פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פרשת בהר סיני – מצבה וקברי צדיקים
אברהם בן-עזרא (יום חמישי, 14/05/2009 שעה 15:00)


פרשת בהר סיני – מצבה וקברי צדיקים

ד''ר אברהם בן-עזרא



והצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם, שדבריהם הם זיכרונם, ולא ייפנה אדם לבקר הקברות.
הרמב''ם בספר המדע

• • •

בסוף פרשת בהר (ויקרא כ''ו, א') נאמר:
לֹא-תַעֲשׂוּ לָכֶם אֱלִילִם, וּפֶסֶל וּמַצֵּבָה לֹא-תָקִימוּ לָכֶם, וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת עָלֶיהָ: כִּי אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵיכֶם.
עינינו הרואות כי אלילים ופסל להשתחוות להם כמנהג הגויים, נדונים בפסוק בכפיפה אחת עם מצבה ואבן משכית.
אין זו הפעם היחידה בה מתרה המקרא שלא לבנות מצבה, ראה גם דברים ט''ז, כ''ב:
וְלֹא-תָקִים לְךָ, מַצֵּבָה, אֲשֶׁר שָׂנֵא, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.
הרמב''ם מתייחס לפסוקים אלו, ומרחיב (משנה תורה, ספר המדע, הלכות עבודת כוכבים וחוקות עובדיה, פרק שישי, ו' ואילך):
מצבה שאסרה תורה, היא: בניין שהכול מתקבצים אצלה, ואפילו לעבוד את ה', שכן היה דרך עובדי כוכבים, שנאמר: וְלֹא-תָקִים לְךָ, מַצֵּבָה, אֲשֶׁר שָׂנֵא, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ (דברים ט''ז כ''ב). וכל המקים מצבה – לוקה. וכן אבן משכית האמורה בתורה, אף על פי שהוא משתחווה עליה לשם – לוקה, שנאמר: ...וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת עָלֶיהָ... (ויקרא כ''ו, א).
ובמקום אחר (משנה תורה - ספר שופטים, הלכות אבל, פרק רביעי (ד)) מבאר הרמב''ם את סדר הקבורה היהודית – להבדיל מעמים אחרים:
וחופרין בעפר מערות ועושין כוך בצד המערה וקוברין אותו בו ופניו למעלה, ומחזירין העפר והאבנים עליו. ויש להם לקבור בארון של עץ. והמלוין אותו אומרין לו: לך בשלום, שנאמר: ואתה תבוא אל אבותיך בשלום (בראשית ט''ו ט''ו). ומציינין את כל בית הקברות ובונין נפש על הקבר. והצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם, שדבריהם הם זיכרונם, ולא ייפנה אדם לבקר הקברות.
(כאן נפש = מצבה, לפי מורה הנבוכים לרמב''ם ולפי מילוני אבן-שושן).

דיני הקבורה היהודית קשורים לאיסור מצבה, והמקור לקשר שבין אדם לאדמה ותו לא – הוא בבראשית פרק ג' פסוק י''ט ובקהלת פרק ג' פסוק כ'.

בניגוד לגישה ההומניסטית מזה, והאלילית-נוצרית מזה, ביהדות מקור האמונה היא אפסות האדם והקשר שלו עם האדמה. ולאור זאת קובע הרמב''ם כי אין להאליל צדיקים אלא רק להתבשם בחכמתם הכתובה [''דבריהם הם זיכרונם''), וזה מתחבר לכלל שמי שלומד תורה רק לעצמו – כאילו לא למד כלל.]

דברי הרמב''ם בעניין זה נכללים גם בספר החינוך, תחת מצווה לא תעשה (שלא נשתחווה על אבן משכית אפילו לשם), ופרק מצווה זו מסתיים שם בפסוק:
ועובר על זה והשתחווה על האבנים בפישוט ידים ורגלים לוקה, ושומר מצוה אשריו.
אלא שדברי הרמב''ם יותר חדים מהאמור בספר החינוך ובפירושים רבים לפסוק; מול הנוהג שפשט בעם הוא קובע – ''לא יפנה אדם לבקר הקברות'', כאשר הכוונה היא לקברי צדיקים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  קברי צדיקים-עבודת אלילים.  (ע.צופיה) (4 תגובות בפתיל)
  לתשומת לב  (סתם אחד)
  אני מבקש להיקבר ליד מדונה אם אפשר  (סתם אחד) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי