פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מה על ישראל (לא) לעשות בעזה
ענבל בר-און (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 17:00)


מה על ישראל (לא) לעשות בעזה

ענבל בר-און



האם ניתן להשיב חביתה לביצה?

בעוד דו''ח וינוגרד נידון, ובעוד מדברים על ''חסימה מחדש של מעבר רפיח'', דומה כי נשכח כלל יסוד מהותי בטבע הבריאה: לא ניתן להחזיר חביתה לביצה. פריצת מעבר רפיח וגבולה הדרומי של עזה ממחיש עד כמה מוגבל הכוח הצבאי, הביטחוני. ישנה מגבלה לכוח הצבאי, ומעבר רפיח הפרוץ הינו ראייה לכך.

מדברים על מבצע צבאי צפוי בעזה, ובו בזמן דנים בדו''ח וינוגרד אשר דן ב''כיצד פעל הצבא'' ו''כיצד פעל הדרג המדיני בתיאום עם הצבא'' תוך התעלמות מן הראיות אשר מוצגות בפנינו קבל עם ועדה בחדשות הימים האחרונים, ולפיהן מה שניתן להשיג בכוח צבאי הוא מוגבל.

דרושה הסברה. פריצת המעברים בעזה ושורת הפיגועים שודאי תהא מנת חלקנו בחודשים הקרובים הינה הזדמנות לשינוי קונספציה: לא רק כוח צבאי אלא גם כוח הסברתי. ידיעות חדשותיות בעיתונות המקוונת מציגות לנו תצלומי חגיגות בעזה בעקבות הפיגוע? מדוע לא לשכפל תצלומים אלו, לקריין אותם, לערוך אותם בוידאו ולשגרם מייד לכל כלי התקשורת העולמיים? מדוע לא להשתמש בצעירים ישראלים או אף בפנסיונרים כדי שהללו יפיצו סרטוני הסברה באינטרנט לכל מקום אפשרי בחו''ל? מדוע במקום להוקיע בפומבי צעירים ישראלים אשר אינם מתאימים לשירות צבאי (באמת) כמשתמטים, לא לאפשר להם לעבוד ב'חיל הסברה' ישראלי חדש? בעידן שבו גורלה של ישראל מוכרע, בין היתר, במועצת הביטחון של האו''ם, אשר בתורה מושפעת מדעת קהל במדינות אשר חברות במועצה, להסברה חשיבות לא פחות גבוהה מאשר ל'ביטחוניזם'.

מעבר הגבול ברפיח שקרס אינו הזדמנות להחזיר את החביתה לביצה, קרי לתקן מה שלא ניתן לתיקון, אלא הזדמנות לשנות כיוון, ולהסביר. הסברה היא חיונית כי מה שניתן להשיג ע''י הסברה, יחסוך את הצורך להשיג זאת בכוח צבאי ובכך ייחסכו חיי אדם.

דו''ח וינוגרד דן בשליחת כ-‏33 צעירים אל מותם, בשל החלטה נפסדת של ראש ממשלה, ומתעלם מן העובדה שעצם ההישענות של מדינת ישראל, מדינה שהתקשורת כלפיה מסיתה במיוחד, על כוח צבאי בלבד, תוך הימנעות מהקמת מערך הסברה מקיף – גורמת לפגיעה עוד יותר שיטתית, מקיפה ומתמשכת בחיי אדם בטווח הרחוק, כי את פירותיה הבאושים של היעדרה של הסברה אנו קוצרים בדמים.

האם תקציב ההסברה של מדינת ישראל מגיע לכדי עשירית לפחות מתקציב הביטחון? מאית מתקציב הביטחון? התשובה ברורה, התשובה היא לא. לו רק תקציב ההסברה של ישראל יגיע לכדי כמאית, עשירית משיעור תקציב הביטחון, ישראל תשפר מעמדה בעולם, תחסוך אבדות (שכן תשיג באמצעים הסברתיים מה שניתן בקושי להשיג באמצעים צבאיים) ותשפר את בטחונה.
הסברה מקיפה אודות הנעשה בעזה, על אלימות החמאס, על קיצוניותו, יכולה להוביל לפתרון מדיני מוסכם לגבולות בעזה אשר יזכה לאהדת העולם. אין צורך לצאת במבצע צבאי לעזה כל עוד יש פתרון חלופי: להקים חיל הסברה ולהתחיל להסביר (הסברה אינה צריכה להחליף כוח צבאי אלא חייבת להיות כינור נוסף לכוח זה. מקום בו תידרש הפעלת כוח צבאי, הסברה יכולה להכשיר את הקרקע ולהפחית את הגינוי הצפוי של ישראל בעולם).

על ישראל להקים מחלקת DVD של עריכת סרטים ולהתחיל לאסוף חומרים: על ישראל לאסוף קטעי וידאו מפיגועים (תוך הימנעות מפגיעה בצנעת הפרט של קורבנות, והימנעות מהצגתם לראווה וכו'), קטעי וידאו מ'חגיגות שמחה' בעזה למראה הפיגועים, קטעי וידאו שבהם מחבלים ''עם דם על הידיים'' מתראיינים ומצהירים שברגע שישוחררו יחזרו לפגע. יש לגייס אנשים מוכשרים למעבדות DVD ועריכת וידאו, יש לשכור קופירייטרים ותסריטאים ופרסומאים מוכשרים ולהתחיל לעבוד: לגזור, לחתוך, להדביק, לחבר, להקרין, לקריין, להוסיף קול וצבע וקריינות וקטעי קישור וליצור סרטים אשר מציגים את סכנת החמאס בעזה: אסור לדלג על מפגן האכזריות של החמאס בעזה כלפי הפתח מהימים שבהם תפס החמאס את השלטון בעזה בכוח, יש להציג קטעי קישור המראים כיצד חמאס מפר כל הבטחה ואין לסמוך עליו. יש להציג את האכזריות של חמאס כלפי אזרחים עזתיים, את השימוש שהוא עושה בהם לצרכיו שלו, את דחיפתו אותם לחזית כדי להשיג רייטינג תקשורתי חמסי תוך זלזול בחיי נשים וילדים. יש להציג את קשריו עם אלקעידה, את האכזריות שלו כלפי עזתיים ברצועה אשר אינם מקפידים על הלכות הדת המוסלמית, את אכזריותו כלפי מתנגדי משטר, את העינויים שהם מנת חלקם של מי שנחשדים שאינם מ'אנשי שלומו' של החמאס. יש להציג הכל, על משרד החוץ של ישראל לרכז קטעי וידאו, לשכור תסריטאים, עורכי וידאו, קריינים וקופירטיירים, מידענים מוכשרים, ולהתחיל להפיק סרטים.

על ישראל לא רק להפיק את הסרטים, אלא גם להפיץ את הסרטים: אם יש יורדים בחו''ל, זה אינו הזמן להטיף להם על כך שהם ''נפולת של נמושות'' שירדו מהארץ (או לפתות אותם בהטבות מפליגות לשוב הנה בשנת ה 60 לקום המדינה, יש מספיק קשישים ועניים בארץ אשר זקוקים לכסף הזה): על משרד החוץ ליצור עם היורדים ועם המטיילים בחו''ל קשר, ולצייד אותם בעשרות תקליטורי DVD. ישראלים בחו''ל יכולים לעמוד בקרנות רחוב, בדוכני הסברה, ולהפיץ סרטי DVD אלו. בני נוער אשר זמנם הפנוי בידיהם יכולים לשבת אל מול האינטרנט ולהפיץ סרטונים אלו ברשימות תפוצה, להיכנס לצ'אטים ולקבוצות דיון ולהסביר את ישראל.

עידן בוש תם (עם כל מגרעותיו, הוא היה חלון הזדמנויות פרו ישראלי שמי שמפספס אותו, כושל כשל חמור מהכשלים אשר עליהם דנו בוינוגרד), ברק אובמה יכול להיות הנשיא הבא של ארצות הברית, והסברה היא הדבר היחידי ש''יציל לנו את התחת'', במרוץ שיפור העמדות שלנו אל מול העולם הערבי באמריקה תחת שלטונו (הדי צפוי) של אובמה.


ראשיתה של הסברה מופלאה

ישנן מס' יוזמות ראויות. לא מזמן התבשרנו כי תושבי שדרות צוידו במצלמות דיגיטליות ומתעדים את קרותיהם מרגע הישמע אזעקת 'צבע אדום' ועד לרגע חלוף הסכנה. זה צעד ראוי, אלא שצריך לשכפל אותו בכמה עשרות פעמים.

לא יתכן כי כנגד הסתה מסיבית כנגד ישראל בעולם, וכנגד הסברה פלשתינית פעלתנית, ישראל, אשר בה כל כך הרבה כישורים בתחום ההסרטה, הקופירייטינג והדוברות, תיוותר עירומה מהסברה.


הסברה ושלום ככלים שלובים

בשלב זה ישיב לי ודאי טוקבקיסט, ובצדק, כי את פשעי המלחמה של ישראל לא ניתן להסביר. זה נכון. לא ניתן להסביר הטלת פצצות מצרר על לבנון. ניתן רק להתבייש בכך, להכות על חטא בשל כך, ולהרכין ראש בצער למשך דורות בפני אזרחים לבנונים תמימים על הפשע הזה, שלמרבה הצער, כמו מחדל ההסברה, גם הוא לא נחקר בוינוגרד.

לא ניתן להסביר את הכיבוש, את המחסומים, את גזילת הקרקעות (ראה ערך דו''ח טליה ששון) בשטחי הגדה. בעידן המידע, להבדיל מעידן שנות החמישים שבו תעמולה סטליניסטית חגגה בקצה הצפון מזרחי של העולם, לא ניתן ''לעשות צחוק'' מהקהל.

הסברה ישראלית לא תיכון אלא אם כן יעשה שלום. שלום לא יוכל להיכון אלא אם כן תיערך הסברה. הימין מלין, ובצדק, כי שלום עם שכננו, יכול לסכן את מדינת ישראל, אשר עלולה להיוותר עירומה מערובות ביטחוניות. ישנם אנשי ימין אשר אין להם כל מטרה לשלוט בפלשתינים או להפקיע את אדמותיהם אך הם חוששים, ובצדק, כי מי שרוצה היום את יהודה ואת שומרון ירצה מחר את תל אביב. בניגוד לאנשי שמאל מסוימים אשר כל פעם שהם שומעים עמדה ימנית הם ימהרו לרשרש ברעשן (משל שמעו את שמו של המן), לטעמי יש רציונל בחשש זה. הוא אינו בלתי סביר. מערכת החינוך ברשות הפלשתינית אינה מכירה בישראל, ומסמנת את 'פלשתין' כשטח שמן הים לירדן, ללא קו ירוק, מה שמאושש את חשש הימין, והופכת אותו לסביר ביותר. (שרת החינוך שלנו, אשר מלינה על העדרו של קו ירוק בספרים שלנו, שוכחת להלין על העדרו של קו זה בספרי הלימוד של הצד השני).

כיבוש הוא דבר אכזרי ולא אנושי אשר גורם סבל לאוכלוסיה פלשתינית. הוא מסכן את אופייה של מדינת ישראל הן כמדינה יהודית (יוצר רוב פלשתיני בין הים לירדן) והן כמדינה דמוקרטית (חוק נפרד ליהודים ולפלשתינים אינו אלא אפרטהייד, ושום מילות צחות כגון 'שהכיבוש זמני' לא תכסנה על כך).

דומה כי הפתרון לחשש הממשי והסביר ולפיו לאחר שניתן לפלשתינים מדינה בגבולות 67' הם ידרשו עוד ועוד, הינו הסברה. הסברה שלא תסביר את הכיבוש, אלא תסביר את צדקת דרכה של התנועה הציונית ואת צדקת הרעיון הציוני מיסודו, הסברה אשר תציג בפני העולם את הסכנות שבהקצנה פלשתינית, הסברה אשר תחשוף בפני העולם את חבית הנפץ אשר טמונה בנקודות הקיצון באוכלוסיה הפלשתינית, היא זו שתהיה רשת הביטחון שלנו מפני דרישה פלשתינית ל''עוד'' לאחר שניסוג לגבולות 67'.

נכון, הכיבוש מקצין את הפלשתינים, אך לא הכיבוש לבדו עושה כן. בחברה הפלשתינית יסודות פונדמנטליסטים אשר רושפים שנאה לישראל עם או בלי כיבוש: לא רק משום שאנטישמיות מטבע יסודה מתאפיינת בשנאת יהודים במקומות בהם כף רגלו של יהודי לא דרכה (מדינות באפריקה ובמזרח התיכון), אלא משום שבחברה המוסלמית פלשתינית יסודות קיצוניים ופונדמנטליסטים, יתקיימו ללא קשר למה שישראל תעשה/לא תעשה (ולראייה, היו פיגועים של 'פדאיון' גם טרם ה''כיבוש'' ב-‏67').

בניגוד לאנשי שמאל חד צדדים אשר רואים בשנאת הפלשתינים אותנו כפרי הבאושים של הכיבוש בלבד, סבורתני כי שנאת הפלשתינים אותנו הינה פרי באוש 'מעורב' אשר נובע הן מגורמים בחברה הפלשתינית עצמה, והן מן הכיבוש, שהוא רע מיסודו.

על כן, שלום לא ייכון ללא הסברה. והסברה לא תיכון ללא שלום; הסברה בתורה, הגם שתופנה לאירופה ולארצות הברית, תשפיע על מדיניות פנים פלשתינית. כשנסראללה מציג את נאום 'חלקי הגופות' הדוחה שלו, הוא מבצע את אימפרוביצית הבחילה הזו משום שהוא יודע כיצד תגיב התקשורת הישראלית (למזלנו, הפעם הורים שכולים לא נכנעו למניפולציה). אין ספק שכאשר פלשתינים ידעו שכל חגיגה בגדה או בעזה בעקבות פיגוע, מצולמת ומשוכפלת במיליוני עותקים, תוך דברי הסבר על כמה לתרבות ה'שהידים' שורשים בתרבות הפלשתינית מוסלמית, גם ללא קשר למה שישראל עושה, הפלשתינים יתאימו את עצמם לרוחות החדשות ולא יעשו מעשים אשר יעכירו את יוקרתם בתקשורת העולמית. בשל האינטראקטיביות של כלי תקשורת כגון אינטרנט או תוכנית טלוויזיה בשידור חי אשר מזמינה צופים לטלפן אליה, אין ספק שהסברה יכולה להפוך לכלי להידברות בין אזרחים משני הצדדים, במקביל או ללא קשר להדברות ה'רשמית' בין המנהיגים, ובכך גם לתרום לשלום.

קישורים:
  • הטור של יוסי עבדי, אשר דן בצורך החיוני בהסברה ישראלית
  • ישראל ראויה לחרם הבריטי, כי אינה מסבירה את עצמה
  • הרציונל שבהסברה
  • שבויים בקונספציות
  • הסברה אם כן, תהא רשת הביטחון של השלום, הבטוחה של ישראל שיד מושטת לשלום לא תהא היד אשר משחררת את הכדור מן הנצרה לעבר רכותינו אנו. השלום, מצדו, יהא הבסיס אשר על סמכו, ואך ורק על סמכו ניתן יהא לקיים הסברה (כי לא ניתן להסביר מחסומים ופצצות מצרר). על ההסברה והשלום 'ללכת יחדיו' ככלים שלובים, תוך הפחתת ההיסמכות על הכוח הצבאי לבדו. לבטח תושג בדרך ההסברה תועלת רבה יותר לישראל, תוך חסכון בחיי חיילים.

    בנסיבות של פריצת מעבר רפיח, מעבר מקונספציה של כוח לקונספציה של הסברה (ושלום) אינה אלא צו השעה.




    חזרה לפורום

    הצגת המאמר בלבד
    הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
     
     


    לא הבנתי
    ע.צופיה (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 17:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    נניח שנגייס כל נער ופנסיונר,עם מצגות ותמונות וחלקי קאסמים,נשלח אותם לחו''ל והם ישכנעו את כל העולם כי הצדק עימנו.
    איך זה יפסיק את הקאסמים?
    איך זה יגרום לנאסראללה לשחרר את שבויינו?
    _new_ הוספת תגובה



    סלט הסברתי
    יובל רבינוביץ (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 17:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אין לי התנגדות לטיעון המרכזי של הכותבת על הצורך בהסברה, אך היא מערבת מין בשאינו מינו ויוצרת סלט קשה לעיכול סביב הטיעון הבסיסי.

    וכי באיזה אופן מוכיחה פריצת מעבר רפיח את מגבלות הכוח הצבאי? האם הצבא ניסה למנוע את פריצת הגדר ונכשל? להיפך. רק הסתלקותו של הצבא מציר פילדלפי אפשרה את פריצת המעבר, היות שהמצרים מצידם לא עשו שום מאמץ למנוע זאת.

    הכותבת מפליגה הלאה בנסיונותיה להתאים את המציאות לתמונת עולמה:
    >„דו''ח וינוגרד דן בשליחת כ-‏33 צעירים אל מותם, בשל החלטה נפסדת של ראש ממשלה”
    דו''ח וינוגרד קבע שההחלטה של ראש הממשלה היתה סבירה.

    >„האם תקציב ההסברה של מדינת ישראל מגיע לכדי עשירית לפחות מתקציב הביטחון?”
    דמגוגיה במירעה. יש להקצות תקציב להסברה. התקציב צריך להתאים למטרות ההסברה. תקציב הבטחון אמור להתאים לצרכי הביטחון. אני לא יודע מהו היחס הנכון ביניהם. אולי 1:1, אולי 1:100,000. לא ידוע לי על מן מפתח שכזה.

    >„לא ניתן להסביר את הכיבוש, את המחסומים”
    בוודאי שניתן. הם מחוייבי המציאות ובמידה זו או אחרת קיימים בכל כיבוש.

    אם הכותבת בעד הסברה, אני תומך בה. אם היא מתנה את זה שנקבל את דעותיה בתחומים אחרים – אני מוותר.
    _new_ הוספת תגובה



    עזה כמוה כשפופרת .
    אריה עירן (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 18:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    צריך ללחוץ בצפון והפלסטינים ימצאו בדרום . כל היתר שטויות .
    _new_ הוספת תגובה



    לגב' בר-און
    אנונימי (תומך עירן המציאותי) (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 18:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כתבת: ''פריצת מעבר רפיח וגבולה הדרומי של עזה ממחיש עד כמה מוגבל הכוח הצבאי, הביטחוני. ישנה מגבלה לכוח הצבאי, ומעבר רפיח הפרוץ הינו ראייה לכך''.
    ראשית, נדמה לי שנכון לכתוב ''ממחישה'', ולא ''ממחיש'', משום שפועל זה נסוב על ה''פריצה'', שהיא נקבה.
    אבל אלה זוטות.
    מה שרציתי באמת לשאול ביחס לפסקה הנ''ל הוא זה: האמנם פריצת החמאס לגבול המצרי מהווה ראייה למגבלת הכוח?
    יש כאלה הסבורים, כמוני, שדחיקת הפלשתינאים לתחומי מצרים הינה מטרה ראויה ורצויה. סוג של טרנספר, שיש לעודד אותו עד כדי כך, שהפלשתינאים יבחרו לשבת *דרך קבע* בתחומי מצרים.
    האם פריצת הגבול ונהירת המוני פלשתינאים לתחומי מצרים אינה מוכיחה דווקא את *יעילות* השימוש בכח, לפחות אליבא דאלה המעונינים בטרנספר של הפלשתינאים?
    אתמה.
    _new_ הוספת תגובה



    לא ניתן להשיב חביתה לביצה
    לחמניה חמה (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 21:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ולכן על ישראל לאכול אותה. היציאה הבלתי מוסדרת מעזה ובעיקר יצירת מצב בלתי סביר לאחריה ותמימות כאילו ישראל יכולה לפקח על עזה מארבעת עבריה, הכניסה אותנו למילכוד שאנחנו נמצאים בו היום.

    • גבול עזה - מצרים כבר לא פילדלפי ולא יהיה פילדלפי. זה משהו חדש שמתהווה בין החמאס למצרים וכמעט ללא שליטת ישראל. ישראל צריכה לקחת בחשבון שהחמאס הצליח ליצור קשר בלתי אמצעי וסביר עם המצרים, וישראל לא תוכל מעתה להציב גבולות למצרים. נקודת המפגש של האינטרסים של החמאס ומצרים הם שיתנו תוצאות בשטח. ככל שמצרים יהיה איכפת לה מישראל, כך ישראל תוכל להשפיע אבל רק דרך מצרים. הגענו למצב חדש ומסוכן.

    • הסברה ישראלית דרושה. הבעיה שהפוליטיקאים שלנו לא יודעים מה להגיד ועד שהויכוח ביננו לא יסתיים לא נוכל גם להסביר בצורה סבירה. ההסברה לא צריכה להתעורר במשבר ולהירדם כשהוא דועך. הסברה היא דבר סיסטמטי שפועל בקצב גבוה כל הזמן וזו תורה שלמה של פעילויות נדרשות ברמות שונות וברבדים שונים. אנחנו צריכים לפעול בהסברה פורמלית ולא פורמלית, הסברה אקטואלית והסברה רוחבית ומקיפה. ועוד. אבל זה כנראה שלא נראה חשוב לפוליטיקאינו.

    אבל אל תערבבי הסברה בלחימה. עם הסברה לא נלחמים בחמאס ומנצחים. הסברה זה מכשיר תומך במימוש האינטרסים האסטרטגיים של מדינה אבל זה לא האינטרס עצמו.

    הסברה יכול גם כל אחד מאיתנו לעשות. נניח אם כל אזרח ישראל ציוני היה מתנדב לשבת כל ערב כשעה מול המחשב שלו ולהגיב ב-‏5 פורומים ובלוגים. כך כל ערב היו מתיישבים להם נניח מיליון איש וכותבים כ-‏20 הודעות, לינקים ב-‏5 פורומים ובלוגים מרכזיים. חומרים היו מועברים ביננו וכל אחד היה משנה את הנוסח באופן שמתאים לו כדי לתת תביעת אצבעות פרטית להודעה. מחלקים את האתרים והבלוגים בין הישראלים, חלק מקבלים את אותם אתרים ובלוגים כדי לתת נפח לדיעות פרו ישראליות, כדי שיירשמו תגובות אוהדות לידיעות פרו ישראליות. ואז מדובר שבכל ערב ישראלייהיו 20 מיליון הודעות פרו ישראליות לפחות בכמה עשרות אלפי פורומים ובלוגים. שמעתי כבר על קבוצות אזרחים שעושים את זה.
    יש לי חבר שפותח כל ערב את המחשב בשליפת 'גוגל' - בלוגים עם מילת חיפוש Israel ופשוט עולים לו כל הבלוגים שאחרונים שכללו ברודאותיהם את Israel והוא פשוט מגיב לכתבות ומשתתף בדיונים. חצי שעה - שעה כל ערב והוא מול הטלויזיה והוא פשוט משתולל שם בנט.

    • אינני יודע איך עניין המשתמטים נכנס על ידך לויכוח הזה. הוא בכלל לא רלוונטי לענייננו. אם כי אני חושב שמשתמטים מתרומה לחברה, אז החברה צריכה להשתמט מלתרום להם.

    • הסיפריה הלאומית בירושלים אוספת כל חומר שנושאו הוא ישראל. גם אאודיו וגם שמע וכמובן כל דבר כתוב. בהחלט באתר האינטרנט של הספריה הלאומית יכולים להישמר הקבצים לשימוש כל אחד.

    • הפצת סירטוני DVD על ישראל: למה לא לתת אותם לכל מי שעובר בנמל התעופה? למה לא להפיץ אותם חופשי באינטרנט?
    הבעיה היא לא הדרך, אלא ההחלטה ללכת בדרך. בינתיים כל ממשלות ישראל חשבו שההסברה אינה הכרחית ושלא כדאי להשקיע בה כסף.

    • את מסבירנית גרועה בכך שאת נופלת לבור של עצמך ומיד קובעת כי ''פשעי המלחמה של ישראל'' לא ניתן להסביר. את כבר מודה שאת פושעת, רוצחת ואימפריאליסטית ועכשיו תנסי להסביר למוסלמי בלבנון או בגרמניה שטוב, בסדר, אנחנו מרכינים ראשנו בצער. איזו מן הסברה זאת? זה טימטום, תסלחי לי.

    נניח גם אם היית צודקת, הסברה טובה לא נופלת מיד לתעמולת האוייב. וכמובן שאתה טועית, כי אולי ההסברה של החזבאללה עבדה עליך. הייתי שמח את היית מביאה פה לפני הפורום את המספרים הידועים של ההרוגים בלבנון וחלוקתם לאזרחים, לאנשי חזבאללה. יש לך שאת כל כך מצטערת עליהם?

    • איזו מן הסברה את רוצה אם את קובעת ש''לא ניתן להסביר את הכיבוש, את המחסומים, את גזילת הקרקעות (ראה ערך דו''ח טליה ששון) בשטחי הגדה.'' מה הקישקוש הזה? אם את רוצה להסביר לכולם שאנחנו כובשים ורעים אז אל תסבירי כלום, תני לפלסטינים להסביר. הם עושים תעמולה נהדרת. תעמולה שכנראה הצליחה לעבוד גם עלייך.

    • ועוד טענה מוזרה את מקריצה לנו כשאת כותבת ''הסברה ישראלית לא תיכון אלא אם כן יעשה שלום''. מה הקשר בין שלום להסברה? האם אין הסברה במצבי מלחמה? את ממש לא רצינית.

    בקיצור נראה שניכשלת בלהביר את עצמך. התחלת פחות או יותר בסדר ופשוט החל מהאמצע את גולשת בירידה ברמת העניין והכתיבה. חבל.
    _new_ הוספת תגובה



    לא ניתן להשיב חביתה לביצה
    אריה עירן (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 21:44)
    בתשובה ללחמניה חמה
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    זו הסיבה שאבא שלה שר האוצר אצל אולמרט הכושל .
    _new_ הוספת תגובה



    לא ניתן להשיב חביתה לביצה
    לחמניה חמה (יום שלישי, 05/02/2008 שעה 22:45)
    בתשובה לאריה עירן
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    באמת? לא הייתי מצפה מביתו של כתיבה כל כך גרועה.
    _new_ הוספת תגובה



    הבא להרגך השכם והרגהו נקודה
    soria (יום רביעי, 06/02/2008 שעה 22:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ההסברה של ישראל בגולה מאד חלשה ! כששאלתי מדוע השיבו לי ישראל לא צריכה לתת הסבר לפעולות שלה , ישראל למרות היותה ארץ דמוקראטית , עדין תלויה בארצות הברית ולצערי בדעת קהל עולמית ,יחדיו אלו עשו אותה למעשה חלשה!!!! כי כל דבר מתוקשר ומצולם לו נהגה ישראל ביותר חשאיות ופחות שוויץ היה יותר טוב, לדוגמא מלחמת לבנון האחרונה, הטייסים היו צריכים לודא חלילה וחס פגיעה באזרחים טרם הפצצה עי הפצת כרוזים עם כל הכבוד כך לא מנהלים מלחמה ועם כל הכבוד לועד ת וינגרוד אולי חשבתם אולמארט לא מתפטר עקב לחץ אמרקאי רבותי ישראל לדעתי תלויה מאד באמריקה ! עזה כתבתי בפורום אחר טרם היציאה שגם אני חשבתי הנה באה הישועה אך כתבתי גם כי באזור הנגב הקרוב יהה צבע האדמה אדום.והנה נוסף גם חל לכיש אין מנוס מלכבש את עזה בשנית או שלישית חשוב יותר להיות עצמאיים ולא לשים ז על מה חושבים כולם בארץ ובעולם כי שמדובר במלחמת קיום כל הדרכים פתוחות ..הבא להרגך השכם והרגהו כך נהג נכונה קצין המשטרה בדימונה
    _new_ הוספת תגובה




    חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

    חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


    מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



    © פורום ארץ הצבי