פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על הסיר הטוען שהקומקום שחור
אורי אבנרי (יום שני, 02/06/2008 שעה 11:00)


על הסיר הטוען שהקומקום שחור

אורי אבנרי



אינני יכול להגיד שאי-פעם סימפטתי את אהוד אולמרט. אבל עכשיו אני כמעט מרחם עליו.

לא נעים לראות איך עטים עליו, כמו תנים וצבועים על גווייה.

וזה גם מעורר כמה מחשבות.

האם אולמרט היה אדם יחיד בגן-עדן זה? בהחלט לא. הסיפורים על המעטפות, הסיגרים והסוויטות במלונות-פאר כובשים את הדמיון, אך הנהנתנות של אולמרט אינה שונה מזו של בנימין נתניהו ואהוד ברק. כשברק מאשים את אולמרט, הוא דומה - כדברי פתגם האנגלי - לסיר הטוען שהקומקום שחור.

נתניהו חי כנסיך בבתי-מלון יקרים על-חשבון נדבנים שאינם מבקשים כמובן תמורה, שכל משאת-נפשם היא לאפשר לו לחיות חיי-מלכים. ואילו ברק - אחרי עשרות שנים של שרות כקצין על משכורת לא מי-יודע-מה, ואחר-כך כחבר-ממשלה על משכורת דומה, נעלם לזמן קצר וחזר משם כאדם עשיר. הוא קנה דירת-פאר באחד הבניינים היקרים ביותר בתל-אביב, בניין שהוא סמל לעושר ראוותני. איך מתעשרים כל-כך בזמן כל-כך קצר? האם בעזרת הקשרים שנרכשו בשרות המדינה?

אולמרט עצמו היה חלוץ השיטה הזאת. עוד כפוליטיקאי זוטר, כאשר אך גמר את לימודי המשפטים, עשה הון תוך שימוש בקשרים שרכש כעוזר פרלמנטרי עם מוסדות השלטון ומנהליהם.

ככל שמתהדקים הקשרים בין הון ושלטון, ככל שגוברת הקירבה בין אילי-הון מקומיים וזרים לפוליטיקאים וקצינים, כן גוברת השחיתות. זהו תהליך כמעט אוטומטי.

מה זה אומר על הפוליטיקאים שלנו? דבר פשוט: איש מהם אינו מנהיג.

מנהיג אמיתי אינו סתם אדם שיש לו מטרה. מנהיג הוא אדם שיש לו מטרה אחת ויחידה.

במקרה הטוב זוהי מטרה חיובית, שהוא מקדיש לה את חייו. במקרה הרע זהו השלטון עצמו. אך בכל מקרה: מנהיג אמיתי מסור לחלוטין למטרה שהציב לעצמו, ואין לו מטרה אחרת בחיים - לא כסף, לא הנאות, לא חיי מותרות.

כזה היה דויד בן-גוריון, וכזה היה מנחם בגין. הם לא חיו ''חיים צנועים'' ולא ויתרו על מותרות - פשוט לא היה להם עניין במותרות, לא בכסף ולא בהנאות-החיים. זה היה טפל בעיניהם. מהרגע שפקחו את עיניהם בבוקר ועד שעצמו אותן בלילה, שום דבר לא עניין אותם חוץ מהמטרה שהציבו לעצמם. אפשר לצרף לרשימה זו את יצחק רבין.

סולם-הערכים של סתם פוליטיקאי שונה לגמרי: הוא רוצה להגיע לשלטון כדי ליהנות מהכוח והמנעמים שהוא מקנה. השלטון הוא אמצעי. מנעמי השלטון - כסף, מותרות, מסעדות-פאר, מלונות-יוקרה - הם המטרה.

לפי הגדרה זו, כל יבול הפוליטיקאים בקציר האחרון – משה דיין, עזר וייצמן, שמעון פרס, שני האהודים ובנימין נתניהו - הם פוליטיקאים רגילים.

אצל אולמרט הבעיה היא חריפה במיוחד, בגלל הרקע האישי שלו.

אנשים שואלים את עצמם: בשביל מה הוא היה צריך את זה? האם לא עלה על דעתו שבסופו של דבר הכול יתגלה, שידידיו ומעריציו ינטשו אותו? האם היה כדאי לו לסכן את כל עתידו בגלל חופשה באיטליה, סיגרים, שעונים יקרים, סוויטות מפוארות בבית-מלון ושדרוג בטיסות?

לתנאים שבהם גדל בנעוריו יש, מן הסתם, חלק חשוב בהתנהלותו בבגרותו. הוא גדל בשנות ה-‏50 בשכונה של תנועת החרות בבנימינה. זאת הייתה שכונה דלה, ובני המושבה, שהיו שייכים ל''ישוב המאורגן'' התייחסו בהתנשאות לתושביה. ילדים יכולים להיות אכזריים מאוד. באותם הימים עוד הייתה תנועת החרות רחוקה מהשלטון ומהקונסנזוס הלאומי, אנשיה נחשבו עדיין ל''פורשים'' שנואים.

כאשר איש בעל רקע כזה עולה בסולם הפוליטי, האפשרויות המתגלות לו עלולות לשכר אותו. שפע של פינוקים וחנופה נמצאים בהישג יד. הוא צריך רק לקחת. וכאשר בא יהודי אמריקאי ''גלותי'', שנורר מקצועי, שנחשב לו לכבוד גדול לתמוך בו, ומציע לו כל טוב - הפיתוי הוא גדול.

יש לעניין עוד זווית, המיוחדת לאולמרט. אולי בגלל היותו שייך לדחויים בילדותו, הוא זקוק נואשות לחברים. להרבה חברים, כל הזמן חברים. חברים שיעריצו אותו, רצוי אינטלקטואלים ו/או עתירי ממון וכוח המעריכים ואוהבים אותו.

הוא אהב לפנק את חבריו, לקח אותם איתו לכל אשר הלך, לנסיעות ולחופשות. הוא השפיע עליהם חום וקסם, חיבק אותם, טפח להם על השכם, הקדיש להם זמן ותשומת-לב. גם זה היה חלק ממנעמי השלטון.

אחד החברים - עורך-הדין אורי מסר, מתייסר בייסורים קשים. לא על כך שהפר את החוק. לא על כך שפגע בנורמות היסודיות של מוסר ודמוקרטיה. אלא על כך ש''הלשין'' על חבר (או, כדבריו, ''השתנקר''). כמו ילד בבית-ספר: לא מלשינים למורה. הוא מתענה. הוא לא ''פסיכי'', כפי שנטען, אלא ''מיוסר'' מזה שבגד.

צד אחר לעניין: היחסים בין אולמרט ומוריס טלנסקי, האיש שהביא לו את המעטפות עם הכסף.

טלנסקי התייחס אליו כעבד אל אדוניו. אולמרט התייחס אליו עם עבור זמן כאל משרת. כמעט ואמרתי: כשליט קולוניאלי ליליד נחות.

ולא בכדי. ישראלים רבים מתייחסים אל יהודי העולם כאילו היו נתינים במושבה, החייבים לשרת ולממן את אצילי ארץ-האם. בחשבם ובדברם על יהודי אמריקה, הם חוזרים בלי-משים על סטראוטיפים אנטישמיים. טלנסקי מתאים היטב לסטריאוטיפ הזה.
כך התייחס אליו אולמרט, וכך התייחס טלנסקי אל עצמו. כשאולמרט בא אליו בארצות-הברית וכיבד אותו בנוכחותו, לעיני שכניו ומכריו היהודים, זה העלה את מעמדו, ועל כך היה מוכן לשלם - ולשלם הרבה.

שאלה מתבקשת: מדוע פורצות השערוריות הקטלניות כאשר מנהיג עושה צעד לקראת השלום, או לפחות מעמיד פנים כאילו הוא עושה צעד לקראת השלום?

אינני חושב שיש כאן קונספירציה. בדרך כלל אינני נוטה להאמין בקונספירציות, למרות שלפעמים יש גם כאלה.

אבל כאן יש לנו, לדעתי, תופעה יותר עמוקה. התאוצה של המערכת הקיימת היא לעבר כיבוש, התפשטות ומלחמה. לכן, כאשר יש שערוריית-שחיתות של מנהיג החותר לכיוון זה, השערורייה נחנקת באיבה. כאשר השערורייה פוגעת במנהיג העושה משהו בכיוון השלום, היא מתפתחת וטופחת.

כך קרה לשערוריות של שרון ערב ההתנתקות מעזה. כך קורה לשערורייה של אולמרט כאשר הוא מעז לדבר על שלום עם סוריה והתנתקות מרמת-הגולן.

הלורד אקטון אמר, כידוע, שהשלטון משחית, ושלטון מוחלט משחית באופן מוחלט. על משקל זה אמרנו שהכיבוש משחית, וכיבוש טוטאלי משחית באופן טוטאלי.

אהוד אולמרט הוא תוצר אופייני של הציניות וההפקרות שפשו בארץ ב-‏41 שנות הכיבוש.

אין זאת אומרת שלא הייתה שחיתות גם לפני כן. הייתה גם הייתה.

לדעתי נולדה השחיתות יחד עם המדינה, ולא במקרה. דיברו הרבה על הנכבה לרגל יום-העצמאות ה-‏60, אבל תמיד מתעלמים מהתופעה שנתלוותה לנכבה: הגניבה אדירת-הממדים של הרכוש הערבי.

בתהליך הבריחה והגירוש במלחמת 1948, נטשו בין 100 אלף ל-‏150 אלף משפחות ערביות את בתיהן. רבים מהם גרו בחושות, אך לא-מעטים גרו בבתים מפוארים ביפו, בירושלים ובחיפה. מה קרה לתכולת הבתים? לרבבות השטיחים היקרים, הכורסאות, המקררים, הארונות, הפסנתרים? לאן הגיעה תכולת החנויות והמחסנים?

הם נעלמו.

מעט מכל אלה הגיעו למחסנים ממשלתיים וחולקו לעולים חדשים. מעולם לא ראיתי דו''ח על כך. הרוב העצום פשוט נגנב.

בדרך כלל לא על-ידי החיילים הקרביים שכבשו את המקומות. אלה כבשו ועברו הלאה. אבל אחריהם באו הג'ובניקים, אנשי התחבורה והאפסנאות, הפרוטקציונרים של השלטון וסתם שכנים זריזים, שבאו בטנדרים ובמשאיות והעמיסו מכל הבא ליד.

זה לא היה סוד. ידענו זאת ודיברנו על זה בזמן אמת. במשך שנים אפשר היה לפגוש את הספות והכורסאות מחופות הקטיפה בסלונים, בבתים פרטיים ובמשרדים. אבל התופעה לא נחקרה מעולם, ולאחר מכן הושתקה ונדחקה.

דיברתי על כך כמה פעמים בכנסת. הזכרתי את הסיפור התנ''כי על עכן שאחרי כיבוש יריחו הפר את פקודת ה' שלא לבוז ביזה. כעונש על כך הובס ישראל בקרב. חָטָא, יִשְׂרָאֵל, וְגַם עָבְרוּ אֶת-בְּרִיתִי, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם; וְגַם לָקְחוּ, מִן-הַחֵרֶם, וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ, וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם (יהושע ז', יא). יהושע בן-נון הוציא את עכן ואת כל משפחתו להורג בסקילה. הוא דגל ברצח-עם, אך התנגד לשחיתות.

גניבת הרכוש הנטוש בריש גלי בידי יחידים פרצה את האתוס שהיה מקובל לפני קום המדינה. ההדחקה וההכחשה הגבירו את הנגע. אבל השחיתות הגדולה, שאת פירות-הבאושים שלה אנחנו רואים עכשיו בכל כיעורם, אכן החלה עם הכיבוש בשנת 1967.

הכיבוש מושחת ומשחית מעצם מהותו. הוא שולל את כל זכויות האדם, גם זכותו על רכושו. הוא יוצר אווירה כללית של הפקרות בשטחים הכבושים. הוא מעשיר את הכובש וכל מי שקשור בו. הוא יוצר אווירה של ציניות מופקרת, אווירה של ''הכול מותר''. אווירה כזו אינה נעצרת בקו הירוק. היא חודרת אל תוך מדינת הכובש וגורמת לריקבונו.

אחת התוצאות היא מנהיג כמו אולמרט.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יצחק רבין היה איש מושחת שבמושחתים
פיורי (יום שני, 02/06/2008 שעה 11:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להכניס אותו לשורה אחת עם בן גוריון ומנחם בגין זו קביעה לא מוצלחת שעושה עוול ליושרם .

אזכיר רק כמה נקודות בהקשר של רבין

א. חשבון הדולרים.(זה נסתר מעיני אבנרי?)
ב. לקח כסף מטלנסקי לפי עדות טלנסקי.
ג. רבין הכניס את רני רהב לחיינו הציבוריים.
ד. פורסם פה בפורום ולא הוכחש כי לרבינים הייתה דירה
בארה''ב שרשומה על שמם מאז ימי היותו שגריר.

די באלו כדי להבדילו מבן גוריון ומנחם בגין מרחק יום מלילה, חושך מאור.
_new_ הוספת תגובה



יצחק רבין היה איש מושחת שבמושחתים
שובר שתיקה (יום שלישי, 03/06/2008 שעה 20:41)
בתשובה לפיורי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אומנם הוא היה מושחת אבל עדיין מושחת מתון. את הדולרים הוא הפיל על לאה שטענה באחד העיתונים שהיא בכלל לא זוכרת איך נראה הדולר, אפילו שגרה בוושינגטון כמה שנים טובות.

רני רהב הסתכסך עם עם שרי אריסון והיא זרקה אותו. אף פעל לא הבנתי מה מושך אנשים עם בוכטה לרני רהב. זה רק אומר שאפשר לעשות כסך על שומן נפוח.
_new_ הוספת תגובה



יצחק רבין היה איש מושחת?
בוקספר על רבין המושחת (יום ראשון, 29/06/2008 שעה 0:20)
בתשובה לפיורי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דירה בארצות הברית כשהיה שגריר מצביעה על שחיתות?שחיתות: גניבה, מעשי נוכלות, רמאות, ועוד. אם הוא היה כזה כשרוני אתה חושב שהיו מגלים שאשתו התעסקה עם מטבע חוץ?ואם כל זה שחיתות-אני מעדיף אותה על מעשי מופז ופוליטיקאים אחרים בהתפקדויות שלהם-ראה הארץ וידיעות משבועות אחרונים זה-מינויים פוליטיים, סידורי עבודה,מתן טובות הנאה מתחת לשולחן ומעל לשולחן למקורבים זו שחיתות שפוגעת בכולנו.דירה בארצות הברית בשנים ההם?קודם כל תוכיח שהוא אכן גנב כסף לשם כך ושנית תגיד לי אתה מה מסוכן יותר לשלטון במדינה.תוכיח שהשחיתות שלו פגעה במדינה.זוט צריכה להיות השורה הראשונה והאחרונה בשחיתות-איש ציבור.
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
מיקי (יום שלישי, 03/06/2008 שעה 7:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי תספר לנו על הנרגילות שעישנת עם הראיס
וכל ה''ועידות'' למען השלום שאליהן הוזמנת
הרי אתה טובל ושרץ בידך
אבל להתגולל על אחרים אתה יודע יפה
טול קורה מבין עינך
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
ספינר (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 22:54)
בתשובה למיקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את/ה מכיר/ה את אבנרי/ה ?
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
ספינר (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 22:56)
בתשובה למיקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת/ה ''עינך'' וזה בא לציין עין אחת.
אני סבור שיש לו שתי עינים,אבל לא רואה אפילו באחת מהן
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
מיקי (יום שלישי, 17/06/2008 שעה 1:20)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן כך או אחרת הוא ממלא אחר הכלל ''עיניים להם ולא יראו''.
שנית המקלדת שלי במצב גרוע מאובקת ומקשים נתפשים לעיתים מכפילים אותיות ולעיתים משמיטים, אני משתדל להגיה לא תמיד אני מצליח, כפי שראו עיניך,

את אבנרי אני מכיר ועוד איך והוא טעם ממני [בימים שעוד הוא ואני היינו צעירים] חבטה ומכה, בזמן שהוא עם הישמעאלים שלו חסמו את הדרך לטרקטורים שבנו את כרמיאל, כשהוא נשכב לחסום את האטרקטור דאגתי שלא יוכל לקום אז הוא עזב על אלונקה הרבה לילות העצמות שלו זימרו את נוכחותי, פעם אחרת ידי גשר הירקון באבן גבירול שכח את השיעור הרבצתי בו תורה שנית ומאז הוא רואה אותי ועובר בריצה למדרכה השנייה, מאולף הזכרתי?
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
אריה עירן (יום שלישי, 17/06/2008 שעה 5:51)
בתשובה למיקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1- קניתי לפני חודשיים מקלדת חדשה 65 שקלים .

2- דרך האיטרנט אינך יכול להכות אף אחד . מכות אינם שיכנוע .

יוסלה מרגיז אותי מאד . מכות הן הפיתרון ?
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
ספינר (יום שלישי, 17/06/2008 שעה 16:28)
בתשובה למיקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו שעירן אומר - הרבצת התורה שלך לא לימדה אותו.אז צריך להעביר קורסים בצורה שונה.אגב,אני לא תולה תקוות בשיחות עם אבנרי - אבל יש דאגה שצעירים שנכנסים לרשת לא יפלו למלכודות של פדופילים פוליטיים.
נראה שיש לך שנאה אישית כלפיו שחורגת מתוך התחום הפוליטי-רעיוני שאנחנו מנסים להתעסק בו.
האם הטרקטור היה שלך?
_new_ הוספת תגובה



נו אבנרי הצדיק
בוקספר (שבת, 21/06/2008 שעה 0:33)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אורי אבנרי אכן צדיק מסך כל העיתונאים שיש לנו היום בעיקר בסמרטוטון שמכונה העיתון של המדינה-תקתקן הידע והתרבות שלנו יחד עם ערוץ הזבל-ערוץ שתיים:
אורי אבנרי היה הראשוןיחד עם שלום כהן שהביא לציבור את קיומם על מגזר שנקרא בזמנו פועלי דחק. הוא זה שהביא את היחס למזרחים-פרנקים.אורי אבנרי היה העיתון היחיד שסקר והביא בגדול את מרד ואדי סאליב.לא היה שום עיתון-עיתונאי-אישיות ציבורית- שהעז לצאת נגד המדינה על העוולות שהמדינה עשתה לעולים החדשים מארצות המזרח. אורי אבנרי וחבורתו הם אלה שחשפו את רוב העוולות שנעשו אז-ויחד עם אישיות שהפכה ללא רצויה במיוחד במחוזות השמאל-שמואל תמיר את שורת המתנדבים. לחא היה עיתון-עיתונאי-איש ציבור הצביע על עוולות של פוליטיקאים כמו שהביא אורי אבנרי. נקודה!הוא הביא לנו לראשונה את עוולות המלחמה הישראלית והערבית משני הצדדים-ראה 'הצד השני של המטבע'. בקיצור, לצמצם את פועלו של אבנרי לנרגילה עם ראיס-שלא נזכיר את לחיצת היד של המנהיגים שלנו אחר כך עם הראיס-מצביע על אינטלקט נמוך אם בכלל הוא קיים. לצמצם את פועלו של אורי אבנרי במשך כל שנות השבועון העולם הזה לנרגילה וכ'ו מצביע על צרות ידע, אינטלקט,אי יכולת להתסכל ימינה ושמאלה אלא רק ישר עד הקיר. היום-המדינה 'מתה' להגיע למצב שעליו הצביע אורי אבנרי מיד אחרי ששים ושבע-על הסכנה שבהתנחלויות. היום לא יודעים איך לצאת מהמילכוד. בעצם-יודעים אבל פוחדים.
_new_ הוספת תגובה



[•] נו אבנרי הצדיק
ספינר (יום ראשון, 22/06/2008 שעה 0:29)
בתשובה לבוקספר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרבה ממה שאתה מייחס לאבנרי הוא לדעתי זכותו של שלום כהן.יש אנשים שיודעים הרבה על אבנרי - תן להם להתבטא.
אני מתייחס לאבנרי כפי שהוא מופיע היום בציבור.והוא מופיע כמי שנכון לקשור קשר אמיץ עם השטן כדי להביא שלום.
אם אתה אדם הגיוני - אני רוצה לשאול אותך - איזה סוג שלום יביא לנו השטן?
או שאולי גם אתה לא יודע מה זה שטן?
[•]...
_new_ הוספת תגובה



צרות עין או קנאה מוסתרת?
יוסלה  (יום ראשון, 22/06/2008 שעה 2:38)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמי שחי את התקופה בה מדובר ועקב אחר
מלחמתו הבלתי נלאית של אבנרי בכל שחיתות
ממסדית בכלל ובמאפייניה המוקדמים של השחיתות
המוסרית-לאומית ביחסנו לפלסטינים בשטחים,
לא נותר לי אלא להסכים אם בוקספר.

דבריו של ספינר בעניין, על הפסבדו-סקפטיציזם שבהם,
נשמעים, הפעם יותר מתמיד, כנסיון לשכתב הסטוריה
ישראלית ידועה, מתוך כנראה קנאה מסויימת במעמד שרכש אבנרי עקב אי-פשרנותו בנושאי מוסר לאומי.

הכי מגוחך זה שמי שזכותו כפולה ומכופלת למקום
בהיכל הלאומי השמור ללוחמי תש''ך מקימי המדינה,
אורי אבנרי, צריך לקרוא את דברי הבלע של אנשים שאינם מבינים
כלל מה תפקידו של איש רוח אמיתי במכלול המדיני-לאומי
בעיתות כאלה. מלחמתו של אבנרי ואחרים בני דורו בישראל
כפולה, את המדינה נתנו לנו בדמם, ואז נרתמו להציל את המדינה
הצעירה מעצמה, ובמשך עשרות שנים ממשיכים להלחם על דמותה.

אם רבים מהלוחמים בדור תש''ך עברו לעשות לביתם, ובנו מי את
הווילה שלו בקיסריה, או את המפעל בקנדה, אבנרי הוא אחד
מיחידי הסגולה שנותרו בשדה המערכה על דמותה של המדינה
הצעירה, וגם כיום הוא מייצג את העמידה העקרונית היהודית
הנאורה אל מול הנחשול הגואה של גזענות יהודית ובורות
מדינית.

השאלה שצריכה להישאל היא: האם ראויה מדינת ישראל
שאלה יהיו גיבוריה, והאם די נעשה כדי להכיר בפועלם המתמשך.

ההשמצות והתקיפות החוזרות על אבנרי באתר זה רק מחזקות
את התחושה שהוא יודע מה הוא עושה. מהחורים יוצאים, בכל פעם
שמתפרסם מאמר שלו, המלעיזים, שמצאו ב'ארץ הצבי' מקום נוח
לפרוק את המטען החורג של כשלון חייהם ואת התסכול המתגבר
לנוכח האפקטיביות של מלחמתו של איש אחד עטור שיבה בשדים
הלאומיים של גזענות, טריטוריאליזם חסר תבונה, ובורות תרבותית
ומדינית.

מה מניע את נציגי הבורות באתר לבד מבורותם?
הקנאה הברורה באדם שהצליח לעצב את חייו לכדי מפעל אחד
מתמשך של גבורה אנושית אל מול כוחות רוע מערכתיים ויחידים
ואחוזי סיכוי שאף מהמר מקצועי לא היה לוקח.

המנסים למשוך את שמו של אבנרי בדרכי הסחי של חייהם הפתטיים
בסך הכל חושפים את אוזלת ידם שלהם, ואת המניע המשחית של
מעשיהם, הדיעה הקדומה.

בחגיגות הששים למדינת ישראל, אין אנו צריכים לחגוג את ההישגים
אלא את הכשלונות הצורבים, בתקווה שנלמד מהם משהו.
מפעלו של אבנרי מייצג את הצד הביקורתי שהמנגנון הפוליטי של המדינה
הצעירה ניסה כל השנים להתנער ממנו. כיום, בשל הכיבוש המתמשך
רפלקס הדחייה הזה רק הועצם - הפשיעה כנגד האדם הגיעה לממדים
ממלכתיים ולמיסוד, כי יש לנו עם שלם כשפן הנסיונות של הג'ניוס היהודי
הפעם - הפלסטינים. ומה שכונה פעם בפי האבות המייסדים 'כור ההיתוך'
הפך כיום לכיבשן בו נמס הזהב המעט והנדיר של היהדות לתוך
הסגסוגות הגסות של היהדות היהירה, המתנשאת. זה כבר מזמן לא
מאבק בין ספרדים לאשכנזים, או בין ימין לשמאל, או בין פועלים לבעלי הון,
זה מאבק בין יהודים המוכנים להקריב את היקר להם בשל יהדותם
לבין יהודים שליבם גס ביהדות זו, כפויית הטובה, התובענית, ועיניהם
פונות לעגל הזהב ולעבודת האלילים.

גם כדי לזהות את סימני השטן, זקוק האדם להבנת הטוב.
זה המכנה עצמו ספינר, דומה אינו יודע להבחין באחד או בשני.
_new_ הוספת תגובה



צרות עין או קנאה מוסתרת?
ספינר (יום ראשון, 22/06/2008 שעה 15:05)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה אדם הגיוני - אז איזה שלום יביא לנו השטן שאבנרי רוצה להתקשר איתו?
בדורנו השטן הוא דבר פיסי.
_new_ הוספת תגובה



יוסלה  (יום ראשון, 22/06/2008 שעה 15:48)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מ. ש. ל.
_new_ הוספת תגובה



אבנרי הצדיק ושלום עם השטןחלק ב
בוקספר למאמין בשטן חלק ב (יום ראשון, 29/06/2008 שעה 0:13)
בתשובה לבוקספר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למאמין בשטן ובגן עדן.הקו הירוק הוא הקו שאליונחזור אם נרצה או לא נרצה.ההתנחלויות הורסות את המדינה ואין פה עניין של שמאל וימין-אלא של הגיון נקי. ההגיון שאורי אבנרי ודומיו התעקשו על כך משנת 67.אין סיכוי לשלום עם ההתנחלויות!אנחנו לא בעמדת מיקוח. קח דוגמא: מה היה חשוב לנו עד ששים ושבע בירושלים?רק הכותל!היום פתאום חשובים לנו כל האדמות מסביב כולל ג'בל מוכאבר.מה לנו ולהם?מה פתאום אכפת לנו'עוטף ירושלים'-מושג מכובס לאמר אנחנו מספחים את כל הכפרים הערבים מסביב,רבע מיליון ערבים פלשתינאים בכוח-להיפטר מהם אתה לא יכול-אז אנחנו לוקחים להם את האדמות, מספקים להם שירותים נוסח לופליאנסקי-ומצפים שהם יתנהגו כמו ילדים טובים. הם אל ביקשו להבסתפתח. וזה יביא לנו את השהיד הבא. משמרות אלקודס!בעוד עשר שנים הם עזה השלישית שלנו.כשאומרים שזה וזה יחלק את ירושלים-על איזו ירושלים הם מדברים? ירושלים של השכונות שש''ס בונה ל'גידול טבעי' וכו כאילו לפלשתינאים שספחנו בכוח אין גידול טבעי.אתה מבין מה יקרה?אורי אבנרי לא רוצה יותר ממה שאפשר.אנחנו הקמנו את חמאס,אנחנו הקמנו את חיזבאללה בצפון, אנחנו הקמנו עלינו את כל מדינות ערב. איפה כל אלה היו לפני ששים שושבע? עד ששים ושבע השטן שלנו היה עראפת. היום אנחנו מתים לעשות שלום עם השטן הזה. כשאמרו שיש לעשות שלום עם סאדאת כולם אמרו שהוא ירמה אותנו. כנל לגבי מלך ירדן והיום יש לנו שקט איתם. שקט קר או לא קר-חיילנו לא מתים שם. אם זה השלום עם השטן אז שיהיה.זו הדרך הקצרה ביותר לגן עדן עלי אדמות. הרבה אוהבים להתקיף את אבנרי בפרט ואת השמאל בכלל כאילו הם יצורים מהחלל.הם לא-הם הגיוניים. החזרת השטחים-תביא לנו שקט כלכלי.אם היינו מספרים את האמת לבוריס ולבוטבול מקרית שמונה ומשדרות לאן הולכים הכספים כשהממשלה אומרת שאין כסף-הכסף בורח להתנחלויות.בדוק את הצלחת התלמידים שם לעומת הצלחת התלמידים בתחומי הקו הירוק.ראה מה קורה בגולן:קיבלו תנאים מצוינים והיום הם מצטלמים בפוזות של פסבדו אינטלקטואלים נוסח קובי מידן ליד בקבוק יין הגולן במחיר שבשדרות ובקרית שמונה לא יכולים להרשות. התירוטץ שלהם להחזיק בשטח שיביא לנו את המלחמה הבאה-אנחנו הפרחנו את הגולן. מי ביקש מהם? מה זה עניינננו אם הגולן לא פרח?נראה אותם מפריחים את הנגב. רוב המתנחלים ביש''ע ובגולן הם אגוצנטריים, חדמנמננים, שדמוכנים שישפך דם חיילים ואחזרים בתריויצם שכבר עברו מהעולם-לפחות כך חשבנו עם הסתקלותו בכוח של סאדאם חוסיים מכוויית. הלכה הבושה, הלכה הציונות, הלכה ההסיטוריה של עם ישראל, הלככו ערכי היהדות. כל אלה היום הם חצאית קצרה על רגלי זונה.החזרת השטחים תביא לנו שקט עם הסכמה בינלאומית. דפקנו שבע מדינות בששה ימים-אנחנו פוחדים מחבורת קסאמיסטים?האם בתירוץ הזה לא תחזיר שטחים?איפה אתה חושב שזה יגמר?שהערבים יגידו טוב אנחנו עייפים-נלך לישון?בעוד פחות מעשר שנים אנחנו נתעורר בעיר שחוברה לה יחדיו עם מובלעות עזתיות,ומלחמה עם סוריה. סוריה תצא למלחמה לא בגלל שהיא חושבת שהיא תנצח אבל היא תעשה מעשה סאדאת. הם יכולים לספוג תבוסה וחללים.אנחנו לא. אבל את הגולן נחזיר אחר כך כמו בובל'ה. כמו את סיני. קיבלנו עיניים גדולות וחמדניות ואנחנו משלמים על כך בשקל ובדם. אז מצידי-שיהיה שלום עם השטן.השלום שמבקש אבנרי אינו שונה מרוב הסכמי השלום שניסו פוליטיקאים רציונלים להביא. אם אתה לוקח אחד כמו מופז כמות שהוא-הוא אחד הסכנות הגדולות ביותר בפוליטיקה הישראלית ''נוכל לעשות שלום עם הסורים מבלי להחזיר את הגולן''.פלח ערבי שולח את הבנים לו למוות על חצי דונם אדמה שלו-אנחנו מעיזים להתמקח על שטח הגולן? אז אם אתה לא רוצה שלום עם השטן-הבה ונשמע מה לך יש להציע. אני בטוח שעם השלום שלך נגיע לגן עדן...אני מחכה לתשובה הגיונית, מפורטת, כולל קוי גבולות, הסכמי שלום וכולי.אני מאמין שאתה אדם הגיוני.יאללה, תביא לנו אלטרנטיבה שפויה לשלום במקום הסכם עם השטן.
_new_ הוספת תגובה



מסכים עם הניתוח שלך - המסקנות שגויות
ספינר (יום ראשון, 29/06/2008 שעה 8:42)
בתשובה לבוקספר למאמין בשטן חלק ב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתפיסה החסידית ,היצר הרע הוא אחיו התהום של היצר הטוב.שניהם עם תפילין,עטופים בטלית. לשניהם פיאות עד הברכים ושניהם מתפללים מבוקר עד ערב בשקיקה.אז איך מבדילים בין חיים למוות? מה טוב ומה רע? מה מוסרי ומה לא?
אתייחס לכמה נקודות שאתה העלת:
- נחזור לקו הירוק אם נרצה ואם לא נרצה - אז למה שנרצה?
-אין סיכוי לשלום.כי אין סיכוי לשלום.הערבים לא נלחמים איתנו מ 67 אלא מרגע שהגענו לכאן.אנחנו ( אני ואתה ) לא יפים,אתה מבין? (גם אבנרי לא יפה) לא רוצים אותנו פה.וזאת למרות שלאה רבין אמרה כי ערפאת הוא החבר הכי טוב שלהם...
אנחנו לא בעמדת מיקוח - וכי איך נהיה? ממולנו מאתים וחמישים מליון ערבים ומסביב להם עוד מליארד מוסלמים.תאר לך שהם מתחילים לצעוד קדימה לעבר חיפה ותל-אביב.רק ללכת ולשיר שירי עם בדרך...
כל שאר הכתיבה שלך נובעת מההכרה הנ''ל.גם הסיסמא שמדינת ישראל לא מפחדת מקאסמיסטים נובעת מנ''ל.מה יש פה לפחד? מדינת ישראל גם לא מפחדת מכבישים - אבל נהרגים עליהם 500 איש בכל שנה.
אני לא יכול להסביר לך למה עם ישראל נמצא פה בצומת הדרכים הזה שלושת אלפים ושלוש מאות שנה אחרי שקיבל את התורה.אבל כל העמים האחרים שהיו בסביבה כולל האימפריות הגדולות שניסו להכחידו - כבר לא קיימות.גם הם לא יסבירו לך.אתה יכול לחיות בהכחשה,אתה יכול להיות חצי ערבי ( מהצד הטוב) אתה יכול להיות חבר לשטן.אתה לא תבין.אתה לא תבין שאתה מבקש כניעה כמו אבנרי,לא תבין שאתה שורף את מחסני המזון בירושלים - וגם לא תבין למה הם שוחטים אותך כשהם באו ושחטו את היהודים באירופה....מצטער - זו פעולה של השטן,ואם אבנרי חבר כ''כ טוב שלו שיבוא ויסביר...
אני אישית - לא יכול להסביר לך את זה.אולי הרבי מלובאביץ או הבעל שם טוב.
_new_ הוספת תגובה



ההבדל בין ביבי לבין אולמרט וברק הוא
שובר שתיקה (יום שלישי, 03/06/2008 שעה 20:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שביבי בסך הכל לכל היותר נהנתן ואוהב חיים זוהרים, אבל ברק ואולמרט עסקו בהעברות מאות אלפי דולרים ואולי אף מיליונים, מאנשי חוק תמימים בתהליכים סיבוביים של השחרה הכסף, לידיהם לטובתם הפרטית. כאן אנחנו כבר מדברים על מעשים פליליים. אצל אולמרט מדובר ב-‏15 שנים של עשייה מגונה. עכשיו הכל נחשף וצריך לבקע את הפלונטר עוד כשהוא חם.

אני משער שאורי אבנרי לא סתם מרחם על אולמרט, אלא שהוא מבין את משמעות קריסת הממשלה בעבור אנשים שנאחזים בקש השלום. אבנרי מתייחס לאולמרט כעבד נרצה שכשל מלספק לאדונו את התהילה ואין לו ברקע עבדים אחרים להמשיך קדימה בעבודה.
_new_ הוספת תגובה



אבנרי ומוסר הוטנטוטי.
אריה עירן (יום רביעי, 04/06/2008 שעה 4:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אם הוא גנב את הפרה שלי זה רע. אם אני גנבתי את הפרה שלו זה טוב'' משפט זה ממצה לדעתם של האנגלים את המוסר ההוטנטוטי. Don’t you see your own hump?
לדעת אבנרי ושלום עכשיו יש לנהוג באופן שווה בכולם, ערבי כיהודי, אציל כפלבאי, שחור כלבן. השוויון זו אחת המוסכמות הנפוצות היום בעולם.
אבל אבנרי אומר שהכיבוש הערבי זה טוב והכיבוש היהודי זה רע
כאשר אנגלים/צרפתים/ספרדים /פורטוגזים/ ערבים/הולנדים/ רוסים (מחק את המיותר) כבשו חצי עולם זה היה בסדר. כעת יש סדר עולמי חדש, אתם אומרים לנו להחזיר שטחים כבושים. אסור לענות כושים, סליחה-ערבים. אסור לחסל אינדיאנים, סליחה-פלסטינים. לפלסטינים מגיעה מדינה נפרדת, כמו לסקוטים. כמו לבאסקים. כמו לקורסיקאים. כמו לסיציליאנים. כמו לקוויבקים. כמו החזרת איי סחלין ליפנים. צריך לתת זכויות ופיצוי, כמו לתושבים המקומיים בשתי האמריקות. אף מדינה לא עושה את השטות הזאת! ההיפך, הוא מה שקורה. התורכים, העירקים והפרסים מונעים הקמת כורדיסטן. הסרבים מנעו עצמאות מקוסובו. התוצאות נקבעות לפי מאזן הכוחות ולא לפי עקרון של צדק טבעי. כמו התערבות NATO לטובת הקוסוברים החלשים נגד הסרבים החזקים. מה זה בכלל צדק טבעי? אם זברה תטרוף אריה זה צדק טבעי, לא?
האמת הפשוטה היא שאין שוויון או צדק טבעי. הערבים סילקו בחרב את שרידי יוון ורומא ועמים אחרים סביב הים התיכון. תושבי אירופה היום הם צאצאי כובשים-פולשים ולא העמים המקוריים. האינדיאנים נסוגו והושמדו מול התפשטות הספרדים והפורטוגזים בדרום אמריקה. כך גם בצפון אמריקה מול הצרפתים והאנגלים. בצפון אמריקה יש פחות אינדיאנים מאשר ליוויתנים בים. איפה GREENPEACE?
מעט האינדיאנים שנותרו בדרום אמריקה, הם תחתית החברה וענייה. על פי ''צדק טבעי'' ובאופן יחסי, היה צריך לשלוח 25.000.000 גרמנים לתאי הגזים ולמשרפות. על פי ''צדק טבעי'' היה צריך לזרוק פצצת אטום על בוסטון ופילדלפיה. על פי ''צדק טבעי'' היה צריך לאסוף את כל תושבי העיר יורק באנגליה לבנין אחד ולשרוף את כולם. על פי ''צדק טבעי'' היה צריך לחייב את הספרדים להתגייר ואת המסרבים להגלות. בכלל האם נכון לנהוג באופן שווה כלפי אומה של חמישה מיליון כמו אל אומה של מאה מיליון? האם נהג העולם כלפי היהודים כפי שנהג כלפי הגרמנים, או היפאנים? רק ארצות הברית גילתה נדיבות ליהודים, רצון לעזור ולתקן קצת עיוותים היסטוריים, לא תמיד בהצלחה.
וכשמדובר על שוויון, ראו כיצד ישראל עזרה לפליטים המוסלמים מקוסובו, בעוד הערבים והמוסלמים ישבו בחיבוק ידיים.זה מלבד יחסם המחפיר כלפי הפליטים הפלסטינים.
NATO וארה''ב מנסים להחזיר את פליטי קוסובו המוסלמים למקומם. באותו זמן, כמו תמיד, משמשת ארה''ב יעד לשנאת רוב המוסלמים בעולם. אנחנו בישראל קלטנו את אחיינו, מול הערבים שזנחו במחנות הפליטים את האחים הערבים-פלסטינים.
צדקה תציל ממוות. זה נכון, אבל למעשה כל עזרה קטנה או גדולה לאדם באשר הוא אדם, רק מרחיקה ממנו את הגורל הבלתי נמנע של מוות ומגדילה את האוכלוסיה האנושית.
מוסכמה אחרת היא כי שלום הוא דרך חיים ראויה. אבל השלום טוב באמת לצד החלש המפסיד במלחמה. במלחמה המנצחים לוקחים קרקע, מים, מחצבים, הון לאומי ואישי, עבדים, שווקים ועוד. המלחמה עדיפה על השלום, לצד המנצח. יש בזה מכשלה, שכן אין איש יודע מראש מי ינצח. המלחמה מעמידה את הצדדים המעורבים במקומם הנכון, על פי יחסי הכוחות האמיתיים. הסכמי שלום רק מסדירים את מה שהושג במלחמה. כל זה נדחק על ידי שואפי שלום בישראל. תוך כדי אמירות המחץ השקריות שלהם .
כיצד היה נראה העולם בלי מלחמות?
לפניך כמה דוגמאות של מלחמות מוכרות, שסיומן שיקף את מאזן הכוחות החדש. נסה לחשוב האם שלום ללא מלחמות אלה היה משקף נכון את מאזן הכוחות.
ללא מלחמות לא הייתה רומא נעשית אימפריה בכלל. ללא מלחמות הייתה רומא שליטת העולם המערבי עד היום.
ללא מלחמות היו הערבים מאכלסים רק את חצי-האי- ערב והמוסלמים היו מונים רק 10 מיליון נפש ולא יותר ממיליארד.
ללא המלחמה בין אנגליה ומושבותיה בצפון אמריקה, בשנת 1776 לא הייתה קמה ארצות הברית, שהיא החזקה יותר. אנגליה הייתה ממשיכה לשלוט בצפון-אמריקה. ללא מלחמת המעמדות בצרפת, בשנת 1789, הייתה ממשיכה לשלוט המלוכה בצרפת. בזמן שהכוח בידי כלל אזרחי צרפת, הייתה נשארת בשלטון מלוכה אבסולוטית. ללא מלחמות נפולאון הייתה אירופה כולה מלוכנית. ללא מלחמת הרוסים והבריטים בנפולאון עד הפלתו בשנת 1815, הייתה אירופה כולה נשארת תחת שלטון צרפת החלשה. ללא מלחמת האזרחים בארה''ב, משנת 1860 עד 1864, היו מדינות הדרום החלשות יוצאות מהפדרציה של ארצות הברית וממשיכות במשטר עבדות. ללא מלחמת העולם הראשונה הייתה האימפריה העותומנית החלשה, שולטת במזרח התיכון והמלוכה האוסטרית החלשה, הייתה שולטת בכל מרכז ודרום אירופה. גרמניה הייתה נשארת ללא השפעה, למרות שכוחה עלה על זה של צרפת או אנגליה. ללא מלחמות בכל שטחי מושבותיה, הייתה אנגליה ממשיכה לשלוט באפריקה, בהודו, באוסטרליה ומדינות רבות באסיה. ללא מלחמות גם צרפת, ספרד, הולנד, בלגיה ופורטוגל היו שולטות הלאה במושבותיהן. בהעדר מלחמה היו מדינות קטנות אלה שולטות ב- 2/3 משטח העולם וב- 3/4 מהאוכלוסייה העולמית. ללא מלחמה הייתה נשארת אירלנד בריטית. ללא מלחמת הקוממיות לא היה נוצר בית לאומי לעם היהודי. מלחמת העולם הראשונה והשנייה פרצו מתוך אי כיבוד כוחה של גרמניה.
כאשר החלו מדינות אפריקה להשתחרר מעול האירופאים, החליטו כי החלוקה המדינית-האירופית של אפריקה תישאר ללא תיקונים. מאחר וחלוקה זו אינה מתאימה לפיזור השבטי באפריקה הרי שמלחמה פורצת שם שוב ושוב. באנגולה, בניגריה, בקונגו, בליבריה, בסודן, באתיופיה ועוד. הרעב והרצון להשתלט על מקורות קיום הם המניע הראשוני. הלכידות השבטית-לאומית היא המניע השני. במזרח התיכון קווי הגבולות נקבעו בהסכמים בין אנגליה וצרפת בסוף קיום האימפריות שלהם. הערבים לא מסכימים להסכם סייקס-פיקו למה שנסכים אנחנו ?
אנחנו רצינו שלום במשך דורות. היינו חלשים ומעטים בקרב עמים אחרים. היכו, עינו, שדדו, גירשו, רצחו ושרפו אותנו עד השפל חסר התקדים של השואה. בכל המקרים השונים שלום היה עוזר לנו. אפילו אחרי הריקונקיסטה, כשהיינו שותפים לקתולים בגירוש הערבים-המאורים מספרד, גורשנו מספרד בלי ניד עפעף. רצינו שלום ושוויון בפולין, באוסטריה, בגרמניה ולא קיבלנו. אמר חיים נחמן ביאליק: ''אם אחר מותי צדק יופיע, יידום לעד!''.
שלום עכשיו הוא שגיאה בהגדרת הזמן. עכשיו? שלום היה דרוש לנו ב- 1922 ב- 1929 ב- 1936-9 או ב- 1948 או ב- 1966 או ב- 1973. השאיפה לשלום נחמדה, הלוואי שתתגשם, אבל אינה המהלך הנכון להבטחת קיומנו בארץ ישראל. עכשיו נחוץ לנו גידול אוכלוסין יהודי.
השיקול היחיד שצריך לעמוד לפני קברניטי ישראל הוא התועלת לנו. אם שלום מועיל לנו-כן, אם שלום אינו מועיל-לא. אסור לנהוג באופן אוטומאטי על פי אמות מידה ומוסכמות ישנות. יש לבחון את המצב לגופו. לדעתי אין שכננו הערבים רוצים שלום, אלא את הקרקעות שהם מקווים להשיג תמורת שלום מדומה.
אם תרצה להיכנס לאוטובוס מלא בלי לדחוף, תישאר בחוץ. חובה עלינו לזכור כי העולם הוא אוטובוס מלא - כדור מוגבל בשטחו, שבו כל המקומות תפוסים. בלי ניצחון במאבק אף אחד לא נותן מקום לאחרים. ככל שהמקום צפוף יותר הלחץ גובר והמלחמות מרות יותר. עדינות, נימוס ושיחות אינן תחליף לשיטות השתלטות על הקרקע. שיחות שלום או דיפלומטיה רק מסדירות בהסכמים את מאזן הכח. עלינו לדעת כי הסתננות יחידים, מלחמות מקומיות, טרור, גרילה, סחיטה גרעינית-ביולוגית-כימית ומלחמה כוללת, הן השיטות להן יש להתכונן בכל העולם. אנו היהודים היינו עז לכפרות כל כך הרבה פעמים, עבור כל כך הרבה עמים. הציקו לנו, בודדו אותנו, החרימו לנו, היכו בנו, שרפו לנו, רצחו אותנו. אנחנו היינו האשם הנצחי. תמיד היינו ''עז לכפרות''. מספיק. צמחו לנו שיני נמר. הביאו בשר.

כאשר אזורי המחיה של שתי קבוצות נוגעים ומתערבבים זה בזה, מלחמה היא תוצאה שאי אפשר להימנע ממנה. המצב מחמיר כאשר האוכלוסיות מעורבות וההבדלים, בצרכים הנחשבים למספקים, הם בפער כמותי ואיכותי גדול. זה כמובן המצב בין היהודים בפרט והישראלים בכלל, לבין הפלסטינים. בישראל השמאל מאשים את הימין, כי מעשיו הם התגרות בפלסטינים ולכן יש טרור. הימין מאשים את השמאל כי הטרור נובע מהוותרנות לפלסטינים, אשר מעידה על חולשה. ההאשמות ההדדיות פשוט אינן לעניין, היות ומאבקנו בפלסטינים הוא למעשה תוצאה שאי אפשר להימנע ממנה.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מהפנט באיכותו ובאמינותו
חכם ציון (יום רביעי, 04/06/2008 שעה 7:24)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר אריה עירן הרשה לי לתרגם את המאמר שלך לאנגלית ולהפיצו בשימך בעיתונות-אינטרנט חו''ל.

חוץ מזה תיקון קל:
''רק ארצות הברית גילתה נדיבות ליהודים, רצון לעזור ולתקן קצת עיוותים היסטוריים, לא תמיד בהצלחה.''

ארצות הברית גילתה נדיבות ליהודים קצת מאוחר מדי. ברגע המכריע של טרום מלחמת העולם ובמלחמה עצמה היא סגרה שעריה לפליטים יהודים כמו שבריטניה סגרה את שערי ארץ ישראל לפליטים יהודים (ובעצם כולם היפנו את הראש והתירו את ההשמדה, מרצון או מקלון).

ללא מלחמות אירופה היתה היום של האירופאים בלבד ולא של הויזגותים, אוסטרוגותים, המדיארים, תורכמנים,ברברים גרמאנים ועוד.

השלום במידה והוא אמיתי וכן הוא פקטור משפיע בצמיחת האוכלוסיה. אבל ''שלום'' אסדי שרוצה ''להחזיר'' לסוריה את כל הכנרת הוא 'שלום' שמסכן את הקיום היהודי.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מהפנט באיכותו ובאמינותו
אריה עירן (יום רביעי, 04/06/2008 שעה 10:55)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה למחמאה . זה כפי שעניתי גם לחזי , פרק מספר שכתבתי .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
אתמול פורסם שטבריה היא חלק מהגולן של אסד . וגם רחוב רופין 10 בתלאביב .
בענין האמריקאים , יש את האוניה מאוריטניה שהוחזרה להמבורג למרות שהייתה עמוסה מיליונרים !
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן, איפה הייתה עד עכשו ?
חזי (יום רביעי, 04/06/2008 שעה 8:45)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבה נהדרת, אמיתית, נכונה וראויה ליותר פרסום.

היא בהחלט ראויה להיות בחזקת ''מאמר'' נפרד כאן, עם הכותרת הראויה לו...
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן, איפה הייתה עד עכשו ?
אריה עירן (יום רביעי, 04/06/2008 שעה 10:52)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה למחמאה . זה פרק מספר שכתבתי .
_new_ הוספת תגובה



[•] האריה כל הכבוד
מיקי (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 4:59)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו לא תגובה.
זה מאמר.

מנומק יפה
מבואר
זורם ומאיר עייים

יוסלה
יש לך ממי ללמוד.

[•]...

חג שמח
_new_ הוספת תגובה



[•] האריה כל הכבוד
ספינר (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 16:17)
בתשובה למיקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיקי מי את/ה?
למה את/ה מעודדת רק את עירן?
יש עוד שחקנים בקבוצה
_new_ הוספת תגובה



[•] האריה כל הכבוד
מיקי (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 22:07)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספינר יקירי

אתה צודק.
תוך כדי קריאה ותגובה עבד ברקע עדכון לתוכנה
החלון שקפץ ''האם ברצונך להחיל את השינויים''
הוביל לריסטרט, אחריו הייתי כבר במקום אחר

קבל התנצלות וברכת חג שמח

מ.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אוהד ביתר (יום חמישי, 05/06/2008 שעה 16:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מביא ניב בתרגום מילולי מאנגלית (the pot calling the kettle black), שנשמע מלאכותי ומגוחך, במקום להשתמש במאמר חז''ל מלפני אלפיים שנה: ''הפוסל - במומו פוסל''.

זאת האידיאולוגיה של השמאלנים - התנתקות. התנתקות מהאדמה, התנתקות מהמסורת, התנתקות מהלשון, התנתקות מהיהדות. התבוללות.

וזה לא מהיום. לדוגמא, לפני שנים רבות הוא ניסה לקדם ב''עולם הזה'' שיטת ניקוד לעברית באמצעות אמות קריאה מאנגלית שייכתבו מימין לשמאל.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (יום חמישי, 05/06/2008 שעה 16:56)
בתשובה לאוהד ביתר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בלי קשר לדיעותיו הפוליטיות של אבנרי .
השפה העברית הכתובה אכן זקוקה לאמות קריאה .
שם זה NAME או THERE ? הכתיבה שלנו מלאה במכשלות כאלה .
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
צדק (יום שישי, 06/06/2008 שעה 7:26)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השפה האנגלית המדוברת זקוקה לאימות דיבור..

ארבע זה פור, ובשביל זה פור.
גם זה טו, שתיים זה טו, ו-ל זה טו...

טענתך מגוחכת בעליל. לבחון את העברית על סמך האנגלית..

מי שיודע עברית לא מתבלבל משום דבר.
מי שיש לו בעיה בעברית, שילמד ולא יאשים את הרצפה.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (יום שישי, 06/06/2008 שעה 18:32)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לי אין כל קושי בעיברית שאני דובר מצוין.
בכל זאת יש לעיתים קושי להבין את הכתוב .
נכון שהאנגלית והצרפתית שאני מדבר היטב כתובות בצורה נוראה . למשל פז'ו .
האם זו הצדקה לא לכתוב ברור בעברית ?
האם 2 או TO הם הצדקה לא להשתמש באימות קריאה בעברית ?
_new_ הוספת תגובה



יודעי העברית הטובים ביותר הם חלשים מאד בעברית.
צדק (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 9:22)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוגמה קטנה: כמה אותיות יש בעברית?
תשובה: 22 אותיות + 5 סופיות.
כמה צלילים יש בעברית?
המוכרים לנו הם הצלילים הרגילים + אותיות דגושות או לא ( ב, כ, פ ).

אגלה לך מספר עובדות שרוב הציבור אינו מכיר:
לאות ד יש שני צלילים.
לאות ג יש 3 צלילים.
יש בעברית צליל של w.

הידע שלנו בעברית הוא אפסי, ואני מדבר על אלו הנחשבים ליודעים.

בביקור בתערוכת ספרים בירושלים ראיתי ספר העוסק בדקדוק עברי בלבד, שמו לא זכור לי.
הספר הכיל 800 עמודים !!

עיין בספר תורה תימני המכונה תאג'. ( הספר גדול )
בכל דף מופיע במרכז טקסט מהתורה, סביבו פירושים שונים,
וקטע העוסק בדקדוק עברי, ניקוד והגיה.
קרא בספר וספר לנו עד כמה אתה מעורה ומבין עברית.
( אל תקח את זה אישית, גם אני בור יחסית לידע העצום הנמצא בספרים אלו ).
_new_ הוספת תגובה



מהיכן אתה קובע שמי שבקיא בעברית
חכם ציון (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 16:45)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינו בקיא בעברית?

אתה לא חושב שאתה מגזים לשווא?
_new_ הוספת תגובה



מהיכן אתה קובע שמי שבקיא בעברית
צדק (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 9:25)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יודע זה ענין יחסי.
יחסית לבורות בימינו, רוב הכותבים כאן יודעים עברית היטב.
אך גם צעיר עילג יכול לטעון שהוא יודע עברית היטב... יחסית לבורים ממנו.

אם אתה רוצה לדעת עד כמה אתה יודע היטב, באופן מוחלט ולא יחסי,
אתה צריך להשוות למקורות מהן מגיע הידע המושלם. והמקור העיקרי הוא ספרי הקודש.
_new_ הוספת תגובה



הצחקת אותי
עמיש (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 11:39)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אל תצחק . ספר לנו על מקורות השפה העברית .
אריה עירן (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 11:52)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לא זה מה שהצחיק אותי
עמיש (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 12:13)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא הטענה שמספיקה שפת התנך בכדי לדעת היטב עברית
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
משיב כהלכה (יום שישי, 06/06/2008 שעה 7:53)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''איש ללא שם שם את הספר שלו שם על השולחן''.

אריה, מה בדיוק קשה לך?
לא צריך לשנות כלום בעברית, שהיא שפה עתיקה, חכמה ויפה.

תקרא בבקשה את המשפט הראשון שכתבתי ותאמר לי אם אתה לא יודע בדיוק מה התכוונתי לכתוב.
אם לא הבנת תוך 3 שניות אז הבעיה היא שלך ולא של הדקדוק והשפה.
קריאה עם מינימום מחשבה אוטומטית נילווית רק מחדדת את השכל של הקורא!

אין שום צורך בשינוי שפה שדיברו וכתבו בה אלפי שנים.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (יום שישי, 06/06/2008 שעה 18:42)
בתשובה למשיב כהלכה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ידידי היקר , אין לי בכלל כוונה ''לשנות את השפה'' הכתובה . כוונתי לסייע למתקשים והם רבים .
שפתנו העברית עברה כמה שינוים . כבר מזמן הוסיפו ''ו'' וגם ''י'' להקל . וכיום הורחב עוד . אני כותה כתיב מלא שבמלא . ביידיש הכניסו ''ע'' עבור צירה וסגול . זו אות עברית . עבור קמץ ופתח השתמשו ב''א'' גם זו אות עברית .
עברית כתבו בשעתו בכתב דעץ , שזו הכתיבה העברית הקדומה . בילדותי שלטתי בה כמו בעברית תקנית . גם רשי ברצותו לכתוב עברית אך שונה מהכתב בתורה המציא כתב רשי . זה פסול ?
אני חושב שזה נפלא שאנחנו רוצים ששפתנו תהיה מובנת ולא מכשול לפני עיוור .
האם קשה להוסיף למקלדת חיריק , צירה , סגול , פתח , חתף-פתח , קמץ , חולם , שורוק ושאר הסימנים ?
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
יובל רבינוביץ (שבת, 07/06/2008 שעה 0:31)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לֹא רַק שֶׁלֹא קָשֶׁה לְהוֹסִיף סִימַנֵי נִקּוּד, הֵם חֶלֶק אִינְטֶגְרָלִי הֵן בַּמִּקְלָדוֹת הַסְּטַנְדַּרְטִיוֹת וְהֵן כִּכְלִי עֶזֶר בִּתְגוּבוֹת פא''צ.

נִרְאֶה שֶׁהַצּוֹרֶך אֵינוֹ כֹּה דוֹחֵק מִשּׁוּם שֶׁרוֹב הָאֳנָשִׁים בְּכֹל זֹאת לֹא לָמְדּוּ לְהִשְׁתַּמֵשׁ בַּאוֹפְּצְיָה הַזּוֹ.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (שבת, 07/06/2008 שעה 6:13)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תשובתך ניפלאה !

למרות שליטתי בשפםה העברית אני מודה כי אינני מנקד כהלכה .
ליד זה צריך להוסיף שבימינו אין מבדילים בין פתח קמץ חתף-פתח וחתף-קמץ בצליל הדיבור . כולם נשמעים כמו האות U במילה האנגלית RUN . כך גם צירה סגול , קובוץ שורוק . לגבי חולם וחיריק הלכו לכתיב מלא . גם אין מבדילים בין חולם מלא ושורוק . אפשר להוסיף לבילבול מילה כמו ''זאת'' שמופיע בתשובה שלך . למה לא ''זות'' ?
גם כללי בגד-כפת מעוררים שאלות . ג-ד-ת דגושות מה משמען ? ומדוע כֹּל אבל בְּכֹל ?
המילה כל מושמעת קול . המילה בכל נשמעת בחול . מדוע ?

סיבות אחדות לזה .
רצון מובן לשמר כתיבה מקודשת .
מסורת של שימוש בשפה והרגלי ילדות .
האם זה מוצדק ?
הרי השפה עוברת שינויים ותוספות ללא בקרה מלמעלה . הדיבור העממי והשימוש בשפה מבצעים שינויים בה .
רק בדיון מגינים על השפה ובמיוחד על זו הכתובה .
אבל אהלן , סחתיין , שטרודל , סניקרס , פארש , בודקה , קיוסק , נונשלנטי , ספיד ועוד מאות מילים נכנסות לשימוש וסופן במילון עברי-עיברי .
ר^ק ל*כת#ב כ^ך נ<חש^ב פ^ס&ל . ובכוונה בחרתי סימנים לא לטיניים . הסימנים העבריים טובים מאד . אך הם אינם ממש זמינים והשימוש השגוי בהם בהתבסס על צליל הדיבור יהפוך את הנכתב לנילעג .
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אוהד ביתר (שבת, 07/06/2008 שעה 10:17)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה היא שטקסט מנוקד טעון הגהה בשבע עיניים. רק בשתי השורות האלה מצאתי לא פחות משמונה טעויות בניקוד: שֶׁלֹּא, סִימָנֵי, חֵלֶק, עֵזֶר, הַצֹּרֶךְ, הָאֲנָשִׁים, לָמְדוּ, בָּאוֹפְּצְיָה.
ועם כל זאת, לא בטוח שמצאתי את כל הטעויות או שתיקנתי נכון...
ניקוד טקסט זה רק למשוגעים לדבר...
_new_ הוספת תגובה



לא צריך לשנות כי השפה משתנה בעצמה
עמיש (שבת, 07/06/2008 שעה 3:50)
בתשובה למשיב כהלכה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין הרבה קשר בין העברית המודרנית לעברית העתיקה מלבד זאת שאוצר המילים העתיק נכלל במילון העברית המודרני, ובמקרים רבים המילים קבלו משמעות חדשה.
על מנת להבין את העברית העתיקה, ובכלל זאת התנך, התלמוד, לשון ימה''ב וכו', יש ללמוד אותם בנפרד. מי שלמד רק עברית מודרנית לא יוכל לקרא בהם, אפילו אם הוא אדם משכיל שמסוגל לקרא עתונים וספרים בעברית.
בנוסף יש לזכור כי האותיות בהן נכתבה העברית העתיקה שונות מן האותיות בהן העברית העתיקה כתובה בימינו.

על כן האמירה של הכותב הטוען כי ''אין שום צורך בשינוי שפה שדיברו וכתבו בה אלפי שנים'' היא לכאורה נכונה - אין צרל בשנוי יזום כי היא משתנה מאליה לנגד עינינו. מאידך אמירה זו היא גם שטות מוחלטת מאחר והעברית של היום אינה העברית שבה דברו וכתבו בדורות הקודמים.
_new_ הוספת תגובה



וואלה צודק
אוהד ביתר (שבת, 07/06/2008 שעה 10:36)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ - טקסט עברי עתיק ומוזר, שאין לו שום קשר לעברית המודרנית. והחוקרים המשכילים קוראי העיתונים עדיין מנסים להבין את משמעות המלים.
_new_ הוספת תגובה



אין הרבה קשר בין העברית המודרנית לעברית העתיקה?
חכם ציון (שבת, 07/06/2008 שעה 12:54)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פשוט אין כל הבדל. השינויים המינוריים בנעשו בעברית ב-‏200 השנים האחרונות לא שינו כמעט דבר. לו היה בא דובר עברית עתיקה ונופל פתאום בישראל הוא היה מבין את מה שקורה מסביבו ואנחנו היינו מבינים אותו.

מה לא מובן לך כאן?

מלכים א פרק א
א וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיְכַסֻּהוּ, בַּבְּגָדִים, וְלֹא יִחַם, לוֹ. ב וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲבָדָיו, יְבַקְשׁוּ לַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ נַעֲרָה בְתוּלָה, וְעָמְדָה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ, וּתְהִי-לוֹ סֹכֶנֶת; וְשָׁכְבָה בְחֵיקֶךָ, וְחַם לַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ. ג וַיְבַקְשׁוּ נַעֲרָה יָפָה, בְּכֹל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל; וַיִּמְצְאוּ, אֶת-אֲבִישַׁג הַשּׁוּנַמִּית, וַיָּבִאוּ אֹתָהּ, לַמֶּלֶךְ. ד וְהַנַּעֲרָה, יָפָה עַד-מְאֹד; וַתְּהִי לַמֶּלֶךְ סֹכֶנֶת וַתְּשָׁרְתֵהוּ, וְהַמֶּלֶךְ לֹא יְדָעָהּ. ה וַאֲדֹנִיָּה בֶן-חַגִּית מִתְנַשֵּׂא לֵאמֹר, אֲנִי אֶמְלֹךְ; וַיַּעַשׂ לוֹ, רֶכֶב וּפָרָשִׁים, וַחֲמִשִּׁים אִישׁ, רָצִים לְפָנָיו. ו וְלֹא-עֲצָבוֹ אָבִיו מִיָּמָיו לֵאמֹר, מַדּוּעַ כָּכָה עָשִׂיתָ; וְגַם-הוּא טוֹב-תֹּאַר מְאֹד, וְאֹתוֹ יָלְדָה אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם. ז וַיִּהְיוּ דְבָרָיו--עִם יוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה, וְעִם אֶבְיָתָר הַכֹּהֵן; וַיַּעְזְרוּ, אַחֲרֵי אֲדֹנִיָּה. ח וְצָדוֹק הַכֹּהֵן וּבְנָיָהוּ בֶן-יְהוֹיָדָע וְנָתָן הַנָּבִיא, וְשִׁמְעִי וְרֵעִי, וְהַגִּבּוֹרִים, אֲשֶׁר לְדָוִד--לֹא הָיוּ, עִם-אֲדֹנִיָּהוּ. ט וַיִּזְבַּח אֲדֹנִיָּהוּ, צֹאן וּבָקָר וּמְרִיא, עִם אֶבֶן הַזֹּחֶלֶת, אֲשֶׁר-אֵצֶל עֵין רֹגֵל; וַיִּקְרָא, אֶת-כָּל-אֶחָיו בְּנֵי הַמֶּלֶךְ, וּלְכָל-אַנְשֵׁי יְהוּדָה, עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ. י וְאֶת-נָתָן הַנָּבִיא וּבְנָיָהוּ וְאֶת-הַגִּבּוֹרִים, וְאֶת-שְׁלֹמֹה אָחִיו--לֹא קָרָא. יא וַיֹּאמֶר נָתָן, אֶל-בַּת-שֶׁבַע אֵם-שְׁלֹמֹה לֵאמֹר, הֲלוֹא שָׁמַעַתְּ, כִּי מָלַךְ אֲדֹנִיָּהוּ בֶן-חַגִּית; וַאֲדֹנֵינוּ דָוִד, לֹא יָדָע. יב וְעַתָּה, לְכִי אִיעָצֵךְ נָא עֵצָה: וּמַלְּטִי, אֶת-נַפְשֵׁךְ, וְאֶת-נֶפֶשׁ בְּנֵךְ, שְׁלֹמֹה. יג לְכִי וּבֹאִי אֶל-הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וְאָמַרְתְּ אֵלָיו הֲלֹא-אַתָּה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲמָתְךָ לֵאמֹר, כִּי-שְׁלֹמֹה בְנֵךְ יִמְלֹךְ אַחֲרַי, וְהוּא יֵשֵׁב עַל-כִּסְאִי; וּמַדּוּעַ, מָלַךְ אֲדֹנִיָּהוּ. יד הִנֵּה, עוֹדָךְ מְדַבֶּרֶת שָׁם--עִם-הַמֶּלֶךְ; וַאֲנִי אָבוֹא אַחֲרַיִךְ, וּמִלֵּאתִי אֶת-דְּבָרָיִךְ. טו וַתָּבֹא בַת-שֶׁבַע אֶל-הַמֶּלֶךְ הַחַדְרָה, וְהַמֶּלֶךְ זָקֵן מְאֹד; וַאֲבִישַׁג, הַשּׁוּנַמִּית, מְשָׁרַת, אֶת-הַמֶּלֶךְ. טז וַתִּקֹּד בַּת-שֶׁבַע, וַתִּשְׁתַּחוּ לַמֶּלֶךְ; וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ, מַה-לָּךְ. יז וַתֹּאמֶר לוֹ, אֲדֹנִי אַתָּה נִשְׁבַּעְתָּ בַּיהוָה אֱלֹהֶיךָ לַאֲמָתֶךָ, כִּי-שְׁלֹמֹה בְנֵךְ, יִמְלֹךְ אַחֲרָי; וְהוּא, יֵשֵׁב עַל-כִּסְאִי. יח וְעַתָּה, הִנֵּה אֲדֹנִיָּה מָלָךְ; וְעַתָּה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ, לֹא יָדָעְתָּ. יט וַיִּזְבַּח שׁוֹר וּמְרִיא-וְצֹאן, לָרֹב.
_new_ הוספת תגובה



אתה כותב לא לעניין
עמיש (שבת, 07/06/2008 שעה 15:41)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית, כפי שציינתי, מי שלמד את השפה המקראית מבין אותה ללא קושי מיוחד ועל כן השאלה אם אני אישית מבין או לא מבין אינה רלוונטית.

שנית, היכולת להבין מה קורה סביב אף היא אינה רלוונטית. גם מי שדובר יידיש יכול להבין מה קורה סביבו בארץ דוברת גרמנית וגם מי שיודע צרפתית יכול להבין פחות או יותר טכסט בספרדית.
אני אגב בספק גדול לגבי הטענה שאילו מישהו מהעת העתיקה היה מגיע לכאן הוא ''היה מבין מה קורה סביבו''. אני משער שהוא היה נהרג תוך זמן קצר, או מתאשפז בכפיה. אבל לא זה הנושא.

יש הבדל גדול בין העברית המקראית לבין העברית המודרנית. ההבדל הניכר ביותר הוא כמובן שיטת הזמנים (tenses)ולאחריו שיטת הטיית הפעלים והשמות.

כמו כן, אם תקרא בתשומת לב את הקטע שהבאת תמצא כי יש בו גם past perfect , דבר שאין בעברית החדישה.

למרות שזה מובן מאליו הרי שחובה לציין שאוצר המילים בעברית המודרנית גדול פי כמה מזה של התנך ושהכתיב שונה מזה שהיה נהוג בעת העתיקה.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק
ספינר (שבת, 07/06/2008 שעה 22:24)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש בעברית העתיקה ( לשון הקודש ) עומק מושגי שלא מוכר לקוראי ומדברי העברית החדשה.כבר ציינתי ברשימה על מגדל בבל את המלה ''מציאות'' שמאיר שליו טעה בהבנתה האמיתית כפי שהיא מדוברת במגזר הדתי.
_new_ הוספת תגובה



אתה מתחמק מתשובה לעניין
חכם ציון (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 2:17)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשום טענה שלך לא התייחסתך לאמירתך הראשונה ולתגובתי עליה.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
ספינר (שבת, 07/06/2008 שעה 22:14)
בתשובה למשיב כהלכה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לשפה העברית (לשון הקודש במקור) יש גם עומק מושגי אדיר.כלומר,המלה גם יוצרת את המובן של המושג.למשל עולם - השורש הוא העלם.גשם - גשמיות.שמים - מקום שהוא שם(ברבים)ולא ניתן להשיגו - הוא תמיד שם.זקן (לא ישיש) -זה קנה,אדם שהמיר את הפוטניאל שהיה טמון בו כנער בנסיון החיים שנרכש במעשיו ובחירותיו. וכן הלאה.
_new_ הוספת תגובה



יש משהו בדבריך
עמיש (שבת, 07/06/2008 שעה 22:26)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למילים שבתנך היו משמעויות רבות שהיו מוכרות לבני התקופה ההיא ואינן מוכרות לנו כיום.
אנו אמנם משתמשים כמעט בכל המילים שמופיעות בתנך אך במקרים רבים מאד הענקנו להן משמעות חדשה.
_new_ הוספת תגובה



יש משהו בדבריך
חכם ציון (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 2:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעניין הזה אין הבדל בין עברית לכל שפה לועזית.
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 5:55)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מילים שנכתבו לפני 2500 או 3000 שנה ומאז אסור לשנות את הכתוב , הן מבחינת הכמות והן מבחינת הסדר התוכן והצורה . מאז עוסקים בלימוד , מחקר ופרוש של הניגלה והניסתר , מחפשים רמזים בכל דבר . וכשמחפשים זמן רב כל כך אז מוצאים גם דברים שאין .
המשחק בגימטריא של הכתוב היא אחת הדוגמאות . דילוגים בשיטות שונות היא דוגמא אחרת . ולכאן נכנסות הפרשנויות למילים . מתוך הפרשנויות מפילים החוצה מה שאינו מתאים לקו המחשבה של הזרם המרכזי , גם אם פירוש זה נכון .
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
ספינר (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 16:15)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שלא ניתן לשינוי זה הטקסט של התורה והנ''ך.מסיבות שונות שהיריעה קצרה מלפרט.
אבל למילים עצמן יש כוח חיות משלהן ואין איסור להשתמש בהן בכל מובן שיעלה על הדעת.
הקושי הוא כאשר באים לפרש את התורה עם המובנים החדשים של אותה מלה המופיעה הטקסט התנכי.יש בזה סילוף שלא מדעת.
זה מה שעשו הנוצרים והמוסלמים וכתוצאה מכך המוסלמים קוטעים ידים עד היום.הסכנה פה עצומה.
הרבה מאוד ישראלים סבורים שהם מבינים את מה שכתוב בתורה - בהשתמשם בשפה העברית שאינה לשון הקודש.עין צופיה הוא אחד מהם.הוא שואף להעניק משמעויות חדשות לדברים קדושים - במטרה לעשות אותם לא קדושים.
גם זו צורת חיים
ראיתי בעתון היום שבורג משתמש במושג עם נבחר בצורה משובשת לחלוטין.הראיה שלו היא חילונית בבסיסה.
קודם כל צריך להבין שהמונח עם המופיע בתורה ניתן ליהודים רק בקבלת התורה.התורה היא שהפכה אותם לעם.כל שאר העמים שהיו קיימים לפני כן ובאו לעולם אחר כך לא ניזקקו לתורה כדי להופכם לעם.זה ההבדל העקרוני.זו הבחירה.
העם הנבחר אין משמעותו שאנו חכמים יותר ונעלים יותר ונישאים יותר מעמים אחרים.אין דבר כזה.זה לא כתוב בתורה.
הבחירה - היא אך ורק ענין קבלת התורה.וזה,לדעתי עול שאף עם אחר לא מאחל לעצמו.
בנוסף ,ניתן גם לומר שבגלל שיטת החיים של היהודים בימים ההם ותורת המוסר שלהם (שהשפיעה כמובן על כל העולם)שמשמעה כי כל אדם הוא עולם ומלואו - היו הספר והכתיבה והלימוד משמעותיים ביותר.זו היתה דחיפה עצומה קדימה.
בעוד שאצל עמים אחרים הכתיבה והלימוד היו נחלת שכבת שלטון מצומצמת בלבד(במטרה לשמור על השליטה והקונטרול)- אצלנו עודדו את כולם ללמוד ( הבל תינוקות...)
דוגמא הפוכה היא המצב של האיסלם ברגע שהוא הכריז כי הדפוס הוא המצאת השטן.זה הותיר את האיסלם 200 שנה אחורנית.
_new_ הוספת תגובה



מאיפה יודעים את המשמעות הקדומה?
עמיש (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 16:50)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מסכים כי רבות מהמילים היו בעלות משמעות אחרת מזו שיש להן היום ובוודאי שאי אפשר לפרש טכסט עתיק על פי המשמעות המודרנית של מילה כלשהי.
את המשמעויות העתיקות אפשר ללמוד על ידי התחקות אחד ההקשרים של המילים, על ידי מילים נרדפות בהן השתמשו וכו'
אבל במקרים רבים אין לנו אפשרות לעשות זאת בגלל שהמקורות העתיקים אינם נותנים לנו רמזים מספיקים.
אז איך בכל זאת יודעים?
_new_ הוספת תגובה



מאיפה יודעים את המשמעות הקדומה?
סתם אחד (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 20:46)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבות היו שונות אבל כולן היו דומות. לדובר העבריתשל היום יש יכולת להבין את התנ''ך משום מבנה המילה והפועל בעברית - השורש. השיטה הזאת מאפשרת תובנות ופרשנויות וגילגוי פרשנויות. והכל נעשה סביר ומובן לאחר שהאחד לומר את השפה, בעיקר אם שפת הולדתו.

באנגלית למשל אין את מושג השורש ומכאן שכאשר השתנתה מובנה של מילה היה קשה לעקוב אחר שינויי המשמעות בעיקר בהפרשי זמן גדולים. ובאנגלית אוצר המילים שהתחברו והשתנו גדול הרבה יותר, וכמובן שעיקרם ''מושאל'' משפותזרות כמו הלטינית, הצרפתית, הגרמנית , השפות העתיקות באנגליה (כמו למשל הקלטית), וכמובן הרבה מילים עבריות שנקלטו במאות הראשונות פירה באנגלית של אנגליה שטרם אנגליה היתה סקסונית.
_new_ הוספת תגובה



הערה
עמיש (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 16:53)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא זכור לי כי המושג עם נבחר נמצא בתנך.

האם תוכל להראות איפה נעשה שמוש בצירוף זה?
_new_ הוספת תגובה



הערה
שובר שתיקה (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 14:33)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המושג קיים במצדי מילים דומות כמו ''אתה בחרתנו''. למשל מלכים א פרק ג: ''ח וְעַבְדְּךָ--בְּתוֹךְ עַמְּךָ, אֲשֶׁר בָּחָרְתָּ''.
_new_ הוספת תגובה



תגיד לי
עמיש (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 15:05)
בתשובה לשובר שתיקה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה קוראים לך ספינר?
אתה באמת חושב שאני לא יודע שהמושג עם בחירה לא מופיע בתנך?
אתה חושב שאני צריך אותך בשביל לערוך חיפוש?
_new_ הוספת תגובה



תגיד לי
שובר שתיקה (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 15:18)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לרגע עוזבים אותך ואתה משתולל. בודאי שאתה צריך סיוע אם אתה שואל את השאלה ששאלת. אל תהיה ספינולוג!
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 18:10)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהבתי את המשפט הזה מדבריך
''אבל למילים עצמן יש כוח חיות משלהן ואין איסור להשתמש בהן בכל מובן שיעלה על הדעת''
זה חומר נפץ מסוכן מאד !
כי גם לי יש דעת . גם אני יודע עברית , גם אני יודע גימטריא וגם אני יודע לדלג .
ייחוס ''עם בחירה'' , שנבחרנו לשאת בעול הוא צינעה יפה .
עמיש לא הבין זאת . הוא הבין בחירה כמו עליונות .
_new_ הוספת תגובה



כבר אמרו לך פעם שאתה קשקשן?
עמיש (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 18:26)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מנין לך מה הבנתי ומה לא הבנתי?
_new_ הוספת תגובה



כבר אמרו לך פעם שאתה קשקשן?
אריה עירן (יום ראשון, 08/06/2008 שעה 18:53)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא חשוב לי מה אתה מבין .
ההתייחסות היא אל הכתיבה שלך .
_new_ הוספת תגובה



[•] כבר אמרו לך פעם שאתה קשקשן?
ספינר (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 22:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[•]...
_new_ הוספת תגובה



[•] נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
ספינר (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 22:52)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו בדיוק הבנתו של בורג היו''ר - וזה מדהים.הוא בא מרקע דתי ואמור לדעת זאת.אם עין צופיה משתמש בביטוי הזה - אפשר להבין,כי [•]... מלא שנאה.
יש סיפור על איזה חסיד שבא אל הרבי שלו ואמר לרבי שהוא מסכים עם כל הדברים שבדרשה,אבל לא מסתדר כל כך טוב עם ענין הנשמה.יש בכלל נשמה?
הרבי אמר לו,הנה שני חכמים ''צרפתיים'' נוסעים בכרכרה ומחליפים דברי תורה.הסוס חושב תבן והסייס חושב בירה.רק מפני שאינם מבינים צרפתית זה אומר שהחכמים לא מצרפת?
_new_ הוספת תגובה



נוכריותו של כותב המאמר המתבולל
אריה עירן (יום שלישי, 10/06/2008 שעה 22:57)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנתי .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי