פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_5556

''השלמים אינם חרדים מהמוות''
אברהם בן-עזרא (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 14:00)


''השלמים אינם חרדים מהמוות''

ד''ר אינג' אברהם בן-עזרא



טענתו של רבי לוי בן גרשון היא שעיקר מאווייו של השלם, הוא: החכם, הם יצירת מושכלות ולמידתן, להבדיל מהסכלים הבוהים אחר תענוגות הגוף וסיפוק היצרים. המוות מבטל את הגוף ומשאיר את הנפש, היא – כאמור – המושכלות, ולכן השלם אינו ירא מהמוות; ה' הודיע למשה על מותו הקרב, ומשה לא חרד.

• • •

ידוע כי אחת השאלות המעסיקות כל אדם, ללא תלות במין, גיל, אמונות ודעות, רמת משכל וסוג העיסוק, היא – המהות של המוות, המהווה סוף לחיים.

המחשבות בנושא הן נחלתם של כל בני אנוש, ולא רק נחלתם של אלה המתפרנסים מכך – כגון: אנשי האקדמיה במחלקות מדעי הרוח בתחום הפילוסופיה, רבנים מכהנים המתבקשים לתת תשובות ברורות לצאן מרעיתם - ורבים אחרים.

והנה, אומר הרלב''ג בפירושו לתורה בפרשת מטות בהקשר למותו של משה רבנו, דברים מעניינים כדלקמן:
התועלת השני הוא להודיע שהשלמים אינם חרדים מהמוות. כי אינם בוחרים מאוד באלו החיים הגופיים. כי היותר טוב להם – אחר שקנו מן המושכלות – שימותו, כדי שיתענגו תמיד בהשגת כל המושכלות אשר קנו אותן יחד. כי אז לא ימנע החומר זאת ההשגה, כמו שנתבאר זה במקומותיו. ולזה לא תמצא שחרד משה מהמוות בזה המקום ולא במקום אחר. אך ביקש משה מהשם יתברך שיפקוד איש על העדה אשר ישתדל בהנהגתם. כי כוונתו כולה הייתה אל שימשוך מהטוב בסיבתו, מה שאפשר לו.
והרי ה' אמר למשה (במדבר ל''א ב') אלה הדברים:
נְקֹם, נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵאֵת, הַמִּדְיָנִים; אַחַר, תֵּאָסֵף אֶל-עַמֶּיךָ.
ומי לא יירא מהודעה כזו?!

לא כאן, ולא ''במקום אחר'' (כאשר אמר ה' למשה ''עלה את הר העברים'') – לא פחד משה מהמוות.

הטעם לכך הוא כי השכל הנקנה בחייו של אדם (''מה שהשיג מן המושכלות'' בלשון הרלב''ג) נותר בר קיימא גם לאחר מותו, כי אין לחומר נגיעה במושכלות שאינן נעלמות עם היעלמות החומר. העיקר בחייו של אדם שלם (חכם), להבדיל מהעיקר בחייהם של הסכלים, הוא במושכלות.

החכם מבין זאת - שלא כמו הסכל המעדיף את תאוות הגוף וחרד מביטולן של תאוות אלו.

בהקשר זה צריך לדעת כי לפי הרלב''ג - החכם יגיע לדרגת קבלת המוות ללא ייראה, רק כאשר קנה כבר בחייו כל האפשר מהמושכלות, כי לאחר המוות אין עוד דרך להשיג מושכלות, בשל הצורך באמצעים מתחום העולם הזה כדי להשכיל וליצור, כגון – כוח הדימיון שאינו קיים לאחר המוות, כוח הזיכרון ועוד. כל מה שנותר אחר המוות הוא המושכלות שהן כבר אינן מתפתחות.

כך גורס הרלב''ג בספרו הפילוסופי ''מלחמות השם'', מאמר ראשון פרק שלושה עשר, ולהלן דבריו:
ואולם אחר המוות ישיג יחד כל המושכלות שהשיג בחייו, אבל ראוי שנדע שאי אפשר שיקנה אחר המוות מושכל – לא השיג אותו בחייו, כי אין לו הכלים אשר יושג בהם המושכל והם החושים ושאר הכוחות הנמשכים להם, כמו הדמיון והכוח הזוכר.
עיקרו של דבר, החכם שכל מאודו – הגעה אל המושכלות, לא ירא מהמוות, המבטל רק את תענוגות הגוף, תוך השארת המושכלות שנוצרו בימי חייו של החכם, וככל שהן ראויות – גם יישארו לנצח נצחים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=135769
פילוסופיית המוות
אריק פורסטר (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 20:39)

למי שמעוניין בקורס על המוות שמנחה פרופ' שלי קגן באוניברסיטת ייל, הווידאו של הקורס מוצע חינם ב-

http://www.faz.co.il/thread?rep=135770
פילוסופיית המוות
אריק פורסטר (יום ראשון, 19/07/2009 שעה 20:41)
בתשובה לאריק פורסטר

שכחתי להוסיף שפרופ' קגן הוא מרצה בחסד, ובהרצאות שלו לא נרדמים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135783
פילוסופיית המוות
סתם אחד (יום שני, 20/07/2009 שעה 0:52)
בתשובה לאריק פורסטר

איך שהוא נשמע הוא נשמע משלנו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135786
פילוסופיית המוות
סתם אחד (יום שני, 20/07/2009 שעה 0:59)
בתשובה לסתם אחד

נו, 'קגן' היא צורת הכתיבה הרוסית של 'כהן'. האות 'ה' לא קיימת ברוסית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135790
פילוסופיית המוות
סתם אחד (יום שני, 20/07/2009 שעה 1:22)
בתשובה לסתם אחד

יופי, לא רק יהודי גם כהן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135784
הדבר הבטוח היחידי במוות הוא
סתם אחד (יום שני, 20/07/2009 שעה 0:55)

חוץ משהוא יגיע בסופו של דבר, זה מה נמצא וקורה מאחריו (בזמן). בינתיים כל האמונות והפילוסופיות הן רק פסיכולוגיה פשוטה והתפלפלות מיותרת.

יום שני הטוב

http://www.faz.co.il/thread?rep=135785
זה .... >שאף אחד לא יודע < ..... מה נמצא וקורה מאחריו
סתם אחד (יום שני, 20/07/2009 שעה 0:57)
בתשובה לסתם אחד

יום שני הטוב

http://www.faz.co.il/thread?rep=135801
אריה עירן אומר
סתם אחד (יום שני, 20/07/2009 שעה 6:33)

האדם הוא רק כלי תחבורה להובלת גנים .
זמן רב אחרי שהאדם יהיה עפר ואפר ימשוכו הגנים שלו את מסעם הלאה . . .

אריה עירן .

http://www.faz.co.il/thread?rep=135861
משה מתגלה כמנהיג כריזמטי, קשוח שאינו חושש לחסל את אוייביו
סתם אחד (יום שלישי, 21/07/2009 שעה 9:32)

נדמה לי שבימינו אלה למשה לא היה בכלל סיכוי להשתחל להנהגת המדינה ובודאי להיות ראש ממשלה. ואני לא מדבר על העניין הדתי ומסביבו אלא רק לתפיסת הביטחון הלאומי שלו ולטוטאליות של המלחמה שהוא מנהל נגד האוייבים עד האחרון שבהם.

סופר סתם אחד

http://www.faz.co.il/thread?rep=135918
צריך בישראל מנהיג: הרשלה
סתם אחד (יום חמישי, 23/07/2009 שעה 0:04)
בתשובה לסתם אחד

איש מבדח. פחות מאלה שעכשו. רק בלי פוזות זה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135915
המוות זה דבר לא טוב. איש לאוהליך ישראל. בירחו מישראל
סתם אחד (יום רביעי, 22/07/2009 שעה 16:30)

זו חוכמת ההשרדות של האדם הפשוט כרגע: הבריחה. המאנייקים שבצמתות הכוח והאדמיניסטרצייה ממילא הכינו כספים של מעילות וגניבות מהאזרח, לשמן נחיתה רכה בחו''ל ביום עברה.

איש לאהליך ישראל

http://www.faz.co.il/thread?rep=135975
יהודי משיחי: איש לאוהליך ישראל. בירחו מישראל
סתם אחד (יום שישי, 24/07/2009 שעה 12:22)
בתשובה לסתם אחד

ראוי שהיהודים ילכו לאוהלה של תורה חדשה שניתנה לעם ישראל במעמד בריאת ישוע שליחנו. ועד שלא יחזרו היהודים בתשובה אין ארץ ישראל ניתנת לעם ישראל, אלא במריבה ובמלחמות. ראוי שחזרת היהודים לגפנם תיעשה בברכת ישוע ושכל יהודי במקום לשים כיפה לראשו וציצית לגופו יתלה את הצלב על חזהו בגאווה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=135994
יהודי מהנהלת מפעל הפייס: לוטו - וזוכים
סתם אחד (שבת, 25/07/2009 שעה 7:02)
בתשובה לסתם אחד

עדיף מליון שקל בבנק מחלומות באספמיה וקישקושים באינטרנט.

http://www.faz.co.il/thread?rep=136010
יהודי משיחי: איש לאוהליך ישראל. בירחו מישראל
סתם אחד (שבת, 25/07/2009 שעה 8:24)
בתשובה לסתם אחד

יותר עדיף
שבמקום שהצלב יתלה מהצואר
יתלה המאמין בישו על הצלב .


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.