פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מי הם בוסתנאי וחיסין
צבי גיל (יום שני, 20/10/2008 שעה 10:00)


מי הם בוסתנאי וחיסין

סיפורי רחובות

צבי גיל



סוד גלוי הוא שרבים מאזרחינו, ובראש וראשונה ילדינו, יודעים מעט על תולדות הארץ שלנו ועל אישים שעשו למענה בכול התחומים. אינני יודע אם זה רעיון מקורי, אבל מכיוון שלא שמעתי עליו, אני מעלה אותו. ללמד את תלמידי בתי הספר מגיל 10 את ההיסטוריה של המדינה ושל ארץ ישראל באמצעות זיהוי מקומות שדרכם הם באים לבית הספר. כול אחת ואחד ותרומתו, והא לכם מאגר של ידע לכול התלמידים במסגרת.
בישראל יש ועדות מקומיות ולאומיות למתן שמות לערים, לרחובות, לאתרים.בדרך כלל הבחירה היא ראויה אף שלעתים היא שנויה במחלקות. לדוגמה שמותיהם של מנהיגים מונצחים ברחובות, בכיכרות, באתרים, בגשרים, בבתי כנסת, בבתי אירוח, בנמלי תעופה ועוד. בכול מקום בארץ, ועד כמה שאני יודע גם בעולם. לעומת זאת, כביש ראשי בין עירוני (autostrada באיטלקית או highway באנגלית) נקרא במספר: כביש מס-‏1,2,3,4. ואם בשם, אזי על שם הפָרק סביבו, או היער או הגבעות ( Taconic park high way בצפון מזרח מדינת ניו יורק) ולא בשם אדם. לאחר רצח רבין, נחתה עלינו אינפלציה ממש, לקרוא מקומות על שמו. זה מוגזם ולא עושה חסד לא עם האיש הזה, ולא עם אלה שהרבו במחווה מופרז. אבל זה לא הספיק להם וקראו כביש בין עירוני, כביש חוצה ישראל או כביש מספר 6, על שם רבין. זה חריג במימד לאומי.

בוסתנאי
רחוב בוסתנאי בקטמון הישנה, בירושלים
מקור: AtlasCT
במתכוון הבאתי כדוגמה את יצחק רבין, אדם שאותו הוקרתי ומוקיר את זכרו. בכול זאת מדובר ברבין, מנהיג, מדינאי, מצביא ואיש שנרצח בשל רצונו בשלום. אבל יש גם ''פרוטקציות'' בלתי מובנות או מתקבלות על הדעת במישור המקומי. רק לפני כמה ימים הייתה כתבה בטלוויזיה ובעיתונים כי מתכוונים לקרוא רחוב בירושלים ע''ש העיתונאי והשדר אדיר זיק, עמיתי לשעבר בטלוויזיה. עם כול הקרדיט שמגיע לאדיר על פעילותו המקצועית, אני תוהה במה הוא הצטיין בתחום שלו ובהיותו ירושלמי. אינני רוצה להתייחס לסוגיה האידאולוגית-לאומנית. לעומת זאת ירושלמי אחר, חגי פינסקר ירושלמי בדמו, אף הוא שדר, אך שדר שלזכותו פריצת דרך היסטורית בארץ, בעיתונאות המשודרת, ברפורטאז'ה ברדיו לא זכה לכך עדיין. אך מלבד קומץ אנשים שמגלים בזה עניין, את הציבור הרחב זה לא מעניין. השמות לא מועלים לדיון ציבורי. אולם אלה לא משקפים את הכלל, והוא כי השמות בדרך כלל ראויים והם של אנשים שיש להם חלק ונחלה בהיסטוריה שלנו, הלאומית, והמקומית.

בסביבה שלי בקטמון הישנה בירושלים אני מוקף רחובות שרובם קשורים בהקמת המדינה ובאלה שפעלו בשרותה : כ''ט בנובמבר, הפלמ''ח, כובשי קטמון, ה-ל''ה, הגדוד העברי, הפורצים, אלי כהן, מרכוס, ככר יוני וכיו''ב. אני גר ברחוב בוסתנאי, ולבושתי רק עם כתיבת המאמר הזה הסתבר לי שאני לא יודע מי הוא בוסתנאי. הוא לא גנן.
בוסתנאי - (בן מר) חנינאי מזרע דוד המלך; ראש הגולה הראשון תחת שלטון הערבים, באמצע המאה השביעית.
השם בוסתנאי מקורו בפרסית ''בוסתאן'' ונכתב ע''פ משקל הארמית. רב האי גאון בתשובה (שערי צדק סימן י''ז) מספר שמלך ישמעאל (הכליף) שנקרא עמר בן נסאב נתן ל''בוסתנאי דהוא חנינא'' את בת כוסראי מלך פרס לאשה, ושמה דארא (מעשה בית דוד המובא בסדר הדורות). ביחוסי ראשי הגולה לבני מקרא נאמר בוסתנאי בן חנינא. המלך הפרסי כוסראי השני מת בשנת 628 והכליף עמר מת בשנת 644. לדעת הראב''ד בספר הקבלה, הוא המלך איזדגרד האחרון, מת בשנת 652 והכליף הוא עלי (656-661). ר' בנימין הנוסע אומר כי ראה את קבר בוסתנאי ליד פומבדיתא.
עיקר הספור על בוסתנאי מסופר ב''סדר עולם זוטא'' שחובר בתחילת המאה השמינית. קיימות גם אגדות שונות אודות לידתו ועלייתו לגדולות של בוסתנאי.

חיסין
רחוב חיסין בתל אביב
מקור: מפה
הנכד שלי, עוד מעט בר מצווה, גר ברחוב חיסין בתל אביב. כדי להגיע לבית ספרו, ברחוב שפרינצק ברגל או באופניים, עליו לעבור את הרחובות הבאים: תרס''ט, שדרות בן ציון, מרמורק וקרליבך. אני מסופק אם הוא יודע מי היה האדם שעל שמו נקרא הרחוב שבו הוא גר (חיסין) ומי היה האיש שהיעד נושא את שמו (שפרינצק). שלא לדבר על רחובות הביניים. ישנו ספר בשם ''רחובות מספרים''. אז מה?. יש גם ספרים על הרמב''ם, על הבעש''ט על ''אחד העם'' על רוטשילד ועוד. מה התלמידים יודעים על כך? אולם אם המורה יטיל על התלמידים משימה לכתוב או לספר על הרחובות שדרכם הם מגיעים לבית הספר ומה הם אומרים מבחינה היסטורית, יהיה זה אתגר מעניין. זה אמצעי ללמוד משהו על אישים בתולדות הארץ הזאת וגם בעולם. הנה כי כן, החיים הם בית הספר הגדול ביותר, ואם רוצים ניתן ללמוד מכול הסובב אותך, מן החי, מן הצומח (יש רחובות רבים על שמם של עצים ופרחים) ויש גם מרחובות שנושאים את שמם של אלה שאינם איתנו, והם, ברובם לפחות, חלק חשוב מן ההיסטוריה שלנו. בהקשר זה יש בדיחה שתייר שבא לתל אביב שכח את שם הרחוב, וכאשר נהג המונית ביקש ממנו איזה תאור אסוציאטיבי, זה השיב לו: נדמה לי איזה פרופסור, או בכלל יצור. הנהג הקשה: אולי אתה מתכוון לרחוב פרופסור שור (רחוב בצפון תל אביב). נכון, נכון!!! אמר התייר המופתע. ידעתי שמדובר בשם של בהמה ולא זכרתי איזו.

אגב תלמידים , זה אמור לגבי נושאים אחרים. עמיתיי ואני אשר קשורים בפרויקט של תרומת ניצולי השואה למדינה, העלו הצעה בפני הגורמים המוסמכים במערכת החינוך שלפיה הנכדים של ניצולי השואה יכתבו רשימות על מה עשו סביהם (כולל סבתות – כמובן) למען המדינה לאחר ששרדו מן השואה. לאחר שיג ושיח, שחלקו נובע מליקוי בהבנת הנושא וחלקו ביורוקרטיה - הרעיון הזה, לצערי הרב, טרם מומש.

בעידן שבו המדיה, ואין זה משנה איזה אמצעי מדיה אורקולי, כתוב, פיזי, משפחתי וכיו''ב הם דרך נאותה להעברת המסר, לכל אדם ובעיקר לנוער, במקרה זה, האמצעי משמש יפה את המטרה.

אז נתחיל בשאלה א'. באחרונה מוזכר בחדשות ''הבית ברחוב כרמייה''. מי היה הכרמייה הזה?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אדיר זיר זכר צדיק לברכה  (סתם אחד) (23 תגובות בפתיל)
  מילא כרמייה.... !!!!  (סתם אחד)
  אדיר זיק היה אדם נתעב  (עמיש) (3 תגובות בפתיל)
  מי היה חיים חיסין  (סתם אחד) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי