פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תרומת הנצרות ליהדות
אליצור סגל (יום שני, 03/08/2009 שעה 7:00)


תרומת הנצרות ליהדות

הרב אליצור סגל



לאחר כתיבת המאמר הנצרות בעינים יהודיות שאל אותי ניקולא האם הנצרות יכולה לתרום תרומה חיובית ליהדות? בשל סיבות פנימיות וחיצוניות לא יכולתי לכתוב על הנושא הזה במשך זמן רב. עד שהחלטתי אם לא עכשיו אימתי.

בבבלי, חגיגה ה' ע''ב מסופר:
רבי יהושע בן חנניה הוה קאי בי קיסר, אחוי ליה ההוא מינא: עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה. אחוי ליה: ידו נטויה עלינו. אמר ליה קיסר לרבי יהושע: מאי אחוי לך? - עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה, ואנא מחוינא ליה: ידו נטויה עלינו. אמרו ליה לההוא מינא: מאי אחויית ליה? - עמא דאהדרינהו מריה מיניה. - ומאי אחוי לך? - לא ידענא. אמרו: גברא דלא ידע מאי מחוו ליה, במחוג יחוי קמי מלכא? אפקוהו וקטלוהו. כי קא ניחא נפשיה דרבי יהושע בן חנניה אמרו ליה רבנן: מאי תיהוי עלן ממנאי? - אמר להם: (ירמיהו מ''ט) אבדה עצה מבנים נסרחה חכמתם. כיון שאבדה עצה מבנים - נסרחה חכמתן של אומות העולם. ואי בעית אימא מהכא (בראשית ל''ג) ויאמר נסעה ונלכה ואלכה לנגדך.
תרגום חופשי לעברית – רבי יהושע בן חנניה היה עומד לפני הקיסר. הראה לו אותו מין: עם שהחזיר אדוניהם את פניו ממנו. הראה לו בחזרה: עוד ידו נטויה עלינו. שאל הקיסר את ר' יהושע בן חנניה: מה הראה לך? אמר לו: עם שהחזיר א-לוהיהם פניו ממנו. ואני הראיתי לו עוד ידו נטויה עלינו. שאל את המין: מה הראית לו? ענה עם שהחזיר א-לוהיהם פניו ממנו. ומהה ראה לך? ענה לו לא יודע. אמר הקיסר אדם שלא יודע מה מראים לו יעמדו לפני הקיסר? הוציאו והרגוהו. כמשת ר' יהושע בן חנניה אמרו לו חכמים מה יהיה עלינו מאימת המינים? אמר להם: אל תדאגו. אם אבדה עצה מבנים אבדה גם חכמתן של אומות העולם.

הסיפור הזה מתאר נאמנה את הלחץ הנוצרי על ישראל בדור שלאחר החורבן. ר' יהושע בן חנניה הוא אחד מתלמידיו המובהקים של רבן יוחנן בן זכאי והוא אחד מאלה שליוו אותו כאשר יצא מירושלים הנצורה אל אספסיאנוס. הנוצרי הזה מאותת לו בחצר הקיסר (אספסיאנוס או אולי טיטוס) שה' נטש את עם ישראל. זוהי תאולגית ההחלפה המוכרת של הכנסיה שהיתה בתוקף מאז ימי אבות הכנסיה ועד לותיקן 2 כאשר יוחנן ה23 שינה אותה. ר' יהושע סימן לו עוד ידו נטויה עלינו – כלומר עדיין אנו עמו. הקיסר שהביט מן הצד בחילופי הדברים האלמים שאל את ר' יהושע מה הראו לך ומה ענית והוא ענה אבל הנוצרי לא הבין מה ר' יהושע הראה לו ועל כך שילם בחייו.

סיפור המעשה מראה שהקיסרים נהנו לשסות את הנוצרים ביהודים מעין קרב גלדיאטורים שבו המפסיד הוצא להורג. ענין זה גם מסביר את פחדם של היהודים בעת מותו של ר' יהושע כאשר הם פחדו שלא יהיה מי שייצגם מול הנוצרים והוא ענה להם שגם לנוצרים אין מישהו המקביל לאנשים שהתמודדו עימו.
סיפור זה גם יסביר מדוע לפי מקורות נוצריים בר כוכבא שחי בדור שלאחר סיפורינו זה רדף את הנוצרים. (אמנם במקורותינו אין התייחסות לנקודה זו במרד בר כוכבא.)

אולם בין הנוצרים ליהודים היתה תקופת חסד קצרה בתקופה שבה הנצרות נרדפה על ידי הקיסרות ואולי גם שנים מעטות אחר כך.

בבבלי, עבודה זרה ד' ע''א מסופר:
משתבח להו ר' אבהו למיני ברב ספרא דאדם גדול הוא, שבקו ליה מיכסא דתליסר שנין. יומא חד אשכחוהו, אמרו ליה, כתיב: (עמוס ג) רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עונותיכם, מאן דאית ליה סיסיא - ברחמיה מסיק ליה? אישתיק ולא אמר להו ולא מידי. רמו ליה סודרא בצואריה וקא מצערו ליה. אתא רבי אבהו אשכחינהו, אמר להו: אמאי מצעריתו ליה? אמרו ליה: ולאו אמרת לן דאדם גדול הוא? [ולא ידע למימר לן פירושא דהאי פסוקא]! אמר להו: אימר דאמרי לכו - בתנאי, בקראי מי אמרי לכו! אמרו ליה: מאי שנא אתון דידעיתון? אמר להו: אנן דשכיחינן גביכון - רמינן אנפשין ומעיינן, אינהו לא מעייני. אמרו ליה: לימא לן את, אמר להו: אמשול לכם משל, למה''ד? לאדם שנושה משני בני אדם, אחד אוהבו ואחד שונאו, אוהבו - נפרע ממנו מעט מעט, שונאו - נפרע ממנו בבת אחת.
תרגום חופשי לעברית – משבח ר' אבהו את רב ספרא לפני המינים שאדם גדול הוא. לכן פטרו אותו המינים מתשלום מיסים במשך שלוש עשרה שנה. פעם אחת שאלו המינים את רב ספרא מה פרוש הפסוק בעמוס (פרק ג, ב), רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי, מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה; עַל-כֵּן אֶפְקֹד עֲלֵיכֶם, אֵת כָּל-עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם - מי שיש לו כעס על חברו מטפל בו ברחמים? לא ידע מה להשיב להם. הטילו סדר על צוארו והיו מלקים אותו. בנתיים בא ר' אבהו שאל אותם למה אתם מתעללים בו? אמרו לו הרי אמרת לנו שאדם גדול הוא ושאלנו אותו שאלה ולא ידע מה להשיב. ענה להם: אמרתי לכם שהוא גדול בתורה שבעל פה – לא בפרשנות הפסוקים! אמרו לו ומדוע אתה יודע את פרשנות הכתובים? ענה להם מפני שאני נפגש איתכם לעיתים קרובות לכן אני מעיין בפסוקים הוא שאינו נפגש איתכם לא מעיין בפסוקים. אמרו לו אז פרש אתה את הפסוק. ענה להם משל למי שיש לו שני אנשים החייבים לו מאוהבו נפרע מעט, מעט משונאו נפרע בבת אחת.

בסיפור זה אנו רואים את החיכוך על צדדיו החיוביים והשלילים – מצד אחד הנוצרים כאשר שמעו שרב ספרא אדם גדול הוא ויתרו לו על תשלום מיסים מצד שני כאשר הוא לא ידע להשיב על שאלה קנטרנית למדי והיא אם ה' אוהב את עם ישראל מדוע מעניש אותו על חטאיו, התעללו בו. עד שבא ר' אבהו והשיב להם שמישראל הקב''ה פורע את חובותיהם במנות קטנות מעט, מעט אבל מאומות העולם הוא נפרע בפעם אחת גדולה ומשמידם. הדו-שיח הזה הוא קנטרני למדי אבל הוא מלמד שכתוצאה מהקנטות הנוצרים נאלצו חכמי ישראל שהיו איתם במגע להעמיק בלימוד תנ''ך ובמיוחד בנקודות שהעסיקו את הנוצרים שאחת העקריות שבהן היתה בחירתו המיוחדת של עם ישראל דבר שחכמים שלא הוטרדו על ידי העימות היהודי - נוצרי לא עסקו בו.

אבל כאשר אנו מנסים לראות את הזמן ההיסטורי שבו התרחשו הדברים עולה תמונה מפתיעה – בירושלמי, עבודה זרה פרק ג ה''א מסופר:
כד דמך ר' אבהו בכן עמודיא דקיסרין. אמרין כותיא לית אינון אלא מדיעין. אמר לון ישראל ידעין רחיקייא כמה דקריביא מדיעין.
תרגום חפשי לעברית – כאשר מת ר' אבהו בכו עמודי קיסרין. אמרו הכותים העמודים אינם אלא מזיעים מים. אמרו להם ישראל: יזיעו הרחוקים כמו שהקרובים מזיעים!

עדות דומה יש גם בבבלי, מועד קטן כ''ה ע''ב - כי נח נפשיה דרבי אבהו אחיתו עמודי דקסרי מיא.
תרגום – כשמת ר' אבהו הורידו עמודי קיסרין מים.
והנה רבותינו הראשונים שהוטרדו מן המחשבה שעמודים בוכים פרשו שהכונה שהספדנים בהספד קראו לעמודים לבכות ולא שבאמת עמודי אבן בכו.
אולם מהמקבילה בירושלמי ברור שהמדובר הוא שעמודי האבן באמת הורידו מים כאילו הם בוכים והכותים שהם השומרונים אמרו ליהודים שהעמודים אינם בוכים אלא רק מזיעים מים וענו להם היהודים שהלואי שאתם תזיעו כמו שהעמודים מזיעים. הסיבה לדוח-שיח זה הינה שהשומרונים שנאו את ר' אבהו משום שהוא גזר עליהם להיות כגויים לכל דבריהם והרחיקם לחלוטין מישראל (וכן אנו נוהגים גם היום כלפי השומרונים). כך שדי מובן מדוע תופעה יוצאת דופן זאת של עמודי אבן הבוכים על ר' אבהו לא נראתה להם והם חפשו לה הסבר טבעי.

פרופ' שאול ליברמן קובע על סמך סיפור זה את שנת מותו של ר' אבהו שהיא לדעתו שנת 309 וזאת משום שאוסביוס בספרו המרטירים מספר שיום אחד קרה דבר משונה מאוד בקיסרין באויר צח ושקט התחילו כמה מן העמודים של קיסרין להוריד טיפות מים והוא מוסיף שם אני יודע היטב שיתכן ודברי יראו לדורות הבאים כדברים בטלים ואגדות אבל לא לבני אדם שנוכחו באיתות הדברים במקום.
ובכן פרופ' ליברמן קובע (מחקרים בתורת ארץ ישראל עמוד 376) שהארוע שעליו מספר הירושלמי והארוע שעליו מספר אוסביוס הוא אותו ארוע ועל כן על פי אוסביוס יש לקבוע את מותו של ר' אבהו לשנת 309 למנין הנוצרים

אולם, קביעה זו מעוררת בעיה רצינית מאוד לפי הבבלי בעבודה זרה לעיל הנוצרים שחררו את רב ספרא מתשלום מס לפי המלצתו של ר' אבהו ואם כן הרי צריך לומר שבתקופת ר' אבהו הנצרות היתה כבר דת המדינה בקיסרות אבל לפי אוסביוס המספר על השמד שנגזר על הנוצרים הרי רבו המלומד פמפליוס נחבש בבית האסורים בנובמבר שנת 308 והנציב יורבנוס היה בא לכלא להתוכח עימו והוא הוצא להורג בשנת 310.

אם כן בשנת 310 הנצרות היתה נרדפת בקיסרות ואיך יכלו הנוצרים לתת הנחה ממס לחכמי ישראל שנים קודם לכן? אדרבה באותה תקופה היהודים הם שיכלו לעזור לנוצרים. אוסביוס מעיד שהיהודים היו מתקבצים סביב בית הדין בו עינו את הנוצרים והיו נרגזים ביותר ונפשם מתבקעת עליהם.
ובאמת מסיבה זו פרופ' יצחק בער דוחה את זמן מותו של ר' אבהו בשנים רבות וטען שלא יתכן שהוא מת בשנת 308.
אולם פרופ' ליברמן טוען שבתחילת המאה הרביעית היתה הפקידות הרומאית לרבות הצבא מלאה נוצרים שהיתה להם השפעה גדולה והם בודאי לא פחדו מר' אבהו שימסור אותם למלכות ויכריחו אותם לנסך לע''ז.

כך או כך אנו רואים שבתקופה קצרה זו שבה הנוצרים נרדפו ערב עלית הנצרות לשלטון ברומא וזמן קצר אחר כך היתה תקופה של חסד ביחסים שבין יהודים לנוצרים. תקופה שבה הנוצרים היו מוכנים להמנע מלגבות מס מחכמי ישראל או אפילו לסכן את מעמדם כדי לפטור את חכמי ישראל ממס. כאשר כתוצאה מהחיכוך עם הנוצרים חכמי שיראל עצמם למדו מקרא בצורה יותר מעמיקה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הרב סגל, זה פלפול לצורך פלפול...
סתם אחד (יום שני, 03/08/2009 שעה 7:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א- מבחינה היסטורית ידוע כי הנצרות נרדפה בתחילת דרכה.
ב- ניכר שאתה שולט היטב בארמית, והיה ראוי לעשות שימוש מעשי יותר בעובדה זו.
ג- חבל שאתה מבזבז מזמנך היקר על דברים בטלים...
_new_ הוספת תגובה



הרב סגל, זה פלפול לצורך פלפול...
סתם אחד (יום שני, 03/08/2009 שעה 8:44)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההיסטוריה בסיפור מבולבלת ומבלבלת. בעת המצור על ירושלים הייתה הנצרות עדיין כת יהודית וחבריה היו יהודים, ולא מינים.
_new_ הוספת תגובה



הרב סגל, זה פלפול לצורך פלפול...
סתם אחד (יום שני, 03/08/2009 שעה 9:34)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כך הבבלי מתיחס לנצרות בעת המצור על ירושלים - בין שתרצה בין שלא תרצה.
אם זאת יתכן ובאמת המאמר הוא דברים בטלים - תלוי בזוית הראיה של הקורא.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הרב סגל, זה פלפול לצורך פלפול...
סתם אחד (יום שני, 03/08/2009 שעה 18:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דברים בטלים -
תלוי גם ברמת ההבנה של
הקורא
_new_ הוספת תגובה



הרב סגל, זה פלפול לצורך פלפול...
סתם אחד (יום שני, 03/08/2009 שעה 21:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזמן המצור על ירושלים היתה הנצרות עדיין כת חדשה בתוך היהדות. במרד בר כוכבא הנצרות הפכה ליריבתה של היהדות - גם בשל הויכוח התיאולוגי שיש רק אמונה אחת מטעם האלוהים וזו, לטענת הנוצרים, עברה מן היהדות אל הנצרות וגם בשל המאבק על גיור / ניצוּר מגויי הסביבה. צריך לזכור שהחל משלטון המכבים ועד חורבן ירושלים ויותר מכך כשלון מרד בר כוכבא, היתה היהדות דת מגיירת. כמובן שגם הנצרות כחלק מהיהדות עסקה בגיור לפי דרכה, וכשנתגלעה מחלוקת תיאולוגית התעצם גם המאבק על מי מגייר יותר. בתחילת המאה השניה המאבק על הבכורה הוביל את הנוצרים להקצנה בתפיסתם התיאולוגית כחלק מן המלחמה הזאת.

כשהיהדות פסקה מלגייר בצורה אקטיבית לאחר המרד, נותרה הנצרות עם האידיאולוגיה האליטיסטית האקטיביסטית שאותה ייסמה לכל אורך 19 מאות השנים שלאחר מכן (עד 1965).

הבבלי והירושלמי מביטים על התהליכים האלה בזמן מאוחר יותר כשההשפעו המאוחרות באות לידי ביטוי בתפיסתן את הנצרות והנוצרי.
_new_ הוספת תגובה



מחלוקת עתיקה בקרב הנוצרים
ניקולא בגלין (יום שני, 03/08/2009 שעה 23:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה? לפי דעתך יש לראות בפגישת ר' יהושע בן חנניה עם הקיסר שכתוב מאוחר יותר מהמאה השניה?

אכן, ידוע שיש שיטות חדשות של תיארוך המסורות שבתלמוד לא לפי הרב המוסר אותן אלא לפי תאריך קביעתן כחומר כתוב בלבד. אולי יש להיזהר להיות קריטי בהתייחסות למסורה עיתקה אחת או אחרת, אבל כשמוצאים בספרות לטינית, יוונית ונוצרית מכריבים שמתאימים לאירועים המתוארים בספרות חז''ל, יש לקבל אותן מסורות כעתיקות.

באשר לתיאולגיית ה''נטישה'' שלפיה ה' נטש את עמו, יש אלמנטים עתיקים מאוד, באגרת פאולוס אל הרומאים, שמוכיחים שפולמוס שכזאת קיימה בתקופה מוקדמת מאוד בקרב הקהילה הנוצרית. פאולוס כותב לרומאים, יהודים-נוצרים וגוים נוצרים. הוא טוען באגרתו ש''מעולם ה' לא נטש את עמו''. חגיגה ה: הוא רק עדות נוספת שהיו דיעות מגוונות על הנושא. החלטת ותיקן 2 היא שמה קת למחלוקת דיעות בעל אלפיים שנה בקרב הנוצרים, למרות שפאולוס כבר הביע דעה ברורה.
_new_ הוספת תגובה



תיאולוגיה נוצרית של נטישת עם ישראל בספרות חז''ל
ניקולא בגלין (יום שני, 03/08/2009 שעה 16:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי הטקסט הראשון, ההיסטורינים גריץ ובאכר טוענים שהאירוע התחרש באלכסנדריה כי יש עדות לכך בספר המכונה ''ההיסטוריה האוגוסטה'', טקסט שמציג ביוגרפיות של קיסרים רומאים, וביניהם הדריאנוס שמלך בין 117 ו138. טקסט זה מספר על פגישה של הדריאנוס עם מנהיג יהודי, כך שאולי הקיסר שמופיע בבלי יכול להיות הדריאנוס. נדמה לי מוזר לייחס סיפור זה לאספסיאנוס(69-79) או לטיטוס (79-81) כי בימים אלו, ר' יהושע עדיין לא היה מנהיג העם היהודי. חושבים שיהושע בן חנניה מת לפני מרד בר כוכבא, ושהפגישה עם הקיסר התרחש כנראה בסוף ימיו כפי שמסופר בבבלי שבת קד''ב ע''א, להלן עם פירוש רש''י במרכאות http://www.geocities.com/zmanim1/shabat/talmud_shaba...

אמר ליה קיסר לרבי יהושע בן חנניה: מאי טעמא לא אתית לבי אבידן (מקום העשוי להתווכח שם צדוקים ובייתוסים עם ישראל במקראות)? אמר ליה: טור תלג (ההר נעשה שלג, כלומר: ראשי לבן), סחרוני גלידין (סביבותיו של הר מלאו קרח, כלומר: שפמי וזקני הלבינו), כלבוהי לא נבחין (קולי אינו נשמע), טחנוהי (השינים) לא טוחנין.

מצאתי טקסט נוסף מדור השלישי של תנאים ובו מוזכר דעת המינים שה' נטש את עמו: יבמות ק''ב ע''ב

אמר ליה ההוא מינא לר''ג עמא דחלץ ליה מריה מיניה דכתיב (הושע ה) בצאנם ובבקרם ילכו לבקש את ה' ולא ימצאו חלץ מהם אמר ליה שוטה מי כתיב חלץ להם חלץ מהם כתיב ואילו יבמה דחלצו לה אחין מידי מששא אית ביה.

מין אחד אמר לרבן גמליאל: עם אשר ממנו חלץ ה' ככתוב (הושע ה): בצאנם ובבקרם ילכו לבקש את ה' ולא ימצאו חלץ מהם. אמר לו ר. גמיליאל: האם כתוב חלץ להם? (לא כי) כתוב ''מהם''. ואילו היתה האחים שחולצים את הנעל ליבמה, היה משהו אמיתי במה שאתה טוען.

אני לא בטוח על דיוק התרגום, אבל כנראה שיש כאן מחלוקת על פרשנות פסוק מהושע הנביא על נבואה שאמורה להיות שה' שנטש את עמו. כך אומרים המינים. רבן גמליאל מגיב בשימוש דקדוק הלשון ומסביר שמשמעות הפסוק היא שישראל הם עזבו את ה', ולא הניגוד.

שני טקסטים אלה אולי העדויות הקדומות ביותר בספרות חז''ל של הפרדת הזהויות בין נוצרים ליהודים, אך כי באותו זמן נראה שהיו בני העם היהודי שראו את עצמם כיהודים בכל, שומרי מצוות וכו', חוץ מאשר הם האמינו בישוע כמשיח, אבל אולי לא בן אלוהים. מעניין לראות שמההתחלה הייתה בין יהודים ונוצרים המרצה משותפת בתחום עיון המקרא, וזאת לטוב או לרע. כך גם המשיך בוויכוחים בימי הביניים. אחרי ותיקן 2, אין לנו אמצעים אחרים אלא להעמיק דבר זה, אבל הפעם, לטובת יחסינו, ולא זה כנגד זה. ההצהרה ''נוסטרה אטטה'' של ותיקן 2 אינה מבקשת משהו אחר מהנוצרים הקתולים.

ניקולא בגלין
_new_ הוספת תגובה



תרומה או תרומת דם?
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 6:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באותו אופן אפשר לומר שגם הערבים
עוזרים לנו היום
בשנאתם ובמלחמותיהם
כולל הטירור
הם יוצרים אצלנו מערכות טובות יותר
של בתי חולים
התמחויות רפואיות
ומערכות של רפואה/
בריאות הנפש
ומצד שני
מונעים את
ההתבוללות בכל
רחבי המזרח התיכון
נותרה לנו בעיה רק עם אמריקה
אולי נכריז עליהם מלחמה?
_new_ הוספת תגובה



תרומה או תרומת דם?
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 21:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש עזרה שלא מדעת ושלא מרצון.
אם אני ארגיז אותך ואזנב בך בכל אשר תאמר ותעשה,
אתה תהיה חייב להתמקד ולהשתפר כדי להתגונן
וכדי לתקוף אותי גם כחלק מההתגוננות וגם מהצורך
להרגיש עליון עלי. זה דבר מוכר בפסיכולוגיה
של בני אדם ושל חברות.

אין ספק שחלק ממצבה היום של ישרא ככוח בעל
עוצמה צבאית אדירה ויצירת מערכות רפואה בחירום
שמתפקדות היטב בלחץ זו תוצאה ישירה של הצורך
להתמודד מול האיום המוסלמי על חיי המדינה.

מה בדיוק אתה לא מבין?
אתה לא צריך לשחק שפן קטן ולאיים גם על אמריקה,
כי בכך אתה מטיל צל כבד על כל מה שכתבת עד לשורת אמריקה שלך.
_new_ הוספת תגובה



תרומה או תרומת דם?
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 6:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באותו אופן אפשר לומר שגם הערבים
עוזרים לנו היום
בשנאתם ובמלחמותיהם
כולל הטירור
הם יוצרים אצלנו מערכות טובות יותר
של בתי חולים
התמחויות רפואיות
ומערכות של רפואה/
בריאות הנפש
ומצד שני
מונעים את
ההתבוללות בכל
רחבי המזרח התיכון
נותרה לנו בעיה רק עם אמריקה
אולי נכריז עליהם מלחמה?
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. מאמר מעניין. תוספת מר בגלין מעניינת
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 8:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פאולוס כותב באיגרת אל הרומים (יא' 1):

אם כן, אני שואל, האם נטש אלוהים את עמו? בשום פנים לא! אלהים לא נטש את עמו, העם שהוא ידע מקדם. ישראל לא הישיג את מבוקשו, אבל הניבחרים הישיגו. והשאר היקשו לבם (''הטובים אנו היהודים מאחרים? לא. שהרי היהודים והגויים כאחת משועבדים כולם לחטא''. ''ההצדקה לא באה באמצעות המעשים אלא מאמצעות חסד האל. פרקים ג',ד' ה' -תורת ההצדקה באמצעות חסד ולוא מעשים), וזאת ''אף שיש להם קנאה לאלוהים - אבל קנאה שאין עמה דעת'' (י' 2).

''ועל כן שואל אני, האם מעדו כדי שיפלו ללא קום? חס וחלילה. אלא שמעידתם הישועה לגויים, להקניא אותם.
ואם מעידתם היא עושר לעולם והפסדם הוא עושר לגויים, שלמותם - על אחת כמה וכמה! הרי אם הדחתם היא ריצוי בשביל העולם, מה תהיה השבתם אם לא תקומה ממוות אלי חיים? אם תרומת העסה קודש, כך גם כל הבצק, ואם השורש קודש, כך גם הענפים. ואם ניכרתו כמה ענפים מעץ הזית, ואתה, זית בר, הורכבת במקומם ושותפת בשורש העץ ובלשדו. אזי אל תתנשא על הענפים. דע לך כי לא אתה נושא את השורש, אלא השורש נושא אותך. אתה תאמר: הענפים ניכרתו כדי שאורכב אני. יפה. בגלל אי אמונה ניכרתו, אך אתה על ידי האמונה מחזיק מעמד, אל תתגאה אלא המלא יראה. שהרי לא חס ה' על הענפים המקוריים, גם עליך לא יחוס. הרי אם אתה נכקת מעץ זית בר מטיבעו, ובניגוד לטבע הורכבת על עץ זית טוב, כל שכן אלה, המקוריים, יורכבו על עץ הזית שלכם.

והנה תרומת הנצרות ליהדות:

קהות לב אחזה במדת מה את ישראל, עד אשר יכנס מלוא הגויים. וכך כל ישראל יוושע. (רומים, יב' 25).

בוועידת ירושלים הראשונה,דנו בשאלה אם הפגני המתנצר חייב לעבור מילה ולאכול כשר. הוחלט שלא. הדבר מרתיע את הגויים מלהכנס, והרי החסד מושיע ולא המעשים. וישוע אמר: ''לא מה שניכנס אל הפה מטמא את האדם, אלא מה שיוצא מן הפה, הוא שמטמא את האדם''.

בתקופת אספסיינוס בערך, יצאו לאור הבשורות הסינופטיות מתי ולוקס) בהם הוצנעה אלוהותו של ישוע, על מנת שלא לזרוק פרובוקציות ליהודים. רק בסוף ימיו, בשנת 90 בערב כותב תלמידו הזקן של ישוע, יוחנן, את הבשורה בה הדברים המוצנעים ניכתבו. דברים אלה היו קיימים כנראה בשלב מוקדם, כשם שהקרדו הנוצרי הוא קדום, אלא שניתן להניח שבשלב בו יצאו 3 הבשורות הראשונות, הגישה היתה: תצטרף אלינו ואז תדע את השאר.

יוספוס פלוויוס בשנת 80 בערך כותב באהדה גדולה על הנוצרים, על פועלם שהוא למופת.

הנצרות מתפשטת ברחבי האימפרייה הרומית, והקיסר אדריאנוס, שהיה פילוסוף ומתנגד לנצרות, כנראה משתמש בחנניה לנגח את הנצרות. ויתכן, שעשה זאת מטעמי סקרנות פילוסופית גרידה - אותם ויכוחים תאולוגיים. מכל מקום, תודות לפאולוס מכירים את היהדות ברחבי האימפריה, ומתעורר עניין בנושא הנצרות והיהדות.

אולי משום שאדריאנוס פועל בזמן המרד באכזריות רבה כנגד היישוב היהודי בא''י, מפסיקה היהדות להיות מיסיונרית, משום שחכמינו כנראה סוברים שהזעם הרב היה בגלל הפצת הנצרות ואולי היהדות באימפריה הרומית. חכמינו קובעים אז כלל ''לעולם לא להתגרות באומות העולם''.

היהדות ממשיכה באינטנסיביות בפיתוח התורה שבע''פ והפסיקה הרבה שבעקבותיה. הגם שבספר דברים פסוק ל' (דומני) נאמר על התורה בזמן שיבת עם ישראל לארצו ''לא בשמים היא ולא מעבר לים, כי אם חקוקה בלב''

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הערה: מקובל לאמר שהבשורה לפי יוחנן היא תשובה לגנוסטיקנים
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 8:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והיא מזכירה את הקרדו של ניקאה ברוחניותה: ''אל מאל, אור מאור וכד'
And in one Lord Jesus Christ, the only-begotten Son of God, begotten of the Father before all worlds; God of God, Light of Light, very God of very God; begotten, not made, being of one substance with the Father, by whom all things were made.

והרי הקרדו של ניקאה ניכתב במאה הרביעית.

אך עדיין, יש חומר על כך שהדברים הללו הם למעשה מראשית הנצרות.
_new_ הוספת תגובה



יש קרדו קדום יותר
ניקולא בגלין (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 15:34)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סליחה אדוני, יש גם גרסה יותר פשוטה של הקרדו הנוצרי כמכונה ''נוסח השליחים'' שאמור להיות בהימים הראשונים. הוא קצר יותר, אבל דומה. הקרדו של ניקאה קונסטנטינופוליס משקף החלטות תיאולוגיות של אותם ועדות של המאה הרביעי, אבל הראשון כבר כולל הרבה נקודות חשובות לאמונה. עם זאת, נכון שקשה לייחס אותו לשליחים עצמם, אבל אולי למאה השניה.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הקרדו השני - יחודי. אלוהות ישוע מול אלוהות הקיסר הרומי
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 16:08)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוכן קדום, ומול הגנוטיסיזם היהודי הקדום

יש בקרדו המאוחר דברים יחודיים. מקובל להניח שזו התפתחות מאוחרת. אבל האם הבשורה לפי יוחנן אף היא מאוחרת? יתכן שהקרדו המאוחר, הוא מתן פומביות לתוכן נוצרי קדום, עוד מזמן ישוע, פטרוס ויוחנן. התשובה לגנוסטיקנים ניתנה בשלב מוקדם - האיסיים גנוסטיקנים, מגילות ים המלח הן כתבים גנוסטים, ואף ברכת המינים כוונה בעיקר כנגד הגנוסטיקנים.

ואם כך, למה התוכן הייחודי של הקרדו השני, אם אמנם הוא קדום לא פחות מקרדו השליחים, הוסתר?

אני קורא בתקופה זאת חומר אודות ''The divinity of the Roman emperors''. בתקופת הקיסרות כבר היתה אכזבה מהאלים, וניסיון להאליל קיסרים וגיבורים עקב פועלם בהיסטוריה. אף יוליוס קיסר, בשלב מוקדם כונה Caesar divus, שלא לדבר על קלאודיוס, נרון (בתקופת ישוע!) אספסינוס, אדריאנוס, דיוקלטיינוס וכד'.

הדבר זורה אור חדש על העללת הפרושים כנגד ישוע, שהוא מתחרה בקיסר. גם מבחינת הטענות על divinity .

מלכות האמת ומלכות השמים.

לכן כנראה ישוע מוסיף גם לפילטוס, פרט לעניין מלכות שמים, שהוא ''מן האמת'', מלכותו כרוכה באמת, וזה תוכן שלא היה בהאלהת הקיסר הרומי. כזכור לך, זו הנקודה בה פילטוס מפטיר קצת בלעגנות ''וכי מה היא האמת''? (הוא היה סופיסט בהכשרתו, שהאמין שהאמת רלטיבית) אבל זה גם הרגע בו הוא פונה לעם, ואומר, לא מצאתי באיש הזה כל עוון. במידה שיש כאן מלכות, לא רק שהיא ''לא מן העולם הזה, הארצי'', אלא גם כרוכה באמת, דבר שכלל לא כלול בטענות האהלהה של נירון קיסר.

בן האדם

ניתן להניח, שעניין הדגש על אלוהותו של ישוע, הוצנע עד ועידת קונסטנטינופול, 325, מסיבה זאת בדיוק, שהקיסר נחשב לבן התמותה היחיד הרשאי לטעון לאלוהות. ישוע משתמש בהקשר זה בדיוק בביטוי ''בן האדם'' son of man הלקוח אמנם מספר דניאל, המתייחס למשיח ולסמכותו האלוהית, אך יש לזכור שגם הקיסר נחשב באופן מקביל ל son of man שניתנה לו תכונה אלוהית.

לכן, כנראה מדובר בתוכן נוצרי קדום, אך שנחשב בפומבי רק כשהנצרות הפכה לדומיננטית.

הערה. לא התכוונתי לכתוב זאת כאן אלא לפרסם זאת בפורום משמעותי יותר, אך אתה ניקולא, בתגובתך, הבאת לזה.

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הקרדו השני - יחודי. אלוהות ישוע מול אלוהות הקיסר הרומי
ניקולא בגלין (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 16:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן הקרדו של ניקאה הוא מפתח חומר נוצרי קדום, אבל הנוחסאות הן יווניות. אין ספק. הייתי אומר שקרדו זה מנסח רעיונות לא ברורות או שהביעו תלמידי ישוע באופן צנוע יותר. הביטוי ''בן אלוהים'' זה לא בדיוק מאותו הכח כמו '' אל מאל, אור מאור, אל אמת מאל אמת''. לכן, לפי דעתי, קיימו בראשית הנצרות גם חוגים שלא האמינו באלוהות ישוע כפי שזה הוגדר באופן כה ברור אחרי כן.
מעניינת דעתך שלפיה הדוגמאות על אלוהותו של ישוע הוגדרו דווקא בזמן שהקיסרים אימצו את הנצרות כדת רשמית: על מנת לשבור את הרעיון שהם בני אלים.

''האיסיים גנוסטיקנים, מגילות ים המלח הן כתבים גנוסטים''.
לא הייתי אומר שהם גנוסטיקנים. אכן קיים אצל שני הקבוצים הללו התנגדות בין הבשר והרוח, בין האור והחושך, אבל נראה לי שזאת ראיה אנתרופולוגית ולא תיאולוגית בכלל. הגנוסיס היא דוקטרינה על קיום שני רשויות אלוהויות ולמיטב ידיעתי, אין כזאת דוקטרינה במגילות מדבר יהודה וקומראן.

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. ניקולא, תודה על הערותיך החשובות. תודה
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 16:41)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אני בהחלט מקבל את פרשנותו של ניקולא
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 21:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהיא תואמת את דברי על מקורות הנצרות.

בראשית הנצרות אי אפשר היה לטעון ולהאמין שישוע הוא האלוהים כי ביהדות אין אפשרות שאדם יהיה אלוהים או שאלוהים יבוא לידי ביטוי כאדם. ישנה הפרדה בין כשר לחמץ, בין אור לחושך או בין חלב לבשר, בלשון הבהרה.

רק לאחר שהנצרות עברה מהפך והתנתקה מהיהדות וקיבלה השפעות פגאניות, משום שרצתה להשיל מעצמה הרבה מהצורך והדרישה להאמין, להתפלל לאלוהים ערטילאי שלעולם לא נוכל לראותו, והתפשרה עם הפאגניות שמאמינה בפסלים כביטוי לכוחות עליונים. בתוך אותו שינוי של אמונה באל אחד, התפשרה הנצרות ואימצה את המנהג של האמונה בפסל, שהוא איסור מוחלט ביהדות. הנצרות הלכה צעד אחד רחוק יותר כשראתה בישוע את האלוהים עצמו.

אם הנצרות היתה נשארת כת בתוך היהדות היא לא היתה מעצבת את עצמה בציבעוניות ובאסתטיקה כזו בולטת. ישוע היה לכל היותר עוד נביא בסידרת הנביאים של עם ישראל.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. מושגים מוצנעים בשלושת הבשורות הסינופטיות
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 21:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל: ''כשתראו את השיקוץ המשומם עומד במקום שאינו במקומו - על הקורא להבין - אזי הנימצאים ביהודה ינוסו אל ההרים'' (מרקוס יג' 14). ניסוח דומה - מתי כד' 15: ''לכן כאשר תראו את השיקוץ המשומם, הנאמר על פי דניאל הנביא, עומד במקום קדוש - על הקורא להבין - אזי הנימצאים ביהודה ינוסו אל ההרים.

השיקוץ המשומם הניזכר בדניאל הוא כנראה הבעל או אלילות פגנית אחרת, שכאשר תוצב, תכבה אש התמיד בבית המקדש.

ולמה נאמר כאן, על דרך הרמז, ''על הקורא להבין''? מה כאן לא נאמר מפורשות, ומה הבעייה אם זה רק הבעל או אלילות אחרת?

תשובה:הכוונה כנראה לפסל הקיסר הרומי, בתורת אל.

הנושא נוגע כולו לעניין האלוהות המשוקצת, הכוזבת, מול האלוהות שמן האמת, ולכן נושא אלוהותו של ישוע, כולו הוצנע, על מנת שלא להתריס בקיסר הרומי, בתקופה שלפני קונסטנטינוס.

טפח מהנושא הקדום הזה (ונושאים קדומים אחרים שהוצנעו כנראה בשלב מוקדם), נחשף בבשורה המאוחרת ביותר, זו על פי תלמידו הזקן של ישוע, יוחנן, קרוב לסוף ימיו. שם גם ניזכר לראשונה בהאשמת הפרושים כלפי ישוע, שישוע טוען להיותו בן האלוהים, ולא רק מלך (שלא כמו כמו ב-‏3 הבשורות הראשונות), ושם גם ישוע נושא דברים לפני פילטוס, בדברו על מלכותו, מלכות שמים שלא מן העולם הזה, ועל כך שבתשובה לשאלת פילטוס שאינו מרפה, ושואל בשנית, אם כן אתה מלך? עונה ישוע, זה מה שאתה אומר, אך מלכותי היא למעשה מלכות האמת, הלא ארצית, ''באתי לעולם להעיד על האמת, כל אשר הוא מן האמת שומע לקולי''.

זאת בעוד לפי 3 הבשורות הראשונות, המצניעות נושא זה, ישוע עונה לשאלה אם הוא מלך, רק ''זה מה שאתה אומר'', ואחר שותק. הנושא שם הוא מלכות והכחשתה, וכלל לא נושא הקרוב לאלוהות, אלוהות העשוייה להתחרות באלוהותו של הקיסר, על פי העלילה הפרושית.
_new_ הוספת תגובה



תיקון: פרק ל'
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 8:44)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש. מאמר מעניין. תוספת מר בגלין מעניינת
ניקולא בגלין (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 15:43)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל שלום,

מה אתה רוצה להוכיח? לא הבנתי לאן אתה מוליך אותנו בנימוקים אלה.

לפי דעתי יש שלוש דעות קדומות לגבי תקופת הקמת הנצרות:

1) לראות אחדות דוקטרינלית שאינה קיימת עוד. לגבי נטישת עם ישראל כאלמנט תיאולוגי מכריע ומזהה את הנצרות, זה לא נכון לטעון כך. כפי שהדגשת בציטוט אגרת אל הרומאים. עם זאת, הדעה ההפוכה אינה נכונה יותר, כי היו נוצרים שיצרו תיאלוגיה זו, כנראה מאז תקופה מוקדמת מאוד. אחרת, מדוע פאולוס עצמו היה צריך להזכיר שישראל כבר נבחר?

2) לראות בנצרות אחדות קהילות נפרדות. זאת תקופה בה יש יהודים-נוצרים מכל סוגים (אביונים, אלקאסים, בני קהילת יעקב בירושלים וכו') ומצד אחר נוצרים ממוצא גוי, יוונים וגם אחרים. התקופה של ''הכנסיה הגדולה'' היא של המאה הרביעית.

3) לקבוע שהחלטות בקרב היהדות נעשו רק בהתנגדות לנצרות וכתגובה לדוקטרינת המשיח שהיא פיתחה. לפי דעתי, יש כנראה תגובות מסוג זה, אבל יש גם פיתוח אורגני פנימי של היהדות הפרושית. היא אמנם הדגישה את האופים הספציפיים שלה במגעה עם הנוצרים, אבל אין לחשוב שהקמת היהדות הרבנית היא המצאה מוחלטת שאין המשך עם יהדות בית שני. יש יותר מדי עדויות בברית החדשה עצמה על קיום מסורות שבעל פה שנכתבו יותר מאוחר בספרות חז''ל.

כל טוב

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. מאמר מעניין. תוספת מר בגלין מעניינת
סתם אחד (יום שישי, 07/08/2009 שעה 14:44)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניקולא, דברי פשוטים למדי. כנראה לא הבנת חלקים מדברי, אולי קראת בחיפזון, אולי מה שעובר במוחך זה קטגוריות קודמות שלך לגבי מהות דברי (קיבלת כנראה מידע משקרנים, או מאנשים שמנאיביות או מסיבות אחרות קיבלו דברי שקרנים כדברי אמת); או שהעיברית שלך היא עדיין בעייתית במקצת. או שזמנך וסבלנותך לקריאה מוגבלים, ואתה מתמקד רק בקטע מסויים, מפרשו לפי גישותיך הקודמות, ולפי זה מסיק על כל הטקסט שלי. או כל הדברים הללו ביחד.

זה חבל, אבל כולנו אנשים עסוקים, וכותבים כאן בשעות הפנאי.

מכל מקום, אילו העיברית שלך היתה בשלב זה טובה יותר, היית גם יכול לקרוא במהירות וגם להבין מה כתבתי.

בברכה,

מיכאל
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. ניקולא, ממחשבה שנייה, עוררתי בך בפגישה קצרה פעם נגטיביזם
סתם אחד (יום שישי, 07/08/2009 שעה 15:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מ.ש. ניקולא, ממחשבה שנייה, עוררתי בך בפגישה קצרה פעם נגטיביזם אישי. וזה מובן.

ניפגשנו פגישה קצרה לפני 4 או 5 שנים בביתי. הייתי אז שמן מאד עקב בעייה מטאבולית. הסיבה לכך - פגיעות שניגרמו לי במשך שנים במערכת מוסדית מסויימת, בה נחשבתי למחונן, אך גם חלבו אותי, ואמרו לי שאין לי האישיות המתאימה לעבוד מאחורי עבודותי המדעיות - שניתנו לאחרים. עשו גם מעשים קשים אחרים, בשנים הללו, עליהם לא אכתוב, כתוצאה מהם הושחתו פני, וניראיתי מוזר, חצי אידיוט. הנושא נימצא כיום בטיפול משפטי, וסיכויי - איני יודע, אך יש סבירות מסויימת לדין צדק.

בנוסף, הייתי אז מתוח עקב פגיעות שונות. ואז ניפגשנו. נראיתי לך גם שתלטן, וכנראה מסוג אותם יהודים שאתה פוגש לפעמים ושונא, שמנסים לדחוף יד בכל דבר. כמו בכל עם, יש אנשים מצויינים, וגם אנשים שמעוררים שנאה טיבעית עקב שתלטנותם, ועוד בנושאים שאתה אמור לדעת ולהיות בתוכם, ולא הם...

אבל זו טעות, צרוף מקרים לא טוב. ברור שגם השתמשו בי במשך הזמן למטרות שונות, כולל כלפיך. בינתיים רזיתי ב-‏20 ק''ג, קיבלתי 2 התקפי לב, ועוד בעיות גופניות פרי פגיעות ממושכות, חיי התייצבו, ואני מנסה לחיותם בצניעות.

האמן לי שתרמתי במשך השנים תרומה מדעית ואחרת בעבודה קשה, ואם כבר, אני שייך לסוג האנשים שפיתחו דברים חדשים, בעבודה קשה. לא הייתי כלל אמור להמצא בפורום עלוב זה או אחר, אילוליא הנסיבות שניכפו עלי. זה יכול לקרות לכל אחד בכל מקום, כפי שאמרה לי ידידה שלי, חוקרת בפיזיולוגיה, ''אני לא פיתחתי דברים חדשים במיוחד, ולכן גם לא עברתי מה שאתה עברת, לאף אחד במקרה שליט לא היה אינטרס''.

ידידה שלי, משנת 92-95 עולה מרוסייה, דרייה פייגין, בת 22 כשהיכרתיה בחיפה, היתה תלמידה מחוננת ואסיסטנטית בחוג למתימטיקה שעבדה על עבודת המסטר שלה. אך המרצה שלה גנב זאת ממנה ולא איפשר לה לסיים.

אמה היתה דוקטור לכלכלה, ואביה, וולדימיר פייגין, דוקטור לפיזיקה, שמצא עבודה עלובה בתור חשמלאי ואיש תחזוקה בבי''ח רמב''ם. כשראו שביתם ניתקעה אצל מנוולים באוניברסיטה ישראלית, היבריחו אותה לארה''ב, ושם ניקלטה. נושא גניבת קניין רוחני מוגדר באתר משטרת ישראל כמכת מדינה. מכל מקום, חשבתי שהיא בארה''ב, והוריה הצטרפו אליה, אך לפני 3 חודשים הופתעתי לראות שאביה, פרופ' וולדימיר פייגין, שהושפל בעבודה עלובה בישראל, הוא כיום מנהל מכון מחקר גדול במוסקווה לחקר האנרגייה והנפט.

מה שמצאתי באינטרנט על וללדימיר פייגין כיום - רבים מהעולים מרוסייה חוזרים כיום לרוסייה
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. תיקון: ''אף אחד במקרה שלי'' (ולא ''במקרה שליט'')
סתם אחד (שבת, 08/08/2009 שעה 9:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



קצת עובדות .
סתם אחד (שבת, 08/08/2009 שעה 10:04)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשנת 1992 עלו לישראל 17.000 רופאים מברית המועצות .
באותו זמן היו בישראל 11.000 רופאים .
התמונה בתחומים אחרים הייתה דומה .

אתה לא הגיוני ולא במקרה .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



קצת עובדות .
סתם אחד (שבת, 08/08/2009 שעה 10:27)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה לא יהודי ולא במקרה .
_new_ הוספת תגובה



קצת עובדות .
סתם אחד (שבת, 08/08/2009 שעה 11:32)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה נכון כמו כל דבר אחר שכתבת .
_new_ הוספת תגובה



יסלח לי הרב אליצור סגל .....
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 8:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל עדיין לא הבנתי מה בדיוק תרמה הנצרות ליהדות?

האם אתה יכול לסכם את זה במשפט ברור וחד?

חושב לעומק
_new_ הוספת תגובה



יסלח לי הרב אליצור סגל .....
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 9:43)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כתוצאה מהאתגר הנוצרי היהודים מעיינים ביותר העמקה בתנ''ך.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יסלח לי הרב אליצור סגל .....
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 7:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן זו תרומה נכבדה...

בכלל,
רק בזכות הנצרות מופץ ברחבי העולם ספר התנ''ך,
ויש לשער כי האסלם קיבל לא מעט דחיפה מתפוצת הנצרות בעולם.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הנצרות מביאה מסר של שלום. ואחדות הלב
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 9:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לשם כך לנהל דיאלוג משולש, שיכלול את האיסלאם. מוחמד הושפע מאד מנזיר נוצרי. בויכוחי עם מוסלמים מצאתי שהם אומרים ''איש באמונתו יחיה'' (וכוונתם רק למאמינים בספר, כלומר ל-‏3 הדתות המונותאיסטיות). זאת דת מתוחכמת, שכן מוחמד הוא הנביא האחרון, והוא נתן להם משהו בדומה ל''תער אוקאם'' -לא להניח ריבוי ישויות.

כמעט נתנו לי לחוש כמו פגאני, אך אמרו, העיקר שאתה מאמין באלוהים אחד. התרשמתי שאין להם ויכוח עם היהודים, אלא בעיקר עם ערבים נוצרים. אמרתי למחמוד (מוסלמי סוני דתי, המשמש גם כמואזין) שהמציאות עצמה היא מורכבת, ולכן נידרשת מורכבות. אמרתי שהמוסלמי, גם אם באמונתו הוא ברגע מסויים מוצק כסלע, וכי מה מבטיח אותו ברגע הבא בפני החטא? יש כאן צורך בחסד, למרות הכל. הדים לויכוח זה, למשל בנושא השילוש הקדוש, מופיע כאן:

וכאן אנו מגיעים דווקא לחג השבועות הנוצרי, שנחוג בימים אלה. יש בו מסר אוניברסלי: לפי האמונה, רוח הקודש ירדה בו לפני 2000 שנה על האנושות כולה. האתאיסט יאמר - הרי ''אלוהים לא עושה בעצם כלום'', השבכני''ק יאמר במרתף ההוא, ''היכן אלוהיך עכשו''? אפילו המוסלמי והיהודי יאמרו: אלוהים אחד, ולא שלוש ישויות. אבל מדובר בשלוש פנים של אלוהות אחת, כמו שלמטבע אחת יש שני צדדים. ולמה זה חשוב? בגלל למשל רוח הקודש, שהיא האלוהות (כמו ישוע והאב). והשבכני''ק הרי יאמר למוסלמי, כאמור: אם האל כביר, למה עכשו הוא לא עוזר לך? וכי אינך צודק? אז למה ככה? איפוא אלוהים?

אבל אלוהים הוא גם רוח-הקודש. כל פועל משמעותי של האדם הוא באמצעותה. האל פועל באפקטיביות באמצעות האדם, הפועל מצידו בכוח רוח-הקודש. כך לגבי כל המצאה מדהימה ומיטיבה, כל רעיון חברתי מקדם, כל ניצחון של רוח האדם, כל התקדמות משמעותית, שהיא ניצחון על השטניות, באמצעות מה שמכונה רוח האדם.

http://www.on-the-left-side.org.il/109227/מיכאל-שרון...
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אולי הנצרות תעשה ממך בן אדם.
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 13:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מ.מ. שרון. אולי עכשיו, כשגילית את הנצרות, את מקורותיה, ואת בוניה, אולי סוף סוף תזנח את השנאה המפעממת בך נגד היהודים ונגד מדינת ישראל ותתרכז בלימוד ובהבנת עומקם של הנסיבות ההיסטוריות שעיצבו וממשיכים לעצב בכל ההזדמנות את אופיים של היהודים וגם של הישראלים בארצם הם.
הרי לכל תופעה אנושית- ישנה סיבה מוצקה משלה.
יש בך מ.מ. שרון זרעים פילוסופיים, יאללה- תפתח אותם, ותסביר לנו- ל''קשיי העורף''- את השגותיך.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. דבריך לא לעניין. אני חוקר מדעי בפסיכולוגיה ניסויית
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 14:39)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתיבתי העיתונאית עסקה בחלקה בשלום והבאתו, וחלקה בנושאי כלכלה, ביקורת חברתית, תרבות, ועוד.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. הנצרות מביאה מסר של שלום. ואחדות הלב
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 21:30)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לך חבר סוני מעניין מאוד. אז למה לא שאלת אותו למה כל מי שמתפוצץ מקבל מתנה 72 זונות בגיהנום?
_new_ הוספת תגובה



[•] גועל נפש. הפורום קיבל צביון של כנסייה נוצרית
סתם אחד (יום שישי, 07/08/2009 שעה 12:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני שומעת את פעמוני הכנסייה ברקע ואת השילוש הקדוש: בגלין (האב), שרון (הבן), ופורום פא''צ (רוח הקודש).

איך אתה לא מתבייש שרון?
היהדות הקיאה אותך מתוכה. עם ישראל הקיא אותך מתוכו. החברה הישראלית לא רוצה אותך בשום מקום.

לא נשכח ולא נסלח על הארס הנוטף ממקלדתך המורעלת, והכאוס הנורא המתרוצץ במוחך הקודח והשטני. [•]...
_new_ הוספת תגובה



גועל נפש. הפורום קיבל צביון של כנסייה נוצרית
סתם אחד (יום שישי, 07/08/2009 שעה 13:33)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא צריך להתייחס לאנשים כאלה
הם הרי מובחנים באופן אוטומטי
ובמהירות
אל תתרגשי
שבת שלום
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. חבר ילדות, ד''ר חיים ס. אמר לי ב-‏29 יולי לא להתעסק עם המערכת
סתם אחד (יום שישי, 07/08/2009 שעה 14:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלשונו: זו חומת פלדה. אתה לא מזיז כלום. אך הם היוזמים את הכפשתי, כדרך לחפות על אחת הפרשות הקשות בישראל. הם פורעים ומסיתים וגורמים לי נזקים. וכשאני אומר משהו כועס, בעקבות הצקות ונזקים וטירטור לא פוסקים, פרט לפאוזות רגעיות, יש התעלמות מכל מפעלי המדעי והתרבותי, והארת הדבר הזה, המלל הזועם שלי, בזרקור.

פסיכופטי המערכת - אתם לא מתביישים? לקחתם - פגעתם, שלמו פיצויים במקום להמשיך. ואל תנברו בחיי האישיים או נטיותי הדתיות כחומר להכפשה נוספת. שכרתם קופירייטר מקצועי לבצע את ההכפשה? אני מאמין שבסוף גם תפצו וגם תתנו את הדין.
_new_ הוספת תגובה



שתי רשימות רלוונטיות (בעקיפין) ב''פינת השטויות''
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 12:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הידברות מועילה גם עם האיסלאם מול איסלאמופוביה, והטראומה האירופית מהאיסלאם. חובה להתגבר כיום על מריבות העבר הבין-מונותאיסטיות

עובדים זרים איסלאמים - גורמי פתיחת הדלת בפניהם למשקים אירופים
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון, יש לך משימה חשובה בחיים
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 7:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגיע הזמן ליצור דת חדשה משלושת הדתות המונותואיסטיות.

דת אשר תהווה מזיגה בין האיסלם, הנצרות והיהדות.

אין ספק כי דת כזו תהיה ברכה לאנושות וגם ליהדות: היא תקרב את היהדות לעולם...
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון, יש לך משימה חשובה בחיים
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 8:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגב מיכאל שרון,

לא ברור לי מה קוסם אותך לנצרות,

אבל אני לא מבין איך יהודי לשעבר יכול להאמין שלאלוהים היה בן בשר-ודם,

וכי במיסות אוכלים לחם שהוא חלק מבשרו של ישו...

זו דת אשר הותאמה לעובדי אלילים,
ומהווה למעשה יהדות-ממוזערת,
שכוונה במיוחד למי שהיהדות לא רצתה מלכתחיה לצרף אותם...
_new_ הוספת תגובה



ללמוד בישראל דתות אחרות
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 12:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש ליהודים מן פחד עצום מהאחר.יש ממש טאבו על הברית-החדשה והקוראן.

כאילו שאם יהודי ילמד את הברית-החדשה מייד תתערער אמונתו.

והוא יתנצר תוך שנה רחמנא ליצלן.

קראתי את הבשורה של יוחנן מתורגמת לעברית, ולמדתי הרבה לבדי.

אם נדע על דתות אחרות-יהיה יותר קל ופשוט לכולם.

מלמד.
_new_ הוספת תגובה



ללמוד בישראל דתות אחרות
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 15:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
בעוונותי קראתי את האונגליון וכן את הקוראן. מעט ספרות נוצרית ומוסלמית אחרת.
אבל בכל הנוגע ליהודים - קודם שילמדו קצת יהדות (לא יותר מקצת - משהו על קצה המזלג לא יותר מכך) אחר כך נדבר על משהו אחר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



ללמוד בישראל דתות אחרות
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 17:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הבדל בין לימוד הברית החדשה לבין התנהגות אנשים נוצרים .
יש הבדל בין לימוד הקוראן לבין התנהגות אנשים מוסלמים .

לא לימוד הברית החדשה או הקוראן מפחיד . התנהגות האנשים הנוצרים והאנשים המוסלמים לאורך הדורות כלפי האנשים היהודים הוא המדאיג . שני אלה נהגו ביהודים בחוסר סובלנות , ברדיפות , באפליה , במיסוי כבד , בהסגר , באונס , בשוד , ברצח בהמרת דת בכפיה .

לכן חומר הלימוד הכתוב הוא דבר אחד והתנהגותם של האנשים הנותצרים והאנשים המוסלמים כלפי האנשים היהודים הוא דבר שונה לחלוטין .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



אריה, מספיק להשמע קולות של סרט טורקי על גורל אכזר
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 18:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשים גורמים לפעמים סבל אחד לשני. מה אין לך שכנים שמציקים לך? פקידים מועלים לא מטרטרים אותך? אין בעולם שטניות? תהיה על הצד הטוב של הדברים, אם תהיה בצד האפל של הירח, קיים חוק המשיכה של דברים אפלים זה לזה. אפלוליות נידבקת לאפלולית. גם בקרב עמים אחרים פועל לו השטן, לא רק לידך. אנשים מודחי שטן נימשכים זה לזה, מפליאים מכותיהם זה על זה, גם אם אחד יהודי והאחר פורטוגלי.

אם תהיה על הצד הטוב של הדברים, לשטניות לא תהיה שליטה עליך, השטן יתחלק מהצד השני שלך, תחזיק באמת מעמד, לנצח, אפשר לאמר.
_new_ הוספת תגובה



אריה, מספיק להשמע קולות של סרט טורקי על גורל אכזר
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 18:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ידעתי שרדיפת היהודים החל ממאתים שנה אחרי מות ישו על ידי הנוצרים זה סרט טורקי .
לא ידעתי שבשורת הנצרות לאינדיאנים הטרום-קולומביאנים ,זה סרט טורקי .
כנל לגבי אפריקנים ואוסטרלים .
האינקוויזיציה כלפי ספרדים , איטלקים וכלפי מדענים והוגי דיעות , זה סרט טורקי ?

כן . לדעתי הנוצרים הביאו גורל אכזר על מיליוני בני אדם . זה בניגוד לבשורת הנחמה והחמלה שיש בברית החדשה .

אתה לא חתמת על המסר שלך ולכן גם אני לא על שלי .
_new_ הוספת תגובה



אז איזה סרט זה, מרי פופינס? דראקולה? פינוקיו?
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 19:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה גורל טוב?
_new_ הוספת תגובה



כמה הרגו תלייני סטלין ב-‏15 שנה? 30 מליון?
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 19:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם היו נוצרים? טורקים לא הרגו 65% מהעם הארמני?

הדברים שאתה מספר הם אכן מזעזעים, על זה אין חולק. אך אנא, נסה לנקוב במספרים. של הקורבנות. וגם של הרודפים. האם כל העולם הנוצרי עסק במשך 2000 שנה באובססיביות רק בדבר אחד, ברדיפות והשמדת יהודים? האם כל מה שנוצרי חושב עליו במיסה, בפעולות בקהילה, בלימודי תנ''ך, בשיחות, בלימוד, בתפילות, בחיים הנוצרים בכלל, זה רק דבר אחד - יהודים ואיך לפגוע בהם? תתפלא, בכלל לא. לא שייך. אבל זה מה שעולה מדבריך. אתה מציג תמונה של החיים הנוצריים בכלל כיודוצנטריים. אלה דברי הבל.
_new_ הוספת תגובה



כמה הרגו תלייני סטלין ב-‏15 שנה? 30 מליון?
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 18:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרדיפות של הנוצרים את היהודים זו אולי בעיה של 10% לנוצרים אבל בעיה של 100% ליהודים ולכן לא חשוב שהנוצרים עסקו בדברים מגוונים . ביחס ליהודים הם היו רודפים במשרה מלאה .
יותר מזה . את תושבי אמריקה ובמיוחד הדרומית , הנוצרים חיסלו בלי שום ''חמלה נוצרית'' ובלי נקיפות מצפון . כך גם לפחות מחצית האינדיאנים של צפון אמרייקה , כך גם באוסטראליה ובאפריקה .
דברי הבל הם הניסיון הפטטי להכחיש דברים ידועים כתובים ומתועדים .

אריה עירן .
תליני סטלין אינם ''אנשים שלי'' . למה דחפת אותם לדיון ?
_new_ הוספת תגובה



יהדות נצרות ושאר ירקות
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 17:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. הבעיה המוסרית של הנצרות היא החמלה - אותה חמלה אשר איש הכנסיה מוחל בשם האל את הרוצח והגנב- חמלת המאמינים ב יזכו לישועה(אמונתם לא מעשיהם)ולכן ניתן להמשיך לרצוח
2. הבעיה הלוגית היא המהות של קיום ברית חדשה -במצב כזה לא יתכן קיום אל הגדרתית- בעיית הזמן
3 הבעיה הדתית- הנצרות אינה מונוטאיזם צרוף אלא ערוב רשויות
4. הבעיה הפילוסופית-הגדרתית קיום האל בבשר (הלניזם טהור) או אפשרות הגדרתו מצמצמת את מהותו .
5. ניתן להמשיך ולהרבות אך העניין הוא הרבה מעבר לעך, כל הויכוך היהודי- נוצרי- מולמי-הינגי- אתאיסטי--- הינו ויכוך סרק אשר אינו מוסיף ואינו מוריד העניין הוא ''למאמין'' באיזה עולם הוא רוצה לחיות ומהם חובותיו כדי ליצור עולם כזה

וזה ההבדל המהותי
_new_ הוספת תגובה



מה רע בלהתנצר?
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 17:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להיות תמיד טרי, מתחדש לנצח, לקבל מתנת התחדשות של חיים חדשים, במים המטהרים והרוח החופשית. לקבל את מתנות החסד של ישוע.

אתה תבאיש, תצחין, ואילו אנחנו נהיה נוכחים לנצח נצחים, צעירים תמיד, טהורים.

וזה גם יפה להפליא, כל כך יפה שאינך יכול לתאר לעצמך. רוח אחרת לגמרי.

מליארד ומאתיים מליון נוצרים קתולים אינם טועים!
_new_ הוספת תגובה



מה רע בלהתנצר? המחסור בחית (חטא) .
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 18:00)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

AD POPULUM הוא כשל ידוע .

מיליארדים של זבובים אוכלים צואה . הם אינם טועים תאכל גם אתה !

לא חתמת , לא חתמתי .
_new_ הוספת תגובה



אריה, אז הנח לזבובים לאכול אוכל של זבובים
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 19:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואכול אתה אוכל שנועד לבני האדם.

תשובה לתגובה:

''AD POPULUM הוא כשל ידוע .

מיליארדים של זבובים אוכלים צואה . הם אינם טועים תאכל גם אתה !

לא חתמת , לא חתמתי'' .
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 18:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנצרות כהשקפה דתית החלה כזרם בתוך היהדות . בהדרגה חלו בה שיוניי עקרונות שלבסוף באו לביטוי בכתב המרכזי , הוא הברית החדשה .
בכבוד המוגבל שאני חש כלפי אידאולוגיות פילוסופיות ובמעט מאד הכבוד שאני חש כלפי אידאולוגיות דתיות , הרי מה שבאמת מענין אותי זו התנהגות אנשים אשר לנוצרים ייחשבו , כלפי היהודים .
התנהגות האנשים הנוצרים כלפי האנשים היהודים בפרט וכלפי אנשים אחרים בכלל היא פושעת גנבנית ורצחנית . התנהגות זו משליכה על הברית החדשה צל של דו-פרצופיות המתווסף לפגמים האחרים שבה .

אריה עירן .
נוצרי טוב הוא נוצרי צלוב .
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 20:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אריה עירן ממשיך להצהיר הצהרות גזעניות:
''נוצרי טוב הוא נוצרי צלוב'',
ו''הערבים רוצחים'',
ו''את פלסטין יש לחסל''.

וכל השחצנות השוביניסטית הזאת
באמתלא של דרוויניזם מעוות.

אילו משתתף כל שהוא היה מצהיר
הצהרות דומות בנוגע ליהודים:

'יהודי טוב הוא יהודי מת',
'את ישראל יש לחסל'
ו'היהודים רוצחים',

היינו מכנים אותו 'גזען',
וקרוב לוודאי שהיינו מנדים אותו
מחברתנו.

אך כאשר יהודי כמו עירן כותב את
הדברים, זה כאילו בסדר כי כולנו
יהודים? אבל בישראל יש גם תושבים
ואזרחים שאינם יהודים, וזכותם של
נוצרים ומוסלמים אזרחי ישראל שלא
יתקלו בדברי בלע גזעניים באתר אינטרנט
הפתוח לדיון ציבורי.

דברי תועבה כאלה פוגעים לא רק בציבור אליו
הם מכוונים (נוצרים, ערבים, פלסטינים) אלא
ביהודים שמגלים סובלנות כלפי הדברים וכלפי
מי שמשמיעם.

עירן חוזר ומעלה את מה שהוא מבין כלקחי
ההתאנות ליהודים במהלך ההסטוריה של מאות
השנים האחרונות. אך את הלקח העקרי מסיפורי
הפרעות והאינקוויזיציה והשואה אינו יודע להסיק:
תושבי ישראל החדשה נשבעו עם הקמת המדינה שתי
שבועות: 'לא נשכח את מה שעשו לנו', ו'לא נעשה לאחרים
כדוגמת מה שעשו לנו'.

עירן מפר באופן גס ומתרברב את הערכים עליהם נוסדה
מדינת ישראל, ואת ערכי היהדות בכלל זה. לא ברור לי
כלל מדוע נסבלת השחצנות הגזענית הזאת באתר שחרת
על דגלו את הסובלנות. אין מקום בישראל לביטויים
הפוגעים בציבור שלם בשל אמונתו או מוצאו.
_new_ הוספת תגובה



יוסלה אומר
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 21:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה לא מתייחס בצורה אמינה לדברי מר עירן.

'יהודי טוב הוא יהודי מת',
'את ישראל יש לחסל'

אינם מבטאים את ההיפוך מאמירות הצרופות של עירן:
''נוצרי טוב הוא נוצרי צלוב'',
ו''הערבים רוצחים'',

הרי עירן לא כתב:
''נוצרי טוב הוא נוצרי מת''

אבל בהחלט הייתי מאמץ כל אמירה אנטי-פלסטינית
כי זו תמיד תהיה ביטוי של מציאות אובייקטיבית.

אני מאמין שגם אתה שונא פלסטינים
רק אתה למדת בתנועה שאתה צריך להסתיר
את הדבר כדי שהמדיך לא יידע ויתלהב מזה.
בתוך הסערה בה אתה חי
אתה מרגיש צורך לשחק אותה איש מוסר
אבל כל לילה כשאתה שם את ראשך על הכר
אתה מרביץ קללה עסיסית ''מוות לפלסטינים''!
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 18:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו חיים בעולם שעובר שינויים מדהימים .

לדעתי
בעתיד הקרוב , אולי תוך המאה הזו , המים המזון והארנרגיה יפחתו במידה שתתניע סידרה רחבה של מלחמות . לדעתי זה ייקרה הרבה לפני שייוצר מחסור אמיתי . אך גם מחסור אמיתי ייהיה בעתיד .
במצב הצפוי הזה כל התפרחת של דיעותך ישאם הרוח . העקרונות שאתה מתעקש לקרוא להם דרוויניסטיים ואני קורא להם אבולוציה , יפעלו כמו תמיד .

כלומר - המתאימים יישרדו .

אין ספק - אתה אינך מבין אבולוציה . לו הבנת היית מראה שאני שוגה .

אריה עירן .

FALASTIN DRLENDA EST - את פלסטין יש לחסל .
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. האבולוציה היא מסגרת מושגית כללית בה אנו פותרים בעיות
סתם אחד (יום שישי, 07/08/2009 שעה 10:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם ברצונך באמת לראות איך עובדים עם גישה אבולוציונית, עיין במאמר הבא

הערה: גישתך אגב היא במקרה הרע עיסוק בסמנטיקה http://www.faz.co.il/reply?id=5582&rep=136743&am... ולא פתרון בעיות מתחומים כמו אדם-סביבה; ובמקרה הטוב - עיסוק בבעיית ההתרבות האנושית בזיקה לבעיית המחסור במשאבים סביבתיים, תוך השענות על גישת המשאבים המוגבלים של מאלתוס בן המאה ה-‏18, שאינה לוקחת בחשבון את יכולות הייצור, וויסות המשאבים האנושיות. אתה מצביע כאן אמנם על בעייה ממשית כרגע - ההתרבות הרבה ביחס לכמות המשאבים בעולם השלישי, אך שוכח שהשליטה על משאבים וייצורם נימצאת בידי התרבויות המפותחות.

http://www.psychologicalscience.org/journals/pps/4_4...

How Can Evolutionary
Psychology Successfully Explain
Personality and Individual
Differences?
David M. Buss
University of Texas, Austin

אגב, לידיעתך, הנצרות היא יצירת סביבה אנושית ותודעתית, שאפשרה את פתוח היתרונות האבולוציוניים המוצלחים ביותר - הפיתוחים המדעיים והטכנולוגיים העיליים ביותר, והתפתחות סטרוקטורות המחשבה המאפשרים עלייה תלולה ביכולות ההתמחות של האדם בתורת בן סוגו ביחס לסביבה.

עיין גם בספרו של האתולוג חתן נובל Konrad Lorenz - Behind the mirror - A search for natural History of Human knowledge

וכן

Karl Popper - Objective Knowledge - An evolutionary approach

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 21:24)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב סיפרי הברית החדשה נכתבו בעברית ובארץ ישראל ע''י יהודים. הללו תורגמו ליוונית ואח''כ ללטינית. חלקם הקטן נכתבו בסוף המאה ה-‏1 תחילת המאה ה-‏2 ביוונית. המקורות בעברית לא נשמרו למיטב ידיעתנו (אלא אם בותיקן הם שמורים בסוד). סיפרי הברית החדשה תורגמו לעברית מאוד מאוחר יחסית, וניכר שהשפה בהם אינה זורמת טוב כמו בספרי התנ''ך. זו בעיה של תרגום שלעולם לא יוכל להחזיר את האיכות של המקור.
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
ניקולא בגלין (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 15:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אלא אם בותיקן הם שמורים בסוד''

חחחחחח, איזה מגוחך. עוד תעמולה שקרית שלפיה הוותיקן הסתיר את כלי העבודה במקדש. שטויות. אם לעולם היו בידי הוותיקן כה''י העבריים של הברית החדשה, היה משתמש בהם!
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 18:40)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מדוע לא נותנים לחוקרים ישראלים
רשות להיכנס אל הגנזים האלה?
הדעה שלך טובה כמו כל דעה אחרת
כי אין לה על מה לסמוך
_new_ הוספת תגובה



אריה עירן אומר
ניקולא בגלין (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 20:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לדעתי על מה לסמוך?

זה מגוחך. קרא בעיון את המאמר הבא:
_new_ הוספת תגובה



זה מגוחך
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 21:53)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דבר ברור
מה עם כל המחסנים שלא ראו?
זה מזכיר את הבנקים השוייצרים
והכסף היהודי
שלא היה ולא נברא...
מה חדש פה בעצם?
דברי המשלחת שלא ציפו למצוא
כלל
משהו בעל ערך
מבליטים את המצב לאשורו...
אין הפתעות ולא יהיו
והמבין יבין
_new_ הוספת תגובה



זה מגוחך
ניקולא בגלין (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 23:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי כתב את זה?

''אז מדוע לא נותנים לחוקרים ישראלים, רשות להיכנס אל הגנזים האלה?''

עד כה, לא ידעת כלום על הנושא אלא שמועות מטעמו של דה וניצי קוד של דן בראון, אבל עכשיו שקראת את המאמר, אתה מאמץ את מסקנתו של עיתונאי שלא רוצה לסגור את הסיפור. אדוני כמובן יותר חכם מאלה שביקרו במשך שלושה חודשים את מרתפים, אתה אדוני יודע שיש מחסנים ובהם המנורה בת שבעת הקנים.

תהיה בריא ותמשיך להמאין בסיפורים האלה. אתה רק מעיד על קיום אנטינצרות חזקה וטפשית בדיוק כפי שקיים אצלנו באירופה אנשטימיות שהיא לא פחות טפשית וחזקה.
_new_ הוספת תגובה



מה מגוחך?
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 21:55)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה בהחלט מזכיר את דברי הכנסיה
שהאפיפיור שלה
לא שיתף פעולה עם היטלר
וגם לא עצם עינים
כשהיהודים נטבחו
במחנות ההשמדה
_new_ הוספת תגובה



מה מגוחך?
ניקולא בגלין (יום שישי, 07/08/2009 שעה 0:00)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הבדל בין שיתוף פעולה ועצמת עיניים. האמת היא שהאפיפיור עצם את עיניו. תמיד קיבלתי את זה, והרבה היסטוריונים קתולים טוענים את זה. יש פולמוס גדול בקרב הקתולים לנושא הכרזתו שקדוש של פיוס ה-‏12. המתנגדים החריפים (כמוני) הם קתולים.

אבל אין שום יחס למרתפים של הוותיקן. זה טפשי לטעון שהוותיקן היה שומר כלי הקודש. מה יעשו איתם? לפחות כתבי היד שהם שמרו עכשיו תורמים לקהילת החוקרים.
_new_ הוספת תגובה



הכנסיה סומכת על מעריב?
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 21:56)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומה בקשר למנחה?
_new_ הוספת תגובה



נוצרי טוב הוא נוצרי צלוב
ניקולא בגלין (יום שישי, 07/08/2009 שעה 0:12)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אה לא קראתי את הצהרת המלחמה הזאת... מדוע בלבלתי את זמני לענות למופרע כזה...
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 22:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכור לי שאריה עירן התלונן מספר פעמים בעבר על טרולים ועל התנהגות
טרולית באתר. מתברר שלאחר שנגמו לעירן ולידידו ספינר כל הטיעונים הענייניים
הם פשוט הפכו לטרולים של אתר ארץ הצבי. תגובותיהם הן בגדר סתם שיבושי
תגובה תכופים. מה שעצוב זה שניכרת סובלנות רבה לביטויים הגזעניים התכופים
בהם משתמש אריה עירן. וזו תעודת עניות לכל המשתתפים.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 22:11)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכור לי שאריה עירן התלונן מספר פעמים בעבר על טרולים ועל התנהגות
טרולית באתר. מתברר שלאחר שנגמרו לעירן ולידידו ספינר כל הטיעונים הענייניים
הם פשוט הפכו לטרולים של אתר ארץ הצבי. תגובותיהם הן בגדר סתם שיבושי
תגובה תכופים. מה שעצוב זה שניכרת סובלנות רבה לביטויים הגזעניים התכופים
בהם משתמש אריה עירן. וזו תעודת עניות לכל המשתתפים.
_new_ הוספת תגובה



בלי גזענות אין פלצנות
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 5:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסלה, שנס מותניך וכתוב גם אתה איזו רשימה גזענית עסיסית. זה הולך ככה: קודם מתחילים ברדיפות יהודים, מזכירים את השואה, את הגויים, ואת המוסלמים. אחר כך עוברים בלי חוכמות לשנאה וגזענות. זה לא קשה. מספרים שגזענים משיגים יותר נערות למשגלים.

אתה ממלמל
על שנאת ישראל
מנבל ומקלל,
וכמו שפן שוגל
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 22:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכור לי שאריה עירן התלונן מספר פעמים בעבר על טרולים ועל התנהגות טרולית באתר. מתברר שלאחר שנגמרו לעירן ולידידו ספינר כל הטיעונים הענייניים הם פשוט הפכו לטרולים של אתר ארץ הצבי. תגובותיהם הן בגדר סתם שיבושי תגובה תכופים. מה שעצוב זה שניכרת סובלנות רבה לביטויים הגזעניים התכופים בהם משתמש אריה עירן. וזו תעודת עניות לכל המשתתפים.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 05/08/2009 שעה 22:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכור לי שאריה עירן התלונן מספר פעמים בעבר על טרולים ועל התנהגות
טרולית באתר. מתברר שלאחר שנגמרו לעירן ולידידו ספינר כל הטיעונים הענייניים
הם פשוט הפכו לטרולים של אתר ארץ הצבי. תגובותיהם הן בגדר סתם שיבושי
תגובה תכופים. מה שעצוב זה שניכרת סובלנות רבה לביטויים הגזעניים התכופים
בהם משתמש אריה עירן. וזו תעודת עניות לכל המשתתפים.
_new_ הוספת תגובה



טודה
סתם אחד (שבת, 08/08/2009 שעה 21:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש, על הבהרתך.
_new_ הוספת תגובה



על הויכוח
סתם אחד (יום חמישי, 06/08/2009 שעה 17:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה המוסרית של הנצרות היא החמלה - אותה חמלה אשר איש הכנסיה מוחל בשם האל את הרוצח והגנב- חמלת המאמינים ב יזכו לישועה(אמונתם לא מעשיהם)ולכן ניתן להמשיך לרצוח
2. הבעיה הלוגית היא המהות של קיום ברית חדשה -במצב כזה לא יתכן קיום אל הגדרתית- בעיית הזמן
3 הבעיה הדתית- הנצרות אינה מונוטאיזם צרוף אלא ערוב רשויות
4. הבעיה הפילוסופית-הגדרתית קיום האל בבשר (הלניזם טהור) או אפשרות הגדרתו מצמצמת את מהותו .
5. ניתן להמשיך ולהרבות אך העניין הוא הרבה מעבר לכך, כל הויכוך היהודי- נוצרי- מולמי-הינגי- אתאיסטי--- הינו ויכוך סרק אשר אינו מוסיף ואינו מוריד העניין הוא ''למאמין'' באיזה עולם הוא רוצה לחיות ומהם חובותיו כדי ליצור עולם כזה

וזה ההבדל המהותי
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אפשר לשמור על זהות עיברית-יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום ראשון, 09/08/2009 שעה 20:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראלים רבים נעשים בודהיסטים אחרי אשרם בפונה. אז הם לא יהודים-ישראלים? הנצרות אינה יותר ארץ ישראלית מהבאגוואד גיטה או פטאנג'אלי? מייסדיה נושאים שמות לא ממש הדומים לשם ''קרישנאמורטי'' כמו שאול התרסי, יעקב, ישוע, יוחנן, מתי, מרים, והיא נקראת על שם העיר נצרת ולא על שם איזה מחוז בתת היבשת ההודית. הארכיבישוף של פאריס, יהודי שעבר העצמה נוצרית, ז'אן מארי לוסטיז'ה, ביקש שיקראו קדיש על קברו. לא מעטים, הם היהודים שעברו העצמה נוצרית-קתולית, והימשיכו לראות עצמם יהודים
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אפשר לשמור על זהות עיברית-יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום ראשון, 09/08/2009 שעה 22:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אז אתה מודה שאתה נוצרי.
כלומר, נתקת את הקשר לעמך.
ברו מכל מקום שגם הנוצרים לא מעונינים בבוגדים בעמם.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אליצור, סליחה, אך אל תקשקש בביצים (כמו שאומרים) בשפה נימלצת
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 0:41)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וחגיגית. יש לי במהות אותו ראש כמו שלך, מנטליות לא שונה בעקרון, אני אדם פשוט עם שכל ישר, רק שבתחומים מסויימים התמחיתי כפי שאתה התמחית בתחומים מסויימים.

מה שאתה עושה זה להחיל ניסוחים מוכנים וחגיגיים ללא קשר. אתה מקפיא את המציאות בפורמולות. איני אדם שונה מהותית ממך, ואוכל להכנס בנקל לתוך הראש שלך (כמו שאומרים בשפה עממית) אם אפגש איתך. לך יש שכל ישר בבסיס הדברים, וכך גם לי.

אז עזוב נא את ההבלים.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אפשר לשמור על זהות עיברית-יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 8:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש אנשים בקרבנו הטוענים
כי זה בהחלט לגיטימי
להתנצר
_new_ הוספת תגובה



''כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ''!
דוד סיון (יום שני, 10/08/2009 שעה 8:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אפשר לשמור על זהות עיברית-יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 8:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין כיצד אליצור מודד כל אדם לפי שיוכו האמוני. אם שרון אכן נוצרי אז הוא ניתק את הקשר לעמו, ואז גם בעיני הנוצרים ייחשב לבוגד? האם הרב שומע את מה שהוא כותב?

אומרים על רב ש'בתוך עמו הוא יושב',
אך הרב אליצור סגל חי כיהודי בקרב ישוב
קטן של יהודים בעפרה,

באמצע אוכלוסיה פלסטינית.
לא בתוך עמו הוא שוכן, אלא שותף הוא
לדבר עברה, היות וישובו - עפרה - נבנה
ב-‏93% על אדמות פלסטיניות פרטיות
שנגנבו מבעליהם החוקיים על ידי הצבא
הישראלי והממשל האזרחי בשטחים.

וכך הולך הרב אליצור ומבודד את משפחתו ואת
קהילתו התלויים במוצא פיו, לא רק מחברת בני
האדם על ידי הדמוניזציה של התושבים הפלסטיניים
- כי הרי מהם מותר לגנוב: הם לא בני אדם -
אלא גם מבודד הוא אותם מחברת היהודים כדוגמת
שרון ומכלל הנוצרים הישראלים והפלסטיניים.

מדוע נותנים למי שעמדותיו הפוליטיות-חברתיות
הן גזעניות לחנך בני נוער יהודים נעלה מבינתי.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל שרון
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 10:46)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב אליצור, דווקא אינו רב היישוב בעפרה ומתפרנס מיגיע כפיו כסופר סת''מ.

זה לא מפריע לו להיות מומחה עולמי בתורת הכתיבה הזו ומאמריו בנושא הקנו לו שם עולמי.

הרב אליצור הוא גם איש הגות, ישר דרך וצנוע, מרצה מבוקש מאוד , ומאחר שלא אומרים את שבחו של אדם בפניו אלא מקצת שבחו אפסיק כאן.

אומר לך רק, שאין אדם אחד בעולם שידבר בגנותו, אדם אחד.
להוציא אותך מיכאל שרון, להוציא אותך אתה היחיד בכל העולם שמדבר בגנותו של הרב אליצור סגל.
ואולי זה אומר דווקא משהו עליך מיכאל??
יענקלה
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 10:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את התגובה שלמעלה בנושא הרב אליצור
כתב עבדכם יוסלה.

ומה שנאמר על מקום נסיבות מגוריו של הרב בעפרה
הוא בגדר עובדות ידועות.

התגובה נכתבה כתגובה לאמירה של הרב בדבר
היותו של יהודי שעבר לנצרות בגדר בוגד בעמו
גם בעיני הנוצרים.

אולי הרב הוא ''איש הגות, ישר דרך וצנוע'',
אך כנראה שבעניינים שמחוץ לתחום המיידי של הגותו
אינו יודע ימינו משמאלו, אחרת לא היה מקטלג
את בני האדם הסובבים אותו כבוגדים וכתושבים מדרגה
שניה (עמדותיו של הרב בנושא שלילת הזכויות הפוליטיות
של תושבי יהודה ושומרון הפלסטיניים ידועות).
_new_ הוספת תגובה



לוי
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 18:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב אליצור יודע היטב בין ימין וסמול.
בין בוגד ונאמן.
סטלין הגדול שמש העמים וירח הלאומים השתמש היטב ביבסקציה בברית המועצות לחיסול יהודים . כאשר הגיע למסקנה שהם מלאו את יעודם חיסל אותם כבוגדים.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל שרון
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 14:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, אין לי דבר להגיד בגנותך. הרי איני מכיר אותך אישית. כתבתי אולי דברים שלא אהבת, במסגרת פולמוס. והרי גם אתה גינית אותי בזמנו, לא באורח הוגן, לענ''ד. אני יכול להבין אותך, סבורתני שאתה אדם הגון, הגם שאיני בהכרח מסכים לחלק מעמדותיך. ההודעה כאן היא של כותב בשם יוסלה ולא שלי.

מ.ש.
_new_ הוספת תגובה



עפרה - כשמה היא
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 10:49)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עפרה- שם יהודי של יישוב מקראי.
מקום: ארץ יהודה, לייד בית אל צפונית לירושליים ארץ היהודים.
ואת הפולש, האויב הערבי יש לגרש לערב ויפה ב שעה אחת קודם.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אפשר לשמור על זהות עיברית-יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 18:04)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי
חביבלה אתה טועה.
קהילות יהודיות קטנות ומבודדות קימו קשרים אמיצים עם יהודים אחרים ברחבי העלם למדו מהם ועזרו להם.
_new_ הוספת תגובה



אי אפשר אפשר לשמור על זהות יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 18:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם - כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ .

בדבר המרכזי והוא תפישת האלוהות ועבודת האל שונה הנצרות מהיהדות . יש כמובן הבדלים נוספים .

אני ממליץ לך להפסיק עם התעמולה המיסיונרית ועם האשליה שאתה יהודי .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



אי אפשר אפשר לשמור על זהות יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 18:55)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עירן
יש פה מישהו שמצהיר
שזה לגיטימי להתנצר
אז אנשים אחרים טועים לחשוב
שאולי בג''ץ מאשר אותם
כיהודים
לך תדע
מה קורה היום בעולם
של השמאל
הנה
המתנקש העליז קינן
הפך לפתע לגיבור לאומי שלו
אולי יקברו אותו ליד
רבין?
בסך הכל הוא ניסה לרצוח
איזה דתי מסכן ומבוזה
חסר ערך לאומי
יש לזכור שכל זה התרחש
בימי שמש העמים הנאור
של השמאל הנעלה.
הכל דבש
_new_ הוספת תגובה



''כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ''!
דוד סיון (יום שני, 10/08/2009 שעה 19:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ושבו ערבים לערב ויהודים ליהודה
סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 9:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
יוסלה עדיין לא ענה על השאלה החשובה מכל -
מתי הוא עולה למטוס וחוזר לארצו ולמודלתו שבחצי האי ערב?
כדי שנוכל כולנו ללות אותו בשירה וריקודים - ושבו ערבים לערב ויהודים ליהודה!
משטרת ההגירה צריכה להחזיר את מהגרי העבודה הערבים חזרה לארצותים - ואת יוסלה ביניהם.
ערבים לערב יהודים ליהודה ספרדים לספרד - שלוש מדינות לשלושה עמים.
מדריד לספרדים, ירושלים ליהודים, מכה לערבים - שלוש בירות לשלוש מדינות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 11:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשתי שלא בנוח לאחר התגובה שהעלתי על הכתב לנוכח ביטויי הבגידה
אותם הטיח הרב אליצור במר שרון. ואי הנוחות הזאת עוד גברה לאחר שמר שרון באבירות
רבה כתב:

''אליצור, אין לי דבר להגיד בגנותך. הרי איני מכיר אותך אישית. כתבתי אולי דברים שלא אהבת, במסגרת פולמוס. והרי גם אתה גינית אותי בזמנו, לא באורח הוגן, לענ''ד.''

דבריו של שרון הזכירו לי את מידת הסובלנות שכולנו אמורים ליטול בה חלק
גם כאשר מטיחים בנו את הגידופים הקשים ביותר.

אך לפני שהספקתי לתת לחרטה לפשוט באברי גופי ונימי נפשי, בא הרב
אליצור וכותב:

''משטרת ההגירה צריכה להחזיר את מהגרי העבודה הערבים חזרה לארצותים - ואת יוסלה ביניהם.''

וקשה להבין מיד בקריאה ראשונה למי מתכוון הרב המכובד בכינוי,
:מהגרי העבודה הערבים''? האם כוונתו לתושבים הפלסטינים של יהודה
שומרון ועזה? האם, כמו אריה עירן הוא בא לטעון שהאוכלוסיה הערבית
או הפלסטינית של ארץ ישראל היא אוכלוסיה של מהגרים שבאו לחפש עבודה
אצל הישראלים?

ומוסיף הרב ומציע לגרש את האוכלוסיה הערבית-פלסטינית לערב הסעודית
או כלשונו, ל''ערב'', ולישב במקומם את היהודים.

עכשיו כבר אינני מתחרט על שכתבתי מלים קשות בתגובה לדברי הרב
הקודמים. הרב אכן מתגורר על אדמה שנגנבה מבעליה החוקיים בישוב עפרה,
ומציע ברוב אדנותו וחוצפתו לגרש את התושבים הפלסטינים של יהודה ושומרון
ובהם גם בעלי האדמות עליהן נבנו בתיה של עפרה ל'ערב'.

כשהייתי ילד חשבתי תמיד על רבנים בתור אנשי רוח יהודים. אך לנוכח רבנים
המחזיקים בדעות גזעניות כדוגמת הרב אליצור סגל, מתיחסים לתושבי יהודה
שומרון ועזה הפלסטינים כתת-אדם חסרי זכויות פוליטיות, ומטיפים לביצוע
פשעים נגד אוכלוסיה זו, קשה לשמור על היחס המכבד רבנים.

מעניין שהרב עצמו חש ככל שניתן לראות בסדר עם הניגוד המוטרף שקיים
במשנתו החברתית-פוליטית בין הצורך לשמור על החוקים שבין אדם לחברו
במסגרת הישוב היהודי, לבין ההטפה שלו לגירוש תושבי האיזור שאינם יהודים
ועושק רכושם ואדמתם.

הרי מדהים לראות כיצד הסתירה הזאת היתה מתקיימת אצל כל אדם מן הישוב,
על אחת כמה וכמה כאשר היא מתקיימת בצורה כה בוטה אצל איש רוח יהודי.
_new_ הוספת תגובה



מתי?
סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 13:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
כרגיל, אתה מתחמק מלהשיב מתי אתה חוזר לארצך מולדתך בחצי האי ערב.
כולנו מתאוים ללותך בשירת - ''ושבו ערבים לערב ויהודים ליהודה''.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 8:44)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היו רגעים שבהם חשבתי שאולי הרב אליצור סגל, בהיותו איש ספר, ורב,
ידע להבחין בעובדה הפשוטה שהאוכלוסיה הפלסטינית אשר בתוכה הוא יושב
היא קיבוץ של בני אדם כמותו. אך עבור הרב, ואני משתמש בביטוי 'רב' בהקשר
זה בחלחלה, שכניו לשומרון אינם בגדר בני אדם - הם עמלק ויש להשמידם - וזאת
לפי הפרשנות המעוותת של הרב - בררר... - את התורה.

סגל דוחה על פניו את הגילוי העובדתי ש93% מהאדמות עליהן יושב הישוב עפרה
נגנבו באמתלות שונות מידי בעליהן החוקיים הפלסטיניים. מה זה אומר על שיקול
דעתו המוסרי והפוליטי?

והבעיה עם סגל היא שעמדותיו הגזעניות חסרות את הלטנטיות של עמדות
כאלה אצל יהודים כגון זה המכנה עצמו 'ע. צופיה' ואחרים המנסים עדיין
להעמיד פנים שעמדותיהם בענייני השעה אינן מבוססות על דיעות קדומות -
בעיני עצמם הם ליברלים נאורים.

אצל סגל הכל תלוי בחוץ מבחינת יחסו הגזעני כלפי האוכלוסיה הפלסטינית
אשר בתוכה בחר לחיות ואשר מעושק אדמותיה הוא נהנה כשותף לדבר עברה.

''הדרדעים החדשים הם לאו דווקא תימנים. אחד הבולטים שבהם הוא אליצור סגל, תושב עפרה וסופר סת''ם, המקורב לאנשי כך. סגל מלמד בישיבת הרעיון היהודי, שהקים בנימין זאב כהנא בתפוח. גם בתפוח יש דרדעים, ''בעיקר בתפוח מערב'', מדייק סגל. לפני שנים אחדות כתב סגל מאמר הלכתי העוסק בסוגיית מסירות הנפש בזמן מלחמה. המאמר פורסם בעלון נידח ששמו ''בני הנביאים'', תחת הכותרת ''איבוד עצמי לדעת לשם שמים''. ''בשום מקום בחז''ל'', כתב סגל, ''לא מצאנו גינוי לפעולות אלו, ואדרבא - אישים אלו נשתבחו בדרכם. והדבר פשוט וברור לכל מי שמבין אפילו מעט בדרכי המלחמה, שבכל מלחמה ישנם מצבים בהם על האדם להכניס עצמו בידיעה למצב שבו ודאי ימות, ואדם המתנדב לפעולה כזאת - גיבור וקדוש ייקרא''.''

הרב סגל קורא לפלסטינים אשר על האדמות שנגנבו מהם הוא יושב בעפרה
בני מהגרי עבודה. ממש אותו הקטע כמו אצל אריה עירן. אריה עירן שהוריו
[..] גם הוא מציע לגרש את הערבים בטענה
שהם בני מהגרים.

מעניין כמה דורות חיה משפחתו של אליצור סגל בארץ ישראל? [..] ואיזו זכות יש לו לגרש בהבל פה את תושבי הארץ?

אך שכחתי, הרי הרב הוא כהניסט וותיק, שאינו בוחל בשום אמצעי כדי
'לפתור' את בעיית הערבים בארץ ישראל.

ובכן אליצור - 'רב' כבר לא אקרא לך, כי הכינוי אינו ראוי לך - סבי ז''ל אכן בא
לארץ כמהגר, וחלקו בבנית תל אביב ושכונותיה יש מאין גדול. אבי ז''ל היה
ממקימי אחד הקיבוצים הוותיקים בארץ ישראל. משפחתי עתירת ילדים, וכולם
תרמו ותורמים לצמיחה המופלאה של ישראל במאה השנים האחרונות.
כולם ללא יוצא מהכלל סלדו וסולדים מסוררי הישוב הרוויזיוניסטים בשנות
הארבעים והחמישים, ומהגזענים היהודים כדוגמת הרב כהנא אשר חוללו את
השם ואת מצוות היהדות במעשיהם ובמילות התועבה שלהם.

במקרה שלך חברו ככל הנראה הרוויזיוניזם הוותיק, במתכונת הדור השני
לכוחנות הלאומית, לכהניזם הפשיסטי-גזעני, והמוצר המוגמר הוא [..] אך את יישום עקרונותיה הוא הופך לפארסה
רוויזיוניסטית-גזענית. הרבה דברים מוזרים יצאו ממרכז הרב, אך המיצג הדרדעי
שלך ראוי לאוהל בקרקס.

רק עשה לי טובה רביל'ה מזוייף שלי, אל תעמיד פני יהודי, ואל תעז להציע
למי שאכן בנו את הארץ הזאת להגר למקום אחר.
_new_ הוספת תגובה



עדיין לא ענית
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 10:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
עדיין לא ענית מתי אתה חוזר לאצריך ולמדלתך בחצי האי ערב?

כולנו נלווה אותך בשירה אדירה
ערבים לערב יהודים ליהודה.

פולין לפולנים, ערב לערבים, יהודה ליהודים,
שלוש מדינות לשלושה עמים.
מכה לערבים, ירושלים ליהודים, ורשה לפולנים.
שלוש בירות לשלוש מדינות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 10:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה סתם מאכזב.

חשבתי שאולי יש לנו כאן מקרה של
איש רוח שתעה בדרכו,

כאשר מה שנותר אלה מי האפסיים
של הרב כהנא. עוד יהודי המפזז
מול העגל המוזהב של הכוחנות.
_new_ הוספת תגובה



וכל הכבוד לרב שעונה
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 11:51)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכסיל כאוולתו
_new_ הוספת תגובה



[•] וכל הכבוד לרב שעונה
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 13:29)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב, לא רב, כי מטיף הוא לטרנספר אכזרי של מליוני תושבים.

הרב, לא רב, כי מתגורר הוא על אדמות שנגנבו מבעליהן החוקיים.

הרב, לא רב,
אלא כמאמר אריה עירן,
[•]... לא תואר ולא הדר,
לא תורה ולא בטיח.
_new_ הוספת תגובה



[•] וכל הכבוד לרב שעונה
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 22:58)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסלה
למה טרנספר אכזרי?
לא אצל יהודים

איך החלטת מי הבעלים החוקיים ברגע אחד קטן ואפלולי
כאשר אתה עדין
במרתף בפתח-תיקווה המשוחזרת?
_new_ הוספת תגובה



השקרים הפלסטינים דבוקים ליוסלה .
סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 16:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתי תצטרף לאורי דיוויס או משה מחובר ? מקומך בפרלמנט של אשפ מובטח .
מתי תסביר איך ארץ ישראל נעשתה ''רכושם של הערבים'' ?
מתי תסביר שעופרה או בילעין הם ''רכוש גזול'' ?
מתי תסביר איך ארץ ישראל נעשתה פלסטין ?
מתי תסביר את השקר הגדול הזה ?

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אפשר לשמור על זהות עיברית-יהודית ולהיות נוצרי
סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 19:15)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסלה
משהו שלעולם לא תבין
וגם חבריך
הטוענים שלהתנצר זה לגיטימי לא יבינו
להיות יהודי זה לא שיוך אמוני
{..}
זה שיוך לעם ולאום
שקשר את גורלו עם בורא עולם
מי שמנתק את השיוך הזה
מתנתק ל ח ל ו ט י ן
זה מה שהרב ניסה להסביר לך
אבל אתה כבר לא נמצא בשום מקום
שאליו יכול להגיע
הסברו של יהודי
_new_ הוספת תגובה



אתה לא יכול לרקוד על 2 חתונות
סתם אחד (יום ראשון, 09/08/2009 שעה 23:37)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשום פנים ואופן לא ניתן יד לשעטנז הביזארי הזה. תחליט אם אתה נוצרי-רומי-קתולי או יהודי !!
נראה לי שאת הבחירה כבר עשית, אז שיבושם לך. מר בגלין בטח מחפש פרחי כמורה חדשים.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. אני סבור שיום אחד יגורו כהני דת נוצרים בבני ברק
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 0:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובמאה שערים, ואז יתברר לתדהמת הכל שיש שפה משותפת רבה. צריך לחצות את הגבולות והדעות הקדומות. זה הכי קל בעולם, אך כל אחד זורק פורמולות בנות מאות שנים שמבוססות על אי ידיעה, למנוע דבר כזה.

בודאי שלנוצרי בנושאים מסויימים עוברים דברים אחרים בראש מאשר ליהודי חרדי, בודאי שהרבנים חרדים מפני כל שינוי הנראה כעמוק, אך מול מה שקורה היום בעולם, חייבים לזנק קדימה. זה יביא רעננות לכולם.

ועדיין, הגבולות ישארו, וגם זה חשוב. אך חשובה הגישה הרצינית לדברים מצד מאמינים, וזאת מול קלות הדעת וחוסר היושרה וההתבהמות הכללית. נכון, איש חרדי יהודי עשוי להיות זריז מחשבה בדברים מסויימים, ונוצרי יראה לו כמישהו בעל מנטליות כבדה שונה לחלוטין, וגם לנוצרי תהיה תחושת שוני מהותי. אך השוני בתוך האחדות בעלת הזיקה לאלוהות, עשוי להוסיף ממד שלא היה עד כה.
_new_ הוספת תגובה



מ.ש. קראתי פעם השערה, שגדולי המדענים, אנשי הרוח
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 1:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והממציאים היהודים, הם אנשים שמרדו ביהדותם. יותר נכון, התגברו עליה. יש משהו לעיתים חונק ומאד סמכותי ועתיר נוהגים ותקנות מאובנים כאן, מעין ביות-יתר over domestication כאשר כל דבר ועניין חייב להיות מתוחם עד הסוף, ואילו גדולי היהודים היו אנשים חוצי גבולות. למשל, דוגמא אופיינית, הבמאי סטיבן שפילברג, ביקר בארץ בכפר נחום, מקום מקודש לנצרות בו שהה ולימד ישוע תקופה מסויימת. ועדיין, אין הם מתכחשים או שונאים את יהדותם, אלא פשוט חוצי גבולות, מתוך רוח תוססת, לא מבוייתת un domestucated . כמעט אף יוצר יהודי גדול באמת לא היה איש שומר דת, ולרבים מהם היתה זיקה לקוטב הביקורתי האחר שצמח מתוך היהדות תוך ניגוד לה (הבלטת החסד, ההתחדשות) והכוונה לנצרות.

אין לקונן על כך, הבריאה מתקדמת לעיתים מתוך ניגודים.
_new_ הוספת תגובה



ל מ.ש
סתם אחד (יום שני, 10/08/2009 שעה 9:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ניתן להיות נוצרי יהודי

כדי להיות יהודי עליך להאמין ביהדות(בהלכה) אשר קובעת שהנך יהודי, אם אינך מאמין לפחות היה אדם ישר ואל תשתמש בה
אין גמ מושג תרבות יהודית (אידל), התרבות ה''תימנית'', ''מרוקאית'', ''גרמנית'', ''פולנית'' משותפת רק בנושאים העוסקים באמונה בפרשנות ובמצוות כל השאר הינו המצאה, כמו ההמצאה של להיות ישראלי
אדם ישר שאינו מאמין אינו מנצל אמונת אחרים לזכותו על המקום הזה

איציק
_new_ הוספת תגובה



ל מ.ש
אריק פורסטר (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 17:45)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה עם היהדות הרפורמית בארה''ב ששוללת את ההלכה, ומשלמת מכיסה את שימור רמת החיים בישראל. האם הם יהודים?

לדעתי, הגיע הזמן להפריד בין היהדות כדת והיהדות כלאום. הקרדינל לוסטיז'ה יכול לראות את עצמו כיהודי שבדתו הוא קתולי, ואין בכך סתירה. מיכאל שרון, לעניות דעתי, מחזיק יותר בערכי היהדות מאשר רבים מאלה שמקרקרים בביצה זו.
_new_ הוספת תגובה



ל מ.ש
סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 19:26)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פורסטר
כבר הוסבר לך באופן פרטי כי כל יהודי לפי
ההלכה הוא יהודי לתמיד
אלא אם כן מטילים עליו חרם
למה אתה רוצה להפריד בין היהדות ליהדות?
אם משהו לא מוצא חן בעיניך
לך לחיות במקום אחר
אף אחד לא יפריע לך
זה דוקא ל ג י ט י מ י
יש המונים שמחזיקים בערכי היהדות -
כולם יחזיקו בהם בבוא המשיח -
אבל הם לא יהודים
ולא יהיו יהודים
כדי להיות יהודי
אדם צריך להתגייר לפי ההלכה
זה אפשרי.
נראה אותך עולה על מגרש
של שתי קבוצות כדורסל
ומציע לשופטים, לשחקנים ולקהל
לשחק כדורגל...
תבלבל להם את המוח
ותעזוב אותנו
היהודים
בשקט
_new_ הוספת תגובה



ל מ.ש
סתם אחד (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 19:33)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''היהדות'' הרפורמית
שוללת את היהדות
ומנסה לבוא במקומה
בדיוק כמו הנצרות, השומרונות, הקראות
ושאר התנועות שיצאו מתוך היהדות
והפכו לאויב העם היהודי.
הנצרות קטלה ושפכה דמם של
למעלה מעשרים מליון יהודים
ועוד ידה נטויה
הרפורמה הזאת הולכת בעקבותיה
וכל מטרתה להאביד את עם ישראל
מזלנו שדור שני אין לה
הוא מתפוגג בהמוניו
חלקו מתנצר
( כי זה לגיטימי אפילו לטענתם של כמה ישראלים)
וחלקו חוזר בתשובה
_new_ הוספת תגובה



כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ''!
דוד סיון (יום שלישי, 11/08/2009 שעה 19:45)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפילו הזנות היא עיסוק מוסרי
יותר מהדמגוגיה הנבזית של ספינר.
_new_ הוספת תגובה



המלצה לדוד סיון .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 6:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה תנהג כרצונך , אך שים לב להיכן הגעת .
אתה מגיב אוטומטית לספינר כאילו דבריו הם דמגוגיה וניבזות .
המסר האחרון עליו הגבת טען שתי טענות
1 - שהיהדות הרפורמית דומה בריחוקה מהזרם היהודי השמרני לתנועות אחרות כמו זו של הקראים , השומרונים ואני אוסיף השבתאים . כמו כן הנצרות שתחילתה כזרם יהודי ונעשתה דבר נפרד .

2 - שזרמים כגון המוזכרים התרחקו ואבדו . זה נכון כללית אך לא לגמרי . יש קומץ קראים ויש קומץ שומרונים . לא ידוע לי על שאריות של יהודים שבתאים .
הנצרות נעשתה דת של מיליארד אנשים אך אי אפשר לזהות בהם את צאצאי היהודים הנוצרים הקדומים .

אם יש לך תשובות מלבד כינויים זה יהיה מועיל .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



המלצה לדוד סיון .
ע.צופיה (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 6:53)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספינר לא מנמק את טענותיו. הוא זורק אותן לאויר בצורה סתמית בכדי להשמיץ ולעורר שנאה.

אילו ספינר היה מנמק משהו בדרך ההגיון ולא בדרך השיטנה הוא היה בר-ויכוח.
סוג של יוסוף יהודי.
_new_ הוספת תגובה



המלצה לדוד סיון .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 7:05)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מסכים איתך . הטענות מצויות בגוף המסר שלו . אם אני הבנתי גם אחר יכול .

דוד סיון מחובר לתגובה אוטומטית . הוא הפסיק לחשוב על דברי ספינר .

P.S.
גם אתה יכול להגיב לטענתו .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



המלצה לדוד סיון .
ע.צופיה (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 8:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם הוא הסביר את טענותיו?
או שהוא זרק אותן לאויר ונעלם.
קראתי שוב את הודעתו. אין שום הסבר והנמקה הגיונית לאמירותיו.
שיטנה צרופה ותו לא.
כפי שאין טעם לחשוב ולהתווכח עם יוסוף,כי הוא עוסק במכוון בהפצת שיטנה ,כך אין מה להתווכח עם ספינר,גם הוא עוסק בהפצת שיטנה בלבד.
על רקע זה אני מבין בהחלט את תגובותיו של דויד סיון.
כאשר בעבר הוא העלה טענות מנומקות הגבתי בהתאם.
_new_ הוספת תגובה



אתה כותב המון לפני שאתה מבין
דוד סיון (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 8:28)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההודעות של ספינר מכילות מסרי שטנה נגדי (תגובה 137000).

לפני שאתה כותב המלצות ראוי שתבין את ההקשר.
_new_ הוספת תגובה



המלצה לדוד סיון .
ע.צופיה (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:49)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש אמירות ללא הסבר והנמקה. אתה כנראה מבין זאת לפי הבנתך והשקפת עולמך,אך אינך יכול להיות בטוח שזו גם כוונתו של ספינר.
אמירות כאלה ללא הנמקה הם כתבי שינאה ושיטנה כלפי אחרים.דוד סיון נמאס לו כבר לדרוש שוב ושוב הסבר לאמירות שנזרקות לאויר למטרות כאלה ותגובתו הופכת לאוטומטית.
אני אגיב לאמירותיו כאשר ינמק אותן על בסיס עובדות ולא על בסיס שמועות זדון.
_new_ הוספת תגובה



המלצה לאירה עירן
דוד סיון (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 7:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם יש משהו שאינך מבין תשאל ורק אחר כך תמליץ
מה לעשות. העניין שלי עם ספינר הוא פשוט:

הוא מוצא מילים בהודעות בונה תיאוריות מופרכות
בה מושגים בשפה העברית הם בעלי משמעות אחרת
מהגדרתם במילון. על התיאוריות המופרכות האלה
ספינר בונה את הדמגוגיה הנבזית שלו.

כבר כמה שבועות כמעט בכל הודעה שהוא כותב הוא
כותב שוב, ושוב את אותו השקר, אותה ההשמצה תוך
הוצאת דברים מהקשרם. זו הדמגוגיה נבזית שלדעתי
פחות מוסרית מזנות. אבל הוא לא מוותר וממשיך.
מכך אני מסיק:

א. שהוא אינו פרטנר לדיון,
ב. אין סיכוי שהוא יודה ב''טעות''.
ג. שצריך להציג את המשמעות של הדמגוגיה. ספינר
כבר מבין זאת אך עדין לא ויתר.
_new_ הוספת תגובה



דוד,אל תדבר בשמו של ספינר
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 0:10)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקום שאתה בקושי מדבר מטעם עצמך!
_new_ הוספת תגובה



קישקוש שנובע מחוסר הבנה!
דוד סיון (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 5:20)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המלצה לאירה עירן
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 8:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בוא נתחיל במלים ואולי נצליח לעבור
במשך הזמן גם למשפטים
הנה עוד דוגמא כדי להבין את ההבדל העצום בין עברית - שהיא לשון הקודש
לבין עיוורית שהתפתחה בעולם החול:

ב ט ל ן

בעברית - אדם המבטל את עצמו
בעיוורית - אדם המבטל את זמנו.
והציור הוא כמובן מהעולם היהודי שבו היו אנשים קדושים נקראים בטלנים כי בטלו עצמם לפני
הקדוש ברוך הוא
זה גם ציורם של למדנים בבית המדרש
שהקהילה החזיקה על חשבונה כדי שישבו וילמדו תורה
ויחזיקו מנין בבית הכנסת
לטובת עם ישראל
מפה צמחה ההגדרה העיוורית של בטלן
כיוון שכך-
איזה סיכוי יש
שסיוון יבין משפט אחד בלבד
שמופיע למשל בעתון של חרדים
מסוג יתד נאמן?
ושאלה הרבה יותר מדאיגה היא
איזה סיכוי יש
שתלמיד בתיכון יבין מה כותב ואומר
רש''י או הרמב''ם?
לא רק ים של שנאה זורם בין דתיים לחילוניים
אלא אוקינוס של אי הבנה נלמדת נרכשת ומצטברת
_new_ הוספת תגובה



המלצה לאירה עירן
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 8:40)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך פספסנו את דבריו של המאור לציון עד עכשיו?
איזו בהירות, איזו חדות מחשבה.

ל'רנטגן' אין כלום עליך.

קח כרטיס יציאה מהכלא וקפוץ ישר לכנסת.
_new_ הוספת תגובה



שוב הוכחת שקשה לספינר בלי דמגוגיה!
דוד סיון (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 9:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה סיכוי שספינר יתייחס באופן ענייני ובלי דמגוגיה?
אפסי. הוא ממשיך לפתח את עיוורית החול שלו באמצעות
מיונז דמגוגי שהרמה המוסרית שלו עלובה יותר מזו של
העוסקים בזנות.

המטרה של ספינר ברורה: לטפח שנאה.
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 6:33)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הקרדינל לוסטיז'ה יכול לראות את עצמו כיהודי שבדתו הוא קתולי, ואין בכך סתירה'' כך כתב פורסטר .
מה הוא אמר בעצם ?
שיהודי הוא מי שהוא יהודי מסיבות ביולוגיות !

תודה אריק .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 7:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם מטעמי תרבות ומורשת. עם זאת, יש דבר כזה שנקרא ביולוגיה.
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
ע.צופיה (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 8:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא. אתה טועה.
אך ורק ביולוגיה.
בעצם לידתך להורים יהודיים נקבע דתך למשך כל חייך,אלא אם במודע ובכוונה תחילה שינית אותה בהמשך חייך הבוגרים.
תרבות ומורשת בראש היא הדרך לפלג את העם.
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
אריק פורסטר (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 8:23)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוסטיז'ה התכוון לומר שמבחינה אתנית הוא נולד יהודי ונשאר יהודי, אך את דתו הוא המיר. גם ערבי יכול להוולד מוסלמי, להמיר דתו לנצרות, ועדיין הוא ערבי.
_new_ הוספת תגובה



לאריק .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:51)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שטות נוספת
ערבי יכול להיות מוסלמי , בודהיסטי, יהודי, נוצרי וכו
הגדרת עם ערבי שונה מהותית מהגדרה לגבי עם יהודי
באם נקבל עלינו הגדרת עם כמו הערבי , האנגלי וכו לא קיים אזי עם יהודי
אין אפשרות לוגית הגדרתית לקיום עם יהודי ללא הגדרה הילכתית
כל הגדרה אחרת, (תנסה) תיפול
לא יכולה להיות הגדרה ביולוגית, במצב כזה אין עם יהודי מכיוון שריטואל דתי (גיור) לא יכול להכניס אותך לעם
במצב כזה אם לפני 200 שנה לדוגמא אחד מאבותך התגייר דתית(דבר שאינך מאמין בו ) אתה אינך יהודי

אין גם תרבות יהודית וכל המשותף לפזורה היהודית הינו טקסטים ואמונות דתיות

אם אינך מאמין אל תשתמש באמונות אחרים לקביעת זהותך

''רצונך'' להשתייך מעיד רק על רצון או חוסר מחשבה

איציק
_new_ הוספת תגובה



לאריק .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמו כן לשיטתך קיים יהודי מוסלמי, יהודי נוצרי, וכו

הבנתי
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר , דבר שטות כזאתי טרם שמעתי מעולם
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 0:07)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהיכן הקרצת את הבדיחה שאתה מנסה לספר לנו בקצינות גבוהה כלכך?
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד , דבר שטות כזאתי טרם שמעתי מעולם
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 4:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העברית שלך גבוהה מדי עבורי.
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
ע.צופיה (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 8:10)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי זה מה שכתבתי
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 8:15)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה חסר הבנה ביהדות
המושגים שלך הם מושגים של
אנטישמיים אירופאים
על יהודים
גם המנדלסונים חשבו כמוך
ואינם עוד
אם עין צופיה חושב כמוך
זה מראה שהוא חי בין יהודים
בארץ ישראל
אבל אין גם לו מושג קלוש
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
ע.צופיה (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 17:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה של ע.צופיה שהוא אוכל הרבה מיונז בעיקר תוצרת המפעל ''ספינר שנאה בע''מ''. זה טוב לסלט אך רע ליהודים.
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 8:51)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צופיה, יש בדבריך משהו. הנה סירטונים אודות תרבות ומורשת המפלגים את העם:

עליונות האשכנזים
אנחנו מזרחים
אשכנזים
_new_ הוספת תגובה



אריק פורסטר משמח אותי .
ע.צופיה (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו דוגמה מצוינת לכתבי שיטנה בתחפושת של מורשת ותרבות.
אין הרבה תרבות בקללותיו של עובדיה ומורשת באליאור חן.
כדאי שתחפש משהו יהודי ולא כתבי שיטנה.
_new_ הוספת תגובה



יהדות ויהודים
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מספיק שהנך רואה עצמך כיהודי , אתה יכול לראות עצמך כחתול אך זה אינו הופך אותך לחתול
מדוע ''יהודי אתאיסט הינו יותר יהודי ממוחמד אתאיסט
כפי שאמרתי קודם אם אינך מאמין בהלכה אל תשתמש בה ובמקרה דנן לדדיך אינך יהודי - ההרגשות , התרבות ושאר ירקות אינם שייכים לוכוח הנ''לץ
מדוע רפורמי יותר יהודי מניקולא בלגין,
העניין הוא שאדם המגדיר את עצמו כיהודי חילוני או אחר הינו אדם מושחת או טיפש ובכל מקרה גזען,
ואולם מבידה ונעלמת הגדרה הלכתית אין יותצר הגדרה כל שהיא שתייחד את הקבוצה ולא תתקיים הגדרתית קבוצה יהודית

וכן השימוש הציני במקורות , אשר הנך לוקח מהם מה שנוח לך מראה עליך

איציק
_new_ הוספת תגובה



יהדות ויהודים
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אין הבדל בין ''השחורים'' הדפוקים לאשכנזים?
ארץ חמדת אבות
כולנו אחים
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
אריק פורסטר (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 17:38)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי הגדרתך, רות המואביה נשארת מואביה, ודוד המלך וביתו הם ממזרים שאין מקומם בקחל ישראל. הבנתי.

אני מניח שבישיבה מספרים לכם שבועז היה רב מוסמך ושהוא גייר את רות כהלכה לפני שבא עליה.
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 17:55)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל ממזר מלך וכל מלך ממזר .
הלכות הדת עברו שינוי מפליג ב3000 שנה .
היהודים החיים היום הם שריד של 15% מבני יעקב הוא ישראל . שריד שמעורב גם עם אדומים שגוירו בכפיה לפני הגלות שעשו הרומאים . שריד שיש בו גם מעט צאצאי אונס יהודיות ומעט גיורים מתקופות שונות .

למדינת ישראל יש ''משרד הפנים'' הוא קובע ומנפיק תעודות זהות לאזרחי ישראל .
לעם היהודי אין גוף מרכזי הקובע מי יהודי . יש רבנים המחזיקים בדרישות הילכתיות שונות .
אפילו הקביעה שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה הוא שינוי שעשה עזרא בשעת הקמת בית שני . לפניכן היה יהודי מי שאביו יהודי .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
אריק פורסטר (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 22:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על הסכמתך עם דבריי. כל השינויים (''הלכות'' בלע''ז) נוצרו בידי בני בשר ודם, וכמו שהם שינו את מה שקדם להם, אנו יכולים לשנות את מה שהם חידשו.
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 11:17)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהדות היא מה שהתפתח עד היום
גם מבוגר היה פעם ילד האם ההתבגרות גורמת לו להיות אחר?
אחד הדברים היסודיים במחשבה היהודית מופיע גמרא ב ''תנורו של עכנאי''
כפי שאמרתי אין כל אפשרות זולת ההלכה לקביעת מיהו יהודי (כולל השינויים שהיו בה)
אם אינך מקבל אל תשתמש בה
לאדם כמוך אין זכות מוסרית לתביע על הארץ וכל אדם הקובע שהוא יהודי מכל סיבה למעט הלכה שאינו מאמין בה הוא אדם נוכל המשתמש באמונות אחרים לצורך גניבה ופשע
לאדם חילוני במהותו(איני מדבר על אדם שאינו מקיים חלק מהמצוות אלא לאדם השולל חלק מהמצוות- הדבר דומה להבדל בין אדם שעובר באור אדום אך מקובל עליו החוק לבין אחר שעובר באור אדום והחוק אינו מקובל עליו)

בהגדרות שלכם אינכם יהודים מיותאר ממוחמד או מבלגין

מיצטער זו עובדה

איציק
_new_ הוספת תגובה



שחצן!
ע.צופיה (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 21:40)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מישהו נתן לך בעלות על ההלכה?
_new_ הוספת תגובה



שחצן!
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 22:01)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צופיה
גם לך מותר להתנהג לפי ההלכה
איש לא יעצור בך
אין לאף אחד בעלות על ההלכה
תנסה ותיווכח
_new_ הוספת תגובה



שחצן!
ע.צופיה (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 22:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני בהחלט נוהג לפי ההלכה.
מדוע אתה חושב שאיני נוהג כך?
אני שמח שאתה מודה שאין לך בעלות על ההלכה,לרגע חששתי שמשהו עלה לך לראש.
_new_ הוספת תגובה



איציק שחצן!
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 22:08)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שאינו חי לפי ההלכה אינו יהודי, לדבריך. אם כך, מיליוני יהודים רפורמים המכסים מכיסם את רמת החיים שלך, ותורמים לישיבות ובתי יתומים, אינם יהודים.

ואולי אתה אינך יהודי? הרי אתה חי לפי חוקי הלכה שמשה, יהושוע, דוד המלך ושאר מלכי יהודה לא היו מודעים להם. היהדות שלך אינה היהדות שהם חיו לפיה, אך משום מה אתה סבור שאתה רשאי לקבוע מיהו יהודי.

משהו מטורלל אצלך. אתה זקוק לפחית שמן, במהירות.
_new_ הוספת תגובה



צריך להניח יותר תפילין וללבוש ציציות
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 23:15)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזהו יהודי? שפרקו נאה וזקנו מגודל.
_new_ הוספת תגובה



איציק שחצן!
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 23:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה על המחמאה

זה המקסימום שאתה יכול?

כפי שאמרתי הבנת- לא הבנת

כצת יותר אינטליגנציה

בויכוח המהות משנה ולא האמונות- ואני לא אמרתי את אמונותי רק קבעתי עובדה

תשתדל יותר

איציק
_new_ הוספת תגובה



איציק שחצן!
ע.צופיה (יום שישי, 14/08/2009 שעה 5:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיום מצוות זה מהות או אמונה?
_new_ הוספת תגובה



איציק שחצן!
סתם אחד (יום שישי, 14/08/2009 שעה 9:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיום מצוות זה המהות והאמונה

אמונה ללא הכרה במצוות אינה יהדות

ייתרה מזאת היהדות אינה דת רליגיוסית במובן הרגיל וניתן לומקר אפילו ''דת אתאיסטית''כפי שרשמתי קודם ראה '' תנורו של עכנאי''

במחשבה היהודית יש מקום לאמונה אך אינה העיקר- ההמלצה היא על המחשבה והמצוות הדבר ברור ואין להאריך
(יש כמובן הבדל מהותי בסוגי המצוות בין אדם לחברו ובין אדם למקום)

הדבר היחידי שיכול לאפיין ולהגדיר יהודי זה מחוייבות להלכה (שם אין אמונה כלל) ואין זה משנה אם הוא מקיימם או לא

איציק
_new_ הוספת תגובה



חכם עדיף מנביא !
סתם אחד (יום שישי, 14/08/2009 שעה 10:41)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קימים משפטי אי השלמות של גדל .

יש משפטים שהם אמת ואי אפשר להוכיחם !
_new_ הוספת תגובה



חכם עדיף מנביא !
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 0:16)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סתם משפטים כדי לבלבל את עצמך!
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 23:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומה עם ישמעאל בנו של אברהם,
המקלל שניסקל?
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 22:59)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רות היתה גיורת מנישואיה הראשונים
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
אריק פורסטר (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 23:03)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכור לי. גיור רפורמי מואבי.
_new_ הוספת תגובה



דוד המלך - ממזר?
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 11:09)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והחכמה מאיין תימצא?
מה הבנת-לא הבנת

מה שאמרת זה לשיטתך
_new_ הוספת תגובה



שיטת הגמלא
סתם אחד (יום חמישי, 13/08/2009 שעה 11:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גמל''א - הגאון מלוס אנג'לס
_new_ הוספת תגובה



שום גיוון. היידה האחידות. שום פלורליזם. כולם לדום שתיקה עכשו
סתם אחד (יום רביעי, 12/08/2009 שעה 9:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשבח האחדות שבגיוון

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי