פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_4985

סוגיית מחיר הנפט
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 15:00)


סוגיית מחיר הנפט

ד''ר דוד סיון



אחת התופעות הבולטות במציאות שלנו בשנים האחרונות היא העלייה המטאורית של מחירי הנפט הגולמי. מאז שנת 2003 כאשר המחיר של חבית נפט גולמי היה כ-‏42 דולרים (במחירי 2007) עלה המחיר אל מעל 140 דולרים בשבוע שעבר. רק בשנה האחרונה הוכפל המחיר (מחירי נפט גולמי). רבים מאיתנו ודאי שמו לב שמחירי המוצרים שהנפט הוא תשומה בתהליך הפקתם עלו מאד באותה התקופה. בקבוצה הזאת מככבים מחירי הדלק, מחירי החשמל ועוד. במאמר מוסגר נזכיר שגם מחירים של מוצרים שמרכיב ההובלה בהם גדול (חיטה, אורז), או שהם משמשים לייצור דלק חליפי (אתנול), עלו במידה ניכרת.

מדוע זה קורה? מה הן הסיבות העיקריות לעליית מחירי הנפט? הגורמים העיקריים לעלייה המתמשכת במחירי הנפט הם כדלהלן:
  1. ירידת ערכו של הדולר,
  2. גידול מהיר וחד בביקושים בארצות המתפתחות,
  3. גידול נמוך, כמעט אפסי בהפקת הנפט בארצות החברות באופ''ק,
  4. ( - HighlightsInternational Energy outlook 2008) עלייה בעלויות חיפוש ופיתוח שדות נפט חדשים,
  5. ציפיות (לגבי העתיד) של המשתתפים בשוק הנפט הגולמי.
קידוח ימי
מקור: BBC
הנתונים מראים שבמהלך 5 השנים האחרונות ירד ערכו של הדולר (ביחס לאירו) בכ-‏25% (Conversion Table: USD to EUR). מאחר ומחירי הנפט נקבעים בדולרים זה גרם לעליה במחיר הנומינלי. אבל מחיר הנפט הגולמי עלה במהלך התקופה פי 4.7 (מחירי נפט גולמי) ולכן הגורם הזה מסביר רק חלק (קטן יחסית) מהשינויים במחיר הנפט. המשמעות היא שצריך לבדוק היטב את ממדי השפעת הגורמים הנוספים שהזכרנו.

הצמיחה הכלכלית בשורה רחבה של ארצות מתפתחות היא הגורם העיקרי למגמת הגידול המהיר בביקושים לנפט. גידול כלכלי מלווה בעלייה ברמת החיים (תוצר לנפש) מביא בחובו גידול משמעותי בשימוש בחשמל לתאורה, להניע מכונות בקווי יצור ולהניע מכשירי נוחות כמו מזגנים, מקררים. אל כל אלה מתווספים אמצעי התחבורה כמו מכוניות, משאיות, רכבות ואניות שמשנעים סחורות ואנשים על פני ארצותיהם. וישנם הכלים שמסייעים בבניה ובפיתוח הכלכלי – הטרקטורים למיניהם. כל אלה כמובן צורכים אנרגיה שמופקת באמצעות מקורות דלק מאובנים (פוסיליים).

סין והודו שביחד מאכלסות כ-‏2.5 מיליארד בני אדם, יותר משליש האנושות, הן
בין הדוגמאות הטובות לתהליך הצמיחה הכלכלית בארצות המתפתחות. לא רק שהן בין המובילות בשיעורי הצמיחה של התמ''ג (תוצר מקומי גולמי) אלא שהן מציגות תהליך צמיחה ממושך. הצמיחה בסין במהלך העשור האחרון נעה בין 8 ל-‏11 אחוזים ויותר (צמיחה בסין). אחת הסיבות להאצה בשנים האחרונות הן ההשקעות, בעשרות מיליארדי דולרים, בהכנות לאולימפיאדה. בהודו שיעורי הצמיחה יותר מתונים, אבל גבוהים בדרך כלל, והם נעים בין 6 ל-‏9 אחוזים ויותר (צמיחה בהודו).

תהליך הצמיחה המתמשך הזה הוא הגורם לגידול מתמשך מתאים בביקושים למקורות, תשומות, ליצור אנרגיה מכל הסוגים. חוץ מנפט אפשר למצוא בין המקורות הללו פחם, גז, כורים גרעיניים, תחנות כוח הידרואלקטריות, תחנות רוח ותחנות סולריות. עם הגידול בצריכת האנרגיה הולך ועולה חלקם של המקורות האלטרנטיביים הללו ולכן משקלו של הנפט באותם תחומים מצטמצם והולך.

אבל יש תחום אחד, התחבורה בו זה לא קורה. הנפט אחראי על כ-‏96 אחוזים מיצור האנרגיה לתחבורה (the Future of Oil). השמועות על פיתוח, והנסיונות שקיימים לפתח אמצעי תחבורה שלא משתמשים בדלק שמיוצר מנפט, עולים מידי פעם לראש החדשות. אבל עד היום לא פותח כלי תחבורה אלטרנטיבי, שמשתמש במקור אנרגיה אחר מנפט, שיכול גם להתחרות (כלכלית) להחליף את כלי התחבורה בהם משתמשים כיום. דוקא מגזר התחבורה, הקשיח לשינויים, אחראי לכ-‏75% מהגידול הצפוי בביקושים לנפט עד שנת 2030 (International Energy outlook 2008). גם בהקשר הזה לצמיחה הכלכלית בהודו ובסין יש השפעה חזקה. כך למשל מספר המכוניות בסין הוכפל פי 90 במהלך 20 השנים האחרונות ומספר כלי הרכב צפוי לגדול בכ-‏19% בשנה בעשורים הבאים (Fueling the Dragon).

המגמות האלה בסין, בהודו ובארצות מתפתחות אחרות משפיעות חזק מאד על המגמות בביקוש לנפט. וזה קורה כאשר במשקים המפותחים הצמיחה הכלכלית והגידול בצריכת הנפט קטנים יותר באופן משמעותי. לכן משקלם היחס של המשקים המתפתחים בצריכת הנפט צפויה להמשיך ולגדול. צריכת הנפט בסין ובהודו צפויה לצמוח ב-‏7.5% וב-‏5.5% (בהתאמה) בשנים הקרובות (the Future of Oil). בהנחה שהתהליך הזה ימשך עד 2030 יגיע חלקן היחסי בצריכת הנפט לכדי 34%, בעוד שכיום השיעור הוא כ-‏11%. יחד עם זאת כדאי לנו לזכור שישנם אלו שמטילים ספק ביכולת של המשק הסיני לצמוח בקצבים הללו. לכן הם גם מטילים ספק באפשרות שהגידול בביקושים לנפט ימשך בקצב הזה (The China growth story to 2020).

מחיר הנפט
מקור: מחיר הנפט ירד
התופעה הזאת היא בעצם גידול בביקושים בכל רמת מחיר ולכן גורמת לעליית מחירי הנפט בשנים האחרונות. לעומת זאת, בצד ההיצע יש לספקי הנפט קשיים להגדיל את התפוקה, אפילו בשדות מוכרים וידועים. זה מה שבעצם קורה בערב הסעודית ובאופ''ק כולה. גם האמריקאים נמנעים, מאז שנת 1981, מפיתוח שדות נפט חדשים במים הטריטוריאליים שלהם. ישנה גם מגמה מתמשכת של עליה בעלויות ההפקה של הנפט מרמה של 9 דולר בשנת 2003 ל-‏15 דולר בשנת 2007. אבל למרות הקשיים אספקת הנפט ממשיכה לגדול. מכאן שהמגמה של עליית המחירים שנובעת מהשינויים במאזן בין ההיצע והביקוש שתיארנו עד כאן לא מסבירים את כל העלייה הדרמטית במחירי הנפט (לחבית) מ-‏30.43$ ביולי 2003 לכדי 143.57$ ב-‏2 ליולי 2008 (כמעט פי 5).

יוצא שהירידה בערך הדולר והשינויים במאזן בין היצע וביקוש שהצגנו לא מסבירים את כל גודל השינוי במחירי הנפט הגולמי. נשאלת השאלה: איזה גורם או גורמים מסבירים את יתרת העליות במחירים?

הגורם החסר הוא כמובן הצפיות של השחקנים, הסוחרים, בשוק הנפט – המחיר של חבית נפט מושפע מהצפיות של הסוחרים בנפט (ספקים וקונים). כמו במקרים אחרים המחיר הזה כולל גם את 'הניחוש המיטבי של העתיד'. ניחוש מיטבי משמעותו היא שכאשר הסוחרים קובעים את הצפי שלהם לגבי המחיר הם לוקחים בחשבון את כל המידע הרלוונטי הקיים על המציאות בשוק הנפט. המידע הזה כולל את גודלם של שדות הנפט הידועים, את עלות ההפקה בהם, את כושר התפוקה שלהם, את התפוקה האקטואלית ואת זו הצפויה בעתיד. הצפי של מחיר הנפט לוקח בחשבון את חוסר היציבות הפוליטית בארצות מפיקות הנפט (ניגריה) וגם את המעורבות של פוליטיקאים בארצות המפיקות (אופ''ק). הצפי, 'הניחוש המיטבי', לוקח בחשבון את המידע על הרזרבות הידועות ואת המידע המיטבי על אלו שעשויות להתגלות. הצפי הזה כולל גם את התחזיות לגבי העתיד שעושים גופים ממסדיים שונים. בין המודלים המשמשים לחיזוי ישנם מודלים שהתחזיות שלהם מצביעות על התמוטטות שוק הנפט בצורה חדה בשנים הקרובות. כאן כוונתי למודל המכונה 'פיקאויל' (peak oil) שפיתח מריון קינג האברט (פיקאויל - האם יום הדין בפתח?).

הצפי של הסוחרים בנפט כולל גם את המידע על הצלחתם לחזות את המחיר בעבר – הם לומדים מהטעויות. מכאן שהצפיות הן גורם דינמי שמשתנה עם התפתחות המידע על השוק – בעלי הציפיות מתקנים אותן כל הזמן על פי תפיסת המציאות שלהם. בטווח הארוך מרווח הטעות מצטמצם לשיעור שולי ביותר. בטווח הארוך צפיות הסוחרים קרובות מאד למחיר במציאות. בטווח הארוך המציאות לא משטה בהם. המושג הזה של צפיות נובע מאותו הרעיון שהניע את לינקולן להכריז: אתה יכול לשטות חלק מהאנשים כל הזמן, וכל האנשים חלק מהזמן, אבל אינך יכול לשטות בכל האנשים כל הזמן (Rational Expectation).

• • •

המאמר הציג גורמים עיקריים שמשפיעים על מחיר הנפט. בתמצית מחיר הנפט נקבע על פי המציאות בשוק - התנאים של היצע וביקוש. אלו מושפעים גם מערכו של המטבע באמצעותו הם נקבעים וגם מציפיות הסוחרים בנפט.



נספח: השפעת הספקולנטים

לא מעט אנשים וגם פוליטיקאים רבים מרבים לטעון שמחירי הסחורות הגבוהים הם תוצאה של פעילות הספקולנטים. במקרה של הנפט הספקולנטים הם אותם סוחרים אשר רוכשים חוזים עתידיים ואופציות. האופציות והחוזים הללו מהווים הימור לאיזה כיוון ינוע מחיר הנפט בעתיד כאשר יגיע יום התשלום. המוצר שמחליף ידיים בקשר לחוזים הללו בבוא הזמן, הוא כסף (מזומן) ולא נפט. מאחר וההימורים הללו לא מניעים חביות נפט בשוק, גם לא נמנעת כל כמות נפט מהשוק בגללם, הם לא משפיעים על מחיר הנפט כפי שהימור על משחק כדורסל לא משפיע על התוצאה שלו (Don’t blame the speculators).

ספקולציה תשפיע על מחיר הנפט אך ורק אם היא תגרום לצבירה (או להקטנה) אמיתית של מלאים על ידי היצרנים ו-או צרכני הנפט. בתיאוריה זה יכול לקרות דרך השפעה על הצפיות של היצרנים והצרכנים ה''אמיתיים''. מאחר שמשקלם של הספקולנטים בשוק הנפט האקטואלי הוא שולי ביותר הסיכוי שזה יקרה הוא קטן ביותר, נדיר (The Oil Nonbubble). הנתונים והעובדות הידועות לא תומכים באפשרות שהמקרה הנדיר אכן ארע בשנים האחרונות.







http://www.faz.co.il/thread?rep=119367
שלוש הערות לנושא
שמעון מנדס (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 15:42)

הראשונה, לא מכבר פורסם באחד מכלי התקשורת, כי הפרסום שהמעמד הבינוני החדש בסין ובהודו גרם להגברת צריכת הנפט, פשוט אינו נכון. הוא הסביר כי הסטטיסטיקה מראה שצריכת הנפט הכלל עולמית לא גדלה בשנתיים האחרונות. לכן העליה במחירי הנפט נוצרת עלך ידי ספקולנטים.

השניה, למיטב ידיעתי, מדינות מתקשרות עם מדינות שמספקות נפט בחוזים ארוכי טווח. לכן לא נראה לי שכל יום או כל שבוע קובעים את מחיר הנפט מחדש.

שלוש, אתה עצמך אומר שהשפעת הספקולנטים היא מזערית. אז מה בכל זאת קורה? אחרת, מה הטעם בחוזה ארוך-טווח?

http://www.faz.co.il/thread?rep=119369
שלוש הערות לנושא
חכם ציון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 16:17)
בתשובה לשמעון מנדס

יש הבדל בין ספקולנטי הבורסה שמשחקים במניות נפט לבין ספקולציות של מפיקות הנפט והחברות המשווקות אותו.

ספוקלציה של הגורמים השניים היא זו שמדרדרת את מחירי הנפט.

לדעתי הידיעה שקראת שצריכת הנפט בסין ובהודו לא היתה בעלייה בשנים האחרונות היא פשוט לא נכונה. המהפיכה התעשייתית בהודו וסין, והיפתחותה של סין למערב האיץ את גדילת כלכלתן במאות אחוזים ב-‏10 השנים האחרונות. גידול במספר החברות, המועסקים, הרכבים הוא אחד הביטויים לגידול ברכישת וצריכת אנרגיה. כמו שכתבתי למטה, ישנם שמעריכים שסין והודו יגיעו למיצוי של יכולתן לצמוח ולרכוש נפט מתי שהו בשנים הקרובות, שזו אמירה-קביעה סבירה ביותר. דעיכת הגידול בצריכת הנפט בעולם השלישי, ביחד עם חזרת ארה''ב להפיק את הנפט שלה לעצמה ואולי גם למכור, ומעבר גם איטי לשימוש באנרגיות חלופיות ירגיעו את המצב בעוד שנתיים - ארבע - שש. רק מעורבות המעצמות ואופ''ק בהפקת יותר נפט ופיקוח על ריווחי גורמי השינוע והמכירה של הנפט יוכלו להוריד את מחירי הנפט כבר השנה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119382
שלוש הערות לנושא
ע.צופיה (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 17:40)
בתשובה לשמעון מנדס

פורסם באיזה שהוא מקום שבסין נוספו לפחות מאה מיליון מכוניות. אתה משער כמה נפט נוסף צריך בשביל להניע את המכוניות?
במקביל יש ירידה לא גדולה בצריכה בארצות מערב אירופה-צפון אמריקה והפסיפיק.
חוזים ארוכי טווח אינם פותרים את הצריכה שגדלה עם רמת החיים. לכן המחיר החדש הוא לחוזים מתחדשים או לביקושים קצרי טווח אספקה.
דוד הסביר את כל ההבטים הידועים המרכיבים את המחיר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119385
נכון דיברת
דוד סיון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 18:22)
בתשובה לע.צופיה

יש גם לא מעט אנשים מכובדים שחותמים את שמם על מאמרים מלאי טעויות בהקשר שלנו. הם כותבים מאמרים בנושאים שהם לא ממש מבינים בהם. לכן מבין כל הפירסומים בנושא עלינו לברר את בעלי התועלת - שאפשר לזהות בהם רמה מקצועית.

שני מאמרים על סין שמוזכרים למעלה עוסקים גם בנושא התרבות כלי הרכב בסין:
1. Fueling the dragon (http://www.iags.org/china.htm),
2. the Future of Oil (http://www.iags.org/futureofoil.html).

צריך גם לחשוב בהקשר הזה על הודו ושאר הארצות האסייתיות שצומחות כבר הרבה זמן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119368
הספקולנטים האמיתיים הם החברות המפיקות והסוחרות בנפט
חכם ציון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 16:05)

ולא ספקולנטי הבורסה. קביעת המחירים שלהם שערורייתית ולא מבוקרת ע''י מדינות אופ''ק או מנגנון בינ''ל אחר יעיל. הסוחרים שמפיקים ומוכרים את הנפט הם הספקולנטים בפועל, ולא ''מהמרי משחקי הכדורסל''. אינני מאמין שהתיאוריה כאילו המחירים העכשוויים הם פועל יוצא של מלאי, תחזית להפקה, יציבות במדינות המפיקות וכו' אכן משקפת ממש את המחירים בפועל. מה שקובע בעיקרו את המחיר זה המלאי האקטואלי המופק לפי בחביות (ששיעורן נקבע באיפ''ק) אל מול ביקושי השוק שהולכים ועולים. למדינות מפיקות הנפט זה בהחלט מספיק, הן יכולות לעשות ספקולציות מקומיות כדי להעלות את מחירי הדלק. אבל מעניין הוא שרוב הרווח הריאלי לאחר ניכוי הוצאות ההפקה, ממכירת חבית הנפט הולך לחברות המפיקות והמוכרות ולא למדינת הנפט. לכן צ'אבז הלאים את חברות הנפט במדינתו כי הוא רצה את כל הכסף לעצמו.

• • •

חוץ מזה חבל שלא נגעת באפשרות שהיקפי הפקת הנפט בעתיד יגדלו. למשל, הפקת הנפט באמריקה הופסקה ממספר סיבות לפני שנים. היום מתנהל ויכוח בין הדמוקרטים לרפובליקנים בארה''ב על עניין חידוש הפקת הנפט מהבארות הקיימות ופתיחת איזורי הפקת נפט חדשים באוקיאנוס (הופסק ב-‏1982) ובאלסקה. השבוע היה עימות בין בוש ולבין הקונגרס הדמוקרטי בעניין הזה. בוש מניע תהליך רחב של חזרת ארה''ב למגרש המשחקים של מפיקות הנפט והוא הורה לממשלו להתחיל בהקמת אתרי חפירה, איתור והפקת נפט מאקוויפר החוף באוקיאנוס האטלנטי מול אורגון, קליפורניה ואלסקה, חידוש הפקת נפט מאלסקה וחזרה להפקה במפרץ מקסיקו. אובמה הביע התנגדות לחזור ולהפיק נפט מספר פעמים, אבל מאחר שהוא משנה את דיעותיו פעמיים בשבוע בכל עניין עקרוני, סביר שבמידה וייבחר המציאות תכתיב לו את האינטרס האמריקאי להפיק נפט לעצמה ולא לסמוך על סעודיה. בהיותה של ארה''ב צרכנית הנפט הגדולה ביותר, בטוח שבתוך 4 - 7 שנים היא תשפיע על ההיצע והביקוש לכיוון יציבות. מה גם שבהחלט סביר שהמצמיחה המואצת של סין והודו תגיע בטווח הזמן הזה למיצוי וגם הן תתייצבנה בביקושי הנפט.

גורם נוסף שיכול להרגיע הוא המשך הסבת אמצעי הייצור והאנרגיה בעולם המתועש למקורות אנרגיה גרעינית, שמש, מים ורוח. השמך הפיתוחים של מכוניות המונעות במים וחשמל ויצירת מוצרים איכותיים, בטוחים וקלים לתחזוקה וללא שימוש בדלק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119371
הספקולנטים האמיתיים הם החברות המפיקות והסוחרות בנפט
חזי (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 16:34)
בתשובה לחכם ציון

צריך להבין עובדה בסיסית:

לחברות אופ''ק יש אינטרס ברור שמחירי הנפט ימשיכו להשתולל למעלה.

אני משער שהם חלק לא מבוטל מכל סוגי הספקונטים שפועלים בתחום זה (כולל חוזים עתידיים על נפט, כמובן).

לא לשכוח שיש בידי ספקולנטים אילו כמויות כסף אדירות,
שנצברו גם מעליית מחירי הנפט בשווקים,
וגם בהימורים (מוצלחים, בכוון הרצוי להם).

כך שאין להם כל בעיה להשפיע על עליות נוספות במחירי הנפט.

הם מנצלים כל ידיעה שלילית בחדשות, כדי ''להצדיק'' הקפצה נוספת במחירים.

הצרה בכל העניין, שהממשלות של המדינות הגדולות,
אינן מוכנות להצטרף לפעולה ממשית שתרסן את המחירים.

אין להציא מכלל אפשרות גם שיחודם של מנהיגים...

כמובן שמספיק בשביל האינטרסנטים הללו ''כסף קטן'' כדי להשפיע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119375
הספקולנטים האמיתיים הם החברות המפיקות והסוחרות בנפט
אבנרש (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 16:52)
בתשובה לחזי

לי נשמע סביר שבמקרה זה דוד צודק, ושהספקולנטים בבורסה כמעט לא משפיעים. אולי מפני שנראה לי שהם החלק הזניח בין הצרכנים.
במקרה הכללי, ברור שמשחק בבורסה משפיע על מחיר חברה (דרך מחיר רכושה, ולכן גם על מחיר תוצריה), פשוט מפני שהוא ''יוצר'' או ''מגדיר'' ביקוש והיצע, שהם אפילו לא מלאכותיים - הם אמתיים לחלוטין, ולא משנה מה מטרתם לטווח הארוך.
ההשוואה אינה להשפעת ההימור על תוצאת המשחק, אלא להשפעתו על הימורים עתידיים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119377
הספקולנטים האמיתיים הם החברות המפיקות והסוחרות בנפט
חזי (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 16:56)
בתשובה לאבנרש

אם תוכל להמציא נתונים על היקף ''הכתיבה'' והמסחר באופציות על מחירי הנפט,
נוכל להמשיך בדיון ענייני ולא השערות...

http://www.faz.co.il/thread?rep=119384
הספקולנטים האמיתיים הם החברות המפיקות והסוחרות בנפט
שמעון מנדס (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 18:22)
בתשובה לחזי

אני מסכים עם הקביעה שהספקולנטים האמיתיים הן החברות מפיקות הנפט. לא מכבר קראנו, שעליית מחירי הנפט היא שהעלתה את רוסיה על מפת כלכלת העולם. בצורה זו הצליח פוטין להביא את רוסיה ממדינה על סף פשיטת רגל למדינה עשירה כל כך. אני גם זוכר את עליית מחירי הנפט הגדולה הראשונה, זו שנגרמה אחרי מלחמת יום הכפורים 1974, גם היא נגרמה על ידי יצרניות הנפט האמריקניות. כי הן היו אחראיות על שיווק הנפט של מדינות המפרץ הפרסי.

באותה ידיעה על מחירי הנפט, אני עכשו נזכר ששם נאמר שהמחיר הריאלי של חבית נפט היום צריך לעמוד על 60 דולר לחבית. כל מחיר מעבר לזה הוא ספסרות.

אבל אם נחזור לסינים ולהודים. שתי מדינות אלו הכלכלה שלהן מבוססת על מחיר זול לפריט, כדי למכור מה שיותר פריטים. כיצד המעמד הבינוני החדש שלהן יוכל להתמודד עם מחירי דלק כל כך גבוהים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=119388
כמה הערות
דוד סיון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 18:39)
בתשובה לשמעון מנדס

1. בעקבות מלחמת יום הכיפורים, כבר בשנת 1973 אופ''ק הפעיל את כוח השוק שלו להגבלת כמויות משווקות. זה כמובן גרם לעליית מחירי הנפט והדלק במערב. אז היקפי היצור היחסיים של אופ''ק היו גבוהים מאד. כיום הם לא מייצרים יותר מכ-‏40 אחוזים מסך היצור ואין אחדות אינטרסים, ולכן כוחו נחלש. אחד הגורמים שמשפיע על המחירים כיום הוא התחזיות שחלקה היחסי של אופ''ק הולך לעלות.

2. בנתיים יש תחרות בשוק הנפט. המשמעות היא שהיצרנים והצרכנים (בתי הזיקוק למשל) משלמים מה שכדאי להם.

3. בדרך כלל יצרנים וצרכנים הם רציונלים ושוקלים באיזה מחיר כדאי להם לסגור עסקה.

4. אם יש בעיה היא בצד הצרכני - קשיחות הביקוש לדלק, חשמל ואנרגיה בכלל. ירידת הביקושים (בגלל המחיר הגבוה) יכולה וגם תגרום לירידת המחיר שנקבע בשוק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119392
כמה הערות
חכם ציון (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 19:02)
בתשובה לדוד סיון

לפי קצב צמיחת מחיר הנפט היצרנים והמשווקים בונים על זה שכמעט בכל מחיר הצרכן - מדינה ופרט - ישלמו. מספיק שמדינות הנפט ממשיכות להפיק כמות קבועה של נפט ליום המחירים יהיו בעליה בשל הביקוש הגבוה. ומדינות הנפט לא ממהרות להגדיל את תפוקתן היומית כדי להרגיע את השוק, כי המצב משחק לטובתן, הן ממקסמות את הרווחים ושומרות על רזרבות עתידיות. שהרי בלאו הכי הן אינן צריכות היום עוד מזומנים, יש להן יותר מדי.

כל האמור אינו דומה לעניין הנפט האיראני שם איראן שאינה מזקקת את הנפט לעצמה קונה דלק מזוקק במחירים שהיא מוכרת את הנפט הגולמי. לה באמת יש אינטרס להרגיע את השוק, מה עוד שבגלל הוצאותיה החריגות לענייני ביטחון יש לה מחסור בכסף לניהול שוטף של כלכלת המדינה ובשנים האחרונות האזרחים בה סובלים מקשיים כלכליים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119400
כמה הערות
ע.צופיה (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 20:22)
בתשובה לחכם ציון

זה לאה כל כך מדויק. אל תשכח שמפיקות הנפט רוכשות המון דברים מצרכניות הנפט. העלאת מחירים בלתי מבוקרת אינה פטנט של צד אחד בלבד. כמו-כן אל תשכח שבמחיר מסוים כדאי לכבוש את מפיקת הנפט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119553
כמה הערות
חכם ציון (יום שישי, 18/07/2008 שעה 8:19)
בתשובה לע.צופיה

רכש שמפיקות הנפט קונות מרוכשות הנפט הוא סייד אפקט ולא קורלטיבי לקניית הנפט. בעוד שקניית הנפט היא הכרחית והבסיס לדיוננו, הרי מה שקונות יצרניות הנפט משאר מדינות העולם אינו ביחס שווה לעסקאות הנפט.

יתר על כן, עליה מתמשכת של עליות הנפט תמיד משיגה את עליית המחירים של שאר המוצרים, כך שתמיד מוכרות הנפט יהנו מהרווח העודף שלהן. מה גם, החוכמה של יצרניות הנפט היא לא להשתולל חזק מדי, כי אז הן יכולות לפגוע קשה בכלכלת מדינות רבות בעולם, ומדינות עם כלכלה פגועה תמיד ירכשו פחות נפט. לכן החוכמה היא לשחק על עליות מחירים סבירות שגם מדינות חלשות יוכלו לעמוד בהן. וכשצריך, אף להוריד לפרק זמן קצר את מחירי החביות כדי לתת תחושת רווחה ותקווה לחלשים. זה כמו בעל כלב שמוליך את כלבו עם רצועה ארוכה וקפיצית ונותן לו לפעמים להשתולל ולהתרחק ולפעמים מחזיק אותו קצר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119554
כמה הערות
ע.צופיה (יום שישי, 18/07/2008 שעה 8:24)
בתשובה לחכם ציון

לא התכוונתי לרכישות חוזרות.
התכוונתי כי בעולם שמתחלק לשנים: מפיקות וצרכניות, הרי גם לצרכניות יש כלי נשק ,כמו העלאה מסיבית של מחירי מצרכי יסוד למיניהם.(כולל כלי נשק).אתה גם ציינת בצדק שהעלאות ''פראיות''P של המחירים זה כמו ''יריה ברגל '' מצד המפיקות.
ברקע קיימת תמיד האפשרות שהצרכניות ישתלטו בכח על מקורות האנרגיה במידה והמחיר בלתי נסבל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119405
סעיף הביקוש
חזי (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 21:19)
בתשובה לדוד סיון

ברור שהבעיה האמיתית נעוצה בקשיחות הביקוש לנפט ומוצריו.

היה ראוי שבמצב עניינים זה, יהיו ארגונים ציבוריים, ברחבי העולם,
אשר יקחו על עצמם לארגן ''חרם'' זמני בקניית הנפט ומוצריו, או לפחות הקטנה משמעותית של הקניות.

זה היה יוצר הקטנה של הביקוש, וגם תדמית חיובית לנושא, אשר מסביר שהדבר ''תורם'' לכלכלת המדינה...

שתיקת הממשלות בנושא זה, היא ממש חרפה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119386
זה בהחלט אינו נכון
חזי (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 18:22)

כתבתה:

''מאחר וההימורים הללו לא מניעים חביות נפט בשוק, גם לא נמנעת כל כמות נפט מהשוק בגללם, הם לא משפיעים על מחיר הנפט כפי שהימור על משחק כדורסל לא משפיע על התוצאה שלו ''

אין להשוות את ההימור על מחירי הנפט להימור על תוצאת משחק כדור-סל (בהנחה שלא משחדים את השחקנים...).

מי שמכיר את נושא החוזים העתידיים,
יודע כי שינוי של שני אחוזים במחירי הנפט יכול לגרום תנודה גבוהה מחמישים אחוזים במחירי האופציות העתידיות.

התנודה תלויה באורך חייה של האופציה.

ככל שאורך החיים קצר יותר, התנודה במחיר האופציה יהיה גבוה יותר,
ויכולה להיות גם תנודה קיצונית מאוד.

כתבתי כאן לפני מספר ימים בנושא ספקולציות על שערי מטבע החוץ.

לשני סוגי ספקולציות אילו יש הרבה מהמשותף.
הרוחים האדירים בספקולציות אילו נובעים מהיכולת ''במימוש'' רווחים מהיר, ואין המתנה לסיום חייה של האופציה.
אין כל מניעה ממכירה וקינה של אופציות כל מספר דקות, ויצירת רווחים בהתאם לתנודות השווקים האמיתיים במסחר בנפט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119389
זה בהחלט אינו נכון
ע.צופיה (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 18:44)
בתשובה לחזי

חוזים עתידיים זה דבר אחד.
אופציות על חוזים עתידיים זה דבר אחר לגבי.כנ''ל אופציות על מטבע חוץ.
אם אתה מבין משהו הרי אתה יודע שלאופציות אין כל השפעה על מחיר המט''ח ואין כל השפעה על מחיר הנפט.
לחוזים העתידיים יש. אך ספקולנטים בנפט אינם מהמרים באמצעות רכישת חוזים עתידיים אלא באמצעות האופציות.
כנ''ל לגבי מט''ח.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119397
זה בהחלט אינו נכון
חזי (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 19:27)
בתשובה לע.צופיה

צופיה,

מה שטענתי,
שעיקר הספקולציות נעשה על אופציות לחוזים עתידיים.
החוזים העתידיים הם בהחלט לא הספקולציה.

אם נמשיך להשוות לספקולציות במטח,
הרי החוזים העתידיים הם המסחר הממישי בנפט, כפי שזה גם המסחר הממשי במטבע חוץ.

הבעיה נוצרת בגלל יצירת תנודות מלאכותיות רבות בשווקים האמיתיים, יומיות או אפילו הרבה פעמים ביום,
בכוונים מנוגדים.

תנוגות מנוגדות אילו יוצרות רווחי עתק למי שמחזיק באופציות הנכונות (אופציות מכירה או אופציות קניה)ושיכול ''להמר'' בכוון הנכון.
כאשר מדובר בספקולנטים מקצועיים, עם הרבה הרבה כסף,
הם מסוגלים ליצור את התנודות של מחירי הנפט בשווקים בכוון הרצוי להם,
וכך ליצור מימוש מהיר של ''ההשקעה'' שלהם באוםפציות על החוזים, ברווחים עצומים.

כפי שאמרתי, יש כאן מינוף עצום של התנודה באופציה, לעומת התנודה הממשית בשוק...

http://www.faz.co.il/thread?rep=119401
זה בהחלט אינו נכון
ע.צופיה (יום שלישי, 15/07/2008 שעה 20:23)
בתשובה לחזי

לגבי האופציות אני מסכים בהחלט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119465
תנודות חריפות במחירי הנפט...
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 8:12)

לא קיימת ספקולציה גדולה מזו,
והיא נשלטת ע''י בעלי אינטרסים...


http://www.faz.co.il/thread?rep=119467
מהי הוכחה שלך?
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 8:41)
בתשובה לחזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=119468
מהי הוכחה שלך?
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 9:02)
בתשובה לדוד סיון

פשוט,

יש גורמים אינטרסנטים אשר יוצרים תנודות מחיר חריפות,
מעל ומעבר לכל פרופורציה סבירה של מחירי הצע וביקוש.

אגב,
לצורך העלאה מלאכותית של מחירי הנפט כלפי מעלה צריך המון המון כסף.

לצורך הורדת המחיר, מספק שהם מחליטים כי ''עכשו צריך להוריד את המחיר'', לזה לא צריך כסף...

http://www.faz.co.il/thread?rep=119469
זו לא הוכחה אלא טענה. מהי הוכחה שלך?
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 9:18)
בתשובה לחזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=119470
זו לא הוכחה אלא טענה. מהי הוכחה שלך?
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 9:53)
בתשובה לדוד סיון

אל תצחיק אותי,

אתה רוצה שאתן לכה שמות של ספקולנטים ???

חוזים עתידיים על הנפט, הם גורמים אשר כל ייעודם לשמור על מחירים יציבים.
הם עשו זאת מצויין במשך הרבה שנים.

כללי המשחק השתנו,
כאשר למשחק נכנסו כספים רבים אשר החליטו שאפשר להרויח גם מעליית מחירים מלאכותית של הנפט עצמו,
וגם מספקולציות על אופציות על חוזים עתידיים,
(מובן כאשר הם יודעים מראש מה יהיה הכוון בזמן הנכון),

שים לב,
שספקולציות אפשר לעשות במיוחד כאשר מחירים משתוללים כלפי מעלה.

הדבר נכון גם לגבי מחירי נדלן, כמו שהדבר נכון לגבי מניות הנסחרות בבורסה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119472
אגב, לעניין הספקולציה
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 10:13)
בתשובה לחזי

קשה לדעת אם הנטיה לשמירת מחירים נמוכים, של שר הנפט האגדי של ערב-הסעודית,
שייך זאכי ימני,
היתה מטעמים של שוחד שקיבל, או זו היתה אמונתו כי זה אינטרס של מפיקות הנפט.

בכל מקרה,
ברור שישנו פחד אמיתי של מפיקות הנפט מפני פיתוח תחליפים זולים יותר לנפט, שיפיל באופן נואש את מחירי הנפט.

מדובר בפיתוח ''שאינו קונבנציונלי'' אשר עשוי להתבסס על ''היתוך גרעיני קר''.

במילים אחרות: פיתוח אשר ייצור תהליך גרעיני, בטמפרטורות החדר, אשר ישחרר בעקבותיו אנרגיה רבה לשימושי יום-יום.

תהליך כזה יכול להיות הרבה הרבה יותר פשוט וזול מכורי הכוח הגרעיניים שנבנים כיום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119478
עדין לא הוכחת דבר!
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 11:16)
בתשובה לחזי

לצחוק זה בריא אבל צחוק אינו תחליף להוכחה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119479
עדין לא הוכחת דבר!
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 11:22)
בתשובה לדוד סיון

דוד סיון הנכבד,

אני לא מתיימר להוכיח שום דבר !!!

אני כותב כאן מה שיש לי להגיד בנושא.

גם אתה תוכל להגיד מה שיש לכה בנושא.
אף אחד לא חייב להוכיח שום דבר...

http://www.faz.co.il/thread?rep=119481
עדין לא הוכחת דבר!
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 11:34)
בתשובה לחזי

חזי הנכבד,

ברור לגמרי שאתה כותב מה שבא לך. לכן יכולת
כבר מזמן לכתוב שאין בידך הוכחה ושאינך חייב
לספק אותה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119505
עדין לא הוכחת דבר!
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 14:31)
בתשובה לדוד סיון

דוד סיוון הנכבד מאוד.
אני חוזר ומצהיר בזאת שאני לא מתיימר להוכיח שום דבר.

ועד יותר,
כול מה שכתבתי וכל מה שאכתוב בעתיד, אינו מתיימר להוכיח שום דבר.

מי שרוצה לראות במה שאני כותב הוכחה כל שהיא, לדבר כל שהוא, כל האחריות לכך הינה בלעדית עליו !!!!

כל מה שאני כותב כאן הוא כל מה שאני חושב שהוא נכון,
וזה בהחלט סוביקטיבי !!!

אתה זקוק לעוד הצהרות בעניין זה ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=119508
מ. ש. ל.!
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 16:19)
בתשובה לחזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=119510
לא מכובד...
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 16:24)
בתשובה לדוד סיון


http://www.faz.co.il/thread?rep=119511
הפוסל במומו פוסל
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 17:28)
בתשובה לחזי

שאלו אותך מהי ההוכחה שלך ואתה ענית:
''פשוט,
יש גורמים אינטרסנטים אשר יוצרים תנודות מחיר חריפות,
מעל ומעבר לכל פרופורציה סבירה של מחירי הצע וביקוש'' (תגובה 119468).

שאלתי שוב וענית: ''אל תצחיק אותי'' (תגובה 119470).

זו היתה התייחסות מכובדת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=119513
דוד, לי אין בעיה של ''איגו''...
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 17:39)
בתשובה לדוד סיון

כבר אמרתי מספר פעמים שאני לא אוהב ללעוס מסטיק...

http://www.faz.co.il/thread?rep=119516
אז תפסיק ללעוס!
דוד סיון (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 18:32)
בתשובה לחזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=119530
לא ראוי לתגובה...
חזי (יום חמישי, 17/07/2008 שעה 23:15)
בתשובה לדוד סיון

אין לכה מה לעשות ???

http://www.faz.co.il/thread?rep=119549
לא ראוי לתגובה...!
דוד סיון (יום שישי, 18/07/2008 שעה 5:05)
בתשובה לחזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=119561
אתה ממשיך ללעוס
חכם ציון (יום שישי, 18/07/2008 שעה 9:41)
בתשובה לדוד סיון

אה ''לא ראוי לתגובה...!''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=119566
באמת אין לכה מה לעשות ????
חזי (יום שישי, 18/07/2008 שעה 10:00)
בתשובה לחכם ציון

באמת אין לכה מה לעשות ????

באמת אין לכה מה לעשות ????


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.