פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תחנות במסע הרוחני של האדם: ראש השנה הקבלי
אורן לוי (יום חמישי, 25/09/2008 שעה 14:00)


תחנות במסע הרוחני של האדם: ראש השנה הקבלי

אורן לוי



בשונה מראש השנה שעליו גדלנו, ראש השנה הקבלי יכול להתרחש בכל זמן מחודשי השנה. הדרך אליו מתחילה ברצון פנימי לחפש אחר המשמעות בחיינו. על תחילתו של מסע רוחני, שאין בו זמן או מקום.
כל ההרגלים הרעים נזנח לטובת הרגלים מועילים יותר - נהיה טובים יותר אל האחרים ואל עצמנו, נקדיש יותר זמן לילדים, נפסיק לעשן, נתחיל להתעמל וכו' וכו'. מכירים את הרשימות שאנו תולים על המקרר לקראת השנה החדשה? זוכרים מה קורה איתן בסוף השנה?
אז השנה אנו מציעים לכם להתחיל בדרך אחרת. לצאת למסע רוחני שישנה את חייכם לטובה, ולא רק על הנייר. מוכנים? תהדקו חגורות, המסע הרוחני עומד להתחיל...


ההכנות למסע

חגי תשרי - מראש השנה ועד שמחת תורה - מסמלים תחנות במסע הרוחני של האדם. בכל אחת מתחנות אלה מפתח האדם את ''תפיסת המציאות'' שלו ולומד משהו חדש על מהותו. אך לפני שנערוך היכרות עם התחנות שבדרך, נתחיל בכמה כללים שכל נוסע צריך להכיר:
א) חכמת הקבלה פונה אל כל אדם שמרגיש צורך למצוא משמעות חדשה בחייו ללא הבדל דת, גזע, מין או גיל. אפשר לקרוא לזה רענון, הזדמנות שנייה או קריירה מאוחרת, כך או כך, מדובר בהזמנה לגלות עולם חדש שפועל על פי חוקים ברורים שהם מֵעֵבֶר לזמן ולמקום.

ב) חמשת החושים שלנו אינם מספיקים כדי להתמצא בעולם הרוחני. לכן, הקבלה מאפשרת לנו לפתח חוש שישי, שדרכו נוכל להרגיש את המציאות השלמה. המקובלים, שכבר פיתחו בתוכם את ה''חוש השישי'' הזה, בחרו לכנות את המציאות הרוחנית הזאת בשם ''עולם השורשים''.

ג) את פרי מחקרם כתבו המקובלים בשפה ציורית וסמלית - ''שפת הענפים''. בדומה למדענים שמתמצתים את מסקנותיהם בנוסחאות, כך גם המקובלים תיארו ותיעדו את תגליותיהם במילים ובשמות מיוחדים. מילים ושמות אלה נלקחו מעולם המושגים המוכר לנו והם קשורים על פי רוב למעגל השנה, לחודשים, לעונות ולטבע.

ד) בעולם הרוחני יש לזמן משמעות שונה מזו שאנו מכירים בעולמנו. זמן ''רוחני'' פירושו סדרה של מצבים משתנים. במילים אחרות, על פי המקובלים, רק כאשר האדם משתנה ניתן לומר כי הוא עבר פרק זמן מסוים. לכן, אדם החוקר את עולמו הרוחני עובר בתחנות השונות בהתפתחותו הרוחנית, כלומר בחגים, ללא קשר ללוח השנה המוכר לנו. מכאן שכאשר אנו דנים בלוח השנה הרוחני, ''ראש השנה'' יכול להתרחש בכל רגע גשמי נתון. כן, גם בתאריך הגשמי שבו חל למשל יום כיפור.

ה) המציאות הרוחנית היא בעלת חוקים ברורים ונוקשים, והיא חפה מכל דמיון או תיאוריות אישיות. כל מקובל מגלה בעצמו, כחלק ממחקרו האישי, את התגליות שגילו המקובלים שלפניו.
כעת, כשיש בידינו את רשימת הכללים, אפשר לצאת למסע.


השנה הרוחנית החדשה

המקובלים שהעפילו למרום הפירמידה הרוחנית מתארים מציאות שבה כולנו מאוחדים ופועלים יחד בהרמוניה, כמו תאים בגוף אחד. המצב הזה מכונה ''נשמת אדם הראשון'' והוא מציין את ההרגשה שאוסף הנשמות של כולנו מאוחד לכדי נשמה אחת.

בשלב מסוים איבדנו את הרגשת האחדות הזו, ונשמת אדם הראשון נשברה והתפצלה לנשמות פרטיות רבות שאיבדו את תחושת הקשר זו עם זו. לאורך דורות רבים דיברו המקובלים על הרגע שבו יתעורר בכל אחת מהנשמות זיכרון עמום של אותו מצב אמתי שבו הייתה מחוברת לכלל הנשמות. זהו הרגע שבו מתעורר בנו אותו דחף פנימי לצאת ולחפש אחר משמעות בחיינו.
דחף זה נקרא גם ''הנקודה שבלב''. התעוררות הנקודה שבלב מתאפיינת בדרך כלל בתחושת חוסר שקט, שדוחפת את האדם לא להסתפק בשום חלופה עד אשר ימצא את המענה לה. ניתן לדמות את ההרגשה הזו להרגשתו של אדם שאיבד את זיכרונו, אבל נותרה בו עדיין תחושה עמומה של עברו, שאינה נותנת לו מנוח עד שיברר מה מסתתר מאחוריה. זמן זה מכונה ראשית השינוי, ''ראש השנה הקבלי''.

למי שכבר התעוררה בו ''הנקודה שבלב'', ממליצים המקובלים לפתח ולטפח אותה. וכך, עם כל צעד שיעשו, יתגלה להם חלק נוסף מהפאזל הענקי שנקרא חיינו. כשכל חלקי הפאזל מורכבים, מתגלה תמונת מציאות חדשה, שבה מחוברות כל הנשמות בקשר הדדי המושתת על אהבה נצחית ללא תנאי. תחילתו של השינוי הזה היא תחילתה של ''השנה הרוחנית החדשה''.


בונוס מיוחד - מספר מילים על המשמעות הקבלית של מנהגי החג

תיבת הדואר האלקטרוני מוצפת במצגות מקוריות המאחלות ''שנה טובה'', ובסופרמרקטים ''שוברים את הראש'' על שילובים שעוד לא נוסו בין תפוחים לדבש. אז מה מסמל התפוח הטבול בדבש באמת? ולמה להיות לראש ולא לזנב?
  • דבש בקבלה מסמל המתקה. המתקה היא ''תיקון''. וכשמדברים בקבלה על ''תיקון'', הכוונה היא לתיקון האגו. על פי הקבלה, האגו הוא המקור לכל הקשיים, הבעיות והסבל שאנו חווים. מדוע? מפני שהאגו גורם לנו להתרכז בעצמנו ולא להתחשב בזולת. הוא גורם לנו להשוות את עצמנו לאחרים – לקנא בהם כשאנו רואים שהם מצליחים יותר מאתנו, ולשמוח כשהם מצליחים פחות. האגו גורם לנו לעשות הכול כדי לספק את עצמנו, ואף לנצל את הסובבים אותנו לשם כך. נשמע מפחיד? על פי הקבלה, זהו טבעם של בני אדם. עם זאת אל לנו להתבלבל. לעומת שיטות רוחניות אחרות, הקבלה אינה קוראת לנו להרוס או למחוק את האגו שלנו, אלא לתעל אותו כך שיהווה מנוף להתקדמות והתפתחות בחיינו. היא מלמדת אותנו איך לתקן אותו, כלומר איך להשתמש בו נכון. כעת נוכל להבין את הסימנים המיוחדים שמעטרים את שולחן החג שלנו -התפוח שאנו אוכלים מסמל את האגו שלנו, ואילו טבילתו בדבש מסמלת את תהליך תיקונו – משנאה ופירוד לחיבור ולאהבה.
  • זוכרים את ראש הדג שמעטר את שולחן החג? לא הגפילטע-פיש עם טבעות הגזר שמעליו, אלא ראש הדג שעליו מברכים ''שבשנה הבאה נהיה לראש ולא לזנב''. ולמה באמת ''לא לזנב''? מה רע בזנב? הסיבה לכך היא ש''זנב'' מסמל מצב שבו האדם מזדנב אחרי כולם, הולך בעקבות הערכים שהחברה והמדיה מכתיבות לו. במצב שכזה האדם חי מתוך שגרת חיי היומיום, חייו חולפים על פניו, ולמעשה אין לו בחירה חופשית. מהלך חייו מוכתב לו לחלוטין על ידי הגנים שקיבל בלידתו והשפעת החברה שסובבת אותו. שני מרכיבים אלה קובעים באופן מוחלט את מאורעות חייו. כך מתנהל לו האדם, עד שבאחד מגלגולי חייו מגיע הרגע שבו הוא מחליט ''להיות לראש''. זהו רגע שבו האדם מציב לעצמו כשאיפה ערכים גבוהים ונעלים יותר. באותה הזדמנות חגיגית הוא מחליט להתחיל להיות אדון לגורלו – להיות לראש ולא לזנב!
אורן לוי, עורך תוכן בהוצאות הספרים ''קבלה לעם'' '' וקבלה למעשה''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני חייב לומר שהתרגשתי לקרוא את מאמרך המעולה
סתם אחד (יום חמישי, 25/09/2008 שעה 15:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והרגשתי כאילו אני מגיע לפתחו של רקיע וכל העולם נגלה לי. אין זמן טוב יותר מהזמן הזה להתגלות הזו.תודה רבה.

חיבר וכתב: מיטב הדור דורש חלום עכשיו
_new_ הוספת תגובה



שאלות
סתם אחד (יום חמישי, 25/09/2008 שעה 20:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צינתה בכתבתך שישנם ''חוקים ברורים ונוקשים מעבר לזמן ולמקום'' כיצד אתה רוחש חוקים אלו? והאם יש באפשרותך לציין בכתב לפחות חוק אחד?

לא ידוע לי על מקובלים מיוחדים ושאינם רגילים ופשוטים כל שהם הקימים על פני כדור הארץ. על איזה גילויים אתה מדבר? היש משהוא כאן שיש לגלות שאין אתה מוכן לזה?
בסעיף ב' אתה מדבר בשפה מאוד לא ברורה כאילו שידוע באופן מאוד ברור לכולם על חמשת התפקודים היסודיים שאתה קורא לזה ''חושים'' בו בזמן שמילה זו שיכת למערכת המיטבולית אינסטקטיבית וזה פרט מאוד קטן הקשור לתחושה מקומית בלבד. יתכן שהידע העומד לרשותי מוטעה, אולי יש באפשרותך להרחיב ואו להיות יותר מדויק בנוגע לתפקודים? והחוש השישי, מה כוונתך?
בסעיף ג' על איזה מחקר אתה מדבר? ועל איזה שפה אתה מדבר? והאם אתה יודע לקרוא שפה זו? ואם כן אנה ספק דוגמה ליכולת הקריאה שלך שהיא בבדאי קשורה לרמת ההויה שלך.
בסעיף ד' אתה מציין ''זמן'' כמצב מישתנה, אולי יש באפשרותך להגדיר שנוי מה הוא? על מנת להסיר ספק בנוגע להגדרת שנוי ולהיות ברור, חילוף עונות או מוות פיזי איננו שינוי. כעיקרון כל המצבים החיצוניים המיתחלפים אינם שנוי כלל אלה חזרה מתמדת. כעת הגדר שנוי מה הוא.

בכל כתבתך צינתה דבר אחד אמיתי: ''המציאות היא חפה מכל דמיון'' כיצד אתה עובד נגד הדמיון? ומה דוחף באופן קבוע ללא מאמץ את הדמוין להיתישב בתוך המחשבה ולהיות מול העינים במקום המצאות?
_new_ הוספת תגובה



שאלות
סתם אחד (יום שישי, 26/09/2008 שעה 9:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יפה שאלת

בו וראה מה הוא יחדש לנו

מהנדס אזרחי
_new_ הוספת תגובה



שאלות
סתם אחד (יום שישי, 26/09/2008 שעה 15:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר מהנדס אזרחי שלום.

סבורני שאין לי שום עינין כלל ביכולת הרטורית בעלות איפיון מאוד נמוך ורדוד המיטבטא דרך התגובות שלך לכול מיני כתבות באתר FAZ<COM לחיוב או לשלילה, אין לי ממש שום עינין בדעתך כלל. אנה הגבל את עצמך אך ורק לכתבה עצמה והגב אך רק כלפי כותב הכתבה בלבד לחיוב או לשלילה. אם אין לך מה להגיב אל תגיב זאת כאן. וזה חסר חשיבות לחלוטין מה מוצא חן בעיינך ומה לא, היות שרמת ההויה שלך מאוד מאוד נמוכה. וכתוצאה מיכך השליטה בדיבור בכתב ובמחשבה אצלך איננו מאוזן עם נטיות ברורות לסופר היתפלספות וסופר פטפטת המציגה את מערומך לעיני כול.
_new_ הוספת תגובה



כבר מזמן לא קראתי
עמיש (יום שישי, 26/09/2008 שעה 12:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כזו ערימה של דברי הבל.
_new_ הוספת תגובה



עמיש, אני נוטה בדרך כלל לא להאמין לך
סתם אחד (יום שישי, 26/09/2008 שעה 14:55)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשל מעידתך שוב ושוב בעבור שום ושום, באמירות חסרות שחר מהסוג כדלהלן. אני רוצה להפנותך למאגר דיברי הבל די גדול שבו אני מבטיח לך שתוכל לשחות להנאתך במחוזות חפצך.

אתה כנראה מתחבר לזה כמו חלבון לחבלון (עם הדבק חלמון) ואתה מרגיש שם די טוב באימא של הביצים.
א-גיטע שאבעס

ארה''3
_new_ הוספת תגובה



[•] נו מה עם התשובות ''לסתם אחד''?
סתם אחד (יום שני, 29/09/2008 שעה 21:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היד שלך הפסיקה לכתוב? המוח שלך היתיבש כי אין לך תשובות?
להיתפלסף אתה יודע יופי וכשמגיע לתכלס כיצד להוכיח את מה שאחרים כתבו ואתה העתקתה עם הרבה ''אמונה'' [•]...

כן, ''האני יודע היהיר והשוטה'' שולט בכול הפעולות האמונתיות שלך באמצעות היצרים הדמיוניים שגוררים וחובטים בך ללא רחמים. כן, זו בעיה קשה ואיומה מאוד לא לדעת כלום ולהציג את הכלום הזה לציבור ולהיתגאות בזה.

כל הכבוד!!!
_new_ הוספת תגובה



[•] נו מה עם התשובות ''לסתם אחד''?
סתם אחד (יום שלישי, 30/09/2008 שעה 9:41)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• שוב הוסרו קטעים על פי כללי המערכת (קרא דיון 1510).]
מערכת ארץ הצבי שנה טובה ומבורכת.

[•]... החלק שבו מדובר הוא מאוד אמיתי ומאוד משפיע על האינטלגנציה והמחשבה גם אם זה מאוד מעליב, זה מדויק מאוד. זה חוצץ פסיכולוגי עמוק מאוד המאפשר לאדם לדבר ולכתוב שטויות [•]... שאלוהים ישמור!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי