פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קפיטליזם חמסני
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שישי, 10/08/2007 שעה 13:00)


קפיטליזם חמסני

גדעון ספירו



קריסתה של חברת חפציבה היא שעור מאלף על מידת העוולה והרשעות, גם הולכת השולל, הטיפשות והטמטום של השיטה הקפיטליסטית.
אלפי משפחות שקנו דירות בפרויקטים השונים של החברה והשקיעו שם את כל חסכונותיהם, לא יודעים מה יעלה בדירות עבורן שילמו. בשיטה הקפיטליסטית, הם לא הנושים בעלי קדימות ראשונה.

עד לפני שבועיים נחשבה חברת חפציבה לאחת החברות החזקות, המובילות והמבוססות בתחום הבנייה והתשתיות.
חברת דן אנד ברדסטריט, חברה עולמית שנחשבת לתנ''ך בכל הקשור למידע על חברות, שמדרגת בארצות שונות את החברות החזקות בתחומים שונים, דירגה את חפציבה בין חמש חברות הבנייה המובילות בישראל מבחינת עוצמתן הכלכלית. בדו''ח שלה לשנת 2006 נאמר על חפציבה כי ''יש לה איתנות פיננסית'' ואילו לגבי שנת 2007 נכתב על ידי דן אנד ברדסטריט כי חפציבה ''מציגה את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר'' בקרב חברות בניה ויזמות.

האדם הסביר שקורא על חפציבה דוחות מחמיאים כאלה מטעם חברה בעלת יוקרה עולמית אומר לעצמו, מחברה כזו בוודאי אפשר לקנות דירות בלב שקט ולשלם עליה מראש ללא חשש, וגם לוותר על הערבות הבנקאית, תמורת הנחה קטנה.
בזמן שדן אנד ברדסטריט כתבו את הדו''ח שלהם הרקב כבר אכל בחברה וכל המומחים הגדולים האלה לא עלו על הרמאות.

הבנקים התגלו אף הם בכל ערוותם. יושבים שם בצמרת מנהלים שמקבלים שכר עתק בסדר גודל של מיליונים בשביל לבדוק חברות לפני מתן הלוואות. והנה מתברר כי הבנקים נוהגים בהפקרות. בעוד ששכיר שמרוויח 5000 ש''ח ומבקש הלוואה, הבנק מוציא לו את הנשמה, הנה כאשר מדובר בחברה כמו חפציבה, שופכים מאות מיליונים בלי לבדוק בציציות כפי שראוי היה לעשות. כך קורה שהחברה חייבת כיום לבנקים קרוב למיליארד שקלים, ואינה מסוגלת לפרוע. לא זו אף זאת: כאשר מנהל חפציבה בועז יונה ביקש הלוואה אישית של 8 מיליון ש''ח (דומני מבנק הפועלים) הוא קיבל אותה ללא בעיות, אף על פי שכבר היו סימנים שמשהו רקוב בממלכה שלו.
ממי ייקחו הבנקים את הפסדיהם? כמובן מאיתנו, בעלי חשבונות משקי הבית, שהם פרה חולבת לעמלות למיניהן מן הגורן ומן היקב.

הבאים ברשימת הגנאי הם מנהלי קרנות נאמנות וקופות גמל, שקנו אג''ח של חפציבה במאות מיליוני שקלים, ועתה מתברר שהכסף ירד לטמיון. החוסכים ששמו כספם בקרנות הנאמנות וקופות הגמל לימי סגריר או פרישה מהעבודה, מתוך הנחה שהמנהלים הם מומחים שינהלו את הכספים בתבונה ובאחריות, חשים נבגדים. את כספם הפסידו, אבל את העמלות למנהלי הקרנות והקופות הם שילמו וישלמו, על אף הפסדיהם, עד הפרוטה האחרונה.

משרד השיכון נכלל אף הוא ברשימת האיוולת. לפני למעלה מחודשיים הוגשה למשרד תלונה על אי סדרים המתרחשים בחפציבה. המשרד, שאמור לתפקד כנאמן הציבור, היה צריך לפנות למשטרה ולבקש פתיחת חקירה. אבל שם נרדמו בשמירה והתלונה תויקה באיזה תיק צדדי ונשכח.
גם המשטרה לא יוצאת נקייה. עורכי דין הפנו את תשומת לב המשטרה לחשד שמקנן בהם על רמאויות וגניבות בחפציבה, אבל המשטרה התייחסה לכך בשוויון נפש. כל עוד אין תלונה פורמלית, לא חוקרים.
עתה, לאחר שהסוסים ברחו מהאורווה, המשטרה הואילה בטוב ליבה כי רב, להתחיל בחקירה.

מה אנחנו למדים מכל מערכת הפשלות האלה? שההון עושה בכספי ציבור ככל העולה על רוחו ואין מציל; שמי שאמורים להגן על הציבור מגנים בעצם על בעלי ההון.
צריך לשנות דיסקט ולחזור לעקרונות יסוד של סוציאליזם: להפסיק את מכירת נכסי הציבור לבעלי הון, להחזיר את הבנקים לציבור, להחמיר את מערכת הבקרה הציבורית על המתרחש בבורסה, כי שם, מאחורי המספרים והמחשבים יש אפלה בחסותה שודדים את הציבור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אין ברירה – רק קפיטליזם
א. פרקש (יום שישי, 10/08/2007 שעה 15:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ברירה – רק הקפיטליזם הוכיח עצמו כתורה שגם יודעת לחיות עם האדם
אין זה אומר שכל בני האדם השלימו עם הקפיטליזם. הצעתי להם, שיתחילו להבין שאין ברירה אלא ללכת עם הקפיטליזם ולא להילחם נגדו. כל זאת אינה טענת הגנה לפשעים שנעשים במסגרת הקפיטליזם. אבל את אותם פשעים יש לייחס לפושעים ולא לשיטה. בטח לא לשיטה שרוב התהליכים בה היו יצרניים וחיוביים יותר מהתהליכים השליליים שבה.

תפקיד נציגי העם בכנסת להגן על הקפיטליזם והעם מפני גורמים חמסניים ששוחים בו וכך גם להגן על המוני צרכניו של הקפיטליזם.
_new_ הוספת תגובה



יש אינסוף ברירות
אדם חושב (יום ראשון, 12/08/2007 שעה 16:06)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה מניע אנשים? לדעתי (ולא רק) זוהי בהרבה מקרים התחרות.
ראוי לדעתי להכיר בכך שלאנשים יש יכולות שונות ושאיפות שונות, לכן כל גישה המדברת על ''שיוויון מלא(!)'' כנראה (עם כל הצער) לא מחזיקה מעמד לאורך זמן.
עדיין -- אפשר, כפי שכבר כתבתי כאן פעם, לחשוב על מודל שמציב גבולות ומאפשר הזזת הגבולות (מינימום ומקסימום) באופן דינאמי בהתאם לביצועי החברה/מדינה בכללותה, בתנאי שיחסי הגבולות לא עולים על איזה קבוע שלא ניתן לשינוי. זו גישה שמנסה למצא פשרה בין הקצה הסוציאלי-מוחלט לקפיטליסטי-מוחלט ויש הרבה מצבי-ביניים כאלה. היא מנסה (על פניו, באופן תיאורטי לפחות, לא ממש בדקתי או עשיתי סימולציה, זהו רק רעיון היולי) למנוע הצטברות רוב ההון אצל בודדים ומנגד עדיין מאפשרת ומעודדת תחרות.
מעבר לכך, אם כל ההערכה לנושא הכלכלי וחשיבותו הרבה, יש גורמי וכללי התנהגות אנושית שחשובים לא פחות וכנראה יותר משיטה כלכלית זו או אחרת.
_new_ הוספת תגובה



אל תדאג, הקופה הציבורית כבר תפצה אותם
חזי (יום שישי, 10/08/2007 שעה 18:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתה:

''אלפי משפחות שקנו דירות בפרויקטים השונים של החברה והשקיעו שם את כל חסכונותיהם, לא יודעים מה יעלה בדירות עבורן שילמו. בשיטה הקפיטליסטית, הם לא הנושים בעלי קדימות ראשונה.''

כהקדמה, כבר פסק בית המשפט שאסור לפנות את הפולשים לדירות...
_new_ הוספת תגובה



אל תדאג, הקופה הציבורית כבר תפצה אותם
קוגן (שבת, 11/08/2007 שעה 13:26)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון ספירו

''למתקרא לנין,
אתה חושב דיקטטורה אני חושב דמוקרטיה. מה שצריך לעשות זה לשכנע את הרוב שסוציאליזם זה סבבה. בדיוק כך. סוציאליזם שנכפה בכח הזרוע, הופך למשטר דמים, רצח ומחנות מעצר.
דומה שקווי מתאר המחלוקת בינינו ברורים ואין טעם לחזור ולגלגל את מה שכבר כתבנו רק לאחרונה באתר זה''.

מר ספירין שלום.
אני נהנה ממך כשאתה עושה חוכא ואיטלולה מהדיקטטורה והקומוניזם, שקרס, נפל, התרסק, נזרק ונעלם בפח הזבל של האנושות האנושית, החופשית, והדמוקרטית לעולמי ועד, ברוך השם!!! ברוך השם!!!

איזה משטר יותר טוב ויותר רציונלי לחברה האנושית?
ישנם וקיימים מזמן קנה מידה מוכרים וברורים בקשר למשטר הרציונלי ביותר:
המשטר המייצר הכי הרבה והכי טוב ולאורך זמן רב, בלי לקרוס ובלי קטקאליזמות, מכל הצרכים הנחוצים לץרכן, הוא המשטר הטוב והמיטיב עם החברה האנושית.

אין ולא קיים ''סוציאליזם סבבה'' בלי המון- המון מועסקים סמויים, בלי בוחטות של מנהלים ועוזריהם, ובלשון פשוטה- טפילים, אוכלי חינם, במשרות ממשלתיות מכובדות, וכולם חכמים ונבונים, וכולם מרוויחים יפה מאוד ומכובד מאוד...
גם בסקנדינביה, למי שחולם סקנדינביה.

המטומטמים הקומוניסטים פשוט לא טעמו מפרותיו ''המתוקים'' של המשטר ,הסוציאליסטי''.
כדאי מאוד את המתקרא לנין להחזיר לתקופתו של לנין.., הוא יחזור לשפיות מהר מאוד...

המשטר הקפיטליסטי הוא הוא המשטר המיטיב עם החברה, ואין בלתו, מה שצריך- זה לבקר אותו בשבע עיניים, ביום ובלילה, כי הבן האדם הוא ממזר וגנב מטבעו, אם יש מה לגנוב מסביבו הוא גונב.
_new_ הוספת תגובה



קיגן אני סוציאליסט
מושה עמישביץ (יום שני, 13/08/2007 שעה 21:24)
בתשובה לקוגן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וטוב לי עם זה. בוא אלי ואני אחלק לך את שולחני ,פרוסה לך,פרוסה לי ותראה איך שהעולם זוהר
_new_ הוספת תגובה



קיגן אני סוציאליסט
קוגן (יום שלישי, 14/08/2007 שעה 22:29)
בתשובה למושה עמישביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיניי, כל מי שמכריז על עצמו שהוא סוציאליסט, הוא- מטומטם.

אבל החכמים, שמשתעשעים בסוציאליזם, כמו ספירין, יודעים היטב- שלהם יהיה טוב מאוד בסוציאליזם שלהם, מפני שהם יהיו הקומיסארים, הנצ'אלניקים, והפוליטרוקים...
_new_ הוספת תגובה



קיגן אני סוציאליסט
מושה עמישביץ (יום שישי, 17/08/2007 שעה 20:19)
בתשובה לקוגן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אף על פי כן נוע תנוע ואני סוציאליסט אולי מטומטם אבל אני נגד הקפיטליזם החזירי טהכיבוש הערפדי .מה איכפת לי פוליטרוק שעדיף לי על פוליפרסה ביבי?!
_new_ הוספת תגובה



קיגן אני סוציאליסט
ק. אדם (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 4:40)
בתשובה למושה עמישביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סוציאליזם חזירי וקפיטליזם חזירי - שניהם טמאים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי