פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זהויות מקוונות
צבי גיל (שבת, 25/04/2009 שעה 8:00)


זהויות מקוונות

שייטי הבלוגוספרה מעדיפים שלא לנחות על החוף

צבי גיל



מפגש בלוגרים
מפגש של בלוגרים- שיחה ממש
עמיתנו מאתר ''רשימות'', מוטי לקסמן, קרא למפגש האחרון שקיימנו בישוב קדימה ''אנשי הכיתה האלמונית''. בעצם הוא התכוון לעבר, שכן לאחר המפגש לא זו בלבד שלא היינו אלמונים, אלא עשינו היכרויות מצוינות במישור האישי. מולו, התייצב נועם, לא במפגש אלא באתר, והגיב על התזכורת לקיום המפגש ככה: אבל אני לעצמי עדיין מעדיף לשמור על הבלוגייה כעולם מקביל של דמויות הנבנות ממילים ותמונות וצלילים הבוקעים מן המסך.

אני מעמיד את שתי הגישות, זו מול זו, מבלי ליתן העדפה לאחת מהן. הרי ככה אנו רואים לא רק את היקום מסביבנו אלא את המציאות. אין ראייה זהה לחלוטין בקרב בני האדם על מה שמתרחש בסביבה הקרובה שלהם. זה קשור באישיות של האדם, בעברו, בגנים שלו ולא פחות בנסיבות שבהם הוא רואה את המציאות. קחו לדוגמה טיסה על קולית במטוס הקונקורד שהיה ואיננו עוד. היו אנשים שגמיעת המרחקים במהירות על קולית שבתה את דמיונם. והיו שהדבר הפחיד אותם פחד מוות. יש כאלה שגם טיסה רגילה מפחידה אותם פחד מוות. משום שמטוס לא זז על הקרקע. ההשוואה בין מספר הנפגעים במכוניות שנעות על הקרקע לבין הנפגעים בתאונות מטוסים היא לרעת הראשונות משמעותית מאוד. אבל ההרגל שבחרדה קיים. ככה זה באטמוספרה, וככה זה בבלוגוספרה.

ראוי לציין שבין אלה שלא הופיעו למפגש, רק נועם נתן ביטוי לסיבה. הרוב, יותר משני שלישים להערכתי, שנעדרו כלל לא נימקו את אי היענותם. זה טבעי מאוד, בייחוד כאשר הזמנה הייתה קולקטיבית, ורק אלה שחייבו את המפגש התבקשו להשיב. היו, מן הסתם כאלה שהיו בחופשות, כאן ובחו''ל. היו, שהיו להם התחייבויות קודמות וכיו''ב ואפשר שחלקם כן היה בא. היו שהבטיחו לבוא ולא באו. אבל במה שאמר נועם יש אחיזה בתפיסת הזהות והמסר בתחום המקוון.

ככה כותבת כרמל וייסמן, עמיתתנו ב''רשימות'' ב- 28.10.2007:
מאפייניה הבסיסיים של רשת האינטרנט הולמים באופן מפתיע הגדרות של מרחב פרטי: האנונימיות, שמאפשרת גם את הסודיות, היא מהתכונות האינהרנטיות של טכנולוגיות הרשת, כמו גם העדר כפיפותה של הרשת למוסד, מדינה או חוק כלשהו; מצב המקנה ליחיד חירויות רבות. למעשה, בעת שאנחנו פועלים באינטרנט, גופנו מצוי לבד בבית, ספון בד' אמותיו. עם זאת, המילים המשוגרות לחלל הקיברנטי מצויות ברשות הרבים ודינן כתכתובת דואר. ובאופן פרדוכסלי, באמצעות אותן פעולות מבוססות-פרטיות, כולנו מוצאים עצמנו מחוברים לחלל קיבוצי.
הגדרה נכונה ונבונה. ובכול זאת, המפגש הווה אתגר, או התגרות בתפיסה הזאת של האינטרנט. הוא הוכיח שניתן גם ניתן, לשייט במרחבי הבלוגוספרה ולשלוח נשיקות, או להחטיף באגרופים, בוירטואליות לעיתים וירטואוזית. אבל יחי ההבדל בין ''הכפר הגלובאלי'' לבין ''העולם הכפרי''. בראשון אתה יכול להגיע אך לא לגעת. בשני אתה מגיע, מנגב חומוס, מרים כוס, טופח על הגב, נושק על לחי או על שפתיים ולוחץ יד. זה ועוד. אנו יכולים להזכיר לעצמנו שהכפר הגלובאלי, הוא עולם גדול ומנוכר, בעוד שהעולם הכפרי, מכיל בתוכו, אדם חי, נושם, חווה חוויות ממשיות, האדם שהוא בסיס היצירה הטבעית או האלוהית. אנו היינו שם והיינו כאן, ואף אחת מזהותנו לא נפגעה. להיפך אתת השלימה את השנייה.

היה מפגש מרתק.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הבלוגר הסמוי והבלוגר הגלוי .  (סתם אחד)
  אפשר לפגוע באנשים בעולם הוירטואלי  (אריק פורסטר) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי