פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הצילו את הפנסיה המחושמלת
שמעון מנדס (שבת, 11/10/2008 שעה 12:00)


הצילו את הפנסיה המחושמלת

שמעון מנדס



שוב אנו קוראים במוספים הכלכליים שעובדי חב' החשמל דורשים להציל את הפנסיה שלהם. בימים אלה פנתה החברה המנהלת את קופת הפנסיה של עובדי חברת החשמל בתביעה מחברת החשמל להוסיף לקופת הפנסיה 4.44 מיליארד שקלים, בגלל גרעון אקטוארי בקופת הפנסיה. לטענת קופת הפנסיה, המחוייבות האקטוארית לגימלאי החברה עומדת על סך של 21.7 מיליארד שקל, בעוד שבקופת הפנסיה יש רק 17.25 מיליארד שקל.

זו לא הפעם הראשונה שקופת הפנסיה של עובדי חב' החשמל נמצאת בגרעון אקטוארי. לפני כעשר שנים הקופה נקלעה למשבר, ואז בייגה שוחט שהיה שר האוצר הסכים להעלות את תעריף החשמל ב-‏4 אגורות לכל קילווואט, ותוספת זו תועבר לקופת הפנסיה כדי לשפר את מצבה האקטוארי. בייגה שוחט לא בא בתביעה לעובדי החברה ולא אמר להם: ''בטרם שתדרשו שהצבור יבוא לעזרתכם, תהוו דוגמא ותראו שאתם מוכנים לעזור לעצמכם. תוותרו על חשמל חינם. ואז יהיה לי העוז לבוא בדרישה אל הצבור לסייע לכם''. אני מדגיש שהדברים לא נאמרו, וחבל. במקום זאת שר האוצר נענה לדרישת העובדים.

נושא ההטבה של חשמל חינם לעובדי חברת החשמל, לא יורד מסדר היום הצבורי. מעת לעת הוא עולה לדיון בהקשר כזה או אחר. עובדי החברה נאחזים בטענה שהטבה זו ניתנה להם על מייסד חברת החשמל פנחס רוטנברג, וזה מעוגן בהסכמי העבודה של עובדי החברה. אבל איש לא טורח להסביר לעובדי החברה שאם פנחס רוטנברג היה היום מנהל את החברה, כמו כל מנהל עסקי היה צריך למצוא מקורות לצמצום החוב. והוא היה מגיע מהר מאד לנושא של ''חשמל חינם''.

הנהול הכלכלי של חברת החשמל הוא שערורייתי. משכורותיהם לא עומדות בשום פרופורציה למשק. זה שעובד פשוט, מה שנקרא קוון בשפתם, משתכר פעם וחצי אם לא כפליים ממרצה באוניברסיטה, זו שערוריה שאין דומה לה במדינה מתוקנת. והפטנט הזה רשום בספר הזהב של הפוליטיקה המושחתת על שם מפא''י. ולאחר מכן החרה אחריה גם הליכוד. וועד העובדים של החברה מוציא לפנסיה עובדים לפני הגיעם לגיל 60. וזאת כדי לקבל פצויי פרישה מוגדלים. בכך עובדי החברה מכבידים על מצבה הפיננסי של החברה מצד אחד. ומן הצד האחר הם מכבידים על קופת הפנסיה שצריכה לשלם פנסיה מוקדמת.
אני כבר לא מדבר על חשמל חינם לכל החיים - גם לאחר הפרישה מן החברה
.

הגיע הזמן לעשות סדר. צריך לנצל את המשבר הכלכלי הגלובלי, ואת המשבר בקופת הפנסיה, ולבטל את הפנסיה המחושמלת הזו. צריך לחייב את עובדי חברת החשמל לשלם 50% ממחיר החשמל. וזו הנחה יפה לכל הדעות. אינני יודע באם יש עוד חברת חשמל בעולם שעובדיה נהנים מהשתוללות כזו בצריכת החשמל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הפקרות של מונופוליסטים
סתם אחד (שבת, 11/10/2008 שעה 13:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''עובדי החברה נאחזים בטענה שהטבה זו ניתנה להם על מייסד חברת החשמל פנחס רוטנברג''

זו היתה יכולה להיות בדיחה,

אם זה לא היה כל כך עצוב...

חזי
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק לגבי הצורך לחייב את עובדי החשמל לשלם על החשמל
סתם אחד (שבת, 11/10/2008 שעה 18:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו שכל פועל משלם על מוצרים המופקים במפעלו. לכל היותר אפשר לתת להם מתנות לקראת החג. מעבר לכך יש להם משכורות מעולות שאיתם הם יכולים להתקיים בכבוד.

לגבי היציאה המוקדמת לפנסיה זו פרורוגטיבה של הנהלת החברה ולא של וועד העובדים. תפקידו של ועד העובדים להגן על תנאי ההעסקה של העובדים ועל תנאי פרישתם. נהוג בכל החברות הממשלתיות והציבוריות להוציא לפנסיה מוקדמת את העובדים כדי לשמור על קאדר עובדים צעירים יותר שמסוגלים לבצע גם עבודות פיזיות. זה קורה בחברת חשמל אבל זה קורה בכל המפעלים והארגונים הממשלתיים והציבוריים. כך זה גם בצבא, בשב''כ, במוסד, במשטרה. המדינה לא יכולה מבחינה משפטית לפטר אנשים רק בגלל שהם הולכים ומתגברים. הפתרון שנמצא הוא להוציא אנשים לפרישה מוקדמת תמורת פנסיה מוקדמת וזה נראה בעיני דבר הגיוני וראוי. הרי בלאו הכי אם יחזור המפוטר ויהיה מועסק בחברה ממשלתית או ציבורית הפנסיה נפסקת לו עד שהוא מסיים לעבוד במשכורת המעסיק מעבודתו.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



גאון
סתם אחד (שבת, 11/10/2008 שעה 18:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע.ג
לא ראינו את הגאון מילל על משכורות העתק של ראשי המשק או של ראשי הבנקאות הכושלת שלנו. רק המשכורות של עובדי חברת חשמל כואבות לו. זו כלכלה חופשית מותק, מי שיכול חוטף מי שלא יכול מפסיד. לא טוב לך? תציע לקצץ במשכורות של ראשי הבנקים שלא מיצרים כלום לוקחים את הרווחים ומגלגלים עלינו את ההפסדים ואל תנסה לגזול את כבשת הרש של מגזר יצרני שיש לו כח.
_new_ הוספת תגובה



שמעון להלן קישור לסיפור האמיתי
דוד סיון (שבת, 11/10/2008 שעה 19:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קצת קשה לי כרגע לחזור ולכתוב מחדש את כל אותם הדברים שכבר כתבנו כאן ועוד בהתמודדות עם שנים שחברת החשמל רוצה ביקרם (הדובר ו''מנהל בית הספר לשיווק ומקצועות רשת החשמל''). אבל השורה התחתונה היא שזהו מונופול שמשרת את ההנהלה והעובדים לפני שהוא דואג לאינטרס של בעלי הבית (הציבור הרחב). לכן זה מצב מאד, מאד לא רצוי עוד לפני שמבררים את חסרונותיו הקלאסיים של מונופול. בשנת 2003 התחיל כאן דיון שנמשך בהפסקות עד 2006 וכדאי לך לקרוא כדי להבין יותר טוב שאנשי החברה מנצלים את המונופול כדי לקח מאיתנו כמה שיותר ולתת כמה שפחות (דיון 1703).
_new_ הוספת תגובה



דוד, אני מקווה שאתה זוכר...
(שבת, 11/10/2008 שעה 22:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היתה פעם אחת שיורם אוברקוביץ הגיב תגובה חיובית ביחס להתקפות על עובדי חברת החשמל בקשר לסחיטה שלהם עם החשמל חינם. הוא אז הציע שביום שיבטלו את כל ה''חינמים'' למיניהם, עובדי חברת החשמל יהיו מוכנים להצטרף. כוונתו היתה לזכויות ה''פרסונל'' בקופות החולים שלפיהן עובדי הקופה מקבלים תרופות חינם. לעובדי האוניברסיטאות שילדיהם לומדים חינם - והוא אז הדגיש שהם לומדים חינם לא במוסד שבו הוריהם עובדים אלא בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ. ואינני זוכר מה הוא עוד מנה.

התפלאתי אז ששר האוצר לא קנה את הרעיון.
_new_ הוספת תגובה



אני אכן זוכר משהו כזה, אבל...
דוד סיון (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 6:38)
בתשובה לmendes3@zahav.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שיש הבדל משמעותי. א. בכל המקומות האחרים ההטבה הזאת היתה מידתית (לא נתנו לעובדי קופ''ח ''יותר תרופות מהנחוץ). ב. ברוב המקמות ההטבות היו חלקיות - היתה השתתפות עצמית.

אבל הבעיה העיקרית בעיני עם עובדי חברת החשמל היא הרבה יותר חמורה-מזיקה: פעולה מגוייסת נגד האינטרסים של הציבור. זה התבטא במלחמה נגד ההפרטה, בעיכובים בביצוע תוכניות של הרחבת ייצור החשמל (שב-‏2006 כמדומני היו הסיבה להפסקות החשמל...) והמשכורות המוגזמות של יותר מידי מהבכירים.

חוץ מזה גם בחברת החשמל יש ''זכאים'' אחראים שלא מגזימים בצריכת החשמל חינם.
_new_ הוספת תגובה



אני אכן זוכר משהו כזה, אבל...
(יום ראשון, 12/10/2008 שעה 12:29)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו לא דנים בסוגיה של כמות החשמל - שהרוב נגדול מפריז. אלא בעצם קבלת החשמל בחינם. את התופעה הזו צריך להעביר מן העולם. בסוגיה השניה, יש הבדל בין עובדי החשמל לבין עובדיע קופת חולים. הראשונים אינם יכולים לקחת חשמל עבור קרוביהם, אלא אך ורק לצריכה עצמית שלהם. בעוד שבקופת חולים, הפרסונל יכולים לקבל תרופות ללא הגבלה - גם עבור קרובי משפחה ( מבלי לציין שזה עבורם). כאשר הרוקח רושם בקופה את הקוד המופיע על הרצפט ''פרסונל'', בית המרקחת נפתח והקופה נסגרת (לצורך גביה).
_new_ הוספת תגובה



יש לכל הבעיות הללו תשובה פשוטה
דוד סיון (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 14:21)
בתשובה לmendes3@zahav.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך ליצור מצב בו:
1. לא ראוי שחברה ציבורית, שגם נזקקת למימון מהציבור הרחב (קופ''ח, חברת חשמל ועוד) תחלק מתנות. מתנות הללו הן הרי על חשבון הציבור (שלא נשאל להסכמתו).

2. כל אחד יכול היום לעבור מקופה לקופה, יש מעין תחרות, אבל זו עדיין הקופה הציבורית שמממנת את המתנות.

3. חברת חשמל היא גם מונופול - אין אפשרות לבחור ספק חשמל אחר. נזקו של מונופול הוא חוסר היעילות שלו מיקר את שירותיו. גם המתנות מייקרות.
_new_ הוספת תגובה



יש לכל הבעיות הללו תשובה פשוטה
סתם אחד (יום שלישי, 14/10/2008 שעה 14:49)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בדיוק, נשבר מהמתנות שמחלקים להם בעיקר לפני חגים.

אני בעד המשך המונופול של חברת חשמל.
כי כל פיזור ייצור חשמל, הפרטה וכאלה דברים לא בטוח בכלל שיוזילו את החשמל.

המלחמה במחירי החשמל צריכה להיות דרך הפחתת עלויות ייצור החשמל, כלומר כניסה מסודרת להקמת מפעלים להמרת כוח של שמש, רוח וכאלה דברים ועידוד בתים פרטיים להתקין את קולטני השמש שמפיקים חשמל, משהו כמו דודי השמש, רק קצת יותר גדול והרבה יותר יקר היום. שימוש נירחב יוזיל עלויות לרמה סבירה בהחלט בזמן די קצר. הממשלה צריכה לתמוך ולעודד ובתוך זמן קצר חברת חשמל תתבקש לספק פחות חשמל בפחות עמל. רווח נקי לכיס שלנו, לקופת המדינה ולאוויר הנקי.
_new_ הוספת תגובה



דבר והיפוכו
דוד סיון (יום שלישי, 14/10/2008 שעה 15:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אין לי שום בעיה עם הטבות לעובדים
(יום ראשון, 12/10/2008 שעה 11:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להיפך. אני לחלוטין בעד שעובדי חברה יתוגמלו בצורות שונות על ידי המעסיקים.
בחברה שלנו, לדוגמא, אנחנו מקבלים רכב+דלק במחיר קבוע מראש, וזה שקול לחשמל חינם.

אבל, וכאן האבל הגדול:
החברה שלנו פרטית. לא שר האוצר או שר התשתיות קובעים את מחיר המוצר שלנו (למרות שהם גובים מסים שבפירוש משפיעים על המחיר ולא תמיד מספקים תמורה, כידוע).
אין שום חוק שמונע מכל אחד להקים חברה מתחרה (למעט, כמובן, חוקי הקמת עסק בארץ. בתחום ההי-טק עוד אין רגולציות משמעותיות יותר, תודה לא-ל).
ולכן ההטבות הללו אינן מפריעות לאף לקוח שלנו - לא מוצא חן בעיניו? יבחר לקוח אחר.

חברת החשמל, לעומת זאת, נהנית מהיותה מונופול על פי חוק. וזה קשור מצד שני לכח האדיר שלה במסדרונות בית המחוקקים.
לכן אין שום טעם לדון בפרט זה או אחר של התנהלותה - לא הפרטים הללו בעייתיים, אלא עצם החוק שאינו מתיר להתחרות בה בתנאי שוויון (וכאמור, הצד השני של זה - שממילא אנחנו נשלם ממסינו כל גרעון של החברה, גם אם ימצא מתחרה שיצליח איכשהו לעקוף את חוק החשמל).

והפתרון, כרגיל, במלה הגסה: הפרטה.
אלא שאני מסכים, שהפרטה איננה מה שמקובל בארץ ובמקומות אחרים - הממשלה מוכרת את החברה לזוכה במכרז, שבדרך כלל נקבע לפי: 1. מי משלם הכי הרבה. 2. מי דאג שיתפרו את המכרז לטובתו מראש.
הזוכה במכרז צריך להבחר במשאל עם, מרגע שנציגי העם הסכימו שהם אינם מטפלים עוד בעסק הזה.
ובמקביל להפרטה הזו, יש לדאוג להסרת כל מחסומי הרגולציה המבטיחים בלעדיות בחסות החוק לזוכה. סבורני שצעדים כאלה יגרמו לשפור משמעותי של השירות מצד חברות החשמל שתתקיימנה בארץ תוך שנים ספורות מיום יישומן, ואף אחד מבאי האתר לא יטריד את עצמו בהטבות המפליגות הניתנות לעובדיהן (להיפך: יתכן שחלק מאתנו יזעקו נגד חברות שנותנות פחות לעובדיהן, ויקראו - בצדק או שלא בצדק - להחרימן על רקע חברתי).
_new_ הוספת תגובה



כבר ישנה תוכנית הפרטה ולא צריך להמציא את הגלגל
דוד סיון (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 12:10)
בתשובה לavner@jungo.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיימת תוכנית להפרטה ופירוק חברת החשמל שהממשלה (בזמנים שונים) כבר קיבלה על עצמה לבצע (הנסיון האחרון היה של נתניהו כאשר היה שר האוצר). בעיקרון מדובר על הפרדת והפרטה של העיסוק בהולכה, ביצור (לכמה יצרנים...). הבעיה העיקרית היתה כוחם הפוליטי של העובדים במרכזי המפלגות. פעם בראשית ימי אוברקוביץ העובדים היו ברובם מפא''י ואחר כך מפלגת העבודה. כאשר התחזק הליכוד הם מצאו שכמה חברים במרכזי המפלגות הללו ''פותרים הרבה בעיות''.

מה שנראה בטוח זה היתרונות לבעלי הבית, צרכני החשמל, של הפירוק וההפרטה (דיון 1368).
_new_ הוספת תגובה



התוכנית הזאת לא מקובלת על כל הצדדים
סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 17:06)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קצת תיקונים ואפשר לצאת לדרך.

חצץ בדרכים
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום ראשון, 12/10/2008 שעה 23:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקטטה בין יהודים לערבים בעכו היא בעצם קונספירציה של המשטרה. ברור שמטרת ישראל עושה ניסוי בגז מדמיעה נגד יהודים ממש כמו שהשוטרים הרוסים עשו נגד הרוסים ונגד הצ'צ'נים. וממש כמו פיגועה הקונספירציה בקו 27 ששם הרמטכ''ל של צה''ל נתן למתאד את חגורת הנפץ וציוה את נהג האוטבוס לא לאפשר לעלות לאותו רוכל-סוחר משוק בן יהודה. אבל בגלל שהערבים הסכימו לעשות את הפיגועה על זה מצתער הקב''ה שברא את הערבים ראה פרק ה' בבלי סוכות. במקום שהממשלה תיתן כסף לניצולי השואה, היא נותנת כסף לאיזה שבט אפריקאי פראי בשם האיתיופים והערבים. בקרוב ידעו היהודים שישוע הנצרי הוא המשיח ושאדולף היטלר היה לוחם השם ושגם דוד כורש מטכסס היה לוחם ה'. יחי הגזע הלבן שוצה מדינה יהודית לבנה אירופהית. לסיום יש לציין שהכנענים הכלבים שגרים ברחוב יפת 180 היו חברים של אש''ף ואש''ף הם חברים של ביל קלינטון שחיסל את דוד כורש. תבא נקמה ביפו ביפת 180 על חיסולו של דוד כורש. יחי טקסס.
_new_ הוספת תגובה



סוף סוף נכתבים כאן
עמיש (יום שלישי, 21/10/2008 שעה 12:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קצת דברים של טעם.
איפה הסתתרת לנו עד היום?
_new_ הוספת תגובה



גאונים
סתם אחד (יום שני, 13/10/2008 שעה 7:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע.ג
כל העולם התחיל לברוח מהפרטה כי זה בדיוק מה שהביא למשבר הנוכחי ורק הגאונים בישראל ממשיכים להטיף להפרטה. לא צריך הפרטה שמעבירה את נכסי המדינה לעשירים. צריך נהול נכון. אגב מי שמנע הקמת תחנות כח נוספות הוא עלובי האוצר ולא העובדים והנהלת החברה שטוענים כבר שנים שלא נותנים להם לפתח את שוק החשמל.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי