פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גורמי המשבר הכלכלי העולמי
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 10/03/2009 שעה 15:00)


גורמי המשבר הכלכלי העולמי

ד''ר דוד סיון



במאמרים קודמים הבהרתי שהגורם המרכזי לצמיחה בת-קיימא (ארוכת טווח) הם תהליכי התפתחות והתחדשות טכנולוגית. כאשר תהליכי השיפורים הטכנולוגיים איטיים כפי שהיה במשקי המערב בראשית העשור, הצמיחה הכלכלית צולעת. מאחר וההיצע לא מוביל את תהליכי הצמיחה האלטרנטיבה עבור קובעי המדיניות הכלכלית היא מדיניות (מוניטרית ופיסקלית) כלכלית מרחיבה שמעודדת ביקושים. בארה''ב זה קרה כבר מראשית העשור הנוכחי (federal fund rate).

קרוב יותר להתחלת המשבר הנוכחי, טענתי שהוא החל בארה''ב בעקבות ובגלל הפעלה מוגזמת של מדיניות (מוניטרית ופיסקלית) כלכלית מרחיבה. התמקדנו אז בתוצאות התפוצצות בועת הנדל''ן – משבר הסאב-פריים. בהמשך נציג גורם נוסף שתרם את חלקו ביצורו של המשבר הכלכלי הנוכחי שמקורו במגזר הפיננסי.



The whole evolution of the credit markets resulted in all sorts of complex financial instruments that are difficult to unwind. It's like trying to unscramble scrambled eggs. It just can't be done that easily. I don't know if it can be done at all.
About the pain of the Recession
תוצאת ההתפתחות של שוק האשראי כולה היא כל מיני כלים פיננסיים מסובכים שקשה לשחרר. זה כמו לנסות להחזיר ביצה מקושקשת למצבה המקורי. זה לא פשוט לעשות זאת. אינני בטוח אם בכלל זה אפשרי.
יותר ויותר מתברר שמשבר הסאב-פריים הוא רק חלק מן הבעיה שהקטע מדברי כלכלן המצוטט כאן, מתאר באופן ציורי כל כך. בעצם מדובר בבעייתם של לווים רבים במגזר היצרני ובמגזר הצרכני; בעייתם של לווים שהקימו מפעלי תעשייה, לווים למטרות לימודים ולמטרות שיכון – סוגים שונים של חובות בעייתיים. זהו ''משבר החוב העולמי''.

שורה של משברים פיננסיים בעשור של שנות ה-‏90 ובתחילת העשור הנוכחי היתה נקודת המוצא. למשברים האלה היו מספר מאפיינים משותפים:
  • בריחת הון (capital outflows) מהירה,
  • פיחות בשערי החליפין של מטבעות,
  • ירידה חדה בערכם של נכסים,
  • היחלשות המערכת הבנקאית,
  • מיתון.
בין המשברים האלה אפשר למנות את אלה במקסיקו (1994), במספר ארצות במזרח אסיה (1997 – 1998), ברוסיה (1998), בברזיל (1999) ובארגנטיה (2002). בארצות שנפגעו התפתח מנגנון הגנה באמצעות צבירה של נכסים זרים שזה בעצם יצוא הון לשאר העולם.

הממשלות במדינות האלה לוו כסף מהאזרחים ועודדו אותם להגדיל את שיעור החיסכון. במקורות האלה הן השתמשו לרכישת אגרות חוב ממשלתיות ונכסים אחרים ברחבי העולם. בדרך הזאת הפכו הממשלות האלה למתווך פיננסי שהעביר את השימוש בחיסכון המקומי לשווקים הבינלאומיים. זרם ההון הזה מצא לו שימושים בעיקר בארה''ב שהיתה יותר אטרקטיבית. התוצאה היתה גידול משמעותי בגירעון המסחרי שכידוע הוא הצד השני של המטבע (גירעון מסחרי הוא תמונת ראי של יבוא ההון.)

הגידול בגירעון המסחרי של ארה''ב, בשנים 1996 – 2000, תודלק באופן משמעותי על ידי זרמי ההון האלה. בשנים שלאחר מכן גם הגידול בגירעון התקציבי בארה''ב תרם את חלקו לגידול בגירעון המסחרי כפי שמחקרים סטטיסטיים צפו.

התוצאה היתה עולם משופע במקורות הון זולים שמחפשים תעסוקה-שימוש. כאמור רוב ההון הזה הגיע לארה''ב בה השווקים הפיננסיים היו יותר מגוונים, חדשניים ותחרותיים. יש הטוענים שבשווקים האמריקאים פעל גם מנגנון של הונאת משקיעים באמצעות החבאת הסיכונים הקשורים. ההתנהלות הזאת התאפשרה, בין השאר, בגלל תהליך ארוך שנים של ביטול מנגנוני פיקוח; בגלל שלא נוצרה מערכת מפקחת על המוצרים החדשים ''המתוחכמים'' שהסיכון הנובע מהם הוסתר (על הנבואה שהתגשמה).

חלק קטן יותר מזרמי ההון האלה הגיע גם למשקים אחרים, במיוחד המשקים האירופאים הקטנים, שם ערכם היחסי היה גדול יותר מאשר בארה''ב. התופעה של פיקוח חלש אפיינה גם חלק ניכר מהמשקים הקטנים אליהם זרמו מקורות ההון האלה. ארצות כמו איסלנד, אירלנד, הונגריה אסטוניה וארצות אחרות כולן במשבר כלכלי עמוק לאחר שרק לפני מספר שנים הן היוו סמל לרוח התקופה ונחשבו לנס כלכלי.

זרם ההון הזה יצר תחושת עושר מזוייפת, אשלייות, ממש כמו בין בעלי המשכנתאות האמריקאיים. מחירי הנכסים עלו; המטבעות הלאומיים היו חזקים. כל זה נראה טוב ואפילו מצוין. האופטימיות העסקית בלטה בכל פינה. אבל בועות טבען שבדרך כלל הן מתפוצצות מתישהו.

כלכלות הנס של האתמול, הטייגרים כפי שנהגו לכנות אותן, הפכו ל''מקרי מצוקה'' קשה. ערך הנכסים, שגייסו את ההון הרב, התפוגג אבל ערך החוב נשאר כשהיה כי הוצמד לערכי המטבעות הזרים החזקים. החובות האלה הפכו למטען כבד ומעיק.

בכל משקי הנס, וגם בארה''ב, נפגעו הביקושים למוצרי המשק. הביקושים למכוניות, לבתי מגורים, לנדל''ן התמוטטו. גם הביקושים לתשומות ולמוצרים קשורים נחלשו בגלים נוספים. כך למשל נפגע היצור התעשייתי בגרמניה, שהיא המרכז התעשייתי של אירופה, שלא היתה בה כל בועה פיננסית; היצור החל ליפול במהירות – הכל בגלל הירידה ביצוא לארצות הנס הכלכלי של האתמול.

רבים מן המשקים שקשורים עסקית עם הארצות שהפכו ''מקרי מצוקה'' נפגעו אף הם. מצד אחד, היצוא לאותן ארצות נפגע ולכן משקים שתלויים מאד ביצוא כמו המשק הישראלי נפגעו. מצד שני, גם בעלי עסקים ממונפים שהשקיעו הרבה בארצות המצוקה, כמו הבנקים וחלק מה''טייקונים'' שלנו, נפגעו כאשר ערך נכסיהם הממונפים נפלו.



קישורים:
כפי שכבר הודגש במקורות שונים, הבנק המרכזי האמריקאי, הפֶד (Fed), והממשל אחראים לבועת הסאב-פריים שהתפוצצה לא מזמן. יש כלכלנים שטוענים שהפֶד אחראי לבועת ההי-טק (dot.com) שהתפוצצה בראשיתו של העשור. הבועות האלה ביחד עם התהליך שתיארתי כאן הם שיצרו את הגירעון המסחרי הגדול בארה''ב (625 מיליארד דולר כבר בשנת 2004) שהיה למקור המשבר הכלכלי העולמי.

השיעור החשוב שראוי שנלמד הוא שאין קיצורי דרך - שעודף מקורות מימון לא יכול להניע תהליך צמיחה ממושך. כמו במקרה שלפנינו עודף מקורות הון זרים מסוכן יותר. השיעור נוסף שראוי ללמוד הוא ששימוש במוצרים פיננסיים ''מתוחכמים'' הוא מסוכן ויכול להיות הרסני. לבסוף צריך להדגיש שהדרך הנכונה היא הנעת תהליך השקעות בפיתוח ובהתחדשות טכנולוגיים אשר ישפרו את יכולת היצור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אתה שוב חוזר על הטעות שלך.
סתם אחד (יום רביעי, 11/03/2009 שעה 3:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצמיחה העולמית המואצת,
היתה תוצאה של התנפחות פיננסית מלאכותית ולא חידושים טכנולוגיים.
_new_ הוספת תגובה



אתה שוב חוזר על הטעות שלך.
סתם אחד (יום רביעי, 11/03/2009 שעה 3:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצמיחה העולמית המואצת,
היתה תוצאה של התנפחות פיננסית מלאכותית ולא חידושים טכנולוגיים.
_new_ הוספת תגובה



אתה שוב חוזר על הטעות שלך.
סתם אחד (יום רביעי, 11/03/2009 שעה 3:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצמיחה העולמית המואצת,
היתה תוצאה של התנפחות פיננסית מלאכותית ולא חידושים טכנולוגיים.
_new_ הוספת תגובה



שוב לא קראת את הכתוב!
דוד סיון (יום רביעי, 11/03/2009 שעה 7:00)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דַּי לְחַכִּימָא בִּרְמִיזָא...
_new_ הוספת תגובה



שאלות
סתם אחד (יום רביעי, 11/03/2009 שעה 15:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ד''ר סיון, האם אתה תומך בהגבלת או ביטול סמכויות הבנקים המרכזיים בתחום המדיניות המוניטרית? אולי חזרה לבסיס הזהב?

אולי שורש הבעיה הוא בהעדר שקיפות מספקת של ההתנהלות המסחרית. קשה לערוך תחזיות כלכליות ולהשקיע באופן רציונלי מפני שלכלכלנים ואנליסטים יש רק הערכות גסות של המציאות. האם היית תומך בחשיפת חוזים ותיקי השקעות של חברות או של בנקים? האם יכול להגרם נזק מקרוכלכלי כתוצאה משלילת הזכות לסודיות מסחרית ומעבר לחוקי משחק של ''קלפים פתוחים''?
_new_ הוספת תגובה



יבנה המקדש: מאמר עמום, בלשון בירוקרטית מקורנפת
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 0:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוך אי הבחנה בין עיקר וטפל, ומגמה בירוקרטית, אולי לא מודעת לעצמה, ליצור היצף גורמי משבר, כולם באותה דרגה, בתודעת הקורא, ולעמעם את מודעותו לרעה שנחתה עליו ושורשה המרכזי. הבל.

נראה שהכותב פועל בלי מודעות בשרות גורמי דיכוי, עריצות שילטונית, והימום תודעת האזרח הכמו-משכיל.

חבל.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. התרעתי על הבעיות בשימוש ב''כלים פיננסיים מתוחכמים'' זמן רב
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 0:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני המשבר. למשל ברשימה מאוחרת יחסית. כתבתי על כך בגדה השמאלית זמן רב קודם.

לגדעון ספירו - ברכה כלפי מציאות אחרת
מיכאל שרון (יום רביעי, 06/08/2008 שעה 7:35)

ברכות מלב חם להולדת נכדתך. מי ייתן ותזכה לחיות בסביבה פחות זומבית ומטומטמת, של קהל בוגר יותר, כאשר התקשורת ההמונית אינה עוד מטמטמת באופן מואץ את ההמון, למטרת העצמת השלב הנוכחי של הקפיטליזם, שהוא שלב של ספקולנטיות מהמרת ובלימת קידום האדם המלא תוך ניחשול סגולותיו, דהיינו, בלימת יצרנות איכותית מצד ההון הפיננסי לטובת העצמת ''מנגנונים פיננסיים מתוחכמים'' שאינם אלא משחק הפירמידה ההפוכה ותעולה של כל יצרנות איכותית לנתיבים משביקים ומדללי איכות. ההמון מתרושש מאמצעים אפקטיביים בחסות התייקרויות מלאכותיות, שוד ממלכתי ודילולי שכר, בעוד מעמד שכיר אקסקוטיבי הרואה את השורה התחתונה במאזן, ומעמד של ספקולנטים אליהם מוזרמים כספי החברה הניבזזים, חובקים את השחקים.

מתקיים במלוא עיצומו כיום חוק קרלוף בכלכלה, לפיו בנוכחות המון ניבער החסר קריטריונים לשיפוט הרי שהצרכנים נותנים ערך אחיד ממוצע ליצרנים בעלי מצויינות ולמשווקים נוכליים וגרועים. התוצאה: תת תימחור של הטובים, ויתר תימחור של הגרועים. הטובים יוצאים מן השוק, הערך הממוצע זז לכוון ה-‏0 (שמאלה) ושוב חוזר התהליך, תוך סינון בעלי הערך, ויתר תימחור של חסרי הערך.

מבנה העל האידאולוגי המכשיר זאת בשלב זה זה אקלים של הימורים. הומו פאבר (האדם היצרני) הפך לאדם המהמר. אקלים זה, של כוחות לא תבוניים התלויים במזל גלגל הרולטה, קיים בכל אתר, החל מעקרונות הקידום השרירותיים ב''כוכב נולד'', עקרונות ההשרדות האקראיים ב''השרדות'' ועקרונות הקידום החברתיים כלכליים המותנים בקליקות מתגודדות ו''חבר מביא חבר'' ולא במיומנות יצרנית היוצרת איכות. כמובן שבישראל מנוצלת מנטליות זאת לצורך שוד נדל''ן והדרת אוכלוסיות בחסות ליבוי יצרי גזענות ושנאה, כמו גם לצורכי שוד אוכלוסיות כללי ליצירת חבורות עבדים אפתיים ואחוזי טימטום בשרות אותה שרירות ספקולנטית העושה עושר ולא בדרכים יצרניות ותבוניות.

מי יתן ונכדתך תזכה לראות עולם אחר בו שוחררו כוחות היצור והועצמה הרוח היוצרת והחושבת, ותתרום היא עצמה להווצרות מציאות כזאת עקב מורשת של חשיבה ביקורתית ומתקדמת עליה חונכה.
_new_ הוספת תגובה



אז כתבת אבל אינך המקור!
דוד סיון (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 6:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל חפש בין הקישורים במאמר שכתבתי כמה חודשים לפני ההודעה
שהעתקת לכאן (דיון 4876). אבל אנחנו יודעים על מקורות מוקדמים
יותר. על אלה תוכל לקרוא במאמר בו הזכרתי אותם ''על הנבואה
שהתגשמה'' (דיון 5314).

אז אולי מגיעים לך כל מיני פרסים אבל אין לכך קשר למקוריות...
_new_ הוספת תגובה



אז כתבת אבל אינך המקור!
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 8:58)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז עכשיו אתם רבים בינכם מיהו הזומבי שעומד ראשון בתור לשירותים?
חבר'ה לא צריך לריב. כל אחד בתורו יכול לומר את אשר על ליבו. אתם תכתבו ואנחנו נקרא ונשפוט. בינתיים אףחד מכם לא עושה קולות של נביא.... בעירו.
אז בינתיים תרגעו ואל תחלקו את המדליות בינכם!
ויפה שעה אחת קודם !!!!

אלכס שטיגליץ
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון: ביקרתי עוד ב-‏2006 את הדגש המוגזם על מדיניות מוניטרית
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 1:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ופיסקלית מרחיבה, בעוד אתה צידדת בהם.

והנה, לפני כמה חודשים שינית עמדתך והתחלת לטעון מה שטענתי כאן ובמקומות אחרים הרבה לפני כן.
אתה כותב כאן: ''קרוב יותר להתחלת המשבר הנוכחי, טענתי שהוא החל בארה''ב בעקבות ובגלל הפעלה מוגזמת של מדיניות (מוניטרית ופיסקלית)''....

והנה מה שכתבתי. יש להתעלם מאיזכורי את נתניהו ולקרוא רק את גוף טענותי:

דוד, טענותיך נכונות בחלקם, אך לנתניהו כן מגיע צל''ש
מיכאל שרון (יום שני, 29/05/2006 שעה 12:58)

אתה מתייחס רק לצעדים מוניטריים, ומתעלם מגורמי היצרנות ופיריון העבודה, שסטאף וורטהיימר למשל היצביע עליהם בכמה גילויי דעת שפירסם בחודש האחרון. מהלכים מוניטריים ללא צעדים מעודדי יזמות ויצרנות ופיריון, לא ישיגו צמיחה. נתניהו אמנם ביצע צעדים כאלה, מהפכניים מסוגם במשק - רפורמה בשוק ההון, קיצוץ במיסים ובתקציב, צמצום הקרטליזם במשק הישראלי, הפרטות ופתיחת המשק לתחרות חופשית אמיתית (עוד בתקופת כהונתו כראש ממשלה, כאשר למשל בשוק התקשורת, אותו פתח לתחרות חופשית, חלה התייעלות וירדו המחירים). אך יתכן אמנם שעשה כל זאת באופן פחות מבוקר וחכם מאשר באירלנד או בפולין כיום. למשל, ההפרטה, שיש לבצעה בזהירות, כפי שעושה כיום מפלגת השילטון ''חוק וצדק'' בפולין, תוך השגת שיעורי צמיחה שנתיים של 6 אחוז, ההפרטה בישראל היתה במידה רבה מכירת נכסים במחירי סוף עונה לחבורת אוליגרכים, שממילא מוזרם אליהם באופן חופשי אשראי והלוואות מצד המדינה - בעוד 80 אחוז מהפונים להלוואות בבנקים נאלצים ללות בשוק האפור בריבית קצוצה, דבר ניזקי למשק, כפי שניתחתי במקום אחר. כך למשל, אליעזר פישמן, ספקולנט מהסוג הגרוע, שעשה את הונו כתוצאה מהזרמת צינור הכסף של המדינה והבנקים, חייב כיום כ-‏7 מליארד לבנקים, כשהיקף נכסיו הוא 3 מליארד. מדובר בטיפוח אנשים חסרי כישורים ולא יצרניים לעמוד בראש ההירכיה העיסקית בישראל. אתה גולש גם לקביעות חסרות ביסוס דומני, באמירתך שנתניהו לא עסק בכלכלה רוב זמנו באוצר, דבר שאגב הוא שקרי - האיש עבד ללא חסך, ורק בנושאי כלכלה, ומתוך אחריות גבוהה, כל תקופת כהונתו.

מצער שעדיין, פוליטיזציית-היתר בעיתונות ובפובליציסטיקה הישראלית, זרם עכור שרבים ניסחפים בו, מונע לראות את העובדות לאשורן. נכון, נתניהו הוא גם איש ימין קיצוני למדי, אך מי במדינתנו אינו בעל נטיות פוליטיות מוקצנות בכוון זה או אחר? התופעה הזאת, של עודף הפוליטיזצייה, היא בעייתית.

_____________

ואני תוהה, האם ההכפשה והנאצה כלפי וההדרה, הם כולם ניסיון ניתעב, המוכר היטב בנושא גניבת קניין רוחני והדרת יוצרים, לטשטש את מקור החומר, את זה שטען את הדברים ראשונה?

בסדר, אמצו את הדברים שכתבתי ושפיתחתי, אך זה לא חייב להיות מלווה במעשי נבלה חסרי מצפון, של הכפשה, נאצה והדרה, המזכירים אתיקה של פסיכופט.
_new_ הוספת תגובה



מי שלא קורא מקשקש שטויות!
דוד סיון (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 6:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו אז גם כעת אתה מייחס לי מה שלא כתבתי או אמרתי.
הרי כבר אז השבתי לך שאינך מזהה נכון את הנושא (תגובה 77919)
לפני כן כדאי שתקרא את המאמר (דיון 3592) עד שאולי תבין.

גם אם תקרא ותבין ההתנהלות שלך מזכירה אתיקה ירודה ביותר.
_new_ הוספת תגובה



יישר כח דוד. חזק ואמץ!
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 15:09)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מכניס לו חזק ובאלגנטיות כבר שנים רבות.
_new_ הוספת תגובה



למה לעודד לפרוע בחולה לב ונכה קשה שהיה קורבן להתעמרות
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 18:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וגניבת קניין רוחני 36 שנה?

למה לנאץ, להסית ולהוציא לשון רע?

ולמה העבריינים הקשים וחסרי המצפון לא מזדהים בשמם?

אין חוק ומשטרה בישראל?

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



בסוף החוליגנים ''ישבו''. ביאחב''ל אין חוכמות
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 18:40)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם מראים ביטחון עצמי עד הרגע האחרון, אבל בחדר חקירות מתגלה אופיים האמיתי... מלשינים זה על זה, מתבכיינים, ובסוף יושבים, ואחרי שהעניין מתפרסם בעיתונות - אין עוד מנוחה לרשעים. גם אם מתנהלים כלפי חוץ באופן ''מכובד''.

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



אתה לא כזה מסכן כפי שאתה עושה עצמך
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 22:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה עם כל הפריעה שלך נגד מדינת ישראל?
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אל תסיח את הדעת בנוכלות. עבור גניבה ופריעה יש לפצות
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 6:57)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אל תקשקש על גניבות
דוד סיון (שבת, 14/03/2009 שעה 8:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה בולט במיוחד כאשר אתה מנסה לעשות מה שבעיניך כל כך נורא לעשות (תגובה 129649).

כל עוד אינך בא בידים נקיות ה''תלונות'' שלך חסרות ערך.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. דוד, מדוע איני בא בידיים נקיות, ולחלוטין?
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 8:36)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני ישר כסרגל, לכן מנאצי ממציאים שקרים, מי בלשון ישירה, ומי בלשון עמומה ומקורנפת.

אתבע אותך דוד, על שקריך.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הבהרה: אל תסיק מכך שכבר גובש כתב תביעה. אבל זאת אופצייה
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 8:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ריאלית.

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



כדאי לך לזכור שאינך חסין מתביעות
דוד סיון (שבת, 14/03/2009 שעה 9:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה רשימה קצרה של אפשרויות שעולות מהפתיל הנוכחי בלבד:
1. תביעות על שקריך,
2. תביעה על עבירת לשון הרע,
3. תביעות על ניאוצים והכפשה.
_new_ הוספת תגובה



דוד, תפסיד את תחתוניך. אני צודק, אדוני משקר ומנאץ ועוד דברים
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 12:47)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קשים.
_new_ הוספת תגובה



דוד, על מה אתה מקבל משכורת במקום עבודתך אם אתה כל היום באינטרנט?
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 12:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מועסק בשדה בוקר במשרה מלאה או חלקית אם יורשה להתעניין?

אמרת להם שארץ הצבי הוא בעל תפוצה זעירה? ולפיכך, רשימותיך הקצרות על פי רוב (ה''מאמרים'') הינם מעוטי חשיבות?

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



מיכאל אתה מחמיר את בעייתך עליה כתבתי בתגובה 129752 !!!
דוד סיון (שבת, 14/03/2009 שעה 13:33)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מה זה משנה מה היקף המשרה
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 14:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העיקר שלד''ר סיוון יש תעסוקה ופרנסה בעוד שלך אין כבר קרוב ל- 20 שנה. האם מכאן נובעת קינאתך?!, או שמא אולי בגלל שדוד נושא בתואר ד''ר?!
_new_ הוספת תגובה



לבינתיים אתה הוא זה שנתפס בכל פעם עם תחתוניו מופשלות מטה
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 14:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



וגם עם הקטן ביד...
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 14:52)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הבהרה: אל תסיק מכך שכבר גובש כתב תביעה. אבל זאת אופצייה
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 13:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל היקר,מדוע טרם גובש כתב תביעה?
אני עומד על כך שתחתוניך יהיו נקיים
כי אני מתכוון לפשוט אותך!
אתה הולך להפסיד את כל הונך הדל
בעקבות כתב ההגנה.
_new_ הוספת תגובה



כלב נובח אינו נושך
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 20:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את התחתונים המסריחים של מיכאל שרון אתה יכול לשמור לעצמך.
_new_ הוספת תגובה



כלב נובח אינו נושך
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 21:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל הוא הבטיח אותם כבר לך ואני לא אשבור לו את המילה.
_new_ הוספת תגובה



יישר כח דוד. חזק ואמץ!
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 22:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה ''כח דוד''?
זה כוח מסתערבים של פאז?
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. מדובר במנאץ בשכר המסית מאז 2002. למה אתה לא מזדהה?
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 7:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש. תשאר עם תחתוניך כשתתפס. ויש לפי החוק עוד גורם אחראי
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 7:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אודות ''כח דוד''
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 11:02)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדובר בכח מובחר הפועל עוד משנות ה-‏60 הכול עשרות קופירייטרים, משפטנים, פובליציסטים וטוקבקיסטים מקצועיים שכל מטרתם הוא מעקב אחרי מאמריו ותגובותיו של ממ''ש בפורום זה, ביצוע פלגיאט מתוחכם והסטת הדיון תוך פריעה ונאצות.

הכח מתוגמל באופן גלובאלי וכן ע''ב כמות הטוקבקים הנכתבים בפורום. מימון הכח מתבצע ע''י תרומות מגורמים שונים.
_new_ הוספת תגובה



איך מצטרפים ל''כח דוד''
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 13:17)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מוכן ומזומן לגיוס מלא
ל'כוח דוד' ולטובת המהפיכה.
נא השאירו הודעה עלומה
והנחיות למסירת מספר חשבוני
כדי שתשתלו בו את הכסף.
_new_ הוספת תגובה



איך מצטרפים ל''כח דוד''
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 13:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההרשמה כבר נסגרה. פיספסת!!!!

אלכס שטיגליץ
_new_ הוספת תגובה



שטיגליץ, תחבור ''לכוח דוד 5'' לביצוע תצפית לילית
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 22:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם מחכים לך בנקודה שקבענו
_new_ הוספת תגובה



איך מצטרפים ל''כח דוד''
סתם אחד (יום ראשון, 15/03/2009 שעה 21:00)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנו תמיד שמחים לצרף לשורותינו אנשים חדשים. מדובר בכח מובחר שאנשיו נבחרים בקפידה תוך מידור חשאי ומבחני מיון קפדניים ביותר.

איש מאנשי ''כח דוד'' אינו מכיר את רעהו וכל עבודתם מתבצעת באופן חסוי הנסתר מעין הציבור. בתוך הכח ישנו צוות מבצעי מיוחד שמבצע עבודות שטח שונות הכוללות: איסוף מודיעין, תצפיות, מעקבים, ריגול, ועוד כהנה וכהנה פעולות שהשתיקה יפה להן. חלק מהמבצעים מתבצעים בחו''ל.

להצטרפות לכח עליך לשלוח דוא''ל לכתובת career@david_special_forces.com

רק פניות מתאימות תענינה.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון ידידי,תירגע
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 9:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על איזה גניבת קניין רוחני והדרת יוצרים אתה מדבר?
כל מה שכתבת כאן הוא סתם קישקוש בלבוש שאין בו ממש ובודאי שאינו קשור למשבר הכלכלי העולמי.
נטייתך הגוברת לשחזר שוב ושוב את דיברי עברך מעלים בקורא הממוצע שיעמומון וקבס.
אנא,הייה קואופרטיבי עימנו וכתוב דברים חדשים, קצרים ולעניין.

בברכה

אלכס שטיגליץ
_new_ הוספת תגובה



מספיק עם הבכיינות, תתבגר ותהיה גבר ולא רכיכה של נמושה
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 6:38)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נמאס כבר לקרוא כל היום ''אכלו לי שתו לי...''

די, עברת כל גבול!!
_new_ הוספת תגובה



המרוקאי והקעקוע
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 1:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מרוקאי מגיע למכון לעשיית קעקועים ומבקש לצייר שטר של 100$ על הבולבול...
שואל אותו המוכר למה הוא רוצה לצייר שטר של 100 $ על הבולבול ???

והוא עונה לו שיש 3 סיבות :
בגלל שאני אוהב לראות בבוקר את ה-$ עולה .
בגלל שבצהריים אני אוהב לשחק עם הכסף.
וכשאשתי מבקשת ממני כסף – שתדע לאן לגשת ...
_new_ הוספת תגובה



המרוקאי והקעקוע
ע.צופיה (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 3:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכאשר כעבור זמן הפסיקה אשתו לבקש ממנו כסף,תהה המרוקאי ובדק,ומה מצא?
שהיא מבקרת בקביעות בחנות של הגרו....
נעשה חברו של הגרו.. וביקש ממנו הסבר לביקורי אשתו.
ענה הגרו.. ''אני עוטף אותו בעשר $. זה זול יותר ומושך יותר''
מסקנה: לא מה שנראה יקר יותר מבוקש יותר.
ומסקנה נוספת: הנשים מעשיות יותר מהגברים.
_new_ הוספת תגובה



[•] המרוקאי והקעקוע
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 9:09)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• כללי המערכת... דיון 1510.]
_new_ הוספת תגובה



יבנה המקדש: חה חה חה הו ברה הה הה
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 7:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חה חה ברו חה הה הה.
גדול!!
_new_ הוספת תגובה



אני רואה שגם פה
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 9:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דַּי לְחַכִּימָא בִּרְמִיזָא...

אלכס שטיגליץ
_new_ הוספת תגובה



אני רואה שגם פה
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 9:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קראתי את המארמ בענין רב
וחבל מאוד שנכנסו לכאן כמה מקלקלים מקצועיים.
הרושם שלי כרגע הוא שבעצם אף אחד לא יודע מדוע המשבר נמשך וכיצד יוצאים ממנו.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



נכון, אבל...
דוד סיון (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 9:52)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שהם ידעים מדוע המשבר החל ונמשך אבל צדקת כאשר כתבת שלא ברור בכלל (או שיש חילוקי דעות על) איך יוצאים מהמשבר הזה. על פי הדברים שאמרו ל''גלובס'' פרופסורים לכלכלה הבעיה נובעת מכך שאין בעבר שלנו דוגמה מתאימה למצב הגלובלי של ימינו אנו.
_new_ הוספת תגובה



אני רואה שגם פה
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 20:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשבר נמשך כי מדובר בכלכלה העולמית

מטיבעה לוקח ''זמן'' כדי לשנות את כיוונה

חוץ מזה, המשבר נמשך כי יש שלושה רבדים למשבר

בעית מוסדות הפיננסים:
ירידת ערך של נדל''ן מוריד את שווי הבנקים
ותהליך ירידת הנדל''ן עדיין לא הסתיים

בעיית האבטלה:
כל עוד יש אבטלה, ערך הנדל''ן בארה''ב לא יגיע ליציבות וזה
כשלעצמו מוסיף דלק לרובד הראשון

רובד שלישי:
אינפלציה דו סיפרתית של 20% בשנת 2010
מפאת הזרמת כסף בכמויות היסטריות לבנקים בארה''ב

מ. א.
_new_ הוספת תגובה



הסוציאליזם ניצח והכלכלה העולמית הפסידה
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 10:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקפיטליזם הוא מערכת כללים הכרחית לניהול משאבי אנוש והון בעולמנו. בהעדר בקרה עליו הוא יכול לרסק את כלכלות העולם. הקומוניזם לעומת זאת כשל בשל ריכוזיות היתר והעדר היכולת לבצע פעולות משיקולים כלכליים והכפייה לפעול רק במסגרת הכללים האידיאיים הקשים והמגבילים וניטרול היוזמה הפרטית.

כמו שכיפופה של הכלכלה לצורכי האידיאולוגיה אינה עושה טוב, כך מתיחתה של הכלכלה אל מחוץ לחוקיה במשטר דמוקרטי גם הוא אינו עושה טוב. אסור לעשות קיצורים בכללי כלכלה פשוטים.

בכל מקרה, אין לנהוג על שולי הדרך ותמיד נכון לבחור את דרך האמצע ולנהוג במשטר של איזונים. האיזונים במשק העולמי והמקומי, תוך בקרת תהליכים וחקירת כשלונות, רק הם יוכלו לקיים מערכות כלכליות שפועלות זו לצד זו וזו בתוך זו.

כלכלת ארה''ב מתנהלת מזה כמה עשרות שנים בצורה בעייתית. לעיתים סעיפי ההוצאות עולים על סעיפי ההכנסות, השקעות המדינה לא תמיד מתועלות נכון... ממש כמו אצלנו, אבל מעולם מאז מלחמת העולם השנייה הפגמים האלה לא דירדרו את ארה''ב למשבר כלכלי כל כך גדול. המשבר הכלכלי הנוכחי אירע בשל מדיניות הלוואת משכנתאות סוציאליסטית - פופוליסטית חסרת אחריות שאימץ ממשלו של קלינטון ב-‏1998/9 ושידרגה מדיניות שהנהיג אותה עוד ג'ימי קארטר ב-‏1977. המדיניות נועדה לסייע להמונים לקבל הלוואת משכנתא מיידית כמעט בכל סכום שהוא בלי בדיקת יכולת ההחזר הממשית של הלווה. הלווה היה מגיע לבנק, מצהיר שהוא רוצה משכנתא, מציג תעודה מזהה, חשבון בנק, חותם ומקבל לחשבונו את מלוא הסכום לרכישת בית. כל זאת תמורת התחייבותו לשלם החזרים חודשיים סבירים לאורך מספר עשרות שנים. אנשים ניצלו את המדיניות הזאת ורכשו גם יותר מדירה אחת על חשבון התחייבותם לעתיד.

הלינק הזה מסביר בצורה יפה, גם אם חלקית, את האירועים בשנה האחרונה שהובילו לקריסה הכלכלית (למרות שאינני מסכים כלל להשקפת עולמו של הכותב ולמסקנותיו). http://www.etgar.info/he/print/article__215/%D7%A9%D...

להלן ההיסטוריה של העברת כספים בדרכים עוקפות כלכלה מהממשלות האמריקאיות לארגונים סקטוריאליים:

בשנות ה-‏70 ממשל קארטר עודד ודחף את הבנקים להקל על מתן הלוואות לציבור שהתקשה לעמוד בתנאי הסף להלוואה. ב-‏1977 הקים ממשל ג'ימי קארטר את ACORN (the Association of Community Organizations for Reform Now)אליה הוא העביר מכספי המיסים ל'השקעות בקהילה'. הכספים הועברו בד''כ לפעילי המפלגה הדמוקרטית. 'רגולציה' היא כלל אחד וחשוב שנזנח בארה''ב מאז 1977 של ג'ימי קארטר והוא בסופו של דבר מנע את קיומו של שומר הסף על ביטחון הכלכלה. התנועה הזאת תפסה כותרות שוב במהלך הבחירות האחרונות והפעלתה ע''י אובמה והדמוקרטים כדי לגייס קולות לקלפי (התגלו שם הרבה שחיתויות, כולל הצבעות המוניות ובלתי חוקיות. היו אנשים שהצביעו עשרות פעמים). בשנות ה-‏90 אובמה היה אחד מעורכי הדין הציבוריים של התנועה והיה פעיל חברתי באגודה. ACORN היתה הזרועה הפעילה של המפלגה הדמוקרטית לעידוד הרחבת הסיוע לאנשים שאינם מסוגלים להחזיר הלוואות סמסיבות סוציאליות – כלכליות, ''בית לכל פועל'', ''בית לכל מהגר''. ולעזאזל הבדיקה הבסיסית ההכרחית שהבנקים היו אמורים לבצע כדי לבדוק את יכולתו של הלווה להחזיר את ערך ההלוואה.

ב-‏1995 ממשל קלינטון תיקן את חוק The Community Reinvestment Act (CRA) תוך שהוא מרחיב את היקפי כספי ההלוואות ואת כמותן דבר שסיכן את הבנקים שנאלצו להתמודד עם קלות האזרח להתחייב לאותה הלוואה.הבנקים הממשלתיים 'פאני מאיי' ו'פרדי מאק' פעלו תחת השגחה צמודה ולחץ רצוף של וועדת הבנקים בסנאט ונתנו הלוואות חסרות האחריות למחוסרי יכולת החזר.

החל מ-‏1992 הקונגרס דחף את פאני ופרדי להגדיל את רכישת המשכנתאות שניתנו לבעלי הכנסות נמוכות. ב- 1996 משרד השיכון האמריקאי הורה, במפורש, לפאני ופרדי ש42% - מהמשכנתאות חייבות להינתן לאנשים שהכנסתם מתחת לממוצע באיזור. האחוז גדל ל- 50% בשנת 2000 ו- 52% בשנת 2005.

אלן גרינספאן הזהיר כבר ב-‏2005 מקריסה כלכלית אפשרית בגלל מדיניות ההלוואות ללא ביטחונות כלכליים, אבל לא נקט בצעדים לעצור את השפעתם של חברי הסנאט.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&a... בתהליך הפוך וחסר אחריות של ועדת הבנקאות, המגורים והעיור
(the Senate Committee on Banking, Housing, and Urban Affairs ) שבשליטת הדמוקרטים בסנאט, חייב הסנאט את בנקי במשכנתאות ובנקי ההשקעות להשקיע את כספן בנכסים סיכוניים, כמו למשל גם אותן הלוואות סיכוניות (סאב פריים) לדיור. ב-‏2006, 2006 ו-‏2007 ניסו חברי סנאט רפובליקנים בתמיכת כמה בכירים במשק האמריקאי להעביר חוקים המגבילים את חובת ההלוואה של הבנקים ושמאפשרים להם לחקור את יכולתו הכלכלית של הלווה להחזיר את המשכנתא. מי שעצר את השינוי היתה המפלגה הדמוקרטית שהציגה בעניין הזה קו מפלגתי אחיד בועדת הבנקאות. כל ניסיונות הרפובליקנים להציב תנאים להלוואות – רגולציה – נענו בהצבעה נגדית שהכשילה את ניסיונם לתקן.

התהליך המשיך והחמיר וערער את הבסיס הכלכלי של הבנקאות האמריקאית. הרבה מהון הבנקים היה רשום רק על הנייר ואם היתה נעשית בדיקה מקיפה וקפדנית של מבקר חיצוני כי אז היתה נחשפת רמייתם. תדמו לכם את הברוקר ברנארד מאדוף שהעלים קרוב ל-‏65 מיליארד דולר ו ע כ ש י ו תחשבו כמה טריליוני דולרים העלימו הבנקים ובנקי ההשקעות, אם במודע ואם שלא במודע!!!!!

המשבר הפיננסי של 'בריחת' 1.3 טריליון $ מכספי המדינה היה הגורם הראשי למשבר שבלעדיו לא היה משבר עולמי. לצד התנהלות ביזיונית בנושא המשכנתאות אירעו עוד תופעות חמורות שזירזו והחריפו את המשבר, אבל ללא הגורם הראשוני הזה, כלכלת ארה''ב והעולם לא היו נפגעות כל כך מאותם תהליכים לבד:

1. מלחמות בעיראק, אפגניסטן, קרן אפריקה – ארה''ב במצב בו ההוצאות הבלתי מוחזרות במצב של מלחמה עולות על ההכנסות ממנה. מלחמה בד''כ היא גם זרז לשוק המקומי כי הוא מחייב השקעות מדינה בתעשיות ובפיתוחים שמזרימים כספים לכל אורך ורוחב השוק המקומי. מלחמה הופכת ל'בלתי כדאית' כלכלית מרגע שסך ההוצאות עולה על ההכנסות ממנה, עד כמה שזה יכול להיות 'קָר' לומר את זה. המלחמות החדשות של ארה''ב צצו במקביל לתחילת הקריסה השקטה של בנקי המשכנתאות ולכן החיבור בין השניים החריף את הבעיה.

2. ההתחזקות הכלכלית של סין והודו מאז אמצע שנות ה-‏90 פגעה בעסקים קטנים ובינוניים בארה''ב (ובכלל בעולם ה'מערבי'). תופעת בריחה של מפעלים, עסקים ואנשי עסקים מ'המערב' ל'מזרח' התעצמה בעיקר בין 2000 – 2005 ובעקבותיה זרם הון רב להשקעות בעירק בסין ובהודו. מאז עסוקה ארה''ב בלהחזיר עסקים קטנים ובינוניים לאמריקה ע''י תמיכה כלכלית גדולה של המדינה. בפועל היתה רק הצלחה חלקית.

3. חלוקת הדגשים בתקציב האמריקאי אינו ממוקד להתייעלות ולחיסכון (כמו בהרבה מדינות ובודאי כמו בישראל) והוא די שמרני. התקציב האמריקאי בנוי מהרבה סעיפי
Earmarks (משהו דומה אבל לא בדיוק ל'חוק ההסדרים' אצלנו) שהובילו מיליארדי דולרים לפרויקטים חסרי תועלת שלא החזירו כל תגמול נאות בתמורה. ב-‏2005 היו למשל 15,000 סעיפי 'תג' שהיוו 47 מיליארד דולר מהתקציב השנתי. ב-‏2008 היו 11,524 סעיפי הוצאה בערך כולל של 16.6 מיליארד דולר. בתחילת השבוע חתם אובמה על תקציב הבראה חלק ראשון בסכום כולל של 410 מיליארד דולר ובו 9000 סעיפי 'תג' שמזהירים אותנו שבחלק השני של התקציב, תקציב שנת 2009 תהיה השנה המבוזבזת ביותר.

4. מדיניות מוניטרית ופיסקלית שגויה.

בקיצור הדרך הנכונה הוא הקפיטליזם הנאור. מילת המפתח במשבר הנוכחי היא 'רגולציה'.... אם היתה נאכפת רגולציה בארה''ב על נושא המשכנתאות והסאב-פריים כי אז המשבר היה נמנע, כי הקפיטליזם האמריקאי, עד כמה שהוא חזירי, היה יכול לעמוד מול 4 הפגעים האלה שמניתי. החיידק הסוציאליסטי, הרצון לחלק לעני מכספי הכלל, שהתגנב לתוכו של הקפיטליזם, כירסם בו מבפנים. היום הסוציאליסטים רוכבים על גל התעמולה בהמולה ומנסים לטעון בפנינו שהקפיטליזם נכשל ואינו ראוי שנתייחס אליו בכבוד. ברק אובמה מַלְאים בנקים, מחזק את מגביר ריכוזיות ממשלתית בקביעת חלוקת הכסף הציבורי מתוך תקווה שאמריקה נמצאת בראשיתה של ההתגלות הסוציאליסטית.
האם האמריקאים יפלו כברק בפח?

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



דבר והיפוכו
דוד סיון (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 11:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על פי גרינספאן התהליך של ביטול הרגולציה ואי הקמת רגולציה למוצרים חדשים נמשך לפחות מתחילת שנות ה-‏80 עד לימים אלה. מכאן שלטעון שזה מעשה המפלגה הדמוקרטית יהיה לא נכון בעליל. גרינספאן עצמו שיבח את המציאות הזאת וטען בזכותה והוא לא היה דמוקרט.

הפחתת הרגולציה היא לא מעשה מאידיאולגיה סוציאליסטית ובודאי שזה לא המקרה בארה''ב. אתה כמובן מנסה לספר את ההיפך כמאמר הכותרת אתה מערב דבר והיפוכו.

מאחר ומחסור ברגולציה היא אחת הסיבות למשבר הנוכחי הרי שהאשמת ''הסוציאליזם'' היא גם זריית חול... אתה עוסק בתעמולה כמו שעושים ''מאשימי הקפיטליזם''.
_new_ הוספת תגובה



דבר והיפוכו
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 11:48)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שום ''והיפוכו''. הפחתת הרגולציה החלה ב-‏1977 - ג'ימי קרטר. העובדה היא שהרפובליקנים גם כשהיו בשלטון, ולאחרונה ראינו את זה ב-‏2004 ו-‏2005, לא הצליחו לתקן בסנאט טבבית הנבחרים את העיוות הסוציאליסטי הזה.

לא מדובר ב''מחסור ברגולציה'' אלא בהעדר רגולציה על כל תהליך הזרמת הכספים לאזרחים לרכישת דיור. המניעים היו סוציאליסטיים, הדרך היתה סוציאליסטית (החל אותה קרטר ושיפצר אותה קלינטון) והתוצאה היתה סוציאליסטית. המפלגה הדמוקרטית היתה הבלדר וכל מיני אותם ארגונים 'חברתיים' (כמו ACORN למשל) היו המנוע. התוצאה: פשיטת רגל ופשיטת יד.

חוסר אחריות כזאת היא שהפילה את כלכלת ארה''ב.

חכם ציון
_new_ הוספת תגובה



דבר והיפוכו
דוד סיון (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 12:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. הרפובליקנים, כולל בשמונה שנות שלטונו של בוש פעלו לבטל רגולציה ולא עשו משהו משמעותי להתחלת רגולציה חדשה. הם המשיכו את התהליך שמבחינתם החל בו הנשיא רונלד ריגן: לבטל רגולציה ולא ליצור רגולציה חדשה למוצרים פיננסיים חדשים. גרינספאן (הלא דמוקרט) אפילו שיבח את המציאות הזאת, למרות הבעת חשש, עוד בשנת 2005.

2. מחסור והעדר הם מושגים חופפים ובמאמר שלי דובר על רגולציה בכלל ולא רק בדיור.

3. בכל מקרה אם הבעיה היא העדר או מחסור ברגולציה זו לא ''בעיה סוציאליסטית''. לכן לטעון שהבעיה היא לא מספיק רגולציה וגם שזו אשמת הסוציאליזם זה לטעון דבר והיפוכו.

חוסר אחריות של קפיטליסטים ורגולטורים (כמו גרינספאן) היא סיבה למשבר הנוכחי.
_new_ הוספת תגובה



הסוציאליסט תמיד מציע פתרון
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 17:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל בעיה שמהווה אחד מאלה :

1) הוספת חוקים\תקנות
2) הוספת כוח אדם
3) הגדלת תקציב
4) הקמה של גופים\ועדות

כל ה''פתרונות'' הם למעשה גרסאות של ניפוח המנגנון.
מנקודת המבט הסוציאליסטית,כאשר המנגנון ישאף לאינסוף,הבעיות אמורות לשאוף לאפס....
_new_ הוספת תגובה



אין לדבריך שחר
דוד סיון (שבת, 14/03/2009 שעה 8:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המציאות היא אחרת לגמרי. לא מעט מאלה ששיבחו את הקטנת הרגולציה עכשיו מציעים את הרחבתה כדי למנוע משברים נוספים. אחד מהם, שגם עסק בשיכנוע הציבור לטובת הקטנת הרגולציה, גם אמר זאת במפורש. אני מתכוון לאלאן גרינספאן שעדין נחשב לגורו של הכלכלה החופשית (קפיטליסטית).
_new_ הוספת תגובה



גרינספאן הוא פוליטיקאי
סתם אחד (יום שלישי, 17/03/2009 שעה 11:47)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כושל שכשל בגדול בתפקידו,בדיוק כמו גליה מאור
פה אצלנו שהיתה המפקחת על הבנקים.
יותר מדי רפובליקנים דוגלים בתזה ''אם זה לא שבור
אל תנסה לתקן את זה'' ולכן מימשלים רפובליקנים לא ניסו
לשנות את המציאות,למרות שחלקם היו מודעים לעיוותים
בה.
חלק אחר,פשוט לא היה מוכן לשלם את המחיר הפוליטי הכרוך
בשינויים כאלה.לא לכל אחד יש ביצים כמו למרגרט תאצ'ר.

אני לא ממש מתייחס למה שעושים או אומרים פוליטיקאים
או כלכלנים בכירים,כי לרובם יש אינטרס אישי מאד דומיננטי
שיותר חשוב לרובם ממה שטוב למערכת.
אף כלכלן בכיר לא יאמר ההפך ממה שחושב המימשל המכהן,שכן אז יאלץ לחפש מקום עבודה חדש,וזה לא משהו מובן מאליו
בתקופת משבר שכזו.
אני לא מאמין בפתרון עיוותים בקפיטליזם בכלים סוציאליסטים.הקפיטליזם צריך למצוא כלים קפיטליסטים להתמודד עם משברים,שהם חלק אינטגרלי מגלגול החיים של כל
שיטה וכל מערכת.לא יתכן שבכל פעם שיש משבר בכלכלה קפיטליסטית,מיד יעלה הסוציאליזם על השולחן כמנה עיקרית.

גרינספאן איננו גורו של שום דבר.סתם אופורטוניסט שמיטיב לנחש את כיוון הרוח ומודע תמיד מצוין לסוגית ''מאיזה צד של הפרוסה שלו מרוחה החמאה''.

אני מחשיב את משבר הנאסד''ק,משבר הסאב פריים והמשבר הפיננסי כמשבר אחד שפשוט התפרץ ב 3 נקודות זמן שונות.הבעיה היא אותה בעיה: כל הכלכלה במערב היא בועה כבר 30 שנה והסיבות לכך אינן כלכליות כלל וכלל.
_new_ הוספת תגובה



הוא לא היה נמנע
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 17:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא פשוט היה מתפרץ במקום אחר.פעם זה היה הנאסד''ק,פעם אלה היו האג''ח וכעת הנדל''ן.
זה כמו סכר שעומד לקרוס.בכל פעם המים בוקעים מסדק אחר.הסק מאותר,נסתם בטיח והמים פורצים לאחר זמן מסדק אחר.

כל הכלכלה במערב היא בועה אחת גדולה.רמת חיים גבוהה מדי,פער עצום בין מה שהציבור צורך למה שהוא מיצר בפועל.
הרעיון לבסס ציביליזציה שלמה על שרותים ושופינג קרס.
אובאמה יכול לנפח את הבועה מחדש,וזה מה שהוא עושה בשופכו את ערמות הכסף האלה בתקווה שזה יחזיק מעמד עד לבחירות.את הבעיות,זה לא יפתור.

הגלובליזציה היא טעות גדולה.המערב לא יכול להגמל משווקים עתירי צמיחה ומוצרים זולים בהרבה לעומת מה שמיוצר במערב,רוב האוכלוסיה במערב כבר לא מוכנה ללכלך את הידיים בעבודות פרולטריות והאוכלוסיה באותן מדינות עתירות צמיחה עם כוח עבודה זול לא יכולה להרשות לעצמה לרכוש את מה שמיוצר במערב.
ואם אלה לא יהיו סין והודו,אז יהיו בנגלדש,בוליביה,ומצרים.לא חסרות בעולם מדינות בהן אנשים ישמחו לעבוד 12 שעות עבור דולר ליום.

אין לזה פתרון מלבד צמצום רדיקלי של גודל האוכלוסיה על הכוכב ואל תשאל אותי איך עושים את זה.
_new_ הוספת תגובה



כשלון קפיטליסטי
אריק פורסטר (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 19:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות שג'ימי קרטר היה אחראי במידה גדולה לקריסת האגודות להלוואה וחסכון בשנות ה-‏80 המוקדמות, הרגולציה של ענף המשכנתאות המשיכה להפעיל שרירים. עד 1985 לא היה ניתן לקנות בית בארה''ב עם מקדמה של פחות מ10%, ולמעשה קוני הבתים שמו בממוצע 15-20% כמקדמה. המושג של stated income (בקשות להלוואה בהן לא חייב הלווה לתעד את מקורות הכנסתו) לא היה קיים לפני 1988, וגם אז רק בנקים מועטים הציעו זאת תמורת מקדמות של 20-35%.

בשנות ה-‏90 החלו כמעט כל הבנקים להציע משכנתאות stated income עד ל90% מערך הקניה. יותר מאוחר, תחת ממשל בוש השני ניתן היה כבר לקבל משכנתא עבור 100% מערך הקניה, בלי תיעוד הכנסות.

הרגולציה החלה להיעלם ב-‏1999, כשסנטור פיל גראם מטקסס הצליח להעביר חוק שביטל חוק מוקדם מ-‏1934 (חוק גלאס-סטיגל) שאסר על הבנקים לעשות השקעות מסויימות. היא נעלמה כליל כש''הגאון'' התורני, אלאן גרינספאן, החליט להתעלם מהנעשה בשוק המשכנתאות. הפילוסופיה הליברטינית שלו, לפיה יש לתת לשווקי המניות והמשכנתאות את היכולת לעשות רגולציה עצמית, הוכחה כנאיבית ביותר.
_new_ הוספת תגובה



כשלון קפיטליסטי
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 19:58)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קראתי בענין את תגובותיו של דוד סיון ואת דבריו של אריק פורסטר.
מאחר שאניני מומחה לא אביע דעה עכשיו.
אני פשוט מצטער שלפתיל מענין נכנסו כמה מטרידים מקצועיים המשביתים את הנאת הדיון העניני.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור, אם אינך מבין בזה, ולא דן בנושא עניינית
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 20:32)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע אתה מכנה אנשים מבינים ''מטרידים''?...
_new_ הוספת תגובה



אליצור, יתכן שכבודו המתנחל ''מבין'' בנדל''ן מההיבט של גזלנותו
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 20:39)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולא במשפט. אך מדוע זה תוציא לעז על אלה שמבינים בכלכלה (בניגוד לך, על פי הודעתך, והרי לא תרמת לדיון דבר וחצי דבר), ובעוונם הם גם מבינים במשפט, דהיינו בעבירות שחוגו עושה בגניבת נדל''ן שלא כחוק בשטחי הגדה?
_new_ הוספת תגובה



אליצור, יתכן שכבודו המתנחל ''מבין'' בנדל''ן מההיבט של גזלנותו
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 21:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נדבר איתך אחרי שתתחיל לכתוב בצורה ענינית - אומנם רמת חלוקת הקשב שלך הופכת את המכשול הזה לבלתי עביר עבורך, אבל מי יודע? ניסים שלא כדרך הטבע יכולים לקרות בעולמינו. אפילו מתים קליניים מתעוררים לתחיה לפעמים.
אם כי כמובן מצבם הרבה פחות חמור ממצבך.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור, אתה מוציא לעז ללא הנמקה
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 22:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וללא נאמנות לאמת.
_new_ הוספת תגובה



קווים לבועת הנדל''ן בשטחים: כך הם מדברים...
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 22:49)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמע מילצ'ה, יש עלי תוכנית של קומפלקס, שיביא מה זה בוכטות, הפועלים סינים, אני מסודר עם הקבלן שלהם, סיני גם, אבל מבין עניין, גרושים.

צריך שתכסחו את הגבעה הזאת, בחלקה 23A בדיר אל נאג'ח. אלה לא יעשו בעיות, חקלאים, לא קשורים עם פעילי בצלם וכאלה. חתיכת כסף, כבר מגרה לי בביצים, אני מסודר גם עם ההוא, אלישע, מאלקנה, יש עליו קבוצה, חלק סרוגות, חלק בת-ים מה הולכים על איכות חיים ואויר צח. ויש כמה מושבניקים מתל מונד מה הסתבכו בשוק האפור, מוכרים את הבית והקרקע ומרביצים ''מתנחלים קאסח'' לעכב את הנושים ועלאק להצניח ריבית.
_new_ הוספת תגובה



כשלון קפיטליסטי
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 2:45)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שיצרו הדמוקרטים במדיניותם חסרת האחריות לביטול הרגולציה. מכשיר השטח שלהם הבולט ביותר היה ACORN המושחתת שייצרהף החפילה ושילשה הצבעות בעבור אובמה שהיה אחד ממנהיגיה של ACORN. בבחירות נתפס צעיר מACORN שהצביע 77 פעמים ברק אובמה!!!!! נתפסו עוד כמה שהצביעו כמה עשרות פעמים. השאלה הכבדה,כמה הצביעו שוב ושוב ולא נתפסו !?
ACORN היא התנועה החברתית של הדמוקרטית לגניבת כסף מהמדינה והזרמתו לתנועה הדמוקרטית בעקיפין. חלק מהשיטה היתה שנצרך עני לוקח 2, 3 הלוואות ומעביר את הכסף למפלגה שמשמ\למת בעבורו את ההחזרים החודשיים.

אז למה שחברי הקונגרסים הדמוקרטים לא יתמכו וישמרו על ההלוואות החופשיות האלה? לכן קרטר וקלינטוןשיפרו כל הזמן את כלי הסחיטה השקטה הזאת. כשבוש היה בשלטון הו לא היה עירני לבעיה הזאת, גרינספאן חשב שאפשר לחיות עם זה והסנטורים הדמוקרטיים פיקחו על התהליך ושמרו עליו. http://www.youtube.com/watch?v=Lr1M1T2Y314&featu... ממש שערוריה. הציבור האמריקאי לא היה עירני לזה לפני הבחירות, מקיין נרדם בשמירה ואובמה לקח את הבחירות.

ארצ'י בנקר http://www.youtube.com/watch?v=7fqCS7Y_kME&featu... צדק !!!!!!!!!
_new_ הוספת תגובה



כשלון קפיטליסטי
אריק פורסטר (יום שישי, 13/03/2009 שעה 3:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ג'והן מקיין ניסה להשתמש בספורי הפנטזיה על אייקורן בקמפיין הבחירות, אך הנושא לא תפס תאוצה ובסופו של דבר מת מחוסר עניין. בחדשיים האחרונים של הקמפיין ידעו כבר רוב הבוחרים כיצד לתפוס את מקיין או את פיילין בשקרים: אם השפתיים נעות, הם משקרים.
_new_ הוספת תגובה



שטויות. זה ניתוח רשלני של משבר רציני
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 2:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יום שישי הטוב
_new_ הוספת תגובה



[•]
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 8:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשבר כתוצאה של מדיניות סוציאליסטית

כותרות העיתונים בשבועות האחרונים מכריזות על סוף עידן הקפיטליזים ועל החזרה לסוציאליזם. הסוציאליסטים רוקדים על נפילת השווקים ומאשימים את כלכלת השוק החופשי בשפל אותו חווה העולם כעת.
האמת היא שלא כך הם פני הדברים מזווית מבטו של כלכלן, ואף יותר מכך אני אומר כי התמונה המוצגת לציבור היא תמונה מעוותת ואף שקרית וזאת מכיוון שהמשבר שאנו חווים כעת הוא תוצאה של מדיניות סוציאליסטית מובהקת ומה שעלינו ללמוד ממשבר זה הוא כיצד למנוע בעתיד חזרה על הטעות הנוראית של הענקת הטבות לסקטורים חלשים ובכך להחליש לא רק אותם אלא את המשק כולו - וכל זאת בכדי ליצור מזג שווא של דאגה לעניים.

_new_ הוספת תגובה



מילואימניק לשעבר: די לזבל את המוח, אמריקה עם בסיס כלכלי חזק,
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 8:52)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראל לא.

ברחתי מהארץ מייד אחרי המלחמה אחרי שהמ''מ היכריח אותי לדפוק ילדים בעזה. חוץ מזה המדינה מתפרקת. יש כאן מלא חבר'ה שפוטרו בהיי טק בחודשים האחרונים. מפטרים בישראל את טובי הנוער, כל מי שיש לו קצת רצון וראש על הכתפיים, בורח לכאן. תשארו עם ליברמן דה וכצל'ה ושאר הזבל. מי שיש לו קצת מוח, לא יזחל מובטל במדינת כל מתנחליה הפארזיטים, בשביל שהשילטון שוב יסיט את תשומת הלב מהבלגנים עם תמרות עשן בעזה, גלעד שליט שהפוליטיקאים גוזרים קופונים על חשבונו, ושאר הטימטומים.

שלום ולא להתראות ישראל דה.
_new_ הוספת תגובה



השקל חזק מהדולר-ארה'ב מתפרקת
חזי, הרצליה (יום שישי, 13/03/2009 שעה 11:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מילואמניק אתה חי באשליות.ישראל היא מקום בטוח ליהודים.
האליל האמריקאי יכזיב.המתנחלים עובדים כמו כולם,בתעשייה,חקלאות,חינוך,בריאות וכו'.די להשמצות !
תקרא את המאמר הזה ואחרים.ארה'ב בדרך למטה.
סין,אירן,רוסיה והמזרח הרחוק בעלייה.
_new_ הוספת תגובה



מעניין
סתם אחד (יום שלישי, 17/03/2009 שעה 11:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1) בארה''ב יש ימין חזק שלעומתו ליברמן וכצלה הם סמול קיצוני
2) לארה''ב אין בסיס כלכלי חזק.
3) למה אתה מתנגד להתנחלות מעבר לקו הירוק אבל תומך בהתנחלות בצפון אמריקה? האם לאינדיאנים אין זכויות? רק לפלסטינאים?
אף פעם לא הבנתי אנשים שמתנגדים להתנחלויות של יהודים אבל עוברים לגור,או כבר גרים,במקומות כמו קנדה,ארה''ב,אוסטרליה או ניו זילנד,שהן התנחלויות ע''פ הגדרה.
4) מי שמחליף מדינות כמו שאחרים מחליפים גרביים בכל
פעם שמשהו במדינה לא מתרחש ע''פ רצונו,הוא אל בעל מוח אלא חסר חוט שידרה,או כמו שקראו לזה באירופה : העדר מוחלט של שורשים,זהות ושיוך.
5)מפטרים את מי שצריך כדי שהפירמות ישרדו.בכל מקום.
6) אתה לא רוצה לדפוק ילדים בעזה,אז אל תחיה במדינות בהן יש עימות.תחיה בהתנחלות של צפון אמריקה שם יש כושים,היספנים ועניים שילכלכו את הידיים בחזית למען יאפים מלוקקים כמוך שכמובן יתקעו להם סכין בגב בשם המוסר הליברלי הצבוע והשקרי.
_new_ הוספת תגובה



כהנא שלך ''הישאיל'' רעיונות מהכוח השחור (ההתנגדות לליברליזם הצבוע)
סתם אחד (יום שלישי, 17/03/2009 שעה 13:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קרא מאמר על אובמה ו''האחים'' שיבהיר לך דבר או שניים ממי נילקחו הרעיונות....

מיכאל שרון:
השאיפה לסובסטנס - לאן פני אובמה?

אובמה לא בדיוק מפיק את הצלילים שמצפה ממנו ההגמונייה בישראל. הוא מייצג מה שהיה סיוט גדול של ישראל בעבר - שהמיעוטים יתנו את הטון בארה''ב ולא הוואספיות בתוספת לווסאל היהודי (כשם שהיהודים היו הווסאלים של האצילים הפולנים באוקראינה עד המאה ה-‏18).

אובמה צמח מתוך הרוח המהפכנית (כמוהו כרם עמנואל) של התנועה לשוויון השחורים וכמובן של ''האחים'' * הגם שהוא ממסך זאת – להמשכת דרכו בלי להתקל בהתנגדות חזקה היכולה להיות רצחנית.

בעוד בשמאל הרדיקלי ניתש ויכוח באם מינוייו של אובמה מבטאים תפנית ''בוגדת'' כלפי הסתמכות על גורמי ממסד טורבו-קפיטליסטים מתקופת קלינטון ובוש, הרי שעלינו להבין דבר פשוט: אובמה אינו נועם צ'ומסקי ולא פלפלן אקדמי אף שלימד באקדמיה.
הוא איש המעוגן בדברים הממשיים ביותר בקיום האנושי, שבוודאי אינם פילפול אקדמי, לא ספקולנטיות פיננסית ועסקי אויר, לא האווריריות המיסטית של ''העידן החדש'', גם לא הנצרות בפרוש המסויים והספציפי של mea culpa - דהיינו, ''כל מה שקורה לי - זה אשמתי''.

הוא בא ממסורת רוחנית שונה לחלוטין - זאת של ''האחים'', של מלקולם X - התמקדות בסביבה מחוץ לפרט כמקור להשגת משאבים, ולכן גם האשמת הסביבה בנישול ממשאבים. זאת במקום האשמה עצמית וצלילה כלפי האני, תוך עצב, אשמה עצמית - בהם מלקולם X ראה את הפנמת האדם המדוכא את הדיכוי המופעל עליו. גם בשימוש בסמים וגם במציאת אופיום במושגים אווריריים של העידן החדש - ניתן לראות תפעול דיכוי והכשרת ניצול-יתר, כשהסמים והאידאות המיסטיות מוזרמים למדוכאים מצד המעמד המדכא במטרה לנשלם מכוח ומשאבים ממשיים, תוך החלפתם בישויות אווריריות, טישטוש תחושת המציאות של הפרט המדוכא והמנוצל, טימטומו והימומו הכימי.

להלן: נאומים ידועים של מלקולם X. יש לשים לב לדימיון עם סגנונו של אובמה, כולל ההומור, הברק והפתוס התבוני, האנושי, הנעדר כל מונומנטליות נימלצת.
אובמה הוא איש של סובסטנס, חיפוש משאבים ממשיים, מבחינתו התעשייה הכבדה בארה''ב היא סובסטנס, בית לאדם הפשוט הוא סובסטנס, ואילו הגמוניית ההון הפיננסי, ושכר עתק של מנהלי פיננסים וכ''א אקסקוטיבי (בהם נזף אובמה לאחרונה על שכרם העצום) מייצגים תלישות.

עם המשבר הכלכלי, אובמה דואג ביתר שאת לתעסוקה לפועל השחור האמריקני, לתעשיות הכבדות, למשקי הבית – ובהתאם היציב את תוכנית השיקום המהפכנית שלו The Stimulus plan ב-‏17 פברואר, ולכל זאת דרוש נפט. לכן אובמה רואה בנפט המזרח תיכוני משאב חשוב ביותר, ולא סביר שהוא יעזוב לחלוטין את עירק (חרף הצהרות כאלו ואחרות), ואף ינסה בכל מחיר להגיע להסדרי אינטרסים וידידות עם אירן, ספקית נפט כבדה אף היא (ביידן דיבר עוד לפני חודש על התקרבות לאירן). וכך הוא ממנה שוב את רוברט גייטס - אישיות צבאית נבונה ונטול רטוריקה רפובליקנית וימנית מזוייפת מסוג זאת של קודמו – שכן העוצמה האמריקנית באיזור תשאר. מכיון שהוא איש של נאורות, המשוחרר מהבלים, רציונליסט מבריק ואיש אנושי מאד, הוא לא יהיה ציניקן צדקתן וצבוע כמו הרפובליקנים או קלינטון בבואו לממש את האינטרסים של העם הפשוט האמריקני, אלא ישאף להוגנות לא פטרנליסטית, תוך הבלטת אינטרסים משותפים.

באיזורנו, אובמה - שאיפס מייד כל ''הישג'' לו ייחלו מחרחרי מלחמת עזה (ראה המאמר הבא) http://www.hagada.org.il/hagada/html/modules.php?nam...
- רואה את התמונה הרחבה, והוא מצטייר כערביסט, ביטא בעבר הערצה ללורנס איש ערב, בשאפו לבריתות איזוריות. בהכתרתו דיבר על התפייסות עם העולם המוסלמי ''למען האינטרסים המשותפים'', ב-‏12 מרץ היביע שוב, בפני מנהיגי סעודיה ואינדונזיה, את מחוייבותו לכינון קשרים טובים עם העולם הערבי והאיסלאם, כשקדמו לכך מהלכים לחידוש היחסים עם סוריה, שנותקו בזמן ממשל בוש, וזאת תוך ניתוץ תפיסת ''ציר הרשע'' של בוש. וכך - מיידיותו בטיפול ''אגרסיבי'' בנושא הפלשתינאי - הניתפס אצל רבים בארה''ב ובעולם, כולל אצל ''האחים'' כמייצג את שחצנותו השרירותית והיהירה של האימפריאליזם הלבן ביחס לאיסלאם והתרבות הלא וואספית. סביר שישראל ניתפסת עתה יותר כנטל כלפי היחסים עם ההמונים בעולם הערבי, ולכן תחוייב לצמצום פרופיל. אובמה מקטין את תקציב ההגנה שתפח מאד מאז הפלישה לעירק, והוא ינסה לבסס את האחיזה בעירק בעזרת בריתות עם גורמים מקומיים ואיזוריים כתחליף לשימוש מסיבי מדי בכוח רב מדי.

________

* ''האחים'' - מדובר ברדיקליזם השחור - ''האירגון לאחדות האפריקנים-אמריקנים'' (OAAU) אותו ייסד מלקולם X ב-‏1964 ו''אומת האיסלאם'' המזוהה עם אלייז'ה מוחמד ומלקולם X (1962).
_new_ הוספת תגובה



בומבה סור: אוי אוי אוי, נעמי שמר פליגיארה, עכשו מתברר שגם כהנא.
סתם אחד (יום שלישי, 17/03/2009 שעה 13:55)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וגם נפתלי הרץ אימבר מחבר התקווה

קראו מאמר מעניין באתר קופירייטס להגנה על זכויות יוצרים, על תרבות הפלגיאט בישראל

_new_ הוספת תגובה



כסף מנייר .
סתם אחד (יום שישי, 13/03/2009 שעה 14:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להלן מעשיה עם מוסר השכל בצידה:

הגיע סוחר יהודי לעיירה ןשם פעמיו לפונדק המקומי.

לאחר שקיבל את חדרו נפנה לפונדקאי ושאלו: היש לכם כספת?
כן אמר הפונדקאי יש אצלינו כספת.
ואכן מייד נתן לו הסוחר שטר נדיר של 500$ כדי שישמרו בכספת ויחזיר לו לאחר שיגמור עסקיו בעוד כשבועיים.
הסוחר הלך לעסקיו , והפונדקאי התחיל לחשב צעדיו, הרי שטר בערך כה עצום עשוי לפתור לו כמה בעיות פינאנסיות ולוא לאותם שבועיים בהם השטר נמצא בחזקתו-.
פתח הפונדקאי את הכספת רץ לספק המזון ושילם לו את החוב בשטר בן 500 הדולר.
וספק המזון שמח לקבלת התשלום ואץ רץ לסוחר הבשר ונתן לו את השטר לכיסוי חובו.

וסוחר הבשר שילם בשטר לבעל האחוזה שממנו קונה הוא את בני הבקר.
וסיפורינו ממשיך, בעל האחוזה מזמן אליו את הקבלן ששיפץ לו את האחוזה ומשלם לו בשטר הנ''ל.
והקבלן מה גדולה שמחתו, רץ לבעל הפונדק ונותן לו את שכר מסיבת הבר מצווה של בנו שמתעתד לערוך בחודש הבא.

ובעל הפונדק שהשטר חזר אליו- נתן למחרת (שהרי עברו שבועיים) את השטר לסוחר שבא לקבלו.

אתה יודע ידידי אומר לו הסוחר, היו לי שני שטרות בני 500 דולר האחד אמיתי והאחד מזוייף אחד השארתי בידך הנאמנה ואת השני לקחתי איתי למומחה שיגיד לי עם מזוייף הוא או אמיתי ואכן השטר שלקחתי אתי היה האמיתי והשטר שביידך מזוייף אמר הסוחר לפונדקאי והלך לדרכו תוך שהוא קורע את השטר המזוייף.

וככה אנחנו בני האדם חינכו אותנו ששטרות הנייר הן המטבע היחיד והאולטימטיבי, ומה שעיננו רואות הוא תחילתה של מהפכה אימתנית בה שטרי הנייר הופכים להיות חזרה שטרות נטולי ערך.

לפני מספר שנים קניתי קרקע לחקלאות מערבי זקן .
הוא סרב לקחת ממני כסף והתעקש לקבל אונקיות זהב.
(אז הזהב עלה 280 דולר האונקיה) שיום האונקיות שוות ל900 דולר האונקיה- הכסף של הערבי בג'ארה השליש את עצמו בכל מחיר ויהיה שווה לעולם- כמו הקרקע שקניתי ממנו.
צריך ללמוד ממנו
אני מייעץ לחברי הפורום- הפטרו מכסף ומבנקים ותתחילו לאגור זהב, כסף , מקרקעין, ואבני חן.

יענקלה.
_new_ הוספת תגובה



סיפור אמיתי לגמרי
סתם אחד (שבת, 14/03/2009 שעה 19:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
סיפור אמתי לגמרי -
לפני כמה שנים גרנו ביצהר והיה לנו בקבוק יין שלא רצינו בו ונתנו אותו משלוח מנות בפורים.
ובכן הבקבוק הזה עשה סבוב בכל הישוב ולקראת סוף פורים חזר אלינו כמשלוח מנות.
במקום לשמור אותו לפורים הבא השלכנו אותו מיד לזבל.
את המוסר השכל אני משארי לקוראים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



סיפור אמיתי לגמרי
סתם אחד (יום שני, 16/03/2009 שעה 0:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוסר השכל:

אל תשלח זבל לחברך
פן תקבל אותו בחזרה
וכל מכריך יצחקו עליך

מהנדס אזרחי
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי