה לעצמך
עמיש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 10:10)

להמיר את ''עברי'' ביהודי?
למטב זכרוני היהדות עוד לא קמה באותה עת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90967
דומני כי חז''ל כבר קדמוני בכך
נסים ישעיהו (יום שישי, 12/01/2007 שעה 14:08)
בתשובה לעמיש

בס''ד.

כרגע איני זוכר היכן בדיוק, אבל גם אברהם ויצחק נקראים בשם ישראל שהיה נכד ובן להם. אצל חז''ל יש עוד הרבה תופעות מסוג זה. כבר עמדו על כך חוקרים שונים ותירצו זאת באנכרוניזם... חכמים בעיני עצמם.

האמת, התלבטתי בנקודה זו והחלטתי כפי שהחלטתי כי רבים מדי אצלנו אינם מודעים לעובדה שאנחנו בכלל וכל אחד מאתנו בפרט, הוא המשך ישיר של אותם עברים.

נראה לי שזהו המניע של חז''ל להשליך על העבר את מנהגי ההווה, כולל פסיקות הלכתיות. משהו שמתמצה היטב בקביעתם כי ''אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו, כבר נאמר למשה בסיני''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90952
הם עוד לא שמעו על זה
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 12:45)

הדור השני והשלישי של מוסלמי אירופה לא נוטים כל כך להטמע בסביבה בה הם חיים. מפליא הדבר שדווקא הדור הראשון עשה מאמצים להתקרב ולהתקבל, ללא הצלחה ואילו הדור השני והשלישי מקצין את התנערותו מהחברה המערבית בה הוא חי ומסתגר בד' אמותיו יותר ויותר.

אני חושב שזה קרה גם עם היהודים כשחלקם הופץ בארצות נכר.

זה כנראה קורה לקבוצות זרות שמנסות בכל מאמץ לשמור על זהות לאומית, דתית ואישית של אנשיה. כגודל ההזדהות כך גודל הסגירות והחשש להיפתח החוצה.

יחד עם זאת, העת המודרנית מאפשרת קיום פתיחות רבה תוך שמירה על זהות לאומית ודתית, דבר שלא היה קיים במשך מאות שנים בעבר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90968
בהבדל קטן אחד
נסים ישעיהו (יום שישי, 12/01/2007 שעה 14:18)
בתשובה לא. פרקש

בס''ד.

להם יש ''מצווה'' להשליט את תורת נביאם על כל העולם ורצוי בכח החרב. שימור המסורת שלהם זה לא העניין.

איש לא הכריח אותם לעבור לארץ אחרת כפי שהכריחו אותנו. שימור המסורת יכול להיעשות הכי טוב בטריטוריה המקורית. אלא כנ''ל, עניינם הוא להשליט את דתם.

הדור הראשון היגר אולי ממניעים כלכליים. הדור השני, כבר אין לו בעיה כזאת אבל יש לו בעיה של זהות. אז, הוא מתוודע אל המשימה הרצחנית שלו ומבצע אותה בששון.

וזה רק על קצה המזלג, כי לא נראה לי שדיבורים יעזרו. גם לא כתיבה ופרסום באינטרנט. איך אומר ישראל ברניר – אנשים מסרבים להודות בזהות של מה שהם רואים ולא יעזור כלום.

זה לא טרור רצחני, זה שימור זהותם האתנית מתוך תהליך של שלום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90970
בהבדל קטן אחד
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 14:28)
בתשובה לנסים ישעיהו

אתה צודק בכל הבחנותיך.

אם כי, החברה המוסלמית באירופה בכל זאת אינה חד-גונית. אבל בפועל, כדי לשָמר את הקיום המוסלמי באירופה הם חייבים להקפיד בפרוטה כבמאה. גם אם לא היו מצווּים ע''י נביאם להפיץ את דתם בכוח ובחרב. פשוט, רק כדי לשמור על זהותם.

אני משער שרבים מהמוסלמים הפונדמנטליסטים לא מתגייסים להפצת האסלאם בכוח החרב ומסתפקים רק בכוח הלשון (פיתוי להתאסלמות). את החרב הם משאירים ליורשיהם. רק חלק קטן של המוסלמים הם ממש קיצונים ומתגייסים למלחמה של ממש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90989
''רק חלק קטן של המוסלמים הם ממש קיצונים ומתגייסים למלחמה של ממש''
ישראל בר-ניר (יום שישי, 12/01/2007 שעה 19:59)
בתשובה לא. פרקש

כמה קטן זה ''קטן''? הרי גם אם אתה מדב ר על אחוז אחד בלבד זה כ 13 מיליון לוחמים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=90993
''רק חלק קטן של המוסלמים הם ממש קיצונים ומתגייסים למלחמה של ממש''
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 20:46)
בתשובה לישראל בר-ניר

נתת תשובה אפשרית טובה, שמראה שהמערב בבעיה רצינית.

אין מידע אמין על גודל אוכלוסיית המוסלמים הקיצונים (שסדר יומם וחודשים מעורב בהשתתפות פסיבית בכנסים, חוגים וכו') וכמה מתוכם הם גם פעילים ממש. לדעתי, אין מדיע כזה אצל אף אחד, כולל לא אצל ארגונים מוסלמים שעוסקים בגיוס.

http://www.faz.co.il/thread?rep=91009
אין מידע מדוייק
ישראל בר-ניר (שבת, 13/01/2007 שעה 5:20)
בתשובה לא. פרקש

זה נכון. אבל ההערכה של אחוז אחד היא מאוד קונסרבטיבית. כל המומחים מדברים על בין 5 ל 10 אחוזים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=91032
אין מידע מדוייק
א. פרקש (שבת, 13/01/2007 שעה 21:07)
בתשובה לישראל בר-ניר

מאחר שאף אחד לא יודע בדיוק, גם לא הארגונים האסלאמיים הקיצונים עצמם, אז אפשר לבנות רק הערכות. ההערכה שאתה הבאת טובה משום שאינה מנסה לדייק. מאחר שאין מידע מדוייק יש צורך להעריך את 'משקל הנטו' של הארגונים ו'משקל הטרה' (אנשים אוהדים, סייענים, מלביני כספים ומעבירי ציוד שאינם חברי ארגון ממש). לכן הערכת המומחים טובה, בלתי ניתנת כרגע להפרכה. אבל יותר מאשר היא משמשת תכנון לפעולה כנגד הארגונים האלה, היא נותנת בסיס ייחוס משותף לכל חוקרי הטרור האסלאמי.

צריך לזכור של''משקל הטרה'' מייצר מקדם כוח אדיר לארוגוני הטרור, כי הם אנשים לכאורה תמימים ובאמת תמימים שעוסקים בענייני יומם הכשרים ובתוכם הם משלבים מהלכים שתומכים בתאי הטרור. לכן קשה לארגוני ביון לאתר קצוות שדרכן הם יוכלו לחדור ולגלות תאי טרור. וגם מרגע שהצליחו במקום מסויים, אין להם קצה חוט לתאים האחרים. כי ארגוני הטרור בנויים כנישות עצמאיות וללא קשר בינהם, אלא רק למנחה האזורי שגם הוא בד''כ לא נמצא באזור תאי הטרור, ובד''כ הוא נמצא במדינה אחרת.

הארגונים המוסלמיים בכלל, ובתוכם תאי הטרור, פועלים בסביבה האוהדת אותם. כי מרבית המוסלמים במערב מקבלים את תפיסת האסלאם הבסיסית ביחס ל''דאר אל חרב'', גם אם לא כולם מרימים את הכפפה.

במצב של מתח דתי ולאומי באירופה או הקשחת יחס המדינה למהגרים המוסלמים סביר להניח שרמת ההתנדבות ה''נטו'' וה''ברוטו'' תהיה הרבה יותר גבוהה. ואירופה כנראה שצועדת להתנגשות.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.