פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4164

(תצווה סז) השואה שנמנעה
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 02/03/2007 שעה 4:08)


(תצווה סז) השואה שנמנעה

נסים ישעיהו



בין המונחים הנשמעים תדיר בשיח הציבורי אצלנו, 'השואה' היא, כנראה, המונח הטעון ביותר. הרי מדינת ישראל קמה, בין השאר, תחת הסיסמה: 'לא עוד שואה' ומצד שני היא מואשמת שוב ושוב בכך שהיא גזענית כמו אלה שביצעו את השואה בעם ישראל, ואף נוקטת פעולות דומות לאלה של הגרמנים מבצעי השואה ר''ל.

האשמות משוללות יסוד אלו, אינן מענייננו ברשימה זו. גם לא ננסה להגדיר במדוייק את המונח הטעון הזה. נתמקד רק במשמעות המקורית שלו בדורנו, הניסיון להשמיד את עם ישראל והיקף ההצלחה בניסיון זה.

כידוע, הגרמנים לא היו הראשונים בניסיונם להשמיד את עם ישראל. הרי את חג הפורים אנחנו חוגגים לזכר נס ההצלה מידי אביהם הרוחני, ואולי אף הגנאולוגי של הגרמנים, שהיה לו רעיון דומה:
(אסתר ג) וַיְבַקֵּשׁ הָמָן, לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ–עַם מָרְדֳּכָי.
לפני כשנתיים עמדנו על כך שלהמן לא היו זכויות יוצרים על הרעיון להשמיד את היהודים, הוא רק היה הראשון שנסה לעשות זאת באופן גורף ובגלוי. לפני המן ועוד יותר אחריו, סבל עם ישראל משמדות רבים, חוזרים ונשנים. עד שכאשר לומדים את ההיסטוריה, לא לגמרי ברור שהנזק שגרמו הגרמנים ימ''ש, היה הקשה ביותר שנגרם לעם ישראל ע''י צורר כלשהו. הם היו מיוחדים בשיטתיות של מעשיהם, ובכך היו צאצאים נאמנים להמן, כנ''ל.

במבחן התוצאה, אינני יודע; יתכן שגרמו את הנזק הגדול ביותר ויתכן שאחרים גרמו נזק גדול יותר. מה שאמור להיות ברור לנו כיום, כאלפיים ושלוש מאות שנה אחרי שניצלנו מהמן וכשני דורות ויותר לאחר שמוגרו הנאצים, זה שעלינו לפעול למניעת שואה נוספת, ולכאורה זה אכן ברור; הרי זהו אחד הצידוקים לקיומה של מדינת ישראל עצמאית, אם לא הצידוק העיקרי. האמנם זה ברור? ואיך בדיוק פועלים למניעת וכו'?

דומה כי רק היהודים במדינת ישראל מאויימים תדיר בהכחדה ר''ל. מה זה אומר על הניסיון שלנו למנוע שואה נוספת?

אולי אם נתבונן בשואה שנמנעה בימי מרדכי ואסתר, נוכל להסיק משהו אודות הדרך בה עלינו ללכת כעת, לא רק כדי למנוע שואה נוספת, אלא כדי להגיע לגאולה האמתית והשלמה.

אבל קודם צריכים להבין איך בכלל מגיעים למצב בו מאויימים בשואה ר''ל. הנה מה שאומרת הגמרא במסכת מגילה (יב/א):
שאלו תלמידיו את רשב''י, מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה? אמר להם, אמרו אתם. אמרו לו, מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע. (אמר להם) אם כן, שבשושן יהרגו שבכל העולם כולו – אל יהרגו. אמרו לו, אמור אתה. אמר להם מפני שהשתחוו לצלם. אמרו לו, וכי משוא פנים יש בדבר? אמר להם, הם לא עשו אלא לַפָּנִים אף הקדוש ברוך הוא לא עשה עמהן אלא לַפָּנִים. והיינו דכתיב (איכה ג) לג כִּי לֹא עִנָּה מִלִּבּוֹ:
במימרא זו יש לפנינו שתי תשובות אפשריות לשאלה מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה? התלמידים מניחים כי זה מפני שנהנו מסעודתו של אחשוורוש כמסופר בפרק א'. רבם מקשה עליהם מן העובדה שרק תושבי שושן הבירה היו יכולים להשתתף בסעודה, אז רק הם אמורים היו להפגע. לחלופין הוא מציע את הסבה מפני שהשתחוו לצלם (בימי נבוכדנצר). הם לא הקשו עליו מן העובדה שרק תושבי עיר הבירה של נבוכדנצר נאלצו לעשות זאת, אבל שאלו יותר קשה:

וכי משוא פנים יש בדבר? אם אכן חטאו בעבודה זרה, מדוע בוטלה הגזירה? ותשובת ר' שמעון בר יוחאי: הם לא עשו אלא לַפָּנִים. לא באמת התכוונו לעבוד עבודה זרה, אז גם הגזירה היתה בכאילו.

לענייננו, בין כך ובין כך מגמרא זו ברור שהגזירה של המן רק שיקפה את הגזירה שנגזרה למעלה, בשמים. לתשובת התלמידים, הגזירה היתה תוצאת הנאתם מסעודתו של אחשוורוש. לא עצם ההשתתפות שאולי היתה חובה עליהם, אלא ההנאה מן הסעודה, כאילו כך ראוי להם.

לדעת רשב''י, הגזירה היתה תוצאה מכך שהשתחוו לצלם, והרי זו עבודה זרה שהדין הוא 'יהרג ואל יעבור'. לא היתה להם מסירות נפש על יהדותם, לכן נגזרה עליהם הגזירה.

בין לדעה זו ובין לדעה זו, מעשי היהודים הם שגרמו לגזירה.

לב ישראל ער

רשב''י ותלמידיו, לא היו הראשונים לחשוב כך, שמעשי או מחדלי היהודים הם הגורמים. קדם להם מרדכי, ובזמן אמת:
(אסתר ד) א וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר; וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר, וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה.
מה ידע מרדכי שלא ידעו כל האחרים? הרי רק פסוק אחד קודם כתוב:
טו הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים, בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ, וְהַדָּת נִתְּנָה, בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וְהַמֶּלֶךְ וְהָמָן יָשְׁבוּ לִשְׁתּוֹת, וְהָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה.
ושני פסוקים אחר כך כתוב:
ג וּבְכָל-מְדִינָה וּמְדִינָה, מְקוֹם אֲשֶׁר דְּבַר-הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ מַגִּיעַ–אֵבֶל גָּדוֹל לַיְּהוּדִים, וְצוֹם וּבְכִי וּמִסְפֵּד; שַׂק וָאֵפֶר, יֻצַּע לָרַבִּים.
אז כולם ידעו שיצאה הגזירה: לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. מה היה מיוחד בידיעה של מרדכי, מיוחד עד כדי כך שהוא לבדו ידע גם מה צריכים לעשות כדי לבטל את הגזירה?
(מגילה ט''ו/א) וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, מאי קאמר? רב אמר, גָּבַהּ המן מאחשורוש. ושמואל אמר, גבר מלכא עילאה ממלכא תתאה.
על הדעה של שמואל מסבירים שנאמרה בלשון סגי נהור. כלומר, שאחשוורוש גבר כביכול על מלכו של עולם, ולכן יכול היה לגזור גזירה כזאת על עם ה'.

בדרך כלל, העליונים אמורים לנהל את התחתונים. הראש אמור לנהל את הלב ואת כל הגוף, המלך את שריו, והשמים את הארץ. מרדכי זיהה מיד כי הגזירה הזאת מעידה שחל שבוש בסדר הנכון. שלא העליונים מנהלים את התחתונים אלא להיפך. והוא גם הבין ששבוש זה נובע מן השבוש שחל אצל היהודים, שהרי נהנו מסעודתו של אותו רשע, או מפני שהשתחוו לצלם. והוא פועל לתקן שבוש זה.

אבל מהיכן נובע השבוש הזה אצל היהודים, ואיך הוא משפיע בעליונים עד כדי כך? הנה מה שאומרים לנו חז''ל על התפתחות נס ההצלה.

בגמרא יש דיון בשאלה מהיכן מתחיל להתגלות הנס. מהדעות השונות נביא את זו אשר לענ''ד, נוגעת לנו בגלוי לגמרי, דעתו של ר' יוסי ועוד תנאים שתוקפו של הנס מתחיל בפסוק הבא (פרק ו):
א בַּלַּיְלָה הַהוּא, נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ; וַיֹּאמֶר, לְהָבִיא אֶת-סֵפֶר הַזִּכְרֹנוֹת דִּבְרֵי הַיָּמִים, וַיִּהְיוּ נִקְרָאִים, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ.
בפשט, מדובר על נדודי שינה של המלך אחשוורוש, אבל בגמרא מוסבר כך:  בַּלַּיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ; אמר רבי תנחום, נדדה שנת מלכו של עולם.

היתכן שהקב''ה ישן, עד שמסבה כלשהי נהיו לו נדודי שינה, שהשפיעו על השינה של אחשוורוש וכל מה שהתגלגל מזה?

על הפסוק (שיר השירים ה) ב אֲנִי יְשֵׁנָה, וְלִבִּי עֵר; אומר הזוהר:  אֲנִי יְשֵׁנָה, בגלותא. בשינה, כל כוחות הנפש רדומים ורק הלב ממשיך לפעום כסדרו. בעם ישראל, הלב הוא המנהיג האמתי; במקרה שלנו, מרדכי.

השינה של עם ישראל משפיעה כביכול על הקב''ה שגם הוא ירדם, ואז נעלמת כביכול השגחתו המיוחדת עלינו והמן יכול לגזור את גזרותיו. אלא שמרדכי, לבו של עם ישראל, נשאר ער והוא הצליח לעורר את כל הגוף, את כל העם לשוב אל ה'. כתוצאה מכך,

בַּלַּיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ, שנת מלכו של עולם, ומכאן התחיל להתגלגל המהלך שהביא למהפכה, וְנַהֲפוֹךְ הוּא, אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם.

זו היתה השואה שנמנעה. חז''ל החליטו להכניס את הספר הזה לתנ''ך וקבעו שעלינו לקרוא אותו בכל שנה כדי לפרסם את הנס. עם זאת, לספר הזה קוראים 'מגילת אסתר' שזו לכאורה סתירה פנימית; 'מגילה' זה מלשון 'גילוי' בעוד 'אסתר' זה מלשון 'הסתר'.

להורות לנו כי יש לחיות בגלוי את ההסתר של ימי הגלות, ולכאוב אותם. לא ללכת לישון, כלומר להתבולל בגויים ר''ל, כי אין רואים את גילוי ה' בעולם. גם לא להתפס חלילה לאשליה שמכיוון שיש לנו שוויון זכויות ומדינה משלנו, הרי שכבר באה הגאולה. צריכים להתמיד בחתירה לגאולה האמתית, ועל ידי זה נבטל את כל הגזירות שאויבינו מנסים לגזור עליונו.

ומגאולת פורים שהוא חג נצחי, נגיע מיד ממש לגאולה האמתית, השלמה והנצחית, שתבא ע''י משיח צדקנו, אמן.

וכידוע, כאשר זו תבא, יהיה רק טוב ליהודים, וגם לכל האחרים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=94623
הכחשה וזילות השואה
רון בן-יעקב (יום שישי, 02/03/2007 שעה 6:48)

וזילזול וביטול של קורבנות השואה.

מפתיע כל פעם מחדש כיצד המחשבה הדוגמטית הדתית מסוגלת לסאלטו מורטלה מחודש שמביא לידי התאבדות אינטלקטואלית ולשחיקה הולכת וגוברת של יחסים בין בני אדם בתוך חברה בזמננו ובין הדורות, לאורך ההסטוריה ולעתידה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94630
רב ניסים שלום
מהנדס אזרחי (יום שישי, 02/03/2007 שעה 8:17)

בניגוד למגילת אסתר, השואה בגרמניה כן התרחשה וגם לא לפני הרבה זמן (חבלי משיח?).

היום כמו לפני 60 שנה עדיין אנחנו שואלים: מה קרה?
למה משיח לא בא?

כמו שכתוב במגילת אסתר, השם יתברך ויתברך, גידל את המן (האגו), כמו שגידל את פרעה, לפני הגאולה.
אבל בשואה אין אנו רואים תהליך דומה.

מה עלינו להבין מזה?
מה עלינו להסיק מזה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=94677
מאמרים מסוג זה הם בדיוק הסיבה שבגללה אני מתרחק מ'לימודי קודש'
יובב (יום שישי, 02/03/2007 שעה 19:31)

''מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה''
- רצון לנתח סיפור מיתי
''מפני שנהנו מסעודתו של אחשוורוש''
- חפירה בפרטים של הסיפור על מנת למצוא הסבר קלוש כלשהו, שכל מהותו בדלנות: אם נהנו משהיה עם גויים - יענשו
''מפני שהשתחוו לצלם (בימי נבוכדנצר)''
- חפירה בפרטים הסטוריים לא קשורים מאגדה אחרת ותקופה אחרת - 100 שנים לפני כן (יש אגדות חז''ל שמדובר באותו זמן, אבל זה לא תואם את מצב השליטה הפרסית 'מהודו ועד כוש')
''לא באמת התכוונו לעבוד עבודה זרה, אז גם הגזירה היתה בכאילו''
- הם עשו כאילו לבבלים, אז אלוהים עשה להם כאילו בחזרה. זה הכל כאילו. יענו ישראבלוף...
''מגמרא זו ברור''
- הגמרא 'פסקה' - עצם העובדה שהדבר כתוב בגמרא 'מוכיח' את נכונותו.
''בין לדעה זו ובין לדעה זו, מעשי היהודים הם שגרמו לגזירה.''
- הרי מה שהיהודים עושים או עושים - זה הדבר היחיד שמזיז את העולם: הוריקן קתרינה בגלל תמיכת בוש בהתנתקות, צונאמי - ממיעוט לומדי תורה. הבדלנות מביאה להיצרות השקפת העולם במידה כזו שרק דבר אחד יש בראש - כמה היהודים שונים, ברור - בגלל שהם הכי חכמים, ואלוהים אוהב רק אותם.

''השינה של עם ישראל משפיעה כביכול על הקב''ה שגם הוא ירדם''
- אלוהים ישן בלילה. ברור: כל הקשקושים של היהודים במהלך היום מעייפים אותו. לדעתי יש מצב שהוא דופק שלאפשטונדה גם כל צהרים, ורק בגלל זה הילד של השכנים מצליח להפריע לי בין 2 ל-‏4. אחרת בתור ועד הבית השכונתי הוא היה מצליח לסדר לי משהו, לא?
- ''ואז נעלמת כביכול השגחתו המיוחדת עלינו והמן יכול לגזור את גזרותיו''
- המן שמע את החרופים עד שושן אז הוא מהר מהר הביא איזה שואה בקטנה.
ידוע שד' נח גם בין 1933 ל-‏1945. ככל שהוא מזדקן השנ''צ מתארך.

אבל רגע, לא אמרנו קודם שאלוהים הוא זה שגזר עלינו את ההשמדה?
מה קורה?

'''מגילה' זה מלשון 'גילוי' בעוד 'אסתר' זה מלשון 'הסתר'''
- ברור. מגילה היא לא 'גלילה' ואסתר היא לא 'אישתאר'. ההיצמדות למלים ויחוס משמעות דתית לכל אות ואות היא מכשול עצום בדרך להבנה אמיתי.
זכור לי מהפילוסופים היוונים, שגם לקו מעט במחלה המילולית, 'הוכחה' לכך שלא יכול להיות ריק: ריק זה 'אין', ולכן לא יכול להיות שיש 'אין' - הרי 'אין' זה ההיפך מ'יש'...

''אם נתבונן בשואה שנמנעה בימי מרדכי ואסתר, נוכל להסיק משהו אודות הדרך בה עלינו ללכת כעת, לא רק כדי למנוע שואה נוספת, אלא כדי להגיע לגאולה האמתית והשלמה.''
להסיק מבלל הקשקושים הזה דרך התנהגות... נו באמת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94697
מאמרים מסוג זה הם בדיוק הסיבה שבגללה אני מתרחק מ'לימודי קודש'
מהנדס אזרחי (יום שישי, 02/03/2007 שעה 23:04)
בתשובה ליובב

אינך צריך לברוח מלימודי תורה.

תקרא ותלמד בכל זאת תנסה.

ואם יש שאלות ספק אז תשאל גדולים ובסוף תמצא סיפוק

ד''א: הפרוש של הרב ניסים על מגילת אסתר איננו נכון. ולכן מטעה אותנו !!!
(ולכן אני שואל אותו שאלות קשות והוא כמובן אין לו תשובות לצערי.)

ולכן אתה גם בורח לגויים ותורתם וזוהי הטעות שלך ושל חילונים רבים.

אם היית יודע מה המגילה מסתירה/מגלה היית מעריך אותה לטובה.
בדוק

http://www.faz.co.il/thread?rep=94756
הנדסה עורפית
אלכסנדר מאן (יום שני, 05/03/2007 שעה 0:07)
בתשובה למהנדס אזרחי

קדימה, מהנדס – בוא תהנדס לנו את המגילה לשיטתך.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.