פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
משנת הטרמפיסט
ליאור גולגר (יום שישי, 15/03/2002 שעה 1:46)


משנת הטרמפיסט

ליאור גולגר

שוברים את הכלים - הטאו של המטא




הרצינות היא מפלטו של המתגנב מעלה. חומות הרשמיות, המראה הקפוא והיחס הצונן, מאפשרים לטירון המתחזה להגן על עצמו מפני הספקות הסובבים אותו. המשרת הזוטר הוא שיסגור את השערים בפני ההמון בשאט-נפש, בשכנעו את עצמו כי הוא מגן על הנשגב מבינתו.

למה לשבור את הכלים? כדי לשמור על החירות להשתמש בהם כרצונך. כדי שהמשחק יהיה הפעולה ולא ברירת המחדל. תמיד הפעולה איכותית - טובה יותר - מסיטואציה אליה אתה נקלע בעל-כורחך.

שניים נוסעים ברכבת. אחד פועל השקוע בניירותיו, שני נווד-טרמפיסט השקוע בענייניו. תאונה, חטיפה, פיצוץ או סתם התעכבות בדרך, בכל אלה תמיד הפועל יהיה מסכן הנסחף בזרם ההתרחשות בעל כרחו. הטרמפיסט? הוא בחר להתגנב לרכבת הזו מבלי שהתכוון להתפוצץ, להיחטף או סתם לחכות עמה עד שתואיל בטובה להתחשב ברצונותיו שלו. בלי שמץ של מרירות או תסכול יפעל בצורה המועילה לו, כשם שעשה בעלותו לרכבת.

ומה לגבי שאר המקרים בהם לא תתפוצץ הרכבת? האם נעשה מכך הפועל עצמאי יותר? עירני יותר? חופשי יותר? טוב יותר? אולי יברך על כך הפועל את אלוהיו אם אלו כללי משחקו, אבל הוא לא יבחר במשחק זה, או ישאף לשפרו, או יוכל לנסות להבין - האפשרויות הגלומות בו.

הפועל אינו מקדיש מחשבה למשחק אותו הוא סובל ולא בוחר, והמסכה שהוא לובש במחשבתו מאפשרת לו להפנות משאביו מבניית משחקים ללא הרף למחשבה ופעולה מעמיקים יותר בתוך המשחק הנכפה עליו.
לטרמפיסט טוב יותר, שכליו משובחים יותר והוא שמח.

הניצול כתפיסה



בקומו כנגדך לתקן דרכיך, לבער מקרבך את הרע ולהוכיחך בצדקת דרכו, השפל עיניך. התמקד בענין בבסיסו, ביסודות תורתו, לא בכוונה ללעוג לו או להבין היכן טעה, אלא בכדי להידבק מהם ולשחק את משחקו. אתה משפיל עיניך והוא מתמלא גאווה אבהית, הנה הציל נפש בישראל ולא הצליף בשבטו לשווא. שיכור מהצלחת ההדבקה הוא יקשור נפשך בנפשו, יביא אותך בשעריו ויפקח עליך עין למענך. לפי משחקו אתה חייב לו על מעשה הצלת הנפשות, ופירעון עתידי זה יחזק את נכונותו להתעלק עליך. בזאת יובטח לך חופש פעולה נרחב בחיקו.

רוצה להתמחות בטרמפיסטיות? עשה סטאז' במגרש משחקים. אצל ילדים מגיעה הטרמפיסטיות לדרגת שלמות - הם גורקים את המשחק במהירות מקצועית לא בנסיון לנתחו, אלא כדי לשחק בו כרצונם. שיפוט המשחק הוא תמיד לפי התוצאה ולא המניע, לפי הסוכריה ולא לפי מטרת השאלה.

יש הפרדה ברורה בין אמונתך, מה שהוא מבין ממך, ודרכו שלו. אין טעם לנסות לאחד ביניהם. הצף אותו בחומר תמים, גם אל תציג אותו כמדעי כי בזה אפשר להטיל ספק. גם ככה המוח לא טורח להבדיל במיוחד בין מאומת לבדיוני, וגם הגבול בין השקפה מקורית למושאלת מטושטש. אינך מנהל את ההדבקה, לא שולט בה או מפקח עליה, רק יודע שהיא תקרה. ומסוגל לרתום את תוצאותיה, יהיו אשר יהיו, למטרתך.

24.10.1996




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הייתי רוצה תרגום בגוף ההודעה
רועי בלום (יום שישי, 15/03/2002 שעה 14:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מודה שזה נישמע מעניין, אבל הייתי רוצה תרגום של זה לעיברית פשוטה יותר, קראתי את זה שלוש פעמים ועדיין ניתקלתי בכל מיני בעיות.
_new_ הוספת תגובה



איש הישר בעיניו יעשה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 15/03/2002 שעה 17:02)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רועי,
משנת הטרמפיסט היא יצירה שבה בחר ליאור לבטא את עצמו. בדרך כלל אני נרתע מהסברים בסגנון 'למה התכוון המשורר', מחשש שאעשה מעצמי אידיוט.

בכל זאת אינני מצליח להתאפק. לי די ברור שהיצירה אמורה להעלות על נס את האנרכיה בניגוד לעולם מכופתר, ואני חייב לומר שאינני מסכים עם המסר הזה. אם ליאור ירצה - ייכנס ויאמר את דעתו.

מבחינתי האישית, מדובר בניצחון גרפי. הצלחתי להכניס למערכת הפורומים של BlaBla מאמר מעומד, כולל גרפיקה ויישור שוליים. זה לא היה קל, במיוחד שלאחר שיחות דואליות וטלפוניות עם מערכת התמיכה ב-BlaBla הוסבר לי שהעניין אינו אפשרי, ואולי יתאפשר בעתיד.

הם לא שינו דבר במערכת הפורומים שלהם, ובכל זאת הצלחתי להתחכם למערכת הזו (אגב, כנראה שמשתמשי מקינטוש ומשתמשים בדפדפנים ישנים אינם יכולים לקרוא את המאמרים האלה. החיים קשים). מעתה ואילך אוכל לעשות זאת בקלות (אלא אם הם יחליטו לחסום באופן מודע את האפשרות הזו).

אני מקווה שהדבר יהווה תמריץ לשלוח מאמרים נוספים (שוחד: הגרפיקה שבאתר של חוות צברי אורלי, בחלק השמאלי של העמוד, ניתנת להעתקה לצד השמאלי של מאמר שיעסוק בה).
_new_ הוספת תגובה



תודה
רועי בלום (יום שישי, 15/03/2002 שעה 21:19)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית תודה על ההסבר אבל אני חושב שארצה מליאור אם הוא יסכים להסבר מפורט יותר.

שנית אהבתי מאוד את מה שעשית וכן זה מוסיף המון.

בנוגע לשוחד במידה ודובי יחליט שלא להעלות את המאמר ששלחתי אליו לאייל אני אעלה אותו פה, כמו שציינתי במייל הייתי רוצה שיותר עינים יצפו בו, וכמו שכבר נאמר באייל מאמר שפורסם במקום אחר לא יפורסם באייל, היות שאני מכבד את החלטת האייל בנושא אני אמתין, במידה ודבי יחליט שלא לפרסם את המאמר אני בהחלט אעלה אותו לפה גם ללא צורך בשוחד.
_new_ הוספת תגובה



ועוד דבר קטן
רועי בלום (יום שישי, 15/03/2002 שעה 21:21)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי רעיון לאיזה שהוא מאמר שאני בונה בראשי ואולי מחר יצא לי לשבת על הנושא ולכתוב אותו, אם מאמר זה יכתב אני אשלח אותו אליך לעריכה ואשמח אם הוא יפורסם פה.
_new_ הוספת תגובה



ככלב השב אל קיאו
ליאור גולגר (שבת, 16/03/2002 שעה 15:55)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''חומות הרשמיות, המראה הקפוא והיחס הצונן מאפשרים לטירון המתחזה להגן על עצמו מפני הספקות הסובבים אותו''. אמירה זו חלה גם על הכותב, המציג אוסף הרהורים סתום כמשנה סדורה צופנת-סוד.

אנסה לפרש מעט.

החלק הראשון מצדד בנקיטת יוזמה, כאנטיתזה להיסחפות פסיבית עם זרם ההתרחשויות. לצורך כך מוצע 'לשבור את הכלים', וזאת ''כדי לשמור על החירות להשתמש בהם כרצונך''.

הטרמפיסט מוצג כמופת של אורח-חיים אקטיבי זה. האנטיתזה לטרמפיסט היא הפועל, המוצג באופן אירוני כנמלה רובוטית השקועה בשגרת-יומה, חסר-מודעות ליכולתו להשפיע על מהלך חייו. אם החיים הם משחק, הטרמפיסט בוחר איזה משחק לשחק, בעוד הפועל סובל בתוך משחק שלא הוא בחר. לעומת זאת, הפועל מסוגל להקדיש מחשבה מעמיקה יותר במסגרת המשחק היחיד בו הוא חי, כיוון שאינו מקדיש זמנו לתהיה על משחקים חלופיים. יחד עם זאת קובע הכותב בנחרצות רבת-רושם שלטרפיסט טוב יותר. כפי שהציע יובל, מעלה היצירה על נס את הטרמפיסט שובר הכלים, לעומת הפועל המכופתר.

עתה נעשה ניסיון לנסח את 'משנת הטרמפיסט', כעין גישה נצלנית לחיים הרואה בסובבים אותך משאב גולמי שיש לנצל. הטרמפיסט מחלק לקורא עצות לניצול הזולת לצרכיו הפרטיים. ילדים מוצגים כטרמפיסטים למופת, משום שהם מיטיבים לשחק את משחקו של הדוד כדי לקבל ממנו סוכריה, מבלי שיתעניינו במטרותיו החינוכיות של הדוד.

נעשה שימוש במונח 'הדבקה' מתחום הממטיקה, עליו ניתן לקרוא במאמרו של ירדן ורושבסקי, 'התרבות היא וירוס'. (1)
הטרמפיסט מודה כי אין לו שליטה על מהלך ההדבקה, ואין לו מושג כיצד היא מתרחשת, אך די לו בידיעה הודאית שבסופו של דבר ההדבקה תתרחש.

החלק הראשון נכתב מתוך הזדהות מסוימת עם דמות הטרמפיסט, ''איש החרות.'' לעומת זאת, החלק השני נכתב מתוך ניסיון לזקק את הגישה הנצלנית כלפי הזולת, ממנה אני סולד. הטרמפיסט הנצלן אמנם אינו אלא ילד, מרוכז בעצמו מכדי להבחין בטיבו האמיתי של העולם הסובב אותו. הטרמפיסט רואה בעצמו פורץ-דרך נועז, אך לדעתי אנוכיותו שטחית ורדודה. אם להיתלות באילנות תמירים, 'משנת הטרמפיסט' מנסה לעשות לנצלנות מה ש'הנסיך' עשה למקיאבליזם.

אשמח לקבל הארותיכם, כמו גם פרשנויות ברוח 'למה התכוון המשורר'.

קישורים:
'התרבות היא וירוס': http://www.haayal.co.il/story.php3?id=533
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי