פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוכות במדבר - המחיר עליכם: אושפיזין
צבי גיל (שבת, 11/10/2008 שעה 8:00)


סוכות במדבר - המחיר עליכם: אושפיזין

צבי גיל



מדינת ישראל אחראית לביטחון תושביה, אשר נמצאים בגבולותיה, למעט ב''שטחים'' שבה הוא לוקה בשסעת (schizophrenia), ללא הבדל אזרח תושב או תייר. ברגע שהאזרח יוצא מגבולות המדינה, אין המדינה רשאית או יכולה לערוב לביטחונו. היא כמובן תעשה הכול לטפל בענייניו באמצעות נציגיה בחו''ל, תפעיל לחצים, במישורים שונים, אך מעבר לזה ידה קצרה מלהתערב. שונה הדבר במקרה של שבויים שנופלים בידי אויב בשרות המדינה, או חטופים כדוגמת גלעד שליט.

באחרונה פורסמו אזהרות מצד המטה ללוחמה בטרור וגורמים אחרים לרבות אזהרה מצד שר הביטחון אהוד ברק כי הנוסעים לסיני עלולים להסתכן בפיגועים או בחטיפות. העובדה שהמעבר במסוף טאבה לא נסגר כדי למנוע מעבר לסיני, אומרת שישראל היא מדינה פתוחה ואינה סוגרת שערים. לא ביבשה, לא בים ולא באוויר. היא לא אומרת שבדיעבד היא משלימה עם הנסיעה מצרימה של אזרחי ישראל ועם ההשלכות שלה..

משום כך ראוי היה כי בצד האזהרות של המטה ללוחמה בטרור, וכל זרועות הביטחון, שלא לצאת לסיני, תתלווה אמירה גם אם לא מפורשת ורק משתמעת (מטעמים שונים, לרבות איפוק דיפלומטי) באופן ברור. האחריות לשחרור ישראליים שעלולים להיחטף בסיני חלה על ממשלת מצרים ועליה בלבד. ממשלת ישראל, ואין זה משנה מה תהיה דעת הקהל המתעתעת שלנו, חייבת להבהיר כי אלה מניות שהיא לא עוסקת בהם. וודאי שעצם החטיפה על ידי סוחרי אדם, בשם אידיאלים כביכול או למטרות פדיון כספי, היא מקוממת ויש להיאבק בה. אך במקרה זה, ישראל תיאבק ככול מדינה במקרים דומים, תפעיל את נציגיה, תלחץ, תקים צעקות אבל לא תשלם מאומה בתמורה לשחרור.

כירושלמי זה מקומם אותי כאשר היו פיגועים כאן, לא רק התיירים הזרים הדירו רגליהם מעיר זאת אלא גם הרבה מאוד ישראלים, כולל בני נוער שהוריהם לא רצו שיבואו לירושלים במסגרת חינוכית. אבל לסיני נוסעים, כן אזהרות, לא אזהרות. ואוסיף, שלא במוסגר. ה''מסע'' למען שחרור גלעד שליט לבש מימדים ראוותניים שגובלים במעין אופנה to be in. במאמר אחר כבר הבעתי את דעתי על צורת המסרים של נועם שליט, אביו של גלעד, שהם דוגמה של מחאה נוקבת אך מאופקת. אות ומופת להעברת מסר ברור של יחיד במשטר דמוקרטי. מאידך האם מישהו מעלה על דעתו שממשלת ישראל, כול ממשלה, זקוקה להפגנות כדי לפעול למען שחרורו של גלעד? ככול שהפגנות אלה תהיינה לוחצות יותר כן החמאס יעלה את המחיר. האם מישהו מעוניין בזה? אבל גלעד שליט הוא לוחם שהמדינה שלחה אותו והיא אחראית בתחילתו של דבר ובסופו לגורלו. לא כן המטיילים לסיני.

אם יש גיבורים אשר מתעלמים מן האזהרות, אם יש קלי דעת שבטוחים שכלום לא יקרה, אם יש משוכנעים כי בסופו של דבר ישראל תדאג לשלם בעבורם מחיר- יש להוציא זאת מראשם, וגם מראש כול המוחים בפוטנציה או המטילים את כול האחריות על הממשלה והממסד ומנערים מעצמם כול אחריות. זה כולל גם הורים. אם זה בחינוך, אם זה במערכת המשפט, אם זה בניקיון הסביבה או כמעט בכול נושא נסיבתי. הכול הממשלה? איפה אתם?

סוכות במדבר
זריחה בסיני
די לנו שלדרום אמריקה יוצאים צעירים ל-treks ואובדים, או נופלים מצוקים וזרועות המדינה נחלצות לעזרה. זה נכון וצודק. זה חלק מן החיים שלנו שצעירים, בעיקר לאחר שסיימו את שנות השרות, ירצו להתפרק קצת בקצות תבל. לגבי מקומות אלה אין גם אזהרות ממוקדות מסוג זה או אחר, וכל צעירה וצעיר יודעים כי בינות הנופים המטרפים הללו מצויה לא רק הנאה וריגשה אלא טמונה גם סכנה. יחסית למטיילים אחרים, הישראלים זהירים למדי והם יצרו מערכות קשר גם במקומות נידחים.

זה לא המקרה לגבי מצרים בכלל וסיני בפרט. סיני היא איזור מרהיב ביופיו ומקום מרגוע לנפש, והיא מוקד תיירותי ראוי, לצעירים, למבוגרים, תרמילאים או תאבי פינוקים. אבל היא במידה רבה שטח הפקר בפועל שגם המצרים לא שולטים בו שלטון מוחלט. במדבר מצויים אלמנטים עוינים לא רק לישראל אלא גם למצרים. יש בדואים שנשכרים לסיוע לכנופיות טרור או למבריחי אדם וסמים. מכאן שיחד עם התרמיל והמזוודות וכול הכבודה, היוצאים לסיני ייקחו גם אחריות על עצמם וישאו בה. שר הביטחון הציע לישראלים האלה את מצפה רמון כחלופה ראויה. אני לא מציע להם מאומה. הם רוצים סוכות במדבר – שישלמו את מלוא המחיר. גם לתשומת לב סוחרי אדם בחמאס, הג'יהאד האיסלמי ובראש וראשונה בחיזבאללה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אתה צודק שהמדינה אינה אחראית לאבטחת כל תייר ישראלי בחו''ל  (סתם אחד)
  ה''שלום'' עם מצרים עולה ביוקר  (צדק)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי