פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לכו אל בית תקשורתנו הקטן
צבי גיל (שבת, 03/01/2009 שעה 14:00)


לכו אל בית תקשורתנו הקטן

צבי גיל



על משקל שירו של ביאליק, ''אִם-יֵשׁ אֶת-נַפְשְׁךָ לָדַעַת'' את המעיין שממנו שואבים אחינו את העוז, התבונה, הנבואה, תעצומות הנפש וראיית האירועים, בעין מזוינת ובלתי מזוינת - לכו אל בית תקשורתנו. המרחק ממשרד הביטחון ברחוב קפלן בתל אביב הוא של חמש דקות הליכה ברגל אל בית העיתונאים ע''ש סוקולוב, אף הוא ברחוב קפלן. אמנם בבית סוקולוב יושבים שותי קפה, סתם אנשים קבועים ומזדמנים, ואילו עמיתינו, להוציא את כתבי השטח שפזורים בדרום וקופאים בקור וספוגים בגשם, הם יושבים ליד המחשבים בבית. אבל ניתן לזמן אותם מדי יום לסעור מוחות.

אינני יודע מה הטעם בישיבות הליליות הארוכות במטכ''ל ובלשכת שר הביטחון לדיונים ועיונים על המערכה ברצועת עזה, כאשר הפרשנים,המדיניים והצבאיים, האצטגנינים, המנתחים האסטרטגיים, הפובליציסטים המשובחים, עוקבים מקרוב אחר האירועים, שמים אותם על השולחן, מושיבים אותם על הכורסה, מעמידים אותם ומגיעים לאבחנה. זאת אמנם עשויה להשתנות מדי יום, אך תחושות בטן אינם עניין סטאטי.

ככה הצמרת הביטחונית המדינית תשמע נימוקי ''עופרת יצוקה'' מדוע צריך להמשיך, לעצור, לא להיכנס לפעולה קרקעית, כן להיכנס, להיכנס לעומק, להיכנס לרוחב, להשתמש בנשק תלול מסלול, להפעיל נשק שטוח מסלול. אם תרצו תמצאו גם אנאלוגיות פיסיות. המצב תקוע בגרון, חוסר שיניים, רפיון שרירים, הליכה מזוגזגת, עיניים פוזלות וכיוצא באלה דימויים מעולם החי. יש גם מעולם הצומח. יש גם דימויים טופוגרפיים. צה''ל על הגובה. המדינאים במישור אדומים. כאמור מעיין בלתי נדלה של בינה, דעת וראיית הנולד.

יש כאלה שברוב גאונותם, ואין לי ספק שאלה אנציקלופדיות מהלכות בתחומי הידע, הם מצליחים ליצור מבוך שקשה להם לצאת ממנו. הנה עמיתנו יושב על ה-laptop מזיז את העכבר, בוחן אם הגיע לתוצאה המקווה ו...אופס, כול הסרגל השתבש והתוצאה שהממונה על העניינים, כמו שר הביטחון, סובב את הראש. מה פתאום הוא מסובב את הראש, מדוע האיש מסתכל לאחור, או לצדדים במקום ללכת קדימה, כפי שצוו המחשב ומפעילו. איך זה שאלוף הפיקוד חבש את הכומתה שמוטה בקצה הראש כאשר צה''ל בדרך כלל חובש אותה כלפי מעלה כמו כמרים יוונים אורתודוקסיים.

אמת,שעיתונאי צריך לעבוד, על כך משלמים לו, להשקיף על האירועים, לנתח אותם במנות קטנות מדי יום, במנות גדולות מעת לעת. אבל כאן אנחנו מצויים בתזמור קקופוני, של הרכבים שונים על טהרת כלי נקישה, כלי נשיפה, תופים ומצלתיים, והרכבים מעורבים, שמשמיעים נימות חדשניות, שהאוזן במקום להיפתח, נאטמת תוך הגנה עצמית.

פתחתי בביאליק ואסיים בווינסטון צ'רצ'יל, על משקל אמירתו בכול הקשור לפעילות המוצלחת של חיל האוויר המלכותי הבריטי RAF בתקופת הבליץ הגרמני: מעולם לא עשו מעטים, רעש כה גדול, שמבלבל כה רבים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לי אין בעיה שהעיתונאים ואורחיהם מקשקשים  (סתם אחד) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי