פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ייקוב הדין את המדינה
צבי גיל (יום שני, 05/03/2007 שעה 10:23)


ייקוב הדין את המדינה

צבי גיל



מגישי העתירות לבג''ץ, אף שכוונתם טובה, עושים לעיתים שרות דב לבית המשפט העליון שאותו הם מבקשים לחזק. הפניות התכופות לבג''ץ פועלות כבומרנג ומחזקות נטיות בקרב אלה שמבקשים לכרסם במעמד הערכאה השיפוטית העליונה.
מונטסקייה: הפרד ומשול - דמוקראטית
מונטסקייה: הפרד ומשול - דמוקרטית
שארל לואי מונטסקייה (Montesquieu) הוא, כידוע, אבי השיטה של הפרדת הרשויות: המחוקקת, המבצעת והשופטת, והיא שהיוותה בסיס לחוקת ארצות הברית ולרוב המשטרים הדמוקרטיים העכשוויים. שיטה זאת קובעת מה שנקרא checks and balances, ''בלמים ואיזונים'' שעל פיהם מתנהל המשטר. לאמור שקיימת הפרדה בין הרשויות, וכל רשות עוסקת בתחומה שלה.

ברוב המדינות שפועלות ע''פ תורת מונטסקייה, השיטה עובדת. גם אצלנו, להלכה, פועלים על פי השיטה הזאת. סמלית שוכנות כל שלוש הרשויות במעין משולש בגבעת רם בירושלים. הכנסת, הממשלה ובית המשפט העליון, אך ההפרדה ביניהם אמורה להיות מוחלטת. אלא שאצלנו בהרבה מקרים, סוגיות, חוקיות וביצועיות, מתגלגלות לקצה המשולש בגבעת רם - לבית המשפט העליון.

הסיבה היא פשוטה. ברשת הזאת החורים גדולים יותר מן החבל. הכנסת, נציג הריבון שמחוקקת את החוקים, לעתים לא מכבדת את החוקים שלה עצמה או שחברים בתוכה מפירים אותם. הממשלה, שהיא הקודקוד של הרשות המבצעת, לעתים אינה מממשת לא את החוקים של הרשות המחוקקת ולא את ההחלטות או התקנות שבהן היא מתחייבת. התוצאה היא שהכדור מתגלגל לאותה פינה ששמה בית המשפט העליון שהוא גם בית הדין הגבוה לצדק - בג''ץ.

אי עמידה במטלות של שתי הרשויות מזמינה לעיתים קרובות הגשת בג''צים של יחידים או קבוצות ובית הדין הגבוה לצדק חייב לדון בהם אף שאין מחובתו לקבל את העתירות. משום כך גם במקרה זה חלה האמירה של חז''ל: לא העכבר הוא הגנב אלא החור. במקום שאין חללים, עכברושים פורקי עול לא חודרים אליו.

אולם כאשר בית המחוקקים והממשלה אינם נוהגים לפי אמות מידה נורמטיביות, זה לא אומר שהציבור חייב בכל מקרה לרוץ לבג''ץ. הריצות לבית הדין הגבוה לצדק אינן מוסיפות לחוסן וליוקרה שמהם נהנית הערכאה השיפוטית, אלא גורעות מן היוקרה וההוקרה שמהן נהנה בית המשפט העליון, בכך שהן מעוררות ניסיונות הולכים וגוברים לכרסם בסמכויותיו, בעיקר מצד שתי הרשויות האחרות ועוד גורמים אינטרסנטיים, ביניהם גורמים פליליים.

הדוגמה האחרונה היא המינוי של רב גונדר יעקב גנות למפכ''ל המשטרה. גנות הואשם בשנת 1994 בלקיחת שוחד, במרמה ובהפרת אמונים. בית המשפט המחוזי זיכה אותו ובית המשפט העליון דחה את ערעור התביעה על הזיכוי.

כידוע קיימת ועדה שמופקדת על אישור קבלתם של אישים לתפקידים בכירים והיא ועדה בראשות השופט טירקל. כדי להדגיש את תפקידה של ועדה זאת - בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוהה לצדק, לא דן בעתירה נגד מינוי גנות אלא הפנה את העותרים לוועדת טירקל. העובדה שבין מותחי הביקורת על המינוי היה שופט בית המשפט העליון בדימוס, יצחק זמיר, אשר הופיע בכל במה אפשרית בכל אמצעי התקשורת, לרבות ריאיון ארוך במוסף ''הארץ'', אינה מוסיפה למשקל לעתירה אלא גורעת ממעמדו של השופט זמיר. אף שהוא עשה זאת כאזרח רגיל, כמשפטן בר אוריין וכמי שמכיר מקרוב את הסוגיה, הוא נתן דוגמה שלילית.

יש עוד פן אחד לנושא והוא הפן של רחמים. צדק ורחמים הם צמודים. הסופר יהודה לייב פרץ אמר כי ''אין העולם יכול להתקיים אפילו שעה אחת על הדין. הוא צריך רחמים''. בחפשי אחר הערך רחמים הגעתי בין היתר לאסופה של מאמרים של אדם ברוך (סדר יום, הוצאת כתר, 2000). וכך הוא כותב: אין בדין היהודי רחמים לחוד או מוסר לחוד ודין לחוד. הרחמים לא יושבים מחוץ לדין היהודי... הם בדין עצמו, אורגנית וקונסטיטוציונית.

לסיכום, טוב יעשו שוחרי טובתה של הרשות השופטת אם יבלמו עצמם בעתירות לבג''ץ ויניחו תחילה למנגנוני בקרה ובלימה אחרים לעשות את שלהם. מגישי העתירות הם משפטנים ומכירים מקרוב את ההשפעה החיובית והשלילית שבהגשת בג''צים. בלמים ואיזונים חלים גם עליהם. וכאמור יש להביא בחשבון גם את מידת הרחמים, בהתחשב בכך שעברה מסוימת לא צורבת במצחו של הנאשם אות קין לנצח. מיגואל דה סרבנטס מנה בין כל המידות של אלוהים, אף שכולן שוות, מידת הרחמים זוהרת יותר ממידת הדין.

מכאן שתבונה ורחמים הם המרשם הנכון.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  באופן מפתיע, קיימת לעיתים זהות  (רמי נוי) (26 תגובות בפתיל)
  אז מה אתה מציע  (יובב)
  עוד מושחת  (ערנון)
  ייקוב הדין את המדינה  (כוכב זהב לייט) (2 תגובות בפתיל)
  התרופה - התקוממות עממית  (רון בן-יעקב) (16 תגובות בפתיל)
  על כך ניתן לאמר  (ישראל בר-ניר) (13 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי