פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פוליטיקה זולה של השרדות
שמעון מנדס (שבת, 15/08/2009 שעה 10:00)


פוליטיקה זולה של השרדות

שמעון מנדס



הכנסת יצאה לפגרת הקיץ, ומבחינה פוליטית אנחנו רק בראשית עונת המלפפונים. אלא שמנהיגי מפלגת האופוזיציה הראשית חשים כנראה שחום הקיץ יגרום להם לנבול, והם מתחילים להצהיר הצהרות שלא בעיתן. וכולנו יודעים ש''רעם ביום בהיר'' טומן בחובו נזק רב. זוהי תופעה חדשה שלא הכרנו בעבר, מלחמת השרדות של מפלגה פוליטית כמה חדשים לאחר הבחירות הכלליות. ח''כ שאול מופז החליט להסתער על כס היושב ראש של מפלגתו. כבר אין לו סבלנות לפעול בדרכים הפוליטיות המקובלות. והוא מסתער על שני האנשים המפרידים בינו לבין כסא ראש הממשלה מחד, וראש האופוזיציה מאידך.

אבל אנחנו הרי הכרנו ימים אחרים, שההחלטות הקשורות במוסדות המפלגה ומנהיגיה לא היו בידי הרחוב. ואני מבקש להפריד בין ההישגים ו/או הכשלונות של האישים לבין הליך הבחירה. ההנהגה של המפלגה היתה מורכבת מאנשים בוגרים ומנוסים. כאשר בן-גוריון הלך, לוי אשכול בא במקומו באופן הטבעי ביותר. ב.ג. סמך ידו על הבחירה ואחריו כל הצמרת של מפא''י עשתה כן. כאשר לוי אשכול נפטר, שר האוצר פנחס ספיר פלט באופן אוטומטי: נו עכשו זו גולדה. על אף העובדה שהיתה שלישיה של דור ההמשך: משה דיין, יגאל אלון ושמעון פרס - איש לא העלה את שמם כמועמדים. הם היו עדיין עגלים פוליטיים, ומינוי של כל אחד מהם היה מעורר מהומה במפלגה. העובדה השניה היא שגולדה מאיר כבר היתה מחוץ לממשלה כאשר נקראה לתפקיד. אבל החשוב מכל בכל ההווייה הזאת, התנהגותו של פנחס ספיר. הוא היה האיש החזק של המפלגה. כינו אותו ''ממליך המלכים''. כולם הסתכלו עליו כיורשו של אשכול. אבל האיש הצהיר קבל עם ועולם: אני לא מתאים להיות ראש ממשלה.

בשבוע שעבר מופז תקף את ח''כ ציפי לבני וערער על מנהיגותה מעל במת הכנסת. בנאום התקפה על ראש הממשלה הוא הכריז: אני אתמודד מולך בבחירות הבאות וגם אנצח אותך. והרי הכל יודעים כי בטרם ינצח את ראש הממשלה הוא חייב לנצח את מנהיגת מפלגתו בבחירות שיערכו בתוך המפלגה. אולם המליאה היה כמרקחה בעקבות דבריו של ח''כ מופז. אבל בסך הכל הוא הצליח להטריד את מנוחתה של מנהיגת מפלגתו. וזו מאחר שהיא חשה מאויימת, לא מאחרת להגיב ומארגנת כנס פעילי מפלגה בחיפה. ושם היא תוקפת את ממשלת נתניהו, כי בימיה הקצרים היא הצליחה לגרום לכך ש''מאות אלפים מאזרחי ישראל יבקשו אזרחות אירופית''. השכל הישר אומר, כי היא יודעת שאזרחי ישראל היכולים להשיג דרכון זר עושים זאת כבר שנים ארוכות. אז מדוע להכריז דברי שקר בומבסטיים בפרהסיה? כדי להראות שהיא אינה נופלת ממופז.

ביום חמישי 13.9 התראיין מופז בטלביזיה והוא נשאל לדעתו ביחס לשתי סוגיות צבאיות המטרידות אותנו בימים אלה. הראשונה היא שביו של החייל גלעד שליט, והשניה קבלת התפטרותו של תא''ל עמאד פארס, שמסר דיווח כוזב על שמוש ברכב צבאי. והאיש נהג בחוסר אחריות מוחלטת בתשובותיו. בתשובותיו על שתי הסוגיות הוא חזר כחמש פעמים על הביטוי הבדיוני: ''אני כראש ממשלה הייתי....'' ואחר כך אמר: לא צריך לנהל מו''מ עם החמאס, צריך לתת להם כל מה שהם מבקשים ולהחזיר את החייל הביתה. הוא אומר את הדברים מן ההיבט המוסרי. וביחס להתפטרותו של הקצין הבכיר, הוא אמר כי יש הגזמה רבה בכך שהרמטכ''ל קבל את התפטרותו. צריך לנהוג במידתיות. אלא שאז הוא חטף שאלה שהוא לא ציפה לה: אבל אתה היית מפקד בית ספר לקצינים, ושם מחנכים לדווח רק את האמת, ומי שנתפש בשקר מודח. והוא ענה: זה נכון, אבל שם גם למדנו לנהוג במידתיות.

ראש הממשלה הצהיר כי הוא נותן עדיפות לטפול בשחרורו של גלעד שליט, אז מדוע להפריע לו בהצהרות כאלה ואחרות? דווחי האמת בצה''ל הן נשמת אפו ולאחרונה היו כמה פרשיות שבהן היו מעורבים כמה קצינים בכירים. הרמטכ''ל מנסה לשקם את הצבא גם באספקט הזה, אז למה להפריע לו? הרבה קציני מילואים אמרו בתקופת פרסומה של פרשת תא''ל צ'יקו תמיר: אם המדובר היה ברס''ן או בסא''ל - הם היו מזמן תלויים על עמודי החשמל של מחנה הקריה. אבל לקצינים בכירים ביותר כנראה שמותר. והרמטכ''ל תפש את החומרה שבדבר, והוא מבקש לעקור את התופעה במיוחד כאשר מדובר בקצינים בכירים ביותר.

ח''כ מופז מחפש להיות פופולארי, ולקנות את אהדת הרחוב. לכן אמר את אשר אמר. הוא חושב שאמירות פופוליסטיות כאלה יקנו לו את אהדת הרחוב. אלא שזו פוליטיקה של צ'חצ'חים, וחבל שאין מי שיפקח את אזניו ויאמר לו את הדברים. זוהי פוליטיקה זולה. חבל שהאיש לא למד פרק בתנ''ך, כי אז היה זוכר את דברי אחאב מלך ישראל: אַל יִתְהַלֵּל חוֹגֵר כִּמְפַתֵּחַ.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


משחק מכור
ע.צופיה (שבת, 15/08/2009 שעה 10:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון ידידי.
לא פלא שלאחר שאושר בכנסת החוק הקרוי ''חוק מופז'' החל האיש, שהחוק קרוי על שמו, לשחרר הצהרות מדי יום שמטרתן אחת: יצירת סכסוך ''אידיאולוגי'', יעני, בינו לבין מנהיגת מפלגתו.ההצהרות הללו אמורות להטיל ספק ביכולתה של גב. ליבני להוביל מפלגה ,בהמשך ,דרישה לקיום בחירות להנהגת המפלגה.פה קיימיות 2 אפשרויות: התנגדות נמרצת תגרור איומי פרישה וביצועה בעין. עריכת בחירות והפסד ל''קבוצת מופז'' גם כן תגרור פרישה.
לא בכדי הועבר החוק הנ''ל ולא בכדי ''מתעורר'' האיש הרדוד הזה למחייה.
זה מכור מהתחלה.
_new_ הוספת תגובה



גם נתניהו נהג כמו טמבל
שמעון מנדס (שבת, 15/08/2009 שעה 12:34)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע' יקירי,

הפתגם באנגלית אומר שאם יש שתי טעויות, זה לא עושה אחת צודקת. זה שראש הממשלה נהג כמי שנמצא על סף פשיטת רגל, לא מצדיקה את ההתנהגות של מנהיגי המפלגה שרוצה להגיע לשלטון ולהנהיג נורמות טובות יותר. באל צדק מי שאמר: ''למה הלך זרזיר אל עורב? מפני שהוא בן מינו''.

אתה ודאי זוכר את פרשת רחמים כלנתר מעירית ירושלים, שעל שמו נקרא המונח הפוליטי ''כלנתריזם''. הוא היה אבי העריקה או הפלוג הראשון. המעניין שאז, כל הכוחות הפוליטיים גינו את המעשה. אולי בגלל שזו היתה פוליטיקה עירונית.

הטרגדיה היא שבנורמות פסולות כאלו אנו כורתים את הענף עליו אנו יושבים. הרי היה מי שכבר אמר: פעמיים היתה לכם מדינה, ופעמיים שרפתם אותה. משמע שאינכם יודעים ואיכם ראויים להחזיק במדינה משלכם.
_new_ הוספת תגובה



גם נתניהו נהג כמו טמבל
ע.צופיה (שבת, 15/08/2009 שעה 13:32)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין בית ספר להורים ואין בית ספר לניהול מדינה. כהורים אנו מתקנים את הטעויות שעשינו בילד הראשון- בילד השני,כך, בניהול המדינה אנו מתקנים את השגיאות של שנות ה-‏60(למשל) בשנות ה-‏70 וכך הלאה. זה קרה בכל הדמוקרטיות והרפובליקות ואיננו יוצאי דופן בכך.
_new_ הוספת תגובה



מי אמר את דיברי הטיפשות שאתה כאילו מצטט?
סתם אחד (שבת, 15/08/2009 שעה 19:13)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על פעמיים היתה לכם מדינה?

- סטוריון האבא של החובבים
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (שבת, 15/08/2009 שעה 19:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה סותר את עצמך:

- מלחמת הישרדות פוליטית היתה גם היתה אחרי כל תבוסה בבחירות. גם הליכוד לאחר בחירות 2005 עסק בהישרדות. לפני כן זה היה הרבה פעמים במערך / עבודה, רבין ופרס לא הפסיקו לריב בינהם כ-‏20 שנה. עכשיו תור קדימה.

- אתה מתאר את מפא''י כדמות נשגבת של דמוקרטיה בה אחד פולט שם והשם נעשה ראש ממשלה. שיא הדמוקרטיה יעני !
כאילו בין ''רחוב'' (שאף פעם לא בחר ראש ממשלה) לבין מינוי יורש ע''י פורש (בהסכמת הועדה המסדרת של המפלגה) זה שיא הדמוקרטיה!

- מותר למופז לקרוא תיגר על ציפי לבני אם הוא חושב שזה לטובת המפלגה. ממתי בדמוקרטיה הקיים והקיפאון הם יתרון או ערך?

- עניין הדרכונים רק מזכיר לנו שהיו בעלי דרכונים אירופאיים שהצביעו קדימה בבחירות הקודמות ועל כך לא נסלח להם !!!!

- טוב שלא שמעתי את מופז מדבר ''אני כראש ממשלה הייתי.... '' כי הייתי מתרגז ועובד לתחנה אחרת! הוא צריך להבין שלא יבחרו בו, לא רק בגלל שהוא קדימה אלא גם בגלל שהוא זה הוא.

- מופז הוא בדיחה עצובה של עצמו. ביבי חישק אותו. אם יישאר בקדימה הוא ימוג, אם יברח שוב החוצה הוא יהיה ליצן.

- היסטוריון האבא של החובבים
_new_ הוספת תגובה



שמעון, הפעם המאמר רדוד...
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 0:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ידוע מה יש לך נגד מופז.

לי יש הרבה נגד ציפי לבני: היא כמעט הביאה עלינו אסון (אם היתה מתמנת לראש ממשלה).

אי הצטרפותה לממשלה מהווה עוד הוכחה לחוסר יכולת...
_new_ הוספת תגובה



שמעון, הפעם המאמר רדוד...
שמעון מנדס (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 8:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא דברתי בזכותו של פוליטיקאי זה או אחר. אני דברתי על תהליכים. הבט על כל מה שקורה סביבנו: האלימות המופרזת; תאונות הדרכים; הרמאויות כמעט בכל תחומי החיים; ועוד הרשימה ארוכה. הכל מתחיל ונגמר בחינוך, שאותו הזנחנו באופן טוטאלי.

מה פתאום רוצה שאול מופז להכריז על תכנית פוליטית חדשה בעוד חודש? לכבוד מה? מה פתאום הוא רוצה להדיח את ציפי לבני שלושה חדשים אחרי הבחירות? כבר אין סדר. כבר אין נורמות של התנהגות. ציפי לבני נבחרה על מפלגתה להיות המנהיגה של המפלגה - רוצים או לא רוצים, היתה הכרעה, וצריך לכבד אותה. מאבקים פוליטיים היו מאז שחר ההיסטוריה בכל חברה, למן הפרימיטיבית ביותר ועד לשכלתנית ביותר. אבל לכולם היה ברור שיש כללי משחק שיש לכבד אותם.

כל זה קורה לנו כי פתאום למדונו כי הלירה/השקל היא העיקר, ולא ערכי החיים. לפני אלפי שנים למדונו: ''ואהבת לרעך כמוך''; בחברה הבדואית עד היום כל ילד וכל ילדה, מהגיל הרך ביותר לומדים: מה שאינך רוצה שיעישו לאחותך אל תעשה לבנות אחרות. אבל אענחנו אמצנו את המידות הסדומיות: שלי שלי ושלך שלי. בשפה פשוטה: אם תגע באחותי אני ארצח אותך. אבל לי מותר לזיין את כל האחיות שלכם (סליחה על הרדידות, אבל זוהי המציאות).

ואיך אומר הפתגם: ''הדג מסריח מהראש''.
_new_ הוספת תגובה



שמעון, הפעם המאמר רדוד...
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 8:30)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון
אם אתה מזכיר את המונח חינוך
אל תניח לו
לאיזה חינוך אתה מתכוון
שהוא חסר?
_new_ הוספת תגובה



שמעון, הפעם המאמר רדוד...
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 17:30)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעון,

אתה כבר לא זוכר את התככים של שמעון פרס ?

פוליטיקה היא עסק מלוכלך, זה לא חדש.

דווקא אחרי הבחירות הוא הזמן להדיח מנהיגים כושלים.

אין ספק שציפי ליבני הינה מנהיגה כושלת.

היא זכתה במה שזכתה בזכותן של מפלגות פמיניסטיות,
אשר כל מטרתם לבחור אישה לראשות הממשלה,
גם אם היא אסון לאומי.

זה לא דבר חדש שנשים הן ''ראש קטן ופה גדול...''
_new_ הוספת תגובה



שמעון, הפעם המאמר רדוד...
שמעון מנדס (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 23:44)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני זוכר גם זוכר. אבל אם תזכור טוב, בגלל החתרנות של פרס לא אהבו אותו וותיקי המפלגה. עד שבשיא הלכלוך הפוליטי היה ''התרגיל המסריח'' של פרס. אבל זה לא אומר שצריך לחזור על הדברים האלה. בעצם, אם אומרים שפוליטיקה זה עסק מלוכלך זאת אומרת שתמיד יהיו תרגילים מסריחים.אבל זה לא אומר שצריך להסכים אתם, ולא להוקיע אותם.

במישור האחר - החינוך - שעליו דברתי, התכוונתי לחינוך בבית. מה שהורים לא עושים עם ילד/ה עד גיל 6 (כתה א'), אף אחד לא יעשה אחר כך. להורים של היום כבר אין זמן ואין סבלנות לגדל ילדים. הם עסוקים בעשיית כסף.
_new_ הוספת תגובה



אבנר פלד. זאת שעתו היפה של מופז.
סתם אחד (יום שני, 17/08/2009 שעה 1:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המתגלה, בטרוף המערכות המטומטם בצבא ובחברתנו, כעמוד אש של שפיות ומוסר. כשכולם נעשים מטומטמים, מופז, ממוצא איראני, מתגלה כבעל קומון סנז, לא נוורוטי, חכם להפליא.

שמעו ברדיו כל הלב את מילשטיין הקורא להתפטרות הרמטכ''ל ומייד, בטרם יגרם נזק כבד נוסף
מר מנדס, תמיד הערכתי אותך. אבל הפעם עליך לעשות חושבים. מדובר בטרוף מערכות פשוט.
_new_ הוספת תגובה



תיקון טעות: ניכתב על ידי מיכאל שרון. עלי להודות בגישותי
סתם אחד (יום שני, 17/08/2009 שעה 1:47)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מגוחך
סתם אחד (יום שלישי, 18/08/2009 שעה 18:41)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי