פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אש בשדה הקוצים: על מפלגת ''לזוז''
אלי אשד (יום שני, 26/01/2009 שעה 11:00)


אש בשדה הקוצים: על מפלגת ''לזוז''

אלי אשד



''לזוז'' היא מפלגה חדשה עם מצע מוכר לכאורה. מטרתה להילחם בשחיתות בשירות הציבורי. היא בהחלט לוקחת בחשבון את האפשרות של שחיתות פוליטית ומתכוננת לכך.
מפלגה חדשה ושמה ''לזוז'' מתמודדת בבחירות לכנסת. רוב המתמודדים הרצים ברשימתה הם אנשים אנונימיים.

אבל זה בהחלט לא לרעתה, בהחלט יש מקום לפנים חדשות בפוליטיקה הישראלית. הצרה היא שכבר נתקלנו בעבר במפלגות עם פנים לא מוכרות ובעיקר נכווינו. אבל תמיד יש מקום לקוות לטוב.

על אף ההיסטוריה הגרועה של מפלגות חדשות של ''אנשים יפים'' יש למפלגה זו יתרונות מסוימים. מייסדיה של המפלגה הם אמנון זאבי שהוא כלכלן ויועץ פיננסי, ויעלה זאבי, מורה לחינוך מיוחד בעברה, וכיום יועצת עסקית.
המייסדים אינם מבקשים שררה לעצמם, אלא מבקשים לתקן את המצב במדינה. באופן ייחודי וכחלק מתפיסת העולם של מייסדיה, המפלגה אינה נתמכת מתרומות, אלא רק מכספי המייסדים אשר כחברי מועצת המפלגה, לא העמידו את עצמם ברשימה לכנסת.
בראש הרשימה הם הציבו את ידידם ישראל שטרקמן, שעד כה התפרסם בציבור בעיקר הודות להשתתפותו בתוכנית של חיים הכט ''יצאת צדיק'', בה התגלה שטרקמן כאחד הצדיקים ואף הפך ליועץ של התוכנית.

להלן ראיון שקיימתי עם אמנון זאבי, אחד ממייסדי המפלגה.

כיצד נולד הרעיון להקים את המפלגה ?
א. ז.: הרעיון הראשוני של המפלגה לא היה שלי אלא של חברת מפלגה מסוימת, שהיא במקרה אשתי. היא זאת שהעלתה את הרעיון של המפלגה ושנינו החלטנו להשקיע את חסכונותינו בהקמת המפלגה. עד כה השקענו 125,000 ש''ח.

אתם הממנים היחידים של המפלגה?
א. ז.: בהחלט. כל הפעילויות שלה ממומנות מחסכונותינו, אף אחד אחר גם לא המתמודדים שרצים לכנסת לא משלם עבורה.

זה לא קשה לממן מפלגה בתקופה כלכלית קשה כל-כך?
א. ז.: בהחלט. אבל אנחנו מרגישים שהעתיד של הילדים שלנו חשוב כל כך שעלינו להשקיע בו הכל גם את חסכונותינו.

למה אתה ואשתך לא רצים בעצמכם בראשות המפלגה שהקמתם לכנסת?
א. ז.: ההיגיון שמאחורי הרעיון שלנו הוא כזה: לכל המפלגות שהגיעו לכנסת יש מצעים יוצאים מהכלל והן מבטיחות שמיים וארץ. כשבדקתי את המצעים מצאתי וראיתי שכולם דומים ופונים ללב הקונצנזוס. אבל לאחר הבחירות אף מפלגה לא מקיימת את הבטחותיהן יפות.
ולכן האנשים מיואשים מהפוליטיקה ולא מוצאים סיבה להצביע.
על פניו מצע המפלגה אינו חדשני במיוחד. המטרה הראשונה והעיקרית של מפלגת ''לזוז'' היא לחוקק חוק שכר מקסימום לנבחרים בפוליטיקה ולבכירים העובדים בשירות הציבורי, שמעבר לו לא יקבלו שכר גבוה יותר.
הכספים שישתחררו, ישמשו מנוף להגשמת המטרות שבקונצנזוס הציבורי כמו: קידום החינוך באמצעות צמצום דרסטי של מספר התלמידים בכתות והשקעה בהכשרת מורים.
מאבק בתאונות הדרכים, הקטנת מיסים - תמריץ להרחבת עסקים קיימים ולהקמת עסקים חדשים. קידום בריאות הציבור, עם שימת דגש על מניעת המחלות ולא רק על הטיפול בהן, כמו הדרכה לתזונה נכונה, עידוד הנקה, עידוד הספורט העממי, השקעה במגרשים ובציוד לספורט, סלילת שבילי אופניים, מסלולים להולכי רגל ועוד.
חוקים ירוקים.
זהו מצע, שכמדומה, אין שום מפלגה מימין או משמאל שתתנגד לו.
קשה להגיד שהחוקים שאתם מציעים הם חדשניים במיוחד. אין כאן שום דבר שאי אפשר למצוא אותו במצעים של מפלגות אחרות.
א. ז.: נכון, אלו אינם חוקים חדשניים. אלו הם חוקים של שכל ישר וכולם יודעים שצריך אותם. אבל עינייך הרואות משום מה בכנסת ובממשלה איש לא עושה דבר בעניין. אנחנו נעשה.

אני מציג רעיון פשוט להבנה שהוא מהלך פוליטי ריאלי ליישום, ולמרות כל הקשיים הצפויים, אני חושב שבפוליטיקה אפשר לשנות ואני רוצה לשכנע את הרוב הדומם, האנשים הפשוטים, שאיכפת להם ממה שקורה סביבם להצביע עבורנו, כדי שנוכל להבטיח שבכנסת נטפל בכל הנושאים שמעסיקים ומטרידים אותם. אני ואשתי הגענו למסקנה שלא נוכל להסתכל בעיניהם של נכדינו אם לא נעשה את המאמץ הזה למען עתידם ועל כן החלטנו להקים את המפלגה. בין המייסדים יש בני משפחה שלנו, חברים וחברים של חברים. אנשים טובים ששואפים לשינוי, אנשים מכל קצות הקשת הפוליטית, בעלי תארים אקדמאיים ועובדי כפיים, אשר משמשים בתפקידים בשירות הציבורי ובמגזר הפרטי, שכירים ועצמאיים.

הנבחרת הזאת כוללת משרתים בקבע, קצינים וחיילים ששרתו ביחידות המובחרות, במודיעין, בחילות השדה, בחיל האוויר ובחיל הים. יש ביניהם מהנדסים, פסיכולוגים, כלכלנים, משפטנים, דוקטורנטים לפסיכולוגיה, ביולוגיה ומחשבים. מה שמשותף לכולנו, במפלגה צעירים כמבוגרים, זו האכזבה הגדולה מהדרך בה מתנהלת המדינה, חשש גדול לגורלה ורצון עז לשנות את המציאות, הרעה הזאת, לטובה.

מהו חוק שכר המקסימום ולמה הוא כל-כך חשוב?

א. ז.: כל מי שנכנס למסגרות הפוליטיות הקיימות: כנסת, ממשלה, מועצת עיר, נהנה מיידית משכר ותנאים מפליגים ומשום כך הוא נמצא ברמת סיכון גבוהה להדבקות במחלה הממארת של השחיתות. לחולים קשה לרפא את עצמם, בעיקר כשאינם רוצים.
משום כך בחרנו, אנחנו, לטפל במחלה מחוץ למערכת.
בכלל לדעתנו, גובה השכר והתנאים הנלווים של הח''כים, צריכים להיקבע באמצעות גוף חיצוני ולא באמצעות חברי הכנסת שהם בעלי אינטרס בעניין. לצערנו ולצער כולנו, לא ראינו הצלחות בנקודות חשובות אלה. בזה אנחנו רוצים לטפל.

אבל האם אינכם חוששים שהגבלת משכורות בשירות הציבורי ובפוליטיקה רק תגרום לבריחה של אנשים טובים מהם ? הרי גם כך קשה למשוך אנשים טובים באמת לפוליטיקה.

א. ז.: אני בטוח שבמקום כל נבחר ציבור, או בכיר בסקטור הציבורי, שמקבל שכר ותנאים מפליגים, תמצא טובים ממנו שישמחו לעשות את אותה עבודה בחצי המחיר. תמיד תוכל למצוא אנשים טובים לתחומים האלו. לדעתי אם הם ידעו שהם מוגבלים יותר במה שהם יכולים לקבל הם ידאגו יותר לצרכי הציבור ויעשו פחות לביתם. בכל מקרה ברור לנו שמהחיסכון שיגרם כתוצאה מחוק שכר המקסימום, הכסף יוכל לעבור לאנשים שבאמת זקוקים לו ובאמת עושים דברים למען הציבור, המורים, הרופאים והאחיות, העובדים הסוציאליים והשוטרים. כל המקצועות החשובים באמת שהעובדים בהם מקבלים משכורות משפילות ונוטשים אותם בהמוניהם. להם מגיעות משכורות גבוהות .

האם השכר הגבוה אינו תמריץ גם לשירות הציבורי? האם שכר הולם לאנשי המגזר הציבור איננו מונע שחיתות?

א. ז.: אתה צודק, אבל בוא נשאל מה לדעתך זה שכר גבוה הולם. יש אחוז אחד שמקבל סכומים מטורפים. לפי דו''ח רכלבסקי, משנת 2002 יש 1900 איש שקיבלו שכר של יותר מ-‏35 אלף שקל בחודש, ומדובר בשנת 2002 כאשר היה משבר כלכלי נוראי במדינה. לדעתי יש להוריד את שכר המקסימום בשירות הציבורי. סכום המקסימום פתוח לדיון, אבל אנחנו רוצים שיהיה דיון רציני בנושא הזה. פרט לכך, שכר גבוה מעולם לא מנע מהמושחתים להמשיך ולגנוב.

מהם הנושאים הבוערים מבחינתכם?

א. ז.: מבחינתנו הנושאים החשובים לטיפול הם אלו שבקונצנזוס, אבל איש אינו עושה דבר לגביהם:א. לשפר את החינוך להקטין את מספר הילדים בכיתה.
ב. לפעול לצמצום תאונות הדרכים.
ג. להקטין את המיסים, לעידוד הפעילות הכלכלית.
ד. לתת שכר ראוי לשוטרים, למורים, לרופאים לאחיות ועוד. לכל המגזרים הללו מגיע לקבל יותר וחלק מהם עוזב לקנדה לארה''ב בגלל השכר הנמוך והמערכת המושחתת.
ה. הקטנת שכר הבכירים, שזו גם תרומה ישירה לצמצום הפערים הכלכליים.

הרעיון שלנו הוא להבהיר לציבור הרחב, שניתן לשנות את המערכת. אנחנו אומרים שברגע שאנחנו מקטינים את שכר הבכירים זאת התחלה. זה מנוף לשינויים מבניים שיעזור לאנשים במערכת לסגור משרדים מיותרים שרק זוללים כסף ואין בהם צורך מיוחד. להפסיק עם הנוהג הנפסד של שרים בלי תיקים וסגני שרים ומאות סגני ראשי ערים, המקבלים משרות רק לצרכים קואליציוניים. לא מקובל עלינו שהכסף הציבורי ילך לדברים מעין אלו.

למשל: יש עיריות רבות שאפשר היה לאחד ולחסוך בכך כסף בלי שהיעילות תיפגע. אבל זה לא קורה. במקום זה כל עירייה מייצרת תאגידים שהם ממלכות של אנשים שזוללים עוד ועוד כסף ציבורי. מה שהלך פעם לפקיד בעירייה היום זה תאגיד עם דוברים יועצים ויחצנים בלי סוף עם משכורות עתק ואת אף אחד מהם לא באמת צריך. ואיפה שבאמת זקוקים לכסף הזה הוא לא מגיע.

ההגרלה

המועמדים ברשימה לכנסת נבחרו בהגרלה מתוך מאגר של אנשים ראויים ואינם חלק ממועצת המפלגה. הם הפקידו שטר בטחון על סך 4 מיליון שקלים המבטיח שיקיימו את מצע המפלגה ויכהנו קדנציה אחת בלבד. הם אינם ''פוליטיקאים'' במובן הרע של המילה ומעוניינים לשרת את הציבור.
האם הגרלה נראית לכם דרך לבחור מועמדים טובים באמת?

א. ז.: ההגרלה נראית לי כברירת מחדל מצויינת להתחלה של רעיון. באתונה ערש הדמוקרטיה, משרתי הציבור נבחרו בהגרלה. בארה''ב, מושבעים שחורצים גורלו של נאשם לחיים, או למוות, נקבעים בהגרלה.

כיצד נבנה המאגר ממנו בחרתם את האנשים?

א. ז.: בקבוצה בבסיסית היו עשרות של ידידים וידידים של ידידים. במקור נבחרו 14 איש שמתוכם נשארו ארבעה.

למה רק ארבעה ? מה הרתיע אותם כל כך?

א. ז.: ברגע שאנשים התבקשו לחתום על שטר ביטחון של ארבעה מיליון שקלים ולהפקידו במועצת המפלגה הם נרתעו. אבל האמונה ברעיון והדאגה לגורל המדינה היוו תמריץ מספיק לחתימה של ארבעה צדיקים .

האם אתה בוטח בהם ? מה מבטיח שלא תהיו כמו עוד מפלגות של אנשים שאיש לא שמע עליהם קודם שנבחרו ,בילו זמן בכנסת נהנו מזכויות ומפרסום תקשורתי של חברי כנסת והתפרקו לאחר מכן מבלי לתרום דבר?

א. ז.: תראה את האנשים אלו אני מכיר וסומך עליהם . אבל איך הם יהיו בכנסת אני יודע בדיוק כמוך. הם אנשים טובים ואני מקווה לטוב וצריך לתת להם הזדמנות להוכיח את עצמם כמו לכל אדם אחר. בכל מקרה יש כאן רעיון שהוא החשוב ולא האנשים שתפקידם ליישומו .

נניח שאנשיך נבחרו לכנסת כיצד תמנע מהם לעבור למפלגה אחרת תמורת תשלום גבוה מספיק לאחר שנכנסו לכנסת בכספיכם ולשים את חזונכם לצחוק?
הציבור זוכר היטב שזה מה שקרה במפלגות אחרות כמו ''צומת'' ו''הגימלאים'' שבהן חברי כנסת בגדו במצעם ובמפלגתם וצחקו בפרצופם של בוחריהם עבור משרד ממשלתי או מכונית מיצובישי תוך כדי שהם ''מקימים'' מפלגה חדשה, ביכול, וכך עוקפים בקלילות כל חוק שקיים בעניין.

א. ז.: אני סומך על כל האנשים האלו ומשוכנע שהם יעשו כל מה שיכולתם להעביר את החוקים הנדרשים.
אבל... אם חס וחלילה יקרה המקרה, הלא סביר, והם יערקו למפלגה אחרת או יחליטו פתאום בכנסת ליצור מפלגה חדשה לאחר שהיגיעו לכנסת בכספי ויבגדו בהבטחותיהם לבוחרים כי אז... הם ישלמו את המחיר. שטר הביטחון מתנופף על ראשם כמו גיליוטינה. שטר ביטחון זה מחייב אותם לקיים את מה שהם מבטיחים לציבור.

שטר ביטחון על מה? כנגד מה?

א. ז.: שטר הביטחון מבהיר שהם מחוייבים לבצע כחברי כנסת את הוראות הנהלת המפלגה.
יש לנו כלל ברור במצע המפלגה. אנחנו נהיה מוכנים להשתתף בקואליציה עם כל מפלגה רק אם תתקבל דרישתנו של חקיקת חוק שכר מקסימום במגזר הציבורי. בזה מתחיל הכל. ועד שיושג החוק הם יצביעו נגד הממשלה בכל עניין כספי. ניכנס רק לקואליציה שתקבל את חוק שכר המקסימום בשירות הציבורי שאנחנו נדרוש. ואם חברי הכנסת שלנו יפרו את ההבטחה הבסיסית הזאת לבוחר הם חייבים לשלם את שטר הביטחון.

האם אתה מודע לכך שחוק החסינות של חברי הכנסת קובע ששום דבר שהמועמד התחייב לו לפני שהיה חבר כנסת לא תופס לאחר שנבחר? גם שטר הביטחון הזה לא יהיה תקף.
א. ז.: צריך להבין השטר הזה תופס גם כנגד חוק החסינות של חברי הכנסת. שטר הביטחון היה חסר תוקף לפי החוק, אם הייתי כותב שהם צריכים לעשות כך וכך. אבל אז לפי חוק החסינות הם לא מחוייבים לכלום. אבל השטר שהם חתמו עליו הוא שטר פתוח שלא כתוב על מה שהוא ניתן, ואותו אי אפשר גם לפי חוק החסינות להפר.
אני לא חושב שהמפלגות שיציעו להם הצעות, יוכלו להציע להם סכומים שעולים על הסכום הזה שיצטרכו לשלם, אם יעזבו את המפלגה או את הדרך הברורה שלה.

• • •

בשלב מסויים רשימת ''לזוז,'' דרשה לפסול את כל הרשימות שהוגשו לוועדת הבחירות המרכזית ב-‏28 בדצמבר. זאבי הסתמך בדרישתו זאת על סעיף בחוק הבחירות לכנסת הקובע כי הרשימות יוגשו לוועדה לא יאוחר מהיום ה-‏47 לפני הבחירות שחל ביום חמישי, ה-‏25 בדצמבר. לכן, לטענתו, כל הרשימות שהוגשו באותו יום, ובכלל זה הליכוד, מרצ וקדימה היו צריכות להיפסל.
א. ז.: הגשנו תלונה בעניין זה לוועדת הבחירות וקיבלנו תשובה. הסתבר שיש סעיף נידח בחוק שחגים דוחים את ההגשה ויש לקחת בחשבון כל מיני חגים יהודיים ומוסלמיים ונוצריים שיכולים להביא לדחייה של תאריכים. לי התשובה הזאת עדיין נראית מבולבלת משהו ובהחלט לא לפי רוח החוק, כי ההגשה נדחתה ליום ראשון, שהוא השבתון של הנוצרים, אבל החלטתי לעזוב את העניין.

איך אתם מעבירים את המסרים שלכם? אתם מקיימים חוגי בית?
א. ז.: אנחנו לא מקיימים עצרות עם וחוגי בית.אנחנו מקיימים את כל הקשר שלנו עם ציבור הבוחרים באמצעות רשת האינטרנט. מהבחינה הזאת אנחנו חדשניים. אבל כמובן נשאר לראות אם זה יהיה יעיל מספיק. חבל לי שהתקשורת אינה מדווחת כלל על פעילות המפלגות הקטנות, ושלא מזמינים אותנו לפאנלים הפוליטיים בבתי הספר התיכוניים כמו את המפלגות הגדולות. האם זאת דמוקרטיה אמיתית לתת פתחון פה רק למפלגות הגדולות?

ברור לנו שחלק גדול מהאזרחים מיואשים מהאפשרות לשינוי. אנחנו פותחים צוהר של רוח טובה. אנחנו אומרים קחו את גורלם בידכם הצטרפו אלינו וככל שעוד ועוד יצטרפו אלינו אנחנו נהיה כמו אש בשדה קוצים שמטהרת ומנקה את השחיתות.

שימו ''נץ'' בקלפי ואנחנו נראה לכולכם שאפשר לעשות שינוי.
תנו לנו להיות האש בשדה הקוצים.
Lazuz2008@gmail.com
הטלפון של אמנון זאבי הוא 054-6551181.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  התמימים האלה  (ע.צופיה) (3 תגובות בפתיל)
  הם בעד תנחלויות?  (סתם אחד) (5 תגובות בפתיל)
  עם כל הכבוש איני רואה טעם לקיומה של ''לזוז''  (סתם אחד) (10 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (סתם אחד) (3 תגובות בפתיל)
  623 קולות קיבלה מפלגת לזוז  (חזי, הרצליה)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי