פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ערך החירות, במשתמע
ענבל בר-און (שבת, 01/12/2007 שעה 15:00)


ערך החירות, במשתמע

ענבל בר-און



בעצם ימים אלו מככבת בשילוט החוצות ובעיתונות פרסומת של בזק, ולפיה ''הכי טוב בבית''. הפרסומת מראה אנשים משתטים בביתם שלהם, באותם טקסים 'פרטיים ומיוחדים' שלהם, כאשר ברור לכל כי אדם יכול להשתטות אך ורק בד' אמות ביתו, היכן שעין הרחוב והציבור המציצן אינה מפקחת עליו. אך ורק בד' אמותיו אדם חש חופשי ונוח להתנהג ככל העולה על רוחו. תכלית הפרסומת הינה כלכלית, בזק רוצה להרוויח ולנגוס (ובצדק מבחינתה) מנתח שוק הסלולר. אבל כמו בלעם אשר בא לקלל ויצא מברך, בזק פועלת למען האינטרס הכללי שלה, אך מבלי משים ממחישה לצופה בפרסומותיה מסר חברתי ואנושי.

המסר המשתמע מן הפרסומת של בזק הינו כי חירות אישית לעשות ככל העולה על רוחנו, גם אם מדובר בדבר שטותי ומטופש (כמו לרקוד בטפשות ברחבי הבית או להתגלח כשאתה ילד ועדין לא זקוק לגילוח, אלא אך ורק רוצה ''להרגיש גדול'') הינה תמצית החיים.


מחוץ לפיקוח החברתי

אדם חייב להתנהג ברחוב, במרכז העיר, בסביבת אנשים, בתחבורה הציבורית ובמקומות ציבוריים כפי שמצפים ממנו. עין המפקח החברתי פקוחה תמיד (רעיון זה מוקצן במדורי הרכילות אשר משתדלים לתפוס אישי ציבור ואנשים מפורסמים במצבים מביכים של חיטוט באף, באוזן, או אף באזור החלציים, כפי שנתפס המאמן החדש גרנט בעיתוני אנגליה, לאחר שמונה לאמן את צ'לסי האנגלית). אולם מה שמאפשר לנו את ''הצגת האני בחיי היום יום'' כפי שכינה זאת הסוציולוג ארווין גופמן, את שימת המסכה 'בחוץ', היא האפשרות 'ליטול נשימה' בין העמדת פנים אחת לשניה, ובבית, להתנהג ''חופשי'', ללא כל הגיון, תכלית או מטרה, תוך קיום נורמה פרטית אשר מחליפה את הנורמה הציבורית, נורמה אשר חופשית מפיקוח הסביבה. יש אנשים אשר שרים בקולי קולות בביתם, אחרים רוקדים בצורה מטורפת שלא היו מעזים להפגין בכל מקום ציבורי אחר, יש האוהבים לדבר אל חיית המחמד שלהם כאילו הייתה יוצאת חלציהם, אחרים מסדרים את הבית באופן כפייתי, ואחרים הם מבולגנים, אשר דוחפים הכל ''מתחת למיטה'' בשניה שהאורחים מצלצלים באינטרקום. זהו ייחודו של הבית, הוא מאפשר לאדם את החירות להתנהג מחוץ לדפוסי הפיקוח החברתי, הוא מאפשר לאדם לפתח את אותה הייחודיות של עצמו, את אותו זיק ואת אותה ליבה של אינדיבידואליזם בתוכו.

ז'אנרים רבים של ספרי התבגרות או סיפורים/סרטים אשר דנים בדמות מסוימת ואפיוניה הייחודיים למשל, משרטטים דמות ייחודית ומיוחדת, אשר בעולם של פיקוח חברתי אולי הייתה מוגדרת כ'סוטה' או כ'משוגעת', אבל דרך הפריזמה של הסרט או הספר היא מצטיירת כשארת רוח, נעלה, גדולת אישיות ומופלאה.

סופרים טובים ויוצרי סרטים טובים הם אלו אשר מסוגלים לאפיין את הדמות הראשית שלהם דרך ה'טקסים הפרטיים' שלה ודרך אותם 'מנהגים' ו'ריטואלים' אשר אותה דמות מקיימת את עצמה, אשר משקפים כמו מיקרו את המאקרו, את אופייה הייחודי של הדמות, ובאופן מטונימי ממחישים את האופן שבו תנהג הדמות גם במצבים 'גדולים'. הפרסומת של בזק, כאמור, מאופיינת באותם ריטואלים ייחודיים אשר אנשים מקיימים בביתם, ואשר ייחודיים אך ורק להם, כאשר ברור לצופה כי ריטואלים אלו מבטאים ומשמרים כאחד, את אותו זיק של ייחודיות שבנו, אשר מבדיל אותנו מרובוטים חברתיים אשר מקיימים דרישות של החברה בלבד ומתהלכים עם המסכה החברתית בלבד. ניתן לאמר כי דווקא בזכות אותם ריטואלים (אשר לרוב מתקיימים בבית) אדם שומר על ייחודו, והופך לא אך ורק למסכה חברתית מהלכת, אלא לאורגן דינמי בחברה עם טביעת אצבע ייחודית משלו.


חדר משלו

לא בכדי הוגים מתחום תורת המשפט הגדירו את זכות הקניין ככזו אשר מקדמת את ערך החירות. אך ורק אדם שהוא בעל קניין יכול לממש את עצמו באמצעות אותו קניין כאשר הדוגמא הקלאסית הינה חדר משלך (כמאמרה של וירג'יניה וולף אשר קבעה, ובצדק, כי כדי שאישה תוכל לכתוב, היא זקוקה לחדר משלה), בית משלך אשר בתוכו אתה רשאי ויכול להתנהג כאוות נפשך, ללא, כאמור, פיקוח חברתי.

למעשה חברת בזק, כלכלית למהדרין ושואפת רווח למהדרין, בלא שנתכוונה, מעלה סוגיה חברתית בזכויות אדם על אף שכל מטרותיה הן כלכליות, היינו, להעלות את קרנה של שיחת הטלפון הביתית על פני צעקות ה''תמכור תמכור'' בפלאפון ובקולי קולות, באמצע הרחוב.

ומה המסר החברתי? ראשית, על חשיבות ערך החירות, ושנית, על הנחיצות של אמצעי קיום מינימליים כדי להגשים את ערך החירות.

נתחיל במסר הראשון – מסר חשיבות ערך החירות.


הלאה האח הגדול

מכלל הן אתה למד על לאו, וכאשר הפרסומת של בזק, שבאה לקדם את מכירותיה אך משדרת תמסורת אודות חשיבות החירות, ממחישה את היופי שבחירות האישית לעשות ככל העולה על רוחך, היא גם ממחישה, במשתמע, את השלילי ואת הפסול בגורמים, הן ממסדיים והן פרטיים, אשר מטילים צל על אותה חירות אישית שלנו. ממסדים אלו יכולים להיות ממסדים ציבוריים, כגון מוסדות כוללניים (לדוגמא מוסדות פסיכיאטרים סגורים, מחנות צבא סגורים, או מוסדות סגורים לנוער ''בעייתי'' אשר נוהגים כללי משמעת דווקניים ופיקוח חברתי הדוק על החוסים), אנשים פרטיים (לדוגמא גבר אלים אשר מפקח על כל תנועותיה של אשתו במסגרת האלימות הרוחנית אשר הוא מפעיל כלפיה), או תאגידים חצי ציבוריים וחצי פרטיים כגון מקומות עבודה אשר מפקחים פיקוח מלא על עובדיהם, למשל באמצעות השמת מצלמות במקום העבודה; ספרה של ברברה ארנרייך, איך (לא) להסתדר באמריקה, ממחיש דוגמאות קיצוניות, אך שכיחות באופן מפחיד בארצות הברית, של מקומות עבודה נוסח '1984' אשר מפקחים על עובדיהם באופן כמעט 'טלקסטיריני', (טלקסטרין הוא כלי הפיקוח של האח הגדול על אזרחי מדינת אוקיאנה אשר בו יכול הוא לצפות בכל אזרח של המדינה בביתו, תוך שהוא מצווה לו פקודות, לדוגמא להתעמל ביום מסוים ובשעה מסוימת או לשבח את האח הגדול).

וישנן גם דרכים נוספות לפיקוח על התנהגותם של אנשים בחברה והפקעת חירותם. כאלו הם מדורי הרכילות, אשר אורבים לרגע מביך בחייו של סלברטאי/איש ציבור, ומנציחים רגע זה בשיכפול מפחיד. לא מזמן צולם פוליטיקאי אוסטרלי כמדומני, כמי שתוחב את אצבעו לתוך אוזנו ושניה לאחר מכן, לתוך פיו. אין ספק שאותו פוליטיקאי, (אשר מתמודד בבחירות כל שהן באוסטרליה ועל כן העניין התקשורתי הצהוב בו), עשה זאת מבלי משים ובהיסח הדעת, ואין ספק גם שאם תשים מצלמה על כל אדם כ 24 שעות ביממה, במשך זמן רב, תוכל להנפיק אלבום מביך לתפארת של שלל תמונות מביכות ולא נעימות, אולם העיתונים, בצביעותם, הציגו ''עדות מפלילה'' זו של הפוליטיקאי המחטט (ידיעות אחרונות אף הגדיל וכיתר את התמונה בקופירייטינג ''שעווה לעיניים'') כאינדיקציה לכך שאינו מועמד ראוי שכן אינו מודע למצלמות. (אין ספק כי היה זה תירוץ של העיתונות למציצנותה הצבועה, תוך ניסיון להלביש על מציצנות זו חזות ערכית בדמות ''זכות הציבור לדעת'').

ערך החירות אם כן הינו ערך חשוב, באמצעות החירות לנהוג כאוות נפשנו אנו יכולים 'לאגור כוחות' לשים את המסכה החברתית מתי שצריך, כאשר אותה התנהגות בד' אמותנו כפי שאנו רוצים מהווה את ההפסקה בין 'הצגה' חברתית אחת לבין 'הצגה' חברתית שנייה (ז'אנר הרומנים של המאה ה 19 מצטיין בהצגת הקושי של האדם להציג מסכה חברתית בניגוד לערכיו, אופיו ומצפונו).

אך כפי שמציגה (שוב, מבלי שהתכוונה) הפרסומת של בזק, ערך החירות אינו יכול מבלעדי ערך נוסף- ערך הקניין או לפחות, הזכות הקניינית אשר מוענקת (למי שאינה יכולים לממשה בעצמם) על ידי החברה, לפרט.


אל מול כל זכות, עומדת חובה (הופלד)

פילוסופים של המשפט כגון הופלד, הבחינו בין זכויות שליליות לבין זכויות חיוביות.

בעוד שזכות שלילית היא ה''חופש מ'' ומחייבת את המדינה שלא להתערב כלל בחירותנו, (לשבת בשקט בצד ולא לעשות כלום) הרי שזכות חיובית מחייבת את המדינה או פרט אחר (אדם או תאגיד) לעשות מעשה כדי לממש זכות שכזו. בעוד שבאופן מסורתי וקטיגורי זכויות כגון חופש הביטוי, המצפון וההפגנה נתפסו כ'זכויות שליליות' אשר מחייבות את 'כולי עלמא' (כל העולם) לשבת בצד ולא להתערב, הרי זכויות חברתיות (הזכות לדיור, לחיים, לבריאות, לחינוך וכו') נתפסות כזכויות 'חיוביות' אשר מחייבות את המדינה או את הציבור 'לקום ולעשות מעשה' קרי לספק לנו חינוך, בריאות, רווחה וכדומה. זו גם הסיבה שהופלד, על 'טבלת הופלד' המפורסמת שלו אשר ממיינת זכויות משפטיות לקטיגוריות הגדיר את הזכות החיובית כ'זכות' אשר בצידה חובה של אחר למלא זכות זו, בעוד שאת הזכויות השליליות הגדיר הופלד כ''חירויות''. דא עקא, בקטיגוריות כמו בקטיגוריות, ובדיכוטומיות כמו בדיכוטומיות. הפרסומת של בזק, פשוטה יותר מטבלה של הופלד אך ריאלית וקולעת יותר ממנה, ממחישה לנו שלצורך חירות ומימוש עצמי, נדרש בית משלך (או כמו שוירגי'ניה וולף הגדירה זאת פעם: כדי שאישה תוכל לכתוב היא זקוקה לחדר משלה), ובכלל, גם לצורך חירויות ''שליליות'', כגון חופש הביטוי, ההגשמה העצמית, המימוש העצמי, החירות בכללותה, חופש ההתאגדות וחופש ההפגנה, יש והממשלה או החברה המאורגנת צריכה למלא חובה כדי שזכות זו (אשר באופן פשטני-קטיגורי נחשבה כ''שלילית'') תוכל להתממש.

כך לדוגמא, כדי לממש את חופש ההפגנה נדרשים שוטרים אשר יאבטחו את ההפגנה (ונתנה כבר בעבר פסיקה של ביהמ''ש העליון אשר קבעה כי על המדינה לממן הפגנה זו שאחרת, מתמסמס חופש הביטוי של מי שנדרש לעשרות-אלפי שקלים כדי לממן את הפגנתו הוא).

כדי לממש את חירות האדם וכבוד האדם אדם זקוק לבית, ולמינימום של קיום בכבוד (הדברים האלו נקבעו במעומעם בבג''ץ הקיום בכבוד של עמותת 'מחויבות לשלום ולצדק חברתי' אולם בג''ץ, אשר שלא בצדק מוקע כיום כאקטיביסט, לא העז לעשות צעד נוסף ולפסוק ביטול של הקיצוץ בקצבאות), וכדי לממש את הזכות לשיווין יש ומעביד צריך להשקיע אמצעים כדי לנטרל את ה'שונות הרלוונטית', כפי שנפסק לדוגמא, בבג''ץ אליס מילר.

זכות אשר בטעות נתפסת כ'שלילית', אם כן, כגון הזכות לחירות, כפי שראינו בפרסומת של בזק, גם היא זכות אשר דורשת משאבים חברתיים, ועל כן חברה שוחרת זכויות אדם אינה יכולה להסתתר מאחורי ניאו-קפיטליזם ליברטאני ולגרוס ל''שמירת זכויות אדם'' כי אין לנתק את הזכות לחירות, כבוד, הגשמה עצמית או שוויון מזכויות כלכליות אשר דורשות, מטבע הדברים והמשאבים, חובות חברתיות אשר תמומשנה מנגד כדי להגשים את אותן הזכויות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמר חשוב ונהדר
סתם אחד (יום שני, 03/12/2007 שעה 15:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק לא הצלחתי להבין כלום
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
אריה עירן (יום שני, 03/12/2007 שעה 18:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נחשפה האמת בבית המשפם לעניני עבודה .
ממשלת אולמרט הקציבה רק 100 מיליון ש''ח תוספת למערכת החינוך .
ירקו למורים בפרצוף ואפילו לא אומרים שזה גשם .
כעת נדרש אולמרט להתפטר .
לך הביתה יא מאניאק !
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שני, 03/12/2007 שעה 19:35)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הביתה''-כוונתך חזרה לליכוד?
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
אריה עירן (יום שני, 03/12/2007 שעה 19:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם שמת לב שהמילא בית היא חלק מהמילה המקבילה למילה האנגלית PRISON ?
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 7:31)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז הליכוד הוא בית כמו בית-כלא?
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
כהן (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 0:07)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה אתה חושב שהוא ראוי לליכוד?

אולמרט כבר בסוף הדרך לקראת הנפילה
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
אריה עירן (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 3:59)
בתשובה לכהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשאולמרט התמודד בליכוד הוא קיבל מקום 32 מאנשים שמכירים אותו עשרות שנים !
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 7:36)
בתשובה לכהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא אמרתי שהוא ראוי לליכוד.
אריה עירן,ימני גאה, קרא לו ללכת הביתה.
למיטב זכרוני ביתו של אהוד אולמרט הוא בליכוד ( הרי הבית בכרמיה אינו מוכן עדיין).
אז כל שאלה,תהיה, הסבר וטרוניה, נא להפנות לידידינו אריה ע.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 7:36)
בתשובה לכהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא אמרתי שהוא ראוי לליכוד.
אריה עירן,ימני גאה, קרא לו ללכת הביתה.
למיטב זכרוני ביתו של אהוד אולמרט הוא בליכוד ( הרי הבית בכרמיה אינו מוכן עדיין).
אז כל שאלה,תהיה, הסבר וטרוניה, נא להפנות לידידינו אריה ע.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
כהן (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 11:15)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זיכרונך קצר.
ביתו של אולמרט היא 'קדימה' והוא גם הצהיר זאת ודיבר על זה בגאווה (בלתי מובנת לאדם הסביר). גם אתה אם תעזוב ותמכור את ביתך, הבית הזה כבר אינו שלך.

לכן אתה מנסה לסובב את הביטוי כדרכו של תועמלן מפלגתי נמוך דרגה, כדי שאתה עצמך תיהנה מ'ההברקה' הזאת. ולגבי הבית הפרטי שלו, אני מעדיף שביתו החדש יהיה בית הכלא ברמלה, לצידו של יגאל עמיר, ביתו לשעבר של דרעי ועוד אנשים ש''תרמו'' למדינה.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 14:54)
בתשובה לכהן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז למה אריה ע. אמר לו: ''לך הביתה''?
הגיון פשוט, של תועמלן מפלגתי נמוך דרגה,צר מצח וסמוק עעורף,הוא שאולמרט אינו נמצא בביתו ואריה קורא לו,או מציע לו ללכת הביתה.
ולהיכן ילך? לביתו שאינו ביתו? לא, לביתו המוכר והחביב משכבר הימים.
ולגבי בית הכלא. איני ''משוגע'' על אולמרט. אך אני אוהב הגינות.עדיין לא נסתיימה אף חקירה נגד אולמרט בהמלצה לכתב אישום. דהיינו האיש רחוק מרמלה כרחוק מזרח ממערב. וזאת להבדיל מרוצח מתועב כמו יגאל עמיר או גנב צמרת כמו אריה דרעי.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
מישמישפוץ (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 15:48)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תגיד לי, אתה רוצה להוכיח בכוח שאתה שמאלן נמוך דרגה,צר מצח וסמוק עורף?
הסבירו לך שאולמרט הולך לביתו בכלא. מה לא ברור פה?

תגיד לי, אז למה משה קצב הורשע על ידך בטרם משפט?
כי אתה באמת שמאלן...... וגומר.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 18:34)
בתשובה למישמישפוץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני,לפחות,לא פוץ.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
קציצה לגובה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 20:55)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא לא טען שאתה פוץ?

אז תירגע.
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
אריה עירן (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 16:36)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההבדל בין חכם ל''חוכמולוג'' הוא ביחס שכל אחד מעניק למידע . ביתו של אולמרט הוא מקום מגוריו . אתה יודע זאת . גם כאן אתה יכול לטעון שהוא עושה זאת כל יום כמו מישהפסיקו לעשן אלפי פעמים .
היות ולא הבנת את כוונתי במשפט הפשוט כי אתה לא מבין טקסטים אז אסביר לך באריכות . אני קורא במשפט ''אולמרט לך הביתה'' למר אהוד אולמרט , ראש ממשלת ישראל להפסיק לכהן כראש ממשלה , על ידי הגשת מכתב התפטרות כנדרש בחוק . הוא ראוי ללכת לבית כלא מכמה סיבות . אם ירצה השם הוא גם יגיע לשם .
הבעיה שלנו האזרחים שבינתיים הוא ממשיך לכהן בתפקידו ולגרום נזקים לישראל בכלל ולאזרחי ישראל בפרט .
_new_ הוספת תגובה



מדינת ישראל נגד ממשלת ישראל
ע.צופיה (יום שלישי, 04/12/2007 שעה 18:40)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האאא.
אז למה לא אמרת?
ונאחל,בבוא חג חנוכה,למר נתניהו, אריכות ימים ושיבה טובה בישיבתו היכן שהוא נמצא עכשיו.ויהיה רק טוב למדינת ישראל ולאזרחיה,אשר בחוכמתם,הושיבו אותו שם .
ולך אריה עירן,חג חנוכה שמח.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי