פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשבח ''תאוות הבצע''
מוטי היינריך (יום שני, 24/11/2008 שעה 20:00)


בשבח ''תאוות הבצע''

מוטי היינריך



מכרתם פעם רכב משומש? דירה? קטנוע? עזבתם מקום עבודה לג'וב משתלם יותר? התווכחתם עם הבוס על העלאת שכר או חלמתם על סטארט-אפ? זו ''תאוות הבצע''.

משחר בריאתו נבדל המין האנושי מהפריטים האחרים בטבע ביכולתו לצבור עושר ולהורישו לצאצאיו. הנמר צד טרף כדי להשביע את רעבונו. לעיתים גדול הציד ממנת צהריים רגילה ונותר עודף בשר. הנמר לא יפקיד את העודף בבנק הנמרים, יפתח תוכנית חיסכון נושאת ריבית לאבטחת אספקת בשר עתידית בימי סגריר. הנמר גם אינו מסוגל למכור את פרי עמלו, את עודף תפוקת הבשר, בשוק.

הגזע האנושי ניחן בתכונה ייחודית בטבע – שאיפה בלתי נלאית לצבור אמצעי קיום הרבה מעבר לצרכיו השוטפים. יש שמצליחים יותר ויש שמצליחים פחות. כך צובר האדם ''אנרגיית שרידות'' כדי לבצר את ההמשכיות שלו ושל קרוביו הגנטיים. אגב כך אנחנו משתדלים להנעים ולהפיק את מירב האושר והכיף משהייתנו הקצרה עלי אדמות. נכון, לא כולם מצליחים אבל גם בכך אנו נבדלים מהיצורים האחרים בטבע ש''אושרם'' האינסטינקטיבי מתבטא בכך שלא נטרפו בינתיים. קרוב לוודאי שגם לרדיפה אחרי החיים הנוחים והאושר יש רקע גנטי: אדם מאושר שחי חיים נינוחים ורצוי גם ברווחה כלכלית יגדיל את מבחר בני הזוג הפוטנציאלים לשידוך, את הסיכוי להשבחת צאצאיו.


הזכות לצבור רכוש ולרדוף אושר – כזכות יסוד

האבות המייסדים של ארצות הברית הכירו בכך. לראשונה בתולדות האומות נכתבה חוקה מהפכנית שהערך העליון בה אינו המלך, או המדינה וגם לא עבודת האלוהים והכנסייה. אלא ההכרה במרכזיות האדם ובזכויותיו הטבעיות הנובעות מהייחוד שלו בטבע: זכותו לצבור רכוש ולפעול למען אושרו. החוקה האמריקאית לא המציאה את ''תאוות הבצע'' היא רק הכירה בה כערך מוסרי חיובי. הכרה רשמית במצב טבעי שקיים מאז ומעולם.

שאיפתו המוטמעת של האדם, לאגירת אנרגיית שרידות מירבית לו ולצאצאיו, מושמצת לעיתים קרובות על ידי אינטלקטואלים צבועים, חסידיהם וסתם אחרים שמדקלמים את מטבע הלשון הנפוץ: ''תאוות בצע''. למה ''צבועים''? משום שגם הם בני אדם עם קוד גנטי כמוני וכמוך ובמהלך חייהם הפרטיים (לאחר הופעה מתוקשרת) גם הם ישתדלו למכור את הרכב המשומש במחיר הגבוה האפשרי; ולמרות הצהרותיהם החברתיות גם הם ישתדלו לשלם פחות מס הכנסה שאמור לתמוך בחלשים, ובסוף היום יעדיפו כורסה איכותית נוחה יותר. אושר.

ככה אנחנו בני האדם וכל ניסיון ''להנדס'' אותנו מחדש נחל כישלון חרוץ וגרם רק לעוני נרחב, אומללות ומוות המוני. הניסיונות לברוא אדם-חדש הם הכישלון החברתי והאסון הטראגי של המאה העשרים. יישום הסיסמאות הסוציאליסטיות, הפך באופן בלתי נמנע, למדיניות של כליאת האדם ורוח האדם בכלובים ''שוויוניים'' בברית המועצות, בסין ובמדינות אחרות והביא למותם של למעלה ממאה מיליון בני אדם. גם ניסיונות קטנים לדיכוי אופי האדם ב''הסכמה'' כמו בקיבוצים בישראל – נחלו כישלון חרוץ.


''תאוות הבצע'' מקדמת את האנושות

לפני כמאתיים שנים פרצה המהפכה התעשייתית שנדחפה על ידי ממציאים ויצרנים ''תאבי בצע''. לראשונה בתולדות האנושות החלו המונים (ולא יחידי סגולה) לייצר הכנסה שגבוהה מצרכי הקיום הבסיסיים שלהם. הקפיטליזם נולד. הדרך היחידה למימוש מוסרי של הזכות לצבור רכוש, למימוש ''תאוות הבצע'' היא למכור להמונים מוצרים שהם זקוקים להם לצורך קיום ולצורך סיפוק אושרם.

כבר בראשית ימיה ביטלה המהפכה התעשייתית את נחיצותו הבלעדית של הכוח הפיזי לייצור מזון והכנסה. אפילו ילדים יכלו להפעיל את המכונות הראשוניות במפעלים ולייצר הכנסה. ילדים שרק דור קודם לכן, נדונו למוות מרעב (ברובם) בשדות הכפרים. תוחלת החיים שעמדה על פחות מ- 35 שנים החלה לעלות ואינה פוסקת מאז. במשך השנים קידמה ''תאוות הבצע'' את האנושות לשיאים חדשים באמצעות שיפורים טכנולוגים מתמשכים. ילדים הפסיקו לעבוד במפעלים כי ההורים מסוגלים לייצר עושר גבוה פי כמה מסיפוק הצורך לקיום בסיסי; והדרך היעילה לצבור אנרגיית שרידות במשפחה היא ''לנצל'' את הילדים באמצעות השקעה בהשבחת מוחם – השכלה. מוצרי נוחות שהיו מנת חלקם של עשירים הפכו לאחר דור לנחלת ההמונים בזכות היזמים ''תאווי הבצע'' שהמתחרים אחד בשני כדי למכור יותר מוצרים להמונים. הדרך היחידה לניצחון (זמני) במרוץ זה היא לייצר זול יותר, איכותי יותר וחדשני. זו מעלתו המוסרית הגדולה של הקפיטליזם: כדי להתעשר אתה צריך לספק את ההמונים. ''תאוות הבצע'' שלך מטיבה עם הזולת. זאת בניגוד למשטר הנוכחי של דמוקרטיה-חברתית בו התבססה דרך נוספת להכנסה ולצבירת רכוש: להתיידד עם פוליטיקאים, או לזכות בקצבאות שלא בתמורה לעבודה כי ''מגיע לי''.


''המוצרים הפיננסים'' החדשים לא שונים מכל מוצר אחר ישן

התקשורת, האקדמיה וכמובן הפוליטיקאים מרבים לאחרונה להאשים במשבר הכלכלי את ''תאוות הבצע'' של סוחרי הבורסה, הבנקאים וממציאי המוצרים הפיננסים המתוחכמים ''שאיש אינו מבין''. האם בקניית מניה ''לא מתוחכמת'' בחברת ענק בינלאומית אנחנו ''מבינים'' יותר? כמה מאתנו קראו בעיון את דוח שנתי של חברה בטרם קניית מניות? אנחנו סומכים בדרך כלל על אחרים ש''מבינים'' וגם האחרים סומכים על מישהו אחר במעלה הפירמידה. ברוב המוצרים המתוחכמים יש הגיון כלכלי ורובם מעניקים יתרון ממשי למחזיק בהם. חלקם מסוכנים מידי, חלקם פשוט מוצרים גרועים שלא קיימו את הבטחתם – אבל זו דרכו של עולם. מי שיעיין בגיליונות עתיקים של הירחון הוותיק מדע פופולארי יגלה אלפי מוצרים ''חדשים'' שהוכרזו לפני 30 ולפני 100 שנים – בכולם יש הגיון טכני וכלכלי אך הם לא הפכו למוצר המוני. אנשים ''תאווי בצע'' השקיעו בהם את מיטב זמנם, כישרונם וכספם בתקווה לצבור ''בצע כסף'' – אבל ההמונים לא שוכנעו שהמוצר תורם להם ולכן המוצר נכשל. רוב היזמים נכשלים במרוץ. המיעוט שמצליח מקדם את האנושות. כך גם במוצרים הפיננסים – חלקם מצליח ונקלט, חלקם פושט רגל.

לא חסרים גם רמאים בעסק, אבל זו דרכו של עולם. ברמאים ובבוזזים צריכות להילחם הממשלות ובייחוד השווקים. מי שמכר מוצר פיננסי תוך גילוי מטעה של רמת הסיכון – מכר מוצר פגום וצריך להיענש בדיוק כמו מי שמוכר תרופה אשר בפועל גורמת לנזק בריאותי. ממשלות המערב מונעות כעת מהמוני הצרכנים מלהעניש את הסוררים. מאות מיליוני הצרכנים בעולם, שמיוצגים על ידי השווקים, החליטו שאין להם יותר אמון באותם מוסדות פיננסים ועליהם להיעלם מהמפה. עליהם לפנות את מקומם לאחרים שילמדו את הלקח ויתקנו את דרכיהם. הפוליטיקאים החליטו שלהמונים הנבערים יש ''בעיה פסיכולוגית'' ויש למנוע מהשווקים להעניש את הבנקים והברוקרים, למנוע פשיטות רגל של אלה שמכרו מוצר פגום. ''תוכניות ההצלה'' ימומנו בכפיה על ידי אותם המונים בין אם דרך תשלום מיסים או בין אם באמצעות שחיקת ערך כספם על ידי אינפלציה.

הבעיה אינה בתאוות הבצע המבורכת. זכותו הטבעית היסודית והמוסרית של האדם היא לתאוות בצע ולביצור אושרו – לו ולצאצאיו; תפקיד המדינה אינו ''לעודד'', לתמוך או להציל מגזרים מסוימים על חשבון האחרים, אלא לוודא שזכות יסוד זו מבוצעת ללא פגיעה בזכותו הזהה של הזולת לכך.

מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר, www.kav.org.i המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


רפאל מטרניך: אתה מקצין את הביטויים שלך
סתם אחד (יום שני, 24/11/2008 שעה 20:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וזה חורק לי בתקליט/דיסק. ''תאוות בצע'' הוא הרצון להתעשר ולהבטיח את קיומך? אז למה זו תאווה של בצע - שזה שלילי... תכתוב תאווה לחיים (טובים).
_new_ הוספת תגובה



בצע בעברית
עמיש (יום שני, 24/11/2008 שעה 21:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. כסף שהושג בדרכים לא כשרות כגון שוחד או ניצול.
2. יתרון, תועלת הנאה.

אין לי חשק לחפש את ההגדרה של תאווה.

עולם המושגים העקום של הכותב בא לידי ביטוי מלא ומושלם במילים בהם בחר לתאר תופעה אנושית הגיונית, פשוטה ומובנת של רצון להתעשר, רצון להרבות בנכסים, רצון לרווחה כלכלית וכל כיוצא באלו.

משל כאילו אדם היה מתאר את אהבתו לבת זוגו כ''רצון להזדיין''
_new_ הוספת תגובה



בשבח הרגולטור
ע.צופיה (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 2:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דהיינו הממשלות הם כמו הטבע שמחליט לייבש את מקורות המים וכך נעלם מזונו של הנמר.
טוב שיש מישהו שמתערב לפעמים לעשות סדר.
לא יותר מדי פעמים. רק מדי פעם.
והפעם היה צורך.
_new_ הוספת תגובה



לא לומד
סתם אחד (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 7:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע.ג
כל העקרונות שאותם מהלל הגאון מתמוטטים בכל העולם ורק הוא לא מבין. השטויות האלה כבר לא תקפות כי התוצאותשלהן מטלטלות בדיוק עכשיו את כל העולם. תאוות הבצע הורסת את העולם ורק רגולציה של הממשל וחלוקה נכונה יותר של העשר יאפשרו את המשך קיום העולם המערבי עם רמת חיים גבוהה ומשטר דמוקרטי.
_new_ הוספת תגובה



לא לומד
ע.צופיה (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 7:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''חלוקה נכונה יותר של העושר''- מזכיר משהו?
אולי קומוניזם?
במאה ה-‏21? ממש לא יתכן.
_new_ הוספת תגובה



לא לומד
סתם אחד (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 15:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לע.צופיה
את בטח דתיה כי בד''כ אצל הדתיים העולם מתחלק לשחור ולבן ולענינינו או קפיטליזם חזירי או קומוניזם.אז לא , אפשר למשל את המודל הסקנדינבי שהוא סוציאל דמוקרטיה כלומר קפיטליזם מעודן והפלא ופלא שם רמת החיים היא הגבוהה בעולם ויש עוד מודלים שהם הגונים יותר מהקפיטליזם החזירי המתמוטט של ארה''ב וישראל
ע.ג
_new_ הוספת תגובה



לא לומד
ע.צופיה (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 19:12)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המודל הסוציאל דמוקרטי השוודי והסקנדינבי בכלל כשל כבר מזמן. אתה לא כל כך מעודכן.
אין ,לדעתי, מצב של ''חלוקה שווה יותר של העושר''כמשהו יזום על ידי הרשויות. זה היה הקומוניזם,וסופו ידוע.
היזמה העצמית (או כדברי כותב המאמר-תאוות הבצע)תחת פיקוח הדוק של הרשויות ועם מעט מאוד הכוונה שלהם זו ,לדעתי, הדרך הנכונה. החזירי בקפיטליזם נובע מהתרשלות הרשויות בפיקוח והכוונה.
_new_ הוספת תגובה



לא לומד
סתם אחד (יום רביעי, 26/11/2008 שעה 23:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע.ג לע.צופיה
זה כתוצאה מקריאת המודיע בלבד? בינתים הכלכלה הסקנדינבית היא היחידה שמחזיקה מעמד במשבר הנוכחי. מאיפה שמעת על השטות של התמוטטותה. גם בארץ אם לא היו נותנים לביבי לבזוז את האזרחים העובדים הפסדי קרנות הפנסיה היו מזערים. אבל תצביעו ביבי ותגורו ברחוב.
_new_ הוספת תגובה



לא לומד
ע.צופיה (יום חמישי, 27/11/2008 שעה 5:43)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קורא רק את המודיע.
כל האחרים טריפה.
_new_ הוספת תגובה



כשמדברים על תאוות בצע
אבנרש (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 8:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תאוות בצע אינה ערך בפני עצמו. היא כמו הרצון לאכול גלידה בקיץ. זה ''מניע את הכלכלה'', שהיא פשוט פן אחר לתאוות הבצע שלנו, שגם אינה רעה בפני עצמה, כפי שמציין המחבר.

החפש להתאוות לבצע הוא ערך.
הרבה עשירים פוגעים בערך הזה מתוך תאוות הבצע הפרטית שלהם - הם מנצלים מנופי לחץ על הממשלות כדי לקבע בחוק מונופול שלהם על פלח שוק מסוים, וכך פוגעים בחפש הכלכלי של האזרחים.

כמובן, יש גם ערך מיוחד בהעדר תאוות בצע - זו אחת התכונות הנדרשות משופט, האמור להיות בלתי נוגע בעניינים המובאים לפניו, ורק שונא בצע יכול להיות רחוק לחלוטין מנגיעה כזו. שנאת בצע כזו נמדדת לפי היכלת להעדיף בכל מקום את הצדק הנצחי על פני התועלת האישית.
_new_ הוספת תגובה



זה טיפה יותר מסובך ממה שתיארת .
סתם אחד (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 18:23)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יסוד הקיום של כל חי עלי אדמות הוא האגואיזם .
אבל . . .
לריסון מסויים של האגואיזם יש ייתרונות . ריסון כזה מאפשר חיים בחברה ! ולחיי היחיד בחברה יש יתרון על פני האגואיסט המוחלט . לכן יהיה זה נבון מצידו של היחיד לרסן את האגואיזם שלו עד כדי כך שהחברה תוכל להתקיים מצד אחד ושהיחיד יוכל להינות ממנה מצד שני .

למצב ענינים כזה אני קורא ''אגואיזם נבון''

השאלה היא עד כמה צריך להיות אגואיסט אישי ועד כמה צריך להיות נבון ולתת לחברה ? כאילו שני כפות מאזניים .

את העמדה של הכותב הוא שאב מתוך הפילוסופיה של איין-ראנד . היא הייתה קיצונית ביותר . מצד שני ברור לכל אדם חושב ומשכיל כי הקומוניזם של מרקס לא אפשרי .
_new_ הוספת תגובה



כשמדברים על תאוות בצע
סתם אחד (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 18:24)
בתשובה לאבנרש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וגם רציתי להוסיף שאין דבר כזה ''צדק ניצחי'' או ''צדק מוחלט'' .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי