פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוף עונת המשתמטים
גלעד שדמון (יום שני, 13/08/2007 שעה 9:00)


סוף עונת המשתמטים

על החובה לשרת בצה''ל ועל הציפורים שמעדיפות לדאות על כנפי רוח ההשתמטות

גלעד שדמון



המאמר פורסם באתר NFC.

מאז פרסם צה''ל את הנתונים על כך שעשרים וחמישה אחוזים מקרב בני הנוער אינם מתגייסים לצבא, התחיל כדור השלג התקשורתי להתגלגל, עד שב - 7/8/2007, פורסם כי גלי צה''ל הדיחו את הזמר אביב גפן מהתכנית ''ציפורי לילה''. הסיבה: הוא לא שירת בצבא. עושה רושם שפרסום הדוח של צה''ל רק מעצים את הקרע ההולך ומעמיק בחברה הישראלית. האם יש גם דרך לפתרון הבעיה? באופן מפתיע, התשובה היא כן! והיא נמצאת במאמרים שנכתבו לפני קרוב לשבעים שנה, ורק מחכים שנגלה אותם.

בלדה למשתמט

כשהייתי ילד, מצאתי בארון התקליטים של הוריי, ליד הפָּטֶפוֹן הישן, תקליט מוזר שבלט מבין אוסף אלבומי הפסטיבל לדורותיו.

את עטיפת התקליט עיטרו תמונות מצעדי צבא, חיילים צועדים בחזה זקוף, מטוסי ''מיראז''' צוללים, וכמובן, חיילי הצנחנים פורצים לעיר העתיקה. כילד, אהבתי מאוד לשמוע את שירי הניצחון, את תיאור הקרבות המהוללים של חיילי צה''ל, את ''בלדה לחובש'' של יהורם גאון. אפילו ביקשתי מאבי שיספר לי מעט מחוויותיו בצבא.

חדור רוח קרב התגייסתי לחובלים, שירתי בקבע והשתחררתי בדרגת רס''ן. מאז אני משרת במילואים מדי שנה קרוב לחודש. אחד מאותם לילות רבים במילואים נחרט בזיכרוני ואינו מרפה עד היום: היה חם, התקשיתי להירדם, וכמו תמיד במילואים – האזנתי ל''ציפורי לילה'' בגלי צה''ל. הימים ימי אוסלו, והאופוריה הייתה גדולה. באולפן התארח אביב גפן, אז זמר צעיר בתחילת דרכו. בחסות גלי הרדיו הצבאיים, הוא דיבר בגאווה על ההשתמטות משירות צבאי, על כך שהנוער המתגייס הוא ''פראייר'' ועל דור מ...

חשתי הערכה כלפי האומץ שבו הוא ביטא את הדברים, אבל היה לי קשה לקבל את זה שהוא שם – באולפן גל''צ ביפו, ואני כאן – עומד על סיפון האנייה ושומר עליו.

מאז אותו יום על הסיפון חלפו ארבע-עשרה שנים. במהלכן חווינו כחברה אכזבות מתהליך השלום, התפכחות, ייאוש מההנהגה, מהשחיתות, ממערכת המשפט ומשאר המערכות. הפילוג בחברה הישראלית הגיע לשיאים חדשים, ולאחרונה כאילו צצה לה בעיה חדשה-יְשָנה, שהסתתרה לה ''מתחת לשטיח'' במשך שנים – שיא בכמות המשתמטים משירות צבאי.


חובה או המלצה?

החובה לשרת בצה''ל, ''צבא העם'', סימלה תמיד בעינֵי רבים את האחדות ואת כור ההיתוך החברתי שנוצר בארץ ישראל. מעין משהו משותף שכולנו עושים. יורים ובוכים...


בפועל, התגלה כי חובתו של חלק מהעם היא בגדר המלצה לחלק אחר. וכמו עוד הרבה פרות קדושות שנשחטו בעשרים השנים האחרונות, הגיע גם תורה של זו.


קצת היסטוריה: עם קום המדינה הסדיר ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן גוריון, את אי-גיוסם לצה''ל של מספר מגזרים במדינה. ההפליה על בסיס מגזרי יצרה מנוף לשסע חברתי עמוק שנמשך עד היום. רבים מהצעירים שאינם מתגייסים היום, מנמקים זאת בכך שאינם מקבלים את העובדה כי חלק מבני גילם מקבלים פטור משירות צבאי. בזמן שהם נדרשים להקריב את חייהם, אחרים נשארים בביתם ללמוד, לעבוד או סתם לבלות.

אם לא די בכך, הם מסתכלים סביב ורואים בדיוק את מה שכולנו רואים: הכותרות בעיתונים זועקות על כך שהמערכות החברתיות קורסות, אין מנהיגות, החינוך מתמקד בהשגת ציונים במקום בהקניית ערכים, הכול מושחת, תועלתני ונמדד בכסף. באווירה כזאת קשה לבסס גאווה לאומית (פעם קראו לזה ''גאוות יחידה'') שתאחד בין אזרחי המדינה.


כמו שק של אגוזים

אבל התופעה אינה חדשה. אם נתבונן אל העולם נגלה שאנחנו לא לבד. במאה השנים האחרונות עובר על החברה האנושית תהליך של שינוי חברתי וערכי. ערכים לאומיים מתמוססים, התא המשפחתי מתפורר והישגיות אישית, שתמיד באה על חשבון הכלל, הפכה לשם המשחק. האגו הולך ותופח ודורס בדרכו את כל מה שמפריע לאדם להשיג את מבוקשו.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך התרחשה בשנת 1940, כשהעולם חווה את התרסקות הערכים הישנים תחת מגפיו של הצורר הנאצי. דווקא אז, על אף שהיינו תחת איום קיומי וסכנת השמדה, הפילוג החברתי והמפלגתיות ביישוב היהודי בארץ ישראל הרקיעו שחקים.

לנוכח הסכנות שאיימו על היהודים בארץ ומחוצה לה, החליטו מספר אנשי רוח שהדאגה לגורל האומה זרמה בעורקיהם, להציע דרך חדשה לאחדות בחברה הישראלית. מי שעמד בראשם, הרב יהודה אשלג, מחבר פירוש הסולם לספר הזוהר, נפגש עם כל ראשי היישוב דאז וביניהם גם בן גוריון, במטרה לקדם את רעיונם. אך דבריו נפלו על אוזניים ערלות. לאחר שהבינו כי אין מי שיקשיב, הם ניסו לפנות ישירות אל העם באמצעות עיתון ''על מפלגתי'' בשם ''האומה'', שאותו הוציאו לאור בעצמם. במאמר הראשי בעיתון, ''היחיד והאומה'', טען אשלג כי הסיבה לפילוג בינינו היא אבדן הזהות הלאומית. אבד בנו הרגש הלאומי הבסיסי המאגד כל אומה במקומה הוא כתב, מה שקיים בישראל הוא קיבוץ של אנשים זרים, בני תרבות של אומות שונות.

אשלג המשיל את החברה בימיו לשק אגוזים, שכל תנודה מזערית מולידה בו פירודים ואיחודים מקריים:
אנו דומים בזה לגל של אגוזים המאוחדים לגוף אחד מבחוץ, על ידי שק העוטף ומאגד אותם, שמידת האיחוד ההוא אינה עושה אותם לגוף מלוכד. וכל תנודה קלה הנעשית על השק מוליד בהם התרוצצות ופירודים זה מזה ובאים על ידה בכל פעם לאיחודים ולצירופים חלקיים מחדש.

לטאטא את שכבות האגו

שישים ושבע שנים חלפו מאז, ועדיין לא מצאנו את הדרך לאחדות. נקודת האור טמונה, אולי, בעובדה כי הפילוג זוכה היום לחשיפה תקשורתית מחודשת. ייתכן שאם הדבר יפריע לנו מספיק, נתחיל לחפש באמת אחר הפתרון.

במאמרו הסביר אשלג כי על מנת ליצור חברה מאוחדת ומשגשגת, יש צורך לשנות את סולם הערכים החברתי – מסולם ערכים שבו ''האגו הוא המלך'', לסולם ערכים שבו נתינה ואהבת הזולת הופכים לערך עליון. ניתן למצוא צדק רב בדבריו; קשה להתעלם מהעובדה כי במהלך ההיסטוריה שלנו, כשהיינו מאוחדים – שגשגנו מבחינה תרבותית, רוחנית וכלכלית. לעומת זאת, כשגברו בנו האגו והשנאה – סבלנו מחורבן ומרדיפות.

אחד האמצעים למיסוד חברה כזו, הסביר אשלג, הוא יצירת מערכת המתגמלת בפומבי את מי שנוהג בהתאם לערכים אלו. עלינו לעודד את התרומה לחברה כערך מרכזי, ממש כפי שהיום אנו מעניקים פרסים עבור הישגים אישיים. הצורך הטבעי להיות חלק מהחברה ולקבל ממנה חיזוקים, יביא את האדם להרגשה כי הוא רוצה ליישם את ערכיה.

כדי להתאחד מחדש כאומה, הוא סיכם, עלינו לגלות את התכונה השורשית הטמונה בנו – את האהבה והדאגה ההדדית. אם נאפשר לתכונה זו להשתחרר מתחת למעטה שכבות הציניות והאגואיזם בהן היא חבויה, נחזור להיות חברה מלוכדת, בעלת מטרה וחזון שיאחדו אותנו שנית.

גלעד שדמון הוא כתב העיתון קבלה לעם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אנטישמיות ישראלית
לוי (יום שני, 13/08/2007 שעה 10:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים עם הכותב .
מאה שנות ציונות אנטישמית
וחמישים שנות חינוך אנטישמי עשו את שלהם .
לא בבת אחד אבל בעקביות ונחישות ויצא העגל הזה .
קשה להניח שבזבנג וגמרנו יתוקן המצב העגום .
_new_ הוספת תגובה



לוי הזמר אביב גפן ל א דוגמא לאף דבר
סוריא (יום שני, 13/08/2007 שעה 18:20)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולגבי אנטישמיות ישראלית אותה אנטישמיות נותנת לך במה באתר הזה שבו אתה כותב ברגע זה ! נכון יש אמת אך לאמת צדדים רבים ולכל אחד האמת שלו ,אך אין להכליל את שלא כולל,ובודאי שלא יורקים בבאר שממנה שותים במקרה זה מדינת ישראל על מיגרעותיה ככל מדינה אחרת .מה גם שאתה ראשי לקום וללכת ,ראה קובה בכדי לצאת את צריך אישור ובכדי לגור בארץ אחרת אתה צריך לחזור לשלם לקובה כופר של כמה אלפים ואולי תצא שוב ?
_new_ הוספת תגובה



לוי הזמר אביב גפן ל א דוגמא לאף דבר
לוי (יום שני, 13/08/2007 שעה 20:59)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מענין , מדוע אינך מפנה את ההצעה שלך ללכת לערבים למשל ?
לא מקובל עלי שלכל אחד האמת שלו .
אמת קיימת רק אחת .
אמת נכון , האנטישמיות שאני מתיחס אליה לא הגיעה לאתר זה אבל היא שלטת בכמעט כל כלי התקשורת הישראליים , במערכת המשפט וחונטות נוספות .
זו ארצי שלי ואני רוצה להשאר בה .
_new_ הוספת תגובה



לוי הזמר אביב גפן ל א דוגמא לאף דבר
סוריא (יום חמישי, 16/08/2007 שעה 4:36)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי ידידי הארץ שלך ! ושל כל מי שאוהב אותה ! ואני כן מפנה את ההצעה ללכת גם לערבים במידה ולא יגיעו להסכם שלום !!!!! כואב לי שכל שכותב משמאל ומימין משמיצה את ארצינו על תושביה וקורא ל ה אנטישמית שבודאי היא לא !לכן כתבתי שכל אחד והאמת שלו ,ארץ ישראל צריכה גם את השמאל וגם הימין האמן לי בכדי לישמור על איזון . ואין בי כלל בפגיעה לאיש אני רק כואבת את הארץ הנפלאה .
_new_ הוספת תגובה



לוי הזמר אביב גפן ל א דוגמא לאף דבר
לוי (יום חמישי, 16/08/2007 שעה 7:12)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מתיחס לאנשים מסוימים ולא לארץ ישראל .
אנשים מסוימים הם מושחתים ומשחיתים את המדינה והארץ .
_new_ הוספת תגובה



יש ארץ ישראל ויש מדינת ישראל
מושה עמישפוץ (יום שישי, 17/08/2007 שעה 20:16)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המדינה שלנו
הארץ לא.
וכדאי לנו לצאת מהארץ הכבושה כדי לסיים את הסכסוך ולבנות מזרח תיכון חדש
_new_ הוספת תגובה



יש ארץ ישראל ויש מדינת ישראל
לוי (יום ראשון, 19/08/2007 שעה 7:02)
בתשובה למושה עמישפוץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הארץ שלנו ?
אתה בטוח ?
שאל את האנטישמים מבני ברית ושאינם מבני ברית .
_new_ הוספת תגובה



מה להשתמטות ולקבלה?
אריק פורסטר (יום שני, 13/08/2007 שעה 18:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה רוצה לכתוב מאמר על הקבלה? יפה, למרות שייתכן שזו לא הבמה המתאימה ביותר לכך. אבל מדוע אתה מסווה את כוונתך האמיתית בכך שאתה מוסיף השתמטות לעיסה? נושא ההשתמטות רציני וניתן להתווכח עליו מבלי שנצטרך לשמוע על אשלג והתגלויותיו.
_new_ הוספת תגובה



אז למה שלא נפרק את החבילה?
יונה הנביאה (יום שני, 13/08/2007 שעה 21:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חוזרת לנינוה והשאר מפליגים לאמריקה לראות האם שלום לבר ניר.
_new_ הוספת תגובה



אז למה שלא נפרק את החבילה?
סתם אחד (יום רביעי, 15/08/2007 שעה 16:20)
בתשובה ליונה הנביאה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החבילה כבר מפורקת מזמן.
_new_ הוספת תגובה



חבל אך עדין לא מאוחר לאסוף את שפורק!
סוריא (יום חמישי, 16/08/2007 שעה 4:38)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יש חלקים שלא כדאי לאסוף
מושה עמישפוץ (יום שישי, 17/08/2007 שעה 20:17)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועדיף לנו שישארו בחוץ
_new_ הוספת תגובה



תודה לגילעד שדמון
רפי אשכנזי (יום חמישי, 16/08/2007 שעה 19:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על המאמר הנפלא.
אני לדוגמא, כרבים מבני דורי הישיש, שירתתי במילואים עד גיל 54, אמנם לא מה שקרוי ''קרבי'' אך בכל זאת בסד''כ.
אין מילים בפי להוסיף על רגשותיך כלפי ההשתמטות הפושה בנו. ההשתמטות היא נורמה בה אנו פוגשים בכל צעד ושעל אם בעבודה, ברחוב ואם בתקשורת. שלושת ילדי, בת ושני בנים, היו קצינים בצבא. שני בני משרתים במילואים ואכן לא פעם הם נתקלים במבטי חמלה מצד סביבתם על כך כי עוד לא ''הסתדרו'' בנושא כמו כולם...
על חלקו ודבריו של הרב יהודה אשלג זצ''ל בנושא חיזוק האומה בארץ, שמחתי לשמוע לראשונה כאן במאמר.
אני מודה לך על הבאת הדברים.
_new_ הוספת תגובה



כתבה שמדברת בעד עצמה נמצאת כאן
אליצור סגל (יום ראשון, 26/08/2007 שעה 14:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כתבה שמדברת בעד עצמה נמצא כאן
אליצור
_new_ הוספת תגובה



משטמטים
גלי אופיר (יום חמישי, 06/09/2007 שעה 11:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתן לשיר מתוך ספר שירי ''התחברות'' להביע את חרדתי לארצי ולעמי.

עם הספר

עם הספר.
כיצד הפכת להיות
עם אחר?
כיצד הפכת להיות
מה שהנך?

עם הספר.
האם החומר הוא זה
אשר אחריך רדף?
או אולי אתא הוא זה
אשר אחריו רודף?

עם הספר.
האם הרוח היא זו
אשר אותך נטשה?
או אולי אתה הוא זה
אשר אותה נטשת?

עם הספר.
האם טחו עיניך מראות
כיצד הפכנו להיות
ככל העמים?

עם הספר
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי