פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5443

''אני מאמין'' של מבקר-ספרות עברי
יוסף אורן (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 7:00)


''אני מאמין'' של מבקר-ספרות עברי

יוסף אורן



אחרי שפירסמתי שלוש מסות בענייני הספרות הישראלית באתר זה וגם צברתי קומץ של תגובות עליהן, אני מבקש להשיב עליהן בקצרה. והדרך שבחרתי לעשות זאת היא באמצעות גילוי ה''אני המאמין'' שלי כמבקר-ספרות המתעקש מזה ארבעים וחמש שנים לפרש רק יצירות של הסופרים העבריים ולפרסם רק עליהן פסקי-טעם הקובעים את ערכם ותרומתם לספרות הלאומית של עמנו, היא הספרות העברית, שהתחילה בספר הספרים, התנ''ך, המשכה בספריהם של כל הדורות וגם הסופרים בדורנו אמורים לתרום לה.

כאמור, רק קומץ תגובות צברו שלוש המסות שלי ולכן קל לי לסכם את תוכנן : רק מגיב אחד, יהודה בן שומרון ארצי, גונן על אחת המסות, כי מצא בה דברי טעם. שני מגיבים פטרו את מסותי בהדבקת תארים גידופיים למחברם. אריק פורסטר כינה אותי ''קומיסר'', תואר שנעשה שימוש בו במשטר רודני שנודע לשמצה בכך שהוציא להורג סופרים ובמיוחד אם היו ממוצא יהודי. ''סתם אחד'' החליט ליטול ממני את התואר ''סופר'', או לחילופין ''מבקר ספרות'', ועיטר את ראשי בזר הקוצים ''גרפומן''. אני מציע לשניהם לבדוק את מצפונם (לא הלאומי, כי אם האזרחי), אם כך ראוי שקורא יגיב על כתיבה ראויה, אך ורק משום שאין הוא מסכים עם תוכנה או עם דרך הבעתה.

דוד סיון היה ענייני יותר ממפריחי הגידופים והציג לי שבע שאלות (!), שמהן הובן שלדעתו אין לספרות לא תפקיד לאומי ולא כוח חינוכי משפיע. זהו חידוש כה גדול בהבנת הספרות ומקומה בחיי האנושות בכלל ובחיי העם היהודי בפרט, שאני נאלץ לחזור על ''ההשקפה השמרנית'' של הסופרים מאז ומעולם. כתיבה ספרותית היא בחירה באורח-חיים נזירי, שרק מי שהאש בוערת בחובו להשפיע עומד בקשייה לאורך שנים. השפה היא נשקו של הסופר והתחמושת שלו הוא הרעיון. מחשבה היא נועזת ומקורית בעיתוי של אוניפורמיות מחשבתית בחברה, ולכן תמיד יוקע מי שישמיע בדורו דעה שהיא פחות מקובלת על הרבים. יתר על כן: רעיון שהכותב מאמין בו הוא חלק מהאסתטיקה של טקסט ספרותי, בדיוק כמו יפי הניסוח, המבנה ותחבולות הכתיבה האחרות. מבקר-ספרות אמור לדעת זאת, אלא אם כן נתפשת אצלו הספרות במושגים של בידור בלבד, ומבקר ספרות עברי לא כל שכן: חובתו לדעת זאת!

לכן בחרתי להשיב לקומץ המגיבים – וגם לידיעת שאר קוראי האתר - בעזרת הצגת ה''אני מאמין'' שלי כמבקר ספרות עברי. בדרך זו, אני מקווה, יכירו אותי וילמדו להקשיב לדברי, שמטרתם – בל יטעו בי - היא מטרת הספרות העברית מאז ומעולם: להשפיע.

מבקר-הספרות עברי הוא סופר שבחר למקד את יצירתו בכתיבה עיונית על ספרות, על ספרים ועל מכלול יצירתם של סופרי עמו הכותבים בעברית. וכמו כל סופר גם עליו להבטיח לעצמו חירויות שהן הכרחיות לסופר הכותב בסוגה ספרותית זו: את החירות לבחור את היצירות שמעניין אותו לדון בהן, את החירות לפרש אותן על-פי מיטב הבנתו ואת החירות להחיל עליהן את אמות-המידה שבעזרתן הוא שופט ספרות.

החובה היחידה שחלה על מבקר הספרות העברי - ושגם אותה הוא עצמו צריך להגדיר לכתיבתו - היא החובה להגיש לקוראים מסת ביקורת המפרשת את יצירת הספרות העברית, שבחר לעיין בה, באופן מרתק, המציגה אותה במיטבה וגם שופטת את ערכה ביושר אינטלקטואלי, באומץ-לב, בניסוח ממוקד ונוקב, בשפה עשירה ובהירה ובכוח השכנוע המירבי.

מבקר-ספרות עברי אמור להיות מחוייב – וגם הפעם מטעם עצמו – לספרות העברית לדורותיה, שהיתה תמיד ספרות לאומית, יהודית וציונית, ספרות שליוותה את תולדותיו של העם היהודי, שיקפה את חזונו וערכיו וטיפחה את ייחודו באנושות. המחוייבות הזו היא אתגר לסופר-המסאי כפי שהיא אתגר גם לסופרים שכותבים בסוגות האחרות של הספרות: המשורר, המספר והמחזאי.

קיום המחוייבות לספרות העברית לדורותיה מטילה על מבקר-הספרות העברי למצוא את האיזון בין שתי המגמות המנוגדות שעלולות לצמצם את תנופת הישגיהם של סופרי דורו בכל הסוגות: מגמת הסגירות המוגזמת בפני כל השפעה של הספרות העולמית על הספרות הלאומית ומגמת פתיחות היתר להשפעה של רעיונות וערכים שנולדו בספרות העולם בעידן הנוכחי, אך סותרים את אלה שמטופחים בספרות העברית לדורותיה. מחוייבות זו אומרת, שעליו להציע איזון הגיוני בין שתי המגמות הסותרות, כדי שהספרות העברית תפיק תועלת אמיתית מדיאלוג בינה ובין הספרות העולמית.

מבקר-ספרות עברי צריך לייעד למסות-הביקורת שלו בה-בעת שתי מטרות: הן את המטרה הדיאגנוטית והן את המטרה הפרוגנוטית. המטרה הדיאגנוטית אומרת, שעליו לפענח את סתריה של יצירה חדשה סמוך ככל האפשר ליום הופעתה, כדי שיוכל או לקדם אותה ולהעצים את השפעתה, בזכות התרומה האפשרית ממנה לספרות הלאומית, או לחסום את השפעתה המזיקה ולצמצם את נזקיה להתפתחותה התקינה של הספרות הלאומית. והמטרה הפרוגנוטית פירושה, להקיש מהמדף של ספרות הדור על מה שצפוי להתפתח בספרות הלאומית ולפעול להבטחת המשך התנהלותה במסלול המקורי שלה.








http://www.faz.co.il/thread?rep=131790
בקיצור
ע.צופיה (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 7:32)

מבקר ספרותי יכול לעשות ככול העולה על רוחו. אם הוא מספיק פרובוקטיבי תהיה לו במה, אם הוא אוביקטיבי ,כנראה יצטרך לבקר משהו אחר.
דרך אגב, מאוד נהנתי לקרוא את מאמריך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131793
כל הכבוד לקיצור...
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 7:54)

כאשר אתה כותב קצר,

אפשר להבין מה אתה כותב.

תודה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131794
אין לך עניין בדו-שיח
דוד סיון (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 8:04)

מטרת הפורום לעורר ביקורת ודו-שיח בין מי שבוחר להשתתף – ללמוד וללמד. מכאן שלצפות מהמשתתפים לקדם מטרה זאת הוא דבר סביר. על פי המטרה הזאת כאשר נשאלות שאלות במסגרת ביקורת המבוקר מגיב ועונה עליהן. המעוניין בדו-שיח ישיב עליהן בכנות במועד הופעתן. הרי התייחסות רצינית לביקורת, כולל תשובה על שאלות ספציפיות הכלולות בה, מחייבת התמודדות עם תוכנה.

אבל מסתבר שרבים מבין המשתתפים עושים זאת למען מטרות אחרות. גם אתה, יוסף אורן. לא רק שלא התייחסת לביקורת ולשאלות במועדן אלא שאינך מתייחס אליהן גם כעת. מאחר ואתה כותב שמטרתך להשפיע הרי שאפשר להסיק שאינך מעוניין בדו-שיח. בחרת דרך ''להשפיע'' בלי להיות מושפע. אבל אינך מסתפק בזה אלא בעצם מתלונן על אחרים שנראה לך שלא מעוניינים בד-שיח. מי שמך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=131796
תשובה מעניינת,חזקה,מרהיבה
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 8:22)

שתוציא את המיץ מאלה שביקרת אותם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131805
האם רק סופר לא טוב הוא גרפומן או גם מי שלא יודע לקרוא?
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 9:29)

לא קראתי את כל התגובות לכל מאמריו של יוסף אורן, אך
אני מניח שתגובתו:

:''סתם אחד'' החליט ליטול ממני את התואר ''סופר'', או לחילופין ''מבקר ספרות'', ועיטר את ראשי בזר הקוצים ''גרפומן'',''

מתחייסת לדברי בתגובה למאמרו האחרון:

''אני חושש שה'סופר' שיוסף אורן מכוון אליו במאמרו, הוא הגרפומן המצוי בכל
עיתון יומי או בלוג - הכתבן שמעוות מלכתחילה את אמנותו כדי שתתאים
לצרכיו, צרכים אשר מעצם הגדרתם אינם עולים בקנה אחד עם צרכי החברה
בה חי הגרפומן.''

ברור מהציטוט שמה שמייחס לי יוסף אורן אינו נכון.
כתבתי שאני חושש שהסופר שיוסף אורן מכוון אליו במאמרו
הוא הגרפומן המצוי...
וברור שאין הכוונה לכנות את יוסף אורן עצמו 'גרפומן'.

טעותו של אורן היא כמובן טעות 'פרוידיינית' בכך שהיא מעידה
על אחד משני דברים:
או שמר אורן היה רוצה להיות סופר מפורסם,
או שמא חושש מר אורן שאולי גרפומן הוא.
או שתי האפשרויות יחד: חושש מר אורן שאילו היה
סופר היה גורלו להיות גרפומן.

בכל מקרה הקריאה המהירה מדי היתה בעוכריו,
ואני בטוח שלספרות היפה שהוא מבקר
הוא מקדיש תשומת לב קפדנית יותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131820
אתה כמובן טועה
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 20:17)
בתשובה לסתם אחד

הוכח בעבר שאתה מרבה לפזר מילים
שמא אחד מהם אולי יפגע.

לא פגע.

דגן

http://www.faz.co.il/thread?rep=131828
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 22:04)
בתשובה לסתם אחד

הנה,
דווקא פגעתי.

וקשה להתאפק:
גנן גידל דגן בגן
גנן גידל בגן דגן
דגן גידל גנן בגן
בגן גנן גידל דגן
בגן גידל גנן דגן
בגן גידל דגן גנן
גידל בגן גנן דגן
גידל וגידל
עד שעלה עשן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131988
עדיף היה שיתאפק אדון נכבד
סתם אחד (יום שני, 11/05/2009 שעה 8:19)
בתשובה לסתם אחד

כי אתה מעלה עשן מקישקוש קדמון,
ומכאן שחושב האדון שהוא פגע,
ואם פגע, רק בעצמו פפגע.

דגדגני

http://www.faz.co.il/thread?rep=131818
לא כיניתי אותך ''קומיסאר''
אריק פורסטר (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 18:01)

תגובתי היוותה הרחבה לתגובה קודמת של דוד סיון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131819
באורח פלא
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 18:47)

נמצאים הסופרים הישראלים והמשוררים הישראלים הרחק בשמאל הישראלי . ואין הכוונה לסופרים המבדרים .
אין בספרות הישראלית בליסטראות על השקפת העולם המוסרנית היודו-נוצרית .
אין בליסטראות על משפיעים גדולים כמו רוסו , מארא(ט) , וולטייר , מונטסקייה , מארקס .
ללא אלה הספרות הישראלית היא קפצונים לעניים .

אריה עירן .

http://www.faz.co.il/thread?rep=131821
באורח פלא
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 20:23)
בתשובה לסתם אחד

לא תמיד הם היו בשמאל. עד שנות ה-‏70 רובם היו ציונים והרוב בתוך הרוב היו או תמכו בתנועת 'ארץ ישראל השלמה'.
אורן כתב משהו על דורות הסופרים / משוררים בישראל, הדורות שבאו מסוף שנות ה-‏70 כבר נשאו בתוכם את הגן האנטי ציוני.

דגן

http://www.faz.co.il/thread?rep=131822
סופר עברי בעל מצפון, חובה עליו להתנגד לציונות.
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 20:45)


http://www.faz.co.il/thread?rep=131829
מבקר עברי -
סתם אחד (יום רביעי, 06/05/2009 שעה 22:06)

מתי תתחיל להיות יהודי?

http://www.faz.co.il/thread?rep=131832
עם הספר
סתם אחד (יום חמישי, 07/05/2009 שעה 0:44)

מהי ספרות יהודית וציונית?

מ. א.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131834
עם הספר
סתם אחד (יום חמישי, 07/05/2009 שעה 1:03)
בתשובה לסתם אחד

הכוונה כנראה לספרים שיצאו לאור בשנות החמישים
בתפוצה נרחבת, והביאו תרגומים של סיפורי אגדות
והרפתקאות מהסיפורת העממית האירופאית
בגירסה מקוצרת לילדים, תחת הכותרת:
סבתא מספרת, אמא מספרת, וכו'.

הספרות העברית לילדים באותה תקופה
הסתכמה בקופיקו, חסמבה, שמונה בסירה
אחת, ומאוחר יותר צ'יפופו, למי שזוכר.

זכורה לי עדיין התדהמה שתקפה
אותי כאשר קראתי בפעם הראשונה את התרגום
המלא של החלק השני ל'עליסה בארץ הפלאות'
(מבעד למראה) של לואיס קרול.

בפינת הרחוב מכרו קומיקס של וולט דיסני
ללא תרגום כמובן, ו'בשדות פלשת' של אורי
אבנרי היה אחד מחמישה ספרים מקוריים בעברית
שניצבו על מדף הספרים בסלון. ו'הוא הלך בשדות'
ו'פרקי אליק'.

על מה יוסף אורן מדבר, אני לא מבין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131835
עם הספר
סתם אחד (יום חמישי, 07/05/2009 שעה 1:23)
בתשובה לסתם אחד

יותר מאוחר מילאו התרגומים של קפקא בהוצאת שוקן,
התרגום המופתי של לאה גולדברג את 'פר גינט' של איבסן,
וכתבי ש''י עגנון את החלל שהשעות הארוכות, הישנוניות,
בבית הספר יצרו. עדיין רוב הספרות היפה באותה תקופה
היתה מתורגמת. ולמדנו כמובן תנ''ך עם מורה גאוני בשם ברוך
ששון אשר ידע לרתק אותנו בחילופי 'צדי' ב'קוף' מהירים
כאבחת חרב סמוראית בסבך השירה המקראית.

לצערי מצאתי את יצירותיו של ברנר רק בבגרותי, וכך גם
את הספרים של שלום אש ופרישמן ואחרים שהגדירו נתיב
רעוע אך נגיש לעברית המתחדשת. את אחד העם לימדו
למרבה הצער במסגרת הדוקטרינה הממלכתית ליצירת
תודעה קולקטיבית בגיל הרך במתכונת האנלוגיה בין נפש
היחיד לנפש הלאום. וביאליק אהוב נפשי. ביאליק היה בגדר
נס ילדות ובגרות אשר אלה שאינם דוברי עברית יכולים רק
לייחל לו.

מי מכל אלה היו דוברים של הרעיון הציוני תחילה ושל רעיון האדם
רק אחר כך קשה לומר גם במרחק הזמן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131989
עם הסופר
סתם אחד (יום שני, 11/05/2009 שעה 8:24)
בתשובה לסתם אחד

אתה בהחלט צודק בתיאוריך ההסטוריים את מלאכת התרגום והמקור.
מה מפריע לך בלהגדיר את כיתבי גולדברג וביאליק כציונים?

ויש לי שאלה בעניין חילופי 'צדי' ב'קוף' מהירים
כאבחת חרב סמוראית ... האם 'צדיק' יהפוך ל'קדיץ' ואולי ל'עציץ'?

דגן

http://www.faz.co.il/thread?rep=132001
עדיין עם הספר
סתם אחד (יום שני, 11/05/2009 שעה 10:36)
בתשובה לסתם אחד

קיים קושי עקרוני בניהול שיחה
בנושא הספרות הישראלית,
כאשר בן שיחך מתקשה
בכתיבה פשוטה (''עם הסופר''),

או חסר את היכולת לשאול שאלות
אינטיליגנטיות (''מה מפריע לך בלהגדיר
את כיתבי גולדברג וביאליק כציונים?'').

כמו שאמרתי,
גידל דגן
גנן בגן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=132009
עדיין עם הסופר
סתם אחד (יום שני, 11/05/2009 שעה 17:52)
בתשובה לסתם אחד

האין לך אדוני הזקן כישרון להבין בהבהק של תבונה
שהדגדגני הוסיף את ה''ו'' בכוונת מכוון שאין היא
מתווספת מעצמה כמעשה חידה.
תמשיך לספור כוכבים ולנדנד באבוקה.

דגן הדגדגני

http://www.faz.co.il/thread?rep=131843
אוסף של פטפןטים לא רלוונטיים
עמיש (יום חמישי, 07/05/2009 שעה 21:51)

הטענה שלי כלפיך היא שאתה מרבה לקשקש ואינך מביא אף דוגמה אחת לחיזוק טענותיך.

כמו כן לא זכור לי איפה נרדפו סופרים בשל יהדותם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=131991
מה בדיוק מפריע לך 'פטפןטים' עמיש?
סתם אחד (יום שני, 11/05/2009 שעה 8:29)
בתשובה לעמיש

שהוא לא הזכיר אותך?

דגדגני


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.