פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4435

חוק הקק''ל: בכיה לדורות
אריק פורסטר (יום שני, 23/07/2007 שעה 12:30)


חוק הקק''ל: בכיה לדורות

אריק פורסטר



אחת מהוראות הקבע של הוואקף המוסלמי אוסרת על מכירת אדמות הוואקף לקונה שאינו מוסלמי. גם לקרן הקיימת לישראל יש הוראת קבע דומה, האוסרת על מכירת אדמות קק''ל למי שאינו יהודי.

עד כאן הכל טוב ויפה. כל ארגון שאינו ממשלתי יכול לקבוע באמנתו את כל העולה ברוחו. ירצה ''ארגון קצרי-האף בישראל'' לדחות בקשות חברות מאלה שאפם ארוך, ניחא. ש-‏98% מהאוכלוסיה אינם זכאים להירשם ל''מנזה'', גם זה מובן מאליו. אך הקרן הקיימת לישראל אינה עוד ארגון שאינו ממשלתי. עוד ב-‏1960 חתמה קק''ל על הסכם עם מנהל מקרקעי ישראל לפיו תמשיך קק''ל להחזיק בבעלות האדמות שברשותה, אך ניהולן יועבר לידי המדינה, ובכך העמידה את עצמה תחת מערכת חוקי זכויות האזרח שמקצתם נוגדים את אמנתה ואת הסיבה לקיומה.

קישורים:
  • אושר בטרומית: אדמות קק''ל - ליהודים בלבד

  • קרן קיימת למי?
  • תיאורטית, יכול עבדול חוסיין לקנות דירה תל-אביבית הבנויה על אדמות מינהל מקרקעי ישראל, אך הוא אינו יכול לקנות דירה בגבעתיים, הבנויה רובה ככולה על אדמות קק''ל. לעובדי השגרירות האמריקאית לא תהיינה בעיות בקניית דירות בגבעתיים, אך מוחמד ועבדול – ראו, הוזהרתם! עד עתה, כל התביעות המשפטיות נגד קק''ל על סירוב מכירה ללא-יהודים הובאו בידי ערבים, מה שמראה שהנושא הדתי כנראה לא נכנס לתמונה כשהקונה אינו ערבי אלא סתם גוי. מוחמד יכול כמובן לטעון שהדירה בגבעתיים אותה חפץ הוא לקנות עומדת על אדמה המנוהלת בידי מדינת ישראל, ושכבר ב-‏1999 פסק בג''ץ כי ''חובתה של המדינה לנהוג בשיוויון משתרעת על כל פעולותיה, כולל הקצעת מקרקעי המדינה.'' את זה מנסה עכשיו הכנסת לתקן.משה בוגי יעלון

    בשבוע שעבר העבירה הכנסת בקריאה טרומית את ''חוק הקק''ל'', שנועד לסתום את הפירצה שיצר בג''ץ. החוק, באם יתקבל, ישדרג את האיסור על מכירת אדמות קק''ל לקונים שאינם יהודים, וינציח את מעורבות המדינה באפליה גזעית-דתית. בכך תצטרף מדינת ישראל למועדון מכובד בו חברות כבר ערב הסעודית ואיראן, בהן בודקת המדינה את כשרותם הדתית של קוני הנדל''ן.

    לקק''ל יש זכות בסיסית להפלות במכירת אדמותיה, כל עוד היא פועלת כגוף לא-ממשלתי. למדינת ישראל, בתחילת המאה ה-‏21, אין זכות כזאת. שיוויון זכויות האזרח הוא ערך בסיסי המופיע גם באמנת האו''ם וגם במגילת העצמאות, המבטיחה ש מדינת ישראל... תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין... המדינה, בהכניסה עצמה למלכודת שטמנה לה הקרן הקיימת, יוצרת חוק שיהפוך למשוש נפשו של כל אנטישמי מצוי. רוסיה הצארית, פולין וגרמניה אסרו על מכירת אדמות ליהודים? זה היה במאה ה-‏19, וישראל עושה דבר דומה במאה ה-‏21. כל הטיעונים של יהדות העולם על העוול ההיסטורי שנעשה ליהודים ב-‏2000 שנות גלות יתנפצו כנגד עוולת האיוולת שהכנסת מתכוננת להעביר.








    מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.