פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4472

השתמטות
אבי גולדרייך (יום שלישי, 07/08/2007 שעה 13:10)


השתמטות

אבי גולדרייך



העיסוק בהשתמטות משרות צבאי היה אקטואלי מקום המדינה.
בשנים האחרונות קיבלה ההשתמטות מימדים רציניים - שר הבטחון מאפיין את הבעיה באומרו שכיום הצבא הוא ''צבא חצי העם'' - כפראפראזה לביטוי שהשתרש ''צה''ל - צבא העם''.

האלוף שטרן שכנראה מודע לחומרת הבעיה מתוקף תפקידו , מוסיף וקורא לחוקק חוקים נגד השתמטות וסנקציות נגד המשתמטים (צריך חוקים נגד השתמטות).

רק, רצוי להזכיר לאלוף הנכבד כי אין צורך לחוקק חוקים כאלה - אלה קיימים וחמורים ביותר. למעשה השתמטות בשעת מלחמה היא אחת הסיבות לעונש מוות במדינת ישראל.
רק אתמול קראנו באינטרנט על משתמט שנידון למספר שנות מאסר וכנראה שבתקופה הקרובה עקב ההד התקשורתי נקרא על עוד כמה כאלה.

בעבר, היתה ההשתמטות אינדיבידואלית, והצביעה על אישיות סוציופאטית של המשתמט או אגואיזם קיצוני והיוותה דבר חריג ומצומצם. בשנת 1948, בשנת 1967, עת שלטה האימרה ''כל העם צבא, כל הארץ מדים'', התגייסו כל הגברים מגיל 17 עד 55 לצבא והמשתמטים הבודדים זכו בקיטונות של בוז ולעג. למשל, נערות נמנעו מלהראות בחברה של משתמטים למיניהם..

כיום, ההשתמטות או הימנעות משרות צבאי הפכה להיות חזון נפרץ. נגע ההשתמטות משרות צבאי קיים בכל המגזרים.

בשנים האחרונות דומה כי ההשתמטות הפכה להיות אידיאולוגיה, בתכנית השפיץ של ערוצי התקשורת זוכים משתמטים ידועים ומוצהרים לפריים טיים. חברי כנסת אנשי תקשורת וידוענים מהשמאל מצאו לה מילה יפה - סרבנות, ומחזקים את ידי המשתמטים בתנאי שילבשו גלימה אידיאולוגית שמאלנית.

זמרים, רקדנים ונערות שער, זוכות לכותרות ובהן הם מצהירים בראש חוצות על השתמטותם משרות צבאי, כוכבים כמו אביב גפן, מנופפים בשיטת השתמטותם (אישור מרופא על נכות בגב) אולם זה לא מונע מהם להשתולל לרקוד לקפוץ ולפזז בעוז על הבמה.

בניו של ראש ממשלת ישראל, כולם לא שרתו בשירות בטחון. ראש הממשלה עצמו, ג'וגינגאי ידוע בעל כושר גופני מעולה, עשה את שירותו הצבאי כעתונאי בעיתון במחנה, הרחק מקו הדם והאש.

ומשתמט גדול אחר – שמעון פרס שזכה לאחרונה בג'וב ובתואר ''נשיא המדינה'' הסמל של מדינת ישראל, דואג לשרבב בכל הזדמנות את הכשרתו ''כבנאי הכור האטומי''. אולם הוא לא מזכיר באף הזדמנות את שירותו הצבאי - מפני שלא עשה כזה.

המגזר היהודי היחיד בו לא קיימת למעשה כל השתמטות הוא המגזר החרדי, שם קובע החוק שמי שתורתו אומנותו יידחה שירותו עד שיסתיימו לימודיו. לאחר מכן הם משרתים שרות צבאי מקוצר, וממילא רובם מתחתנים בגיל צעיר וכאבות לילדים זוכים לשרות מקוצר. למעשה ההיטפלות למגזר החרדי, הינה הטפלות לא ענינית ואף אנטישמית, הם לא משתמטים, הם בדיוק באותה קטגוריה של עתודאים, ספורטאים מצטיינים, ושאר בעלי דחיית שירות. הפורום לא להתייחס לנושא דיון זה - החרדים אינם משתמטים, הם היחידים הפטורים משרות ביטחון כחוק. למעשה מי שרוצה בהתגייסותם, שיבוא בטענות לחברי הכנסת שחוקקו את הפטור משרות, חוק שרות ביטחון לא חל עליהם דמוקרטית, חוקתית, ואזרחית.
גם הערבים ובני המיעוטים פטורים משרות ביטחון, כחוק.

קיימים מגזרים כמו בני המתנחלים ואנשי הכיפות הסרוגות, שהפכו את חובת הגיוס לאידיאולוגיה ומלאו בהמוניהם מכללות צבאיות וישיבות הסדר אולם הנתק שחל בינם לבין ממשלת ישראל עקב הבלי ההתנתקויות למיניהם משפיע, והמדיניות המטופשת שלא לגייס כתומים ליחידות לוחמות נוגסת במוטיבציה, נראה שבשנים הבאות יימנעו אף הם משרות צבאי.

בני הקיבוצים ואנשי תנועות הנוער החלוציות אף הם אינם ממלאים בהמוניהם את שורות הצבא, מי מסיבות השתמטות ''לגיטימית'' קרי סרבנות ובעיקר מפני שמספרם הולך ומתמעט.

התמונה לא ורודה מפני שמנגד אנו שומעים כי לרצועת עזה קיימת נהירה של כוחות אל קאעידה ובקרוב החמאס יהווה צבא מאומן ומסודר של 20-30 אלף לוחמי קו ראשון.
החיזבאללה הראה את כוחו, ומאמן צבא סדיר . אף הסורים קלטו את חולשתו של צה''ל ומרימים ראש.

והצבא, גוף שאמור להגן עלינו היהודים נמצא כיום כאייטם לאי לגיטימציה ולווכוח, מוכה וחבוט, הולך ומתעלב (מלשון עליבות), הולך ונעשה עוד גוף ממשלתי נוסף שזוכה בקיטונות של זלזול.

דומה, כי צה''ל שבילדותי ובנערותי, רק הזכרת שמו, היתה מעוררת רעד של כבוד בגוו של כל ישראלי ויהודי באשר הוא, הולך ומתעלב. והשאלה היא אם ביום פקודה נוכל לסמוך על עצמת הגנתו - או אולי מוטב להתחיל לחפש פתרונות אחרים...








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.