פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''לפתח חטאת רובץ''
אברהם בן-עזרא (יום שני, 09/06/2008 שעה 21:00)


''לפתח חטאת רובץ''

ד''ר אברהם בן-עזרא



בתפילת השחרית, המאריכים מבקשים כל בוקר שלא ייאלצו לעמוד בניסיון.

מערכת משפטית מתקדמת וראויה, מצמצמת ככל שניתן את המצבים בהם האזרח יהא ניצב בפני פיתוי פלילי, וזאת כדי לתרום לחברה יותר ישרת דרך ולמיעוט העבירות.

לא תמיד הדבר אפשרי, אך לעתים נדמה שחוק התכנון והבנייה – במהותו מיישם תיאוריה הפוכה.

בידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ניתן כוח מופרז ושיקול דעת רחב יריעה – ברצותה הוועדה מעלימה עין במתכוון מעבירות בנייה מהותיות וברצותה מקשיחה עמדות כלפי עבירות בנייה פעוטות. ברצות הוועדה היא מגישה כתב אישום נגד עבריין בנייה אף שהבנייה ללא היתר היא אמורה לקבל היתר רק אם הדבר יתבקש, וברצותה – תעלים עין ותימנע מהגשת כתב אישום אפילו כאשר הבנייה שנעשתה שלא כדין – לא ראויה להיתר בנייה בהיותה בניגוד לתוכנית המתאר.

זאת ועוד, ברצות הוועדה היא תפעל להריסה לרבות הריסת מבנה שאפשר לאשרו - אבל הוא הוקם שלא כדין, וברצותה - היא תוותר על בנייה שנבנתה ללא היתר, אף שגם אי אפשר לתת לה היתר בנייה.

חופש הפעולה המופרז הניתן בידי פקידי הוועדות לתכנון ולבנייה בישראל מזמין יצירת מצב של תלות האזרח במנגנון, אפליה, בירוקרטיה, וכאשר אין וודאות לגבי הרישוי, כי התלות היא יותר במנגנון מאשר בחוק ובתקנות – יש בכך משום עידוד לעבירות בניה, ולעבירות הצווארון הלבן של המנגנון המנהלי. והיו דברים מעולם, והכול על פי דין ובייעוץ משפטי (של היועץ המשפטי של הוועדה) .

במצב זה, לפתח חטאת רובץ, וקורה (כל הזמן) שידידי הוועדה זוכים לפרוטקציה בעוד מי שלא נמנה עמהם – אוכל קש, והמתסכל (את הנפגעים) הוא כי מול ביתם - שהוצא לגביו צו הפסקת עבודה וננקטו בגינו הליכים פליליים – ניצב, עומד על תלו ואף מוקם ונבנה, בית אחר שתנאי הרישוי שלו יותר גרועים... והסיכוי האובייקטיבי לאישורו יותר קלושים... אלא שבעליו מקורב למקומות הנכונים, או שהמתכנן שלו מפורסם דיו עד כדי כך שהוועדה רוצה ביקרו, והכול, ממש הכול – חוקי למהדרין...

כזה הוא חוק התכנון והבנייה: חוק שלילי, שלא מחייב פעולה, ובו מרווח שיקול הדעת הניתן לוועדה הוא עצום.

האפליה יכולה להתחיל כבר בשלב האישור, על ידי מתן הקלות בבנייה, אשר הן על פי החוק נתונות לשיקול דעתה של הוועדה. ניסוחים בלתי ממוקדים של המונח בחוק ''סטייה ניכרת'' – המתקיימת גם כאשר המבנה לא מתאים לסביבתו, מוסיפים תלות האזרח ברצון הטוב של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. ולך תדע -מה מתאים לאופי הסביבה ומה לא, ולך תתווכח עם מהנדס הוועדה על ההתאמה, שמא אתה לא מתאים, ואז ללא קשר למבנה – אין לך סיכוי...

ומן הכלל אל הפרט:

הבית של כרמל סלע ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, נבנה בניגוד להיתר תוך חריגות בנייה – ולא הוגש כתב אישום.

לפני שנתיים בחן זאת היועץ המשפטי לממשלה והמליץ על הגשת כתב אישום – המלצה שלא יושמה.

ועתה בוחנים דרך עוקפת כתב אישום, הלוואי כך על כולנו...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ועדות מאפיונריות  (לוי)
  החוקים נועדו לשליטה ולא לקיום.  (צדק) (38 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי