פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אוצרות כדור הארץ
אברהם בן-עזרא (יום חמישי, 08/05/2008 שעה 18:00)


אוצרות כדור הארץ

ד''ר אברהם בן-עזרא



על פי הדין הישראלי, שהוא מתקיים בצורות דומות בכל מדינות המערב, כאשר האזרח נהנה מפעילות יזומה של הקהילייה הציבורית, חלה עליו גם חובת תשלום – מעין החזר לקהילייה.

דין זה, עם השינויים המתבקשים, צריך לחול גם על אוצרות הטבע של כדור הארץ
.

אין משמעות הדבר כי האזרח, ש''נכפית'' עליו אותה הנאה – יפסיד אותה בגלל אותו תשלום חוזר, אלא שעליו לשתף את הציבור בחלק מהתפוקות שהוא הפיק, תפוקות אותן ''השיג'' כתוצאה מהפעילות ו/או משחרור המשאבים שמקורם בקרקע, ואשר נגרמו בעקבות פעילות ציבורית של תכנון ורישוי שיישומה מותנה ותלוי בשיקולים ציבוריים של טובת הכלל.

לדוגמא: אם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מאשרת הגדלת אחוזי הבנייה במגרש של פלוני, אותו פלוני לכאורה נהנה מההפקר, מבלי שינקוף אצבע. למעשה, לא מן ההפקר הוא נהנה, אלא עושרו בא לפתחו כתוצאה מהפעילות התכנונית של הוועדה לתכנון ולבנייה ועל חשבון הקופה הכללית והמשאב הציבורי. האזרח המתעשר במקרה זה בשל עליית ערך המגרש שלו, ישלם לקופת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה 50% משיעור עליית ערך הקרקע, וכמובן שעדיין ייהנה מהפירות הנותרים שנקרו בדרכו ללא שום השקעה מצדו בעניין זה.

צריך להחיל עיקרון זה על משאבי כדור הארץ, אשר ההנאה מהם אינה פועל יוצא של פעילות או השקעה כלשהי מטעם מי שנמצא באותו מקום בו האדמה רווית זהב או נפט.

מחצית מהעושר הזה, בא כמתנת שמיים או כהגרלה בלוטו, ללא כל עבודה והשקעה (מלבד מה שנדרש לשם הפיכת המחצבים לבני שימוש), וללא כל צורך ביצירה ובהמצאה או בכל פעולה הגורמת לזכויות, מעבר למיקום האקראי של המחצב. והמחצב, והמשאב – הוא נובע מתוך נתונים עלומים, נסתרים, המצויים בכדור הארץ.

לפיכך, היה ראוי כי תועבר לארגון בינלאומי, למטרות המלחמה בעוני, שיקום נפגעי רעידות אדמה, הבלימה של התחממות כדור הארץ, ומטרות אחרות כפי שיוגדר על ידי ארגון בינלאומי – מחצית מהתפוקה, 50% מהרווח. המחצית השנייה – מן הסתם, תופקד בידי בעלי הקרקע, קרי: אותן מדינות שבתחומיהן מצוי המשאב.

במצב מוצע זה, בצד התרומה המשמעותית לקידום האנושות, יופחת המרכיב הנועד להעשיר את האוחזים באותן אדמות, באותן ארצות, למטרות בזבוז ושחיתות, וכך יוגבל הרוע ויוגבר הטוב שייעשה בעולם.

אכן, יש כאן בעיה כלל לא פשוטה של הסכמה, שבעקבותיה תצוץ בעיה לא פחות מורכבת של פיקוח ואכיפה, אולם אם הרעיון יועלה בפורומים מתאימים ויתגבש, יתגלגל וישתפר, הוא עשוי לרתום תומכים רבים בקרב שוחרי כדור הארץ ולצבור תאוצה. אם, למשל, מנהיגי היהדות יאמצו במישור העקרוני רעיון זה, ובעקבותיהם ארגונים בינלאומיים אחרים, והיה אם גם הממשל בארה''ב יאמץ את ההצעה ויפרק בה את המוקש הסטטוטורי – הרעיון יקרום עור וגידים ויתברר כבר-ביצוע, כמועיל, כיוצר אופק חדש וכפותר כמה שאלות קשות שקברניטי העולם דנים בהן, בצד עשיית צדק מסוים בין האומות.

במצב הקיים, אוצרות כדור הארץ שבאופן מקרי מצויים בתחום מסוים, מאפשרים שלטון מופקר ומושחת הפוגע בהמוני העם ומעודד מלחמות וטרור, והדוגמאות הכי חמות לכך הן מדינות איראן ועיראק. ניתוב המשאבים באופן המוצע, כרוך מן הסתם גם בפיקוח בינלאומי ובכל מקרה בכוחו לא רק למתן את השחיתות, אלא גם לפזר את המשאבים לצרכים חיוניים - אפילו באותן מדינות עתירות הנפט, לטובתם ולתועלתם של ההמונים הכורעים תחת משא המשטרים החשוכים המתקיימים במדינות אלו.

הפרדוכס הוא, שהחלוקה המוצעת של משאבי הגלובוס והעברתם מאותן מדינות עתירות זהב/נפט/כל מה שנובע מתכונותיו של כדור הארץ, למטרות גלובליות - לא תהווה נטל כלכלי על המדינות ''התורמות'', אלא יתרון וקידום האוכלוסיות שלהן.

לא מן הנמנע כי הנתרם הראשון שיקבל את התמורה - יהיה האזרח החי באותו מקום תורם.

באשר לנסיכויות דלות האוכלוסין הרובצות עד צוואר בזהב השחור, אשר לא רק ''היטיב'' עם השלטון כאילו מדובר בנכסים פרטיים, אלא גם עם מעט האזרחים מן השורה – יובהר כי גם כאן תבוטל ההנאה מההפקר, כמהלך שאין צודק ממנו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  נראה לי חסר אפשרות  (אליצור סגל) (3 תגובות בפתיל)
  בקיצור, אתה מציע קפיטליזם  (סתם אחד)
  סוציאליזם בדלת האחורית  (דוד סיון) (14 תגובות בפתיל)
  הכלכלה והביולוגיה .  (אריה עירן) (12 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי