פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הצד הלא-נכון
אורי אבנרי (יום ראשון, 25/01/2009 שעה 10:07)


הצד הלא-נכון

אורי אבנרי



מכל המילים בנאום-ההשבעה של ברק אובמה, המילים שנחרתו בזיכרוני במיוחד היו: ''אתם בצד הלא-נכון של ההיסטוריה!''

כך הגדיר את המשטרים העריצים בעולם, אבל גם לנו כדאי לחשוב על כך.

בימים האחרונים שמעתי כל מיני הצהרות של אהוד ברק, ציפי ליבני, בנימין נתניהו ואהוד אולמרט. ובכל פעם קפצו לי אותן המילים: ''אתם בצד הלא-נכון של ההיסטוריה!''

אובמה הופיע על הבמה כאיש המאה ה-‏21. מנהיגינו מדברים בשפת המאה ה-‏19. הם דומים לדינוזאורים, שהטילו פעם את חיתתם על סביבתם, ובכלל לא היו מודעים לכך שזמנם עבר.

בחגיגה המרגשת הוזכר שוב ושוב ההרכב הססגוני של משפחת הנשיא החדש.

כל 43 הנשיאים שקדמו לו היו גברים לבנים פרוטסטנטים, חוץ מג'ון קנדי הלבן הקתולי. 38 מהם היו צאצאיהם של עולים מהאיים הבריטיים. מבין חמשת האחרים, שלושה היו בני עולים מהולנד (תיאודור רוזוולט, פרנקלין רוזוולט ומרטין ואן-בורן) ושניים ממוצא גרמני (הרברט הובר ודווייט אייזנהואר).

ואילו פניה של משפחת אובמה שונות לגמרי. המשפחה המורחבת כוללת לבנים ובני-עבדים שחורים, אפריקאים מקניה, אינדונזים, סינים אזרחי קנדה, נוצרים, מוסלמים, וגם יהודי אחד (שחור שהתגייר). שני שמותיו הפרטיים של הנשיא עצמו, ברק חוסיין, הם ערביים.

אלה הם פני האומה האמריקאית החדשה – תערובת של גזעים, דתות, ארצות-מוצא וצבעי-עור, חברה פתוחה ורבגונית, שכל חבריה אמורים להיות שווים ומזהים את עצמם עם ''האבות המייסדים''. האמריקאי ברק חוסיין אובמה, בן לאב שנולד בכפר קטן בקניה, יכול לדבר בגאווה על ג'ורג' וושינגטון, ''אבי האומה שלנו'', על ''המהפכה האמריקאית'' (מלחמת-השחרור נגד הבריטים), ולהעלות על נס את כל ''אבותינו'', הכוללים גם את החלוצים הלבנים וגם את העבדים השחורים ”שנמקו תחת השוט''. זוהי תפיסה של אומה מודרנית, רב-תרבותית ורב-מוצאית: אדם מצטרף אליה על-ידי קבלת אזרחות, ומאותו הרגע הוא יורש את כל תולדותיה.

ישראל היא פרי הלאומיות הצרה של המאה ה-‏19, לאומיות שהייתה סגורה ואקסקלוסיבית, מבוססת כולה על גזע ומוצא, דם ואדמה. ישראל היא ''מדינה יהודית'', ו''יהודי'' הוא מי שנולד יהודי או התגייר כהלכה. כמו פקיסטאן וסעודיה, היא מדינה שהעולם הרוחני שלה נקבע במידה רבה על-ידי דת, גזע ומוצא.

כאשר אהוד ברק מדבר על העתיד, הוא מדבר בשפת המאות הקודמות, במונחים של הכוח הגס, האיומים הברוטאליים, התותח והטנק כפיתרון לכל הבעיות. זאת הייתה שפתו של ג'ורג' בוש, שגורש מוושינגטון בשבוע שעבר, שפה הנשמעת כבר היום כנחלת העבר הרחוק בעולם המערבי.

באוויר מרחפים דברי הנשיא החדש: ''עוצמתנו לבדה אינה יכולה להגן עלינו, ואין היא מעניקה לנו את הזכות להתנהג ככל העולה על רוחנו''. מלות-המפתח היו ''צניעות והתאפקות''.

קברניטינו מתפארים עכשיו בקולי-קולות בחלקם במלחמת-עזה, שבה הופעלה במתכוון עוצמה שלוחת-רסן נגד אוכלוסייה אזרחית, גברים, נשים וילדים, במטרה המוצהרת של ''יצירת הרתעה''. בעידן שהתחיל ביום השלישי האחרון, זה מעורר פלצות.

בין ישראל וארצות-הברית נפתח השבוע פער. פער קטן, כמעט בלתי-נראה – אבל הוא עלול להתרחב לתהום.

הסימנים הראשונים קטנים, לכאורה. בנאום ההשבעה הכריז אובמה ש''אנחנו אומה של נוצרים ומוסלמים, יהודים והינדואים – ובלתי-מאמינים''. ממתי זה? ממתי קודמים המוסלמים ליהודים? מה קרה למסורת ''היהודית-נוצרית''? (מונח כוזב מעיקרו, מכיוון שהדת היהודית קרובה לאיסלאם הרבה יותר מאשר לדת הנוצרית. לדוגמה: גם ביהדות וגם באיסלאם לא תיתכן הפרדה בין דת ומדינה.)

כבר בבוקר שלמחרת טילפן אובמה למנהיגי המזרח התיכון. הוא החליט לעשות מחווה חריגה לחלוטין: הראשון שהתקשר אליו היה דווקא אבו-מאזן, ורק אחר-כך התקשר עם אהוד אולמרט. התקשורת הישראלית לא יכלה לסבול זאת. ''הארץ'', למשל, פירסם פעמיים בגיליון אחד ידיעה כוזבת, כאלו התקשר הנשיא החדש עם ''אולמרט, אבו-מאזן, מוברק והמלך עבדאללה''. (בסדר הזה!)

במקום חבורת היהודים-האמריקאים, שהיו מופקדים על הסיכסוך הישראלי-פלסטיני בממשלות קלינטון ובוש, מינה אובמה כבר ביום הראשון ערבי-אמריקאי, ג'ורג' מיצ'ל, שאמו עלתה מלבנון לארצות-הברית בגיל 18.

זהו לא סימן מבשר-טובות לקברניטי ישראל. ב-‏42 השנים האחרונות הם ניהלו את מדיניות ההתפשטות, הכיבוש וההתנחלות תוך שיתוף-פעולה הדוק עם וושינגטון. הם סמכו על התמיכה האמריקאית הבלתי-מוגבלת, החל באספקה מאסיבית של כסף ונשק וכלה בהטלת הווטו במועצת-הביטחון. תמיכה זו הייתה חיונית למדיניותם. עכשיו זה עשוי להשתנות.

זה יקרה, כמובן, רק בהדרגה. השדולה הישראלית בוושינגטון תמשיך להלך אימים על הקונגרס. אוניית-ענק כמו ארצות-הברית יכולה לשנות כיוון רק לאט-לאט, במעגל גדול. אבל הסיבוב כבר החל ביום הראשון של ממשלת אובמה.

זה לא יכול היה לקרות, אלמלא השתנתה אמריקה עצמה. אין זה רק שינוי פוליטי. זהו שינוי בהשקפת-עולם, בעולם הרוחני, בערכים. מיתוס אמריקאי מסוים, שהיה דומה מאוד למיתוס הציוני, פינה את מקומו למיתוס אמריקאי אחר. לא במקרה הקדיש לו אובמה חלק כה גדול בנאום-ההשבעה שלו (שבו, אגב, לא נאמרה מילה על השמדת האינדיאנים.)

מלחמת-עזה, שבמהלכה ראו עשרות מיליוני אמריקאים מדי יום את הזוועות שביצענו ברצועה, האיצה את תהליך ההתרחקות. ישראל, האחות הקטנה והאמיצה, בעלת-הברית הנאמנה ב''מלחמה נגד הטרור'' של בוש, הפכה לישראל האלימה, המפלצת המשוגעת, שאינה חסה על נשים וילדים, פצועים וחולים. וכאשר אלה הרוחות הנושבות בציבור, השדולה מאבדת גובה.


ישראל הרשמית אינה מבחינה בכך. היא לא מרגישה שהעולם משתנה מתחת לרגליה. נדמה לה שזו בסך הכול בעיה פוליטית קטנה, שניתן לתקן אותה בעזרת השדולה ואנשי-הקונגרס הכנועים.

קברניטינו עדיין שיכורי-מלחמה ושיכורי-אלימות. הם הפכו את האמרה המפורסמת של הגנרל הפרוסי, קארל פון-קלאוזביץ, על פיה. בגרסתם זה נשמע כמו ''המלחמה היא המשך מערכת-הבחירות באמצעים אחרים''. הם מתחרים זה בזה בדברי-רהב על חלקם במלחמה ובאיומים חדשים על חמאס. ציפי לבני המסכנה, שאינה יכולה להתחרות בגברים על תואר המצביא, משתדלת להוכיח שהיא יותר קשוחה, יותר מלחמתית, יותר גסה ויותר ברוטאלית מהם.

הכי פאתטי הוא אהוד ברק. פעם קראתי לו ''פושע שלום'', מפני שהכשיל את ועידת קמפ-דייוויד (2000) וריסק את מחנה-השלום. עכשיו אני חייב לקרוא לו ''פושע מלחמה'', כמי שתיכנן את מלחמת-עזה ביודעו שהיא תביא בהכרח לרצח המוני אזרחים.

בעיני עצמו ובעיני חלק גדול מהציבור, זהו ''מבצע'' הרואי ראוי להערכה. יועציו גם חשבו שהוא יביא להצלחה בבחירות. נראה שטעו. מפלגת-העבודה, שהייתה במשך עשרות-שנים המפלגה הגדולה ביותר בכנסת, ירדה לפני הבחירות ל-‏12, ואף ל-‏9. בעזרת תמונות-הזוועה מעזה עלתה המפלגה בסקרים ל-‏16. כלל לא בטוח שתצליח להישאר שם.

במה טעה אהוד ברק? פשוט מאוד: כל מלחמה עוזרת לימין. המלחמה, מעצם טבעה, מעלה בציבור את הרגשות הפרימיטיביים ביותר – שנאה, אלימות ופחד, פחד, אלימות ושנאה. אלה הן האמוציות שעליהן רוכב הימין מימים ימימה. גם כאשר ה''שמאל'' הוא שפותח במלחמה, הימין הוא המרוויח ממנה. במצב של מלחמה, הציבור מעדיף ימני אמיתי על שמאלי מזויף.

לברק זה קורה כבר בפעם השנייה. כאשר הפיץ ב-‏2000 את הסיסמה ''הפכתי כל אבן / הצעתי לפלסטינים הצעות נדיבות מאין כמוהן / הם דחו את הכול / אין עם מי לדבר'' הוא הצליח לא רק לרסק את השמאל, אבל גם לסלול את הדרך לעלייתו לשלטון אל אריאל שרון. עכשיו הוא סולל את הדרך לעליית בנימין נתניהו.

ולא רק שלו. המנצח האמיתי של המלחמה הוא איש שלא היה לו שום חלק בה: אביגדור ליברמן. מפלגתו, שבכל ארץ אחרת היו קוראים לה פאשיסטית, עולה בהתמדה בסקרים. מדוע? ליברמן נראה ונשמע כמוסוליני הישראלי, שונא-ערבים ללא-סייג, איש הכוח הברוטאלי ביותר. לעומתו נראה אפילו נתניהו כאשכנזי רכרוכי. חלק גדול מהדור הצעיר, שגדל בשנים האחרונות בעולם של כיבוש, הרג והרס, אחרי שתי מלחמות זוועתיות, רואה בו את מנהיגו הראוי.

בשעה שארצות-הברית קפצה קפיצת-ענק שמאלה, ישראל עומדת לקפוץ עוד יותר ימינה.

מי שראה את המיליונים שגדשו את וושינגטון והריעו לנאום ההשבעה, יודע שאובמה לא דיבר רק מהרהורי לבו. הוא ביטא שאיפות של עמו, את רוח-הזמן.

בין עולמו הרוחני של אובמה לבין עולמם של ליברמן ונתניהו אין גשר ואין קשר. גם בין אובמה לבין ברק ולבני פעורה תהום. ישראל שלאחר-הבחירות עלולה למצוא את עצמה במסלול של התנגשות עם ארצות-הברית שלאחר-הבחירות.

איפה נמצאים יהודי ארצות-הברית? רובם המכריע בחרו באובמה. הם יימצאו בין הפטיש והסדן – בין ממשלתם לבין אהדתם הטבעית לישראל. סביר להניח שזה ייצור לחץ מלמטה על ''מנהיגי'' יהדות אמריקה, שאיש לא בחר בהם מעולם, ועל ארגונים כמו איפ''ק. המשענת, שמנהיגי ישראלי סומכים עליה בעת צרה, עלולה להתגלות כמשענת קנה רצוץ.

גם אירופה אינה חסינה מפני הרוחות החדשות. אמנם, בסוף המלחמה ראינו את מנהיגי אירופה – סרקוזי, מרקל, בראון וזאפטרו - יושבים כמו תלמידים מאחורי שולחן בכיתה, מאזינים ביראת-כבוד לדברי-השחצנות המבישים ביותר של אהוד אולמרט. הם נראו כמצדיקים את זוועות המלחמה, מדברים על הרקטות ושוכחים את המצור. זו תמונה שמן הסתם לא יתלו בגאווה על קירות משרדיהם.

אבל במהלך המלחמה הזאת יצאו המוני אירופה לרחובות והפגינו נגד הזוועות. אותם ההמונים גם הריעו לאובמה ביום השבעתו.

זהו העולם החדש. יתכן שמנהיגי ישראל נזכרים עכשיו בסיסמה ''עצרו את העולם, אני רוצה לרדת!'' אבל אין לנו עולם אחר.

כן, אנחנו נמצאים עכשיו בצד הלא-נכון של ההיסטוריה.

למרבה המזל, יש גם ישראל אחרת, זו שאינה נמצאת באור הזרקורים וקולה נשמע רק אם מחפשים אותה. יש ישראל שפויה, רציונאלית, אשר פניה לעתיד, לשגשוג ולשלום. בבחירות אלה קולה כמעט ולא יישמע, מפני שכל המפלגות הוותיקות עומדות בשתי רגליהן בעולם האתמול.

אבל מה שקרה בארצות-הברית ישפיע בצורה העמוקה ביותר על מה שיקרה בישראל. הרוב העצום בישראל יודע שאין לנו תקומה בלי יחסים הדוקים עם ארצות-הברית. אובמה הוא עכשיו מנהיג העולם, ואנחנו חיים בעולם הזה. כשהוא מבטיח ''לפעול באגרסיביות למען השלום'' בינינו ובין הפלסטינים, זהו צו-תנועה גם בשבילנו.

אנחנו רוצים לחיות בצד הנכון של ההיסטוריה. זה יכול לקחת חודשים או שנים, אבל אני מאמין שאנחנו נגיע לשם. וככל שנקדים, כן ייטב.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני מפחד מדיקטטורים שיודעים בדיוק באיזו צד מרוחה החמאה
סתם אחד (יום ראשון, 25/01/2009 שעה 11:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משום מה ''הצד-הנכון של ההיסטוריה'' שלהם תמיד הביאה לשפך דמים.כולל עמדותיו של אורי אבנרי ביחס ל''מקומו הנכון'' של הטרור הפלסטיני.תעשו לי טובה, תתעסקו בעצמכם ולא בנו!

פאיז אל מוג´אוואז
_new_ הוספת תגובה



אז תחליט, את פאיז או בועז? (-:
סתם אחד (יום שני, 26/01/2009 שעה 14:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לא מסתדר לי השם.

יום שני הטוב
_new_ הוספת תגובה



שקרים- שקרים- שקרים
סתם אחד (יום ראשון, 25/01/2009 שעה 13:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו הקביעה שבוש גורש מואשינגטון.
הוא לא סיים כהונה של 8 שנים?
_new_ הוספת תגובה



אבנרי, בלי לטרוח לקרוא את רשר כתבתה,
סתם אחד (יום ראשון, 25/01/2009 שעה 16:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסתבר שמי שנמצא בצד הלא נכון,
זה אתה...

וזה לא דבר חדש אצלכה...

חזי
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום ראשון, 25/01/2009 שעה 21:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אתה בצד הלא-נכון של ההיסטוריה!''
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום ראשון, 25/01/2009 שעה 21:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[•]...

אובמה הצהיר במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ש''אם יהיה לנו מידע מודיעיני על טרוריסטים בעלי חשיבות ונשיא פקיסטן לא יפעל - אנחנו נפעל''. מיד לאחר ניצחונו של אובמה בבחירות ב-‏4 בנובמבר, פרסם איימן אל-זוואהירי, מספר 2 באל-קאעידה, הודעה שבה העליב את אובמה בכינוי ''כושי הבית'' - כלומר, שחור שעושה את דברם של אדוניו הלבנים. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3661582,00.h...
_new_ הוספת תגובה



הצד השמאלי בפוליטיקה בישראל
סתם אחד (יום שני, 26/01/2009 שעה 3:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רואה במיטשל מושיע. הוא מקוה שהשליח המיוחד יבצע עבורו את המהלכים הפוליטים ויתמוך בתפיסתו.
לצורך כך אני מניח שיתגייסו כל השמאלנים ויספקו
''הוכחות'' על הפרת התחייבויות,
התעללות בפלסטינים ובמיוחד סיכון מעמדו
של אבו מאזן יקירם.
השמאל שוכח שהוא חי במדינת ישראל
ויש ממשלה בירושלים.
מה שלא משיגים בדעת הקהל ובבחירות
הם מבקשים להשיג בבג''ץ ואמריקה.
שמאלנים יקרים! עוד 14 ימים
יתקיימו הבחירות בישראל ותוקם ממשלה ימנית.
אתם תמשיכו לעסוק בהלשנות (שטינקרים)
והממשלה תנהל את מדיניותה לפי רצון העם.
_new_ הוספת תגובה



[•]...
סתם אחד (יום שני, 26/01/2009 שעה 7:33)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השמאל בנה את המדינה הזאת
ועיצב את מוסדותיה.

ההסתה נגד השמאל בימים אלה
גרועה מאשר בימים לפני רצח רבין.

ההערות החוזרות על בגידת השמאל כביכול
הן הסתה פרועה של יהודים שאיבדו צלם אנוש
בצהלותיהם לנוכח ילדי עזה המתרסקים
מפגזי צה''ל במלחמה בה 'ניצחנו'.
_new_ הוספת תגובה



אורי התוכי
מיכאל (יום שני, 26/01/2009 שעה 10:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשהחברים שלך מכל מדינות ערב יסכימו לקבל את עקרון מדינת כל אזרחיה ויקבלו מהגקים ממדינות ודתות אחרות ויתייחסו אליהם בסובלנות חברתית ודתית אז נשמח לשמוע אותך.

כל אלו שאתה תומך בהם מכים ילדים ורוצחים נשים מה זה אומר עליך?
_new_ הוספת תגובה



עלינו להסית נגד השמאל כדי להופכם לנרדפים ולמסתתרים.....
סתם אחד (יום שני, 26/01/2009 שעה 15:04)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מספיק עם הקוריוז ש''אנחנו הקמנו את המדינה''. זה לא אתם,אלא אנחנו,כולנו!!!!:',
אבל אתם בגדתם כשמכרתם את ישראל במחירת חיסול בשוק אוסלו והדם נשפך ברחובות.
אז אל תטויף לנו מוסר.
תפקידנו להגן על עצמנו מפני הטרוריסטים המוסלמים ולא צריך להיות איכפת לנו אם הם מעדיפים לשכפ''ץ עצמם עם ילדי השכנים!!!!זו לא בעייתנו אלא בעייתם!!!!!!

יום שני הטוב
_new_ הוספת תגובה



[•]... השמאל בנה את המדינה הזאת ועיצב את מוסדותיה
סתם אחד (יום חמישי, 29/01/2009 שעה 8:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בגל זה היא נראית היום על הפנים, מושחתת, מופקרת, שדודה !!

נשבר מהשמאל ושיברו !!!!
ועוד יותר מיללנותו !!!!

יום חמישי הטוב
_new_ הוספת תגובה



הצד הימני בפוליטיקה בישראל
סתם אחד (יום שני, 26/01/2009 שעה 12:41)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רואה במיטשל אסון ופוחדים ממנו פחד מוות. לצורך כך אני מניח שיתגייסו כל הימניים ויטכסו עצה שבסופה יצא אחד מהם עם אקדח וירצח אותו או ראש ממשלה ישראלי שיהיה נחוש לעשות שלום.

הימין שוכח שהוא חי במדינת ישראל
ויש ממשלה בירושלים.
מה שלא משיגים בדעת הקהל ובבחירות
הם מבקשים להשיג באמצעות 3 כדורי אקדח.

ימנוניים מאד יקרים!(אתם עולים לנו המון כסף) עוד 14 ימים יתקיימו הבחירות בישראל ותוקם ממשלה שתחזיר שטחים ואתם תמשיכו לעסוק ברצח ראשי ממשלה ומי שלא מסכים אתכם. למגינת לבכם, הממשלה תנהל את מדיניותה לפי מה ש''רואים משם''
_new_ הוספת תגובה



[•] פלסטין היא פרי הלאומיות הצרה של כמה טרוריסטים מהפתאח
סתם אחד (יום שני, 26/01/2009 שעה 14:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

'ישראל היא פרי הלאומיות הצרה של המאה ה-‏ 19' ........... אז תגיד לי, למה לצרפתים, לאיטלקים, לצכים, לרומנים, לפולנים ולעוד כמה עשרות עמים מותר שתהיה להם מדינה ''פרי לאומיות שהייתה סגורה ואקסקלוסיבית, מבוססת כולה על גזע ומוצא, דם ואדמה.'' ????

ועוד יותר מכך, מדוע לערבים מותר שפרי לאומיותם יניב להם 22 מדינות וליהודים אלפילו לא מדינה אחת?

[•]...

יום שני הטוב
_new_ הוספת תגובה



מאמר יפה ונכון
(יום שלישי, 27/01/2009 שעה 18:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אורו אבנרי הוא בצד הלא נכון
סתם אחד (יום שלישי, 27/01/2009 שעה 20:36)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אוייסטראכט ש.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 28/01/2009 שעה 5:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חאמס משתמש בילדים שלו http://www.youtube.com/watch?v=TejVJWSTTpY&featu...
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 28/01/2009 שעה 10:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום עכשיו - סכין בגב!!
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 14:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינת ישראל נוסדה כמדינה עם סיבה שמקורה ביהדות. קיומנו פה הוצדק על ידי הקשר החזק של העם היהודי לארץ הקודש שלו... אחרת אין סיבה שלא נהיה באוגנדה.

אנחנו במלכוד. אנחנו לא רוצים את השקפת העולם הצרה החרדית אבל אנחנו לא יכולים להצדיק את קיומנו בארץ ללא התייחסות רגשית למשמעות של ירושלים וארץ הקודש...

אני אישית חושבת שנדפקנו - הפוליטיקאים שלנו בדיחה, החרדים שלנו מתרבים כמו שפנים, הערבים שלנו מתרבים כמו שפנים ומעמד הביניים נושא על כתפיו את כולם.

פעם זלזלנו באמריקאים, עכשיו אני מקנאה בהם. איכשהו אובמה נותן תחושה שהוא בא מגובה העיניים, מבין דברים לעומק ושאפשר לסמוך עליו שיעשה החלטות נכונות. אני לא מוצאת פוליטיקאי ישראלי שנותן תחושה כזו. כולם רק מתעניינים במשכורת ובמעמד.

כשאני חושבת קדימה על עתיד ישראל ועל איך תיראה המדינה לדורות הבאים (אם נגיע לשם) בא לי לצעוק ''המלטו על נפשותיכם''.
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 16:09)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מה רע לך בכך שהחרדים מתרבים כמו שפנים?
אגב הילודה של החרדים ושל הדתיים לאומיים היא בערך באותה רמה - כלומר שישה עד שמונה ילדים למשפחה.
באשר לערבים את כנראה לא מודעת למספרים - הילדה הערבית נומכה בהרבה מהילודה החרדית.
בי''ש הילדה ההיהודית יותר מכפולה מהילודה הערבית.
כלומר בעוד למשפחה ערבית שלושה ארבע ילדים למשפחה יהודית שמונה עד עשרה ילדים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 16:34)
בתשובה לelizorrsegal@013.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החרדים הם לא ציבור יצרני. הם מאמינים שאלוהים יספק ולא מחנכים את ילדיהם לדעת יותר מאשר תורה על כל סיבוכיה.

אי אפשר לנהל רמת חיים סבירה כשאתה צריך לתמוך בציבור שלם שהולך וגדל ולא מסוגל לכלכל את עצמו. הנשים יושבות בבית והגברים בישיבה... וכשהם לא בישיבה אז הם עסקנים שמנסים לשים ידם על כסף של תרומות.

שלא תבין לא נכון, אין לי שום דבר נגד חרדים. אני חושבת שהם כשלעצמם אנשים מקסימים אבל במצב הנוכחי, הם צריכים להבין שאם ה' עושה הסתר זו אחריותם לדאוג לכלכלתם ותפילות לא מספיקות.

יש לי שני אחים חרדים (ואני אתאיסטית גמורה שנשואה לגוי) וכואב לי לראות את מצבם הכלכלי... אבל אחותי היא בת 22 וכבר עם שני ילדים ואולי עוד אחד בדרך, והם בקושי גומרים את החודש. אני עוזרת להם מדי פעם אבל זה לא מספיק.

אחי לומד בישיבה ואבא שלי מממן לו כרגע רשיון נהיגה כדי שלפחות ידע משהו מעבר לתורה ויוכל אולי לעבוד למחייתו, אבל כמוהם יש עוד המון והם מייצרים ציבור הולך וגדל.

אני חושבת שהמדינה צריכה לתמוך רק באנשים שזקנים או חולים או צעירים מדי כדי לעבוד. ומעבר לזה אנשים צריכים לקחת אחריות - גם אני עובדת ביגון ובצער בשביל לכלכל את עצמי.
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 17:59)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אני מסכים עם חלק משמעותי מהביקורת שלך על החרדים.
וגם לי יש ביקורת דומה.
אבל, בכל זאת יאמר שהיא מופרזת - המדינה מבזבזת כספים רבים על כל מיני שטויות מסוגים שונים שהביקורת על כסף לחרדים נשמעת בעיני כלא רלוונטית שלא לומר סוג של אוטואנטישמיות.
האם את מותחת ביקורת על הזרמת הכספים לבור הערבי חסר התחתית?
את מעדיה על עצמך שאת נשואה לגוי - אם לדעתך השמך קיומו של העם היהודי הוא ערך - האם אין מן הראוי שהמדינה שאמורה להיות יהודית תעדיף קבוצות אוכלוסיה הממשיכות את קיומו של העם היהודי ביחס לקבוצות אוכלוסיה שמאיצות את העלמות העם היהודי?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 18:31)
בתשובה לelizorrsegal@013.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מותחת ביקורת על הזרמת הכספים גם לערבים וגם ליהודים. אני בעד אחידות לכל, החוקים היחידים שיכולים להפלות בעיני הם חוקים נגד אוכלוסיה על סמך האפליה שהדת שלהם מאשרת להם (כמו למשל לתת למוסלמים שוויון זכויות כאשר הדת שלהם שוללת שוויון זכויות למי שאינו מוסלמי).

בנושא היהדות - אני אישית מוציאה את עצמי מהכלל, אבל אין לי התנגדות שהכלל יקיים את עצמו. כלומר אם המדינה הוקמה בגלל שהיא מפלט לעם היהודי אז מותר לה להפלות על רקע יהודי, ולכן הייתה לי הסתייגות לגבי המאמר, כי זכות הקיום בארץ ישראל ניתנה על סמך היותנו יהודים - ולכן אין טעם לבקר את העובדה שאנחנו מפלים אנשים על סמך היותם יהודים. זה נכון שזה שייך למאה אחרת, אבל הנאורות מנוגדת לדת לדעתי. ומי שרוצה לחיות בצורה נאורה, אבוד לו - כי מדינת ישראל היא מדינה יהודית.

הבעיה היא שגם במדינות שבהן אין קשר לדת יש בורות. אני באנגליה והאיסלאם פה הולך ומחריף וזה עוד יותר גרוע. הנאורות של אנגליה תעלה לה ביוקר יום אחד.
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 18:44)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
למה את מותחת ביקורת על העברת כספים גם ליהודים וגם לערבים?
אם מדינת ישראל אמורה להיות מדינה יהודית - עליה להפלות לטובה יהודים למען המשך קיום העם היהודי. ולהזרים להם כספים.
האם יהודי יכול להתקיים היום במדינות ערב ובאיזה תנאים?
העדפה ליהודים היא העדפה מתקנת.
ובכלל הרי האסלאם מעונין להשמיד את המערב ובתגובתך את מודה בכך - האם תתמכי במינימום של הגנה עצמית?
במינימום המאפשר את המשך הקיום?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 19:27)
בתשובה לelizorrsegal@013.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ציינתי שיש פה עניין כפול.
לישראל מבחינה יהודית יש זכות להפלות את היהודים על הערבים - ברמה של תמיכה ובחירות. מותר לציבור מקימי המדינה להגן על עצמו מפני מהפך שבו הוא יהפוך למיעוט.
אבל האפליה הזו צריכה להיות מוגבלת לתחומים מאד ספציפיים ואין בה רשות להתנהג לאוכלוסיה הזו כסוג ב' שלא ראוי לכבוד. יחשוב נא כל ישראלי וינסה לשים את עצמו במקום ערביי ישראל ולדמיין איזה יחס היה רוצה לקבל אילו היו הבריטים היום שוב כובשים את ישראל ונותנים אותה הפעם לערבים. אני בטוחה שעדיין היינו רוצים להתקבל לעבודות וללמוד באוניברסיטה וכו. שוויון הזדמנויות גם אם לא שוויון זכויות.

וכלפי עצמי, אני אמנם רואה עצמי כיהודיה מבחינה גנטית, אבל אין לכך חשיבות בעיני. זהו בעיקר מחסום פסיכולוגי שבו מספרים לך שבגלל סיבה כזו או אחרת אתה טוב יותר מאחרים ואתה מפתח רגש של הזדהות כלפיו. אני לא לגמרי משוחררת מזה אבל אני לא כבולה בהגדרה כמו 99.9 אחוזים מהיהודים בארץ ובעולם.

אם הייתי יכולה להשפיע, הייתי מקימה מדינה של אנשים שמאמינים באי אלימות, בהתכחשות לכל דת מוסדית שהיא ובחיפוש הפתרונות לקונפליקטים אצלהם עצמם. אבל אין מספיק אנשים כאלו לצערי, וגם אני לא תמיד זכאית לתואר נאורה...
אבל במדינה שלי, יהיו חוקים שמגנים עליה מהשתלטות עויינת ועדיין מגנים על תושביה מפני עצמם ומפני ממשלה של אוכלי חינם...
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 20:07)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
לאיזה עבודות לדעתך ניתן לקבל את הערבים?
למשל - לקורס כימאות כאשר הנסיון מוכיח שהם משתמשים בזה לחומרי נפץ?
בתחומים שאינם נוגעים לבטחון אין שום הגבלה לערבים.
איך לדעתך היה צורך להתנהג כלפי קצין הטיווח הארטילרי של החזבאללה ד''ר עזמי בשארה שעשה את הדוקטורט שלו על חשבון היהודים ומשתמש בכסף שהוא מקבל מהם נגדם?
החרדים אינם אוכלי חינם - אילולא הם הערבים בעלי אזרחות ישראלית היו שוחטים את היהודים - כפי שאמר הנעמי שמר -אשוויץ הוא בית הבראה ביחס למה שהערבים בעלי תעודת הזהות הכחולה מתכננים עבורינו. אכולי החינם שלך הם חומת ההגנה מפני ארוע זה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 20:20)
בתשובה לelizorrsegal@013.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור הדיעות שלך מאד חשוכות, וזה שאתה יודע להתבטא לא הופך אותן לנכונות.
אתה לוקח דוגמאות בודדות ומבסס עליהן התייחסות לאוכלוסיה שלמה...
מה תגיד על עורכי הדין היהודיים שלמדו משפטים באוניברסיטאות שלנו ומנצלים את מעמדם לעשות עסקאות? מה תגיד על פוליטיקאים שרק מתעסקים בכספים ובטובות הנאה?
אתה תגיד שאלו מקרים ספציפיים שאי אפשר על סמך קיומם לשנות יחס לאוכלוסיה שלמה.

אנחנו לא לומדים כלום. במקום ליצור ידידות וכבוד עם ערביי ישראל, אנחנו פוגעים בהם שוב ושוב. מעליבים אותם, מתייחסים לאחיהם שבשטחים בצורה פוגענית (יש לי חבר שכששירת במעבר גבול אמרו לו להתייחס אליהם בזלזול שידעו מי שולט) ואנחנו מצפים מהם שישמרו על אהבה ונאמנות לנו בתמורה.

אם אנחנו רוצים ישראל אחרת, אנחנו צריכים להתנהג אחרת.
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 20:29)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נו באמת -
כאשר החזיבאללה הפגיז את כל הצפון ערביי ישראל תמכו בו ללא סייג.
הערבים עלו על הגגות ושרו שירי עידוד לנסראללה הגיבור.
אם זה לא בגידה בשעת מלחמה אז מה זה בגידה בכלל?
גם כאשר סאדם חוסיין הפגיז את תל אביב הערבים עלו על הגגות ושרו ושרו - סאדם סאדם יא חביב אודרוב אודרוב תל אביב.
הנסיון להפוך את היוצרות ולטעון שהבגידה שלהם נובעת מתסכול היא עלובה.
המגבלות עליהם נובעות אך ורק מהתנהגותם
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 20:38)
בתשובה לelizorrsegal@013.net.il
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור אחד מהדברים שהתחלתי לשים לב אליהם באיזשהו שלב הוא שאנשים שנוטים להתייחס לדברים בצורה מוחלטת - הם אנשים שפועלים מתוך אמוציות ולא בצורה שקולה.

גם אני עושה את זה לפעמים - כשאני מתווכחת עם בעלי, הטענות שלי כלפיו הופכות להיות ''אתה אף פעם לא עושה ככה וככה'' או ''אתה תמיד ... ''.

אבל האמת והמציאות - במיוחד לגבי בני אדם, אפילו בודדים וכל שכל אוכלוסיות שלמות, היא שיש ויש. אני משנה את דעתי כל כך הרבה פעמים במשך חיי, וזה סימן שאני לומדת ומשתנה ולא נצמדת להשקפות שלא תואמות את התפיסה שלי כבר...

אז כשאתה אומר שערביי ישראל היו על הגגות אתה מתכוון לכל ערביי ישראל? כולם שמחו?
וכשהאמא הפנאטית שלי אומרת שיופי שנהרגו פלסטינאים היא מייצגת אותי? את אחותי? או רק את עצמה?

אם מסתכלים על הקיצוניים אין למדינה הזו שום עתיד. אני מקווה שיש אנשים כמוני בכל הצדדים. כאלה שמסתכלים מעבר לקשקוש שהאכילו אותם מילדות. כאלו שמסתכלים מלמעלה וחושבים שזה ממש מטורף שהגענו למצב כזה...
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
(יום רביעי, 28/01/2009 שעה 21:15)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כשאני אומר שערביי ישראל עלו על הגגות ושרו שירי עידוד אני מכוין למצב שבו מכפר שיש בו מאה משפות תשעים מתוכן עלו על הגגות בשירה וריקודים.
גם כאשר סאדם חוסיין הפגיז את תל אביב קרוב למאה אחוז מהערבים תמכו בו בהתלהבות.
כאשר בטעות נפל טיל ערבי בנצרת והרג שני ילדים האב השכול האשים את ישראל ותמך בנסראללה.
הפוליטקאלי קורקט הורגת - לא כמטאפורה אלא כמציאות אכזרית ומדמדמת.
ראיה של בת יענה כמו שאת מפגינה כאן מגבירה לאין שיעור את ההרג מכל הצדדים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
סתם אחד (יום חמישי, 29/01/2009 שעה 9:21)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי את צריכה לקרוא את הקוראן של המוסלמים

ושם תמצאי את שאיפותיהם ומאוויהם

כלפי העולם הלא מוסלמי

אז אולי יתחור לך שאנו הקורבן ולא התוקפן.

בשנת 1948 ערבי ישראל היו שולטים

בכל המקומות הקדושים כולל ירושלים

אז נשאלת השאלה, למה התנגדו הערבים

להקמת מדינה יהודית בחלק קטן מארץ ישראל?

האם הם הושיטו יד לשלום ואחוה שיתוף פעולה?

למה ועל מה היה ההתנגדות שלהם לקבל

את היהודים בחזרה לארץ שהם שייכים אליה

זאת ועוד, למה בכלל הם הערבים בנו מסגד על חורבות

בית המקדש היהודי בדיוק עליו למה?

ניכר שאת רוצה שיהיה שלום בכל העולם

אבל זו היא ראיה משיחית שתגיע בסופו של דבר

אבל עד אז, נעבור הרבה סבל

מלחמת עולם שלישית איננה סיפור בידיוני

הערבים פשוט מהגרים לארופה הלבנה ובונים

מסגדים בכל פינה העימות בין התרבויות

יתן אותותיו בעוצמה הולכת ועולה

זה יבוא על בטוח
_new_ הוספת תגובה



יפה ונכון אבל רק הסתייגות אחת
סתם אחד (יום רביעי, 28/01/2009 שעה 22:26)
בתשובה לleela.turanga@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה צר בהשקפת העולם היהודית-חרדית?
הבורא הוא כידוע אינסופי לעומת האלילים ברק ולבני שהם בני אדם חדלי אישים
אז איפה צרות האופקים?
המדע לא מכיר בעולמות הרוחניים,ולכן החילוניות היא צימצום וחסר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי