פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4982

פיקאויל - האם יום הדין בפתח?
ע. צופיה (יום רביעי, 09/07/2008 שעה 9:01)


פיקאויל - האם יום הדין בפתח?

ע. צופיה



רבים מבטאים ומבינים את המילה ''פיקאויל'' - שיא תפוקת הנפט כתחליף למילה ''יום הדין''.
נגמר הנפט, אזי נסתיימו החיים כפי שהכרנו אותם וכפי שחיינו אותם במשך מאה השנים האחרונות על פני כדור הארץ.
האומנם?

בשנת 1956 הציג גיאו פיזיקאי בשם מריון קינג האברט מחקר שערך וממנו משתמע כי עד שנת 1970 תגיע תפוקת הנפט בארה''ב לשיא ולאחר מכן תחל לרדת בתלילות. כן חזה הנ''ל כי התפוקה העולמית תגיע לשיאה בשנת 2000 ולאחר מכן תרד בתלילות.
הגרף של האברט
הגרף של האברט
המקור: Peak Oil
המציאות הוכיחה כי לגבי ארה''ב, האברט בעצם צדק ואכן בשנת 1971 הגיעה התפוקה לשיאה והחלה לרדת. אך התפוקה העולמית ממשיכה לעלות עד ימינו אלו. נכון, היא יקרה יותר, קשה יותר למצוא ולהפיק את הנפט, גם איכותו משתנה, אך בינתיים אין ירידה בתפוקה.
מנגד יש עליה גדולה בביקוש.

במערב אין כמעט פעולה שהאדם עושה ואינה מופעלת בחשמל. וכידוע רוב תחנות הכוח המספקות חשמל מונעות על ידי הנפט ומוצריו.
במזרח אסיה ובעיקר בסין ובהודו גילו את מנעמי החיים. מכונית, מקרר, מזגן ויתר המכשירים החשמליים המנעימים את חיינו. התוצאה: גידול עצום בביקוש לנפט הממשיך לגדול במימדים עצומים.
תוצאת המשך: עליה דרסטית במחיר של הנפט שיש לו השלכות מרחיקות לכת על כלכלת העולם.

נחזור להברט. מה שמפחיד בתיאורית האברט (HUBBERTS CURVE) היא צורת הפעמון. על פי הברט, העלייה בתפוקה מתחילה בקו מתון ופתאום קו תלול ביותר, שיא ומשם ירידה תלולה ביותר בתפוקה. על פי התיאוריה הזאת, התנהגות התפוקה קשורה ותלויה בקצב התגליות (discoveries).

המסקנה: לאחר השיא, הנפט יעלם במהירות כה רבה שהאדם לא יספיק להכין לעצמו תחליפים בזמן והתוצאה ברורה. יש תומכים רבים בתיאוריה זו, למרות אי הצלחתה לחזות את השיא בשנת 2000 ועתה חוזים אותו לשנת 2010.

מנגד יש, כרגיל, חולקים רבים. תסקיר גיאולוגי שהוכן עבור ממשלת ארה''ב מעריך שהרזרבות הידועות כיום יספיקו למשך 50-100 שנים הבאות, תלוי ברמת הביקוש.

הצריכה השנתית של נפט הייתה בשנת 2004- 30 מיליארד חביות בשנה ובשנת 2007- 31 מיליארד חביות בשנה, כלומר עליה קטנה מאוד בביקוש.
בינתיים בשנים הללו נתגלו מאגרים חדשים שעשויים לספק 8 מיליארד חביות נוספות.
נוסף לכך קיים מלאי קבוע של מפיקות הנפט ל-‏54 ימים ומלאי-חירום לעוד 37 ימים.

מספר נתונים על הביקוש לנפט
איזורהביקוש לנפט
(במיליוני חביות ליום)
צפון אמריקה, אירופה והפסיפיק49
אסיה (כולל סין, יפן, הודו וחבר העמים)   22
המזה''ת7
אמריקה הלטינית6
אפריקה3
סך הכל87
מקור: An Oil Overview

אספקת נפט
איזוראספקת נפט
(במיליוני חביות ליום)
צפון אמריקה, אירופה והפסיפיק   20
אסיה (כולל חבר העמים)16
המזרח התיכון32
אמריקה הלטינית4
אפריקה7
גז טבעי ואחר7.5
סך הכל87

המסקנה: מעבר מסיבי משימוש בנפט, בעיקר לייצור חשמל,לשימוש באנרגיות מתחדשות (שמש, רוח, מים) ושימוש בכורים גרעיניים לייצור חשמל ידחה את יום ה''פיקאויל'' לזמן בלתי ידוע בעתיד.

קישורים:

לדברי אנליסטים בענף מניות הנפט היום הקובע לגבי המצב בענף יהיה היום בו הביקוש יעלה על התפוקה. ביום זה הבנקים יפסיקו לממן כל גוף שקיומו תלוי בהספקת אנרגיה מאחר וקיומו יהיה מוטל בספק. אנחנו אפילו איננו יכולים לדמיין את המשבר הכלכלי שאליו יקלע העולם כתוצאה מכך.
המסקנה: כל מי שישקיע בחלופות לנפט ''יזכה לחיים ארוכים''.

איני יכול לסיים מאמר זה מבלי לציין כי ישנן תיאוריות שונות על מקור הנפט. יש תיאוריה של מדען רוסי הטוען כי מקור הנפט הוא מהדומם ולא מהחי לכן הרזרבות יתמידו להתחדש ולא יסתיימו יום אחד בעתיד. הוכחה לתיאוריה זו היא הפקת נפט בוייטנאם מסלע גרניט הנחשב לסלע יסוד. החולקים טוענים כי כנראה זרם לשם נפט ממאגר אחר ונספג בסלע.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.