פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5124

הצילו את הפנסיה המחושמלת
שמעון מנדס (שבת, 11/10/2008 שעה 12:00)


הצילו את הפנסיה המחושמלת

שמעון מנדס



שוב אנו קוראים במוספים הכלכליים שעובדי חב' החשמל דורשים להציל את הפנסיה שלהם. בימים אלה פנתה החברה המנהלת את קופת הפנסיה של עובדי חברת החשמל בתביעה מחברת החשמל להוסיף לקופת הפנסיה 4.44 מיליארד שקלים, בגלל גרעון אקטוארי בקופת הפנסיה. לטענת קופת הפנסיה, המחוייבות האקטוארית לגימלאי החברה עומדת על סך של 21.7 מיליארד שקל, בעוד שבקופת הפנסיה יש רק 17.25 מיליארד שקל.

זו לא הפעם הראשונה שקופת הפנסיה של עובדי חב' החשמל נמצאת בגרעון אקטוארי. לפני כעשר שנים הקופה נקלעה למשבר, ואז בייגה שוחט שהיה שר האוצר הסכים להעלות את תעריף החשמל ב-‏4 אגורות לכל קילווואט, ותוספת זו תועבר לקופת הפנסיה כדי לשפר את מצבה האקטוארי. בייגה שוחט לא בא בתביעה לעובדי החברה ולא אמר להם: ''בטרם שתדרשו שהצבור יבוא לעזרתכם, תהוו דוגמא ותראו שאתם מוכנים לעזור לעצמכם. תוותרו על חשמל חינם. ואז יהיה לי העוז לבוא בדרישה אל הצבור לסייע לכם''. אני מדגיש שהדברים לא נאמרו, וחבל. במקום זאת שר האוצר נענה לדרישת העובדים.

נושא ההטבה של חשמל חינם לעובדי חברת החשמל, לא יורד מסדר היום הצבורי. מעת לעת הוא עולה לדיון בהקשר כזה או אחר. עובדי החברה נאחזים בטענה שהטבה זו ניתנה להם על מייסד חברת החשמל פנחס רוטנברג, וזה מעוגן בהסכמי העבודה של עובדי החברה. אבל איש לא טורח להסביר לעובדי החברה שאם פנחס רוטנברג היה היום מנהל את החברה, כמו כל מנהל עסקי היה צריך למצוא מקורות לצמצום החוב. והוא היה מגיע מהר מאד לנושא של ''חשמל חינם''.

הנהול הכלכלי של חברת החשמל הוא שערורייתי. משכורותיהם לא עומדות בשום פרופורציה למשק. זה שעובד פשוט, מה שנקרא קוון בשפתם, משתכר פעם וחצי אם לא כפליים ממרצה באוניברסיטה, זו שערוריה שאין דומה לה במדינה מתוקנת. והפטנט הזה רשום בספר הזהב של הפוליטיקה המושחתת על שם מפא''י. ולאחר מכן החרה אחריה גם הליכוד. וועד העובדים של החברה מוציא לפנסיה עובדים לפני הגיעם לגיל 60. וזאת כדי לקבל פצויי פרישה מוגדלים. בכך עובדי החברה מכבידים על מצבה הפיננסי של החברה מצד אחד. ומן הצד האחר הם מכבידים על קופת הפנסיה שצריכה לשלם פנסיה מוקדמת.
אני כבר לא מדבר על חשמל חינם לכל החיים - גם לאחר הפרישה מן החברה
.

הגיע הזמן לעשות סדר. צריך לנצל את המשבר הכלכלי הגלובלי, ואת המשבר בקופת הפנסיה, ולבטל את הפנסיה המחושמלת הזו. צריך לחייב את עובדי חברת החשמל לשלם 50% ממחיר החשמל. וזו הנחה יפה לכל הדעות. אינני יודע באם יש עוד חברת חשמל בעולם שעובדיה נהנים מהשתוללות כזו בצריכת החשמל.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.