פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
סוכה של שלום
אורן לוי (שבת, 11/10/2008 שעה 19:00)


סוכה של שלום

אורן לוי



אם נתבונן לרגע מהצד על כל ההמולה סביב הסוכה, נגלה שרוב המנהגים המוכרים עשויים להיראות לא הגיוניים ואפילו מוזרים. למה התכוונו המקובלים שקבעו את סימני החג?
יש תקופות במעגל השנה שבהן הרבה יותר מעניין לצאת לטייל ברחוב, מאשר לשבת בבית ולהתלבט על איזה כפתור ללחוץ - זה שעל שלט הטלוויזיה או זה שעל מקלדת המחשב. תקופה כזו פוקדת אותנו החודש, עם חג הסוכות הבא עלינו לטובה. נקישות פטישים נשמעות מכל עבר, ומבנים ''מוזרים'' צצים לפתע בכל פינה. הילדים מתרוצצים נלהבים, מכינים קישוטים מנצנצים, גוררים עצים וכלי עבודה ורואים בכל התהליך הזדמנות לבניית ''מחנה'' לשבוע, או לפחות בית קטן מעֲרָבָה.

אך עבור המתבונן מהצד, מרבית המנהגים האלו עשויים להיראות לא הגיוניים ואפילו מוזרים. אם נשים לרגע את המסורת בצד, נשאלת השאלה: מדוע קבעו חכמינו דווקא את הסימנים הללו? למה סוכה ולא מאהל בדואי? מדוע אתרוג ולא עגבנייה? בקיצור, על מה באמת מרמזים לנו מנהגי חג הסוכות?


עולם כמנהגו נוהג

חכמת הקבלה, שחושפת בפנינו את התוכן הרוחני שעומד מאחורי מנהגי ישראל, רואה בסוכות, כמו בכל אחד מהחגים האחרים, רמז לתהליך רוחני שעובר האדם. המקובלים – האנשים שגילו את העולם הרוחני, כותבים כי בעולמנו קיים כוח אחד בלבד – כוח האהבה והנתינה. מתוך ניסיונם האישי הם מספרים שהדרך להרגיש בו היא לפתח בנו יחס דומה לזולת. בדיוק כפי שמקלט רדיו חייב להיות מסונכרן לתדר שאותו הוא קולט, כך אדם הרוצה לגלות את העולם הרוחני חייב להידמות לכוח הזה, כלומר לרכוש את יחס האהבה לאחרים. למעשה, הסיבה היחידה לכך שאיננו חשים בקיומו של העולם הרוחני, היא שמטבענו אנו ''מכוילים'' לתדר קליטה ש''משדר'' אהבה עצמית - אגואיזם. מטרת מנהגי החגים, כמו ישיבה בסוכה או ברכות על ארבעת המינים, היא להוות מעין תמרורים שתפקידם לרמז לנו על השינוי הפנימי הזה.


על טעם ועל ריח

כעת, לאחר שהבנו מהו תפקידם האמתי של מנהגי החג, נוכל להעמיק מעט ולבחון את משמעותם הרוחנית:
  • הסוכה: על פי הקבלה הסוכה מסמלת את הצורה המתוקנת, השלמה, שאליה עתיד כל אדם להגיע. חוקי בנייתה מבטאים באופן סמלי את האופן שבו האדם מתעלה מעל לאגו ורוכש את היכולת לאהוב ולתת. למשל, נכתב כי בבניית הסכך יש להקפיד על הכלל ''צִּלָּתָהּ מְרֻבָּה מֵחַמָּתָהּ'', כלומר להותיר יותר צל מאשר אור בסוכה. מנהג זה מסמל פעולה רוחנית שבה האדם ''מסתיר'', כלומר מצמצם את השימוש באגו שלו כדי לצאת מתוכו אל האור – אל האהבה והנתינה.

  • הסכך: את הסכך אנו מתקינים מענפים המכונים ''פסולת גורן ויקב'', כלומר דברים בעלי חשיבות פחותה עבורנו. גם מנהג זה מסמל תהליך שחווה אדם הפוסע בנתיב הרוחני: בתחילה הצורך לאהוב את האחרים נראה לו טפל ומעורר סלידה, בדומה לאותה פסולת. אולם בשלב השני האדם לומד לגדל את החשיבות של אהבתו לזולת לרום המעלה, ובזכות שינוי יחסו לאחרים הוא מגלה את הקשר עם הכוח העליון.

  • ארבעת המינים: כמו המנהגים שהוזכרו לפני כן, גם ארבעת המינים מרמזים על התחושות שאנו חווים בדרך הרוחנית - טעמו של כל אחד מהמינים מסמל את הרגש ואילו ריחו מסמל את ההבנה השכלית. כך למשל, ה''אתרוג'' רומז על מצב שבו האדם מבין ומרגיש את החשיבות של אהבת הזולת. פעמים אחרות האדם מוצא את הדרך הרוחנית ''בעלת טעם אבל חסרת ריח'' – הוא משתוקק לגלות את הרוחניות, אבל אינו יודע כיצד לעשות זאת. אז מצבו מכונה בשם ''לולב''. לעתים להתקדמות הרוחנית יש בעיניו ''ריח אבל אין בה טעם'', ואז היא מכונה בפיו ''הדסים''. וכאשר אין בה לא טעם ולא ריח היא נקראת ''ערבות''.

    המנהג לאגד את ארבעת המינים ולנענע אותם מסמל את השלב האחרון לפני הכניסה לעולם הרוחני. האדם מאגד בתוכו את כל הניסיון שצבר בדרך: את כל העליות והירידות, את כל בירוריו, תובנותיו, הבחנותיו והרגשותיו לאגודה אחת, לבקשה חדה לתיקון מהכוח העליון. רק אז האדם נענה ונפתחת בפניו הכרת המציאות הרוחנית החדשה של שלמות ונצחיות. מצב זה מכונה ''שמחת בית השואבה''.

סוכה של שלום

הקבלה מלמדת אותנו כיצד להקים סוכה פנימית בלבנו. אבל לא סתם סוכה, אלא סוכה של שלום, אהבה ואחדות בין אדם לאדם. תקופת החגים מהווה הזדמנות נפלאה להתעלות מעל למחלוקות, לפירוד ולשנאה ולפתוח דף חדש בחיינו. אם ננצל את האפשרות ונתאחד, בין הקשרים שבינינו תתגלה האהבה, ותמלא את לבנו בשמחה ובאושר.

אורן לוי, עורך תוכן בהוצאות הספרים ''קבלה לעם'' '' וקבלה למעשה''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


סימני החג?
סתם אחד (שבת, 11/10/2008 שעה 19:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
באופן כללי קשה לי להגיב על מאמרים אלה כיון שאינם בכיוון הרוחני שנראה לי - לא שאני שולל את אמתיתום אבל זה כיון אחר מהכיון שלי עכשיו.
אבל על זה אני מוכרח להגיב - המקובלים קבעו את סימני החג?
כל הדוגמאות שהמחבר מביא הן הלכות דאוריתא שניתנו בסיני ולא של המקובלים. אלו הלכות מוסכמות.
לעומת זאת, ההסברים להלכות הללו, שנתנו כאמור בסיני, אינם מוסכמים כלל וכלל.
חג שמח
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מאמר תמהוני
ע.צופיה (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 8:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''חכמת הקבלה,שחושפת בפנינו את התוכן הרוחני שעומד מאחורי מנהגי ישראל''? ה א מ נ ם ??????????

''המקובלים- האנשים שגילו את העולם הרוחני'' ? איזה משפט שטותי זה?
המקובלים גילו את העולם הרוחני? למה? כל האחרים אפסים?

אין גבול ליוהרה,להתנשאות ולגבהות הלב של האנשים האלה.
משיחי שקר לעילא ולעילא!!!!!!!!!!
_new_ הוספת תגובה



מהנדס אזרחי
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 8:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיהם אותם המקובלים שאתה מפנה אותנו אליהם?

תן שמות ומראה מקום כדי להוכיח את טענותך

ללא מידע זה איך אנחנו נוכל לקבל את דברי ליטמן מורך
_new_ הוספת תגובה



חג סוכות
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דווקא נקודת המבט שמתוארת כאן נראית לי די מעניינת ושונה ממה ששמענו עד כה.
_new_ הוספת תגובה



מאידך-בסוכות מדובר על ארבעת המינים,ומאידך..
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בפסח,מדובר על ארבעת הבנים:חכם,תם,רשע,וזה שאינו יודע לשאול.תמיד שאלתי את עצמי אם ישנו קשר בין אלה לאלה.בקיצור,רציתי לומר שההסברים על ארבעת המינים פה נתנו לי חידושים שלא היו ידועים לי קודם לכן.תמיד טוב להתחדש ולהתרענן בדברים כגון אלה.תודה.וחג סוכות שמח וריחני.
_new_ הוספת תגובה



מריח אגואיסטי
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כולנו נולדנו עם טבע אגואיסטי וזה נוגד הלך רוחני,מי בכלל מגיע לרוחניות ואיך נאמין לזאת?
_new_ הוספת תגובה



הקטע הרוחני לא מעניין , לי קורץ דוקא ההיתעלות מעל כל המחלוקות
ענבר (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 21:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואנחנו , כל התושבים במדינה הזו יודעים היטב שאנו זקוקים לזה כבר מאתמול ולצערי רק מלחמה מצליחה לאחד אותנו לעם וכשהאיום הולך הולכים איתם כל אותם קשרים שהפכו אותנו לעם.
פרוד עבור העם שלנו הוא הכחדה, נקודה.
_new_ הוספת תגובה



מנהגים מוזרים?
(יום ראשון, 12/10/2008 שעה 22:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחלה של מנהגים יש בסוכות חג שהטבע אופף אותך מכל צד, בתקופה שלנו היום אנו זקוקים לחג כזה.
אבל המנהג הכי מוזר בעיני, הוא ההתנהלות עם ארבעת המינים, הנפנוף שלהם לדרום צפון מה קודם מה אח''כ, והקטע הוא שיהודים טובים מתעמקים בזה כאילו זה דבר קריטי האומנם? אשמח אם תוסיף למאמר את הנקודה הזאת, ועוד דבר לא ברור נושא המים בחג, מה הסיפור הזה של ניסוך המים מה קורה כאן לבד מהקשר החקלאי הברור, האם יש לכך הסבר קבלי? תודה.
דרך אגב העגבניה לא הייתה קיימת מבחינתנו עד שקולומבוס גילה את אמריקה , סתם ידע כללי.
_new_ הוספת תגובה



שלום ...
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 22:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום ,אהבה ואחדות בין אדם לאדם - אוטופיה ???

אם ננצל את האפשרות ונתאחד, בין הקשרים שבינינו תתגלה האהבה, ותמלא את לבנו בשמחה ובאושר - אמן כן יהי רצון !

אתם מאמינים שאפשר באמת להשיג את זה ?
_new_ הוספת תגובה



שושי
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 23:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נחמד לשמוע שיש משמעות לכל הסמלים האלו שאף פעם לא ירדתי לשורש עניינם. מקווה שהסוכות הזה באמת יחולו שינויים לטובה והחג יחוג סביב הפנימיות ולא רק כסמל חסר תוכן. חג שמח :)
_new_ הוספת תגובה



המדע
סתם אחד (יום שני, 13/10/2008 שעה 6:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבר תואם את המדע.
לפיו החוויה החושית אינה ניתפסת אלא על ידי הרצפטורים (קולטנים), התופשים אותה.
זה הסיבה שבעלי חיים יכולים לחוות רעידות אדמה או הסיבה שעטלף קולט על ידי גלים (יש לו כלי/סונאר שמכוייל על גלים מסויימים.

השאלה אם באמת האדם מסוגל ליצור בתוכו מקלט עבור מרחב שנחשב כניסתר כלפינו.
_new_ הוספת תגובה



ההסבר שלך
סתם אחד (יום שני, 13/10/2008 שעה 11:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פתח בפני עולם של מחשבות... אבל אני מרגישה שאין בי עדיין היכולת לבצע הדברים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי