פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לקוסוברים, הידד!
אורי אבנרי (יום ראשון, 24/02/2008 שעה 19:00)


לקוסוברים, הידד!

אורי אבנרי



נהג סרבי נוסע בכביש המהיר נגד הכיוון. הרדיו פועל. לפתע מודיע הקריין בהתרגשות: ''אנחנו מפסיקים את השידור כדי למסור אזהרה דחופה. בכביש המהיר נוסע נהג מטורף אחד נגד הכיוון!''

''אחד?'' קורא הנהג הסרבי, ''כולם!''

''וואו!'' הייתה המחשבה הראשונה שלי, כשידיד סרבי סיפר לי את הבדיחה, ''כמה שהם דומים לנו!''

ואכן, למרות שסרבים וישראלים שונים מאוד, נדמה שיש ביניהם כמה קווי-דמיון. שני העמים מאמינים ש''העולם כולו נגדנו''. שניהם משוכנעים לגמרי בצדקתם המוחלטת, גם כשכל העולם אומר את ההפך.

כמו הישראלים, גם הסרבים שקועים לגמרי בעבר שלהם. להם, כמו לנו, העבר חשוב מההווה. העתיד הוא בן-ערובה לעבר רחוק.

לפני הרבה מאות שנים ישבו הסרבים בקוסובו. שם עמדה, לדבריהם, עריסתם הלאומית. שם אירעביוני 1389 המאורע המכונן של אומתם: הקרב הגדול נגד התורכים העות'מנים. העובדה שהסרבים נחלו באותו קרב תבוסה ניצחת אינה גורעת מדבקותם בזיכרון זה. גם לא חשוב להם שלאחר מכן השתרש בארץ עם ממוצא אלבני. בעיניהם, העם היושב בקוסובו מדורי-דורות הוא ''נוכרי'', הארץ היא ''ארץ אבותינו'', ה''שייכת לנו מפני שככה זה לפי הדת שלנו (הפרבוסלאבית, במקרה זה).'' לא מזכיר משהו?

במלחמת-העולם השנייה גברה תחושת השותפות בין הסרבים והיהודים. לבנו היה, כמובן, עם טיטו ואנשיו האמיצים. היהודים שהצליחו להימלט אל האזורים המשוחררים של טיטו ניצלו מהשמדה. סרבים ויהודים נרצחו ביחד במחנות-הריכוז הקרואטיים, שעלו באכזריותם אף על אלה של הגרמניים (קצין ס''ס בכיר הביע בחילה מהנעשה שם).

מותו של טיטו וקריסת המשטר שלו לא ערערו את השותפות. להיפך. אנשי הימין שלנו ממש התאהבו בסלובודן מילושביץ. אריאל שרון הכריז בפה מלא על תמיכתו בו. השילוב הסרבי של הרגשת-קרבן וכוחניות חסרת-רחמים מצא חן בעיניו.

כל זה מסביר את הרגשות המעורבים של ישראלים רבים כלפי הכרזת-העצמאות של קוסובה (כפי שהקוסוברים עצמם קוראים למדינתם.)

חוששני שגם בעניין זה דעתי שונה מזו של הרבה ישראלים אחרים. ליבי היה עם ההמונים שצהלו ורקדו השבוע ברחבי קוסובו.

לי הם הזכירו את ההמונים שצהלו ורקדו ברחובות תל-אביב לפני ששים שנה, כאשר החליטה עצרת האו''ם על הקמת מדינה יהודית. (היא החליטה גם על הקמת מדינה פלסטינית-ערבית, אבל זה כבר נשכח.)

השבוע התווכחו בכל העולם על השאלה: האם יש לקוסוברים הזכות למדינה משלהם? ניתחו את החוק הבינלאומי, הביאו תקדימים, השמיעו טענות מלומדות בעד ונגד.

בעיניי זה עניין פשוט. כאשר ציבור של בני-אדם מחליט שהוא לאום, מתנהג כמו לאום ונלחם כמו לאום, הוא מהווה לאום וזכאי למדינת-לאום.

(אמרתי זאת פעם בוויכוח עם גולדה מאיר בכנסת. היא הכחישה, כרגיל, שיש אומה פלסטינית, וחזרה על אמרתה המפורסמת ש''אין דבר כזה!'' גברתי ראש-הממשלה, השבתי לה, יתכן שאת צודקת, ושהפלסטינים טועים לגמרי כשהם מאמינים שהם אומה פלסטינית. אבל כשמיליוני בני-אדם מאמינים בטעות שהם אומה, מתנהגים כמו אומה ונלחמים כמו אומה, אז הם אומה.

זהו המבחן היחידי הקובע. ובמבחן הזה הקוסוברים עמדו בהצלחה. על כן ישנה אומה קוסוברית, ומגיעה לה מדינה. תחי הרפובליקה של קוסובה!

אביה-מולידה של מדינת קוסובה העצמאית היה דווקא מילושביץ, רוצח-העמים. כאשר החליט לבצע טיהור אתני מחריד והתחיל לגרש את מיליוני הקוסוברים מארצם, הוא שם קץ לזכותה של סרביה להמשיך ולשלוט בקוסובו. שוב הוכח עד כמה צדק תומאס ג'פרסון, כאשר קבע בהכרזת-העצמאות האמריקאית ש''שום אומה אינה יכולה לכלכל את מעשיה ללא כבוד הוגן לדעת האנושות.''

מילושביץ, כמו מעריצו שרון, בז לדעת האנושות. הם טעו, כפי שטעה סטאלין כאשר ליגלג בשעתו: ''כמה אוגדות יש לאפיפיור?'' הקמת קוסובה העצמאית היא עונש למילושביץ, כשם שהקמת ישראל הייתה עונש לאדולף היטלר (אף שאת המחיר שילמו דווקא הפלסטינים.)

מצפון האנושות התקומם למראה הגירוש המפלצתי, והפעם היו לו אוגדות. חיל-האוויר האמריקאי הפציץ את סרביה והכריח את מילושביץ להפסיק את המבצע המתועב. הקוסוברים חזרו לבתיהם, ומאז הפכה הכרזת העצמאות של קוסובו לשאלה של זמן.

(כמה מידידיי התפלצו כאשר תמכתי בהפצצה. בעיניהם, כל מעשה של נאט''ו והאמריקאים היה מוכרח להיות פסול. אמרתי להם שאני אלרגי לרצח-עם. גם אם אלוהים בכבודו ובעצמו מצווה על רצח-עם [כפי שציווה בתנ''ך נגד העמלקים, הכנענים והפרסים] אני נגד. כדי למנוע רצח-עם, אני מוכן אפילו לתמוך בשטן.)

הלקח של פרשת קוסובו הוא פשוט: מאז מלחמת-העולם השנייה אי-אפשר עוד לבצע רצח-עם, מבלי שמצפון העולם יזדעזע וינסה למנוע את הזוועה. לפעמים זה קורה באיחור, לפעמים אפילו באיחור מזעזע, אבל בסופו של דבר הקרבן יקום על רגליו.

האם צריכה מדינת-ישראל להכיר בעצמאות קוסובה?

השבוע שמעתי בטלוויזיה ראיון עם ח''כ אריה אלדד, איש הימין הכי-קיצוני. לרגע נתקפתי פאניקה: היה נדמה לי שהוא עומד לתמוך בעצמאות של מדינת קוסובה. אבל במשפט הבא הוא יצא בתוקף נגד ההכרה, ונרגעתי (תקדים קוסובו).

לאן נגיע? הוא שאל. אם מחוז קוסובו יכול לפרוש ממדינת-סרביה, מה ימנע מהגליל לפרוש ממדינת-ישראל? רוב תושבי הגליל הם ערבים, ומחר ידרשו להקים שם מדינה ערבית משלהם. אם מותר לקוסוברים, מדוע שזה יהיה אסור לפלסטינים?

ההשוואה אבסורדית, כמובן. קודם כל, מפני שהאזרחים הערבים בגליל אינו חולמים על פרישה מישראל. להיפך, הם דורשים שילוב מלא בישראל. ולראייה: כאשר שותפו של אלדד, אביגדור ליברמן, הציע שמדינת-ישראל תוותר על מחוזות שיש בהם רוב ערבי, לא נמצאו אזרחים ערבים שיתמכו ברעיון. מסתבר שאזרחי-ישראל הערביים רוצים להישאר במדינה - אבל כאזרחים שווי-זכויות.

אז מי דומה אצלנו לקוסוברים - הישראלים או הפלסטינים? זה תלוי בהשקפת המסתכל. ישראלים יכולים לטעון: קוסובה דומה לישראל. היא הכריזה באופן חד-צדדי על עצמאותה, כמו שעשינו ב-‏1948. ואילו הפלסטינים בגדה ובעזה יכולים לטעון שדווקא הם דומים לקוסוברים, ורשאים להכריז על עצמאותם באורח חד-צדדי. אחד מראשי הרשות הפלסטינית, יאסר עבד-רבו, כבר השמיע רעיון זה. אבל שתי ההשוואות צולעות. לא ישראל ולא פלסטין דומות לקוסובה.

אך נשאלת שאלה אוניברסלית: מתי יש למיעוט לאומי הזכות לפרוש ולהקים מדינת-לאום משלו? אם יש זכות כזאת לקוסוברים, מדוע לא לבאסקים בספרד? לקורסיקאים בצרפת? לטיבטים בסין? לטאמילים בסרי-לנקה? לכורדים בתורכיה, בעיראק, באיראן ובסוריה? לשבט הלואו בקניה? לבני-דארפור בסודאן?

זהו ויכוח לפרופסורים לתורת המדינה. למציאות יש לשון משלה. אין מקרה אחד דומה לרעהו. אין בית-משפט עולמי המחליט על פי דין צדק למי מגיע מדינה עצמאית - ולמי לא. הדבר מוכרע בפועל: כאשר מנוי וגמור עם ציבור מסוים להשיג עצמאות בכל מחיר, וכאשר הוא מוכן להילחם ולהקריב למען עצמאותו - כי אז ''מגיעה'' לו עצמאות.

השקפתו של מיעוט לאומי תלויה גם ביחס הרוב. מדינה המשכילה להעניק למיעוט הלאומי שלה יחס הוגן ושוויון אמיתי תצליח לשמור על אחדות המדינה. מדינות כמו קנדה ובלגיה מבינות זאת, ומשתדלות למנוע את פירוק המדינה. אך כאשר העם השליט רודה במיעוט הלאומי - כמו הסרבים בקוסובו והרוסים בצ'צ'ניה - הוא מגביר את המוטיבציה של המיעוט להשיג עצמאות.

אני נזכר בשיחה שלי עם הלמוט קוהל, מי שהיה אז הקנצלר של גרמניה, כשביקר לפני שנים בארץ והזמין ארבעה ישראלים דוברי-גרמנית לארוחת-ערב פרטית.

בעוד שהקנצלר גדול-המידות אוכל את ארוחתו הדלה (למרות מחאתו דאגו עוזריו לכך שיביאו לו מנות קטנות במיוחד), התפתח בינינו ויכוח. הנושא היה גורלה של בוסניה-הרצגובינה, שעמדה אז במרכז תשומת-הלב העולמית. הבעתי את דעתי שאין ברירה אלא לחלק את הארץ בין הסרבים המקומיים ובין הבוסניאקים (המוסלמים). אי-אפשר להכריח שני עמים לחיות ביחד בניגוד לרצונם, אמרתי.

''אנחנו לא יכולים להקים מדינות חדשות!'' קבע קוהל בתוקף. ''אי-אפשר לשנות גבולות באירופה! אם נתחיל בזה, לא יהיה לזה סוף. מה עם הגבול בין גרמניה ופולין? בין גרמניה והרפובליקה הצ'כית?''

רציתי להגיד שזוהי, עם כל הכבוד, גישה מופרכת. אבל התאפקתי. הרי הוא היה ראש-ממשלה, ואני סתם פעיל-שלום ישראלי. אך כשביקרתי לאחר מכן בבוסניה, התחזקתי בדעתי. בוסניה נשארה אמנם ''מאוחדת'' להלכה, אבל בפועל יש שם שתי מדינות, השונאות זו את זו שנאת-מוות. בשטח אין כמעט מגע ביניהן. במציאות קיימות שתי מדינות, גם אם באופן רשמי זוהי מדינה אחת.

עכשיו מובילה גרמניה עצמה מהלך המשנה גבולות באירופה: היא הכירה בקוסובה החדשה.

יוגוסלביה התפרקה, ועכשיו התפרקה גם סרביה. אחדותן של קנדה ובלגיה נתונה בסכנה. קניה מתפרקת לקבוצות אתניות (''שבטים''). בכל פינות העולם חולמים עמי-מיעוטים על מדינות-לאום חדשות משלהם.

לכאורה זהו פרדוקס. מדינה קטנה, ואפילו מדינה בינונית, אינה יכולה עוד לשמור על עצמאות אמיתית בעולם שבו מתקדם תהליך בלתי-נמנע של גלובליזציה. מדינות כמו צרפת וגרמניה נאלצות למסור חלק גדול מתפקדיהן הריבוניים למדינות-על מרחביות, דוגמת האיחוד האירופי. הכלכלה הצרפתית והצבא הגרמני כפופים לבריסל יותר מאשר לפריס ולברלין. אז מה הטעם בהקמת מדינות עוד יותר קטנות?

התשובה טמונה בכוחה של הלאומיות, שאינו נמצא בירידה, אלא להפך. לפני מאה ומאתיים שנה, לא הייתה קורסיקה יכולה להגן על עצמה. היא הייתה צריכה להצטרף לממלכה הצרפתית, כדי למצוא בה הגנה. חבל הבסקים לא היה יכול לפתח כלכלה עצמאית, הוא היה זקוק למדינה גדולה, כמו ספרד. אך כיום, כאשר ההחלטות מתקבלות בבריסל, מדוע שלא ישאפו הקורסיקאים והבסקים למדינות משלהם, שתהיינה חברות עצמאיות באיחוד האירופי?

זוהי נטייה עולמית. עמים נפרדים אינם מתאחדים במדינות חדשות, אלא להיפך, מדינות קיימות מתפרקות ליחידות לאומיות. מי שחושב שהישראלים והפלסטינים יתאחדו מחר במדינה אחת, אינו חי בעולם המציאות. הסיסמה ''שתי מדינות לשני עמים'' אקטואלית היום יותר מתמיד.

לכן צריכה ישראל להכיר ברפובליקה של קוסובה. שיהיה בהצלחה!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


המקורות שלנו--נצח ישראל
אברהם,יצחק,יעקב (יום שני, 25/02/2008 שעה 15:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה המקור שלנו. סלע קיומנו, הצור ,היסוד--

''ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמור: לזרעך נתתי
את הארץ הזאת, מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת.'' (בראשית טו ).

מדינת ישראל לישראל ובניו עד נהר הפרת.

''וירא ה' אל יעקב... ויאמר לו אלוקים אני...ואת
הארץ אשר נתתי לאברהם וליצחק לך אתננה ולזרעך
אחריך אתן את הארץ.'' (בראשית לה ).
_new_ הוספת תגובה



המקורות שלנו--נצח ישראל
ע. זועמת (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 1:00)
בתשובה לאברהם,יצחק,יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמור: לזרעך נתתי
את הארץ הזאת, מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת.''

הנבואה התגשמה דרך ישמעאל וצאצאיו.
_new_ הוספת תגובה



המקורות שלנו--נצח ישראל
אריה, יענקלה ויחזקאל  (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 3:19)
בתשובה לע. זועמת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נצח ישראל לא ישקר. רק לצדיקים ולחפים מובטחת ארץ ישראל. לליסטים שעושקים את תושבי הארץ הזאת מובטחת אש התופת השמורה לרשעים, אך בוודאי שלא ארץ ישראל, שהיא בבת עינו של הקדוש ברוך הוא.
_new_ הוספת תגובה



'' ואני סתם פעיל-שלום ישראלי''
חזי (יום שני, 25/02/2008 שעה 15:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתב:
'' ואני סתם פעיל-שלום ישראלי''.

מעניין לדעת מה הפעולות שאתה עשיתה בקרב הפלסטינים כדי שיוותרו על עמדותיהם להשמדת ישראל.

מה עשיתה כדי לדאוג ליישוב ''הפליטים'' וצאצאיהם, שיחיו כמו בני-אדם ?
_new_ הוספת תגובה



אורי אבנרי ישן כמו הבדיחות התפלות שלו
אלגזי (יום שני, 25/02/2008 שעה 23:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יו''ש זו קוסובו שלנו. אנחנו צריכים להכריז שם על הקמת מדינת יהודה שתשכון לבטח ובשלום לצד ישראל.
_new_ הוספת תגובה



התגמדות הפילוסופיה מול שאלת החיים
אתם יודעים מי (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 7:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרחק מאחור בזמן היה מקבץ אנשים הקרוי ''עיברים'' או ''בני ישראל'' . אנשים אלה ילדו רבו והורישו דורות רבים . אל המאגר הגנטי שלהם נוספו גנים של מקבצים אחרים . מהמאגר שלהם נגרעו גנים וגם נוספו גנים למקבצים אחרים .
מה שקיים היום כמקבץ הנקרא ''יהודים'' שונה במידה כל שהיא מהמקבץ העתיק ''בני ישראל'' . לפחות אלף שנים וכמעט לבטח יותר , קיימים בני אדם המוגדרים ''יהודי'' . מי שאינם יהודים נקראים ''גויים'' .
היהודים התאמצו לשמור אחדות ואחידות גנטית . השתדלו לא להתבולל בקבוצות הגויים שחיו שבהן . השתדלו למנוע התבוללות קבוצות גויים לתוכם . ניתן להראות במאמץ קטן שההתבוללות לתוך היהודים קיימת . ניתן גם להראות כי יש רצף גנטי בין העברים-בני ישראל והיהודים כיום .
מלבד העובדות הגנטיות קיים גם המטען התרבותי . ליהודים היום יש מטען תרבותי שמרכזו ''ספר הספרים'' הוא התורה . עליו ומסביבו נאספו עוד ועוד הרחבות , הסברים ופרשנויות .
ההתבדלות הגנטית והתרבותית שהייתה שמירת הייחוד היהודי , יצרה באופן לא מפתיע עוינות , שנאה ואלימות כלפי היהודים מהגויים הסובבים אותם . שנאה זו קיבלה ביטויים הולכים ומתחזקים ואף שם ניתן לה ''אנטישמיות'' .
בסוף המאה ה-‏19 התפתחה המחשבה המדינית בקרב היהודים לשוב לארץ ישראל , המקור הקדום של היהודים . הרצל פעל רבות ליצירת כלים שהביאו לבסוף להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל . לא רק המחשבה המדינית של הרצל אלא גם הפיסגה של הרוע האנטישמי , ''השואה'' תרמה להקמת מדינת ישראל .
האנושות על כל גווניה הגנטיים והתרבותיים לא שקטה על שמריה . בחלוף מאות ואלפי השנים גדלה מספרית והתפתחה תרבותית . היהודים והתרבות היהודית אינם עיקר העולם ואף לא מרכזו . עמים גדולים ותרבויות צמחו ונפלו והנה אנחנו כאן . יהודים בארץ ישראל .
מן הראיה הגנטית אנחנו לא קבוצה אחידה . מן הבחינה התרבותית אנחנו לא קבוצה אחידה . יש כאלה המטילים ספק בהיותנו קבוצה . אבל אנחנו קבוצה מתוקף הגדרתנו העצמית ומתוקף הגדרתם של שונאינו .
האם יש לנו זכות על ארץ ישראל ? האם מוצדק שניבננו כמדינה על חורבנם של התושבים הקודמים ? האם הטוב ליהודים מצדיק את הרוע לערבים ? האם יש לאזן את הרע שנגרם להם בעשיית טוב חלופי ? אלה בקירוב השאלות שעלו אצל קודמי בדיון .
כאשר מקבלים גישה האומרת שיש להרבות טוב ולהמעיט רע , לא ראוי לקיים מדינה ליהודים . כאשר מקבלים אותה גישה בדיוק לא היה ראוי שתהיה שואה . כאשר סבורים שיש לתקן עוולות ראוי לתמוך במדינה לעם היהודי . כאשר סבורים כך יש לתמוך בדרישות הפלסטינים . כאשר מחזיקים בתפישה האומרת דין אחד לכולם , צריך להעניק לערבים זכויות שוות .כאשר מחזיקים באותה תפישה צריך לחסל את הערבים על פי פרשנות מוחמד להסכם קורייש .
הקיום של היהודים איננו נושא פילוסופי , הוא נושא אבולוציוני . המאבק לקיום מדינה יהודית בארץ ישראל הוא מאבק קיומי . קבוצה המונה מקסימום 14 מיליון בני אדם , מנסה לחמוק מהמיון הטבעי , עד כמה שאפשר לקרוא לרדיפה אנטישמית והרג יהודים ''מיון טבעי'' .
העקרון של מאבק כנגד המתחרים על נישה של מקום , מים, מזון ואמצעי קיום נוספים הוא ''לא מוסרי'' . אבל הקיום תלוי בביצוע מוצלח של מאבק זה .
הכלי החשוב ביותר במאבק מתמשך זה הוא ''רביה'' . כל עוד ילודת היהודים גדולה ממספר היהודים המתים עם ישראל חי .

אף על פי כן

עם ישראל חי .
_new_ הוספת תגובה



התגמדות הפילוסופיה מול שאלת החיים
אריה עירן  (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 8:27)
בתשובה לאתם יודעים מי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלת החיים היא בכלל לא שאלה שאלתית אם לא מבינים אותה כשאלה
פילוסופית .
אפשר אולי לנסות לטעון , כמו אתם יודעים מי שלא יודע שאם הוא לא אני אז מי אני בכלל ,שכשאומרים 'שאלת החיים' מתכוונים לחיים הביולוגיים בלבד . אך האם האדם הוא רק בעל גוף ? מסתבר שלא . וככל שננסה לצמצם את שאלת החיים לקיום הביולוגי , ולקשור אותה לגוף , עדיין ניוותר עם רוח במידה לא פחותה .

''כל עוד ילודת היהודים גדולה ממספר היהודים המתים עם ישראל חי .'' זה משפט אורווליאני טיפוסי - שפת אמת זה שקר, שקר זה אמת . הרי על מנת שעם ישראל אכן יחיה יש צורך להגדירו. וההגדרה רחוקה ממאפיינים ביולוגיים. בעוד שאצלעמים אחרים חלק מההגדרה הלאומית קשור לעיתים למאפיינים פיזיים , הרי
ביהדות ההגדרה של הלאום והשיוך אליו הם על טהרת העקרונות של היהדות .

במובן מסויים אכן הפילוסופיה מתגמדת מול שאלת החיים .
שאלת החיים במובן הרחב היא מסתורין אמיתי שגם גדולי הפילוסופים עמדו מולו בהשתאות . אך לא זה המובן איליו כיוון 'אתם יודעים מי' מחיפה .הוא התכוון לקחת מאתנו את בדיוק את ההשתאות הזאת, שהיא טעם
החיים. ובשפתו של הפרימיטיב: וללא טעם החיים אין חיים .
_new_ הוספת תגובה



האדם ונפשו .
אחמד הקטן (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 9:13)
בתשובה לאריה עירן 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מי שאומרים שלאדם יש נפש . כנראה שכן , אבל מה היא הנפש ? האם הדם הוא הנפש ? האם טעם החיים הוא הנפש ? קוקה קולה ?
טעם החיים הוא החיים עצמם .
יוסלה המתחזה יכול לכתוב על היהדות כמה שירצה , אך ללא יהודים אין יהדות .
לכן יהודים פרו ורבו ותימלא הארץ אתכם .
_new_ הוספת תגובה



האדם ונפשו .
יוסלה  (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 9:49)
בתשובה לאחמד הקטן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עירן יכול לכתוב שהפילוסופיה מתגמדת מול הפרו ורבו.
(הוא קורא לזה 'שאלת החיים' באופן מטעה).

אך מה שהוא עושה בזמן האחרון זה בעיקר להתפלסף.
כי מתברר שללא הניתוח והשכנוע וההסבר לדיעותיו - באמצעים
פילוסופיים למהדרין - איש אינו מוכן להסכים עימו.

והנסיון הנואש לכתוב בתור יוסלה במספר מקומות באתר,
קצת פתטי ושקוף. כך גם השימוש בשמות 'אתם יודעים מי'
ו'אחמד הקטן'. האם אכן 'יוסלה' ו'אחמד הקטן' מייצגים את מי
ששנואים ביותר על עירן - יוסלה וה'ערבים'? יוסלה חושב שברגע
של חולשה עירן גם השתמש בשם 'מכאל שרון' בתגובה. האם גם
שרון מסמל חווייה טרואמתית עבור עירן? יכול להיות שזה היה
גולדרייך שמשוכנע בניגוד לכל הגיון שיוסלה הוא גלגול של
שרון. הנושא הזה דווקא יותר מעניין מהוויכוחים בין גזענים יהודים
לאנשי שלום, היות והוא נוגע ליצירה אמיתית. ודווקא כתיבה ספרותית
איננה הצד החזק של אנשי הטרנספר באתר. אם הסיפורים של
ברנדשטטר אינם מספקים מה יגידו עירן ו'זה שבטוח שהוא צודק'?
_new_ הוספת תגובה



תפסיק לקשקש
סתם אחד (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 11:51)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ותתחיל לעשות ילדים, נודניק

2 לא מספיקים לעמישראלחי!
_new_ הוספת תגובה



תפסיק לקשקש
יוסלה  (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 11:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבר פריתי ורביתי.

השאלה היא כמה פרו ורבו יחזקאל, יענקלה ואריה,
שעם כל הדיבורים על רבייה אפשר לחשוב שהם לבד
העמידו את מחצית עם ישראל. נראה לי אבל שכמו אצל הייקים
והפולנים של הדור הקודם, יש להם כל אחד ילד וחצי במקרה הטוב.
_new_ הוספת תגובה



תפסיק לקשקש
סלמה ניסן (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 12:07)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

2 זה לא פרו ורבו.

תפוס צעירה ותעשה עליה נגלה.
_new_ הוספת תגובה



תפסיק לקשקש
סתם אחד (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 12:08)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפולנים0 הקימו את המדינה. אל תזלזל בהם
_new_ הוספת תגובה



האם הלמוט נוסע בכיוון ההפוך?
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 9:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אנחנו מפסיקים את השידור כדי למסור אזהרה דחופה. בכביש המהיר נוסע נהג מטורף אחד נגד הכיוון!''

כן
_new_ הוספת תגובה



האם הלמוט נוסע בכיוון ההפוך?
יושב יחף (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 12:47)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אבנרי אזרח קוסובו כעת ?
הוא נוסע הרבה שנים נגד הכיוון .
אולי הוא אלבני ?
_new_ הוספת תגובה



הוא לא אלבני
סלמה ניסן (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 18:00)
בתשובה ליושב יחף
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל אולי הוא מאלנבי
_new_ הוספת תגובה



הוא לא אלבני . הוא יקה פוץ .
יושב בסנדלים (יום רביעי, 27/02/2008 שעה 18:47)
בתשובה לסלמה ניסן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא חרוץ . כותב מאמר בכל שבוע . נוסע לבילעין כל שבועיים . ולעזה כל חדשיים . הוא כותב רק חצי אמת , זו שנוחה לו . הוא שכח מזמן מי הוא , לאן הוא שייך , איך החיים מתנהלים בלעדיו .
_new_ הוספת תגובה



הוא לא אלבני . הוא יקה פוץ .
סלמה ניסן (שבת, 01/03/2008 שעה 16:27)
בתשובה ליושב בסנדלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לו גם זמן לצחצח שיניים?

מה זה הוא מוציא ריח רע מהפה שלו....
_new_ הוספת תגובה



למתנחלים הידד !
מושה (יום שישי, 29/02/2008 שעה 14:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ככה אומרים הימנמנים בשמו של ידידי אורי אבנרי.
_new_ הוספת תגובה



קוסובו
יובל ברנדשטטר (יום שני, 03/03/2008 שעה 23:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוצה לומר, מכיוון שהאלבנים ניצחו במלחמה את הסרבים זכותם המלאה לדחוק את הסרבים מארצם ההיסטורית, להתיישב במקומם, ולהקים מדינה עצמאית, שאיננה אלא שלוחה של אלבניה. שפתם אלבנית, תרבותם אלבנית, דגלם אלבני אבל לצורך הצדקת הג'יהאד, יש להכיר במדינת קוסובו. יפה
אם כך אנו במצב מצוין, על פי התאור הערבי באנו, כבשנו דחקנו החוצה, הקמנו מדינה, עכשיו מה בדיוק הטענה? שזה לא לגיטימי? אהההה, רק לג'יהאד יש את הלגיטימיות לבוא, לכבוש, לרצוח, לדחוק החוצה, להקים מדינה, להצטרף לחליפות המתהווה בבלקן, סליחה, בארץ ישראל.
לגבי הערבים שאינם רוצים להיפרד מישראל. חוששני שאינך מבין את הנסיבות. א. הם הבסיס לאנשלוס
ב. עד לאנשלוס, הישראלים משלמים ג'יזיה. כופר נפש, כדי שהערבים לא יפתחו באינטיפאדה. בוא נעשה ניסוי. נפסיק למשך שנה אחת את כל התמיכה באוכלוסיה המוסלמית בארץ המגיעה ל3000 דולר לראש. (תכפיל כפות מיליון וחצי, והרי לך חמישה מיליאד דולר, או כל סיוע החוץ האזרחי האמריקני לחמש שנים) כמה זמן עד לאינטיפאדה?
לכן הערבים לא רוצים להיפרד מישראל, כמו שהעלוקה לא רוצה להיפרד מן הפונדקאי. לא מכיוון שהם לא אנושיים. מכיוון שעל פי דתם אנו חייבים להם עבור הזכות לחיות. ראה מושגים של דהימה, וג'יזיה.
האנשלוס הקוסוברי הצליח. אירופה מתחזקת כיום את קן הצרעות הג'יהאדי המאורגן ביותר באירופה. הידד. אני מקווה שיקבלו אליהם גם אחיהם מארץ ישראל, ותשקוט הארץ ארבעים שנה.
_new_ הוספת תגובה



קוסובו
אריה עירן (יום שלישי, 04/03/2008 שעה 6:00)
בתשובה ליובל ברנדשטטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אגנוב לך .
_new_ הוספת תגובה



קוסובה היא עדות לכך שהכיבוש יכול גם לשחרר
רמבו (יום רביעי, 05/03/2008 שעה 20:15)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקרה של מוסלמי קוסובו הם כבשו שטחים שלא שלהם ובכל זאת קיבלו עליהם בעלות.

במקרה של היהודים בארץ ישראל הם כבשו שטח שנכבש מהם בעבר וצריכים לקבל עליו בעלות עכשיו.

לאירופאים כנראה קל יותר להיכנע למוסלמים, כי רבים מהם עדיין אנטישמים בליבם ושנאתם ליהודים גדולה מאוד. לכן את הכיבוש המוסלמי בסרביה הם מכשירים ואילו את הכיבוש היהודי בארץ ישראל הם פוסלים.

בתור רמבו אני מבציע שפשוט במלחמה הבאה שלנו עם העממים הערביים בארץ ישראל פשוט נכפה עליהם טרנספר לירדן, לסיני או למדינות הים, כדי שנוכל לדאוג לעתידנו בשלום ובשלווה ובלי פצצה מתקתקת בתוכנו.

אפי איתן יותר מרמז על כך היום בכנסת שח''כ פלסטיני כינה את ישראל ''ישות נאצית''. אני מצפה מיו''ר הכנסת איציק להסיר את חסינות הח''כ הפלסטיני זחאלקה, וכבר שלחתי לה היום הודעת אי מייל באתר הכנסת.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי