פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בכיוון ההפוך
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 31/01/2008 שעה 2:14)


בכיוון ההפוך

אלכסנדר מאן



במסגרת כל אותם הרהורי פוסט-אנאפוליס שתוארו לעיל, צצה ועלתה בהמשך בראשי שאלה שבתחילה נראתה לי הזוייה לגמרי, אך בהמשך קיבלה תחושה של מציאות אפשרית במסגרת עלילות 'המזרח הפרוע', אשר משום מה תמיד מצליחות להפתיע את החשיבה המערבית השאבלונית:

וכי מי יכול להבטיח לחיילים הישראלים השומרים והמקיפים את הרצועה ו/או לפוליטיקאים השאננים בציון, כי נחשול אדם זה שפרץ למצרים לא ישנה ישנה את צעידתו לכיוון... ישראל, למשל? האם למישהו יש ערובה לכך?

מה היה קורה לו העזתים היו מרכזים כחצי מליון אנשים ללא נשק שהיו מתחילים לצעוד לכיוון מעבר ארז, ובידיהם דגלים לבנים? האם יש למישהו בכלל תוכניות מגרה עבור צונאמי אנושי מסוג זה? האם מישהו מעלה בדעתו איזה אירוע תקשורתי בינלאומי היתה יוצרת דינאמיקה שכזו?

הרי ברי לכל בר דעת כי ישראל במצב שכזה לא תוכל לעשות דבר, אבל פשוט שום-כלום, שכן אף מדינה דמוקרטית בעולם לא תעז לטבוח בשידור חי בהמוני אנשים, שבמקרה דנן היו מתקהלים ומנסים לעלות על מחסום ארז, לדוגמא, ומשם ממשיכים בצעידה צפונה. זהו הרי הסיוט האמיתי בכל סיפור מסוג זה, ובהחלט ייתכן שמה שקרה אמש למצרים עלול לקרוא מחר גם לישראלים.
גרוע מכך: על ידי סדרה של מהלכים מסוג זה היתה תנועת החמאס משנה לגמרי את עורה ונתפשת לפתע כמעין העתק מאוחר של מהאטמה גנדי, שכן עצם הרעיון של 'התגברות על חומה' באמצעי שלום, לכאורה, היה גורם באירופה לרטט רציני שמזכיר את נפילת מסך הברזל, וכנראה גם בארצות הברית. ההכרה בתנועה זו היתה הופכת לשאלה של זמן על רקע התמונות הזורמות מהשטח, וכל רעיונותיה והצהרותיה היו מתנדפים אל מחוזות השיכחה.

האם ישנם גורמים בישראל שעורכים סימולציות אפשריות לגבי דברים מסוג זה, או שמא סמוך-הגדול כבר ידאג למצוא פיתרון? כמה זרקוני וסילוני מים צריכים כדי לעצור את צעידתם של מאות אלפים? ואולי קצף דבקי ו/או דבק קצפי הוא הפיתרון...? ולהיכן נעלמה החצצית המפורסמת? האם המוח היהודי המפורסם יצליח למצוא את פטנט-המנע הדרוש מבלי לערב דגל שחור משחור, חו''ח? האם מישהו חושב שלסיטואציה מסוג זה ישנו כלל 'פיתרון'?

לשון אחר: מסופקני אם מישהו כלל נותן דעתו למצב מסוג זה, ועל כן חרד מראש לכל הזיית סטרנג'לאב בדבר 'פיתרונות יצירתיים' בנדון.

פירושו של דבר הוא שמצב סיר הלחץ הנוכחי מסוכן לכל הצדדים, וכי מדיניות של מצור יכולה להשיג תוצאות הפוכות לגמרי. אני חוזר וטוען כי עדיף היה, לשיטתי, להעניק לעזה איזה סוג של הכרה אקס-טריטוריאלית, אשר במסגרתה היו תושבי המקום מנסים 'להיפתח' אל העולם (על ידי נמל ימי ושדה תעופה) – ואולי על ידי כך מקבלים תחושה של דברים שאותם לא כדאי להפסיד. זה אולי מסוכן, יאמרו אחדים – אך לא פחות מסוכן להבנתי להמשיך במצב כליאה חסר כל תקווה מסוג זה.

הגבולות לישראל, אם כך, יכולים אמנם להישאר סגורים, אך יש לאפשר לעזתים לקחת את גורלם בידם ולהתיר להם לייבא ולייצא את הדברים שבהם יחפצו, עם מחיר בהתאם. רצוי, כמובן, שהגבול למצרים ימשיך ויישאר גבול פתוח, שכן גבול פתוח מסוג זה הנו הערובה הטובה ביותר למצב של מצור-חלקי בלבד, לא כל שכן עשוי בעתיד להוות את המסדרון האלטרנטיבי ל'מעבר הבטוח', עליו השלום.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  את הרעיון שכתבת כאן כתב אבנרי לפני 40 שנה .  (אריה עירן) (17 תגובות בפתיל)
  שאלות  (ע.צופיה) (14 תגובות בפתיל)
  שאלה מעניינת  (עמיש) (19 תגובות בפתיל)
  יהיה פוגרום !  (יחזקאל , הרצליה) (30 תגובות בפתיל)
  תגידו, ירדתם כולכם מהפסים?  (יוסלה ) (11 תגובות בפתיל)
  עירן, למה שלא תהפוך את ''זעמך'' לחרב ותלחם מול לוחמים?  (מיכאל שרון) (4 תגובות בפתיל)
  סליחה. ושוב סליחה, התרשמתי מהטון הכללי, והחמצתי אמירות ספציפיות  (מיכאל שרון) (18 תגובות בפתיל)
  איום מציאותי VS מציאות מאויימת  (אלכסנדר מאן) (2 תגובות בפתיל)
  זמר אנטי פטריוטי  (מיכאל שרון)
  הורה תעצומות (הפעם - מנוקד)  (מיכאל שרון)
  כיום צה''ל נערך  (דוד סיון) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי