פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שוחרי הסביבה: החיבוק שלכם חונק אותי וגם... את הסביבה
צבי גיל (יום חמישי, 19/07/2007 שעה 6:00)


שוחרי הסביבה: החיבוק שלכם חונק אותי וגם... את הסביבה

צבי גיל



שמירת הסביבה היא ברכה לטווח ארוך וגם לטווח הקצר. סל של מחמאות ותודות מגיע לפעילים בתחום הסביבה. אלא שלעתים, החלק האידיאולוגי, ולא המעשי, של המאבק למען סביבה ידידותית, גובר, ואידיאולוגיה, בייחוד קנאית, עלולה להיות במקרים מסוימים נטל ולא נכס.
עיכוב בפתיחת כביש מספר 9 שעוקף את הכניסה לירושלים, הוא אחת הדוגמאות. סוף סוף אישרה הוועדה המחוזית לתכנון לבנייה בירושלים את פתיחת הכביש, תוך התחייבות ראש העירייה וחברת מוריה, היזמית, להשלים את עבודת השיקום. אבל זאת אפשר היה לעשות גם לפני חודשיים.
אוהל בדואי
מעלה הקסטל במחצית המאה ה-‏19
איור מתוך הספר חיי יום יום בא''י, מאת אליסה רוג'רס
כאשר אני נוסע לירושלים באוטובוס אני נהנה להתבונן סביבי על הנוף הנפלא. מאות פעמים אתה יכול לחלוף בכביש הזה ובכל פעם ליהנות ממנו מחדש.זה כאשר אני נוסע מן הבירה לתל אביב. כאשר אני חוזר, אני מצטייד בעיתון משום שתמיד קיימת אפשרות שבצומת ''מוצא'' השיירה נעצרת. אז, במקום להתבונן בנחש התחבורתי הזוחל, אני קורא עיתון. ומה רואות עיניי. ידיעה קטנה שכביש מספר 9 יישאר סגור על פי דרישת החברה להגנת הטבע עד לסיום השיקום הסביבתי והנופי בשולי הכביש החדש. כביש מספר 9, לתשומת לבכם, שסלול מיד לאחר צומת מוצא, אמור להזרים את כל התנועה שהיעד שלה צפון ירושלים, מעלה אדומים, ים המלח והבקעה, ובכך להפחית את העומס בכניסה לעיר. חברת מוריה שאחראית לבניית הכביש טענה שאמנם עבודות השיקום לא הושלמו אך יש לאשר את פתיחת הכביש בגלל העומס ובמקביל להמשיך בעבודות השיקום. בית המשפט המחוזי קבל את העתירה של החברה להגנת הטבע והכביש בינתיים לא ניפתח.

יום לאחר הודעה זאת התפרסם דו''ח של ארגון ''אדם,טבע ודין'', הסבא רבא של ארגוני הסביבה, שבו נקבע בין היתר כי על ישראל להציב לעצמה יעד של צמצום גזי החממה בשיעור של 20% עד לשנת 2020, באמצעות צמצום פליטת זיהום אוויר וחסכון באנרגיה. שבוע מאוחר יותר מגלה לנו יו''ר הארגון, הפרופסור דני רבינוביץ', כי 20% מתחמוצת הפחמן הנפלטות בישראל הוא כלי הרכב. שימו לב: לא שיפור, או שיקום סביבתי בכביש מס' 9 אלא פליטת פחמן - כמו ליד סיבוב מוצא.

אינני כלכלן אלא שוחר טבע וסביבה ולכן לא התעמקתי בנזק הכלכלי שגורם העומס, כולל איבוד זמנם של הנוסעים, צריכה גבוהה של דלק, ערעור עצבים, גם עניין בריאותי וגם עניין כספי וכיו''ב. לעומת זאת חשבתי מה כמות הזיהום שנפלטת מאלפי כלי הרכב אשר נעים בקצב של צב. מהי כמות הרעל שנדבק לעלווה הירוקה בואכה לירושלים, מהי כמות החום שיוצאת מן המפלטים כתוצאה מן הפקק האדיר הזה. לא רק של יומם יומיים, אלא חדשים שהכביש לא נפתח בגין אי השלמת השיקום בצדי הכביש על ידי חברת מוריה. אז מי כאן תורם לזיהום הסביבה וכתוצאה - לחימום כדור הארץ?

מעניין אם הפעילים בארגון ''אדם,דין וטבע'', הזדמנו לאותו זיהום האוויר שכנגדו הם מתריעים. מה שהביא אותי למסקנה שלפעמים מיטיבנו, שוחרי הסביבה, הם מאוד סלקטיביים בכל הקשור לבריאותנו. תיקוב הסביבה את התנועה הממונעת, ייקוב הדין של שיקום נוף את הר האנשים שתקועים בפקק, ובלבד שחברת מוריה תיענש. שכן, פתיחת כביש מספר 9 לא הייתה מענישה את הנוהגים בו, אך אי פתיחתו מענישה את הבאים לירושלים ובמידה רבה שוחרי הסביבה כמוני. בומרנג חלמאי. שרות דב. הכביש, כאמור ייפתח בשבוע הבא, אך את הפתרון ניתן היה למצוא לפני חודשיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הבעיה כאן היא מוסדות המדינה.  (צדק) (3 תגובות בפתיל)
  -כל הכבוד, כל מילה בסלע !!!  (ימני גאה)
  על סף הפורענות  (ד''ר יהודה צורף) (3 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (יועזר) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי