פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בטר פלייס - האמנם?
ע. צופיה (שבת, 26/07/2008 שעה 9:00)


בטר פלייס - האמנם?

ע. צופיה



במאמר קודם בטר פלייס (Better Place) - האומנם? בנושא, בישרתי כי האפשרות לעבור ממכוניות מונעות בדלק למכוניות מונעות בחשמל תלוי בפיתוח סוללות ליתיום–איון (lithium-ion). הסוללות האלה הן אותן סוללות כסופות המשמשות אותנו בשעונים, במחשבים ניידים, בטלפונים הסלולאריים ועוד מכשירים דומים.
כמובן שלצורך הנעת מכונית הסוללות יהיו הרבה, הרבה יותר גדולות.

בכנס שנערך לאחרונה בשיקגו בנושא הסוללות החשמליות לרכב הועלו מספר בעיות בנושא סוללת הליתיום (הרכב החשמלי לא מניע).
בעיה ראשונה היא בעיית החום. סוללת הליתיום הנמצאת כיום בשימוש מפיקה חום רב בעת עומס ובעת תפעול ממושך והדבר גרם לשריפות במטוסים, לשיבוש פעולת מחשבים ניידים ועוד. ברור שסוללה שתניע מכונית תפיק חום רב ויש למצוא לבעיה פתרון בטיחותי.
יצרני הסוללות מצאו מספר פתרונות לבעיה( אריזות בחידוד שונות) אך זה מעביר אותנו לבעיה השנייה הקשורה לסוללה - המשקל. עדיין לא נבנתה הסוללה שתניע מכונית למרחק הרצוי במשקל הסביר. ובידוד הסוללה מפני חום מעמיס משקל נוסף.

ועכשיו אנו מגיעים לבעיית המחיר. ליתיום ניתן להפיק ממי האוקיינוסים. אך בגלל היחס הנמוך שלו במים (7 חלקי מיליון) ההפקה יקרה מאוד. קיימים בעולם 2-3 מכרות ליתיום יבשתיים. הגדול מביניהם הוא באזור הרי האנדים הגבול פרו-צילי. כיום מחיר הליתיום יקר מאוד, שיפורים בכרייה עשויים להוזילו אך, מנגד, הביקוש הצפוי יגרום לעליה גדולה במחירו.
כמו-כן ישנו הגיון בסיסי האומר שהחלפת משאב טבע אחד שכמותו מוגבלת (נפט) במשאב טבע אחר (ליתיום) שגם כמותו מוגבלת לא מהווה פתרון כלשהו.

בקיצור, עוד חזון למועד החלפת המכונית הבנזינית במכונית החשמלית.

בינתיים אנו קוראים כמעט יום-יום על תכניות והמצאות והתאגדויות, הכול בנושא המכונית החשמלית. אין ספק שמשרדי יחסי הציבור הם בינתיים המרוויחים הגדולים בעניין אך בואו ניתן להם צ'אנס ונאמין כי בעשור הבא החשמל יביאנו לאילת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


עדיין תהיה הבעיה של ייצור חשמל זול
חזי (שבת, 26/07/2008 שעה 9:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל עוד מייצרים חשמל מדלקים אורגניים,
מחירו יהיה גבוה, וזה לא יהיה פתרון לטווח ארוך של תחבורה זולה.
_new_ הוספת תגובה



אז לא נלך על ליתיום....
חכם ציון (שבת, 26/07/2008 שעה 11:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה קרה?

יש פריצות דרך בשלבים שונים בסוגי מנועים שונים, כולל בפרוייקט הישראלי של אגסי. בסוף הפתרון יהיה בבעירת מים, אבל אז נחזור לאותה בעיה שאין לנו כמעט מים לשתיה בעולם ובקרוב כולנו נהיה צמאים.

לכל היותר נחזור למפץ הגדול ונתחיל את העולם שוב מבראשית, כי בני האדם לא יודעים להסתדר.
_new_ הוספת תגובה



אז לא נלך על ליתיום....
חזי (שבת, 26/07/2008 שעה 15:21)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חכם ציון,

עדיף שתשמור את חוכמתכה לנושאים שאתה מבין בהם...
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
דוד סיון (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 14:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא ''כנראה מתכוון'' לארגן שרות מינויים, משתמשים בדומה לעיסקאות המוצעות לנו על ידי חברות הפלאפון. כל מנוי יחתום על קצובת מילים חודשית, גישה לרשת הארצית של הטעינה וגם למוסכים בהם יחליפו לו בטריות כאשר צריך. אם המינוי לא רוצה את המכונית יותר הוא פשוט מחזיר אותה (http://www.nytimes.com/2008/07/27/opinion/27friedman...). נאמר שם שהכוונה ליישם את התוכנית כבר בשנה הבאה...

זו כמובן דרך לעקוף את בעיית המחיר של המכונית והזמן שלוקח להחליף בטריות ועוד.
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
ע.צופיה (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 15:29)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל,עדיין, אין בטריה.
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
חזי (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 17:06)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגב,

לפני למעלה משנתיים,
היה מיזם כזה בפריס.
גם בנושא מכוניות אשר נטענות,
וגם ''מאגר מכוניות'' אשר יהיה אפשר להשתמש ללא בעלות על מכונית מסויימת.
ראיתי אפילו כתבה בטלויזיה אשר מראה ''לקוחות'' אשר נגשים לתחנות ''תדלוק'' דהיינו מילוי המצבר בחשמל.

מאז לא שמעתי על הפרוייקט.
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
ע.צופיה (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 17:19)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכתבה זו( בהמשך לכתבה קודמת) העלתי את בעיה הסוללה שהיא כנראה הבעיה הקריטית ב''מכונית החשמלית''.
יש גם בעיות עם ענין תחנות התדלוק, בעיקר בעיות של תקן אחיד.
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
חזי (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 17:52)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברור שהרעיון היה לתת דחיפה לנושא הרכב החשמלי.

הסולל היא הבעיה הטכנית העכשוית.
אחרי שתפתר בעיה זו,
יהיה צורך בייצור המוני הן של הסוללה והן של מכוניות חשמלית,
כדי להגיע למחיר זול, שווה לכל נפש.

במצב זה,
עניין התדלוק יהיה עניין פעוט.
לא תהיה בעיה להקים נקודות טעינה חשמלית בכל פינה בעיר,
ולייד חניות של מכוניות.

רק צריך לא לשכוח, שהדבר לא יאפשר נסיעה ''בזול'' כמו שהיינו רוצים...
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
ע.צופיה (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 18:25)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נושא נוסף שעלה הוא התקינה של הסוללה. כיום אין תקינה מחייבת וללא תקינה מחייבת תהיה בעיה בנקודות הטעינה.
מי שיקבע את התקינה המחייבת ירויח הרבה כסף כי הוא יהיה היצרן המועדף.
_new_ הוספת תגובה



עוד על הרעיון של אגאסי
דוד סיון (יום ראשון, 27/07/2008 שעה 20:38)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הבעיה הזאת ה''אין בטריה'' כמובן לא כתוב שם.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי